Referat: 12. november 2024 kl. 13:00
Deltagere
- Hans Pedersen
- Ole Nyholm Knudsen
- Jørgen Byskov
- Irene Lund Pedersen
- Niels Rasmussen
- Jens Jacob Østergaard
Fraværende
- Rita Byskov
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Bredgade 39, Videbæk - Dispensation til etageantal og taghældning
- Lodbergsvej 18 Søndervig - Tilbygning til erhvervsbyggeri - Dispensation fra lokalplan 370
- Orientering - Planklagenævnet ændre kommunens afgørelse til afslag
- Offentliggørelse af et planforslag for et område til boligformål og centerformål ved Rindumgaards Allé, Ringkøbing
- Borris - Fjernvarmeprojekt
- Midttrafik - politisk høring af budget 2025
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.
Fraværende- Rita Byskov
Kopier link til punktet - Print
2: Bredgade 39, Videbæk - Dispensation til etageantal og taghældning
Sagsnr: 24-008072
SagsfremstillingTeknik- og Miljø Udvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles dispensation til etageantal og taghældning på et ansøgt byggeprojekt beliggende ud mod Bredgade i Videbæk. jf. bilag 1.
Sagen har tidligere været forelagt Teknik- og Miljø Udvalget på mødet den 10.09.2024, hvor det blev besluttet ,at sagen skulle sendes i naboorientering og herefter forlægges Teknik- og Miljø udvalget igen.
Ansøgning:
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om byggetilladelse til, at kunne opføre et byggeri til kontorformål på adressen Bredgade 39, 6920 Videbæk, jf. bilag 2.
Byggeriet ønskes opført i én etage med en uudnyttet tagkonstruktion på 40gr. Byggeriet udføres med en høj trempel, hvilket giver bygningen en visuel højde der kan syne af flere etager, jf. bilag 3.
Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 17, som i §6.3 angiver: "Bebyggelsen langs Bredgade skal opføres i 2 etager og forsynes med ligebenet sadeltag med 45° hældning." Det ansøgte byggeri kræver derfor en dispensation til etageantal og taghældningen.
Der er på ejendommen tidligere meddelt byggetilladelse til et byggeri med bolig og tagterrasse på 1 salen. Bygherren har nu et ønske om at gennemføre et revideret projektet, hvor tagetagen ikke udnyttes.
Bygherre påpeger, at det reviderede projekt i én etage vil passe ind i området ved Bredgade, da nogle af naboejendommene er i 1½ etage. En taghældning på 40 grader og den høje trempel ønskes for, at skabe sammenhæng med naboejendommene, og denne tilpasning gør huset harmonisk i forhold til de omkringliggende bygninger.
Området:
Lokalplanen fastsætter, at der skal være høje bygninger langs byens hovedgade, Bredgade. Dette fremgår også af lokalplanens §6 og kortbilaget, som illustrerer, hvor bygninger skal opføres i 1½-2 etager. Samme princip gælder i helhedsplanens illustrationer og masterplanen for Videbæk, hvor det ses, at gule bygninger følger den eksisterende høje bygning i hjørnet, som vist i bilag 4.
Bymidtegruppen i Videbæk arbejder i øjeblikket hen mod en lokalplansproces for naboejendommene til ansøgte projekt, her ønsker man at et nyt kulturhus. Projekt omkring kulturhuset bliver derfor kommende nabo til ansøgte projekt på Bredgade 39, jf. bilag 5.
Administrationen har afholdt et møde med Bymidtegruppen og Bredgade 39’s bygherre og rådgiver. De to projekter er blevet drøftet for at sammentænke dem mht. p-pladser m.m. og ligeledes vigtigheden i, at der kommer en god passage rundt ved projekt på Bredgade 39 og over til Kulturhuset.
Nabohøring:
Der har været foretaget naboorientering, og der er kommet en bemærkning fra én nabo. Naboen vil gerne oplyses om, hvilket tagmateriale byggeriet opføres med, og bekræftes i at der ikke er tale om en glaseret teglsten. Det er bekræftet af bygherres rådgiver, at det ikke er en glaseret tegl der monteres på taget, jf. bilag 6.
Administrationens vurdering:
Det vurderes, at det giver god mening at opføre nye bygninger højere end én etage, da bygningen ved hjørnet på Bredgade, som bevares, er en bygning i 2 etager, jf. bilag 4.
Det anses som mindre betydningsfuldt, at ansøgte projekt ikke har en udnyttet første sal, og ligeledes at taghældningen bliver 40° i stedet for 45°, set fra et arkitektonisk perspektiv.
Tegningerne viser, at den nye bygning bliver lidt højere end den eksisterende 2 etagers bygning, der i dag er beliggende på adressen. Den høje trempel medvirker til en højere facade og giver indtrykket af en højere bygning og derfor med en visuel effekt, der minder om en 2 etagers bygning. Herved bevares en ensartet bygningshøjde og udseende med høj bebyggelse i området ud mod Bredgade.
Det vurderes, at ansøgte projekt vil kunne harmonerer fint med de omkringliggende eksisterende bygninger, og samtidig vil bygningen kunne passe godt sammen med det nye kulturhus jf. bilag 5.
Det vurderes derfor, at det ansøgte projekt er i tråd med lokalplanens principper om høje bygninger langs hovedgaden/Bredgade.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanlovens §19 stk. 1
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingEn ny attraktiv bygning og et forskønnet område kan tiltrække flere virksomheder og besøgende, hvilket kan skabe en dynamisk og levende bydel, som kan bidrage til lokal økonomisk vækst.
IndstillingAdministrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles dispensation til det ansøgte i
forbindelse med en byggetilladelse.
Teknik- og Miljøudvalget 10-09-2024
Teknik- og Miljøudvalget besluttede at sende sagen i nabohøring. Sagen forelægges herefter udvalget igen.
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Fraværende
- Rita Byskov
Kopier link til punktet - Print
3: Lodbergsvej 18 Søndervig - Tilbygning til erhvervsbyggeri - Dispensation fra lokalplan 370
Sagsnr: 24-010850
SagsfremstillingTeknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles dispensation fra lokalplanens bestemmelser vedrørende bebyggelsesprocent, parkering på egen grund og behandling af tagvand for en tilbygning til et feriehusudlejningsbureau beliggende på Lodbergsvej 18 i Søndervig.
Ansøgning
Der er søgt om tilladelse til at opføre en tilbygning på 84 m² i én etage til det feriehusudlejningsbureau, som der er på ejendommen i forvejen jf. bilag A. Tilbygningen vil få en maksimal højde på 6,5 m, have et delvist fladt tag og brandsikret stråtag.
Tilbygningen skal blandt andet sikre bedre intern logistik for feriehusudlejningsbureauet håndtering af store mængde vasketøj/sengelinned.
Bygningen placeres 50 cm. fra skel mod vej, hvilket betyder, at tagvand fra stråtaget ikke kan holdes på egen grund. Derfor søges der om dispensation fra Bygningsreglementet (BR18 § 77, stk. 2) så tagvand kan ledes til fortov og vejareal, hvilket allerede er tilfældet for den eksisterende bygning.
Den eksisterende bygning har en grundplan på 322 m² med fuld kælder og derudover en tagetage på 132 m2. I forbindelse med udvidelsen har ejeren købt 61 m² areal af kommunen, da affaldsstationen skal nedlægges. Med tilbygningen stiger ejendommens bebyggelsesprocent fra 75 til 80 efter tilkøbet af arealet. Der søges om dispensationen fra lokalplan nr. 370’s bestemmelse om en maksimal bebyggelsesprocent på 70.
Nabohøring
Administrationen vurderer, at en nabohøring er unødvendig, da ejendommen støder op til vej- og parkeringsarealer på alle sider, og projektet vurderes ikke at medføre væsentlige gener.
Tilbygningen udløser yderligere 2 parkeringspladser efter lokalplanens parkeringskrav. Det er muligt at etablere én parkeringsplads ekstra på grunden. Der søges om dispensationen fra lokalplans parkeringskrav om tilladelse til at købe en ekstra plads gennem Parkeringsfonden.
Administrationens vurdering
Administrationen har gennemført en helhedsvurdering af projektet, som omfatter bygningens omfang, placering og dens indvirkning på omgivelserne. Projektets samlede bebyggelsesprocent, højde og afstandsforhold vurderes at være passende i forhold til lokalplanens retningslinjer og det omkringliggende centerområde. Byggeriets udformning og placering vurderes desuden ikke at medføre væsentlige gener for naboerne, herunder skygge- og indbliksgener, der overstiger det niveau, man kan forvente i et tæt bebygget område.
Administrationen vurderer, at projektet kan gennemføres uden væsentlige negative konsekvenser for naboer og omgivelser, og at den ønskede udvidelse og de ansøgte dispensationer er i overensstemmelse med lokalplanens intentioner om at sikre en hensigtsmæssig udvikling af området.
Lovgrundlag og juridisk vurderingDer skal meddeles dispensation jævnfør Planlovens § 19, stk. 1, fra lokalplan nr. 370 til følgende:
- § 5.3, at bebyggelsesprocenten for den enkelte ejendom må ikke overstige 70.
- § 8.4, at ved ny bebyggelse skal der etableres 2 parkeringspladser pr. 50 m² kontor- og erhvervsareal.
Ingen bemærkninger.
EffektvurderingEn dispensation til det ansøgte vurderes at være nødvendigt for feriehusudlejningsbureauets mulighed for, at servicere sommerhuse og udlejning i sommerhusområderne i Ringkøbing-Skjern Kommune.
IndstillingAdministrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles dispensation til det ansøgte.
BilagBeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Fraværende- Rita Byskov
Kopier link til punktet - Print
4: Orientering - Planklagenævnet ændre kommunens afgørelse til afslag
Sagsnr: 23-010574
SagsfremstillingTeknik- og Miljøudvalget besluttede den 26. september 2023, at der kunne gives landzonetilladelse til genopførelse af et enfamiliehus på en ny placering på Gl Landevej 2, Videbæk, jf. bilag 1.
Planklagenævnet har ændret kommunens afgørelse til et afslag, jf. bilag 2.
Planklagenævnets vurdering
Planklagenævnet vurderer, at der ikke er tale om en genopførelse af et eksisterende hus, men snarere en nyopførelse, da huset blev revet ned i 2012 efter flere år uden beboelse. Nævnet henviser til, at huset på det tidspunkt var i så dårlig forfatning, at kommunen nedrev det med støtte fra indsatspuljen. Af denne grund konkluderer Planklagenævnet, at bygningen allerede dengang kunne betragtes som en ruin uden videre værdi, hvilket betyder, at projektet skal vurderes som en nyopførelse.
Klageinstansen lægger vægt på, at ny beboelse i det åbne land ikke er foreneligt med landzonebestemmelsernes formål. Der er ikke i denne sag særlige omstændigheder, der kan begrunde en undtagelse fra landzonepraksis. Planklagenævnet anser heller ikke, at det tidligere enfamiliehus, som blev fjernet i 2012 og ikke har været beboet siden 2008, er tilstrækkelig grund til at tillade en ny beboelse i strid med gældende praksis. Desuden understreger nævnet, at en imødekommelse af ansøgningen vil kunne skabe en uønsket præcedens, som kan påvirke lignende sager i fremtiden.
Planklagenævnet er opmærksom på, at ansøgerens nuværende bopæl er påtænkt eksproprieret, men dette forhold medfører ikke i sig selv en ret til at opføre et nyt enfamiliehus i strid med de hensyn, som landzonebestemmelserne har til formål at varetage.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingMed Planklagenævnets afgørelse kan projektet ikke realiseres.
IndstillingAdministrationens indstiller, at Planklagenævnets afgørelse tages til efterretning og inddrages i den fremtidige landzoneadministration.
BilagBeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.
Fraværende- Rita Byskov
Kopier link til punktet - Print
5: Offentliggørelse af et planforslag for et område til boligformål og centerformål ved Rindumgaards Allé, Ringkøbing
Sagsnr: 23-013019
SagsfremstillingFormålet med dagsordenen er, at forslag til lokalplan nr. 504 og kommuneplantillæg nr. 44 godkendes og sendes i offentlig høring.
Teknik- og Miljøudvalget besluttede på mødet den. 28. november 2023 at igangsætte udarbejdelsen af plangrundlag for et område til boligformål ved Rindumgaards Allé, Ringkøbing.
Baggrund og anvendelse
Lokalplanen omfatter planlægning af et område til bolig- og centerformål. Lokalplanområdet er beliggende i periferien af Ringkøbing, i den nordvestlige del af byen, som i dag er en bydel under udvikling. Baggrunden for udarbejdelsen af lokalplanen er et ønske om en ny planlægning for området med en mere tidssvarende lokalplan med mulighed for flere boligtyper i området end den gældende lokalplan fra 2013. Lokalplanforslaget muliggør opførelse af helårsbeboelse i form af både åben-lav og tæt-lav boliger, mens den eksisterende lokalplan kun tillader opførelse af åben-lav boliger.
Siden sagens igangsættelse er lokalplanområdet blevet udvidet til at omfatte det eksisterende dagligvarebutik- og servicestation nord for boligområdet med henblik på at fastholde de nuværende aktiviteter i området (se kort 1). Ifølge Planloven skal der tages hensyn til områder, der er følsomme over for støj, når man planlægger i støjbelastede områder. Derfor er området inddraget i planlægningen, hvor lokalplanen vil sikre, at støjkravene til boliger overholdes, samtidig med at dagligvarebutikken kan fortsætte sine nuværende aktiviteter
På baggrund af ændringen af afgrænsningen af lokalplanområdet er flere matrikler nu inkluderet i planlægningen.
Kort 1 illustrerer den nye lokalplanafgrænsningen med en rød stiplet linje. Det sort-skraverede område repræsenterer det udvidede lokalplanområde, mens det blå markerede område angiver afgrænsningen af kommuneplantillægget.
Områdets disponering og bebyggelse:
Lokalplanområdet er inddelt i seks delområder, delområde I, II, III, IV, V og VI, se kort 2.
Kort 2: Disponeringsplan
Delområde I må enten anvendes til åben-lav bebyggelse, hvor der må bygges fritliggende parcelhuse til helårsbeboelse, eller der må bygges tæt-lav bebyggelse i form af dobbelthuse.
Delområde II kan anvendes til tæt-lav bebyggelse, hvor der er mulighed for at bygge rækkehuse, og/ eller dobbelthuse til helårsbeboelse. Alternativet kan delområde II udnyttes til åben-lav bebyggelse. Inden for delområdet etableres der et fælles opholdsareal til brug for hele lokalplanområdets beboere.
Afgrænsningen mellem delområde I og II er fleksibel og kan flyttes op til 6 meter mod øst, da det endnu ikke vides, hvor mange meter skovbyggelinjen kan reduceres. Der er derfor behov for fleksibilitet i fordelingen mellem delområde I og II.
For delområde I og II fastsættes, at den første type bebyggelse, der opføres inden for området, bliver bestemmende for den øvrige bebyggelsestype, der må opføres i det resterende delområde. På den måde sikres det, at bebyggelsestypen bliver den samme indenfor delområdet.
Delområde III må anvendes til tæt-lav bebyggelse, hvor der må bygges rækkehuse til helårsbeboelse. Minimum grundstørrelsen for tæt-lav bebyggelse fastsættes i delområde III til 250 m².
Delområde IV må anvendes til vej- og beplantningsbælte.
Delområde V må enten anvendes til åben-lav bebyggelse, hvor der må bygges fritliggende parcelhuse til helårsbeboelse, eller der må bygges tæt-lav bebyggelse i form af dobbelthuse.
Delområde VI må anvendes til centerområde, hvor den hidtidige anvendelse til dagligvarebutik og servicestation kan fortsætte. Indenfor delområdet er også mulighed for restaurant, cafeteria, burgerbar og lignende, samt kontor, serviceerhverv og administration i forbindelse med den enkelte virksomhed.
Andre særlige forhold:
Støj
Der er udarbejdet en støjredegørelse, hvor det er konstateret, at delområde IV vil blive påvirket af trafikstøj fra Holstebrovej. Der stilles krav om etablering af støjafskærmning langs Holstebrovej for at reducere trafikstøjen i lokalplanen. Derudover bliver dele af boligområdet berørt af støj fra varelevering om natten til dagligvarebutikken. Lokalplanen stiller derfor også krav om støjafskærmning for vareleveringen, såfremt dagligvarebutikken ønsker nattelevering.
Skovbyggelinje:
Lokalplanområdet grænser op til et fredskovsområde langs jernbanen, hvor der er fastlagt en skovbyggelinje på 300 meter. I forbindelse med den offentlige høring indsender administrationen en ansøgning til Miljøstyrelsen med henblik på at få reduceret skovbyggelinjen til 20 meter.
Kommuneplan:
Der er udarbejdet et kommuneplantillæg, som sikrer, at der er den nødvendige overensstemmelse mellem lokalplanen og kommuneplanen. Kommuneplantillægget er udarbejdet til Kommuneplan 2021-2033, men forholder sig både til Kommuneplan 2021-2033 og Forslag til Kommuneplan 2025-2037.
Kommuneplantillægget omfatter udelukkende lokalplanens delområde III. Med kommuneplantillægget ændres anvendelsen fra erhvervsformål til boligformål. Den resterende del af lokalplanen, er i overensstemmelse med kommuneplanen.
Offentlighedsasen:
Den kommende høringsperiode er fastsat til 4 uger, da der er tale om en mindre ændring i kommuneplanen. Den gældende ramme ændres fra erhvervsformål til boligformål. Ændringen er vurderet som mindre, da området grænser op til eksisterende boligområder mod syd, øst og vest samt et centerområde mod nord. Derudover omfatter tillægget kun et mindre areal af lokalplanområdet, se kort 1.
Miljøvurdering:
Der er gennemført en miljøscreening af planforslagene. Konklusionen af screeningen er, at planforslagene ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering, se vedlagte screening.
Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Ingen bemærkninger.
EffektvurderingMed en blanding af parcelhuse, rækkehuse og dobbelthuse bidrager planlægningen til at skabe et nyt attraktivt og varierende boligmiljø i Ringkøbing. Dermed styrker planlægningen blandt andet kommunens politik for bosætning. Samtidig sikrer planlægningen også mulighed for fortætning, som også er i overensstemmelse med Plan- og Udviklingsstrategien.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender at:
- Forslag til Tillæg 44 og Lokalplan 504 for et område til boligformål og centerformål ved Rindumgaards Allé, Ringkøbing vedtages og fremlægges i offentlig høring i fire uger.
- 1. Lokalplan nr. 504
- 2. Kommuneplantillæg nr. 44
- 3. Screening af forslag til lokalplan nr. 504 og tillæg nr. 44
- 4. Støjnotat
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling med den ændring, at muligheden for restaurant, cafeteria, burgerbar og lignende ændres til fastfood.
Fraværende- Rita Byskov
Kopier link til punktet - Print
6: Borris - Fjernvarmeprojekt
Sagsnr: 24-010439
SagsfremstillingFormålet med dagsordenspunktet er en politisk godkendelse af etablering af nyt fjernvarmeværk til fjernvarmeforsyning af Borris.
Baggrund
Borris Rådet (borgerforeningen) har været ansvarlig for igangsættelse af arbejdet med at få etableret fjernvarme i Borris, som erstatning for naturgassen. Projektet er derfor lokalt forankret. Borris Rådet er ansvarlig for udarbejdelsen af varmeprojektet. Navn på det ønskede nye fjernvarmeselskabet (Amba) er ikke fastlagt endnu, det fastlægges når varmeprojektet er godkendt.
Varmeprojekt
Varmeprojektet omhandler etablering af produktionsanlæg og konvertering af forsyningsområde omfattende 338 bygninger, hvoraf 240 har givet en forhåndstilkendegivelse om tilslutning til fjernvarme (hvilket svarer til 63 procent af varmebehovet i projektområdet). Varmeprojektet er vedhæftet som bilag 1.
Produktionsanlægget omfatter;
- 0,7 MW jordvarmeanlæg med jordslanger fordelt på et 8,6 ha stort areal, som primær varmekilde.
- 1,7 MW gaskedel til spids og reservelast.
- 1.000 m3 akkumuleringstank
- 300 m2 teknikbygning
Projektet fører til konvertering af naturgasområde til fjernvarmeområde, som vist på kortet herunder:
Figur 1. Det skraverede område er det ønskede fjernvarmeforsyningsområde. Rødt område er eksisterende naturgasområde.
Vurdering af varmeprojektet
Samfundsmæssigt perspektiv
Når det planlægges at ændre varmeforsyningen i et område, skal der udarbejdes et projektforslag med en samfundsøkonomisk analyse, og den samfundsøkonomiske analyse skal sandsynliggøre, at projektet er det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt. Det samfundsmæssige perspektiv er bredere end selskabs- og forbrugerperspektivet og i det samfundsmæssige perspektiv indregnes bl.a. også den samfundsmæssige betydning af CO2-udledninger. Ved etablering af fjernvarme i projektområdet og tilslutning af 240 bygninger opnås et samfundsøkonomisk overskud på ca. 5,0 mio. kr. i forhold til individuel opvarmning med varmepumper over betragtningsperioden på 20 år. Det samfundsøkonomiske overskud øges ved et øget varmegrundlag, selv om produktionsanlæggenes kapacitet ligeledes øges.
Andre perspektiver
Projektet fremviser ikke forbedrede energi- og miljøforhold i forhold til alternativet med individuelle luft/vand-varmepumper, men beregningen er usikker.
På sigt kan der måske findes billigere og fortsat bæredygtige energikilder som overskudsvarme, hvilket ikke vil kunne anvendes ved individuelle løsninger.
Det fremgår af varmeprojektet, at fjernvarmen forbrugerøkonomisk er på niveau med alternativet med individuelle luft/vand-varmepumper. Men beregningerne er usikre, da de individuelle varmepumper er meget påvirkelige af elprisen.
Såfremt antallet af tilslutninger øges i forhold til de anvendte 240 bygninger, vil prisen for fjernvarmen per bolig reduceres.
Såfremt der politisk fremsatte forslag til forlænget afskrivning af fjernvarmerør vedtaget, vil dette give en væsentlig brugerøkonomisk fordel til fjernvarmeforbrugerne. Med lovforslaget lægges der op til, at afskrivningsperioden på fjernvarmerør kan ændres fra 30 år til 45 år. En sådan ændret forudsætning giver en forventet mindre årlig udgift til fjernvarme pr. år pr. standardhusstand på 2.000 kr. (Se bilag 2). Med en forlængelse forventes et fjernvarmeprojekt at blive ca. 2.000 kr. billigere pr. år end individuelle varmepumper.
Fjernvarme er en bekvem opvarmningsløsning for forbrugeren og stort set vedligeholdelsesfrit, og der undgås støjgener fra luft-vand varmepumper i boligkvarterer.
Konklusion af vurderingen
På baggrund af det beregnede samfundsøkonomiske overskud i projektforslaget sammenlignet med alternativer anbefaler administrationen og det udarbejdede projektforslag i bilag 1, at kommunen godkender projektforslaget med vilkår om, at der opnår deltagelse fra 65 % af varmebehovet.
Plangrundlag
Jordslangerne etableres primært i ikke-planlagt barmarksareal, men en lille del af arealet af omfattet af kommuneplanramme 04er006, der fastlægger områdets anvendelse til erhvervsformål. Skulle det vise sig, at der skal etableres erhverv på dette areal, er det varmeværkets ansvar at fjerne relevante jordslanger.
Anvendelsen til jordslanger er ikke i konflikt med landbrugsdrift efter etablering. Brøndene til samling af jordslanger, kan dog optage op til 0,25 ha. Brøndene forventes placeret i kant af markerne.
Teknikbygning med jordvarmepumpe og gaskedel etableres indenfor delområde 2 i lokalplan 50A.
Anvendelsen i lokalplanen lyder:
Området må kun anvendes til erhvervsformål med en mindre belastende forurening såsom industri og håndværk – herunder korn- og foderstofvirksomhed med tilknyttet service og administration.
Etablering af varmeværket vurderes at ligge inden for lokalplanens anvendelsesmuligheder.
Høring
Projektforslaget har været i høring ved berørte parter (myndigheder, forsyningsselskaber og grundejere, der lægger grund til varmepumpeanlægget) i 4 uger, fra den 13. september til den 11. oktober. Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget 2 høringssvar:
1. Evida havde ingen bemærkninger til varmeprojektet.
2. Museet anbefaler, at der laves forundersøgelser på arealet. Forundersøgelser er ikke en nødvendighed, men en anbefaling til ansøger. Dette er videregivet til ansøger og dialog pågår.
Lovgrundlag og juridisk vurderingVarmeforsyningsloven.
Projektbekendtgørelse.
På baggrund af det samfundsøkonomiske overskud anses kravene i §6 i projektbekendtgørelsenog formålet med varmeforsyningsloven at være opfyldt for projektforslaget med fjernvarmeforsyning af projektområdet. Økonomi
Det kommende fjernvarmeselskab vil ansøge Ringkøbing-Skjern Kommune om godkendelse af
kommunegaranti. Der søges garanti til lån som finansiering til etablering af varmeproduktionsanlæg,
distributionsnet, og stikledninger i projektområdet.
Den samlede budget for etablering af fjernvarme i Borris, er på ca. 55. mio. kr.
Dette vil på et senere tidspunkt blive forelagt Økonomiudvalget.
EffektvurderingProjektet er i tråd med kommunens Klimapolitik 2023-2026, vedr. udfasning af naturgas inden 2040.
Kommunens Klimapartnerskabsaftale med varmeværkerne, stiler mod 100 % VE i 2030. Varmeprojektet er et skridt i den rigtige retning, da den omstiller et naturgasområde til fjernvarme baseret primært på vedvarende energi.
Fjernvarme kan også betydning for bosætning: En landsdækkende analyse fra Home fra 2023 viser, at huspriser fra 2022 til 2023 er steget mere i fjernvarmeområder end områder med gas som opvarmningsform (Kilde: Energihjem).
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget beslutter, at:
- godkende projektforslaget på betingelse af, at der opnås bindende tilsagn svarende til mindst 65 % af varmebehovet i forsyningsområdet.
BilagBeslutning
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Fraværende- Rita Byskov
Kopier link til punktet - Print
7: Midttrafik - politisk høring af budget 2025
Sagsnr: 24-023293
SagsfremstillingMidttrafik har udarbejdet vedlagte budgetforslag for 2025, som sendes i politisk høring hos ejerkredsen.
Budgetforslaget for 2025 udgør i alt 32,6 mio. kr. og er en stigning på 1,1 mio. kr. i forhold til 2024. Heraf er der indregnet en prisfremskrivning på 0,7 mio. kr. Herudover er der indarbejdet 180 ekstra køreplanstimer og en forventet stigning på handicapkørsel og plustur.
Der er på kommunens budget for kollektiv trafik afsat i alt 33 mio. kr. i 2025, hvoraf budgettet for Midttrafik udgør 32,3 mio. kr. Resten af budgettet på de 0,7 mio. kr. er afsat til drift og vedligehold af busskure/holdepladser, køb og salg af skolekort samt øvrige kørselsordninger for skoleelever.
Dette betyder, at der mangles knap 0,3 mio.kr. i forhold til det afsatte budget til Midttrafik. Et eventuelt merforbrug vil i 2025 kunne dækkes af de ledige midler, der er på området, og som forventes overført til 2025.
Lovgrundlag og juridisk vurderingLov om kollektiv trafik.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi bemærker, at der løbende følges op på økonomien i forbindelse med de månedlige budgetopfølgninger og budgetopfølgningerne fra Midttrafik.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender Midttrafiks budgetforslag for 2025.
BilagBeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte Midttrafiks budgetforslag for 2025.
Fraværende- Rita Byskov
Kopier link til punktet - Print
8: Gensidig orientering
Sagsnr:
Sagsfremstilling- Administrationen orienterer kort om regler for fleksboliger.
Derudover blev der orienteret om
- Lavbundsprojekter
- Rita Byskov