Referat: 25. februar 2025 kl. 13:00

LOK-1.8 Dækket Smed Sørensens Vej 1 Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Niels Rasmussen
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jørgen Byskov
  • Jens Jacob Østergaard
  • Rita Byskov
  • Hans Pedersen
  • Irene Lund Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Anmodning om igangsætning af planlægning for erhvervsområde ved Herningvej i Ringkøbing

Sagsnr: 25-002466

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at træffe politisk beslutning om at igangsætte planlægning for et erhvervsområde ved Herningvej i det østlige Ringkøbing. Planen inkluderer to mindre områder til tekniske anlæg/forsyning, herunder solcelle- og solvarmeanlæg. Administrationen lægger op til at give mulighed for erhverv i miljøklasser 3-7 samt etablering af en vejforbindelse mellem Odinsvej og Herningvej. Planprocessen skal afklare, om der skal etableres vejforbindelse til Kærbyvej. Området dækker ca. 45,2 ha, hvoraf 0,75 ha er reserveret til varmeværket.

Området
Afgrænsningen af planområdet er vist med en hvid stiplet linje på kortet herunder og arealerne til teknisk anlæg, forsyningsanlæg, herunder solcelle- og solvarmeanlæg er markeret lyserøde.

Planområdet afgrænses mod syd af Herningvej, mod vest af det eksisterende erhvervsområde ved Odinsvej, mod nord af et større beplantet areal, åbne marker og en boligejendom. Mod øst afgrænses området af Kærbyvej, en fredskov og et beskyttet dige.

Området anvendes i dag til landbrugsdrift, tre boligejendomme og som træningsareal for hundeklubben DCH, der for nuværende låner en del af kommunens jord.

Baggrund
Planlægningen er foranlediget af et ønske om flere kommunale erhvervsarealer i Ringkøbing samt et ønske fra Ringkøbing-Skjern Erhvervspark om en sammenhængende lokalplan for deres ubebyggede arealer. Derudover har administrationen været i dialog med varmeværket, der har behov for at kunne udnytte deres arealer bedre, hvilket de eksisterende planforhold forhindrer.

Planforhold
Området er omfattet af forskellige kommuneplanrammer. Se bilaget Planforhold i området. 
 
I Forslag til Kommuneplan 2025-2037 fastlægges anvendelsen af erhvervsrammerne til virksomheder i miljøklasse 3-7 med en zonering, så arealerne nærmest Herningvej og Kærbyvej ikke må anvendes til så potentielt generende erhverv, som arealet nærmest genbrugspladsen. Derudover er en del af området reserveret til teknisk formål, vejanlæg gennem området. I Kommuneplan 2021-2033 omfatter erhvervsrammen ikke det østligste af planområdet.
 
Arealerne til varmeværket er i Kommuneplan 2021-2033 og i Forslag til Kommuneplan 2025-2037 udlagt til dels teknisk formål, forsyningsanlæg og dels til erhverv. 
Der er behov for at udarbejde et tillæg til kommuneplanen, da: 
  • Den planlagte anvendelse af varmeværkets arealer ikke stemmer overens med den ønskede planlægning.
  • Placeringen af de overordnede veje kræver yderligere afklaring og skal nok tilrettes.
  • Der kan blive behov for tilretning af anvendelserne i erhvervsområderne, som følge af nærmere undersøgelser om f.eks. støjforhold med videre.

Det meste af planområdet er i landzone og ikke omfattet af en lokalplan. Dog er det sydvestlige af området i byzone og omfattet af delområde I og II i af Lokalplan 01.112, se bilag. Delområde I er udlagt til erhverv i miljøklasse 1-3, og delområde II er udlagt til erhverv i miljøklasse 3-7. Der er derfor i delområde I mulighed for erhverv i en lavere miljøklasse end miljøklasse 3-7, som administrationen anbefaler, der planlægges for i området. Baggrunden herfor er, at kontor- og servicevirksomheder i miljøklasse 1-2 er følsomme overfor for eksempel støj. Dette vil betyde skærpede miljøkrav til nabovirksomheder i en højere miljøklasse. Samtidig vil erhverv i miljøklasse 1-2 kunne med en placering nær bymidten kunne understøtte denne.

Ændring af arealet fra åbent land til by kræver udarbejdelse af en lokalplan ifølge planloven. Det samme gælder ændring i anvendelsen af den del af arealet, der allerede er lokalplanlagt. Alle arealerne i planområdet skal med lokalplanlægningen overføres til byzone.   

Opmærksomhedspunkter
Planområdet har mange bindinger, herunder forsyningsledninger til gas, vand og el, en §3-beskyttet sø og et større beplantet område mod nordvest med beskyttet dige og biologisk værdifuld natur. Sydøst er der et beskyttet dige og en fredskov udenfor området, der afkaster skovbyggelinje ind i området. 

Der pågår dialog med lodsejerne i samt brugerne af området om deres fremtidige ønsker, herunder de ønskede miljøklasser i området. Området ved Herningvej er attraktivt til erhvervsformål grundet nærheden til det overordnede vejnet - en lokaliseringsfaktor, der ikke i samme grad findes andre steder i Ringkøbing. 

Ved udvidelsen af Rute 15 er placeringen af et signalanlæg med tilkørsel fra Herningvej til erhvervsområdet aftalt med Vejdirektoratet. I lokalplanen skal reserveres areal til veje og disse skal derfor skitseprojekteres.

Erhvervsarealet vil komme til at udgøre ”porten til Ringkøbing” set fra øst og derfor vil der i planlægningen skulle arbejdes med områdets tilpasning til landskabet og det omkringliggende miljø. 

Endelig er der særlige grundvandsinteresser i området, hvorfor der i lokalplanen vil blive forbud mod grundvandstruende virksomheder og nedsivning af overfladevand i dele af planområdet. Samtidig ønskes generelt en høj befæstelse i erhvervsområder og der er højtstående grundvand i området. Alle disse forhold medfører behov for håndtering af overfladevand i planlægningen  i form af f.eks. med bassiner, der også kan have rekreativ værdi.  

Der skal udarbejdes et tillæg til Spildevandsplanen, så hele planområdet medtages.

Miljøvurdering
Planlægningen er omfattet af Miljøvurderingsloven. Der skal gennemføres en miljøscreening, og det forventes, at en miljøvurdering er nødvendig for at belyse for eksempel støjpåvirkninger, trafikforhold, landskabsmæssige konsekvenser og vandhåndtering.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Miljøvurderingsloven
Miljøbeskyttelsesloven
Vejloven

Økonomi

Ringkøbing-Skjern Kommune forventes at blive mødt af krav om overtagelsespligt efter lokalplanens
vedtagelse for landbrugsarealet, som hverken kommunen eller Ringkøbing-Skjern Erhvervspark ejer,
jævnfør Planlovens § 47a. Der er af kommunens budget til Jordforsyning mulighed for at finansiere
jordkøb.

Planlægningen vil medføre udgifter til byggemodning og anlæg af offentlige veje. Det skal politisk afklares, om der skal afsættes anlægsmidler og i hvilket omfang til at påbegynde vejudbygningen i 2027.

Ringkøbing-Skjern Kommune er i dialog med Ringkøbing-Skjern Erhvervspark om fordeling af udgifterne til planlægningen, da begge parter vil kunne få gavn af planlægningen.

Effektvurdering

Udvidelsen af erhvervsmuligheder i Ringkøbing støtter visionen om vækst og udvikling, Der er i Ringkøbing mangel på ledige erhvervsarealer, hvilket har betydet, at kommunen har modtaget forespørgsler fra virksomheder, der ønsker arealer, men som må søge andre steder på grund af den begrænsede kapacitet. Et nyt erhvervsområde i Ringkøbing har dermed betydning for kommunens erhvervsvenlighed, hvor det er vigtigt, at kommune kan tilbyde et bredt udvalg af erhvervsarealer, så nye virksomheder hurtigt kan finde en placering. Det nye erhvervsområde er også omfattet af Strategi for grundudvikling og tilhørende handlingsplan. 

Et fokus på erhverv i miljøklasse 3-7 bidrager til målet om en levende bymidte, mens bevarelse af beplantning, håndtering af vand og tilpasning til landskabet understøtter Bypolitikkens indsatser om grønne og blå strukturer samt forbedring af velkomsten til byerne langs indfaldsvejene.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler, at Økonomiudvalget godkender, at:

  • Planlægning for området vist på figur 1 til erhvervsformål og til tekniske anlæg, herunder vejanlæg, forsyningsanlæg og solvarme-/solcelleanlæg igangsættes.
  • Der indkaldes ideer og forslag til planlægningen samt afholdes borgermøde i denne høringsfase.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til erhvervsformål ved Industrivej, Lem

Sagsnr: 24-003610

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er, at Lokalplan nr. 516 og Tillæg nr. 58 til Kommuneplan 2021-2033 vedtages endeligt.

Byrådet besluttede den 19. november 2024 at vedtage Forslag til Lokalplan nr. 516 og Forslag til Tillæg nr. 58 til Kommuneplan 2021-2033.

Formålet med lokalplanen og kommuneplantillægget er at sikre, at området kan anvendes til erhverv i form af industri, samt service og administration tilknyttet virksomheden. Virksomheden
ønsker at udvide deres bygningsmasse, for blandt andet at forbedre deres logistik og produktion.
Planforslagene, der er vedlagt i bilag 1 og 2, har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 25. november 2024 til og med den 27. januar 2025.

Resultat fra offentlighedsfasen:
Der er i offentlighedsfasen modtaget i alt 2 høringssvar, begge fra myndigheder.
Høringssvarene handler primært om:
- Lem Sydsogn kirke (Ribe Stiftsøvrigheden)
- Vandforsyning til brandslukning og oplag, bygninger og tekniske anlæg omfattet af beredskabsloven (Brand og Redning MidtVest)

Administrationen vurderer ikke, at de indkomne bemærkninger giver anledning til ændringer i planerne. Se bilag 3 med indkomne bemærkninger og bilag 4 som er notat med behandling af bemærkninger.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven.
Lov om Miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).

Økonomi

Med lokalplanlægningen vil dele af lokalplanområdet blive overført fra landzone til byzone. Jævnfør Planlovens § 47a kan landbrugsarealer, der ved lokalplanlægning overføres fra landzone til byzone med en lokalplan kræves overtaget af kommunen i op til 4 år efter den endelige vedtagelse af lokalplanen. Virksomheden har bekræftet skriftligt, at de frafalder kravet om kommunens overtagelse.

Ringkøbing-Skjern Kommune og virksomheden har indgået en frivillig aftale vedrørende anlæg af fællesstien, som løber fra vejadgangen ved Smed Hansens vej til den nye overkørsel ved Bækbovej, med en 50/50 fordeling. Stiens areal vil blive tilføjet til eksisterende vejmatrikel, og vil blive kommunalt driftet.

Effektvurdering

Udvidelse af mulighederne for en af kommunens større produktionsvirksomheder vil understøtte vækst og udvikling, og dermed understøtte kommunens erhvervspolitik.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  • Tillæg nr. 58 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan nr. 516 for et område til erhvervsformål ved Industrivej Lem vedtages endeligt.
  • Notat med behandling af bemærkninger godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til centerformål ved Svinget og Nygade, Skjern

Sagsnr: 23-016986

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er, at Lokalplan nr. 507 og Tillæg nr. 49 til Kommuneplan 2021-2033 vedtages endeligt. 

Lokalplanens formål er at omdanne et erhvervsområde til centerområde og derved muliggøre udvidelsen af ungdomsskolen.

Byrådet besluttede den 10. december 2024 at vedtage forslag til Lokalplan nr. 507 og Tillæg nr. 49 til Kommuneplan 2021-2033.  Planforslagene, der er vedlagt i bilag 1 og 2, har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 16. december 2024 til og med den 20. januar 2025.

Resultat fra offentlighedsfasen
Der er i offentlighedsfasen modtaget i alt 5 høringssvar, heraf 2 fra myndigheder, 2 fra virksomheder og 1 fra borgere. 2 ud af de 5, der har indsendt høringssvar, har ingen bemærkninger.

De indsendte høringssvar omhandler placering af byggelinjers og dets betydning for udviklingsmulighederne, ønsket om flere anvendelsesmuligheder, placering af tekniske anlæg samt trafikafviklingen på Nygade, hvor der udtrykkes bekymring for øget belastning i forbindelse med etablering af ungdomsskolen.

På baggrund af de modtagne høringssvar anbefaler administrationen, at der foretages en enkel rettelse i forhold til de offentliggjorte planforslag. Rettelsen indebærer tilføjelse af anvendelsen Kontor og Serviceerhverv. Tilføjelsen af anvendelsen ligger inden for de samme principper som de anvendelser, der er angivet i planforslagene, og medfører derfor ingen væsentlig ændring, men bidrager blot til større fleksibilitet i områdets anvendelsesmuligheder. Rettelsen er indarbejdet i plandokumenterne se bilag 5 og 6.

Miljøvurdering
Der er gennemført en miljøscreening af planforslagene. Konklusionen af screeningen er, at planforslagene ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Byrådet har afsat anlægsmidler til etablering af nye lokaler til ungdomsskolen i kommunens budget fordelt over årene 2023- 2025. Der er brugt midler til køb af hhv. Svinget 1G og Nygade 56.

Effektvurdering

Lokalplanen giver mulighed for etablering af ungdomsskolen. En realisering af en ombygget og forbedret ungdomsskole på stedet vil bidrage til at indfri målsætningen i Børne- og Familiepolitikken om, at "alle børn og unge har mulighed for at indgå i forskellige typer af fritids- og kulturfællesskaber samt faglige og digitale fællesskaber."

Lokalplanen skal sikre, at ungdomsskolen kan sameksistere med både boliger og erhverv som naboer.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik-og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at:

  1. Tillæg 49 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 507 for et område til centerformål ved Svinget og Nygade, Skjern vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af høringssvar (bilag 4) og er indarbejdet i tilrettet planforslag (bilag 5 og 6)
  2. Notat med behandling af bemærkninger godkendes og anvendes til besvarelse af høringssvar.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Budgetlægningsprocedure for perioden 2026 - 2029

Sagsnr: 24-025333

Sagsfremstilling

Budgetlægningsproceduren for perioden 2026 – 2029 sendes til orientering. Budgetlægningsproceduren, tidsplanen samt drifts- og anlægsrammer er godkendt i Økonomiudvalget den 4. februar 2025.

Den vedlagte procedurebeskrivelse handler om det praktiske forløb og arbejdet med budgetlægningen primært frem mod budgetseminaret i august 2025.

Drifts- og anlægsrammer fremgår af side 6 og side 9-10.

Budgetlægningsproceduren indeholder en overordnet tidsplan samt procedure for:

  • fastsættelse af budgetrammer
  • proces for udarbejdelse af nye tiltag
  • inddragelse af MED
  • politisk behandling af budgettet
  • hvad der sker efter budgetvedtagelsen
  • overordnet tidsplan

Den vedlagte budgetprocedure viderefører i store træk processen fra sidste års budgetlægning. Økonomiudvalget vedtog, at der ikke udarbejdes et nyt råderumskatalog, men såfremt der skulle vise sig behov kan der henvises til det tidligere, ikke-anvendte råderumskatalog. Derudover vedtog Økonomiudvalget, at forslag til nye tiltag skal modsvares af et kompenserende finansieringsforslag. Demografijusteringer fremlægges uden kompenserende finansieringsforslag.

Økonomisk politik

I forbindelse med godkendelse af budgetlægningsproceduren er der fastsat følgende økonomisk politik:

  • Kassebeholdning efter kassekreditreglen ekskl. deponeringer skal være minimum 250 mio. kr.
    – det vil sige fortsat fokus på robust økonomi.
  • Den af KL udmeldte vejledende anlægsramme overholdes.
  • Den af KL udmeldte andel af rammen for serviceudgifter overholdes.
  • Der budgetlægges ikke med kassetræk.

MED-proces  

Jævnfør tidsplanen skal fagudvalgene i februar måned drøfte budgetprocessen inden for udvalgets område herunder mødeaktivitet med FagMED i april måned 2025. Derudover skal fagudvalget indhente høringssvar fra FagMED til de forslag som fagudvalget påtænker at fremsende til budgetkonferencen. Høringssvar til de enkelte forslag skal ikke påføres skemaerne, men det fremsendte høringssvar vedlægges det øvrige budgetmateriale, der skal afleveres senest den 20. juni 2025. Der er ingen formkrav til høringssvar. Forslag, der omhandler administrationen, skal fremsendes til det koordinerende administrationsMED senest den 4. juni 2025 kl. 12.00. Informationsmødet med Byrådet om budgetsituationen er fastsat til tirsdag den 12. august 2025 efter byrådsmødet.

Udvalgsbehandlinger i Teknik- og Miljøudvalget

  • 25. februar 2025: Godkende proces med mere
  • 25. marts 2025: Bruttoliste fremlægges til drøftelse, FagMED deltager
  • 29. april 2025: Udkast til skemaer fremlægges
  • 27. maj 2025: Endelig vedtagelse

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller,

  • at "Budgetlægningsproceduren for perioden 2026 - 2029" tages til efterretning
  • at budgetprocessen drøftes i udvalget herunder fastsættelse af mødeaktivitet i april måned med FagMED
  • at udvalget giver de første indikationer til administrationen om budgetønsker til de fremtidige budgetdrøftelser

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget drøftede sagen, afgav signaler til det videre arbejde og godkendte i øvrigt administrationens indstilling.


Kopier link til punktet  -   Print

6: Budgetopfølgning pr. 31. januar 2025, Teknik- og Miljø

Sagsnr: 24-024911

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 31. januar 2025 for Teknik- og Miljøudvalgets driftsområde til orientering. Budgetopfølgningen er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2025 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.

Budgetopfølgningen viser et samlet mindre forbrug på 1 mio. kr.

Budgetopfølgningen fordeler sig således:

Budgetopfølgningen viser et mindre forbrug på Trafik og Veje og er et forventet mindre forbrug på Kollektiv Trafik. Midttrafik har ultimo januar oplyst, at deres seneste forecast betyder en forventet reduktion i omkostningerne på ca. 1 mio. kr.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen pr. 31. januar 2025 tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Revidering af Ringkøbing-Skjern Kommunens Parkeringsbekendtgørelse

Sagsnr: 25-002363

Sagsfremstilling

Ringkøbing-Skjern Kommunes nuværende parkeringsbekendtgørelse og tomgangsregulativ trådte
i kraft 8. marts 2018. Den fastsætter blandt andet bestemmelser for parkering af visse
køretøjstyper på offentlige veje og p-pladser inden for tættere bebygget område, samt på private fællesveje indenfor tættere bebygget områder og i sommerhusområder.

Den 1. maj 2022 trådte en ny parkeringsregel i Færdselsloven i kraft. Reglen forbyder parkering på skillerabatter i tættere bebygget område. På den baggrund besluttede Teknik- og Miljøudvalget den 19. december 2023, at kommunens parkeringsbekendtgørelse skal revideres, så det fremadrettet tillades, at der i Ringkøbing-Skjern Kommune kan parkeres på skillerabatter indenfor tættere bebygget område.

Administrationen har nu udarbejdet en ny parkeringsbekendtgørelse, hvor den ønskede ændring er indarbejdet. Derudover er der foretaget en række andre ændringer, hvoraf de væsentligste er:

  • Påhængskøretøjer (herunder campingvogne) under 3500 kg kan parkeres i op til 24 timer. I den nuværende bekendtgørelse kan de kun parkeres mellem 06-21.
  • Det er ikke tilladt at parkere med henblik på overnatning.

Den nuværende bekendtgørelse indeholder også et regulativ for tomgang. Formålet med tomgangsregulativet er at begrænse miljø- og klimapåvirkningen fra motordrevne køretøjer. Det indebærer, at et motordrevet køretøj højst må holde i tomgang i tre minutter. Disse regler er ikke ændret i forbindelse med den nye bekendtgørelse. Tomgangregulativet er dog blevet udskilt ud fra parkeringsbekendtgørelsen, så det fremadrettet er et selvstændig dokument.

Bekendtgørelsen er godkendt af politiet, og der mangler således kun en politisk godkendelse.

Parkeringsbekendtgørelsen kan ses i bilag 1.

Tomgangsregulativet kan ses i bilag 2.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelsen er udarbejdet med hjemmel i færdselslovens § 92 og er blevet
godkendt af Midt- og Vestjyllands politi.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at den reviderede parkeringsbekendtgørelse godkendes. 

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

8LUKKET PUNKT: Endelig beslutning om ekspropriation for etablering af parkering i Nyhavn

Sagsnr: 20-021521

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling under henvisning til byrådets beslutning af 19. september 2023, punkt 10 om Tilkendegivelse af ekspropriationsvilje - P-pladser i Nyhavn.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  • Status på myndighedssager

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Konkret sag om sommerhusgrund

Kopier link til punktet  -   Print

10: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing