Referat: 25. juni 2024 kl. 13:00

LOK-1.8 Dækket Smed Sørensens Vej 1 Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Niels Rasmussen
  • Irene Lund Pedersen
  • Jens Jacob Østergaard
  • Hans Pedersen
  • Rita Byskov

Fraværende

  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jørgen Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Fraværende
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jørgen Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

2: Søndervig Klitvej 23, Søndervig - Dispensation til bygningens placering

Sagsnr: 24-011331

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan gives dispensation til, at et aktivitetscenter sammenbygges over to byggefelter og placeres nærmere vejen end den fastlagte vejbyggelinje.

Ansøgning
En projektudvikler søger klarhed over mulighederne på ejendommen før en endelig handel. Der er et ønske om at opføre et aktivitetscenter på ejendommen Søndervig Klitvej 23, Søndervig. Centret vil primært have indendørs aktiviteter og nogle få udendørs aktiviteter. Alle aktiviteter vil være "støjfri".

Bygningskroppene vil vende øst-vest, så gavlene er synlige fra både Søndervig Klitvej og Holmsland Klitvej (jf. bilag 1). For at sikre variation og åbenhed i området, arbejdes med en gennemsigtig i bygningskroppen, der vil være flere spring i facadeudtrykket og facaderne opdeles med glaspartier. 

Området
Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 470 – ’for et område til rekreative formål ved Nyhavn, Søndervig’, vedtaget i februar 2023. Lokalplanens formål er blandt andet at skabe muligheder for ikke-støjende rekreative funktioner, herunder ferie- og fritidsformål som ikke-støjende forlystelser og seværdigheder, idrætsanlæg, natur- og opholdsarealer med mere.

Bygningens placering og omfang kræver to dispensationer fra lokalplanen. Lokalplanen angiver, at bebyggelsens skal placeres inden for byggefelterne og respektere den tinglyste vejbyggelinje. 

Administrationens vurdering
Bygningen placeres i delområde IIa, i byggefelterne b1 og b2, med en afstand på 17 meter fra vejmidten. Byggefelterne b1 og b2 ligger delvist inden for vejbyggelinjen på 25 meter fra Søndervig Klitvej, hvilket kræver dispensation efter vejloven.

Administrationen ser positivt på en dispensation, når byggeriet placeres mindst 17 meter fra vejmidten på Søndervig Klitvej, hvilket også er angivet i lokalplanens vejledning.

Byggefelterne b1 og b2 er adskilt af et område til regnvandshåndtering. Projektet ønsker at sammenbygge de to byggefelter og håndtere regnvandet nord for bygningen og parkeringspladsen, hvilket kræver dispensation fra lokalplanens bestemmelser om bebyggelsens placering og omfang.

Administrationen ser positivt på en dispensation til at bygge hen over de to byggefelter, da mellembygningen er designet med transparens, hvilket åbner bygningen op. Facaderne vil være forskudt og vendt øst-vest. Det vurderes, at regnvandshåndtering kan sikres på egen grund og kan håndteres anderledes end vist i lokalplanen.

Nabohøring
Der er endnu ikke foretaget naboorientering. Hvis Teknik- og Miljøudvalget beslutter, at der kan gives dispensation til at aktivitetscentret sammenbygges over de to byggefelter og placeres nærmere vejen end den fastlagte vejbyggelinje, sendes sagen i høring. Hvis der kommer indsigelser, forelægges sagen Teknik- og Miljøudvalget igen, inden der gives dispensation.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens § 19, stk. 1. 

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Opførelsen af et aktivitetscenter på Søndervig Klitvej 23 vil fremme turismen ved at forbedre den lokale turistinfrastruktur og tilbyde moderne faciliteter, der kan tiltrække flere besøgende.

Centret vil bidrage til at forlænge turistsæsonen med aktiviteter året rundt, hvilket gavner lokale virksomheder.

Det vil også øge turisternes opholdstid og forbrug, hvilket styrker den lokale økonomi og skaber arbejdspladser.

Med sine familievenlige, støjfri aktiviteter vil centret tiltrække flere familier og styrke Søndervigs profil som en attraktiv destination. Samtidig bidrager centret til bæredygtig udvikling gennem miljøvenlige løsninger, hvilket forbedrer områdets konkurrencedygtighed og understøtter den lokale økonomi.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der ses positivt på mulighederne for at dispensere til det forespurgte projekt samt administrationen bemyndiges til at meddele en dispensation, når der forelægger en konkret ansøgning.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Fraværende
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jørgen Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

3: Birkevænget 4A, Astrup - Landzonetilladelse til udvidelse af eksisterende erhverv

Sagsnr: 24-007480

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal taget stilling til, hvorvidt ansøger skal have landzonetilladelse til at opføre en garage- og lagerbygning tilknyttet sin murervirksomhed i tilknytning til hans bopæl på naboejendommen.

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om landzonetilladelse til opførsel af en garage- og lagerbygning på ejendommen Birkevænget 4A, Astrup, 6900 Skjern. Garagen opføres i tilknytning til ejers bolig på nabomatriklen Birkevænget 4B, hvorfra ejer har drevet enkeltmandsvirksomhed som murer siden 2022.

Ejendommen Birkevænget 4A er en ubebygget grund i landzone i landsbyen Astrup og har et matrikulært areal på 700 m2 jf. Situationstegning Bilag 1.

 Luftfoto af eksisterende forhold med kommende bebyggelse indtegnet som rød polygon

Garagen vil efter opførelsen være 150 m2 garage midt på grunden samt 42 m2 carport som udhæng mod nabo.

Bygningen opføres med ensidig taghældning med mørkt tag og i gule mursten med sorte sternbrædder og udhængsbrædder. Garagen opføres med en totalhøjde på 5,1 meter.

Bebyggelsen opføres jf. tegningsmateriale i Bilag 1.

Ansøger begrunder ønsket om opførelsen af garagen med følgende:

at den ansøgte garage ønskes opført på grunden som ramme for dennes virksomhed, herunder som lager for oplaget samt parkering af firmabil og trailer tilknyttet enkeltmandsvirksomheden.

  • bedre fysiske rammer for sin murerforretning, der allerede drives fra matriklen, der understøtter dennes behov.
    Den nuværende løsning er ikke tilstrækkelig til at opbevare murerforretningens grej og værktøj sikkert, herunder også sikkert for vind og vejr.
  • at parkere firmaets køretøjer tørt og kunne læsse og pakke bilen i læ.

Naboorientering
Der er foretaget naboorientering til de tilstødende ejendomme, og der er i den forbindelse indkommet et fælles brev fra de nærmeste naboer jf. Bilag 2.

Ejers kommentarer, til naboernes brev, fremgår af Bilag 3.

Planlægning
Ejendommen ligger indenfor kommuneplanramme 01be001 - Astrup, som udlægger området som blandet bolig- og erhvervsområde. I rammerne er det fastlagt, at der kan etableres virksomheder svarende til miljøklasse 1-3: ”let industri og håndværk”.

Kommuneplanrammerne og fastsættelse af miljøklasse 1-3 for området, skal sikre at der ikke i fremtiden placeres større generende erhverv inden for området.

Støj og trafik
Ansøger oplyser, at der ikke vil være øget tilkørsel til arealet ved opførelsen af garagebygningen, da det ikke er anvendelsen af arealet, der ændrer sig, men de fysiske rammer for anvendelsen. Ansøger har allerede eksisterende let erhverv på ejendommen i form af enkeltmandsvirksomhed.

Ansøger oplyser, at der ikke vil komme leveringer med lastbil til adressen, da leveringer af mursten og materiale i dag leveres direkte til byggegrundene.

Opførelsen af garagebygningen vil hermed ikke forsage øget trafik eller støj til området.

Administrationens bemærkninger
Administrationen har vurderet sagen ud fra en betragtning af området som en helhed. Det vurderes, at det endelige byggeri visuelt vil indgå i kvarterets udtryk og ikke vil have karakter af en industriel lagerbygning.

Det vurderes i den aktuelle sag, at garagen opnår en god helhedsvirkning, idet ansøger påtænker at den opføres med omtanke for kvarterets arkitektoniske udtryk. Bygningen opføres med bevidste valg af højde, murstensvalg og farvevalg af bygningens detaljer, der er indpasset og harmonere med de øvrige materialer, der anvendes i området.

Administrationen vurderer, at den ansøgte garage ikke vil påvirke det omkringliggende landskab i væsentlig negativ retning.

Det vurderes af administrationen, at anvendelsen ikke vil være væsentligt generende for trafikanter der færdes i området, da adgangsvejen først og fremmest skal servicere beboerne og deres almindelige transport, herunder kørsel til og fra arbejde. Det vurderes, at brugen af vejen ikke væsentlig øges ved at opføre en garagebygning på ejendommen.

Teknik- og Miljøudvalget har tidligere i lignende sager givet tilladelse.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven §35, stk. 1.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Understøtter kommunens målsætning om at ville understøtte vækst og udvikling i landsbyer og landdistrikter.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der gives landzonetilladelse til det ansøgte.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrations indstilling.

Fraværende
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jørgen Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

4: Offentlig høring - havvindmøllepark Nordsøen I med miljørapport

Sagsnr: 23-003093

Sagsfremstilling

Energistyrelsen afholder offentlig høring af styrelsens udkast til Plan for Nordsøen I med tilhørende miljørapport - et nyt stort havvindmølleområde.

Planområdet er på 2.201 km2, og er placeret 20-79 kilometer fra vestkysten, i store træk ud for Ringkøbing-Skjern Kommunes kystlinje. Planområdet er opdelt i delområde 1 (tættest på land) og delområde 2.

Plan for Nordsøen I forventes realiseret i form af anlæg på havet, herunder havvindmøller med interne søkabler, offshore-transformerplatforme, søkabler fra havvindmølleparkerne og ind til land. På land indeholder planen et landbaseret anlæg i form af nedgravede landkabler, transformerstationer og kompenseringsstationer.

Havvindmøllernes størrelse, type og opstillingsmønstre er ikke omfattet af planen, og vil først blive fastlagt i forbindelse med de konkrete projekter.

Det er ikke afgjort, hvem der skal etablere vindmølleparkerne. Det vil ske i et udbud. Planen giver mulighed for, at koncessionsvinderne installerer innovationsanlæg, herunder PtX-anlæg, med tilhørende brintrørledninger. Dette på havet og/eller på land. 

Udbuddet giver også mulighed for "overplantning", dvs. at koncessionsvinderne må opstille langt flere møller end elnettet kan bære med forventning om, at mølleparkerne producerer strøm til eks. p-t-x anlæg på havet og/eller på land.

Miljørapporten illustrerer et kvalificeret gæt for fremtidige kabelkorridorer på land, afgrænset mellem på den ene side havvindmølleparkerne og på den anden side kysten syd for Ringkøbing Fjord og syd for Nissum Fjord.

Kabelkorridorerne er udelukkede tilvejebragt af hensyn til miljøvurderingen og er ikke en del af planen. Med andre ord er kabelkorridorerne fastlagt som et kvalificeret bud på udnyttelsen af planens rammer og dermed som eksempler på, hvordan planen kan realiseres. Der er tale om eksempler, som ikke udelukker, at kabeltracéerne muligvis kommer til at ligge anderledes, når planen skal realiseres. Under alle omstændigheder miljøvurderes de konkrete kabeltracéer senere i forbindelse med de konkrete projekter.

Miljøvurderingen tager afsæt i, at der er mulighed for nettilslutning af 2.000 MW til Station Endrup og 1.000 MW til Station Idomlund for delområde 1, ligesom der forventes at blive mulighed for nettilslutning af 2.000 MW på land for delområde 2. Den specifikke stationsplacering er i så fald endnu ikke fastlagt. 

Miljøvurderingen tager udgangspunkt i møllestørrelser på 15 MW-havvindmøller med en totalhøjde på 263 m, og 27 MW-havvindmøller med en totalhøjde på 330 m. Det er meget muligt, at der inden 2030, hvor havvindmølleparkerne skal være i drift, kommer andre større eller andre typer havvindmøller på markedet.

Det er primært visuelle forhold, som har relevans for borgere og turister i Ringkøbing-Skjern Kommune, herunder landskab, kulturmiljø og befolkningens oplevelse af de visuelle forhold. Det gjaldt også for miljørapporten vedr. Thor Havvindmøllepark, som Teknik- og Miljøudvalget behandlede den 28. maj 2024.

Rapporten for Nordsøen I konkluderer, at de visuelle påvirkninger er væsentlige, når havvindmølleparkerne i planområdet ses i sammenhæng med andre havvindmølleplaner og -projekter, der allerede er eller forventes etableret i området.

Havvindmølleparkerne er mest synlige og har størst påvirkning set fra udsigtspunkter i Ringkøbing-Skjern Kommune. Der er foretaget visualiseringer fra Ringkøbing Havn, Hvide Sande på stranden og Skjern Å ved fugletårn ved Skjern Enge.

Visualiseringerne tager hensyn til flere scenarier, både møller på 263 og 330 meter, og "overplantning" med ekstra mange møller. 

Rapporten konkluderer, at etablering af havvindmøller i planområdet Nordsøen I i kombination med den massive udbygning af havvind, som i øvrigt planlægges og etableres i Nordsøen, kan føre til kumulative virkninger af de landskabelige og visuelle forhold. Fra Ringkøbing-Skjern Kommunes kyststrækninger vil Vesterhav Syd Havvindmøllepark stå foran de konkrete havvindmølleparker i planområdet Nordsøen I.

Samlet set vurderes det, at en realisering af havvindmøller i planområdet Nordsøen I vil have en væsentlig visuel påvirkning af landskaberne langs kysten i Ringkøbing-Skjern Kommune. 

Siderne 65-109 i bilaget Visibilitetsanalyse viser, hvordan møllerne i forskellig højde og antal vil se ud fra visualiseringspunkterne i Ringkøbing-Skjern Kommune.  

Ud over det visuelle, er det sammenfattende vurderet at der ikke kan udelukkes væsentlig påvirkning af bestanden af overvintrende rød- og sortstrubet lom (en fugleart) som følge af fortrængningseffekt ind i fuglebeskyttelsesområde F113 Sydlige Nordsø.

Derimod forventes ingen væsentlig påvirkning af naturforhold som andre fuglearter, fisk, havpattedyr og marine habitatnaturtyper. 

Administrationens bemærkninger

Administrationen har ingen faglige bemærkninger til miljøvurderingen. Fremtidige konkrete anlægsprojekter vil blive vurderet i en egentlig miljøkonsekvensvurdering, som det var tilfældet med Thor havvindmøllepark. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM / Miljøkonsekvensvurdering).

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Nordsøen I havvindmøllepark er en del af Danmarks omstilling til grøn strøm. Miljøvurderingen af Plan for Nordsøen I belyser den mulige miljøpåvirkning af et antal havvindmøller svarende til mellem 5.000 MW og 17.445 MW i hele området (delområde 1 og 2). Havvindmølleparkernes kapacitet afhænger af koncessionsvinderes konkrete projekter.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at Plan for Nordsøen I med tilhørende miljørapport tages til efterretning.

BilagBeslutning


Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrations indstilling godkendt. 

Fraværende
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jørgen Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

5: Udvidelse af projektområde til Stenmose solcelleprojekt

Sagsnr: 21-013449

Sagsfremstilling

Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en forespørgsel fra European Energi A/S om udvidelse af projektområdet til igangværende solcelleprojekt Stenmose syd for Ådum. Sagen fremsendes med henblik på godkendelse af udvidelse af projektområdet til Stenmose solcelleanlæg.

 

  

 Kortet viser det nuværende projektområde til solcelleanlægget samt den ønskede udvidelse 

 

Historik

Ringkøbing-Skjern Kommune modtog i 2020 en ansøgning om opsætning af Stenmose solcelleanlæg. Projektet blev behandlet sammen med 8 andre solcelleprojekter på Økonomiudvalgets møde den 12. januar 2021, hvor et flertal besluttede at igangsætte planarbejdet for projektet.

Administrationens konklusion om, at projektet var egnet, var baseret på en overordnet screening af projektområdet. Målet med screeningerne var at foretage en overordnet vurdering af de modtagne ansøgninger og give et grundlag for en politisk indledende sortering og prioritering mellem ansøgningerne.

Teknik- og Miljøudvalget besigtigede den 9. oktober 2020 desuden de ansøgte solcelleområder, herunder også Stenmose området.

Planprocessen blev igangsat, og der blev afholdt informationsmøde og udsendt debatoplæg med høringsperiode fra den 18. oktober 2021 til den 15. november 2021. Indkomne bemærkninger fra dengang er ikke blevet politisk behandlet. Planlægningen for Stenmose Solcelleanlæg har siden afventet landsplandirektivet for den kommende 400 kV transmissionslinje fra Endrup til Idomlund, da 400 kV ledningen går igennem det planlagte solcelleprojektområde. Anlægsarbejdet for 400 kV transmissionslinjen er nu i gang, og derfor er planarbejdet med Stenmose solcelleanlæg nu genoptaget.

I den mellemliggende periode er der sket en række planmæssige ændringer, som projektet skal forholde sig til. Blandt andet er nettilslutningsreglerne ændret, og der er udstedt en ny national solcellebekendtgørelse og nye kommunale retningslinjer for solcelleanlæg er også undervejs.

Der henvises til referatet fra Økonomiudvalgsmødet den 12. januar 2021 med udvalgte bilag, som er vedlagt.

 

Opdateret projekt

European Energy A/S har bearbejdet projektet og har fremsendt materiale, der viser en udvidelse af projektafgrænsningen mod nordvest. Nuværende projektareal er på cirka 113 hektar, heraf er cirka 84 hektar udlagt til solcelleanlæg, mens den øvrige del af området er udlagt til faunapassager, ekstensive græsarealer og beplantningsbælter. Opstiller søger om udvidelse med cirka 20 hektar, så det samlet areal bliver 133 hektar.

Et notat fra European Energi A/S angående projektudvidelsen er vedlagt sagsfremstillingen. 

Administrationen har foretaget en vurdering af det nye projektområde, og der er ikke fundet bindinger.

Der er observeret oddere i projektområdet. Odderen er en bilag IV-art, det vil sige, at den er fredet. Bilag IV-arter må ikke indfanges eller lide skade, og der er forbud mod forstyrrelse eller ødelæggelse af deres yngle- og rasteområde. Forholdet bliver behandlet i miljørapporten/miljøkonsekvensrapporten.

Fra projektets start har forventningen været, at projektet skulle nettilsluttes til 60 kV Ådum transformerstation. Dette er en transformerstation, som er tænkt til at modtage elektricitet og fordele (distribuere) den i lokalområdet.

European Energy A/S oplyser, at der ikke umiddelbart er kapacitet på Ådum transformerstation til at modtage strømproduktionen fra Stenmose solcelleanlæg og dermed vil en nettilslutning medføre et behov for at forstærke forbindelsen fra Ådum til 150 kV transformerstationen Stovstrup.

European Energy A/S oplyser, at det derved er dyrere at koble sig på Ådum transformerstation end Stovstrup og ønsker i stedet en løsning, hvor anlægget kobles direkte på 150 kV transformerstationen ved Stovstrup. For at få lov til at koble projektet på transformerstationen i Stovstrup, er der krav fra Energinet om større strømproduktion fra solcelleanlægget. Derfor søger udviklerne om at udvide projektområdet, vest for den nordøstlige del af projektområdet, for netop at kunne øge strømproduktionen. il De forventer, at ejeren af jordstykket vil være med i projektet.

Planforhold

Borgerinddragelse:

Administrationen finder det hensigtsmæssigt, at projektet kommer i en fornyet foroffentlighed.

European Energy A/S er indforstået med en fornyet foroffentlig høring og vil afholde et informationsmøde i lokalområdet. Et debatoplæg med afgrænsningsnotat af miljøkonsekvensrapporten vil blive sendt i offentlig høring. Og den offentlige høringsperiode bliver på 2-4 uger.

Naboforhold:

Den nye udvidelse af projektarealet forudsætter, at en bolig bliver nedlagt.

Stenmose Solcellepark berører ikke naboejendomme på flere sider, og for ikke at komme i
konflikt med solcellebekendtgørelsen, så holdes der minimum 150 meters afstand fra projektområdet 
til nærmeste naboer. Solcelleprojektet overholder dermed Solcellebekendtgørelsens anbefalede afstandskrav til naboejendomme.

 Miljøvurdering:

Solcelleanlæg er omfattet af Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM) bilag 2, pkt. 3a.

Ringkøbing-Skjern Kommune har ansvaret for miljøvurdering af plangrundlaget, og European Energy A/S har ansvaret for udarbejdelsen af en miljøkonsekvensrapport af projektet.

Miljørapporten (miljøvurdering af planerne) og miljøkonsekvensrapporten (miljøvurdering af projektet) slås sammen i én samlet rapport, som skal belyse de miljømæssige konsekvenser af både planerne og projektet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven.

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Realiseringen af solcelleanlægget vil understøtte, at Ringkøbing-Skjern Kommune skal reducere sin CO2 udledninger med 70 % frem mod 2030 i forhold til 1990 og i 2050 være CO2-neutral.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at:

  1. igangsætte planlægningen for udvidelsen af solcelleprojektets areal med de cirka 20 hektar.
  2. At der afholdes en ny foroffentlighedsfase, hvor ansøger afholder et informationsmøde i foroffentlighedsfasen.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrations indstilling godkendt.

Jens Jacob Østergaard kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.

Fraværende
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jørgen Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

6: Offentliggørelse af planforslag for et område til offentlige formål, Klostervej 85, Kloster

Sagsnr: 24-012987

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenspunktet er en stillingtagen til om planforslag for et område til offentlige formål ved Klostervej 85 i Kloster kan godkendes og sendes i offentlig høring.

Teknik- og Miljøudvalget besluttede på mødet den 9. januar 2024 at igangsætte udarbejdelse af plangrundlag for et område til offentlige formål i Kloster, hvormed etablering af børnehus i tilknytning til Holmsland Skole muliggøres.

Der er derfor udarbejdet forslag til lokalplan og kommuneplantillæg, der udlægger et areal på ca. 3,5 ha til offentlige formål i form af undervisnings-, dag-, døgn- og kulturinstitutioner samt tilhørende udearealer.

 Det nye plangrundlag

Formål
Formålet med lokalplanen er at skabe et samlet institutionsområde i Kloster by med plads til såvel uddannelses-, dag-, døgn- og kulturinstitutioner i modsætning til den gældende lokalplan nr. 24, der kun tillader skoleinstitution på området. Området udtages af lokalplan nr. 24 ved vedtagelse af det nye plangrundlag, lokalplan nr. 514 og kommuneplantillæg nr. 55.

Områdets disponering og bebyggelse
Det ca. 3,5 ha store lokalplanområde skal rumme nuværende bebyggelse samt fremtidig institutionsbebyggelse i form af tilbygning til eksisterende bygning og grønne udeområder med mulighed for ophold, leg, læring og bevægelse.

Der gives mulighed for en fleksibel arealdisponering på planområdet for så vidt angår placering af bebyggelse, leg- og opholdsarealer samt parkeringsarealer. Planområdets byggelinjer og afstandskrav til naboejendomme skal dog overholdes ved etablering af ny bebyggelse og hegnede udearealer af hensyn til støj.
Nuværende beplantning bevares i vid udstrækning, dog må en del af læbæltet umiddelbart vest for eksisterende byggeri forventes fældet af hensyn til ny tilbygning. Der vil blive opført ny beplantning umiddelbart vest for ny tilbygning som erstatning for fældet læbælte.
Vejadgang til området vedbliver at være fra henholdvis Klostervej og Højbjergvej. Adgang til brandvej på området via Frederiksberg bibeholdes også.
Bebyggelsesprocenten for den enkelte ejendom må ikke overstige 40%.
Den maksimale byggehøjde er 8,5 meter.

Miljøvurdering
Der er gennemført en miljøscreening af planforslagene. Konklusionen af screeningen er, at
planforslagene ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering.

Den videre proces
Administrationen anbefaler, at planforslaget sendes i offentlig høring i perioden 1. juli - 26. august 2024. Det vil sige en høringsperiode på 4 uger forlænget med 4 uger grundet sommerferieperioden.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Der er i Ringkøbing-Skjern Kommunes anlægsbudget aftalt en anlægsramme på i alt 18. mio. kr. afsat over 3 år til etablering af byggeri med opstart i 2024 og færdiggørelse i 2025.

Effektvurdering

Børne- og Familiepolitikken 2023-2026
Planforslaget understøtter flere af Børne- og Familiepolitikkens målsætninger:
-Vi tilbyder motiverende og trygge miljøer, som giver optimale muligheder for trivsel, læring og dannelse for alle børn.
-Vi skaber rammerne for, at alle børn og unge indgår i bæredygtige fællesskaber karakteriseret ved tryghed og ligeværd.
-Vi skaber helhed og gode overgange for børn, unge og forældre, så de føler sig hørt, set, forstået og taget alvorligt.

Kommuneplanen 2021-20233
Det ansøgte matcher hensigten om understøttelse af levedygtige lokalsamfund i landsbyerne ved at sammentænke funktioner i landsbyerne aktivt, blandt andet via arbejdet med de kommunale ejendomme, hvormed der kan opstå nye synergier mellem forskellige aktiviteter.

Helhedsplan Kloster 2022
Mulighed for samling af Holmsland Helhed på én matrikel er i tråd med Helhed Klosters indsatsområde ”Skolen & Hallen”, hvor etablering af børnehave ved skolen nævnes som et stort plus for byen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at:

  • Forslag til Tillæg nr. 55 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 514 for et område til offentlige formål ved Klostervej 85, Kloster, vedtages og fremlægges i offentlig høring i 8 uger.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.


Fraværende
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jørgen Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

7: Behandling af svar fra foroffentlighedsfasen samt forslag om at ændre lokalplanafgrænsning for et område til erhverv ved Nørremarksvej, Tarm.

Sagsnr: 23-007036

Sagsfremstilling

Økonomiudvalget har den 12. september 2023 besluttet at igangsætte planlægningen for et område til erhvervsformål nord for Nørremarksvej, Tarm. Plangrundlaget skal give mulighed for at etablere virksomheder i miljøklasse 3-6 samt pladskrævende varer.

Figur 1 Markeret område er nuværende lokalplansafgrænsning

Foroffentlig høring
Planprocessen er blevet igangsat med indkaldelse af idéer og forslag til planlægningen i perioden 27. november 2023 til 11. december 2023. Der er indkommet bemærkninger fra 3 borgere, 2 forening og 5 myndighed, herunder et varmeværk. Bemærkningerne er vedlagt og behandlet i vedlagte notat. Administrationen anbefaler, at notatet anvendes som høringssvar til bemærkningerne og som grundlag for den videre planlægning.

Bemærkningerne vedrører primært:

  • At der skal tages hensyn til påvirkninger af naturen i området især Natura – 2000 området, hvor der er en del fugle, dyr og planter.
  • At der skal etableres en outlet-by, som er med til at give muligheden for at udvikle handelslivet i Tarm
  • At der sikres håndtering af oversvømmelser især i vinterhalvåret, hvor Skjern Å hyppigt udvider sine bredder.
  • At der i planlægning gives mulighed for solvarmepaneler til varmeværket i Tarm.

Administrationen lægger op til at give mulighed for solvarmepaneler inden for lokalplanområdet, men ikke mulighed for detailhandel.

Revideret afgrænsning af lokalplanområdet.

Administrationen lægger op til en revision af lokalplansafgrænsning på grund af, at administrationen anbefaler en indsnævring af lokalplanafgrænsningen, men fortsat et større område kommuneplanlagt til erhverv som kan etableres på længere sigt. Administrationen vurderer, at den lokalplanafgræsning, der her lægges op til, vil sikre rigeligt med lokalplanlagt erhvervsjord til salg i en årrække.

 

Figur 2 markeret område er et forslag til ny lokalplanafgrænsning 

Miljøvurdering

I forbindelse med planlægningen vurderes det, at der skal gennemføres en miljøvurdering af planforslagene. Herunder udarbejdes en væsentlighedsvurdering for at sikre, at planområdet ikke vil påvirke habitatområdet Skjern Å.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om planlægning

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Lov om habitatdirektivet og Fuglebeskyttelsesdirektivet

Økonomi

Ringkøbing-Skjern Kommune kan blive mødt af krav om overtagelsespligt i op til 4 år efter vedtagelsen af lokalplanen, jævnfør planlovens § 47a, da kommunen som ansøger ikke ejer alle de arealer, der ønskes planlagt, og da planområdet delvis anvendes til landbrugsformål. Det kræver en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde at vurdere, om kommunen kan blive overtagelsespligtig.

Der er bevilget og frigivet 3 mio. kr. til jordforsyningsområdet til udarbejdelse af plangrundlag samt diverse forundersøgelse til erhvervsplanlægning nord for Nørremarksvej.

Effektvurdering

Lokalplanlægningen og efterfølgende realisering af planområdet kan medvirke til et større og mere varieret udbud af erhvervsgrunde i Tarm.

Tilvejebringelse af nye erhvervsgrunde indgår også i Byrådets vedtagne strategi for grundudvikling, som skal sikre en proaktiv udstykning og byggemodning af boliggrunde og erhvervsarealer.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler, at Økonomiudvalget godkender:

  1. At vedlagte notat med behandling af bemærkninger anvendes som svar og som grundlag for den videre planlægning
  2. At lokalplansafgrænsningen indsnævres som på figur 2

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrations indstilling godkendt. 

Fraværende
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jørgen Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

8: Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for flexboliger i Egeris

Sagsnr: 24-007506

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at igangsætte udarbejdelse af et lokalplantillæg, der giver mulighed for flexboliger i Egeris.

Ansøgning

Borgerforeningen i Egeris anmoder om en ændring af den eksisterende Lokalplan nr. 104 for landsbyen Egeris med henblik på at muliggøre flexboliger i området. Borgerforeningen oplever lange liggetider for boliger til salg. I Egeris er der flere huse som er små og ikke tidssvarende, da de stammer fra brunkulstiden og er bedre egnet som flexboliger eller for eksempel fritidsboliger for naturelskere med videre. Borgerforeningen ønsker derfor at lovliggøre muligheden for flexboliger for at øge efterspørgslen på boliger i Egeris.

 

  • Lokalplanafgrænsning, Egeris

 

Området

Lokalplanområdet omfatter hele Egeris by, som er beliggende sydøst for Videbæk. Landsbyen er placeret langs vejene Tranemosevej, Nr. Viumvej og Ejstrupvej. Området mod nord er udlagt til boligformål, og et rekreativt område ligger i hjertet af Egeris. Mod syd findes yderligere boligformål, mens området mod øst er udlagt til erhvervsformål.

 

Planforhold

Kommuneplan 2021-2033

Egeris er i Kommuneplan 2021-2033 omfattet af seks forskellige kommuneplanrammer, heraf fire til boligformål, én til erhvervsformål og én til rekreative formål.

Anvendelsen til helårsbeboelse er ikke reguleret i kommuneplanrammerne, og det ansøgte kræver derfor ikke udarbejdelse af et tillæg til kommuneplanen.

 

Lokalplan

For hele Egeris gælder Lokalplan nr. 104, der opdeler byen i boligområder, et område til let erhverv, samt et grønt område. Boligområderne må kun anvendes til helårsbeboelse. Anvendelse til flexbolig er ikke i overensstemmelse med den eksisterende lokalplan og kræver derfor udarbejdelse af en ny lokalplan.

 

Zoneforhold:

Egeris ligger i landzone. Ved lokalplanlægning fastholdes Egeris i landzone.

 

Miljøvurdering

I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af planforslaget.

 

Vurdering og anbefaling

Flexboligordningen giver en ejer af en helårs enfamiliebolig mulighed for at søge kommunen om tilladelse til at bruge boligen som flexbolig. En flexbolig må benyttes som fritidsbolig i perioder, og den kan senere igen vende tilbage til benyttelse som helårsbolig uden, at ejeren skal ansøge kommunen om tilladelse til det.

En stor koncentration af flexboliger kan ændre karakteren i et område og underminere lokale servicefaciliteter. Omvendt kan flexboliger være medvirkende til at understøtte boligmarkedet i områder, hvor der ikke er stor efterspørgsel på helårsboliger.

Der er kun meget få lokalplaner for kommunens landsbyer, der forbyder flexboliger. Flexboliger er mest udbredte langs kysten – særligt i Hvide Sande. Administrationen vurderer, at der ikke er væsentlig risiko for, at antallet af flexboliger i Egeris vil løbe løbsk, hvis der åbnes mulighed for det.

Administrationen anbefaler, at der udarbejdes et tillæg til lokalplan nr. 104, hvor bestemmelser 3.1 om at boligområderne kun må anvendes til helårsbeboelse udgår.

Administrationen påtænker, at processen med ændringen af lokalplanen vil ske parallelt med arbejdet med udarbejdelse af temalokalplan for flexboligområder i Hvide Sande baseret på en forventning om, at der kan spares administrative ressourcer ved at lade de to lokalplaner med samme emne følges. Dermed vil planen for Egeris skulle afvente igangsætning af lokalplanen for flexboliger i Hvide Sande, hvilket kan forventes at ske sidst på året i 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

  • Planloven
  • Lov om Miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Borgerforeningen i Egeris har ikke mulighed for at bidrage økonomisk til udarbejdelse af ny plangrundlag. Hvis Teknik- og Miljøudvalget beslutter at igangsætte planlægningen vil administrationen stå for udarbejdelse af det nye plangrundlag.

Effektvurdering

Mulighed for flexboliger i Egeris vil understøtte målsætningen i landdistriktspolitikken om at understøtte vækst og udvikling i landsbyer og landdistrikter, samt fastholde og tiltrække borgere til vores landsbyer og landdistrikter.

 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender at:

  • planlægningen for muligheden for flexboliger i Egeris igangsættes.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrations indstilling. 

Jens Jacob Østergaard kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.


Fraværende
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jørgen Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

9: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til centerformål ved Lodbergsvej 81, Søndervig

Sagsnr: 20-014771

Sagsfremstilling

Formålet med dagsorden er en endelig vedtagelse af plangrundlag for område til centerformål i Søndervig, samt godkendelse af forslag til svar på bemærkninger fra høringen.

Formål

Forslag til Tillæg 21 og Lokalplan 463 for et område til centerformål ved Lodbergsvej i Søndervig blev vedtaget af byrådet den 21. februar 2023. Formålet med planlægningen er at udvide den eksisterende bymidte og øge den samlede arealramme til detailhandel, så der skabes mulighed for en udvikling i handelslivet i Søndervig. 

Offentlig høring af planforslag

Planforslagene har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 13. marts til og med den 8. maj 2023. I den offentlige høring er der modtaget i alt 12 bemærkninger fra henholdsvis 3 myndigheder, 8 borgere og 1 forening.  De indkomne bemærkninger og et notat med administrationens forslag til besvarelse er vedlagt som bilag. Bemærkningerne omhandler blandt andet følgende emner:

  • Bygningshøjden og dens påvirkning af nabobebyggelsen og Lodbergsvej.
  • Bevaring af naturen og oplevelsen af Lodbergsvej i højsæsonen.
  • Redegørelse af påvirkninger af det bevaringsværdige landskab på baggrund af bebyggelsens højde og tilpasning til landskabet.
  • Klimatilpasning.

På baggrund af de indkomne bemærkninger anbefaler administrationen, at der foretages rettelser i forhold til det offentliggjorte planforslag.

Lokalplanforlagets redegørelse og bestemmelser konsekvensrettes med større opmærksomhed på det bevaringsværdige landskab, herunder klitlandskabet og det geologisk bevaringsværdige landskab. Følgende er tilføjet i plangrundlaget:

  • Et tværsnit af terrænet og bebyggelsen set fra vest til øst, det vil sige fra kysten (Vesterhavet) til og med Lalandia.
  • Et tværsnit langs Lodbergsvej, der viser den fremtidige mulige bebyggelse i forhold til nabobebyggelserne, fra Meny og til og med Danlands bebyggelse.
  • Tre visualiseringer af den fremtidige mulige bebyggelse i forhold til omgivelserne og den bagvedliggende bybebyggelse.
  • En uddybende redegørelsestekst om påvirkningen af landskabet, kystnærhedszonen og de geologiske bevaringsinteresser i planerne.
  • Ændringer i bestemmelser for 2. og 3. etager (ovenfor stueetagen), så der sikres opbrudte facader for at skabe større reference mellem bebyggelsen og det omgivende landskab.
  • Den vestlige del af planområdet, delområde 2, ændres fra et område med bebyggelse til et grønt område.
  • Detailhandelsbeskrivelserne er opdateret med de nyeste ændringer i Søndervig.
  • Der er tilføjet et afsnit om klimatilpasning med redegørelse for risiko for oversvømmelse.

Supplerende høring af planforslag

De reviderede planforslag har været sendt i supplerende høring fra den 29. april til og med den 13. maj 2024. I den supplerende høring er der modtaget i alt 5 bemærkninger fra henholdsvis 1 myndigheder, 3 borgere og 1 samarbejdspartner. De indkomne bemærkninger og et notat med administrationens forslag til besvarelse er vedlagt som bilag. Bemærkningerne omhandler blandt andet følgende emner:

  • Bygningshøjde (bekymring for højt byggeri op til 3 etager/11,5 m)
  • Støj (bekymring fra støj til omkringliggende sommerhusområder)
  • Tekniske installationer (ønske om mindre tekniske installationer inden for området)

På baggrund af de indkomne bemærkninger anbefaler administrationen, at der foretages rettelser i forhold til det offentliggjorte planforslag: I lokalplan vil der blive tilføjet i en sætning, at der gives mulighed for mindre tekniske installationer i planområdet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om planlægning

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger

Effektvurdering

Turismen i Søndervig er i vækst, herunder med åbningen af Lalandia i sommeren 2022. Samtidig har der i de seneste år været store investeringer i infrastruktur og forskønnelse. Samtidig er dansk kystturisme generelt i vækst med fremgang i overnatninger og forlængelse af sæsonen, og det er også med til at give sig udslag i vækst i turismen i Søndervig.

Det karakteristiske klitlandskab ved Lodbergsvej 81, der er med til at binde byen og naturen sammen, kan ikke bevares i nuværende form, såfremt projektet realiseres. Med planforslaget bevares dog klitformation mod vest i planområdet.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Tillæg 21 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 463 for et område til centerformål ved Lodbergsvej, Søndervig vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af bemærkninger/indsigelser
  2. Notat med behandling af bemærkninger/indsigelser godkendes og anvendes til besvarelse af indsigelserne

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrations indstilling godkendt. 

Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning




Fraværende
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jørgen Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

10: Tildeling af vejadgang til nye sommerhusgrunde udstykket af matr.nr. 79bu, Strandgårde, Holmsland Klit

Sagsnr: 24-009037

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenspunktet er at få Teknik- og Miljøudvalgets beslutning om, hvorvidt kommunen skal tildele vejret til syv nye sommerhusgrunde.

Baggrunden er, at Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om tildeling af vejret for nye grunde, som udstykkes fra matr.nr. 79bu, Strandgårde, Holmsland Klit. Dette jordstykke er en del af ejendommen beliggende på Sønder Klitvej 43, 6960 Hvide Sande.

Udstykningsarealet

Matr.nr. 79bu er et ubebygget areal, og ejeren ønsker at udstykke området i syv nye sommerhusgrunde. Retten til udstykning følger af kommuneplanrammen, som giver ret til udstykning i en mindste grundstørrelse på 1200 m2. Imidlertid kan udstykning ikke finde sted, hvis det medfører, at der opstår en samlet fast ejendom eller et særskilt beliggende areal uden adgang til offentlig vej.

Krav om adgang til offentlig vej

Matr.nr. 79bu har i dag adgang til det offentlige vejnet via private fællesveje. Ved en udstykning af matr.nr. 79bu i syv nye sommerhusgrunde, hvor hensigten er, at de nye sommerhuse skal bruge den eksisterende private fællesvej som adgang til det offentlige vejnet, vil der være tale om en udvidelse af den eksisterende vejretsaftale. De nye udstykninger vil derfor ikke automatisk have adgang til den offentlige vej via eksisterende private fællesvej baseret på den nuværende aftale, og udstykkeren skal derfor forholde sig til vejretsspørgsmålet for at kunne udstykke, hvis den eksisterende vejadgang ønskes brugt til de nye sommerhusgrunde.

Udgangspunktet efter lovgivningen er, at tildeling af vejrettigheder til nye ejendomme sker på privatretligt grundlag mellem de enkelte grundejere. Hvis der ikke kan opnås enighed om nye vejrettigheder, kan kommunen som vejmyndighed ansøges om tildeling af vejret til en eksisterende privat fællesvej.

Udstykkeren har forsøgt at opnå aftaler med alle de respektive vejejere om udvidelse af vejretsaftalen, men har ikke haft succes. En praktiserende landinspektør har derefter på vegne af udstykkeren ansøgt kommunen om tildeling af vejret, så matr.nr. 79bu kan få den nødvendige udvidelse af eksisterende vejrettigheder.

Vejafdelingen vurderer, at grundlaget for at anvende muligheden for tildeling af vejrettigheder er til stede, da kommunen efter reglerne kan tildele vejret for at sikre en hensigtsmæssig byggemodning af et område i vejmæssig henseende. Ved tildeling af vejret til fordel for den ansøgte udstykning vil vejmyndigheden fremme udbygningen af området i vejmæssig henseende.

Hvis kommunen tildeler vejret, forventer administrationen at godkende udstykningsplanen, da den har taget stilling til alle øvrige problemstillinger i udstykningsforespørgslen, herunder beskyttet natur og vejbyggelinje.

Udkast til afgørelse har været i høring

Udkastet til afgørelse har været i høring hos de berørte grundejere i henhold til reglerne. Der er indkommet bemærkninger i høringsperioden, som vejafdelingen har taget stilling til. Se bilag (høringsbemærkninger vejadgang matr.nr. 79).

På trods af bemærkningerne anbefaler vejafdelingen fortsat, at der tildeles den omtalte vejret på følgende vilkår:

  • Vejretten giver ret til gående og kørende færdsel.
  • Vejmyndigheden giver tilladelse efter vejlovens § 50 til udvidet brug af adgangen til Sønder Klitvej ved st. 27,05.
  • De nye sommerhusgrunde, der opnår vejret, skal være medlemmer af grundejerforeningen og vejlauget for området og betale det nødvendige kontingent. Denne forpligtelse tinglyses.

De berørte ejendomme vises i bilaget med skraverede områder. Kortbilaget er vist herunder:

Sønder Klitvej

Udstykningsområdet, matr.nr. 79bu, grænser op til den offentlige vej Sønder Klitvej. Hvis området fik direkte adgang til Sønder Klitvej via en ny overkørsel, ville tildeling af vejrettigheder på den eksisterende private fællesvej være overflødig. Vejafdelingen fraråder på det kraftigste, at der gives dispensation fra den adgangsbegrænsning, der er pålagt Sønder Klitvej.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

LBK nr 435 af 24/04/2024 (Vejloven).

LBK nr 422 af 25/04/2023 (Lov om private fællesveje).

Lov om private fællesveje § 26, stk. 2, åbner mulighed for, at kommunen i særlige tilfælde kan tildele vejrettigheder til eksisterende private fællesveje. Det er denne bestemmelse, som kommunen kan vælge at bringe i anvendelse, når en grundejer henvender sig til kommunen med ønske om hjælp til at fremskaffe vejadgang eller vejret. Det er vigtigt at bemærke, at bestemmelsen i § 26, stk. 2, er en 'kan'-bestemmelse. For kommunen vil det derfor både være et spørgsmål, om den vil bruge bestemmelsen, men også om der foreligger et særligt tilfælde.

Den konkrete sag er omfattet af bestemmelsens område for særlige tilfælde. Det vil sige, at kommunen kan tildele vejret, hvis den ønsker det.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ved kommunens meddelelse af vejret fremmes realiseringen af kommuneplanen.

Indstilling

    Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget beslutter, at de syv grunde (udstykket fra matr.nr. 79bu) tildeles vejret til den private fællesvej.

    BilagBeslutning

    Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling. 

    Fraværende
    • Ole Nyholm Knudsen
    • Jørgen Byskov

    Kopier link til punktet  -   Print

    11: Ansøgning om bibeholdelse af gyllebeholder på nedlagt minkfarm

    Sagsnr: 24-014315

    Sagsfremstilling

    Landboforeningen Vestjysk har på vegne af ejeren af ejendommen Gl. Hanningvej 3 i Hanning anmodet om tilladelse til at beholde gyllebeholderen på ejendommen, når minkhallerne nedrives.

    Ansøger oplyser, at ejendommen har haft et dyrehold bestående af mink, kvæg og heste. Nu er minkene væk, men tilladelsen til heste og kvæg er stadig gældende.

    Ejendommen er en landbrugsejendom med et jordtilliggende på ca. 42 ha, hvoraf de ca. 32 ha er i omdrift.

    Gyllebeholderen blev godkendt i forbindelse med en miljøtilladelse i 2013, dog med det vilkår at gyllebeholderen skal fjernes, når den ikke længere er i brug til det formål, hvortil den er tilladt.

    Da ejendommen drives videre med et kvæghold og som planteavlsejendom ønskes der tilladelse til at beholde gylletanken.

    Gylletanken er placeret ca. 40 m fra eksisterende bygninger.

    Det er administrationens vurdering, at gyllebeholderen kan beholdes på ejendommen, der efter nedrivningen af minkhallerne fortsat har kvægavl og planteproduktion. Formålet med gyllebeholderen er således fortsat opfyldt. Det betyder, at gyllebeholderen er i kategorien lovligt eksisterende forhold, og derfor kan beholdes uden yderligere tilladelser eller dispensationer. Beholderen vil stadig være omfatte af klausul om nedrivning, når den ikke længerer er i brug.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Se sagsfremstilling

    Økonomi

    Ingen bemærkninger

    Effektvurdering

    Da minkhallerne, der nedrives, ligger væk fra hovedbygningen i forhold til gyllebeholderen (se luftfoto i sagsfremstillingen) ændres beholderens påvirkning af landskabet ikke væsentligt.

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at Teknik og Miljø udvalget meddeler ejeren af Gl. Hanningvej 3, 6900 Skjern, at gyllebeholderen kan beholdes på ejendommen efter nedrivningen af minkhallerne.

    Bilag

    Ingen bilag.

    Beslutning

    Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrations indstilling. 

    Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.

     

    Fraværende
    • Ole Nyholm Knudsen
    • Jørgen Byskov

    Kopier link til punktet  -   Print

    12: Budgetopfølgning pr. 31. maj 2024, Teknik- og Miljø

    Sagsnr: 23-022644

    Sagsfremstilling

    Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 31. maj 2024 for Teknik- og Miljøudvalgets driftsområde til orientering. Budgetopfølgningen er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2023 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.

    Budgetopfølgningen viser et der forventes et merforbrug på 0,5 mio. kr.

    Budgetopfølgningen fordeler sig således:

    Natur, Land og Vand:
    Der forventes et samlet merforbrug på 2,5 mio. kr. De 1,2 mio. kr. er en godkendt finansiering af sommerhussager i 2024 og 0,8 mio. kr. er merudgifter til Naturstyrelsen i forbindelse med betaling til kystsikring. Herudover forventes anvend 0,5 mio. kr. af de overførte midler til forskellige naturprojekter.

    Merudgiften i 2024 finansieres af overførte midler på området.

    Trafik og Vej:
    Området forventes at balancere:

    • Vejplanlægning og vejvedligeholdelse: Det samlede budget forventes overholdt.
    • Vejbelysning: Der har de seneste år været et mindre forbrug på området og holder udgiftsniveauet sig som tidligere år, vil der i 2024 være et mindre forbrug på 2 mio. kr.
    • Belægning: Budgettet forventes overholdt.
    • Vintervedligeholdelse: Der forventes fortsat et merforbrug på området på 2 mio. kr. pt. Der er overført 3 mio. kr. fra 2023 til at imødekomme den forventede merforbrug
    • Kollektiv Trafik: Jf. 1. opfølgning fra Midttrafik forventes budgettet at holde.
    • Vej og Park - Drift: Området forventes at gå i 0.

    Brugerfinansieret område:
    Det brugerfinansierede område der består af Dagrenovation, Indsamling af genanvendelige materialer og Genbrug. Der forventes et samlet mindre forbrug på 2 mio. kr., som er på den nye indsamlingsløsning, hvilket falder i tråd med, at der i taksterne for 2024 er indarbejdet forudsætning om en en forhøjet indtægt, som skal dække den investering der er foretaget i løsningen.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Ingen bemærkninger.

    Økonomi

    Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

    Effektvurdering

    Ingen bemærkninger.

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen for maj måned 2024 tages til efterretning.

    Bilag

    Ingen bilag.

    Beslutning

    Teknik- og Miljøudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning. 

    Fraværende
    • Ole Nyholm Knudsen
    • Jørgen Byskov

    Kopier link til punktet  -   Print

    13: Gensidig orientering

    Sagsnr:

    Sagsfremstilling

    Ingen bemærkninger.

    Bilag

    Ingen bilag.

    Beslutning

    Der blev orienteret om Skjern Rideskole.

     

    Fraværende
    • Ole Nyholm Knudsen
    • Jørgen Byskov

    Kopier link til punktet  -   Print

    14: Underskriftsside

    Sagsnr:

    Bilag

    Ingen bilag.

    Fraværende
    • Ole Nyholm Knudsen
    • Jørgen Byskov
    Kontaktoplysninger
    Land, By og Kultur
    Land, By og Kultur
    Smed Sørensens Vej 1
    6950 Ringkøbing