Referat: 20. august 2024 kl. 13:00

LOK-1.8 Dækket Smed Sørensens Vej 1 Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Irene Lund Pedersen
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Niels Rasmussen
  • Rita Byskov
  • Jørgen Byskov
  • Hans Pedersen
  • Jens Jacob Østergaard

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Endelig vedtagelse Kommuneplantillæg nr. 46 - Revision vedrørende bioenergi, vindmøller og andre vedvarende energikilder (solceller)

Sagsnr: 23-018102

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenspunktet er, at Byrådet endeligt vedtager Kommuneplantillæg nr. 46 -Revision vedrørende bioenergi, vindmøller og andre vedvarende energikilder (solceller).

Forslag til Tillæg 46 til Kommuneplan 2021-2033 har været fremlagt i offentlig høring i perioden 22. april 2024 - 17. juni 2024.

Resultatet af offentlighedsfasen
I forbindelse med den offentlige høring har Ringkøbing-Skjern Kommune modtaget 6 høringssvar fra borgere samt 6 høringssvar fra myndigheder og foreninger

De samlede bemærkninger er vedlagt som bilag. De indkomne bemærkninger er behandlet i vedlagte notat.

Bemærkningerne omhandler blandt andet:

  • Den lokale erhvervs- og kommunalpolitiske dagsorden
  • Slid, miljø, forurening og klimapåvirkning
  • Vindmølle- og solcelle-tæthed
  • Inddragelse af lokale borgere, evt. medejerskab
  • Forkastning af kommuneplantillæg og udsættelse af den ordinære kommuneplan til næste byrådsperiode
  • Hensyn til forsvarets interesser
  • Nationale landskabsinteresser
  • Ny, varig natur og friholdelse af store, sammenhængende naturområder
  • Opdatering i forhold til nye love og bekendtgørelser
  • Påvirkning af kirker

På baggrund af de indkomne bemærkninger anbefaler administrationen, at der foretages ændringer i forhold til de offentliggjorte planforslag. Ændringerne fremgår af vedlagte notat med behandling af bemærkninger. En samlet overblik over ændringerne kan ses fra side 8 i notatet.

Ændringerne omhandler blandt andet:

  • Præciseringer som følge af bemærkninger fra DN
  • Hensyn til forsvarets interesser ved planlægning for biogasanlæg og andre større tekniske anlæg
  • Opdateringer som følge af ny Bekendtgørelse om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land
  • Opdateringer som følge af ny Lov om statsligt udpegede energiparker

Administrationen anbefaler i øvrigt, at notatet anvendes som svar på de indkomne bemærkninger.

Miljøvurdering af planen
Der har været gennemført en miljøvurdering af planen. Der er derfor vedlagt et udkast til en sammenfattende redegørelse, som bl.a. beskriver, hvordan miljøhensyn er inddraget i planen, hvordan miljøvurderingen og de indkomne bemærkninger tages i betragtning, begrundelse for valg af alternativ samt hvordan kommunen vil overvåge de væsentligste indvirkninger på miljøet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Bekendtgørelse om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land.

Bekendtgørelse om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land trådte i kraft den 1. juni 2024. Ifølge bekendtgørelsen skal Byrådet fastsætte retningslinjer for opstilling af lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land i henhold til bekendtgørelsen senest ved førstkommende revision af kommuneplanen. Dette sker ved vedtagelsen af Kommuneplantillæg nr. 46.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Revision af kommuneplanens retningslinjer for vedvarende energianlæg understøtter kommunens Klimaplan A for CO2-neutralitet og klimarobusthed. Herunder understøtter kommuneplanens retningslinjer særligt Klimaplans A's målsætninger for dels vedvarende energi med sigte på at skabe værdi for klimaet, borgerne og virksomhederne samt dels økonomisk-, klima- og miljømæssig bæredygtig fødevareproduktion, landbrug og arealanvendelse.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Tillæg 46 til Kommuneplan 2021-2033 - Revision vedrørende bioenergi, vindmøller og andre vedvarende energikilder (solceller) vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af bemærkninger.
  2. Notat med behandling af bemærkninger godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne
  3. Den sammenfattende redegørelse færdiggøres på baggrund af vedtagelsen af planerne.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt med følgende ændringer: Bilag 4, Overblik over ændringer til Kommuneplantillæg nr. 46, Side 21, Generelle retningslinjer, hvor den eksisterende tekst bevares og side 29, Retningslinje 3, hvor teksten rettes til. 





Kopier link til punktet  -   Print

3: Prioritering af ansøgninger om vedvarende energianlæg

Sagsnr: 24-016093

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er en politisk drøftelse og prioritering af ansøgte områder til solceller og vindmøller i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Modtagne ansøgninger

Byrådet besluttede den 10. oktober 2023 at fastsætte en ansøgningsfrist for nye vedvarende energianlæg (VE-anlæg) i Ringkøbing-Skjern Kommune for at skabe mulighed for en samlet prioritering. Ansøgningsfristen var den 1. maj 2024.

Ved ansøgningsfristens udløb var der indkommet i alt 26 ansøgninger om VE-anlæg, samt én ansøgning efter ansøgningsfristen. Samlet set er der modtaget:

  • 16 ansøgninger om solcelleanlæg.
  • 3 ansøgninger om vindmølleanlæg.
  • 8 ansøgninger om både solcelleanlæg og vindmøller.

Samlet set er der ansøgt om:

  • I alt 5871,5 ha solceller med en samlet kapacitet på ca. 3615 MW
  • I alt 76 vindmøller med en samlet kapacitet på ca. 440 MW.

Ansøgningsmateriale for hvert projekt er vedlagt som bilag 1-27. Oversigtskort med alle ansøgte projekter er vedlagt som bilag 28. Derudover henvises til sologvind.rksk.dk, hvor der blandt andet er et kortværktøj, hvor alle ansøgte områder er vist.

Ansøgning om integreret energipark med Power-to-X (PtX)
Der er samtidig indkommet en ansøgning om at få udarbejdet lokalplan, der skal muliggøre etablering af et PtX-anlæg med en samlet kapacitet på 200 MW elektrolyse, beliggende ved Stovstrup øst for Tarm. Se bilag 29. Ansøgningen er et supplement til en række ansøgninger om solceller og vindmøller, som skal levere strøm til PtX-anlægget, hvormed ansøgningerne samlet set skaber en integreret energipark med PtX, vindmøller og solceller.

Som opfølgning på de modtagne ansøgninger har ansøger præciseret, at den planlægning ansøger ønsker igangsat nu, er følgende:

  1. Planlægning for PtX-anlæg i Stovstrup som ansøgt (200 MW)
  2. Planlægning for 200 MW vindanlæg på land
  3. Planlægning for 1.000 ha solcelleanlæg.

Derudover har ansøger ønsker om på et senere tidspunkt at få planlagt for 3.000 ha sol til brug for en udvidelse af PtX-anlægget i Stovstrup, som ansøger også ønsker forsynet med havvind. Se mere i bilag 30.

Ansøgningerne er en opfølgning på Byrådets behandling af konceptansøgning om Megaton energipark, bestående af:

  1. Et PtX-anlæg med en kapacitet på 2GW
  2. Områder til solceller med en produktion på 2GW, svarende til i alt 4000 hektar
  3. Områder til landvindmøller med en kapacitet på 200 MW, svarende til i alt cirka 30 landvindmøller
  4. Områder til havvindmøller med en kapacitet på 2 GW

Byrådet besluttede den 15. august 2023, at: ”planlægningen skal igangsættes på det nuværende vidensgrundlag, og at der tages konkret stilling til igangsætning af projektets delelementer, når der modtages ansøgning herom”.

Ansøgningerne er nu modtaget. Med nærværende dagsorden tages der stilling til indkomne ansøgninger om VE-anlæg. Ansøgning om udarbejdelse af plangrundlag for PtX-anlæg ved Stovstrup indgår i den løbende prioritering af lokalplansager. På nuværende tidspunkt har Teknik- og Miljøudvalget valgt at lade ansøgningen om PtX afvente, indtil Byrådet har prioriteret VE-projekterne.

Grundlag for prioritering af ansøgninger

Revision af kommuneplanens mål og retningslinjer
Der henvises til anden sag på nærværende dagsorden vedrørende endelig vedtagelse af Tillæg nr. 46 til Kommuneplan 2021-2025. Med Tillæg nr. 46 foretager Byrådet en revision af kommuneplanens mål og retningslinjer for VE-anlæg.

Af målsætningerne fremgår bl.a., at produktionen af vedvarende energi fra vindmøller og solcelleanlæg skal udnyttes effektivt og gerne lokalt via Power-to-X eller anden sektorkobling. Det er angivet, at dette kan udmøntes ved at give mulighed for følgende typer af energianlæg:

  • Én større energipark indeholdende vindmøller, solceller og Power-to-X anlæg (en energipark kan bestå af flere geografiske adskilte lokaliteter).
  • Udskiftning af eksisterende møller med nye og større møller i eksisterende udlagte vindmølleområder.
  • Mellemstore vindmøller og/eller solcelleanlæg til lokal forsyning af landsbyer, virksomheder og lignende.

Nye vedvarende energianlæg skal etableres i henhold til kommuneplanens retningslinjer. Retningslinjerne indeholder bl.a. hensyn, som skal tilgodeses, ved placering af nye anlæg. I alle projekter, skal der desuden være fokus på muligheder for multifunktionalitet, hvor vedvarende energianlæg kombineres med andre tiltag, herunder f.eks. udtagning af lavbundsjorde, øget biodiversitet, skovrejsning og rekreative tiltag.

Politiske signaler
Byrådet vedtog den 20. juni 2023 politiske signaler for opsætning af store VE-anlæg i Ringkøbing-Skjern Kommune. De fleste ansøgere har i ansøgningsmaterialet forholdt sig til de politiske signaler. De politiske signaler skal ses som et politisk supplement til den fysiske planlægning for vedvarende energianlæg. Derfor har administrationen heller ikke forholdt sig til hvorvidt ansøgningerne lever op til de politiske signaler. De politiske signaler er vedlagt som bilag 31.

Administrationens umiddelbare faglige vurderinger

Med udgangspunkt i kommuneplanens retningslinjer for vindmøller og solcelleanlæg jf. Kommuneplantillæg nr. 46 samt relevant lovgivning, har administrationen foretaget en umiddelbar faglig vurdering af de indkomne ansøgninger. På grund af omfanget af ansøgninger og valg af proces, har der ikke været afsat tid til at foretage nærmere besigtigelser, vurderinger og analyser af f.eks. naboforhold, miljøforhold, landskaber, infrastruktur eller naturforhold. Nedenstående anbefalinger bygger derfor udelukkende på umiddelbare administrative vurderinger.

For hvert ansøgt projekt har administrationen udarbejdet et fakta ark med oplysninger om:

  • Fakta om størrelser og forventet produktion
  • Oplysning om hvordan ansøger forventer at strømmen udnyttes, herunder om strømmen forventes afsat til PtX eller anden sektorkobling.
  • Administrationens umiddelbare faglige vurdering
  • Eventuelle bemærkninger vedrørende lavbund

Fakta ark er vedlagt som bilag 32.

Administrationens umiddelbare faglige vurderinger er angivet på fakta arket med en farve, en tekst samt et kort, der illustrerer de umiddelbare faglige vurderinger. Et kortfattet overblik over administrationens umiddelbare faglige vurdering af projekterne findes derfor i bilag 32Hvis ansøgningen indeholder både solceller og vindmøller er der foretaget en umiddelbar faglig vurdering af hver anlægstype særskilt. Projekterne er vurderet med følgende inddeling:

  • Grøn: Projektet vurderes egnet. Det vil sige, at planlægningen for projektet i store træk forventes at kunne gennemføres i overensstemmelse med lovgivning samt kommuneplanens retningslinjer, eventuelt med små tilpasninger.
  • Gul: Projektet vurderes måske egnet: Det vil sige, at det vil kræve en nærmere faglig vurdering og eventuelle tilpasninger af projektet, hvis planlægningen skal gennemføres i overensstemmelse med lovgivning samt kommuneplanens retningslinjer.
  • Rød: Projektet vurderes ikke egnet: Det vil sige, at det er administrationens umiddelbare vurdering, at projektet konflikter med lovgivning og/eller kommuneplanens retningslinjer. Planlægning for et projekt, der vurderes ikke egnet kan eventuelt forudsætte, at det planlægges som statslig energipark (se mere nedenfor).

Statslige energiparker
Det er administrationens vurdering, at enkelte af de ansøgte projekter kun kan gennemføres, hvis de udpeges som en statsligt udpeget energipark. Det drejer sig om projekter, der vurderes ikke egnet (røde) og muligvis projekter, der vurderes måske egnet (gule). Administrationen er i løbende dialog med Plan- og Landdistriktsstyrelsen om potentialerne for statslige energiparker i Ringkøbing-Skjern Kommune. Der henvises til anden sag på nærværende dagsorden vedrørende statslige energiparker.

Hvad er opgaven nu og hvordan prioriteres ansøgningerne?

Byrådet godkendte den 10. oktober 2023 princip for behandling af ansøgninger om VE-anlæg. Der har været afholdt et temamøde i Byrådet samt gennemført en bustur med besigtigelse af udvalgte ansøgte områder. Endeligt har der været afholdt et borgermøde med fokus på overordnet information og tidlig dialog.

For alle de ansøgte VE-anlæg gælder, at realisering  kræver udarbejdelse af et kommuneplantillæg og en lokalplan, der udlægger områder til teknisk formål (solcelleanlæg og/eller vindmølleanlæg) samt at der udarbejdes miljøvurdering. 

Af principbeskrivelsen fremgår, at der nu skal tages stilling til, om planlægningen for de ansøgte projekter skal igangsættes eller om der skal meddeles afslag til det ansøgte. Der er lagt op til, at der også kan tages stilling til, om der bør foretages tilpasninger af det ansøgte.

Det er administrationens vurdering, at vidensniveauet for nuværende er for lille til, at Byrådet kan træffe beslutning om på hvilke konkrete arealer, der skal igangsættes en egentlig planlægning for VE-anlæg (Lokalplan mv.). Dels har der ikke været tid til grundige faglige vurderinger og dels kan senere tilpasning af ansøgningerne give mulighed for mere lokal indflydelse på projekterne.

Med baggrund heri anbefaler administrationen, at Byrådet udvælger de ansøgninger, som Byrådet dels gerne vil have belyst mere detaljeret og dels vil have bearbejdet med lokal indflydelse med henblik at arbejde frem mod, at der senere tages politisk stilling til, om planlægningen for hvert af de udvalgte områder skal igangsættes. Administrationen anbefaler dermed, at Byrådet for nuværende udvælger et antal ansøgninger, som skal betragtes som bruttoområder og som i en bearbejdningsfase tilpasses og justeres i omfang og udformning. Ved den senere politiske stillingtagen til, om planlægningen for de bearbejde projekter skal igangsættes, har Byrådet derved mulighed for at reducere det samlede omfang af arealer, som skal indgå i VE-projekter på baggrund af resultatet af bearbejdningsfasen.

Se bilag 33 med forslag til principproces.


Administrativ anbefaling og indstillinger til prioritering af ansøgninger

Administrative anbefalinger til kategorisering af ansøgninger
Med baggrund i ovenstående anbefaler administrationen, at ansøgningerne inddeles i følgende 4 kategorier samt at ansøgningerne kategoriseres som følgende. Administrationens anbefalinger til kategorisering af de ansøgte projekter fremgår også af bilag 34. Heri er også angivet anbefalinger til hektarfordeling for de projekter som kun delvist indgår i en kategori.

Kategori 1: En gruppering af ansøgninger, som:

  1. kan indgå i én større energipark indeholdende vindmøller, solceller og Power-to-X anlæg
  2. i øvrigt understøtter Byrådets målsætninger om at produktionen af vedvarende energi skal udnyttes effektivt og gerne lokalt via Power-to-X eller anden sektorkobling.

Administrationen vurderer, at følgende projekter falder under kategori 1:

  • Nr. 1 Hoven (Strøm afsættes til elnettet. Min. 50% strømsalg til lokale virksomheder)
  • Nr. 3 Tim – kun solceller (Ønsker at etablere batterilager og PtX)
  • Nr. 6 Stovstrup – kun en mindre andel (indgå i én større energipark)
  • Nr. 7 Ådum (indgå i én større energipark)
  • Nr. 8 Vejlevej (indgå i én større energipark)
  • Nr. 9 Hemmet-Sdr. Vium – kun delvist (indgå i én større energipark)
  • Nr. 11 Vennervej (indgå i én større energipark)
  • Nr. 13 Nørhede-Hjortmose (indgå i én større energipark)
  • Nr. 14 Lyngsmose (indgå i én større energipark)
  • Nr. 18 Kjelstrup (Strøm afsættes til elnettet, PtX og gerne lokalt gennem PPA’er)
  • Nr. 25 Finderup (Strøm afsættes lokalt til Arla Foods i Nr. Vium)

Kategori 2: Ansøgninger om repowering af vindmøller.

Administrationen vurderer, at følgende projekter falder under kategori 2:

  • Nr. 17 Fjaldene – kun vindmøller
  • Nr. 20 Sdr. Vium vind
  • Nr. 24 Sdr. Vium sol og vind
  • Nr. 26 Vester Barde

Ved inddragelse af solceller og eventuelt udvidelse af områderne er der ikke tale om ren repowering, men administrationen anbefaler at repowering-kategorien gøres bred nok til at kunne rumme multifunktionalitet som f.eks. solceller ved repowering-projekter.

Kategori 3: Øvrige ansøgninger, som umiddelbart vurderes egnet eller måske egnet.

Administrationen vurderer, at følgende projekter falder under kategori 3:

  • Nr. 2 Lønborg Hede
  • Nr. 3 Heimdal
  • Nr. 4 Østergårde
  • Nr. 15 Stauning Lufthavn
  • Nr. 16 Kirsebærmose – kun vindmøller
  • Nr. 21 Skuldbøl
  • Nr. 23 Velling Mærsk
  • Nr. 27 Ganer Kær

Kategori 4: Ansøgninger, som umiddelbart vurderes ikke egnet.

Administrationen vurderer, at følgende projekter falder under kategori 4:

  • Nr. 3 Tim – vindmøller
  • Nr. 6 Stovstrup – kun en større andel
  • Nr. 9 Hemmet-Sdr. Vium – kun delvist
  • Nr. 10 Tændpibe
  • Nr. 12 Hanning
  • Nr. 16 Kirsebærmose – kun solceller
  • Nr. 17 Fjaldene – kun solceller - ansøgningen om solceller er trukket tilbage
  • Nr. 19 Sdr. Bork
  • Nr. 22 Skaven

Administrative anbefalinger til den videre proces

Kategori 1: Administrationen anbefaler, at ansøgninger med kategori 1 indgår i en bearbejdningsfase og tilpasses med henblik på en senere politisk stillingtagen til, om planlægningen skal igangsættes for de tilpassede projekter.

I administrationens anbefalinger til kategori 1 indgår samlet set ca. 2300 ha solceller samt 147,6 MW vindmøller som er ansøgt til at indgå i en integreret energipark med PtX ved Stovstrup. Derudover indgår der i kategori 1 i alt 299 ha solceller samt 14 MW vindmøller fra andre ansøgere.

Derved indgår der væsentligt flere ha solceller end de ønskede 1000 ha, mens der indgår færre vindmøller end de ønskede 200 MW. Administrationen anbefaler, at kategori 1-ansøgninger til en integreret energipark indgår i en bruttopulje, som i bearbejdningsfasen samlet set reduceres til cirka 1000 ha i en senere politisk stillingtagen til, om planlægningen skal igangsættes for de tilpassede projekter. Bearbejdningsfasen kan endvidere anvendes til at vurdere potentialet for hvor mange MW vindmøller, der kan indgå i projekterne.

Kategori 2: Ansøgninger med kategori 2 anbefales behandlet løbende og prioriteres i forhold til andre lokalplaner. Projekter i denne kategori skal ligeledes bearbejdes og tilpasses inden egentlig igangsætning af planlægningen for det tilpassede projekt. Såfremt et projekt med repowering af vindmøller også indeholder solceller, behandles hele projektet samlet under kategori 2.

Kategori 3: Sagsbehandlingen af ansøgninger med kategori 3 anbefales genoptaget, når planlægningen for kategori 1 og kategori 2 projekter er ”godt i gang”. Formentlig i 2026. Administrationen anbefaler i øvrigt, at såfremt der i denne periode modtages nye ansøgninger om VE-anlæg, skal disse som udgangspunkt afvente videre behandling sammen med kategori 3-ansøgninger.

Kategori 4: Det anbefales, at der meddeles afslag til ansøgninger med kategori 4 med hjemmel i Planlovens §12, stk. 1, hvoraf det fremgår, at kommunen alene er forpligtet til at fremme planlægning inden for kommuneplanens rammer. Det prioriteres, at afslag meddeles hurtigst muligt efter at Byrådet har truffet beslutning om ovenstående.

Proces og prioritering: Administrationen anbefaler endvidere, at når Byrådet har truffet beslutning om ovenstående, udarbejder administrationen et oplæg til en mere detaljeret procesplan med anbefalinger til den videre bearbejdningsproces samt prioritering af kategori 1 og kategori 2 projekter. Administrationen anbefaler, at Økonomiudvalget bemyndiges til at træffe beslutning herom på baggrund af anbefaling fra Teknik- og miljøudvalget. Da der foreløbigt kun har været tid til umiddelbare faglige vurderinger forventer administrationen, at der i procesplanen indarbejdes tid til detaljerede faglige vurderinger, således at administrationen kan komme med kvalificerede anbefalinger forud for bearbejdning af projekterne.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Lov om fremme af vedvarende energianlæg
Lov om statsligt udpegede energiparker

Økonomi

Som følge af ”lov om fremme af vedvarende energi” er opstillerne af vedvarende energianlæg pålagt at indbetale et beløb pr. opstillet MW til den kommune, hvori der opstilles VE-anlæg. Beløbet er 125.000 kroner pr. MW for solcelleanlæg og 313.000 pr. MW for landvindmøller.

Effektvurdering

Realiseringen af solcelleanlæg og vindmøller understøtter kommunens Klimaplan A for CO2-neutralitet og klimarobusthed. Herunder understøtter kommuneplanens retningslinjer særligt Klimaplans A's målsætninger for dels vedvarende energi med sigte på at skabe værdi for klimaet, borgerne og virksomhederne samt dels økonomisk-, klima- og miljømæssig bæredygtig fødevareproduktion, landbrug og arealanvendelse.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at beslutte at følge administrationens anbefalinger, som indgår i sagsfremstillingen under overskrifterne:

  1. Administrative anbefalinger til kategorisering af ansøgninger
  2. Administrative anbefalinger til den videre proces

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog en indledende drøftelse og afgav signaler til det videre arbejde. Sagen forelægges udvalget igen.

Ole Nyholm Knudsen og Rita Byskov rejste spørgsmålet om egen habilitet. Udvalget drøftede dette og besluttede, at hverken Ole Nyholm Knudsen eller Rita Byskov var inhabile.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Mulige statslige energiparker i Ringkøbing-Skjern Kommune

Sagsnr: 23-021931

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er, at Byrådet tager stilling til eventuel tilbagemelding vedrørende nye indmeldte arealer til statslige energiparker i kommunen.

Baggrund
Ringkøbing-Skjern Kommune har den 16. januar 2024 taget stilling til, hvorvidt kommunen ønsker, at et areal ved Tændpibe kommer til at indgå som en statslig energipark. Byrådet besluttede at meddele til Plan- og landdistriktsstyrelsen, at Ringkøbing-Skjern Kommune ønsker at følge den proces, som byrådet allerede har igangsat for behandling af ansøgninger om vedvarende energianlæg i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Plan- og Landdistriktsstyrelsen har siden indkaldt og modtaget nye forslag til potentielle statslige energiparker. Styrelsen ønsker påny kommunens stillingtagen til konkrete arealer, som er indmeldt af en privat aktør. Det drejer sig om:

  • Dels et areal bestående af PtX anlæg ved Stovstrup samt et antal arealer med solceller og vindmøller flere steder i kommunen som en del af Megaton-projektet. I alt 3392 ha. (id 547)
  • Dels et areal til vindmøller i Skjern Enge, som overvejende matcher et areal i kommuneplanen, der er identificeret som muligt område til store testvindmøller (id 548)

Se vedlagte bilag.

Plan- og Landdistriktsstyrelsen ønsker en tilbagemelding i forhold til de nye indmeldte arealer, men har tilkendegivet, at Ringkøbing-Skjern Kommune kan vente med at give en tilbagemelding, indtil kommunen har afklaret, hvorvidt kommunen ønsker, at der skal arbejdes videre frem mod en planlægning for de indmeldte arealer.

Lovens krav til en statslig energipark er, at parken forventes at kunne rumme en årlig energiproduktion på mindst 100 Gwh fra sol- og/eller vindanlæg. Ministeren for byer og landdistrikter kan uanset kravet på 100 Gwh udpege et areal som energipark med henblik på at forbedre mulighederne for etablering af tilknyttede anlæg ved landanlæg til havvindmølleparker.

Administrativ anbefaling
Der henvises til anden sag på nærværende dagsorden, hvor Byrådet prioriterer indkomne ansøgninger om VE-anlæg i kommunen med ansøgningsfrist 1. maj 2024. Heraf fremgår, at det er administrationens vurdering, at enkelte af de ansøgte projekter kun kan gennemføres, hvis de udpeges som en statsligt udpeget energipark. Det drejer sig om projekter, der vurderes ikke egnet (røde) og muligvis projekter, der vurderes måske egnet (gule).

Administrationen lægger op til, at udvalgte ansøgninger skal indgå i en bearbejdningsfase, hvor projekterne tilpasses med henblik på en senere politisk beslutning om igangsætning af planlægning. Når byrådet til den tid tager stilling til de bearbejdede projekter, kan byrådet samtidigt tage stilling til, om dette skal ske som statslige energiparker. Plan- og Landdistriktsstyrelsen har anbefalet, at kommunen er konkret i forhold til hvilke områder, kommunen påtænker at planlægge for og dermed afventer en eventuel bearbejdning og indsnævring af områderne, før der gives en tilbagemelding.

Med baggrund heri anbefaler administrationen, at Ringkøbing-Skjern Kommune for nuværende orienterer Plan- og Landdistriktsstyrelsen om byrådets beslutninger om prioritering af de enkelte VE-ansøgninger, samt oplyser, at byrådet senere vil afklare et eventuelt ønske om at få udpeget statslige energiparker i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Det kan tilføjes, at Byrådet har en forventning om, at det indmeldte areal ved Stovstrup samt eventuelle andre ansøgninger, som kommer til at indgå i en integreret energipark, ønskes udpeget som statslig energipark på et senere tidspunkt i en reduceret størrelse.

Plan- og Landdistriktsstyrelsen har præciseret, at arealer til den samme statslige energipark skal ligge i umiddelbar nærhed af hinanden. Det forventes derfor, at et PtX-anlæg i Stovstrup alene kan realiseres som statslig energipark, hvis det understøttes af et solcelleanlæg ved Stovstrup. Det vil kræve et solcelleanlæg ved Stovstrup på mindst 135 ha for at opfylde 100 Gwh-kravet. Administrationen har i en anden sag på dagsordenen anbefalet at gå videre med en solcelleansøgning ved Stovstrup på ca. 200 ha.

I ansøgningsrunden 1. maj er der ikke indkommet en ansøgning om vindmøller i Skjern Enge. Administrationen anbefaler derfor, at Ringkøbing-Skjern Kommune meddeler Plan- og Landdistriktsstyrelsen, at kommunen ikke ønsker at området udlægges som statslig energipark. Plan- og Landdistriktsstyrelsen anmodes derfor om at lukke denne sag med nr. id 548.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om statsligt udpegede energiparker, lov nr. 614 bekendtgjort den 11. juni 2024 

Lov om statsligt udpegede energiparker giver bedre vilkår for etablering af energiparker på land med vindmøller og solcelleanlæg samt tilknyttede anlæg i form af PtX-anlæg og anden erhvervsmæssig bebyggelse.

Med loven er det muligt at prioritere opstilling af vindmøller, solcelleanlæg og tilknyttede anlæg, herunder PtX i forhold til andre interesser. Loven giver videre adgang til efter en konkret vurdering at dispensere fra visse beskyttelseshensyn i bl.a. naturbeskyttelsesloven, skovloven og museumsloven med henblik på realisering af en udpeget energipark. Loven giver også bedre muligheder for planlægning af vedvarende energi m.v. i kystnærhedszonen.

En statslig energipark kan bestå af flere arealer i kortere afstand fra hinanden. Der kan være tale om solceller og/eller vindmøller samt evt. andre anlæg, f.eks. et power-to-x anlæg. En statslig energipark skal som minimum præstere en energiproduktion på 100 GwH årligt. Et solcelleanlæg på 120-135 hektar producerer ca. 100 GwH årligt.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

En statslig udpegning som energipark kan understøtte kommunens udmøntningen af Klimaplan A og ambitionen om CO2-neutralitet i 2050.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet:

  • at orientere Plan- og Landdistriktsstyrelsen om Byrådets beslutninger om prioritering af de enkelte VE-ansøgninger, samt oplyser, at kommunen senere vil afklare et eventuelt ønske om at få udpeget statslige energiparker i Ringkøbing-Skjern Kommune.
  • at Byrådet tilkendegiver, at der er en forventning om, at det indmeldte areal ved Stovstrup samt eventuelle andre ansøgninger, som kommer til at indgå i en integreret energipark, ønskes udpeget som statslig energipark på et senere tidspunkt i en reduceret størrelse.
  • at kommunen ikke ønsker at arealet ved Skjern Enge (Id 547) udlægges som statslig energipark.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget besluttede at udsætte sagen under henvisning til beslutningen i dagsordenen punkt 3.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Anmodning om fælles planlægningsproces med Varde Kommune for vindmøller ved Malle og Kvong

Sagsnr: 24-008567

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenspunktet er at tage stilling til, om Ringkøbing-Skjern Kommune skal indgå i en fælles planlægning med Varde Kommune om et vedvarende energiprojekt mellem Malle og Kvong, hvoraf én mølle ud af 12 er ønsket placeret i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Baggrund
Varde Kommunes byråd traf den 9. januar 2024 beslutning om prioritering af planlægningen for vindmølle- og solcelleprojekter. Blandt de udvalgte projekter, hvor der er truffet beslutning om igangsætning af planlægning, er projekt nr. 22 mellem Malle og Kvong. Projektområdet ligger i den allernordligste del af Varde Kommune, og som det fremgår af ansøgningsmaterialet, ønskes en af projektets vindmøller opsat i Ringkøbing-Skjern Kommune. Referat fra Varde Kommunes byrådsmøde med ansøgningsmateriale for projektet mellem Malle og Kvong er vedlagt.

Varde Kommune har henvendt sig til Ringkøbing-Skjern Kommune med henblik på en koordinering af planprocessen på tværs af kommunegrænsen.

Projektet
Projektet består af 12 vindmøller, der opstilles på én lige række. Møllerne vil have en totalhøjde på 165-167,5 meter. Hver mølle vil have en effekt på 4,5-6,6 MW, svarende til en samlet effekt på 54-79,2 MW. Det forventes, at vindmøllerne samlet set vil kunne producere ca. 222-240 mio. kWh om året. Projektet omfatter desuden et ønske om et solcelleanlæg, der udelukkende placeres i Varde Kommune, med et samlet bruttoareal på ca. 200 ha.

Fordeling af roller mellem Varde Kommune og Ringkøbing-Skjern Kommune?
Hovedparten af projektet er beliggende i Varde Kommune. Det er Varde Kommune, der er myndighed herfor. Der er derfor Varde Kommune, som beslutter, om der skal gennemføres en planlægning for den del af projektet, som ligger i Varde Kommune.

Ringkøbing-Skjern Kommune er derudover såkaldt berørt myndighed for den del af projektet, der ligger i Varde Kommune. Det vil sige, at Ringkøbing-Skjern Kommune bliver hørt i de officielle høringer i processen og har mulighed for indflydelse på projektet, ved at komme med høringssvar. Der er også praksis for, at der på administrativt niveau er dialog om faglige forhold, f.eks. om valg af visualiseringspunkter, naturforhold mv., som kan have betydning for projektets endelige udformning.

På samme vis, er det Ringkøbing-Skjern Kommune, der er myndighed for den del af projekter, som ligger i Ringkøbing-Skjern Kommune. Det vil i dette tilfælde sige for den ene vindmølle. Det er derfor Ringkøbing-Skjern Kommune, som beslutter, om den del af projektet skal igangsættes og gennemføres og i så fald giver tilladelse til den ene vindmølle.

Administrationen har været i dialog med Varde Kommune om en eventuel fælles planproces for det samlede projekt. Det anbefales, at såfremt Ringkøbing-Skjern Kommune vælger at imødekomme ønsket om én vindmølle i Ringkøbing-Skjern Kommune, vil det være Varde Kommune, som er den ”udarbejdende” myndighed. Varde Kommune vil stå for at udarbejde fælles lokalplan samt fælles miljørapport. Ringkøbing-Skjern Kommune bidrager ved administrativ sparring samt udarbejdelse af kommuneplantillæg for den del af projektet, der ligger i Ringkøbing-Skjern Kommune. Sagen vil løbende skulle forelægges både byrådet i Varde Kommune og byrådet i Ringkøbing-Skjern Kommune, hvor planprocessen fordrer dette.   

Administrativ vurdering
Administrationen har foretaget en indledende vurdering af det ansøgte og sammenholdt placeringen med indkomne ansøgninger i Ringkøbing-Skjern Kommune. Det er administrationens vurdering, at der ikke er umiddelbare konflikter. Samspillet med andre vindmølleprojekter skal vurderes nærmere i en eventuel planproces. Dette uanset om den ene mølle i Ringkøbing-Skjern Kommune kommer til at indgå i projektet eller ej. Ligeledes skal påvirkning af naboer, natur, miljø og landskab belyses nærmere.

Videre proces
Varde Kommune har igangsat en undersøgelse af muligheden for planlægning for solcelleanlæg i tilknytning til vindmøllerne. Der har i den forbindelse været afholdt et borgermøde for naboer inden for 15 gange møllehøjde, herunder for naboer i Ringkøbing-Skjern Kommune. Se vedlagte invitation.

Varde Kommune ønsker at gennemføre en offentlig forhøring for det samlede projekt, hvorefter der tages stilling til muligheden for planlægning for solcelleanlæg. Hvis det skal være muligt at gennemføre en fælles planlægning, skal Ringkøbing-Skjern Kommune være indforstået med at prioritere sagen, så den følger Varde Kommunes tidsplan.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller
Lov om fremme af vedvarende energianlæg

Økonomi

Som følge af ”lov om fremme af vedvarende energi” er opstillerne af vedvarende energianlæg pålagt at indbetale et beløb pr. opstillet MW til den kommune, hvori der opstilles VE-anlæg. Beløbet er 313.000 kr. pr. MW for landvindmøller.

Effektvurdering

Projektet vil kunne indgå i at indfri Byrådets vision om, at nedbringe CO2-udledning med 70 % i perioden 1990- 2030 og opnå CO2-neutralitet i 2050.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet,

  • at den ene vindmølle i projektet indgår i planlægningen
  • at planlægningen så vidt muligt følger processen i Varde Kommune.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Offentliggørelse af planforslag for et område til boligformål ved Østervænget i Spjald

Sagsnr: 22-001141

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er, at forslag til lokalplan 505 for et område til boligformål ved Østervænget i Spjald, godkendes og sendes i offentlig høring.

Teknik- og Miljøudvalget godkendte den 7. februar 2023, at planlægningen for et område til boligformål ved Østervænget i Spjald kunne igangsættes for ansøgers regning og risiko.

Der er derfor udarbejdet forslag til en lokalplan, som udlægger et areal til boligformål, udearealer, parkering og vejanlæg.

 

Det nye plangrundlag

Formål

Lokalplanens formål er at sikre, at området giver mulighed for tæt-lav boligbebyggelse i form af en samlet bebyggelse med et ensartet udseende.

Områdets disponering og bebyggelse

Lokalplanområdet er beliggende i den sydøstlige del af Spjald by og fremstår i dag ubebygget. Om-rådet udgøres af et areal på ca. 4.350 m2.

Lokalplanområdet er afgrænset af boliger og bymæssig bebyggelse mod øst, vest og syd. Mod nord grænser området op mod en erhvervsvirksomhed, der anvender bygningerne til lager.

Vest for området løber kommunevejen Østervænget, hvorfra lokalplanområdet skal vejbetjenes.

                   

                     Lokalplanområdets afgrænsning

Lokalplanområdet må kun anvendes til boligformål i form af tæt-lav bebyggelse, samt dertilhørende ophold, vej- og parkeringsarealer samt affaldsstationer. Boliger må kun anvendes til helårsbeboelse og må ikke anvendes til ferieformål/ferieudlejningsboliger.

Lokalplanen muliggør et konkret boligprojekt bestående af 9 almene boliger. De 9 rækkehuse foreslås opdelt i 2 bebyggelser med henholdsvis 4 og 5 boliger i hver med private haver og fælles opholdsarealer. Bebyggelsesprocenten må ikke overstige 30%. Maksimal byggehøjde er 6,5 meter og må højst opføres i 1 etage.

Andre særlige forhold

Vejadgang til lokalplanområdet skal ske fra Østervænget. For at sikre oversigtsforholdene ved Østervænget, skal der tinglyses deklaration herom.

Miljøvurdering

Der er gennemført en miljøscreening af planforslaget. Konklusionen af screeningen er, at plan-forslaget ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).

Lokalplanen vurderes ukompliceret og er i overensstemmelse med kommuneplanen. Høringsperioden for planforslaget er derfor 4 uger.

Økonomi

Byrådet har på deres møde den 14. september 2021 godkendt, at der ydes grundkapitalindskud og garantistillelse til i alt 9 almene boliger på Østervænget 8 i Spjald med betingelse om, at der vedtages en ny lokalplan, der muliggør byggeriet.

Effektvurdering

Realiseringen af planen bidrager til at opfylde kommunens Plan- og Udviklingsstrategi og Bypolitikken, som bl.a. sigter på at skabe attraktive og varierende typer af boliger med understøttelse af sociale fællesskaber.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at:

  • Forslag til Lokalplan 505 for et område til bolig-anvendelse vedtages og fremlægges i offentlig høring i fire uger.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Hermelinvej 15, Vostrup, 6880 Tarm - Ansøgning om flexboligtilladelse

Sagsnr: 24-014653

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenspunktet er en politisk stillingtagen til, om der skal meddeles flexboligtilladelse på Hermelinvej 15, Vostrup, 6880 Tarm.

Tilladelsen vil kræve en afvigelse fra eksisterende praksis, da boligen ikke har været anvendt til helårsbolig i minimum 2,5 år ud af de seneste 5 år.

Ansøgning

Ejendommen, der er beliggende i Skaven Strand, indeholdt frem til 2010 en surf-butik og bolig. I dag er ejendommen registreret som et fritliggende enfamiliehus, men anvendes alene til fritidsformål. Ejeren har d. 19. juni 2024 ansøgt om flexboligtilladelse på ejendommen.

Kortet viser området, hvor ejendommen er beliggende. Sommerhusområdet er på den syd- og østlige side, mens der mod vest er havnerelateret formål.

 

Plangrundlag

I kommuneplanen er ejendommen omfattet af kommuneplanramme 38so004, der udlægger området til sommerhusområde.

Samtidig er ejendommen omfattet af lokalplan nr. 002 Skaven Sommerhusområde, delområde III. Her fastlægges anvendelsen i delområdet til:

Området må kun anvendes til havneformål. I området må kun indrettes eller opføres bebyggelse til sådanne værksteds-, håndværks-, handels- og oplagsvirksomhed, samt bebyggelse til offentlige formål og mindre hotel- og restaurationsvirksomheder, som af kommunalbestyrelsen skønnes at have naturlig driftsmæssig tilknytning til havnen. Der må indrettes kontorer og boliger for de til virksomheden knyttede personer, såsom indehaver, bestyrer o. lign.

Meddelelse af flexboligtilladelse på ejendommen vil ikke ændre den eksisterende, lovlige anvendelse af ejendommen, og kræver derfor ikke dispensation fra lokalplanen.

Administrationens vurdering og anbefaling

Administrationen vurderer, at anvendelse til flexbolig medfører færre gener for de omkringboende end en værksteds-, håndværks-, handels- eller oplagsvirksomhed, som lokalplanen giver mulighed for at etablere på ejendommen.

Ringkøbing-Skjern Kommune kræver sædvanligvis, at en bolig skal have været anvendt til helårsbeboelse i mindst 2½ ud af de seneste 5 år, før der kan meddeles flexboligtilladelse. Kravet har primært til formål at forhindre, at nyopførte helårsboliger tages i brug som flexboliger/sommerhuse. Kravet er ikke opfyldt på indeværende ejendom, og udstedelse af flexboligtilladelse vil derfor kræve en afvigelse fra eksisterende praksis.

Administrationen anbefaler, at ovenstående praksis afviges i den konkrete sag, hvor ejendommen ligger i et kommuneplanlagt sommerhusområder og hvor flexboligen vil ligne anvendelsen ved naboejendommene. Administrationen vurderer, at der kun er få mulige lignende tilfælde i kommunen. Administrationen anbefaler, at der meddeles en personlig flexboligtilladelse til ejeren af denne ejendom uden tidsbegrænsning.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven, § 41a

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget beslutter, at:

  • Der meddeles en personlig flexboligtilladelse uden tidsbegrænsning til ejeren af Hermelinvej 15, 6880 Tarm.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Røgindvej 14, 6940 Lem St - Forespørgsel om flexboligtilaldelse

Sagsnr: 24-016573

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenspunktet er en politisk stillingtagen til, om der kan forventes meddelt flexboligtilladelse på Røgindvej 14, 6940 Lem St. 

Ansøgning
Ejeren af ovenstående ejendom ønsker en afklaring af, hvorvidt ejendommen må anvendes som flexbolig eller ej.

Plangrundlag
Ejendommen er omfattet af Lokalplan 04.034, hvoraf det fremgår, at "beboelsesejendomme må ikke uden byrådets godkendelse anvendes til andet end helårsbeboelse". Byrådet har derfor mulighed for at meddele flexboligtilladelse. Det vil kræve en dispensation fra lokalplanen. 

Administrationens vurdering og anbefaling
Teknik- og Miljøudvalget har d. 20. december 2022 besluttet, at der for en anden ejendom inden for en lokalplan med samme ordlyd kan forventes dispensation fra lokalplanen til anvendelse til flexbolig ved positiv nabohøring. Se vedlagte beslutningsreferat. Teknik- og Miljøudvalget besluttede ved samme lejlighed, at det stadig ønsker at få forelagt eventuelle ansøgninger om flexbolig inden for lokalplanområdet. 

Administrationen meddeler kun flexboligtilladelse til nuværende boligejer. Hvis der skal meddeles flexboligtilladelse til en kommende ejer kræver administrationen, at købsaftale er underskrevet. I indeværende sag er der ikke tale om en ansøgning, men derimod en forespørgsel. 

Administrationen anbefaler, at Teknik- og Miljøudvalget tager stilling til indeværende forespørgsel, og bemyndiger administrationen til at meddele flexboligtilladelsen ved en senere ansøgning på ejendommen på betingelse af, at der ved nabohøring ikke indkommer væsentlige indsigelser. Derved kan det eksempelvis undgås at en eventuel køber skal afvente politisk behandling midt i en hushandel. Administrationen anbefaler, at nabohøringen foretages i forbindelse med en konkret ansøgning om flexboligtilladelse. Såfremt naboer har indsigelser mod flexboligtilladelse, sendes sagen til fornyet behandling i Teknik- og Miljøudvalget.

Ringkøbing-Skjern Kommune meddeler kun personlige flexboligtilladelser, der bortfalder ved ejerskifte. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Økonomi

Ingen bemærkninger

Effektvurdering

Ingen bemærkninger

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget beslutter, at:

  • der kan forventes meddelt flexboligtilladelse på ejendommen Røgindvej 14, 6940 Lem St, ved senere ansøgning herom, på betingelse af, at der ikke indkommer væsentlige indsigelser ved nabohøring
  • administrationen bemyndiges til at meddele flexboligtilladelse på ejendommen Røgindvej 14, 6940 Lem St, ved evt. ansøgning

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling, dog således at sagen forelægges udvalget ved en eventuel ansøgning.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Høring vedrørende nyt lovforslag om varmeforsyning

Sagsnr: 24-015715

Sagsfremstilling

Sagsfremstillingens formål er en stillingstagen til, om Ringkøbing-Skjern Kommune skal fremsende høringssvar til nyt lovforslag om varmeforsyning, herunder godkendelse af vedlagte udkast til høringssvar. 

Lovforslagets indhold og praksis i kommunen
Lovforslaget har blandt andet til formål at indføre et prisloft for forbrugerpriser på fjernvarme. Hvis et fjernvarmeværk over en periode på tre år ikke kan holde den gennemsnitlige forbrugerpris under det fastsatte prisloft ophæves forbrugerbindingerne i form af tilslutningspligt. 

Lovforslaget lægger op til at undgå at forbrugere bindes af høje fjernvarmepriser og giver større frihed for forbrugerne til valg af varmekilde. Lovforslaget er tiltænkt at give fjernvarmeværkerne et ekstra incitament til at være omkostningseffektive. Lovforslaget sigter endvidere på at skabe mere lige konkurrence mellem fjernvarmeværker og individuelle løsninger, når forbrugerne får større muligheder for frit valg.

Udkast til lovforslag og høringsbrevet er vedhæftet som bilag 1 og 2.

Høringsfristen er den 22. august 2024.

Administrationens vurdering af lovforslaget
Administrationen finder, at der vil være negative konsekvenser forbundet med at ophæve forbrugerbindinger og pålægge fjernvarmeværkerne ekstra administrative omkostninger.

Et ophør af forbrugerbindinger i form af tilslutningspligt og forblivelsespligt, hvis fjernevarmeprisen når et fastsat prisloft, kan medføre en nedadgående spiral, der i værste fald kan ende i en konkurs for fjernvarmeværker. Ophør af forbrugerbindinger er særligt kritisk i landdistrikterne, hvor varmeværkerne er små. Når et varmeværk kun har 100-300 forbrugere, vil selv få udmeldinger hurtigt kunne få en stor procentmæssig stigning i varmepriserne, for de tilbageværende forbrugere.
I lovforslaget estimeres samtidig en forøget administrativ byrde for varmeværkerne ved lovforslagets gennemførelse på samlet 8,7 mio. kr., hvilket i sidste ende skal betales af fjernvarmeforbrugerne.

Fjernvarmeværkerne er stillet ulige i konkurrencen med individuelle varmeløsninger på tre områder:

  • Fjernvarmeværkerne er pålagt forsyningspligt i deres forsyningsområder.
  • Varmeværkers projekter kan af kommunen alene godkendes, hvis de er samfundsmæssigt fordelagtige, hvilket kan føre til andre løsninger end de brugerøkonomisk mest fordelagtige. I beregningen af de samfundsmæssige fordelagtige løsninger indgår eksempelvis klima- og miljøbelastning og generering af arbejdspladser.
  • Fjernvarmeværkerne er pålagt en lang række administrative byrder gennem varmeforsyningsloven, som f.eks. indberetninger og udarbejdelse af varmeprojekter. Det samme er ikke tilfældet for individuelle varmeløsninger.

I forbindelse med gennemgangen af høringsmaterialet, har administrationen været i dialog med Ringkøbing Fjernvarme. Bemærkninger herfra er vedhæftet som bilag 3.

Udkast til høringsvar er vedhæftet som bilag 4.

Høringssvaret skal fremsendes senest 22. august 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Varmeforsyningsloven

Planloven

Økonomi

Ringkøbing-Skjern Kommune har givet en række kommunegarantier til fjernvarmeværkerne. Disse kan komme til udbetaling, hvis fjernvarmeværkerne skulle gå konkurs. Denne risiko vurderes minimal med den nuværende lovgivning.

Opgørelse over restgæld per juli 2024 i kommunegarantier opgjort på baggrund af fjernvarmepriser den 1. januar 2024:

Samlet restgæld250.997.544,95 
Restgæld i områder, hvor fjernvarmeprisen er over 15.000 kr. for standardhus84.453.327,63
Restgæld i områder, hvor fjernvarmeprisen er over 17.500 kr. for standardhus46.380.300,14

Restgæld i områder, hvor fjernvarmeprisen er

over 20.000 kr. for standardhus

11.463.244,28

Såfremt forbrugerbindinger besluttes ophævet af Forsyningstilsynet, vil det medføre øget administrativt arbejde for kommunen, hvor kommunen får til opgave at oplyse samtlige berørte husejere om overskredet prisloft og dermed ophævede forbrugerbindinger i deres fjernvarmeområde.

Effektvurdering

Lovforslaget vurderes at kunne påføre betydelige negative konsekvenser for udbredelsen af kollektiv varmeforsyning i kommunen med de ulemper som er beskrevet ovenfor.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget:

  • godkender vedlagte høringssvar, og at høringssvaret fremsendes til Energistyrelsen

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Vesterhavsvej 23, Vedersø, 6990 Ulfborg - Forespørgsel om flexboligtilladelse

Sagsnr: 24-009263

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenspunktet er en politisk stillingtagen til, om der kan forventes meddelt flexboligtilladelse på Vesterhavsvej 23, Vedersø, 6990 Ulfborg. 

Ansøgning
Ejeren af ovenstående ejendom ønsker en afklaring af, hvorvidt ejendommen må anvendes som flexbolig eller ej.

Plangrundlag
Ejendommen er omfattet af lokalplan 04.040, hvoraf det fremgår, at "beboelsesejendomme må ikke uden byrådets godkendelse anvendes til andet end helårsbeboelse". Byrådet har derfor mulighed for at meddele flexboligtilladelse. Det vil kræve en dispensation fra lokalplanen. 

Administrationens vurdering og anbefaling
Teknik- og Miljøudvalget har d. 20. december 2022 besluttet, at der for en anden ejendom inden for samme lokalplan kan forventes dispensation fra lokalplanen til anvendelse til flexbolig ved positiv nabohøring. Se vedlagte beslutningsreferat. Teknik- og Miljøudvalget besluttede ved samme lejlighed, at de stadig ønsker at få forelagt eventuelle ansøgninger om flexbolig inden for lokalplanområdet. 

Administrationen meddeler kun flexboligtilladelse til nuværende boligejer. Hvis der skal meddeles flexboligtilladelse til en kommende ejer kræver administrationen, at købsaftale er underskrevet. I indeværende sag er der ikke tale om en ansøgning, men derimod en forespørgsel. 

Administrationen anbefaler, at Teknik- og Miljøudvalget tager stilling til indeværende forespørgsel, og bemyndiger administrationen til at meddele flexboligtilladelsen ved en senere ansøgning på ejendommen på betingelse af, at der ved nabohøring ikke indkommer væsentlige indsigelser. Derved kan det eksempelvis undgås at en eventuel køber skal afvente politisk behandling midt i en hushandel. Administrationen anbefaler, at nabohøringen foretages i forbindelse med en konkret ansøgning om flexboligtilladelse. Såfremt naboer har indsigelser mod flexboligtilladelse, sendes sagen til fornyet behandling i Teknik. og Miljøudvalget.

Ringkøbing-Skjern Kommune meddeler kun personlige flexboligtilladelser, der bortfalder ved ejerskifte.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Økonomi

Ingen bemærkninger

Effektvurdering

Ingen bemærkninger

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget beslutter, at:

  • der meddeles at der kan forventes meddelt flexboligtilladelse på ejendommen Vesterhavsvej 23, 6990 Ulfborg, ved senere ansøgning herom, på betingelse af, at der ikke indkommer væsentlige indsigelser ved nabohøring
  • administrationen bemyndiges til at meddele flexboligtilladelse på ejendommen Vesterhavsvej 23, 6990 Ulfborg, ved evt. ansøgning

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling, dog således at sagen forelægges udvalget ved en eventuel ansøgning.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Prioritering af helhedsplaner for byerne

Sagsnr: 15-040273

Sagsfremstilling

Arbejdet med helhedsplanen for Hvide Sande er ved at være ved vejs ende, hvorfor der er brug for en fornyet politisk beslutning om prioritering af arbejdet med helhedsplaner.

Seneste prioritering af arbejdet skete i Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget i hhv. august og september 2022. I september 2022 besluttede Økonomiudvalget følgende:

1) At fremrykke helhedsplanen for Hvide Sande som den første plan, der skulle arbejdes med efter færdiggørelse af planerne for Velling og Skjern-Tarm.

2) En umiddelbar rækkefølge for de afventende planer, som er følgende i prioriteret rækkefølge: Fjelstervang, Spjald, fælles helhedsplan for Stauning, Bork, Hemmet og Skaven Hus, Lem, Faster-Astrup, fælles (opdateret) helhedsplan for Ringkøbing-No.

3) En proces for prioritering af helhedsplanerne vil tage udgangspunkt i den ovenstående liste. Før den endelige prioritering skal borger- og sogneforeninger ansøge eller genansøge om at få udarbejdet en helhedsplan ved hjælp af et simpelt ansøgningsskema. Herefter vil prioriteringen af helhedsplanerne blive sendt til fornyet politisk vurdering, inden arbejdet med den næste helhedsplan påbegyndes. Processen er kontinuerlig, hvor der forud for hver ny helhedsplan skal ske en bekræftelse eller genbekræftelse af ansøgningerne, efterfulgt af en politisk prioritering.

På baggrund af ovenstående beslutninger anbefaler administrationen følgende tidsplan for opstart af arbejdet med næste helhedsplan.

Resten af 2024 bruges på følgende arbejde med helhedsplanen: Færdiggørelse af arbejdet med helhedsplanen Hvide Sande, samt indhentning af simple ansøgninger om helhedsplaner fra borger- og sogneforeninger.

Start 2025: Politisk beslutning om, hvilken helhedsplan administrationen skal igangsætte arbejdet med. Administrationen prioriterer umiddelbart herefter ressourcer til arbejdet med planen.

Administrationen anbefaler hermed, at arbejdet med helhedsplaner det kommende halve år har lidt lavere prioritet med mindre ressourceforbrug til følge for at skabe mere fremdrift i arbejdet med lokalplanlægning og kommuneplanlægning.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Arbejdet med helhedsplaner sigter på at skabe en fælles udviklingsretning for byens fysiske udvikling og styrke det lokale, frivillige samarbejde om byens udvikling.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler at Økonomiudvalget:

  • godkender tidsplanen for arbejdet med helhedsplaner for det kommende halve års tid.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Godkendelse af Helhedsplan Hvide Sande

Sagsnr: 24-015319

Sagsfremstilling

Formålet med dagsorden er en godkendelse af Helhedsplan Hvide Sande.

Inddragende proces
Helhedsplan Hvide Sande er udviklet gennem en samskabende proces, der har haft sigte på at udvikle en visionær og robust helhedsplan for området. Planen er blevet til i samarbejde mellem en række forskellige aktører, som blandt andet tæller erhvervsdrivende og foreninger samt borgere fra skoleelever til ældre medborgere. En gruppe af lokale ambassadører har haft en central plads i udviklingsarbejdet i samråd med flere relevante fagpersoner fra Ringkøbing-Skjern Kommune.

Dette tværgående samarbejde har igennem hele processen haft til hensigt at kvalificere indholdet i helhedsplanen samt at gøre planen mere realiserbar med et stort lokalt ejerskab.

Planens indhold
”Mellem hav og fjord” er titlen på helhedsplanen, hvor samspil i udviklingen indtager en nøglerolle. Det handler om at balancere og samtænke vækst og udvikling af erhvervslivet, turismen og lokalsamfundet i respekt for Hvide Sandes unikke placering og attraktivitet. Visionen udfoldes gennem fire temaer og tre fysiske nedslagssteder i byen. Alt i alt rummer planen en stor variation i indsatser, hvor nogle tiltag kan iværksættes med det samme, mens mange andre ideer og indsatser strækker sig langt ud i fremtiden og vil være langt vanskeligere at realisere. Udkastet til planen er vedlagt som bilag til dagsordenspunktet.

De fire temaer:

Hvide Sandes unikke landskab

Byen er omgivet af et unikt landskab og natur fra hav til fjord og klitlandskab, der strækker sig mod vest. Dette unikke landskab skaber gode muligheder for attraktioner både for beboerne og turister og både til lands og i vand. Samtidig giver placeringen også særlige erhvervsmuligheder ved havnen.

Bylivets tre kerneområder

Hvide Sande har mange kommercielle, kulturelle og servicerende tilbud, som også skaber tre kerneområder i byens fælles liv (bymidten, Troldbjerg og indkøb mv. i nordbyen). I planen er der særlig fokus på at kvalificere og videreudvikle disse områder af byen.

Sammenhæng og mobilitet

Helhedsplanen lægger vægt på at forbedre forholdene for de bløde trafikanter.

Udvikling og vækst

Helhedsplanen lægger op til at inddrage nye udviklingsområder, der imødekommer byens behov, hvad enten det er nye erhvervsområder og/eller boligområder. Der er også fokus på, at byen kan vokse ved fortætning i de eksisterende byområder.

Den videre proces
Efter en politisk godkendelse af helhedsplanen afholdes en Parat-Til-Start workshop for alle aktører. Her inviteres alle aktører til at indgå i nye relationer og partnerskab om at realisere helhedsplanens mange delprojekter. Workshoppen planlægges sammen med ambassadørgruppen, som blandt andet også dækker Klittens Borgerforening og Foreningen Havnen. Arbejdsgrupper kan etableres på workshoppen og frivillige kræfter skal gerne sættes i spil til at fortsætte udviklingen af Hvide Sande med brug af helhedsplanen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der er ikke afsat midler i forhold til en realisering af helhedsplanens mange delprojekter eller en eventuel kommunal medfinansiering.

Effektvurdering

Helhedsplanen for Hvide Sande sigter på at styrke både nuværende og fremtidige udviklingsprojekter ved at skabe en sammenhængende ramme og definere en fælles retning samt at styrke lokale samarbejder om byens udvikling.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- & Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet:

  • at Helhedsplan Hvide Sande godkendes.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Ansøgning om tilskud til stenmel på cykelsti ved Borrisvej

Sagsnr: 24-014109

Sagsfremstilling

Aktiv Faster søger om hjælp til at få stenmel på cykelstien langs Borrisvej fra Astrup mod Femvejen. Stien er etableret af lokalsamfundet.

Der søges om 90-100 m3 stenmel leveret til udlægning på den 1,5 meter brede sti på en 1,2 kilometer lang strækning.

Det søges om midler fra kommunens pulje til rekreative stier (grus puljen). Prisen for stenmelet er anslået til 25.000 kr.

Begrundelsen for ansøgningen om stenmel er at få stien forbedret, så alle cyklister holder sig på stien i stedet for at cykle på vejen.

Strækningen er ikke på kommunens prioriteringsliste, men er et stort ønske fra Aktiv Faster.

Byrådet har vedtaget følgende kriterier for tildeling af midler fra puljen til rekreative stier (gruspuljen):

  • Støtten gives til mindre anlægsprojekter, der understøtter lokale borger- og sogneforeningers ønske om, at etablere rekreative stier i lokalområdet.
  • Projekterne skal have min. 40 % i egenfinansiering. Egenfinansiering kan være i form at egne arbejdstimer.
  • Der kan gives støtte op til 100.000 kr.
  • Der er én årlig ansøgningsfrist, som er 1. februar.
  • Ansøgerne står selv for hele etableringen og det efterfølgende vedligehold.
  • Inden projektstart laves en etablerings- og vedligeholdelsesaftale, som godkendes af administrationen, som også gennem årlige tilsyn og dialog med projektholderne sikrer, at vedligeholdelsesaftalen overholdes.
  • Administrationen sikrer, at projektet passer ind i eventuelle lokalplaner, og at der er en sammenhæng og kobling med eventuelt andre stier.
  • Der skal indsendes projektregnskab senest 3 måneder efter projektets afslutning. Regnskabet godkendes af administrationen.

Administrationen vurderer, at projektet ved Borrisvej i store træk opfylder kriterierne for modtagelse af midler fra puljen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger

Effektvurdering

Der opnås en forbedret trafiksikkerhed med forbedringen af cykelstien, ved at mindske risikoen for at cyklister vælger at cykle på vejen i stedet for en mindre komfortabel sti langs vejen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at der bevilges 25.000 kr. til stenmel til cykelstien ved Borrisvej fra Astrup mod Femvejen fra "Puljen til rekreative stier" (grus puljen). 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

14: Strækningsanalyse Ringkøbing - Hvide Sande

Sagsnr: 24-004186

Sagsfremstilling

Administrationen forelægger med denne sag en opdateret trafikanalyse af strækningen mellem Ringkøbing og Hvide Sande.

I 2017 blev der udarbejdet en forundersøgelse for forbedret fremkommelighed på strækningen mellem Ringkøbing og Hvide Sande. Forundersøgelsen blev udarbejdet i et samarbejde mellem Hvide Sande Havn, Ringkøbing-Skjern Kommune, Hvide Sande Service Group og Holmsland Klit Turistforening.

Der er sket meget siden 2017, og det blev derfor i 2022 besluttet at opdatere undersøgelsen med et fokusskifte fra primært at omhandle trafikafvikling og tung trafik til og fra Hvide Sande, til en mere generel analyse af trafikafvikling samt trafiksikkerhed på strækningen. Derudover var det ønsket at involvere yderligere interessenter langs strækningen, og der blev derfor primo 2023 afholdt en række møder og workshops med interessenter.

Arbejdet med den opdaterede foranalyse afrapporteres hermed i følgende vedlagte notater:

1. Strækningsbeskrivelse og fremtidig udvikling i området
2. Uheldsanalyse for strækningen
3. Opsamling på interessentinddragelsen
4. Opsummerende trafiknotat.

Projektstrækningen fremgår af kortudsnit herunder.

 

Analysen viser, at der på strækningen er en række generelle udfordringer, der primært relaterer sig til trafiksikkerheden, herunder udfordringer med tæt trafik, svingning til og fra sideveje, oversigts-forhold og uhensigtsmæssige krydsninger for bløde trafikanter. 

Interessentinddragelsen afslørede også en række lokaliteter, der blev udpeget flere gange på grund af farlige situationer. Lokaliteterne er:

1.Søtangevej (Adventure Golf)
2.Krydsningen ved Bagges Dæmning
3.Lyngvejen
4.Holmsland Kiltvej 91C-117 (vejen til Lyngvig Fyr)

Rapporten opstiller til slut en række mulige virkemidler, som kan realiseres på kort, mellem-lang og lang sigt.

På kort sigt kan der etableres f.eks. forbedrede oversigter, ændrede vigepligtsforhold for cyklister, hastighedsreguleringer, forbedrede krydsningsmuligheder for bløde trafikanter, oprydning i reklameskiltning, vigepladser for langsomme køretøjer mv. På mellemlang sigt kan der etableres kanaliseringsanlæg og vejlukninger og på længere sigt kan der evt. etableres overhalingsspor på enkelte dele af strækningen.

Der er allerede de seneste år gennemført vigtige punktvise forbedringerne på strækningen. I Søndervig er der anlagt omfartsvej og rundkørsel ved Lalandia, og der er anlagt rundkørsel ved Klostervej samt et kanaliseringsanlæg ved Klevevej. Der er desuden planlagt forbedringer i rundkørslen Ndr. Ringvej/Herningvej i forbindelse med udbygning af rute 15.

Næste fase i arbejdet med at forbedre forholdene på strækningen er, at undersøge de enkelte lokaliteter nærmere. Herunder både lokaliteter udpeget af interessenterne og øvrige lokaliteter langs strækningen, som vurderes problematiske. Det skal vurderes hvordan de opstillede virkemidler kan anvendes, og der skal udarbejdes skitser og anlægsoverslag for de enkelte projekter forud for beslutninger om udførelse af konkrete anlægsarbejder.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomi

Der er afsat et anlægsbudget på 2 mio. kr. årligt for perioden 2024-2028 til igangsættelse af projekter, i alt 10 mio. kr.

Effektvurdering

Den pågældende strækning indeholder de mest trafikerede kommuneveje i Ringkøbing-Skjern Kommune, samt de veje hvor der sker flest trafikuheld. 

Turismen og dermed trafikken på de pågældende veje er i opadgående udvikling, og det er vigtigt at mobiliteten følger med, og at der arbejdes hårdt på at undgå trafikulykker.

Indstilling

Administrationen indstiller, 

  • at vedlagte rapport om strækningsanalyse tages til efterretning, 
  • at der arbejdes videre med de konkrete udfordringer på hele strækningen med baggrund i de nævnte virkemidler,
  • at der udarbejdes konkrete løsningsforslag ved de 4 udpegede lokaliteter.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

15: Tilsagn til opsætning af ladestandere til elcykler

Sagsnr: 24-015604

Sagsfremstilling

Teknik og Miljøudvalget bedes tage stilling til, om kommunen skal acceptere tilbuddet om finansiering af opsætning af offentlige ladestandere til elcykler på 8 lokationer rundt om Ringkøbing Fjord.

Baggrund og beskrivelse

Vejdirektoratet har, som led i aftalen om Grøn omstilling af vejtransporten, indgået den 4. december 2020, afsat en pulje på 12,2 mio. kr. til offentlig tilgængelig opladning af elcykler. Puljen åbnede for ansøgninger fra landets kommuner den 14. maj 2024, og midlerne er nu fordelt.

Ringkøbing-Skjern kommune indsendte otte ansøgninger om opsætning af ladestandere og har modtaget tilsagn til alle. Formålet med opsætning af cykel-ladestandere er at fremme brugen af elcykler ved at sikre tilgængelig opladning, hvilket vil bidrage til en mere bæredygtig og miljøvenlig transportinfrastruktur i kommunen - desuden forbedres folkesundheden.

Ringkøbing Fjord er en populær cykeldestination og den stigende popularitet af elcykler, som et miljøvenligt, sundt og sjovt transportalternativ, skaber behov for infrastruktur, der understøtter benyttelse af elcykler i området.

Formålet med at etablere et netværk af ladestandere til elcykler på strategiske placeringer langs Ringkøbing Fjord, herunder Ringkøbing, Hvide Sande, Søndervig, Skjern, Bork Havn, Lyngvig Fyr, Pumpestation Nord og Bjerregård, er at tilbyde bekvemmelige opladningsmuligheder for el-cyklister, hvilket vil fremme brugen af elcykler som et bæredygtigt transportmiddel og øge tilgængeligheden af attraktioner omkring fjordområdet for både turister og lokale.

For at komme i betragtning til puljen skulle følgende kriterier opfyldes:

  • Placering: Offentlig tilgængelig.
  • Sikkerhed: Ladestationerne skal tilbyde mulighed for fastlåsning af batteri, oplader eller cykel under opladning.
  • Tidsfrist: Installation skal være færdig inden udgangen af 2024.
  • Drift og vedligehold: Kommunen forpligter sig til drift og vedligehold af ladestationerne.

Derudover skulle ansøgerne redegøre for den eksakte placering, beskrive de elementer der skal indgå i ladestationerne, og oplyse om projektets totalomkostninger.

Oversigtskort over placeringer og de enkelte ansøgninger ses i henholdsvis bilag 1 og bilag 2.

Tidsplan

  • August 2024: Godkendelse af projektet i Teknik og Miljø Udvalget.
  • September 2024: Udbud og kontrahering med leverandører, samt acceptere tilskuddet fra Vejdirektoratet senest d. 13. september 2024.
  • Oktober 2024 - November 2024: Anlæg og installation af ladestationer.
  • December 2024: Afslutning og rapportering til Vejdirektoratet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Administrationen har vurderet at kommunen umiddelbart ikke må begunstige enkeltpersoner med gratis strøm til elcykler for kommunale midler.

Der er indgået en aftale med RAH/Goenergi om, at de frit leverer den nødvendige energi til ladestationerne som et sponsorat.

Økonomi

Vejdirektoratet har givet tilsagn til alle 8 ansøgninger fra Ringkøbing-Skjern Kommune med et samlet budget på 781.275 kr. Projektet finansieres 100% af puljen med baggrund i ansøgningernes økonomioverslag og dækker alle udgifter under opstilling og installation.

Finansieringen er betinget af, at ladestationerne er etableret inden udgangen af 2024.

Drift og vedligehold skal finansieres af kommunen og anslås til højst 5.000 kr. årligt pr. ladestation. Udgiften kan dækkes inden for kommunens nuværende budget.

Det koster mellem 60 øre til 1 kr. pr. opladning af en elcykel. Denne udgift afholdes af RAH og indgår derfor ikke i de økonomiske omkostninger for kommunen.

Effektvurdering

Opstilling af ladestandere til elcykler vil:

  1. Fremme grøn transport og bidrage til en mere bæredygtig kommune.
  2. Højne serviceniveauet for turister, besøgende og borgere ved at ladeinfrastrukturen for cyklismen i kommunen forbedres.
  3. Bidrage til udviklingen af cykelmulighederne i kommunen samt tiltrække cykelturister, hvilket falder i god tråd med indsats 1.7 i Turismepolitikken.

Indstilling

Administrationen indstiller, at teknik og miljøudvalget godkender:

  • at etablering af 8 ladestationer til opladning af elcykler igangsættes.
  • at RAH’s sponsorat med strøm til ladestationerne accepteres.
  • at udvalget sender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om, at der gives en anlægsbevilling på 781.000 kr. til projektet samt en tilsvarende indtægtsbevilling jf. godkendt tilsagn fra Vejdirektoratet.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

16: Lodbjergsvej 36, Søndervig - Strandbyen - Bygningers placering i forhold til skel

Sagsnr: 24-012350

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan gives dispensation for ejendommen beliggende på Lodbergsvej 36, Søndervig. Dispensationerne omfatter, at en mindre del af den interne adgangsvej samt parkeringsarealet og affaldsstationer, placeres tættere på vejmidten end den fastlagte byggelinje. Derudover skal udvalget tage stilling til bebyggelsens placering i forhold til naboskel samt et opdaterede parkeringsbehov.

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om opførelse af 141 ferieboliger og 3 erhvervsenheder under navnet Strandbyen på ejendommen Lodbergsvej 36, Søndervig. Projektet omfatter byggeri i 2 etager, hvor ferieboligerne er fordelt på stueetagen og 1. sal. Ferieboligerne vil variere i størrelse og være til henholdsvis 4, 6 eller 8 personer.

Mod Lodbergsvej vil der på 3 udvalgte steder i stueplan være butikker og caféer, som skal bidrage til områdets liv og aktivitet.

Strandbyen er planlagt som et bilfrit område, hvor de mellemliggende arealer udlægges som grønne områder til leg og ophold, hvilket skaber et attraktivt og trygt miljø. I yderkanten af området mod nord og øst vil der være en intern adgangsvej, parkeringsareal samt affaldsstationer. 

Ansøgningen om dispensation fra byggelinjen mod Houvig Klitvej samt det opdaterede parkeringskrav er vedlagt som bilag 1. Derudover er et uddrag af ansøgningsmaterialet i form at en situationsplan og et skyggediagram vedlagt som bilag 2. 

Dispensation fra lokalplanen
Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 370 som har til formål at sikre, at området anvendes til centerformål, sommerhuse og ferieboligbebyggelse.

Lokalplanen fastsætter at ny bebyggelse ikke må placeres indenfor byggelinjen fra Houvig Klitvej på 17,5 meter fra vejmidten. Den interne adgangsvej, et større parkeringsareal samt afskærmning af affaldssystemerne placeres nærmere vejmidten og kræver derfor en dispensation.

Administrationen vurderer, at der kan meddeles dispensation til det ansøgte, da hverken den interne adgangsvej, parkeringsarealet eller de mindre affaldsstationer påvirker trafiksikkerheden eller mulighederne for at drifte vejen. Administrationen vurderer i øvrigt ikke en større ophobning af trafikken i forbindelse med tømningen af affaldsstationerne, da der er tale om mindre tømninger langs vejsystemet. Ved tømning ved den største station, vil der være mulighed for passage.

Administrationen vurderer, at byggeriet og projektet som helhed er i overensstemmelse med den gældende lokalplan nr. 370, trods dispensationen.

Bygningernes placering i forhold til naboskel:
Mod sydvest placeres ferieboligerne i en afstand på 3,9 m. til naboskel mod vest, Lodbergsvej 22 og 26. Nord for Lodbergsvej 26 placeres bebyggelsen mindst 7,7 m. fra vejskel. Mod nord placeres ferieboligerne i varierende afstand mellem 5,3 og 9,4 m. fra naboskel.

Da lokalplanen ikke fastsætter et afstandskrav for bebyggelsen til naboskel, skal administrationen jævnfør bygningsreglementet foretage en helhedsvurdering af projektet.

Ved en helhedsvurdering forstås kommunens konkrete vurdering i henhold til en række kriterier, herunder:

  • Bebyggelsens samlede omfang og indvirkning på omgivelserne.
  • Grundstørrelse, bebyggelsesprocent, afstands- og højdeforhold samt etageantal.
  • De ubebyggede arealers indretning, for eksampel grønne områder og legpladser.
  • Indblik og skyggegener til nabobebyggelse, herunder hvordan disse påvirker naboernes privatliv og brug af ejendom.

På baggrund af administrationens helhedsvurdering anbefales det at meddele byggetilladelse til det ansøgte projekt. Vurderingen viser, at byggeriets omfang, placering og højde er passende og i overensstemmelse med lokalplanens retningslinjer. Projektet vurderes ikke at medføre væsentlige gener for naboerne, såsom skygge- eller indbliksgener, der overstiger det, man kan forvente i et tæt bebygget område. Desuden vil de planlagte grønne områder og legepladser forbedre områdets rekreative værdi og skabe et attraktivt og trygt miljø for feriegæsterne. Derfor konkluderer administrationen, at projektet kan godkendes.

Parkeringsforhold
Teknik- og Miljøudvalget godkendte på mødet den 06.02.2024 at størstedelen af parkeringskravet i lokalplanen kan placeres på østsiden af Houvig Klitvej i tilknytning til Lalandias øvrige faciliteter.

Projektets parkeringsbehov er ændret, da det nu også omfatter 3 erhvervsenheder og 1 ekstra feriebolig. Dette medfører et yderligere behov for 10 parkeringspladser. Det samlede parkeringskrav for projektet er dermed 290 parkeringspladser. Derudover er der tinglyst en brugsret/lejeret på 17 parkeringspladser på ejendommen Lodbergsvej 36, hvilket medfører at der til projektet skal være 307 parkeringspladser.

Ansøgeren ønsker at etablere 86 parkeringspladser på Lodbergsvej 36, mens de resterende 221 parkeringspladser skal placeres ved Lalandia på matr. 211 mv Søgård Hgd., Nysogn, som ligger på den modsatte side af Houvig Klitvej. For at sikre en sikker adskillelse mellem trafikken på Houvig Klitvej og de bløde trafikanter etableres et stisystem ved Lalandia.

Administrationen vurderer, at det opdaterede parkeringskrav og fordelingen af parkeringspladserne er i overensstemmelse med udvalgets tidligere beslutning.

Nabohøring/partshøring
Der er gennemført en høring blandt de nærmeste naboer på Lodbergsvej 22 og 26 samt alle ejere på Sandormen. Høringen har resulteret i bemærkninger fra parterne på Lodbergsvej 22 og et samlet svar fra Sandormens ejerforening.

Bemærkningerne drejer sig om bygningernes afstand til skel, skygge- og indbliksgener samt bekymringer vedrørende gæsternes adfærd i forbindelse med affaldshåndtering, parkering og af- og pålæsning. Naboerne har udtrykt deres bekymringer for potentielle ulemper som øget støj, rod og trafikbelastning i deres dagligdag.

Disse bemærkninger er blevet forelagt ansøgeren. Naboernes kommentarer til projektet samt ansøgerens svar er vedlagt som bilag 3.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Der skal meddeles dispensation fra lokalplan nr. 370, § 5.2, som blandt andet angiver, at "ny bebyggelse må ikke placeres indenfor vejbyggelinjen fra Houvig Klitvej på 17,5 meter fra vejmidte plus 2 gange højdeforskellen og 1 meters passagetillæg". Dispensationen meddeles efter Lov og Planlægning (Planloven) § 19, stk. 1.

Da lokalplanen ikke fastsætter et afstandskrav for bebyggelsen til naboskel med videre, skal administrationen jævnfør bygningsreglementet BR18, § 187, foretage en helhedsvurdering af projektet i henhold til BR18, § 188.

Vejloven § 43, stk. 2, giver mulighed for dispensation fra vejbyggelinjer, når særlige forhold taler for det, og hvis det vurderes, at trafiksikkerheden og vejens funktionalitet ikke forringes væsentligt.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Opførelsen af Strandbyen vil fremme turismen ved at forbedre den lokale turistinfrastruktur og tilbyde moderne ferieboliger der kan tiltrække flere besøgende.

Dette vurderes at være i tråd med Turismepolitikken 2023-2027 hvor følgende er beskrevet:

Målsætning 1: Lokal og social bæredygtighed: Vi udvikler turismen i området til glæde for borgere og
det lokale erhvervsliv.

Målsætning 3: Økonomisk bæredygtighed: Vi udvikler turismen i området, så turisme både på kort og
langt sigt bidrager til økonomisk velstand.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at administrationen bemyndiges til at:

  • meddele dispensation til projektets afstand til Houvig Klitvej,
  • godkende det opdaterede parkeringskrav og fordelingen heraf, samt
  • meddele en byggetilladelse til det ansøgte projekt på baggrund af en positive helhedsvurdering.

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.

Kopier link til punktet  -   Print

17: Bredgade 55, 6900 Skjern - Ladeinfrastruktur til batteritog på Skjern Station

Sagsnr: 23-014601

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles landzonetilladelse til etablering af infrastruktur til batteritog på banearealet tilhørende Skjern Station. Matrikel nr. 768a, Skjern Bygrunde.

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om landzonetilladelse til midlertidigt arbejdspladsareal og etablering af infrastruktur til opladning af batteritog på banearealet på ejendommen: matrikel nr. 768a, Skjern Bygrunde.


Luftfoto med situationstegning påtegnet

Det midlertidige arbejdspladsareal og det blivende ladeanlæg, vil være på matriklen mod vest ad naboskel til Pileallé og Kongevej kvarteret. Projektområdet er en del af banearealet midt i Skjern by og ejendommen har et samlet matrikulært areal på 7,5 ha hvoraf projektarbejdet planlægges udført på 1,5 ha jf. Bilag 1.

Som en del af Infrastrukturplan 2035 er der afsat 100 millioner kroner på finansloven til at etablere ladeanlæg tilhørende togdriften på strækningen Holstebro-Skjern. Banedanmark begrunder ønsket om opførelsen af ladeanlægget med, at dette er essentielt for driften af batteritog, da de skal stå til opladning på hhv. Holstebro St. og Skjern St.

Ansøger oplyser, at en løsning med et ladeanlæg placeret udenfor banearealets vendepladser og dermed Skjern by, vil være utilstrækkelig for gennemførelsen af elektrificeringsprogrammet indenfor budgetrammen. Entreprisen planlægges gennemført i 2025, hvor der samtidig gennemføres et fornyelsesprojekt på strækningen.

Når arbejdet med at etablere ladeanlægget er færdigt, vil de nuværende dieseltog blive udfaset, og strækningen bliver dermed den første på det statslige jernbanenet, hvor der udelukkende vil køre batteritog. På sigt vil alle dieseltog udfases på strækningerne til/fra Skjern Station.

Ansøger ønsker at benytte erfaringerne med batteritog på strækningen Holstebro-Skjern, som grundlag for det videre arbejde med udrulning af batteritog på regionens øvrige stationer. Erfaringerne vil bl.a. understøtte dimensioneringen for ladeanlægget på Herning St.

Ansøgte
Arbejdsarealet indrettes med jordoplag, arbejdsvej med vendeplads, parkeringspladser, skurvogne og mandsskabsfaciliteter jf. Bilag 1.

Det blivende anlæg består af en adgangsvej, p-plads og ladeanlæg(6 m x 30 m x 4,6 m)

Ladeforsyningsanlægget mv. placeres og opføres jf. Bilag 2. Bygningen vil udvendigt fremstå grå eller en tilsvarende neutral farve jf. Bilag 3. Bygningen vil blive udført med tag dimensioneret til solceller ved hældning.

Naboorientering
Banearealet ligger i landzone i bynærhedszonen tilhørende Skjern. Den nærmeste tilstødende bebyggelse er for åben/lav boligbebyggelse, placeret vest for banearealet jf. Lokalplan nr. 8 A.

 Der er foretaget naboorientering til de tilstødende bolig-ejendomme grænsende op af bygge- og arbejdspladsen og der er i den forbindelse indkommet fire indsigelser fra de nærmeste naboer jf. Bilag 4.

  • Afstand fra ladeanlægget til nærmeste beboelse: ca. 20 meter.
  • Afstand fra køreledningsanlæg til nærmeste beboelsesbygning: ca. 60 meter.

Sammenfatning af de indkomne bemærkninger:

  • Bekymring om støj relateret til den nye drift.
  • Bekymring om støv og spredning af forurenet jord under anlæggelsesperioden
  • Bekymring for at miste den skærmende beplantning, herunder store træer, nær skel på banearealet, da det kraftigt vil ændre deres udsigt til arealet.
  • Bekymring om faren ved store batterier og anlæg i nær boliger/byzone.

Banedanmarks kommentarer til naboernes bemærkninger jf. Bilag 5.

Redegørelsen for anlægget og anlæggelsens opmærksomhedsforhold er beskrevet i Bilag 6.

Administrationens bemærkninger
Administrationen vurderer, at opførelsen af et ladeanlæg på banearealet ikke vil forandre udtrykket af ejendommen og ikke være i uoverensstemmelse med nuværende landskabskarakter, da arealet generelt er præget af funktionen som banegård. Administrationen vurderer, at det ansøgte ladeanlæg ikke vil påvirke det omkringliggende landskab i væsentlig negativ retning, så længe den slørende beplantning mod skel i videst muligt omfang bibeholdes.

Det vurderes af administrationen, at det vil være nødvendigt at stille vilkår om at der udarbejdes en certificeret støjberegning, samt at der stilles vilkår om at etablere støjreducerende foranstaltninger såfremt det viser sig nødvendigt.

Administrationen vurderer at det er nødvendigt at stille vilkår til Banedanmark om at der skal foreligge de nødvendige tilladelser jf. jordforureningsloven, før tilladelsen kan træde i kraft. Dette sikrer at der er planlagt for at minimere risiko og gener forbundet med anlægsarbejdet og arbejdspladsarealet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Jordforureningsloven

Miljøbeskyttelsesloven 
inkl. Miljøstyrelsens vejledninger, Miljøaktivitetsbekendtgørelsen

Økonomi

Ingen bemærkning.

Effektvurdering

Projektet understøtter kommunens målsætning om at arbejde for vækst og udvikling i landsbyer og landdistrikter.

Projektet understøtter borgernes adgang til offentlig transport da Skjern Station udgør et knudepunkt for Midt- og Vestjyllands togdrift. Skjern station udgør endestation for strækningerne Holstebro-Ringkøbing-Skjern samt Århus-Herning-Skjern. Midtjyske Jernbaner har haft stigende passagertal siden 2020. I sidste opgørelse var passagertallet på lokalstrækningen Holstebro-Skjern i 2023 steget med 60.000 jf. Midtjyske Jernbaner.

Indførslen af batteritog på de lokale banestrækninger understøtter kommunens målsætning om Grøn Omstilling. Vurderingen er at batteritog vil være 2-3 gange mere energieffektive end dieseltog jf. Energistyrelsens beregninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles landzonetilladelse til det ansøgte.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

18: Velling Kirkeby 20, 6950 Ringkøbing - Landzonetilladelse til etablering af hotelvirksomhed

Sagsnr: 23-003605

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles landzonetilladelse til etablering af hotelvirksomhed af 2 værelser på ejendommen Velling Kirkeby 20, 6950 Ringkøbing. Matrikel nr. 15aa, Den Nordlige Del, Velling.

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om landzonetilladelse til ændret anvendelse og ombygning af et tidligere autoværksted på ejendommen matrikel nr. 15aa, Den Nordlige Del, Velling, i tilknytning til ejers bopæl på nabomatriklen Velling Kirkeby 22 jf. Bilag 1.

Ejendommen ligger i landzone, i landsbyen Velling. Ejendommen består af den nuværende værkstedsbygning, på 160m2 , som ansøger ønsker at ombygge til et mindre hotel. Ansøger planlægger for en større benyttelse af udendørsarealet, herunder en sauna og et større opholdsareal i form af 50 m2 træterrasse. Det ansøgte ønskes ombygget jf. tegningsmateriale i Bilag 2.

Bebyggelsens vil ikke ændre mærkbart udtryk i forbindelse med ændret anvendelse og ombygning.

Ansøger oplyser, at autoværkstedet ikke benyttes, de ønsker derfor selv at udnytte bygningen. Det har givet mening for ansøger at fokusere på ombygning med henblik på udlejning og de påtænker selv at stå for udlejningen.

Ansøger oplyser udlejningens støj vil kunne sidestilles med støjgener fra et sommerhus og at aktiviteterne omkring ejendommen vil være tilsvarende ferie- og fritidsmæssige formål. Ansøger oplyser de påtænker at udleje til feriegæster hele kalenderåret og at de forventer at påtale gæsterne hvis de er markant støjende.

Naboorientering
Der er foretaget naboorientering til de tilstødende ejendomme og der er i den forbindelse indkommet bemærkninger fra de nærmeste naboer jf. Bilag 3.

Administrationens svar og ansøgers svar til naboens bemærkninger fremgår af Bilag 4.

Sammenfatning af de indkomne bemærkninger
Naboen bemærker at bygningen for den ændrede anvendelse til hotel samt anlæggelsen af udendørsarealerne, ligger meget tæt på skel, og har en bekymring om, at det vil være til gene aftener, weekender og ferier, hvor de også selv bruger udearealer.

Naboen udtaler ifm. benyttelsen af de udendørs opholdsarealer, at de har en reel bekymring om støjgener fra vildmarksbadet, da det kan bruges døgnet rundt.

Planlægning
Ejendommen ligger indenfor kommuneplanramme 52ce001, som udlægger området som blandet bolig- og erhvervsområde. Kommuneplanrammen for området muliggør mindre servicevirksomheder, liberale erhverv og lign. Hotelvirksomhed er her i kategorien publikumsorienteret service der med fordel kan ligge nær et landsbycenter.

Administrationens bemærkninger
Bygningen har været ramme for vognmandsforretning eller autoværksted siden 1973 og det vurderes der fortsat kan drives lignende virksomhed på adressen. Bygningen er oprindeligt opført som beboelse. Administrationen vurderer, at der vil kunne gives tilladelse til at ombygge til helårsbolig igen, med reference til kommuneplanrammen. Der findes ingen præcise regler for støj fra boliger.

Udlejning af erhvervsmæssig karakter udenfor sommerhusområder kan være forbundet med støjgener. Der gælder samme støjkrav for hotelvirksomhed som til autoværksteder og lign. virksomhed. Det er påbudt at overholde støjgrænserne fastsat af Miljøstyrelsens vejledning nr. 5 / 1984 "Ekstern støj fra virksomheder", og administrationen vurderer det positivt, at der er faste støjgrænser for benyttelsen. For området er den vejledende grænseværdi for støj om aftenen og natten, hhv. 40 dB(A) og 45 dB(A).

Administrationen vurderer, at det ansøgte ikke vil påvirke det omkringliggende landskab i væsentlig negativ retning, da der ikke væsentligt ændres på bygningens udtryk. Administrationen vurderer, at den ændrede anvendelse kan ændre tidsrummet for aktiviteter på adressen.

Teknik- og Miljøudvalget har tidligere i lignende sager givet tilladelse.

 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Det ansøgte kræver landzonetilladelse i henhold til Planlovens §35, stk. 1.

Økonomi

Ingen bemærkninger

Effektvurdering

Ansøgningen understøtter kommunens målsætning om at øge vækst og udvikling i landsbyer og landdistrikter, herunder at modvirke affolkning og forfald og samtidig fremme omsætteligheden i landdistrikterne.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der gives landzonetilladelse til det ansøgte.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling med vilkår om beplantning mod naboejendommen.

Kopier link til punktet  -   Print

19: Budgetopfølgning pr. 31. juli 2024, Teknik- og Miljø

Sagsnr: 23-022644

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 31. juli 2024 for Teknik- og Miljøudvalgets driftsområde til orientering. Budgetopfølgningen er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2023 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.

Budgetopfølgningen viser et der forventes et merforbrug på 0,5 mio. kr. og er uændret i forhold til sidste budgetopfølgning.

Budgetopfølgningen fordeler sig således:

Natur, Land og Vand:
Der forventes et samlet merforbrug på 2,5 mio. kr. De 1,2 mio. kr. er en godkendt finansiering af sommerhussager i 2024 og 0,8 mio. kr. er merudgifter til Naturstyrelsen i forbindelse med betaling til kystsikring. Herudover forventes anvendt 0,5 mio. kr. af de overførte midler til forskellige naturprojekter.

Merudgiften i 2024 finansieres af overførte midler på området.

Trafik og Vej:
Området forventes at balancere:

  • Vejplanlægning og vejvedligeholdelse: Det samlede budget forventes overholdt.
  • Vejbelysning: Der har de seneste år været et mindre forbrug på området og holder udgiftsniveauet sig som tidligere år, vil der i 2024 være et mindre forbrug på 2 mio. kr.
  • Belægning: Budgettet forventes overholdt.
  • Vintervedligeholdelse: Der forventes fortsat et merforbrug på området på 2 mio. kr. pt. Der er overført 3 mio. kr. fra 2023 til at imødekomme den forventede merforbrug
  • Kollektiv Trafik: Jf. 1. opfølgning fra Midttrafik forventes budgettet at holde.
  • Vej og Park - Drift: Området forventes at gå i 0.

Brugerfinansieret område:
Det brugerfinansierede område der består af Dagrenovation, Indsamling af genanvendelige materialer og Genbrug. Der forventes et samlet mindre forbrug på 2 mio. kr., som er på den nye indsamlingsløsning, hvilket falder i tråd med, at der i taksterne for 2024 er indarbejdet forudsætning om en forhøjet indtægt, som skal dække den investering der er foretaget i løsningen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen pr. 31. juli 2024 tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

20: Budgetopfølgning pr. 31. juli 2024 - anlæg, Teknik- og Miljø

Sagsnr: 23-022644

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet 2. budgetopfølgning for udvalgets anlægsområde i 2024. Der er pr. 31. juli 2024 et samlet korrigeret anlægsbudget på i alt 140,759 mio. kr. fordelt med 140,062 mio. kr. på det skattefinansierede område og 0,697 mio. kr. på det brugerfinansieret område.

Det forventede regnskab for 2024 udgør i alt 72,459 mio. kr. fordelt med 72,359 mio. kr. på det skattefinansierede område og 0,1 mio. kr. på det brugerfinansierede område.

Budgetopfølgningen på hovedområderne fremgår af nedenstående oversigt. 

 

Opfølgningen på de enkelte områders anlægsprojekter og puljer fremgår af vedlagte oversigt. Ud af de knap 70 mio. kr. der ikke forventes anvendt er der 4 større projekter, hvor det afsatte budget ikke forventes anvendt fuldt ud i 2024. Det drejer sig om følgende projekter:

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen pr. 31. juli 2024 for udvalgets anlægsområde tages til efterretning.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

21: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Ingen bemærkninger.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev orienteret om følgende:

  • Tilstanden i Ringkøbing og Stadil Fjorde
  • Henvendelse om vejføring, Oldager Allé, Skjern
  • Henvendelse vedrørende ejendom i Storegade, Tarm

Kopier link til punktet  -   Print

22: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing