Referat: 11. juni 2024 kl. 13:00

LOK-1.8 Dækket Smed Sørensens Vej 1 Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Niels Rasmussen
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Irene Lund Pedersen
  • Hans Pedersen
  • Jens Jacob Østergaard
  • Rita Byskov
  • Jørgen Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Strategisk-fysisk udviklingsplan Hvide Sande

Sagsnr: 19-025735

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om det kan godkendes, at fordelingen af budgettet justeres for den strategisk-fysiske udviklingsplan i Hvide Sande.

Projektet blev godkendt på byrådsmødet den 19. maj 2020 sammen med det foreslåede åbningstræk vedrørende finansiering af broer og areal over Sluseøen med svingbroen som hovedprioritet. Det dannede baggrund for en ansøgning til Realdania, som senere bevilgede 4. mio. kr.  Endvidere har Byrådet godkendt et budget til realiseringen, som er blevet meget forsinket. Det skyldes blandt andet, at projektet har været sat på standby fra juni 2021 indtil primo 2023, indtil Hvide Sande Havn fik færdiggjort deres nye arealdisponeringsplan.

Der er forslag til ændringer i forhold det oprindelige godkendte budget, som var fordelt således: 

  • Svingbro. Broforbindelse fra Sluseøen for gående og cyklister. En svingbro sikrer, at funktionaliteten i kammerslusen ikke forstyrres.
  • Plinten skal fungere som højvandsikringen af området, og vil også virke som en afgræsning eller definering af havnefronten, så der bliver en tydelig promenade for gående og cyklister
  • Gangbro monteret på eksisterende bro ved afvandingsslusen så Nordbyen og Slusesøen forbindes

Se illustrationer i bilag. 

Gangbroen over afvandingsslusen ønskes udsat til fase 2 til senere gennemførelse.

Det skyldes:
Kystdirektoratet er stadig kritisk overfor forslaget til en gangbro på siden af afvandingsslusen. Der forsøges stadig at finde en løsning, som kan accepteres, men det vurderes ikke at være muligt inden den 15. august 2024, hvor der er deadline for en ansøgning til Erhvervsfremmebestyrelsens midler til turismeinfrastruktur. Puljen på op til 82 mio. kr. er målrettet investeringer i turismeområder uden for de store byer, og skal skubbe til private investeringer i områdefornyelse, så der skabes vækst via en forbedret turismeinfrastruktur.
Retningslinjerne i puljen falder godt i tråd med de foreslåede broprojekter, men i år kan der kun søges op til 20. mio. kr., hvor der sidste år kunne søges 30 mio. kr.  Det kræver således en tilpasning af projektet. 

Det foreslås derfor, at der søges om Svingbro, Plinten og Byens Plads (opholds- og eventsted på Sluseøen). Byens Plads indgår også i arbejdet med helhedsplanen for Hvide Sande. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Udviklingsplanerne er godkendt af byrådet, men er ikke juridisk bindende på samme vis som kommuneplanen og lokalplaner.

Økonomi

Der er i kommunens budget afsat 15,3 mio. kr. (netto). Der er frigivet 1,0 mio. kr. af dette beløb, hvor der p.t. er anvendt 37.000 kr. til en bygherrerådgiver. 

Der er endvidere den 13. januar 2021 modtaget tilsagnsskrivelse fra Realdania, som har valgt at bevilge op til kr. 4.000.000 kr. til realisering af en rekreativ forbindelse med realisering af åbningstræk i Hvide Sande. Der skal udarbejdes et samlet projekt for forbindelsen på tværs af havnen, som er i overensstemmelse med intentionerne i udviklingsplanen og skaber gode rekreative forbindelser af høj arkitektonisk kvalitet.
Tilsagnet om bevilling er tidsbegrænset og udløber den 30. juni 2024. Realdania ser dog positivt på en forlængelse, hvis der laves en ny realistisk plan for gennemførelse af projektet. Realdania har dog ikke meldt klart ud vedrørende udsættelse af gangbroen over afvandingsslusen til fase 2. Det vil blive afklaret inden igangsættelse af fase 1. 

Der skal endvidere findes andre investorer for at kunne gennemføre  projektet, derfor sendes der bl.a. en ansøgning til Erhvervsfremmebestyrelsen. 

I ansøgningen til Erhvervsfremmebestyrelsen kalkuleres der med følgende overslagspriser. 

Svingbro

19.395.000 kr.

Plint

3.302.000 kr.

Byens Plads inkl. stier

6.032.000 kr.

Rådgivning (15%)

4.309.350 kr.

I alt

33.038.350 kr.

Hertil kommer udgifter til arkitektkonkurrencen og personaleledelse, som kommer med i ansøgningen til Erhvervsfremmebestyrelsen.

Effektvurdering

Dette åbningstræk kan være med til at fremme erhvervsudviklingen på Sluseøen og skabe gode rekreative forbindelser på tværs af havnen til glæde for såvel borgere som turister. 

 

 

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at anbefale Byrådet,

  1. at der sendes en ansøgning til Erhvervsfremmebestyrelsen vedrørende midler til turismeinfrastruktur.
  2. at der søges om tilskud til: Svingbro, Plinten og Byens Plads (opholds- og eventsted på sluseøen).
  3. at gangbroen over afvandingsslusen udsættes til fase 2 til senere gennemførelse, hvis der kan findes en acceptabel løsning og det nødvendige økonomiske grundlag. 

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Opfølgning på forløbet af cykelruten Fjorden Rundt mellem Skjern Enge og Stauning

Sagsnr: 24-012664

Sagsfremstilling

Nærværende sag omhandler forløbet af cykelruten Fjorden Rundt mellem Stauning og Skjern Enge, som stadig ikke er afklaret. Administrationen anmoder Teknik- og Miljø udvalget om at tage stillig til stiens forløb.
Det blev i 2023 besluttet at projektet skulle forsætte. Tilbagemeldingen var på det tidspunkt, at der skulle arbejdes videre med det oprindelige forløb tæt på fjorden. Med baggrund i nye og mere restriktive regler ift. beskyttelse af naturen foreslår administrationen et nyt forløb af ruten, som har bedre chancer for gennemførelse.

Oprindeligt var ruten planlagt til et forløb helt tæt på fjorden, og med direkte adgang til Stauning Havn i overensstemmelse med rutens oprindelige formål om, at komme tæt på fjorden. Det oprindelige forløb er vist med rød streg på figur 1. Dette forløb er i flere år blevet forsøgt gennemført, men det har mødt modstand fra mange sider, herunder bl.a. fra Kystdirektoratet. 

Figur 1: Ruter for cykelruten Fjorden Rundt

Der er siden projektets opstart sket det, at de områder, som stien skal igennem, er blevet underlagt endnu strengere regler for beskyttelse af både habitat og dyreliv. Administrationen har derfor fået udarbejdet vedlagte "Notat om muligheder for etablering af cykelsti fra Stauning Havn til Skjern Å"

Med baggrund i notatet er det samlet set vurderingen, at et forsøg på gennemførelse af det oprindelige projekt under de nye regler, med stor sandsynlighed vil resultere i en ny afvisning fra relevante myndigheder.

For at undgå yderligere lange forsinkelser og store omkostninger, vil det i stedet give god mening at arbejde videre med en kombination af en rute på eksisterende vej, og et forløb med en ny sti fra Stauning Havn til Toldhusvej (privat fællesvej). Forløbet er markeret med gul streg på figur 1. og i vedlagte notat er det beskrevet som den grønne rute under punkt 4.3.

Dette forløb har øget sandsynlighed for godkendelse, idet miljøpåvirkningen og påvirkningen af beskyttede områder mindskes når stien rykkes længere væk fra fjorden. Placeringen vil dog som minimum kræve at der foretages en Natura 2000-væsentlighedsvurdering og en VVM-screening.

Der er givet statstilskud til projekt Fjorden Rundt, og såfremt Teknik- og Miljøudvalget kan godkende det alternative forløb, skal der indsendes en ændringsrapport til Vejdirektoratet, for en vurdering af om det nye stiforløb kan godkendes, og om der skal reduceres i tilskuddet med baggrund i et nyt anlægsoverslag. Der vil forventeligt være færre omkostninger til anlægsarbejderne end til det oprindelige forløb.

Cykelruten Fjorden Rundt har på strækningen mellem Skjern Enge og Stauning for nuværende et afmærket forløb langs eksisterende veje jf. kortudklip herunder.


Figur 2: Udklip af kort over cykelruten Fjorden Rundt

Det er administrationens anbefaling at Teknik og Miljø Udvalget godkender ændringen af cykelrutens forløb som beskrevet ovenfor, og at der fremsendes en ændringsrapport til vejdirektoratet i overensstemmelse hermed. 

Såfremt det nye forløb kan godkendes, vil der i første omgang blive arbejdet videre med at indhente de nødvendige miljøgodkendelser.

 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der er oprindeligt afsat 1,0 mio. kr. til etablering af en cykelsti fra Stauning Havn til Skjern Å - inklusive et tilskud på 400.000 kr. fra staten.

Der er sidenhen blevet tilføjet 600.000 kr. til stien fra øvrige Fjorden Rundt-projekter, så det samlede beløb nu er på 1.600.000 kr.

Det vurderes, at anlægget kan holdes inden for det eksisterende budget, forudsat at Vejdirektoratet godkender ændringen af projektet.

Hvis den oprindelige tracé skulle etableres, vurderes det, at den samlede omkostning for stien vil overstige det nuværende budget. Dette betyder, at det nuværende projekt er underfinansieret.

Effektvurdering

For ruten Fjorden Rundt er det vigtigt for helhedsoplevelsen, at komme så tæt på fjorden som muligt, og det giver rigtig god mening, at ruten tilslutter i Stauning Havn, så brugerer og turister oplever Staunings Havns charmerende miljø. 

 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender administrationens anbefaling om at ændre stiens trace, herunder at ansøge Vejdirektoratet om godkendelse af projektændringen.

BilagBeslutning


Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling, dog således at linieføringen ændres, så stien fremover følger rute 4 langs Langkærvej på strækningen fra Pumpestation Nord til Stauningvej. Sagen opgøres herefter og afsluttes.








Kopier link til punktet  -   Print

4: Aftale med Ringkøbing-Skjern Erhverv om drift af gadelys

Sagsnr: 24-000784

Sagsfremstilling

Administrationen har i samarbejde med Ringkøbing-Skjern Forsyning udarbejdet et forslag til en ny fælles driftsaftale for gadelys på kommunens veje, stier og pladser med videre. Aftalen forelægges hermed til politisk godkendelse.

Gadelysanlæg ejes i fællesskab af Ringkøbing-Skjern Kommune og Ringkøbing-Skjern Forsyning jævnfør vedlagte oversigt. Driften af alle anlæggene er allerede i dag kontraktmæssigt samlet i Ringkøbing-Skjern Forsyning, men de gamle aftaler er udløbet, og der er derfor udarbejdet en ny og mere overskuelig aftale.
Den nuværende driftsaftale og samarbejdet fungerer fint, og det er derfor også anbefalingen, at samarbejdet fortsættes.

Aftalen er vedlagt som bilag til denne sag.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Med en ny og mere enkel aftale vil samarbejdet omkring gadelys mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og Ringkøbing-Skjern Erhverv, være sikret fremover.

Indstilling

Administrationen indstiller, at driftsaftalen videresendes til godkendelse i Byrådet, med Teknik- og Miljøudvalgets anbefaling.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Prioritering af lokalplaner og kommuneplantillæg

Sagsnr: 22-016291

Sagsfremstilling

Lokalplanlisten fremsendes med henblik på politisk prioritering.

Lokalplanlisten er blevet ajourført siden sidste politiske prioritering, som skete i udvalget den 30. april 2024.

Der er aktuelt gang i 28 lokalplansager. Med de mange igangværende sager er der alene ressourcer til at igangsatte en ny sag på nuværende tidspunkt (prioritet 1). Inden for de kommende tre måneders tid forventer administrationen, at der er mulighed for at igangsætte yderligere et par nye sager, hvormed der også er behov for politisk beslutning om, hvilke sager der snarest skal prioriteres (prioritet 2). Resten får prioritet 3 og blive nedprioriteret pt., i hvert fald indtil næste prioritering i udvalget, som forventes at ske i august 2024.

Udvalget skal træffe beslutning om prioritering af nye sager, som fremgår af listen "Nye sager - har endnu ikke været prioriteret". Den sidste måned er der kommet to nye lokalplanønsker til fra eksterne parter foruden de mange ansøgninger om opstilling af solceller og vindmøller. Dertil kommer, at administrationen har modtaget en henvendelse om, at en ansøger nu igen ønsker at arbejde videre med en boliglokalplan for Kjærs Allé i Skjern. Endelig har Jordforsyning i administrationen fremsat ønske om at få ophævet en forældet boliglokalplan ved Brogårdsvej i Tarm, for at give mulighed for byggeri af åben-lav boliger (parcelhuse).

 

Prioriteringsprincipper:

Der sondres mellem disse prioriteringskategorier:

  • Haster Undtagelsesvist kategoriseres en plan som en haster. Arbejdes med kontinuerligt og har fortrinsret fremfor andre sager. Der kan eventuelt udarbejdes tidsplan med ekstraordinære politiske møder.

  • 1. prioritet - igangværende: Arbejdes med kontinuerligt fra administrationens side.

  • 2. prioritet - kommende: Behandles pt. ikke, men er de næste i rækken, som administrationen løbende igangsætter arbejdet med, når der er ledige ressourcer.

  • 3. prioritet - afventende: Sager som er nedprioriteret pt. og afventer enten ressourcer, ansøgers tilbagemelding eller afventer noget tredje.

Opmærksomhedspunkt

Hvis man fra politisk side ønsker at opprioritere en sag, skal man se på, hvilke andre sager som skal nedprioriteres, af hensyn til arbejdsbyrden i administrationen. 

Bemærkninger til prioriteringen

Planafdelingen er pt. i gang med oplæg til revision af kommuneplanen. Dette har betydning i forhold til antallet af nye sager, som afdelingen kan igangsætte.

Prioritering af en sag beror på flere faktorer, foruden de tilfælde hvor kommunen har lokalplanpligt:

    • Ansøgningstidspunktet

    • Politiske signaler, herunder sagens betydning for udvikling af kommunen

    • Ledige medarbejderressourcer

 

Administrationens forslag til nye prioriteter

Haster

Administrationen mener ikke, at nogen af de kommende sager bør være hastesager.

1. prioritet igangværende 

Administrationen lægger op til, at 1 af de nye lokalplansager får prioritet 1. Det drejer sig om en ny lokalplan i for Ringkøbing Rensningsanlæg for at give mulighed for modernisering af anlægget. Ringkøbing-Skjern Forsyning har anmodet om, at sagen kommer i gang hurtigt.

Dernæst behandles planlægningsforespørgsler løbende med henblik på eventuel ansøgning. Der bruges en del ressourcer på behandling af forespørgsler.

2. prioritet kommende 

Administrationen lægger op til, at planlægning for hhv. Kjærs Allé og Brogårdsvej får prioritet 2. Kjærs Allé har tidligere været en prioritet 2 ansøgning, men har en periode været uden prioritet og er endnu ikke igangsat. Kommunen har i mange år ikke haft salg i tomme byggegrunde ved Brogårdsvej i Tarm, men har nu modtaget interessetilkendegivelse i forhold til at købe. En aflysning af den gældende lokalplan er dog nødvendig for at kunne etablere åben-lav beboelse i området, på trods af at denne boligtype vil ligne eksisterende byggeri i området. Siden sidste prioritering i slutningen af april 2024 er der ikke prioritets 2 sager, som er rykket til prioritet 1. 

 

3. prioritet afventende 

1. maj var deadline på en ansøgningsgrunde om solcelle- og vindmølleanlæg. Kommunen modtog i den forbindelse 26 ansøgninger plus en interessetilkendegivelse, og efterfølgende endnu en ansøgning. Der er tilrettelagt en særskilt prioriteringsproces for de 26 ansøgninger, hvorfor disse ansøgninger her får prioritet 3. Også den nye ansøgning om planlægning for power-to-x-anlæg anbefaler administrationen at give prioritet 3, da denne ansøgning relaterer sig til nogle af sol- og vindprojekterne.

 

Der er 10 kommunale planer, der afventer ressourcer eller afventer andet. For et par af de kommunale planer gælder, at planerne først skal gennemgås og suppleres/ erstattes af kommende initiativer fra Planstrategien.

2 eksterne ansøgninger afventer ressourcer i administrationen. 4 eksterne ansøgninger fra sidste prioritering afventer ansøger/andet.

Andre ressourcekrævende arbejdsområder og opgaver i planafdelingen:

  • Kommuneplan 2025-2037

  • Helhedsplan for Hvide Sande

  • Byggemodning og jordforsyning

  • Matrikulære sager, fleksboligtilladelser og § 42 påtegninger

  • Bygningsforbedringssager

  • Campingsager

  • Stillingstagen til diverse høringer

  • Forespørgsler

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge Planloven har kommunen en lokalplanpligt. Det vil sige, at kommunen har pligt til snarest at udarbejde en lokalplan, når et ansøgt projekt er i overensstemmelse med kommuneplanen og uden en gældende lokalplan passende med kommuneplansrammen.

Med ordet "snarest" menes, at Byrådet, så hurtigt det er muligt, skal tage initiativ til at udarbejde
et lokalplanforslag, og senest 1 år efter modtagelse af ansøgningen have offentliggjort et
lokalplanforslag.
Planloven giver kommunen adgang til at anmode ansøger om at være behjælpelig med udarbejdelse af forslag til lokalplanen, når kommunen har lokalplanpligt.

Det skal bemærkes, at mange lokalplaner kræver udarbejdelse af et kommuneplantillæg, og
derfor ikke er omfattet af ovennævnte forpligtigelse.

Har kommunen ikke pligt til at udarbejde lokalplanen beror det på en frivillig aftale mellem ansøger og kommunen, at ansøger er behjælpelig med udarbejdelse af plangrundlaget.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget drøfter og godkender lokalplanprioriteringsliste juni 2024.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Anmodning om igangsætning af foroffentlighedsfase for Æ Gammel Havn 46 i Hvide Sande

Sagsnr: 24-012581

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er godkendelse af revideret projektforslag og påbegyndelse af en foroffentlighedsfase inklusiv borgermøde i forbindelse med planlægning for etageboliger ved Æ Gammel Havn 46 i Hvide Sande.

Baggrund
Den 9. januar 2024 besluttede Økonomiudvalget at igangsætte planlægning for et område til bebyggelse i op til 7 etager for ansøgers regning og risiko ved Æ Gammel Havn 46 i Hvide Sande.

Økonomiudvalget besluttede ligeledes, at næste skridt i planlægningen skulle være en bearbejdning af byggeriets udseende, så det i højere grad matcher stedet, efterfulgt af en politisk behandling af det reviderede projekt.

Det reviderede projekt
Anvendelse
Der ansøges om mulighed for at planlægge for bebyggelse i 7 etager med en bygningshøjde på maksimalt 28 meter.
Bebyggelsen ønskes anvendt til erhverv i stueetagen i form af café/butik samt en bådhal.
På de øvrige etager ønskes etableret op til 12 lejligheder på 90-200 m² til helårsbeboelse.

Ansøger og administration er efter igangsætningen af sagen nået frem til nogle overordnede retningslinjer for byggeriets udformning med henblik på at opnå sammenhæng med kystlandskabet samt eksisterende bebyggelse i og omkring kulturmiljøet:

1. Koncept
Den vertikale hytteby: byggeri, der giver indtryk af at være hytter stablet oven på hinanden.

2. Arkitektoniske greb inspireret af kulturmiljøets hytter:

  • Visuel opdeling af byggeriet, så det virker som mindre enheder.
  • Opdeling af taget i mindre saddeltage.
  • Gengivelse af gavlmotivet i flere etager.
  • Forskydninger i facaderne, så det ligner stablede hytter.
  • Vindueshuller fremfor vinduesbånd.
  • Begrænset variation i vinduernes størrelser og asymmetrisk placering i facaden.

3. Facadematerialer:

  • Kombination af bræddestøbt beton og træ i stueetagen.
  • Umalet træ, med forskellige udtryk på øvrige etager, så det ligner stablede hytter.
  • Der anvendes maksimalt en håndfuld varianter af udtryk på træbeklædningen.

4. Facadefarver:

  • Materialernes naturlige farver

Se også bilag 01 og bilag 02.

Planforhold
Ca. 85 % af det ansøgte areal ligger i kystnær byzone og ca. 15 % ligger i kystnær landzone.
Arealet er omfattet af to lokalplaner, henholdsvis lokalplan nr. 79, delområde for rekreative formål, bolig-, ferie- og fritidsformål og butiksformål, og lokalplan 398, delområde for rekreative formål.
Arealet ejes af Hvide Sande Havn.
Det ansøgte kræver udarbejdelse af et kommuneplantillæg, der fastlægger rammer for lokalplanlægningen, samt udarbejdelse af ny lokalplan, der overfører hele arealet til byzone.

Den eksisterende bygning i planområdet indgår i kulturmiljøregistreringen for Tyskerhavnen. Kulturmiljøet i Tyskerhavnen er en registreret og bevaringsværdig helhed i Hvide Sandes bystruktur. Den eksisterende bygning indgår ikke som en bevaringsværdig bygning i kulturmiljøet, men som et rumdannende element (en slags "ydervæg"), der indrammer kulturmiljøområdet. 

Kulturmiljøet udgøres af den lille fiskerihavn, herunder de små fiskerskure til grej, garn med mere. En femtedel af fiskeskurene benyttes i dag til feriehuse og gallerier.

Kulturmiljøregistreringen indgår i kommuneplanen og indeholder regler for bebyggelsens udseende med henblik på bevaring af det autentiske kulturmiljø.

Link til kulturmiljøregistreringen: https://rksk.viewer.dkplan.niras.dk/plan/7#/5418

Brand og Redning
Brand & Redning er kommet med bemærkninger i forhold til byggeriets højde og muligheder for redning ved brand.

De oplyser, at der ikke vil være udfordringer ved brand og redning, hvis:

  • redningsberedskabets bærbare stige kun er indtænkt indtil max 10,8 meters højde.
  • byggeriet fra 10,8 meter og derover har indbygget en brandsikkerhed i bygningen, hvor personsikkerheden ikke er baseret på redningsåbninger.

Hvis ovenstående forhold ikke efterkommes, vil der være behov for at anskaffe et udrykningskøretøj med drejestige med udkørsel fra Hvide Sande samt efteruddannelse af beredskabspersonalet i Hvide Sande. Ansøger har tilkendegivet at ville udføre byggeriet på en måde, så redning over 10,8 meter ikke sker gennem redningsåbninger, men gennem anden brandsikkerhed i byggeriet. Ansøger er dog ikke forpligtet til at gøre dette. Ønsker kommunen garanti for at kunne undgå udgifter til nyt udrykningskøretøj med drejestige kræver det, at byggeri over 10,8 til øverste redningsåbning ikke tillades (det svarer til et maksimalt etageantal på omkring 3 etager).

Udgifter afledt af eventuelt behov for drejestige fremgår af afsnittet økonomi.

Vej- og trafikforhold
Projektområdet skal vejbetjenes via vejene Æ Gammel Havn og Langsand. Det skal vurderes i planprocessen, om disse strækninger og udkørslen til Nørregade kan håndtere den øgede trafikmængde, som den nye bebyggelse medfører, eller om der er behov for en kapacitetsforøgelse. Dertil skal det vurderes, om nærområdet kan bære den øgede færdsel.

Parkering
Parkeringsforhold på disponeringsplanen er ikke i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinjer for parkering: manøvreareal er henlagt til offentlig vej (denne løsning anvendes også ved andet byggeri i nærområdet) og HC-parkeringsbåsene er mindre end minimumskravet.

Det skal derfor undersøges nærmere i den kommende planproces, hvorledes parkering på planområdet kan løses.

Ansøger er indstillet på, at tilpasse projektet, for at løse dette, alternativt skal der findes parkeringsarealer tæt på det ansøgte planområde. Ansøger er i dialog med havnens ejer, Hvide Sande Havn, om muligheden for nærliggende areal til parkering.

Renovation
Placering af renovation skal løses i den kommende planproces.
Renovation skal placeres udendørs og indretningen skal være i overensstemmelse med Ringkøbing-Skjern kommunes retningslinjer.

Vind- og skyggeforhold samt indbliksgener
Et projekt i syv etager vil medføre skyggekast og kan skabe risiko for turbulens.
Der skal redegøres for dette i forbindelse med udarbejdelsen af plangrundlaget.
En bebyggelse i syv etager kan medføre indbliksgener for omgivelserne.
I plangrundlaget skal det sikres, at projektet udformes, så der tages størst muligt hensyn til omgivelserne, jf. kommuneplanens retningslinjer for etagebyggeri.

Støj, luft- og lugtforhold
Området ligger indenfor støjkonsekvenszonen for en vindmølle placeret ca. 390 m fra projektet. I samme område ligger der også en skydebane. Inden for en afstand af 90 m ligger virksomheden Atlantic Sapphire Denmark A/S (tidligere Langsand Laks A/S) i nedbrændt stand. Det er endnu uvist om virksomheden genopføres, men de har ret til fornyelse af miljøgodkendelse til hidtidig produktion. En udvidelse af produktionen vil kræve en ny miljøgodkendelse.

Jf. Planlovens §15a må der ikke udlægges støjfølsomme anvendelser, herunder boliger, i støjbelastede områder. Jf. Planlovens §15b, må der ej heller udlægges arealer til boliger, der er belastet af lugt, støv eller anden luftforurening fra bl.a. produktionsvirksomheder.

Der skal i plangrundlaget redegøres for, at støjkrav til boliger og opholdsarealer kan overholdes, og at boligerne ikke belastes af lugtgener fra nærliggende virksomheder, herunder renseanlægget sydøst for området.

Nationale interesser
Det ansøgte berører de nationale interesseområder landskabs- og kulturarvsbevarelse.
Det er Plan- og Landdistriktsstyrelsen, der fører tilsyn med kommunernes varetagelse af disse interesser ved ny planlægning.

Styrelsens endelige vurdering af, om en ny planlægning er i overensstemmelse med de nationale interesser sker først, når der foreligger et konkret planforslag.

Plangrundlaget skal derfor indeholde visualiseringer og en redegørelse for, hvordan projektet tager hensyn til kulturmiljøet og kystlandskabet.

Se bilag 3 for en uddybning af de nationale interesser.

Vurdering og anbefaling
Det er administrationens vurdering, at det reviderede projektet med sit gennemgående hytte-motiv, materiale- og farvevalg lægger op til samspil med kystlandskabet og kulturmiljøet.

Administrationen er i dialog med ansøger og vurderer, at det via fortsat fælles dialog er muligt at afklare de sidste emner i forhold til tilpasningen af projektet, så bebyggelsen kan træde ind i stedets karakter og lykkes med at blive Tyskerhavnens ”vertikale hytteby”: En fortætning i højden, med genkendelige træk fra kulturmiljøets hytter.

Administrationen anbefaler derfor, at det reviderede projektet i 7 etager benyttes som udgangspunkt for en foroffentlighedsfase inkl. borgermøde.

Dertil anbefaler administrationen, at det reviderede projekt bearbejdes yderligere i dialog mellem ansøger og administrationen på baggrund af foroffentlighedsfasens høringsperiode og indkomne bemærkninger.

Forhold til afklaring
Det er administrationens vurdering, at projektet fortsat kræver en række undersøgelser i forhold til vejadgang, parkering, renovation, udendørs opholdsarealer, støj og lugt, vind- og skyggeforhold samt indbliksgener.
Derudover skal der redegøres for bebyggelsens påvirkning af det kystnære landskab og det nærliggende, bevaringsværdige kulturmiljø.
Afgrænsning af planområdet skal ligeledes afklares.

Foroffentlighed
Med baggrund i de indkomne bemærkninger fra foroffentlighedsfasen vil yderligere tilpasning af projektet blive drøftet med ansøger og eventuelt genbehandlet politisk, hvis de indkomne bemærkninger giver anledningen til det.

Miljøvurdering
I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af planforslaget samt en screening af det konkrete projekt (VVM).

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).

Økonomi

Trafik
Eventuelle udgifter til trafikforanstaltninger i lokalplanområdet pålægges ansøger (Vejlovens §49).
Projektet kan foranledige behov for en ombygning af vejanlæg uden for lokalplanområdet.
Der er ikke afsat midler i budgettet hertil.

Brand & Redning
Udgifter til Brand og Redning afholdes af de tre ejerkommuner, henholdvis Ikast-Brande, Herning og Ringkøbing-Skjern Kommuner. Såfremt byggeriet opføres så personredning i forbindelse med brand skal ske med drejestige, vil det kræve anskaffelse af et redningskøretøj med drejestige med udkørsel fra Hvide Sande samt efteruddannelse af redningspersonalet i Hvide Sande.

Estimerede udgifter til dette er i følge Brand & Redning MidtVest:
Leasing af køretøj med drejestige (6 mio. kr. over 15 år): 430.000 kr.
Drift og vedligehold årligt: 300.000 kr.
Startuddannelse af 16 brandfolk i 35 timer: 168.000 kr.
Løbende vedligeholdelsesuddannelse samt udrykninger årligt: 15.000 kr.

Såfremt byggeriet opføres, så personredning over 10,8 meters højde kan ske på anden vis, for eksempel via indendørssikkerhedstrapper, kræver det alene efteruddannelse og omkostninger til ekstra mandskab i forbindelse med udrykninger til bygningen. Disse udgifter vil kunne afholdes indenfor nuværende budget i Brand & Redning MidtVest.

Effektvurdering

Bypolitikken
Tyskerhavnen har en særlig karakter og udgør en væsentlig del af Hvide Sandes historie.
En bebyggelse udformet i tråd med stedets karakter, vil være i overensstemmelse med:

• Bypolitikkens vision om udvikling af kommunens byer ved at dyrke eksisterende potentialer.

• Bypolitikkens mål om at styrke borgernes tilhørsforhold ved aktivt at bruge byernes bygningsmæssige kulturarv til at vise ”hvor vi kommer fra”.

• Bypolitikkens fokus på levende byer, samt bebyggelse og byrum der passer til og underbygger stedets karakter.

Plan- og Udviklingsstrategi 2023
Ligesom bypolitikken, har også Plan- og Udviklingsstrategien fokus på byggeriets tilpasning til omgivelserne for at understøtte attraktive byer og landskaber. Dermed vil en bebyggelse, der matcher kulturmiljøet, også understøtte denne strategi, som ligger til grund for kommuneplanen.

Et projekt med lejligheder i flere etager vil også være i overensstemmelse med strategiens mål for ”Fremtidens boligmosaik”, der blandt andet foreskriver variation i beliggenhed, boligformer og -størrelser.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler, at Økonomiudvalget godkender,

  1. at det reviderede projekt godkendes som udgangspunkt for den videre planproces.
  2. at en foroffentlighedsfase inkl. borgermøde påbegyndes.
  3. at yderligere tilpasning af projektet drøftes med ansøger og eventuelt genbehandles politisk, hvis de indkomne bemærkninger giver anledningen til det forud for politisk behandling af et planforslag.

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Jørgen Byskov kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.


Kopier link til punktet  -   Print

7: Anmodning om igangsættelse af nyt plangrundlag for Ringkøbing Renseanlæg

Sagsnr: 24-009217

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at igangsætte planlægningen for Ringkøbing Renseanlæg med henblik på at give mulighed for ombygning og renovering af anlægget.

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Forsyning ønsker at renovere og ombygge Ringkøbing Renseanlæg i overensstemmelse med den gældende Spildevandsplan. I henhold til den gældende spildevandsplan skal Ringkøbing Renseanlæg være et af fire rensningsanlæg. Dermed er det i overensstemmelse med den gældende spildevandsplan, at der med denne planlægning arbejdes for at ombygningen i Ringkøbing giver mulighed for nedlæggelse af rensningsanlæg i Spjald, Grønbjerg, Tim og Stadil. Ringkøbing Renseanlæg har kapacitet til at håndtere dette ekstra spildevand, men anlægget er slidt. I den forbindelse ønskes mulighed for at nedrive dele af de eksisterende tanke og opføre nye tankanlæg, se bilag. 

Ringkøbing-Skjern Forsyning ønsker at nedlægge biogasdelen, så der fremadrettet kun sker spildevandsrensning på anlægget.

Der ønskes ikke byggeri eller anlæg, der adskiller sig væsentligt fra de eksisterende forhold. Dog ønskes tankanlæg placeret indenfor et område, der i den eksisterende lokalplan er udlagt til grønt område. Derfor skal der udarbejdes en ny lokalplan og i den forbindelse aflyses der en delmængde af den nuværende lokalplan for området. 

Dertil kommer, at der ønskes mulighed for at disponere over hele matriklen til renseanlæg, hvorfor kommuneplanrammens afgrænsning og dermed også lokalplanens afgrænsning skal ændres. Derfor er der både behov for et kommuneplantillæg og ny lokalplan for at kunne etablere de ønskede ændringer.

 

 

Området
Ringkøbing Renseanlæg er beliggende på matr. 2hg, Ringkøbing Markjorden, tæt på fjorden og i starten af "Vestas halvøen", altså centralt i Ringkøbing by.

Området er afgrænset af Smed Sørensens Vej mod øst, E F Jacobsens Vej mod syd, sti langs kysten mod vest/nordvest, samt Falck- stationen mod nord/nordøst.

Mod syd ligger Vestas samt administrationen for Land, By og Kultur (Ringkøbing-Skjern Kommune). Mod øst på Beddingen ligger etageboliger. Nord for Falck er der ligeledes boliger ved Strandvænget. 

RAH Energi ejer to små transformatorstationer, der grænser op til Ringkøbing Forsynings matrikel og som grundet anvendelse til teknisk anlæg vurderes relevant at medtage i planområdet for den nye planlægning. RAH er indforstået med planlægningen.

Planforhold
Det meste af planområdet er omfattet af kommuneplanramme 36ta063, som specifikt fastsætter områdets anvendelse til renseanlæg. Derudover er en mindre del omfattet af rammeområde 36be055 til blandet bolig- og erhvervsformål. Der er derfor behov for et kommuneplantillæg, der ændrer den geografiske afgrænsning mellem de to rammeområder.

Planområdet er i dag desuden omfattet af Lokalplan 01.110, som dækker et større område til erhvervsformål, centerformål, boliger og offentlige formål i Ringkøbing. Konkret er planområdet omfattet af delområde III og IV, der fastlægger områdets anvendelse til henholdsvis:

  • Delområde III: Offentlige formål (renseanlæg), offentlige sti, parkering, sommeropbevaring af bådtrailere og vinteroplægning af lystbåde.
  • Delområde IV: Brand- og redningsstation samt erhvervsformål uden væsentlige miljøgener i forhold til omgivelserne samt til offentlig og privat service foruden en natursti.

Zoneforhold
Området er beliggende i byzone. Ved lokalplanlægningen forbliver området i byzone.

Miljøvurdering
Både planlægningen og projektet er omfattet af Lov om miljøvurdering af planer og programmer samt af projekter (VVM). 

Ringkøbing-Skjern Forsyning har derfor anmodet om frivillig miljøvurdering af både plan og projekt. Der vil derfor blive udarbejdet en samlet miljørapport.

Nedlæggelsen af biogasdelen forventes at medføre en væsentlig positiv miljøpåvirkning, da det vil reducere lugtgener fra renseanlægget. Samtidig vil ombygningen af anlægget ikke øge udledningen af miljøfarlige stoffer. I dialogen med Ringkøbing-Skjern Forsyning forud for ansøgningen er det fremgået, at der ikke er behov for en ny udledningstilladelse til anlægget af netop denne grund.

Samtidig ønskes en bred planlægning og en forholdsvis bred projektbeskrivelse, da de specifikke løsninger i forhold til ombygningen ikke er fastlagt endnu. Grundet disse forhold vides ikke om planlægningen og projektet for eksempel vil medføre behov for udskiftning af jord, pælefundering eller lignende eller om tanke kan opføres ovenpå jorden med større højde til følge.

Hvilke miljøemner, der skal miljøvurderes, vil blive afklaret i den videre proces. I den forbindelse vil der blive indkaldt ideer til afgrænsningen af miljørapportens indhold fra både berørte myndigheder og offentligheden.

Vurdering og anbefaling

Områdets disponering
Administrationen har sammen med Ringkøbing-Skjern Forsyning aftalt, at den overordnede disponering af området fortsætter som hidtil med bygninger langs med Smed Sørensens Vej og tankanlæg bagved samt en grøn/beplantet afskærmning mod stien vest/nordvest for området. Dermed sikres en visuel afskærmning mod veje og stier og nabobebyggelsen øst for området.

I forhold til tilpasningen til omgivelserne er det drøftet mellem administrationen og Forsyningen, at afgrænsningen mod nord (til Falck) skal søges begrønnet, så der sikres mere afskærmning end i dag. Dette vurderes hensigtsmæssigt også i forhold til kvaliteten og anvendeligheden af nabomatriklen.

RAH's transformatorstationer planlægges fastholdt med deres nuværende placering.

Vejadgang
I forhold til vejadgang er det aftalt, at denne fremadrettet alene skal ske direkte fra Smed Sørensens Vej via de tre eksisterende porte til renseanlægget. Vejadgang via Matrikel 2hæ, Ringkøbing Markjorder nedlægges derfor. Adgang til matrikel 2hv Ringkøbing Markjorder skal forsat ske via matrikel 275t Ringkøbing Bygrunde. Se bilaget side 7 for at se matrikelafgrænsning. 

Offentlig Involvering og Planlægningsproces
Ringkøbing-Skjern Forsyning har den 24. maj afholdt et åbent-hus-arrangement, hvor de har fortalt naboer og andre fremmødte om deres renoveringsplaner.

Da der er tale om en planlægning for et eksisterende renseanlæg centralt i byen indstiller administrationen på baggrund af hensynet til offentlighedens interesse, at der indkaldes ideer og forslag til planlægningen gennem en foroffentlig høring, herunder at ansøger opfordres til at afholde et borgermøde i den foroffentlig høringsperiode.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Realiseringen af plangrundlaget vil medvirke til understøttelse af Spildevandsplanen og nedlæggelsen af flere mindre spildevandsanlæg.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler at Økonomiudvalget godkender at:

  1. Planlægningen for et område til teknisk anlæg Ringkøbing Renseanlæg igangsættes for ansøgers regning og risiko, med udgangspunkt i at ovenstående forudsætninger for planlægningen godkendes.
  2. Der afholdes en foroffentlighedsfase, hvor ansøger opfordres til at afholde et borgermøde i foroffentlighedsfasen.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til teknisk anlæg (solceller) nord for Videbæk

Sagsnr: 22-012111

Sagsfremstilling

Formålet med dagsorden er en endelig vedtagelse af plangrundlag samt meddelelse af projekttilladelse for et solcelleanlæg nord for Videbæk.

Forslag til Tillæg nr. 40 og forslag til Lokalplan nr. 492 blev vedtaget af Byrådet den 16. januar 2024 og har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 29. januar til den 25. marts 2024, se bilag 1 og 2.

Resultat fra offentlighedsfasen
Der er i offentlighedsfasen modtaget i alt 13 bemærkninger fra:

  • 7 myndigheder
  • 5 borgere
  • 1 forening

De indkomne bemærkninger/indsigelser og notat med administrationens forslag til svar er vedlagt som bilag 3 og 4.

Miljøstyrelsen er kommet med indsigelser mod planforslagene.

Bemærkningerne omhandler:

  • Skovrejsning (det udlagte skovrejsningsområde reduceres med 90 til 100 hektar) 
  • Lavbundsarealer (solcelleprojektet er planlagt til at ligge på et areal der er udlagt som lavbundsarealer, der kan genoprettes)
  • Bilag IV-arter (der skal nedlægges levesteder for bilag IV-arter).

På baggrund af de indkomne bemærkninger anbefaler administrationen, at der foretages rettelser i forhold til det offentliggjorte Kommuneplantillæg nr. 40. Rettelserne er en uddybning af temaerne skovrejsning, lavbundsarealer og bilag IV-arter, som kan ses i vedlagte notat med behandling af indkomne bemærkninger.

Administrationen foreslå at beplantningsbæltet langs Videbækvej trækkes væk fra Videbækvej og ændres fra et 3-rækket til et 6-rækket beplantningsbælte. Lokalplanens bestemmelse 7.1. og bilag 3 og 4 opdateres med vejbyggelinje og en ændring fra 3-rækket til 6-rækket beplantning langs Videbækvej.

På baggrund af Danmarks Naturfredningsforenings bemærkninger til høringsmaterialet, tilføjes Bygherres plejeplan for solcelleprojekt nord for Videbæk, hvordan beplantningsbælter i projektområdet plejes og vedligeholdes, se bilag 5.

Miljøvurdering af planerne og af projektet
Der har været gennemført en miljøvurdering (bilag 6) af planerne og projektet. Der er derfor vedlagt et udkast til en sammenfattende redegørelse (bilag 7), som blandt andet beskriver, hvordan miljøhensyn er inddraget i planen, hvordan miljøvurderingen og de indkomne høringssvar tages i betragtning, begrundelse for valg af alternativ samt hvordan kommunen vil overvåge de væsentligste indvirkninger på miljøet. I den sammenfattende redegørelse er blandt andet temaerne skovrejsning (det udlagte skovrejsningsområde reduceres med mere end 100 hektar), lavbundsarealer (solcelleprojektet er planlagt til at ligge på et areal der er udlagt som lavbundsarealer der kan genoprettes) og bilag IV-arter behandlet (der skal nedlægges levesteder for bilag IV-arter).

Miljøkonsekvensrapporten, udkast til projekttilladelse (VVM-tilladelse) og projektansøgningen (bilag 8) har været i offentlig høring. Miljøstyrelsen er kommet med høringssvar vedrørende bilag IV-arter og borgere er kommet med høringssvar vedr. udvaskning af PFAS-stoffer fra solcelleanlægget.

På den baggrund anbefaler administrationen, at projekttilladelsen (bilag 9) godkendes med følgende tilføjelser/ændringer:

  • Bygninger som potentielt er yngle- og rastested for arter af flagermus må ikke rives ned.
  • Indenfor en afstand på 300 meter fra bygninger som potentielt er yngle- og rastested for flagermus, må der kun ske fundering af stativer ved brug af skruefundamenter, etablering af betonfundamenter og lignende.
  • Indenfor områder hvor der potentielt vil være vandrende padder imellem yngle- og rastesteder, må der ikke foretages anlægsarbejder i perioden 1. marts - 31. oktober.
  • Anlægs- og demonteringsarbejde skal foregå indenfor normal arbejdstid (07-18), hvor padder herunder spidssnudet frø ikke vandrer. Vilkåret skal sikre, at padder herunder spidssnudet frø ikke omkommer.
  • Der må ikke ske udvaskning af PFAS-stoffer, som udgør en risiko for forurening af jord eller grundvand, fra solcellerne. Ved endeligt valg af solcellepaneler og inden opsætning af solcelleanlægget skal bygherre redegøre for eventuelt indhold af PFAS-stoffer og redegøre for eventuel risiko for forurening af jord og grundvand.
  • For at minimere risikoen for udvaskning af PFAS-stoffer til jord og grundvand, skal defekte/ødelagte solcellepaneler og eventuelt spild med mere hurtigst muligt fjernes og erstattes af nye.

Udkastet til den sammenfattende redegørelse er udbygget med en begrundelse for projektafgørelsen, og resultatet af høringer.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Som følge af nye regler og lovgivning for ”lov om fremme af vedvarende energi”, vil projektet indbetale 125.000 DKK pr. MW installeret effekt til en kommunal grøn pulje. Dette gælder for solcelleprojekter der får byggetilladelse den 1. juli 2024 eller herefter. For dette solcelleanlæg svarer det forventeligt til mellem 12.500.000 kr. til 16.250.000 kr.

Beløbets størrelse afhænger af teknologivalg og det endelige nettilslutningspunkt.

Effektvurdering

Realisering af planen vil understøtte Ringkøbing-Skjern Kommunes klimapolitik, Klimaplan A, om at
sikre CO2-neutralitet i 2050 og på kortere sigt målet om at være 100 procent selvforsynende med vedvarende energi i 2023/2024 og 100 procent fossilfrit område i 2040.

Solcelleparken forventes at medføre en CO2 reduktion på minimum 8.500 tons CO2 ækvivalenter i projektets forventede levetid, hvilket ud fra CONCITUS tal for, hvad en dansker i gennemsnit udleder af CO2, svarer til ca. 655 danskeres udledning af CO2 på et år.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Tillæg nr. 40 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan nr. 492 for et område til teknisk anlæg vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notat med behandling af bemærkninger/indsigelser.
  2. Notat med behandling af bemærkninger/indsigelser godkendes og anvendes til besvarelse af indsigelserne.
  3. Den sammenfattende redegørelse færdiggøres på baggrund af vedtagelsen af planerne.
  4. Der meddeles projekttilladelse (§25 tilladelse) til solcelleprojektet nord for Videbæk med de tilføjelser der fremgår af notatet.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt med den tilføjelse, at de første 12 meter fra lokalplanafgrænsningen ved Væggerskildevej reserveres til minimum 6 rækker beplantning. Der kan på samme strækning på sigt også anlægges cykelsti, hvor beplantningsbæltet således vil kunne blive reduceret til minimum 3 rækker beplantning. 



Kopier link til punktet  -   Print

9: Ansøgning om bibeholdelse af maskinhus på nedlagt minkfarm

Sagsnr: 24-008985

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget bedes i denne sag tage stilling til, om der kan meddeles landzonetilladelse til, at eksisterende maskinhus og en bygning til blandet anvendelse kan bibeholdes på nedlagt minkfarm.

Ansøgning
I forbindelse med erstatningsopgørelsen har kommunen modtaget en ansøgning, om at få lov til at beholde bygning 5 (maskinhus) og bygning 3 (blandet anvendelse) på den nedlagte minkfarm på ejendommen Holmsland Klitvej 20d, 6960 Hvide Sand.

 

Bygningerne ligger i tilknytning til minkfarmen som ellers fjernes via erstatningsordningen.

Der er i dag ikke landbrugspligt på ejendommen, men matriklen vil i fremtiden blive lagt ind under ejendommen Holmsland Klitvej 30, 6960 Hvide Sande, som i dag er en landbrugsejendom på ca. 29 ha.

Maskinhallen vil således stadig være landbrugsmæssig nødvendig for landbrugsdriften på Holmsland Klitvej 30, idet der i dag ikke er et selvstændigt maskinhus på ejendommen.

 

Ansøger oplyser, at bygningen ikke er synlig fra Holmsland Klitvej.

Ansøger oplyser også, at hvis der gives afslag på bibeholdelse af maskinhuset, vil der skulle bygges et tilsvarende et andet sted til opbevaring.

Der er tinglyst en nedrivningsklausul, der foreskriver, at alle bygninger skal fjernes ved nedlukning og grunden skal tilbage til landbrugsjord.

Landskab

Bygningerne ligger i Ringkøbing Fjordlandskab, hvor et af retningslinjerne i kommuneplanen er:

”For at bevare de særlige udsigter, bør Ringkøbing Fjordlandskab friholdes for tekniske anlæg og stort eller markant byggeri.”

I kommuneplanen ligger ejendommen indenfor Bevaringsværdig landskab, Større sammenhængende landskaber, Strandbeskyttelseslinjen, Kystnærhedszonen/Kystnærhedszonen fri for bebyggelse og Værdifuldt kulturmiljø.

Administrationens bemærkninger

Idet maskinhuset og bygningen til blandet anvendelse ligger ca. 390 meter fra eksisterende bygningsmasse, vurderes det, at det ansøgte ikke ligger i tilknytning til eksisterende bygningsmasse. Med en placering som ansøgt vurderes det, at der er tale om spredt bebyggelse i det åben land, som er imod hovedformålet med zoneinddelingen.

En eventuel tilladelse til det ansøgte kan danne præcedens i forhold til sammenlignelige sager, som derfor også vil øge udbredelsen af spredt bebyggelse i det åbne land.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven - landzone     
Hovedformålet med zoneinddelingen er at forhindre spredt bebyggelse i det åbne land.

Planloven - kystnærhedszone            
Det er en national interesse, at kystnærhedszonen uden for udviklingsområder skal søges friholdt for bebyggelse og anlæg, som ikke er afhængige af nærhed til kysten. Hovedsigtet er, at de åbne kyster fortsat kan udgøre en væsentlig naturværdi og landskabelig værdi. 

Strandbeskyttelseslinjen
Strandbeskyttede arealer er forbudszoner, hvor der som hovedregel ikke må foretages ændringer af den eksisterende tilstand. Det betyder, at man ikke må bygge eller indrette sig lige så frit, som andre steder i landet.

Man må for eksempel ikke opføre bebyggelse, herunder til- og ombygning, opstille campingvogne, opsætte hegn, tilplante, udstykke areal eller ændre på terrænet.

Økonomi

Ingen for kommunen.

Effektvurdering

Ingen for kommunen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at der meddeles afslag på ansøgning om landzonetilladelse til bibeholdelse af bygning 5 og 3.

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Hans Pedersen og Jørgen Byskov kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Endelige regulativer for husholdnings- og erhvervsaffald

Sagsnr: 24-002643

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget godkendte den 30. april 2024 udkast til Ringkøbing-Skjern Kommunes Regulativ for Husholdningsaffald og Regulativ for Erhvervsaffald.

Udkastene har efterfølgende været i offentlig høring på kommunens hjemmeside indtil 9. juni 2024. 

Der er ikke kommet nogen bemærkninger til udkastene i forbindelse med
høringsperioden. Der er derfor ikke lavet ændringer i de endelige regulativer i forhold til udkastene.

 

Udkast godkendt af Teknik- og miljøudvalget 30. april:  

 

Regulativ for Husholdningsaffald

- Mulighed for at afbrænde tørt og rent haveaffald til Sankt Hans

- Miljøkasseordning ved fælles affaldsbeholdere 

- Mulighed for separate beholdere til restaffald ved institutioner med meget bleaffald

 

Regulativ for Erhvervsaffald

- kommunens ret til at anvise forbrændingsegnet erhvervsaffald bliver ophævet med virkning fra 1. januar 2025

- Mulighed for at erhverv kan få tømt nedgravede affaldsbeholdere på den kommunale ordning

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Regulativet er udarbejdet i henhold til gældende miljølovgivning, herunder navnlig:

Lov om miljøbeskyttelse (miljøbeskyttelsesloven)

Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører (affaldsaktørbekendtgørelsen)

Bekendtgørelse om affald (affaldsbekendtgørelsen)

Bekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af affald af
elektrisk og elektronisk udstyr (elektronikaffaldsbekendtgørelsen)

Bekendtgørelse om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer
(batteribekendtgørelsen)

Bekendtgørelse om visse krav til emballager (emballagebekendtgørelsen)

Økonomi

Genbrug er et brugerfinansieret område.
Ændringerne i regulativet påvirker ikke direkte taksterne.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler Byrådet at regulativerne godkendes

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

11LUKKET PUNKT: Orientering om Energnist

Sagsnr: 24-002169

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Brand & Redning MidtVest - Regnskab 2023

Sagsnr: 24-009798

Sagsfremstilling

Brand & Redning MidtVests årsregnskab forelægges for interessentkommunerne til godkendelse.

Årsregnskabet er udarbejdet i overensstemmelse med reglerne i det kommunale budget- og
regnskabssystem. Regnskabsåret løber fra 1. januar til 31 december.

Den lovpligtige revision omfatter både finansiel revision, juridisk-kritisk revision og løbende forvaltningsrevision. Regnskabet for 2023 har ikke givet anledning til bemærkninger af betydning for revisionspåtegningen.

Som fastlagt i de faglige standarder for forvaltnings- og juridisk-kritisk revision gennemgår revisionen over en 5 årig periode en række fast definerede emner, som en del af den samlede revisionsproces.

I 2023 har revisionen foretaget juridisk-kritisk revision af myndigheders gebyropkrævning, herunder fastsættelse af gebyrer for tilslutning til og overvågning af brandtekniske installationer samt for udrykning til blinde alarmer og om de følger Beredskabslovens bestemmelser. Dette har givet anledning til en bemærkning om, at taksten for blinde alarmer bør genberegnes. Taksten blev senest beregnet i 2017 og er herefter prisfremskrevet.

I 2023 har Brand & Redning MidtVest haft en omsætning på 54,3 mio. kr. fordelt med 41,5 mio. kr. i kommunalt tilskud fra de tre ejerkommuner og 12,8 mio. kr. fra faktureringen af opgaver udført af Brand & Redning MidtVest.

De samlede driftsudgifter i 2023 har været på 54,8 mio. kr. hvoraf personaleudgifter og brandslukningskontrakter udgør de to største poster med hhv. 21,5 mio. kr. og 18,2 mio. kr.

Samlet blev driftsresultatet for Brand & Redning MidtVest et merforbrug på 471.000 kr.

Der er uforbrugte midler fra tidligere år på i alt 559.000.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi bemærker, at Brand & Redning MidtVest de seneste 3 år har haft et driftsmæssig underskud.

År (1.000 kr.)202120222023
Brand- og Redning MidtVest - driftsresultat-1.194-1.234-471

Merforbruget tages af tidligere års uforbrugte midler.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administraitonen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget, at anbefale Byrådet årsregnskabet godkendt.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Ingen bemærkninger.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Gylleudslip ved Foersom Bioenergi
  • Budgetter på vejområdet
  • Afslag på ansøgning om terræn-tæppe
  • Klimaprojekt i Nyhavn og lånefinansiering
  • Ny i bussen-projekt
  • Projekt om bæredygtig pendling
  • Indvielse af Søndervig Landevej ved Søndervig
  • Henvendelser vedrørende Stauning Havn
  • Parkeringsplads ved Skjern Bank

Kopier link til punktet  -   Print

14: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing