Referat: 30. april 2024 kl. 13:00

LOK-1.8 Dækket Smed Sørensens Vej 1 Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Hans Pedersen
  • Rita Byskov
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Irene Lund Pedersen
  • Niels Rasmussen
  • Jørgen Byskov
  • Jens Jacob Østergaard

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Budgetforslag 2025-2028, Teknik- og Miljøudvalget

Sagsnr: 23-022111

Sagsfremstilling

Administrationen har ud fra udvalgets tilbagemelding fra mødet i marts måned udarbejdet foreløbige udkast til budgetskemaer over nye drifts- og anlægsforslag

Der er udearbejdet skema for følgende nye driftsforslag med finansieringsforslag:

  1. Kystsikring - forhøjelse af betaling
  2. Kunstværker - renovering
  3. Afledt drift af naturstier
  4. Afledt drift cykelstier
  5. Afledt drift nye kommuneveje rute 15
  6. Budgetregulering vinterdrift

Der er udearbejdet skema for følgende nye anlægsforslag:

  1. Skovrejsningsprojekt Ringkøbing
  2. Havneanlæg -  budgetforøgelse
  3. Opdatering af trafiksimulering for Søndervig
  4. Klimaprojekt Nyhavn, Søndervig
  5. Rute 15 tunnel Nygade, Videbæk
  6. Rute 15 tunnel Timringvej, Barde
  7. Containerplads til strandaffald, Hvide Sande materielgård
  8. Ny cykelsti fra No til Røgind

Forslagene ønskes drøftet med henblik på eventuelle tilretninger. Forslagene vil herefter blive tilrettet med henblik på endelig prioritering på udvalgets møde den 28. maj.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget drøfter forslagene med henblik på eventuelle tilretninger.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget drøftede forslagene og afgav bemærkninger hertil.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Budgetopfølgning pr. 31. marts 2024, anlæg Teknik- og Miljø

Sagsnr: 23-022644

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet 1. budgetopfølgning for udvalgets anlægsområde i 2024. Der er pr. 31. marts 2024 et samlet korrigeret anlægsbudget på i alt 54,695 mio. kr. som er afsat på det skattefinansierede område.

Det forventede regnskab for 2024 udgør i alt 80,802 mio. kr. fordelt med 80,702 mio. kr. på det skattefinansierede område og 0,1 mio. kr. på det brugerfinansierede område.

Der forventes dermed et merforbrug på i alt 25,357 mio. kr. i forhold til det nuværende budget. Det forventede merforbrug er et planlagt merforbrug på uafsluttede projekter og puljer fra 2023. Der er til Byrådet indstillet et overførselsbeløb fra 2023 til 2024 på knap 85 mio. kr.

Budgetopfølgningen på hovedområderne fremgår af nedenstående oversigt. 

Opfølgningen på de enkelte områders anlægsprojekter og puljer fremgår af vedlagte oversigt. Som nævnt er det forventede merforbrug planlagt i forhold til uafsluttede projekter og puljer fra 2023.

Badevej Søndervig:

På Badevej er støttemuren på nordsiden af stien mod havet igennem klitterne i meget dårlig forfatning og trænger til en renovering. Løsningen kræver ny støttemur og det forventes at koste 0,8 mio. kr. at renovere. Det forslås, at projektet gennemføres og finansieres dels af anlægspuljen Naturområder med 0,5 mio. kr. og dels af kontoen til større fornyelsesarbejde med 0,3 mio. kr.

Sønderupvej:

I forbindelse med etablering af omfartsvejen på Sønderupvej har der været nogle følgeudgifter der løber op i alt 0,1 mio. kr. Den samlede merudgift foreslås finansieret af TMU's anlægspulje hvor der resterer 0,2 mio. kr. i 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om, at

  1. der gives en anlægsbevilling på 0,8 mio. kr. til renovering af stifundament på Badevej i Søndervig finansieret med 0,5 mio. kr. fra anlægspuljen Naturområder og 0,3 mio. kr. af kontoen til større fornyelsesarbejde.
  2. der gives en anlægsbevilling på 0,1 mio. kr. til afvandingsforanstaltninger Sønderupvej finansieret af TMU's anlægspulje.
  3. Teknik- og Miljøudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt for så vidt angår punkterne 1 og 2 og godkendte i øvrigt administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Budgetopfølgning pr. 31. marts 2023, Teknik- og Miljø

Sagsnr: 23-022644

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 31. marts 2024 for Teknik- og Miljøudvalgets driftsområde til orientering. Budgetopfølgningen er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2023 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.

Budgetopfølgningen viser et det forventede regnskab svarer til det afsatte budget. Det forventede resultat er dermed reduceret med 0,8 mio. kr. i forhold til sidste budgetopfølgning

Budgetopfølgningen fordeler sig således:

Skattefinansieret område:

Natur, Land og Vand:
Der forventes et samlet merforbrug på 2 mio. kr. De 1,2 mio. kr. er en godkendt finansiering af sommerhussager i 2024 og 0,8 mio. kr. er merudgifter til Naturstyrelsen i forbindelse med betaling til kystsikring. Naturstyrelsen har i deres 1. afregning for 2024 oplyst, at de har pålagt en prisstigning på 12,4% i forhold til 2023 jf. stigning i anlægsindeks. Kommunen pris- og lønregulering af budgettet har været på 3,46% og budgettet er dermed ikke gearet til en sådan stigning. Der er taget kontakt til Naturstyrelsen omkring problemstillingen.

Merudgiften i 2024 finansieres af overførte midler på området.

Trafik og Vej:
Der forventes et samlet mindre forbrug på i alt 2 mio. kr.:

  • Vejplanlægning og vejvedligeholdelse: Det samlede budget forventes overholdt.
  • Vejbelysning: Der har de seneste år været et mindre forbrug på området og holder udgiftsniveauet sig som tidligere år, vil der i 2024 være et mindre forbrug på 2 mio. kr.
  • Belægning: Budgettet forventes overholdt.
  • Vintervedligeholdelse: Der forventes et merforbrug på området på 2 mio. kr. pt. Der er afsat i alt 6,5 mio. kr. på det vejrafhængige budget og der er ved udgangen af februar anvendt 5,1 mio. kr. svarende til knap 79%. Det bemærkes at der fortsat mangles afregning til eksterne leverandører for februar måned. I forbindelse med overførselssagen lægges der op til, at der afsættes 3 mio. kr. ekstra på området, for at imødekomme eventuelle merudgifter.
  • Kollektiv Trafik: Jf. budgettet fra Midttrafik vil der være et lille merforbrug på 0,2 mio. kr. Det forventes dog pt., at dette dækkes ind via mindre forbrug på de øvrige områder under kollektiv trafik.
  • Vej og Park - Drift: Området forventes at gå i 0.

Brugerfinansieret område:
Det brugerfinansierede område der består af Dagrenovation, Indsamling af genanvendelige materialer og Genbrug. Der forventes et samlet mindre forbrug på 2 mio. kr., som er på den nye indsamlingsløsning, hvilket falder i tråd med, at der i taksterne for 2024 er indarbejdet forudsætning om en en forhøjet indtægt, som skal dække den investering der er foretaget i løsningen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi bemærker at budgetudfordringen vedrørende Kystsikring fra 2025 og frem medtages i forbindelse med den kommende budgetlægning.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen for marts måned 2024 tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Bredgade 80, Videbæk - Dispensation til altaner

Sagsnr: 23-014505

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles en lovliggørende dispensation fra bestemmelserne vedr. altaner i Lokalplan nr. 433 ved etageboligbyggeriet Bredgade 80-84, Videbæk.

Sagens oplysninger

Ringkøbing-Skjern Kommune gav den 26. november 2021 byggetilladelse til opførelse 3 punkthuse med i alt 38 lejligheder på ejendommene Bredgade 80, 82 og 84, 6920 Videbæk.

Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 433, som i § 6.3 angiver, at ’altanerne er de primære udvendige opholdsarealer til de enkelte lejligheder. Altanerne skal være minimum 2.5 m brede, være på minimum 10 m² og være uden gennem gang. Altanerne skal placeres og orienteres mod sydvest og/eller syd-øst’.

I sagsbehandlingen forud for byggetilladelsen, har administrationen vurderet, at altanerne er i overensstemmelse med lokalplanen. Det fremgår af tilladelsen, at der skal laves uigennemsigtige skærmvægge ved altanerne, så det sikres, at altanerne orienteres mod sydvest og/eller sydøst som angivet i lokalplanen.

Der er klaget til Planklagenævnet over kommunes afgørelse om at altanerne er i overensstemmelse med lokalplanen.

Planklagenævnet vurderer, at de tre altaner ikke er placeret mod sydvest og/eller mod sydøst. De tre altaner er derfor i strid med lokalplanens § 6.3, og altanerne kræver derfor dispensation.

Ansøgning

Ringkøbing-Skjern Kommune har på baggrund af Planklagenævnets afgørelse, modtaget en ansøgning om dispensation. Bilag 1.  

Af ansøgningen fremgår det blandt andet, at der ved altanernes placering er lagt vægt på, at altanerne er afskærmet med matteret glas mod nord for at begrænse indbliksgene fra altanerne.

Sagen har været sendt i naboorientering. Der er i den forbindelse kommet indsigelser. Bilag 2.

Administrationens bemærkninger

Administrationen har taget Planklagenævnets afgørelse og vurdering af altanernes placering til efterretning. Administrationen vurderer på baggrund heraf, at de altaner som er placeret nord for bygningskroppens midte afviger lokalplanens bestemmelse og kræver dispensation. Altanerne som kræver en dispensation er markeret med en rød cirkel på nedenstående billede. Den blå markering angiver det matteret glas, som begrænser udsynet/indblikket fra altanerne. (bilag 3)

Billedet viser bilag 3, med de 3 punkthuse med en rød markering af de altaner som kræver en dispensation. Blå markering angiver matteret glas

Administrationen vurderer, at afstanden fra de nærmeste naboer på Dalsvinget til etagebyggeriet er ca. 60 meter, og at 1. etage i byggeriet er omtrent i samme højde som stueplan på de nærmeste boliger på Dalsvinget. Der er desuden mange høje træer mellem etagebyggeriet og parcelhusene på Dalsvinget. Af denne grund vurderes det, at indbliksgenerne vil være minimale.

Administrationen har nøje overvejet ansøgningen om dispensation til placering af altaner mod øst og vest i dette boligområde og har taget hensyn til flere vigtige faktorer, herunder boligernes indretning, beboernes livskvalitet samt ønsket om at nyde udelivet og solen samt have en privat altan. Efter en grundig vurdering og hensyntagen til lokalplanen, beboernes interesser og de minimale gener, som altanerne nord for bygningskroppenes midte medfører, anbefaler vi at give en lovliggørende dispensation til altanerne.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Dispensation efter Lov om Planlægning § 19

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles dispensation til det ansøgte.

Teknik- og Miljøudvalget 23-01-2024

Teknik- og Miljøudvalget drøftede kort sagen.

Niels Rasmussen begærede sagen i byrådet.

Byrådet 20-02-2024
Byrådet besluttede at sende sagen tilbage til Teknik- og Miljøudvalget til yderligere afklaring og fornyet behandling.

 

Teknik- og Miljøudvalget 30. april 2024.

 Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der træffes beslutning i sagen

 

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget besluttede at meddele dispensation til det ansøgte.

Jørgen Byskov undlod at stemme, og Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sige flertallets beslutning.

Niels Rasmussen begærede sagen i Byrådet.



Kopier link til punktet  -   Print

6: Søparken 62, 6880 Tarm - Ansøgning om dispensation til facademateriale

Sagsnr: 24-001521

Sagsfremstilling

Teknik og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles dispensation til, at det ansøgte byggeri kan opføres med skifer som facademateriale på en del af facaden, hvilket falder udenfor rammerne for gældende lokalplan.

Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om tilladelse til opførelse af nyt enfamiliehus i 2 etager på Søparken 62 i Tarm, jævnfør bilag 1. Projektet omfatter et nyt enfamiliehus på 254 m² i 2 etager med i alt 15 m² overdækket areal, 16 m² tagterrasser samt 84 m² integreret garage. Det ansøgte projekt er beliggende ud mod Fusgård Sø, på matrikel 183p, Tarm By, Egvad. Ejendommen, hvor projektet skal opføres, er omfattet af lokalplan 238. 

Der søges om dispensation fra lokalplan 238, da bygherre ønsker at bebyggelsen kan opføres med facademateriale på hele 1. salen i skifer. Skifer er ikke i overensstemmelse med lokalplanens bestemmelser omkring facadematerialer.

Lokalplan 238, afsnit 6.2 bestemmer "at facader skal udføres som blank mur af tegl, pudset eller vandskuret, eller betonelementer med glat overfladestruktur o. lign. som er malet eller indfarvet. Herudover må der anvendes træ eller gennemfarvede træpladebeklædninger. Mindre bygningsdele og sekundære bygninger må også udføres i andre materialer når disse har en overfladebehandling". Derfor kræver det en dispensation fra lokalplanen, hvis bebyggelsen skal opføres med et facademateriale på 1. salen i skifer, da skifer er en natursten, som ikke er overfladebehandlet, og derfor ikke går ind under lokalplanens ovennævnte bestemmelser. 

Ansøger begrunder sin ansøgning om dispensation med, at skifer er et miljøvenligt naturprodukt, som også lægger sig godt op af lokalplanens bestemmelser, mht. kravet om jordfarver, og at materialet på ingen måde vil skabe genskin. Skiferen ønskes anvendt som facademateriale på hele 1. salen jævnfør bilag 2.

Dispensationsansøgningen har været sendt i naboorientering, hvor der ikke er kommet andre bemærkninger end et ønske om, at skiferen bliver monteret uden synlige ophængsbeslag/at der ikke anvendes blanke eller metalfarvede beslag. I stedet ønskes det at skiferen bliver monteret med skjult skruemontage, hvilket bygherre allerede har taget højde for i sin dispensationsansøgning, da han selv nævner i sin ansøgning, at skiferen vil blive skruet fast.

Administrationens vurdering:
Administrationen vurderer, at et materiale som skifer, er et natur produkt med adskillige miljømæssige fordele. Det vurderes endvidere, at skifer med sit naturlige udseende og mørke farve, vil kunne sammenlignes med nogle af de i lokalplanen tilladte materialer, såsom teglsten og træ, der også er naturprodukter. Herudover vurderes det også, at skifer farvemæssigt er sammenligneligt med overfladebehandlet træ i mørke farver, samt teglsten og fibercement, der også kan fremstå i mørke farver, og som også er anvendt flere steder i lokalplansområdet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens § 19 stk. 1.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, til Teknik- og Miljøudvalget,

  1. at der meddeles dispensation til det ansøgte i forbindelse med byggetilladelse
  2. at administrationen bemyndiges til at meddele dispensation i fremtidige sager vedrørende facadematerialer, men at det i særlige tilfælde vil blive forelagt politisk.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Skovbrynet 21c, 6880 - Dispensation til overskridelse af maksimal bebyggelse

Sagsnr: 21-015352

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles dispensation fra lokalplanens fastlagte bebyggelsesprocent i forbindelse med opførelse af sommerhus med tilhørende fritliggende udhus. 

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om dispensation fra § 7.1 i lokalplan nr. 002 Skaven Sommerhusområde. § 7.1 i lokalplanen angiver følgende: 

7.1. Bebyggelsesprocenten for den enkelte ejendom må ikke overstige 10. 

Baggrunden for ansøgningen er, at der i forbindelse med færdigmelding af det nyopførte sommerhus med tilhørende fritliggende udhus, blev det konstateret, at det fritliggende udhus var større end det, der i byggetilladelsen var givet tilladelse til. I byggetilladelsen er der givet tilladelse til 130 m² beboelse med 6 m² integreret udhus og 21 m² integreret udestue. Herudover er der givet tilladelse til 29 m² fritliggende udhus. Byggetilladelse med godkendte tegninger er vedlagt som bilag 1. 

Det fritliggende udhus er ved tilsyn konstateret at være 35 m² og derved 6 m² større, end det der blev godkendt i byggetilladelsen. 

Dispensationsansøgning er vedlagt som bilag 2. Ejer redegør i ansøgningen for, at der inden byggetilladelsen havde været flere tegninger i spil, og de herfor havde bygget efter de forkerte tegninger.

Ejeren har i forbindelse med et partshøringssvar til den forventede afgørelse yderligere begrundet ansøgningen om dispensation med, at entreprenøren har lavet et overslag på, hvad nedrivning og genopbygning vil koste - ca. 120.000 kroner. I denne pris er omkostninger til at brække resten af gulvet og tilrette terrasse og haveanlæg ikke medregnet. Ejer estimerer denne omkostning til at være 30.000 kroner yderligere.  Høringssvar er vedlagt som bilag 3. 

Administrationens bemærkninger

Ejer har redegjort for et værdispild som er estimeret til ca. 150.000 kroner, og administrationen har herfor valgt, at Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles dispensation til det opførte fritliggende udhus på 35 m².   

Lokalplanen, for det pågældende område, blev vedtaget endeligt i 1978, og på daværende tidspunkt var det bygningsreglementet fra 1977, som var gældende. Bebyggelsesprocenten beregnet ud fra beregningsreglerne i bygningsreglementet 1977 giver en bebyggelsesprocent på 14,8 %.

Kommunens dispensationspraksis i området er at dispensere til at overskride de 10 %, når bebyggelsesprocenten beregnes ud fra nedenstående praksis og ikke overstiger 10 %:

  • Der medregnes kun den del af udhus/garage/carport som overstiger 35 m².
  • Der medregnes kun den del overdækninger og uopvarmet udestue som overstiger 5% af grundens areal.
  • 2 småbygninger med areal hver på højst 10 m² medregnes ikke.

Disse beregningsregler er svarende til Bygningsreglement for småhuse 1998 (BR-S 98). 

Ud fra ovenstående fradrag er bebyggelsesprocenten i denne ansøgning beregnet til 10,47 % svarende til 6 m² ekstra i forhold til at overskride Kommunens dispensationspraksis.

Kommunen har en stram dispensationspraksis i forhold til at dispensere ud over den ovennævnte beskrevne praksis.

Administrationen vurderer, at en eventuel lovliggørelse af udhuset på 35 m², og derved overskridelse af den nuværende dispensationspraksis, vil danne præcedens for området og andre sommerhusområder i kommunen. 

Dispensationsansøgningen har ikke været i høring ved grundejerforening eller naboer. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens § 19 stk. 1

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der ikke meddeles dispensation til en overskridelse udover den meddelte byggetilladelse. 

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget besluttede at følge administrationens indstilling.

Hans Pedersen og Jørgen Byskov kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.



Kopier link til punktet  -   Print

8: Prioritering af lokalplaner og kommuneplantillæg

Sagsnr: 22-016291

Sagsfremstilling

Lokalplanlisten fremsendes med henblik på politisk prioritering.

Lokalplanlisten er blevet ajourført siden sidste politiske prioritering, som skete i udvalget den 27. februar 2023.

Der er aktuelt gang i 30 lokalplansager. Med de mange igangværende sager er der alene ressourcer til at igangsatte en ny sag på nuværende tidspunkt (prioritet 1). Inden for de kommende tre måneders tid forventer administrationen, at der er mulighed for at igangsætte yderligere et par nye sager, hvormed der også er behov for politisk beslutning om, hvilke sager der snarest skal prioriteres (prioritet 2). Resten får prioritet 3 og blive nedprioriteret pt., i hvert fald indtil næste prioritering i udvalget, som forventes at ske i august 2024.

Udvalget skal træffe beslutning om prioritering af nye sager, som fremgår af listen "Nye sager - har endnu ikke været prioriteret". De sidste par måneder er der kommet to nye lokalplanønsker til fra eksterne parter. Dertil kommer, at administrationen har modtaget en henvendelse fra Varde Kommune, som har igangsat planlægningen for vindmøller og solceller mellem Kvong og Malle, hvoraf den ene vindmølle ønskes placeret i Ringkøbing-Skjern Kommune. Varde Kommune er i dialog med ansøger om tilpasning af projektet. Det er aftalt, at Varde Kommune kontakter Ringkøbing-Skjern Kommune på ny med henblik på fælles/koordineret planlægning, samt en politisk stillingtagen i Ringkøbing-Skjern Kommune

Prioriteringsprincipper:

Der sondres mellem disse prioriteringskategorier:

  • Haster Undtagelsesvist kategoriseres en plan som en haster. Arbejdes med kontinuerligt og har fortrinsret fremfor andre sager. Der kan eventuelt udarbejdes tidsplan med ekstraordinære politiske møder.

  • 1. prioritet - igangværende: Arbejdes med kontinuerligt fra administrationens side.

  • 2. prioritet - kommende: Behandles pt. ikke, men er de næste i rækken, som administrationen løbende igangsætter arbejdet med, når der er ledige ressourcer.

  • 3. prioritet - afventende: Sager som er nedprioriteret pt. og afventer enten ressourcer, ansøgers tilbagemelding eller afventer noget tredje.

Opmærksomhedspunkt

Hvis man fra politisk side ønsker at opprioritere en sag, skal man se på, hvilke andre sager som skal nedprioriteres, af hensyn til arbejdsbyrden i administrationen. 

Bemærkninger til prioriteringen

Planafdelingen er pt. i gang med oplæg til revision af kommuneplanen. Dette har betydning i forhold til antallet af nye sager, som afdelingen kan igangsætte.

Prioritering af en sag beror på flere faktorer, foruden de tilfælde hvor kommunen har lokalplanpligt:

    • Ansøgningstidspunktet

    • Politiske signaler, herunder sagens betydning for udvikling af kommunen

    • Ledige medarbejderressourcer

 

Administrationens forslag til nye prioriteter

Haster

Administrationen mener ikke, at nogen af de kommende sager bør være hastesager.

1. prioritet igangværende 

Administrationen lægger op til, at 1 af de nye lokalplansager får prioritet 1. Det drejer sig om en ny erhvervslokalplan i Hvide Sande, som skal sikre Hvide Sande Havn mulighed for at etablere en ny kaj tæt på Nordvestkajen i Hvide Sande.

Dernæst behandles planlægningsforespørgsler løbende med henblik på eventuel ansøgning. Der bruges en del ressourcer på behandling af forespørgsler.

2. prioritet kommende 

Administrationen lægger op til, at planlægning for erhvervsudvikling ved Blåkildevej i Tarm får prioritet 2. Siden sidste prioritering i slutningen af februar 2024 er der ikke prioritets 2 sager, som er rykket til prioritet 1. Administrationen foreslår, at alene en sag rykker fra 3. prioritet til 2. prioritet denne gang. Det drejer sig om udarbejdelse af en temalokalplan i Hvide Sande, som kan regulere flexboliger ved at regulere, hvor i byen, der er krav om helårsbeboelse. Samtidig foreslår administrationen at en tilsvarende temalokalplan for Ringkøbing får prioritet 3. Arbejdet med temalokalplanen for Hvide Sande igangsættes ikke før helhedsplanen for Hvide Sande er politisk godkendt, hvilket ventes at ske i sensommeren 2024.

 

3. prioritet afventende 

En ansøgning om opstilling af en vindmølle i kommunen i kobling til flere møller i Varde Kommune kan afvente eventuel igangsætning af planlægningen i Varde Kommune.

Der er 10 kommunale planer, der afventer ressourcer eller afventer andet. For et par af de kommunale planer gælder, at planerne først skal gennemgås og suppleres/ erstattes af kommende initiativer fra Planstrategien.

2 eksterne ansøgninger afventer ressourcer i administrationen. 4 eksterne ansøgninger fra sidste prioritering afventer ansøger/andet. 17 solcelleplaner og 1 solcelle/vindmølleplan afventer eventuelt genbekræftelse af og mangler politisk beslutning: Igangsætning af nye solcelle- og vindmøllesager afventer den politisk vedtagne proces herfor, herunder politisk prioritering i sommeren 2024.

Andre ressourcekrævende arbejdsområder og opgaver i planafdelingen:

  • Kommuneplan 2025-2037

  • Helhedsplan for Hvide Sande

  • Byggemodning og jordforsyning

  • Matrikulære sager, fleksboligtilladelser og § 42 påtegninger

  • Bygningsforbedringssager

  • Campingsager

  • Stillingstagen til diverse høringer

  • Forespørgsler

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge Planloven har kommunen en lokalplanpligt. Det vil sige, at kommunen har pligt til snarest at udarbejde en lokalplan, når et ansøgt projekt er i overensstemmelse med kommuneplanen og uden en gældende lokalplan passende med kommuneplansrammen.

Med ordet "snarest" menes, at Byrådet, så hurtigt det er muligt, skal tage initiativ til at udarbejde
et lokalplanforslag, og senest 1 år efter modtagelse af ansøgningen have offentliggjort et
lokalplanforslag.
Planloven giver kommunen adgang til at anmode ansøger om at være behjælpelig med udarbejdelse af forslag til lokalplanen, når kommunen har lokalplanpligt.

Det skal bemærkes, at mange lokalplaner kræver udarbejdelse af et kommuneplantillæg, og
derfor ikke er omfattet af ovennævnte forpligtigelse.

Har kommunen ikke pligt til at udarbejde lokalplanen beror det på en frivillig aftale mellem ansøger og kommunen, at ansøger er behjælpelig med udarbejdelse af plangrundlaget.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget drøfter og godkender lokalplanprioriteringsliste april 2024.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Anmodning om igangsættelse af miljøkonsekvensvurdering af forsyningsledninger Syd om Ringkøbing Fjord.

Sagsnr: 24-008813

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at igangsætte miljøkonsekvensvurdering af vand – og spildevandsledninger syd om Ringkøbing Fjord fra Hegnet til Bork.

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Forsyning ønsker at fremtidssikre kommunens vandforsyningsinfrastruktur ved at styrke vandforsyningssikkerheden og fremtidssikre spildevandsledningskapaciteten i den sydlige del af kommunen. Ringkøbing-Skjern Forsyning har ansøgt om at etablere én drikkevandsledning og to spildevandsledninger syd om Ringkøbing Fjord mellem Hegnet og Bork. Ledningerne placeres i et tracé med en beliggenhed som illustreret på figur 1. I og omkring Bork er der separate tracéforløb for drikkevand og spildevand. Desuden etableres en trykforøgerstation på drikkevandsledningen ved Hegnet

Figur 1.: Oversigtskort, der viser tracéet for de nye drikkevands- og spildevandsledninger.


Projektbeskrivelse
Den samlede længde af ledningstracéerne er ca. 13 km og vil krydse Nymindestrømmen over Hans Madsens Pold (den lille ø, der ligger i Nymindestrømmen). Forsyningsledningerne tilsluttes eksisterende systemer i Bork eller systemer under forberedelse i Hegnet. Spildevandsledningerne tilsluttes den eksisterende pumpestation på Sønderbyvej.

Drikkevandsledningen planlægges etableret med en diameter på 315 mm, og spildevandsledningerne planlægges etableret med en diameter på op til 315 mm hver.

I den nordlige ende af drikkevandsledningen ved Hegnet planlægges etableret en trykforøgerstation i form af en mindre bygning med et fodaftryk på op til ca. 3 x 4 m med en højde på op til 3 m. Trykforøgerstationen ønskes etableret i forbindelse med sommerhusområdet ’Hegnet’ uden for Værnengene- fredningen.

Som grundlag for udarbejdelsen af miljøkonsekvensvurderingen, er der udlagt en 50 meter bredt undersøgelseskorridor i hele tracéets længde fra Hegnet til Bork. Indenfor korridoren vil ledningstracéet endelige placering fastsættes med tilhørende arbejdsarealer.

Planforhold
Generelt vil ledningstracéet berøre flere kommuneplanrammer og lokalplaner i sommerhusområdet Hegnet og Bork. Tracéet vurderes at have en hensigtsmæssigt placering i forhold til pågældende arealer, da ledningerne primært placeres langs eksisterende veje.

Forhold til anden planlægning

Lavbund og Klima:
Ledningstracéet berører flere lavbundsarealer, som på sigt kan naturgenoprettes. Administrationen vurdere derfor, at den rigtig løsning vil være, at der sker en underboring af ledningstracéet på de arealer, der er omfattet af naturværdier, og hvor der planlægges naturgenopretning, så vandstandshævning og genslyngning ikke påvirkes.

Landskabs- og naturinteresser:
Hele ledningstracéet ligger inden for et udpeget område, som er et større sammenhængende landskab rundt om fjorden, hvilket også berører fjordlandskabet som har en bevaringsværdig.  I forbindelse med planlægningen skal der redegøres for påvirkningen af kysten. Endvidere skal trykforøgerstationen indpasses bedst muligt i landskabet

Desuden ligger størstedelen af tracéet indenfor et fredet område fra Værnengene samt klitfredning ved Bjålum klit. Administrationen anbefaler derfor, at tracéets placering lægges på den sydlige side af vejen.

Værdifuldt kulturmiljø:
Ledningstracéet ligger inden for to værdifulde kulturmiljøer. Området ved Tipperne og Værnet samt fjordhavnen og de gamle sommerhuse tæt ved Bork. Med ledningstracéets placering langs eksisterende veje vurderer administrationen, at der ikke vil være en væsentlig påvirkning på hverken landskabet eller oplevelsen af kulturmiljøet.

Tracéet kommer tæt på og berører arealer hvor der er sandflugtsværn. Dette skal undersøges og vurderes nærmere i den videre planlægningsproces.

Miljøvurdering
Ledningstracéet ligger indenfor Natura 2000-områdene ved Ringkøbing Fjord og Nymindestrømmen og krydser Nymindestrøm ved Hans Madsens Pold. Projektet er omfattet af obligatorisk pligt til miljøvurdering grundet krydsningen af og risikoen for påvirkning af habitatområderne. Der skal derfor gennemføres en habitatkonsekvensvurdering af projektet.

Hvis der ikke kan udelukkes en negativ påvirkning på de arter og naturtyper, som Natura 2000-områderne er udpeget for at bevare, må projektet ikke godkendes. Indenfor natura 2000 området er der både registeret rødlistearter og bilag-VI arter.

Boringer for at føre tracéet videre under jorden, planlægges i videst muligt omfang udenfor beskyttet natur. Kan det ikke undgås, så lægges boringen på den laveste naturkvalitet.

Øvrige tilladelser
Da ledningstracéet vil krydse habitatområder, skal der muligvis søges om en tilladelse til projektet inden for habitatområder hos Plan – og Landdistriktsstyrelsen. I den forbindelse skal projektet være konkret beskrevet, og der skal være vurderet på påvirkning af habitatområderne. Dette undersøges nærmere i miljøvurderingsprocessen.

Etablering af ledningstracéet vil på land kræve gravetilladelse fra Ringkøbing-Skjern Kommune samt under vandarealer tilladelse fra Kystdirektoratet.

Derudover vil realiseringen af projektet kræve dispensation fra å-beskyttelseslinjen, strandbeskyttelseslinjen, skovbyggelinjen og §3 beskyttede naturarealer.

Da projektet ligger indenfor fredet område fra Værnengene, skal det vurderes, om projektet kræver dispensation for fredningen.

Projektet ligger desuden indenfor vildtreservat Ringkøbing Fjord, jf. bekendtgørelse BEK nr.1678 af 20/11/2006. Det skal afklares med Naturstyrelsen, hvorvidt projektet kræver en dispensation.

Etablering af trykforøgerstationen vil kræve en byggetilladelse. Her vil der skulle søges om en §3 dispensation hos kommunen, da det meste af klitten er §3 beskyttede naturarealer. 

Endelig vil Ringkøbing-Skjern Kommune skulle udarbejde et tillæg til spildevandsplanen, der skal være på plads inden anlægsarbejdet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

  • Planloven
  • Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
  • Miljøbeskyttelsesloven
  • Naturbeskyttelsesloven
  • Kystbeskyttelsesloven
  • Spildevandsbekendtgørelsen
  • Habitatbekendtgørelsen

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

En realisering af projektet vil fremtidssikre kommunens vandforsyningsinfrastruktur ved at styrke vandforsyningssikkerheden og fremtidssikre spildevandsledningskapaciteten i den sydlige del af kommunen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender at:

  • Miljøkonsekvensvurdering af vand – og spildevandsledninger syd om Ringkøbing Fjord fra Hegnet til Bork igangsættes for ansøgers regning og risiko.

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.


Kopier link til punktet  -   Print

10: Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for et område til etablering af nyt kajanlæg i Hvide Sande

Sagsnr: 24-008447

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at igangsætte udarbejdelsen af en lokalplan og et kommuneplantillæg, for et område til nyt kajanlæg til erhvervsformål ved Fabriksvej i Hvide Sande.

Ansøgning

 

Det på kortet markerede areal er det område, som søges rammelagt med ny lokalplan og kommuneplantillæg

Hvide Sande Havn søger om at anvende et areal i forlængelse af Vesthavnen til kajanlæg. Det nye areal skal bestå af en kajgade og bagland med håndtering af service og materiale, der skal fragtes ud til offshore vindmøller med skibe. Bagarealet skal også benyttes som oplagringsplads.

Der ønskes mulighed for at etablere landstrømsanlæg, så skibene kan tilslutte sig landstrøm, når de er ved kajen. Dette anlæg vil omfatte landstrømstavler ved kajen og eventuel en konverter container på bagarealet.

Trafikstyrelsen er myndighed vedrørende etablering af ny kaj, da det er en erhvervshavn. Ansøger skal derfor søge om tilladelse til projektet ved dem. Ringkøbing-Skjern Kommune er myndighed for de dele af projektet, der er landfast, samt den del af projektet, der ligger i søterritoriet, når det bliver fyldt op. Trafikstyrelsen kan kun give tilladelse til projektet, hvis der allerede er et gældende plangrundlag.

I praksis løber ansøgnings- og miljøvurderingsproces og udarbejdelse af plangrundlaget parallelt således at Trafikstyrelsen og Ringkøbing-Skjern Kommune meddeler tilladelse samtidigt.

 

Området

Projektområdet, der er vist på vedlagte kortbilag, ligger i den nordvestlige del af Hvide Sande Havn og udgør et areal på ca. 7.000 m2. Området er i dag erhvervsområde og havnebassin med havnerelaterede aktiviteter.

Området bruges i dag til parkeringspladser, herunder også af lystfiskere. Indenfor projektområdet ligger desuden en mole.

Vest for planområdet er et erhvervsområde med havnerelaterede formål, der er afspærret for offentligheden. Nord for planområdet ligger et erhvervsområde.

Mod nordøst for planområdet ligger Nordhavn. Syd for området på den anden side af havnen, ligger et erhvervsområde med havneerhverv og andre erhvervsvirksomheder.

Adgang til området sker via Fabriksvej.

 

 Planforhold

Området er omfattet af kommuneplanramme 23er074 og 23er038 i Kommuneplanen 2021-2033, der udlægger området til erhvervsformål.

Arealet er desuden omfattet af delområder Ib og III i lokalplan nr. 302. Ifølge lokalplanen må delområderne henholdsvis anvendes til erhvervsområde med havnerelaterede formål (Ib) og havneområde med havnekaj og -mole (III). Arealet er også omfattet af delområde 4c i lokalplan nr. 79. Ifølge denne lokalplan må delområdet anvendes til havneerhverv.

Desuden er der en del af projektet, der ligger på søterritoriet, og som skal opfyldes. Da den del af projektet, der ligger på søterritoriet, ligger udenfor den geografiske udstrækning af de gældende lokalplaner, vil arealet efter opfyldning og matrikulering ligge i landzone. Arealet skal overføres til byzone og forudsætter derfor lokalplan, jf. Planlovens §34 stk. 2 pkt. 4. Der er derfor lokalplanpligt. Da det er et nyt område der inddrages fra søterritoriet og bliver landfast kræves der et kommuneplantillæg for at få det rammelagt til erhvervsformål i kommuneplanen.

 

 Miljøvurdering

Da kajen skal anløbes af fartøjer større end 1350 ton, er projektet VVM-pligtigt.     

Og da selve projektet - som plangrundlaget giver mulighed for - er pligtig til miljøvurdering, så vurderes det at plangrundlaget sandsynligvis også skal miljøvurderes.

Trafikstyrelsen er myndighed for emner, der vedrører søterritoriet og Ringkjøbing-Skjern Kommune er myndighed for de dele af projektet der vedrører landområder. Der udarbejdes én samlet miljøvurderingsrapport.

Der skal udarbejdes et tillæg til spildevandsplanen, som Ringkøbing-Skjern Kommune vil udarbejde sideløbende med kommuneplantillægget.

 

Øvrige tilladelser

Projektet skal have etableret afvanding fra arealerne. Det bliver derfor aktuelt med en tilslutningstilladelse til det kommunale spildevandsnet.

Projektet forudsætter at Trafikstyrelsen godkender projektet efter bekendtgørelse om Erhvervshavne.

Naturstyrelsen ejer molen på projektområdet og ansøger vil, af sikkerhedshensyn, efter projektets etablering spærre for offentlig adgang til molehovedet. Derfor skal ansøger have tilladelse fra Naturstyrelsen til dette.

 

Vurdering og anbefaling

Den ny Nordvestkaj vil fungere som en forlængelse af Vesthavnen, og vil blive anløbet af de samme typer skibe og af samme skibsstørrelser. De visuelle påvirkninger og eventuel lysgener for boligområder, byrum samt indsejlingen til Hvide Sande Havn som følge af skibe, der ligger til langs den nye kaj, vil indgå i miljøvurderingen.

Det vurderes ikke umiddelbart, at byen visuelt bliver generet af projektet, men der vil blive udarbejdet visualiseringer fra flere standpunkter i området, som vil indgå i lokalplanen og kommuneplantillægget.

Der vil, af sikkerhedshensyn, efter projektets etablering ikke være offentlig adgang til projektområdet.

I driftsfasen vil der være trafik fra kørsel med trailere, lastbilkørsel til og fra kajen. Denne trafik foregår allerede på Vestkajen, og der forventes ikke en øgning i disse aktiviteter, men derimod at nogle af aktiviteterne flyttes fra eksisterende vestkaj til den planlagte Nordvestkaj.

I driftsfasen vil der være en række støjende aktiviteter både på land og på vand. Området er i forvejen erhvervsområde med havnerelaterede aktiviteter.  I miljøkonsekvensrapporten vil støjpåvirkningen af de omkringliggende områder undersøges, herunder Thor-grunden, der forventes omdannet til centerområde i den kommende kommuneplan 2025-2037.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger

Effektvurdering

Projektet understøtter udviklingen af Hvide Sande Havn og den lokale erhvervsudvikling. Desuden understøttes den grønne omstilling af energisektoren ved at skabe faciliteter for offshore sektoren.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler, at Økonomiudvalget godkender at:

  • Udarbejdelse af lokalplan og kommuneplantillæg for et område til nyt kajanlæg til erhvervsformål ved Fabriksvej i Hvide Sande igangsættes for ansøgers regning og risiko.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for et område til erhvervsformål ved Industrivej i Lem

Sagsnr: 24-003607

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at igangsætte planlægningen for et område til erhvervsformål ved Industrivej i Lem.

Ansøgning
Virksomheden, der ligger i det østlige Lem, ønsker at udvide med nye tilbygninger til deres produktion samt flere større parkeringsarealer. Mod syd ønskes på sigt mulighed for at udvide administrationen med en udviklingsafdeling samt eventuelt laboratorie. Ansøger ejer ikke al jorden indenfor projektområdet. Der er indhentet fuldmagter fra alle ejere. Se bilag. 

Visionsplan

 Planforhold
Planområdet udgør et areal på ca. 8 ha, hvoraf 4,5 ha i dag er planlagt til erhvervsformål.

Planområdet er delvist omfattet af kommuneplanramme 27er024, der fastsætter områdets anvendelse til erhvervsformål. Den østlige del af planområdet er beliggende i det åbne land. Der skal udarbejdes et kommuneplantillæg, som udlægger hele arealet til erhvervsformål. 

Planområdet er delvist omfattet af lokalplan nr. 02.029. Der skal udarbejdes en lokalplan som udlægger hele området til erhvervsformål og byzone. Den eksisterende lokalplan aflyses for så vidt angår planområdet. 

Miljøvurdering
I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af planforslaget samt en screening af det konkrete projekt (VVM).

Administrationens vurdering og anbefaling
Vejforhold
Administrationen anbefaler, at Bækbovej omlægges, og der etableres en ny overkørsel til Lemvej. Den omlagte vej skal herefter udelukkende betjene boligerne øst for virksomheden. Derved adskilles trafik til boligerne og trafik til virksomheden. Se Visionsplanen ovenfor, som viser den eksisterende vejføring og forslag til ny vejføring af Bækbovej. Der skal tinglyses oversigtsarealer på begge sider af Bækbovejs udmunding til Lemvej. 

Idag er der ca. 10 skolebørn som benytter Bækbovej på vej til skole. Såfremt Bækbovej omlægges vil skolebørnene skulle ud langs Lemvej på deres vej til skole. Der er også en alternativ lidt længere skolerute nord om byen. For at sikre en sikker skolerute, anbefaler administrationen, at cykelstien langs Lemvej forlænges med ca. 200 meter hen til Bækbovejs nye overkørsel til Lemvej. Administrationen anbefaler, at stien anlægges langs grøften som en fællessti i asfalt. Administrationen anbefaler, at der etableres 5 lamper langs stien, i forlængelse af eksisterende belysning langs Lemvej. Derudover anbefales, at hastigheden nedsættes på samme strækning fra 80 km/t til 60 km/t.

Vand
Den sydlige og østlige del af projektområdet indgår ikke i spildevandsplanen. Ændringen medtages i forbindelse med revision af spildevandsplanen.

Planområdet ligger indenfor et område, der kan blive udsat for oversvømmelse fra højtstående grundvand. Det er administrationens vurdering, at der kan være behov for grundvandssænkning. Det skal klarlægges i planprocessen, om der skal medtages afværgende foranstaltninger. En afværgende foranstaltning kan eksempelvis være, at overveje om vandet skal ledes til terræn eller vandløb.

Administrationen har vurderet, at overfladevandet kan nedsives i faskine på virksomhedens grund, derfor vil der også være mulighed for en tilsvarende afledning i forbindelse med udvidelse af virksomheden. Alternativt kan der etableres et rensebassin med udledning til Vibkær Bæk.

Bilag IV-arter
I dag afgrænses virksomhedens arealer mod det åbne land af et beplantningsbælte mod øst. Med udvidelsen af produktionsbygningerne er det nødvendigt at fjerne en del af læbæltet. Administrationen har besigtiget læbæltet, og det vurderes. at fjernelsen af en del af læbæltet ikke påvirker bilag IV-arters yngle- og rasteområder.

Der er idag et yderligere læbælte beliggende længere mod øst. Det skal i planprocessen vurderes om det er tilstrækkeligt med dette læbælte, til at afskærme produktionsbygningerne visuelt mod det åbne land, eller om der skal etableres et nyt læbælte tættere på virksomheden.  

Parkeringsplads
Det skal i planprocessen undersøges, om det er muligt at etablere en parkeringsplads nord for virksomheden. Det skal undersøges, om parkeringspladsen vil påvirke bilag IV-arter samt et §3 beskyttet vandløb. Området er også udpeget som lavbundsareal. Der er ikke planer om genopretning af lavbundsarealet.

Støj
Administrationen gør opmærksom på, at virksomheden skal etablere afskærmende foranstaltninger, såfremt de vejledende støjgrænseværdier i forhold til omkringliggende boliger ikke kan overholdes. Dette vil blive afklaret i planprocessen. 

Terrænregulering og overskudsjord
Ansøger har oplyst, at det er væsentligt, at bygningerne ligger i samme kote som de eksisterende, hvilket medfører behov for terrænregulering. Der skal derfor håndteres en del overskudsjord i forbindelse med anlægsfasen.

Varmeforsyning
Det skal afklares nærmere, om der skal udarbejdes et projektforslag for udvidelse af fjernvarmeværkets forsyningsområde.

Husdyrbrug
Administrationen vurderer ikke, at udvidelsen af byzonen vil begrænse omkringliggende husdyrbrug, der alle ligger længere væk end den beregnede konsekvenszone.

Kulturarv
Smed Hansens Vej / Lemvej er udpeget som kulturarvsareal. Administrationen anbefaler, at der i planerne fastlægges bestemmelser for, hvordan bebyggelsen forholder sig til kulturmiljøet langs Lemvej og Smed Hansens Vej, som er udpeget som en gammel landevej.

Tilladelser som forventes at skulle indhentes forud for realisering:

  • Nedsivnings- og udledningstilladelse til overfladevandet
  • Tilladelse til grundvandssænkning
  • Vejprojekt - omlægning af Bækbovej
  • Vejprojekt - anlæg af fællessti
  • Overkørsels tilladelse til Lemvej
  • Tinglysning af oversigtsarealer
  • Revurdering af miljøgodkendelse
  • Eventuelt varmeprojekt

Partshøring
Dagsorden har været sendt i partshøring ved ansøger. Ansøgers bemærkninger er indarbejdet i dagsorden. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Administrationen anbefaler at omlægning og anlæg af Bækbovej, herunder erstatning for tinglysning af oversigtsarealer, sker for ansøgers egen regning og risiko.  

Anlæg af fællesstien anslås til ca. 350.000 kr. Etablering af belysning langs fællesstien - 5 lysmaster anslås til ca. 65.000 kr. 

Ansøger har oplyst, at de gerne vil bidrage økonomisk til anlæg af stien, og er enig i nedenstående forslag til udgiftsfordeling. 

Administrationen anbefaler at udgifterne til anlæg og etablering af stien samt belysning fordeles mellem ansøger og Ringkøbing-Skjern kommune med 50% til hver. 

Administrationen anbefaler endvidere, at at eventuelle følgeudgifter afholdes af ansøger, herunder udgifter til eventuel ledningsflytning og jordkøb. 

Administrationen anbefaler, at udgifterne der udgør ca. 208.000 kr. netto for kommunen tages fra Trafiksikkerhedspuljen og medtages i forbindelse med prioritering af puljen i 2025.

Effektvurdering

Udvidelse af mulighederne for en af kommunens større produktionsvirksomheder vil understøtte vækst og udvikling, og dermed understøtte kommunens erhvervspolitik.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler, at Økonomiudvalget godkender at:

  1. Planlægningen for et område til erhvervsformål ved Industrivej i Lem igangsættes for ansøgers regning og risiko.
  2. Bækbovej omlægges med en ny vejføring til Lemvej.
  3. Omlægning og anlæg af Bækbovej herunder erstatning/tinglysning af oversigtsarealer sker for ansøgers egen regning og risiko.
  4. Eventuelle udgifter til trafikforanstaltninger som følge af planlægningen pålægges ansøger (Vejlovens §49)
  5. At der anlægges en fællessti med belysning herunder at udgifterne fordeles, som beskrevet i sagen.
  6. At kommunens anlægsudgifter til fællesstien tages fra Trafiksikkerhedspuljen.
  7. At hastigheden Langs Lemvej nedsættes fra 80 km/t til 60 km/t frem til den nye byzonegrænse. 

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Offentliggørelse af planforslag for et område til centerformål ved Holstebrovej i Ringkøbing

Sagsnr: 21-018214

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er, at forslag til lokalplan nr. 477 og kommuneplantillæg nr. 22 godkendes og sendes i offentlig høring. Dertil er formålet at få en politisk stillingtagen til, hvilke facadematerialer den fremtidige bebyggelse ud til ringvejen må opføres i, da ansøger har ønsker til materialevalg, som administrationen vurderer ligger udenfor intentionerne i den Bypolitik og Plan- og
Udviklingsstrategi, som er politisk vedtaget.

Økonomiudvalget besluttede den 9. august 2022 at igangsætte planlægningen for et område til centerformål og en dagligvarebutik ved Holstebrovej og ringvejen i Ringkøbing.
Planlægningen har til formål at give mulighed for at etablere et aflastningsområde til 3-5 udvalgsvarebutikker og én dagligvarebutik, samt øvrige funktioner som kontor- og serviceerhverv, publikumsorienteret serviceerhverv, sports- og idrætsanlæg.

Planområdets afgrænsning, delområder og omgivelser

Området
Planområdet ligger meget synligt ud til ringvejen, som udgør en hovedfærdselsåre for turister, der skal til og fra vestkysten. Placeringen rummer en særlig mulighed for at tiltrække turister og andre gæster og byde velkommen til den gamle købstad, Ringkøbing.

Fra byens historiske bymidte og ud ad Holstebrovej, samt i de nære omgivelser er den eksisterende bebyggelse kendetegnet ved murermestervillaer og boliger i 1½-2 etager, opført med facader i mursten og med sadeltag. Dertil planlægges i øjeblikket for nye tæt-lav og åben-lav bebyggelse, samt etagebyggeri til boliger lige syd for lokalplanområdet – en bebyggelse som også forventes opført med facader i mursten.

 

 

 

 

 

 

Planområdet set fra ringvejens toppunkt som ligger 6 meter højere.

I tråd med Plan- og Udviklingsstrategien og Bypolitikken, har administrationen søgt at varetage, at plangrundlaget skal være med til sikre en velkomst til byen, der læner sig op ad den karakteristiske  byggestil fra bymidten og de nære omgivelser. Planforslagets bestemmelser for placering og udformning af bygninger, udearealer og skiltning er formuleret med sigte på, at projektet skal bidrage positivt til omgivelserne og passe til stedet. Eksempelvis lægger ansøger og administrationen op til, at størstedelen af p-pladserne og bebyggelsens indgangspartier placeres mod Holstebrovej og Vestre Ringvej for at sikre, at bygningerne vender ”ansigtet” mod ankomsten til byen. Ved denne disponering sikres også et mere trafiksikkert flow i planområdet.

Administrationens vurdering og anbefaling
Tidligere i planprocessen har ansøger fremsendt illustrationer og beskrivelse af projektet, som lagde op til, at bebyggelsens udseende skulle lade sig inspirere af ”den kendte, røde tegl fra Ringkøbings gamle bykerne”. Siden har projektet ændret sig, og ansøger ønsker nu mulighed for at benytte sort beton med frilagte sten som facademateriale.

For at sikre en sammenhæng med stedet og fordi den eksisterende bebyggelse i nærområdet overvejende er opført med facader i tegl, har administrationen i første omgang lagt op til bestemmelser om, at tegl skulle benyttes som det primære facademateriale. Siden har administrationen imødekommet ansøgers ønske om at kunne benytte andre materialer som primært facademateriale, da tegl er dyrt set i forhold til andre materialer. Administrationen kan dog ikke anbefale, at sort beton med frilagte sten må benyttes som facademateriale på denne specifikke lokation.

Det er administrationens faglige vurdering, at sort beton med frilagte sten har et tungt og bastant udtryk, som i farve, tyngde og i kombination med skalaen på den nye bebyggelse, vil have en dominerende virkning på stedet og stå i skarp kontrast til den mindre bebyggelse omkring planområdet, som er opført med mursten i rødlige, brunlige og grålige farvenuancer.
Dertil er det administrationens faglige vurdering, at det ér muligt at udforme den nye bebyggelse på en måde der, trods sin størrelse, vil passe til stedet og indfaldsvejen. Se det vedlagte ”Notat vedrørende bebyggelsen i nyt aflastningscenter ved Holstebrovej, Ringkøbing – Lokalplan nr. 477”

Forhold til anden planlægning

Fredskov
Langs jernbanen mod vest ligger en skovbyggelinjen på 30 m, som ansøger ønsker reduceret. Administrationen har derfor været i dialog med Miljøstyrelsen, som først vil tage stilling til en anmodning om skovbyggelinjens reduktion, når der foreligger et vedtaget planforslag. Anmodningen om reduktion sendes derfor først når og såfremt planforslagene kan vedtages politisk og sendes i offentlig høring.

Andre særlige forhold

Tilslutningspligt
I forbindelse med høring af eksterne parter, har Dansk Fjernvarme på vegne af Ringkøbing Fjernvarme sendt et høringssvar, hvor de opfordrer Ringkøbing-Skjern Kommune til at opretholde tilslutningspligten i den eksisterende lokalplan fra 2013 for området. Tilslutningspligt kunne førhen pålægges efter varmeforsyningsloven såvel som planloven. Men siden 2019 er det ikke længere muligt at indskrive bestemmelser i en lokalplan om tilslutnings- eller forblivelsespligt til kollektiv forsyning. Administrationen er i øjeblikket ved at undersøge om det alligevel er muligt at beholde tilslutningspligten.

Miljøvurdering
Den vedlagte miljøscreening af planforslagene er ufærdigt på et område: Screeningen mangler redegørelse for de trafikale forhold, da ansøger afventer udarbejdelsen af en trafikanalyse, som skal lægges til grund for afsnittet i miljøscreeningen. Miljøscreeningen i endelig form med konklusioner fra trafikanalysen vil således først være klar til byrådets behandling af sagen den 21. maj. Trafikanalysen kan give anledning til ændringer i lokalplanforslaget.

Foroffentlig høring
Der er har været indkaldt til ideer og forslag i perioden 10. oktober til 24. oktober 2022. I forbindelse med den foroffentlige høring er der kommet ideer og forslag til planlægningen fra Vejdirektoratet, Herning Kommune, Brand og Redning, Ringkøbing Udviklingsforum, 2 naboer og ansøger. De indkomne ideer og forslag er behandlet i vedlagte skema. Administrationen indstiller, at skemaet anvendes som svar.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Projektet indebærer udbygning af eksisterende lyskryds med et fjerde ben og ændring af signalanlæg. Dertil skal adgangsforholdene for Holstebrovej 74A og B ændres samt stiforløb fra Stenaldervej til Holstebrovej omlægges. Anlægsudgifter hertil afholder ansøger.

Effektvurdering

Detailhandel
Planlægningen åbner mulighed for at etablere større udvalgsvarebutikker, som der ikke længere er plads til i bymidten eller andre steder i byen. Dertil vil en realisering af projektet vil understøtte kommuneplanens generelle mål i detailhandelsstrukturen for Ringkøbing. 

Vedr. facadematerialer og forskønnelse af indfaldsveje:
Plan- og Udviklingsstrategien, samt Bypolitikken sætter bl.a. fokus på forskønnelse af indfaldsveje og at nybyggeri skal forholde sig til og underbygge stedets karakter og kvaliteter.
Indfaldsvejene udgør ankomsten til byen og disse kan forskønnes ved at skabe sammenhænge og helheder der tydeliggør ”det særlige” ved det sted man ankommer til. Uden sammenhæng og helhed, kan hver matrikel og byggeri få meget forskellige udtryk. I så fald kunne ankomsten til en by komme til at fremstå ustruktureret og tilfældig - som en lidt rodet entré, uden en nogen særlig karakter til at vise hvor man er landet.

Store bygninger med facader i sort beton med frilagte sten vil skille sig markant ud fra de omgivelser der findes på netop dét sted, hvor bygherre ønsker at bygge. Bebyggelsens materialer vil i så fald ikke underbygge stedets karakter og eksisterende kvaliteter. Tværtimod vil det blive en stor kontrast i et meget synligt område, som mange turister lægger vejen forbi.

Hvis bebyggelsen i stedet opføres i en kombination af lettere facadematerialer som tegl, metal, glas, træ eller glat beton i grå, røde eller brunlige farvenuancer, kan bebyggelsen træde vellykket ind i omgivelserne, underbygge stedets karakter positivt og bidrage til en forskønnelse af indfaldsvejen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Lokalplanen udformes med bestemmelser, der giver mulighed for at
    • benytte facadematerialer som blandt andet tegl, metal, træ, glas og glat beton, men ikke beton med frilagte sten.
    • benytte facadematerialer i naturlige farver som rødlige, brunlige og grålige farvenuancer, men ikke sort.

  2. Forslag til Tillæg 22 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 477 for et område til centerformål i Ringkøbing vedtages og fremlægges i offentlig høring i otte uger, under forudsætning af at trafikanalysen og dermed at den færdige udgave af miljøscreeningen ikke giver anledning til væsentlige ændringer i miljøscreeningens konklusion og indholdet i planforslagene.

     

    3. Skemaet med behandling af ideer og forslag godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Jens Jacob Østergaard ønsker ikke, at der skal være mulighed for restaurant i området.





Kopier link til punktet  -   Print

13: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til centerformål, herunder aflastningscenter ved Erhvervsparken, Skjern

Sagsnr: 23-005518

Sagsfremstilling

Forslag til Tillæg 39 og Lokalplan 500 blev vedtaget af byrådet den 16. januar 2024, og har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 29. januar 2024 til og med den 25. marts 2024.

Resultat fra offentlighedsfasen

Der er i offentlighedsfasen modtaget i alt 1 bemærkninger fra:

  • Brand og redning vedrørende om at der skal være en brandhane inden for 300 meter.

På baggrund af de indkomne bemærkninger anbefaler administrationen, at der foretages en rettelse i forhold til de offentliggjorte planforslag. Rettelsen omhandler, at der bliver tilført en beskrive i redegørelsen:

Brandhaner: Der skal være en funktionel brandhane indenfor maksimal 300 meter til nærliggende bebyggelse inden for planområdet. Der skal tages kontakt til Brand og Redning og Ringkøbing-Skjern Forsyning vedrørende placering af brandhaner. Se bilag.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om planlægning

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Realisering af planen vil medføre en udvidet vifte af detailhandelsmuligheder og bidrage til udvikling i Skjern, som udgør en hovedcenterby i Ringkøbing- Skjern Kommune. Dette initiativ sigter mod at styrke og diversificere det lokale detailhandelsmiljø og samtlige støtte op om den generelle vækst af detailhandel i kommunen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  • Tillæg 39 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 500 for et område til centerformål ved Erhvervsparken, Skjern vedtages endeligt med tilføjelse om etablering af brandhane.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

14: Udbedring af AT-forhold i Bork Hytteby

Sagsnr: 20-019763

Sagsfremstilling

Ved ferieboligerne i Bork Hytteby er der utilstrækkelige adgangsforhold for skraldefolkene på grund af den gældende lokalplan, og deres arbejdsmiljø er stærkt udfordret.

Administrationen har afsøgt mulige løsninger samt haft dialog med Grundejerforeningen for Bork Hytteby - herefter benævnt Grundejerforeningen.

På den baggrund er formålet med denne dagsorden at løse de arbejdsmiljømæssige udfordringer ved at afsætte midler fra genbrugsområdet til indretning af fælles affaldsløsninger med korrekte adgangsforhold. Grundejerforeningen er indforstået med denne løsning. 

Det er administrationens vurdering, at der ikke er andre områder med lignende karakteristika og udfordringer.

 

Beskrivelse af området

Der er i dag mad- og restaffaldsbeholdere ved hver feriebolig, men endnu ikke beholdere til genanvendeligt affald. Det skyldes, at det på grund af de vanskelige adgangsforhold ikke har været hensigtsmæssigt at øge antallet af tømninger i området.

I det særlige område er der næsten 300 mindre ferieboliger på mindre matrikler, som er omgivet af en kommunal stormatrikel. Driften af denne varetages af Grundejerforeningen.

Det turkise omrids med beige udfyldning angiver den kommunale stormatrikel. 

Området er ydermere kendetegnet ved lokalplan 49, som blandt andet tilsiger, at de landskabelige træk skal bevares i størst muligt omfang. I praksis betyder det, at det kommunale fællesareal ved mange af ferieboligerne er udlagt med græs.  

Skraldefolkene trækker altså affaldsbeholderne henover græs. 

I henhold til Arbejdstilsynets AT-vejledning, Indretning og brug af dagrenovationssystemer, og Ringkøbing-Skjern Kommunes Regulativ for Husholdningsaffald kan græs ikke godtages som fast underlag og adgangsvej. Som fast underlag gælder fliser, asfalt eller beton.

I den våde og kolde sæson kan græsunderlaget være særligt problematisk, idet grundvandet står højt i området.

 

Regler og gældende praksis for affaldssortering og -indsamling i Ringkøbing-Skjern Kommune

Ringkøbing-Skjern Kommunes Regulativ for Husholdningsaffald, og gældende praksis, er at grundejer er ansvarlig for indretning af korrekte adgangsforhold på egen matrikel. Hvis grundejer ikke kan eller vil efterkomme adgangskravene, stilles beholder til skel senest 5.30 på tømmedag.

Kommunens gældende praksis, med udgangspunkt i Miljøstyrelsens Vejledning om Indsamling af Husholdningsaffald, er desuden, at alt affald indsamles samlet – det vil sige, at mad- og restaffald samt genanvendeligt affald skal indsamles det samme sted på matriklen (affaldsbeholderne skal stå samlet).

I Bork Hytteby er den enkelte grundejers skel midt i det grønne kommunale fællesareal, og gældende regler og praksis løser derfor ikke udfordringen med de utilstrækkelige adgangsforhold.

 

Løsningsmuligheder, som administrationen har afsøgt

(1) Individuelle affaldsbeholdere ved ferieboligerne

Administrationen har undersøgt muligheden for, at Ringkøbing-Skjern Kommune etablerer flisestier fra de kommunale fællesveje og ind til matriklerne, hvor der kan etableres individuelle standpladser til affaldsbeholderne. Stierne vil blive en dyr og vanskelig løsning både i etablering og drift.

Administrationen har ydermere undersøgt muligheden for udmatrikulering af det kommunale fællesareal til de enkelte grundejere, så grundejerne selv ville kunne etablere standpladser ved kørevejen. Dette er ikke juridisk muligt.

(2) Fælles affaldsøer/-områder

Administrationen har ligeledes undersøgt muligheden for, at Ringkøbing-Skjern Kommune etablerer fælles affaldsøer/-områder på det kommunale fællesareal. Denne løsning er mulig. 

Med baggrund i Miljøstyrelsens Vejledning om Indsamling af Husholdningsaffald kan der i udfordrede områder åbnes op for at fælles affaldsøer/-områder placeres i rimelig gåafstand fra boligerne.

Kommunens administrative praksis er også her, at fælles affaldsøer/-områder altid placeres på egen matrikel – fx en grundejerforenings fælles stormatrikel. Praksis er, at grundejer selv bekoster og etablerer de fælles affaldsløsninger.

I det særlige tilfælde med Bork Hytteby er stormatriklen, som omgiver de enkelte grunde, dog kommunens. Det er desuden Ringkøbing-Skjern Kommune, som i sin tid har udlagt området med den kommunale stormatrikel.

Jævnfør Lokalplan 49 vil det være muligt at etablere "fælles anlæg": 

"På de fælles opholdsarealer og arealerne udlagt til jollehavn kan der etableres enkelte
bygninger og anlæg, som er fælles for områdets beboere - f. eks. postkassehus, legepladser,
fælleshus, bådværksted m.v. Etableringen forudsætter kommunalbestyrelsens godkendelse" (s. 6). 

 

Lokalplan, praktik og løsningsmuligheder

I forhold til i videst muligt omfang at bevare områdets åbne og grønne karakter, som foreskrevet i lokalplanen, er det administrationens vurdering, at fælles affaldsløsninger vil være at foretrække.

I forhold til reglerne på affaldsområdet, og hvad der er praktisk muligt i Bork Hytteby, er det ligeledes administrationens vurdering, at fælles affaldsløsninger vil være at foretrække.

 

Administrationen har været i dialog med Grundejerforeningen

I denne dialog er der opnået en fælles enighed om, at de utilstrækkelige adgangsforhold kan udbedres ved etableringen af fælles affaldsområder. Se løsning i bilag 1.

Når Ringkøbing-Skjern Kommune har etableret de fælles affaldsløsninger, så indvilger Grundejerforeningen i at vedligeholde, ryddeligholde og vinterholde områderne samt i at betale for tømninger af de fælles affaldsbeholdere.

Se udkastet til aftale mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og Grundejerforeningen i bilag 2. 

Aftalen kan indgås, hvis løsningen med fælles affaldsområder vedtages af Økonomiudvalget og endeligt af Byrådet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse om affald

Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.

Ringkøbing-Skjern Kommunes Regulativ for Husholdningsaffald af 20/07/2023

Økonomi

Der er indhentet tre tilbud på etableringerne, hvoraf det laveste bud er på 714.000 kr. (ekskl. moms).

Udgiften betales af det gebyrfinansierede område. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  • Som løsning på AT-udfordringerne skal der etableres fælles affaldsløsninger i henhold til udformningen i bilag 1.
  • Etableringen udføres og betales af Ringkøbing-Skjern Kommune under forudsætning af, at Grundejerforeningen påtager sig ansvar jævnfør udkast til aftale i bilag 2.  

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

15: Udkast til reviderede affaldsregulativer

Sagsnr: 24-002643

Sagsfremstilling

Nærværende dagsorden vedrører (1) udkast til Ringkøbing-Skjern Kommunes Regulativ for
Husholdningsaffald og (2) Ringkøbing-Skjern Kommunes Regulativ for Erhvervsaffald.

Revideringen af regulativerne skyldes behov for tilpasninger.

Udkast til de reviderede regulativer er udarbejdet på baggrund af:
• Den gældende affaldslovgivning gennem NSTAR
• Ringkøbing-Skjern Kommunes Affaldsplan

 

(1) Tilpasninger i Regulativ for Husholdningsaffald: 

1.1 Indføjelse af muligheden for at have Sankt Hans bål i § 20 Ordning for haveaffald, under § 20.10 Øvrige ordninger

Det tillades, at der afbrændes rent og tørt haveaffald på Sankt Hans aften. Derudover er det ikke tilladt som borger og grundejer at afbrænde haveaffald. Det skal i stedet komposteres eller afleveres på genbrugspladsen. 

Spørgsmål vedrørende afbrænding og sikkerhed skal stilles til Beredskabet. 

 

1.2 Tilretning af beskrivelsen af miljøkasseordningen i § 17 Ordning for farligt affald, herunder § 17.3 Beskrivelse af ordningen

[...]

Ved boliger med fælles affaldsløsninger med fem tilknyttede husstande eller derover: 

Antal miljøkasser aftales med kommunen og ønske om tømning skal meldes ind til kommunen, som planlægger tømmeruter ved de fælles affaldsløsninger. 

[...]

Genbrug planlægger at implementere denne tilretning ultimo 2024. 

 

1.3 Tilretning af ordlyden i § 28 Særordning for institutioner med overnattende beboere til § 28 Særordning for institutioner med bleaffald.

Teksten i paragraffen er ændret til: 

Institutioner med bleaffald kan vælge at modtage separate beholdere til madaffald og restaffald i stedet for de opdelte beholdere. I disse tilfælde vil institutionen modtage en 240 liters beholder til madaffald pr. 660 liters beholder tilmeldt restaffald. Denne særordning gælder kun institutioner, hvor der opstår bleaffald, da deres sammensætning af mad- og restaffald ofte adskiller sig markant fra sammensætningen ved husholdninger.

Denne tilretning åbner op for, at blandt andet børnehaver kan benytte uopdelte beholdere til mad- og restaffald. 

 

(2) Tilpasninger i Regulativ for Erhvervsaffald: 

2.1 i Erhvervsregulativet foretages en tilpasning på forkant. Det drejer sig om, at kommunens ret til at anvise forbrændingsegnet erhvervsaffald bliver ophævet med virkning fra 1. januar 2025.

Til § 10 Ordning for husholdningslignende restaffald, § 10.3 Beskrivelse af ordningen samt § 15 Forbrændingsegnet affald, § 15.3 beskrivelse af ordningen er tilføjet: 

Efter d. 1. januar 2025 skal virksomheden ikke benytte den, af kommunen, anviste modtager. 

 

2.2 Indføjelse af muligheden for, at virksomheder, der har en affaldsproduktion, der i art og mængde svarer til husholdningers, kan få tømt nedgravede affaldsbeholdere på de kommunale ordninger for husholdningsaffald.

I Regulativ for Husholdningsaffald § 31 Fælles affaldsløsninger, vedrørende muligheden for etablering af nedgravede affaldsbeholdere, tilføjes:

[...]

Muligheden for etablering af nedgravet materiel samt tømning af nedgravet materiel på de kommunale ordninger for husholdningsaffald tilbydes desuden til virksomheder, der har en affaldsproduktion, der i art og mængde svarer til husholdningers. Virksomheder og private skal dog have separate affaldsløsninger. 

I Regulativ for Erhvervsaffald er muligheden indføjet i § 20 Mulighed for etablering og tømning af nedgravede affaldsbeholdere

Muligheden for etablering af nedgravet materiel samt tømning af nedgravet materiel på de kommunale ordninger for husholdningsaffald tilbydes desuden til virksomheder, der har en affaldsproduktion, der i art og mængde svarer til husholdningers. Virksomheder og private skal dog have separate affaldsløsninger. 

Se krav til nedgravede beholdere på www.rksk.dk

Det er kommunalbestyrelsen, der afgør, om der er mulighed for fælles affaldsløsninger på den enkelte matrikel.

 

2.3 De nuværende ordninger for eternit og asbest er formelt indføjet i erhvervsregulativet i § 30 Ordning for eternit og asbest.

Det gælder muligheden for at bringe eternit og asbest til genbrugspladsen samt muligheden for at benytte big bag ordningen, kommunens henteordning. 

 

Procedure for vedtagelse af kommunale affaldsregulativer

Hvis Teknik- og Miljøudvalget godkender de nærværende udkast med eventuelle tilføjelser eller ændringer, skal de i offentlig høring i fire uger på Ringkøbing-Skjern Kommunes hjemmeside, hvorefter de igen vil blive præsenteret for Teknik- og Miljøudvalget.

Når Teknik- og Miljøudvalget har godkendt regulativerne med eventuelle rettelser fra høringen, skal regulativerne godkendes af Byrådet, før de endegyldigt kan træde i kraft. Når regulativerne godkendes af Byrådet vil de træde i stedet for det gældende Regulativ for Husholdningsaffald og det gældende Regulativ for Erhvervsaffald. 

Regulativerne er udarbejdet efter lovbestemte retningslinjer gennem Energistyrelsens portal NSTAR. Visse dele af regulativerne består af obligatorisk tekst og andet af fritekst. Visse elementer vil først kunne opdateres, når regulativet sendes til godkendelse ved Byrådet. Dette gælder for eksempel navn på kontaktperson for regulativ med videre. 

Opsætningen af dokumenterne sker automatisk gennem NSTAR og kan ikke ændres.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Reviderede regulativer sikrer, at administrationen retmæssigt kan håndhæve de kommunale affaldsordninger.

Regulativerne er udarbejdet i henhold til gældende miljølovgivning, herunder navnlig:

- Lov om miljøbeskyttelse (miljøbeskyttelsesloven)

- Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen)

- Bekendtgørelse om affald (affaldsbekendtgørelsen)

- Bekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr (elektronikaffaldsbekendtgørelsen)

- Bekendtgørelse om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer (batteribekendtgørelsen)

- Bekendtgørelse om visse krav til emballager (emballagebekendtgørelsen)

Økonomi

Affald og Genbrug er et brugerfinansieret område.
Ændringerne i regulativerne påvirker ikke direkte taksterne.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget at:

Udkast til Regulativ for Husholdningsaffald og udkast til Regulativ for Erhvervsaffald besluttes og sendes i offentlig høring i fire uger.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

16: Brand & Redning MidtVest - budget for 2025

Sagsnr: 24-009798

Sagsfremstilling

Brand og Redning MidtVest fremsender budget 2025 til orientering i ejerkommunerne.

Ifølge vedtægterne forelægges beredskabskommissionen senest i løbet af marts måned budgetforslag for det kommende regnskabsår samt flerårigt budgetoverslag til godkendelse. Det af kommissionen godkendte budgetforslag for det kommende regnskabsår og det flerårige budgetoverslag fremsendes senest 1. april til ejerkommunerne.

Til beregning af budget 2025 er budgettet prisfremskrevet med anvendelse af KL's seneste pris- og lønskøn "løn og priser ialt" fra juni 2023 opgjort til 4,8%. Budgetforslaget er derudover øget med de forslag, der er behandlet på tidligere punkt. Ved fuld implementering af fase 1, drejer det sig om øgning af driftsbudgettet med op til 5,5 mio kr. årligt fordelt.

Årlig drift i 2025
1. Bygningsdrift til tidligere års efterslæb (420.000)
2. personaleudgifter til rekruttering, sagsbehandling og analyse (2.600.000)
3. uddannelsesomkostninger til nye risici samt samarbejde med bl.a. politiet (975.000)
4. Vandforsyning jf. drøftelse på seneste kommisionsmøde (1.500.000)

Herudover engangsinvesteringer i 2025
1. Uddannelse og materiel til vestdansk initiativ med politiet på baggrund af aktuel trusselsvurdering (800.000)
I forbindelse med hjemtagningen, viste kontrolberegningen en årlig ekstraudgift på 1.344.067 kr. Denne udgift er ikke medtaget i oversigten og forventes indhentet via effektiviseringer iløbet af 2025 og 2026, hvis ovenstående forudsætninger iværksættes.

Budgettet opkræves ejerkommunerne efter den vedtagne fordelingsnøgle fordelt med 70% i første rate og 10% i de efterfølgende tre rater:

Fordelingsnøgle:
Herning: 43,3 %
Ikast-Brande: 23,7%
Ringkøbing-Skjern: 33%

Der er for overblikkets skyld medtaget den tidligere vedtagne ekstrabevilling til batteribrande i årene 2022-2026 på årligt 236.200, som er fordelt efter fordelingsnøglen.

Budgetoverslag 2025-2027
Budgetoverslaget er tilpasset de forventninger, der er til driften i de kommende år, herunder forslag fra udviklingsplanen 2030.

Det kommunale tilskud er fremskrevet med de af KL anbefalede fremskrivningsprocenter fra seneste offentliggjorte pris-og lønskøn.

Der er taget udgangspunkt i følgende fremskrivningsprocenter:

2024/2025: 4,8%
2025/2026: 4,8%
2026/2027: 4,8%

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen fremsender sagen til Teknik- og Miljøudvalget, Økonomiudvalget samt Byrådet til orientering.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

17: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  • Orientering om kommende brintinfrastruktur

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Henvendelse fra Skjern Rideskole
  • Deltagelse i KL-topmøde
  • Grøn Pulje

Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

18: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing