Referat: 19. marts 2024 kl. 13:00
Deltagere
- Ole Nyholm Knudsen
- Niels Rasmussen
- Jørgen Byskov
- Hans Pedersen
- Rita Byskov
- Jens Jacob Østergaard
- Irene Lund Pedersen
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Dialog imellem FagMED og Teknik- og Miljøudvalget om budget 2025-2028
- Budgetlægning 2025-2028, Teknik- og Miljø
- Brogårdsvej 8, 6920 - Ansøgning om dispensation til opførelse af enfamiliehus uden tilknytning til erhverv
- Biogasanlæg ved Novej 16, Ringkøbing - Supplerende høring af ledningsanlæg
- Offentliggørelse af Kommuneplantillæg nr. 46 - Revision vedrørende bioenergi, vindmøller og andre vedvarende energikilder (solceller)
- Status over Flextur, Flexbus og Plustur samt evaluering af Plustur
- Aktive foranstaltninger i vandløb for perioden 2024-2025
- Overførsel af driftsmidler fra 2023 til 2024, Teknik- og Miljø
- Overførsel af anlæg fra 2023 til 2024, Teknik- og Miljø
- Budgetopfølgning pr. 29. februar 2024, Teknik- og Miljø
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.
Kopier link til punktet - Print
2: Dialog imellem FagMED og Teknik- og Miljøudvalget om budget 2025-2028
Sagsnr: 24-005265
SagsfremstillingFagMED deltager på mødet fra kl. 13.00 - 14.00 til en dialog omkring budgetlægningsprocessen, fagvalgets ønsker til budget 2025 og overslagsårene.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministraitonen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og FagMED drøfter budget 2025-2028
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget drøftede budget 2025-2028 med FagMED.
Kopier link til punktet - Print
3: Budgetlægning 2025-2028, Teknik- og Miljø
Sagsnr: 23-022111
SagsfremstillingMed udgangspunkt i den vedtagne budlægningsprocedure for 2025-2028 skal Teknik- og Miljøudvalget senest den 21. juni 2024 aflevere budgetforslag for 2025-2028 med henblik på behandling på budgetkonferencen i august måned 2024.
Budgetforslaget kan indeholde:
- Forslag til nye driftsmæssige tiltag/aktivitetsændringer med kompenserende finansieringsforslag. Der er fastsat en minimusgrænse på 100.000 kr. pr. forslag pr. år.
- Forslag til omprioritering af eksisterende budgetlagte anlægsprojekter og nye anlægsprojekter.
Udvalget bør i løbet af budgetlægningsperioden drøfte alle udvalgets forslag, og ikke kun nye forslag. Udvalget kan fremkomme med ønsker til omprioritering af eksisterende budgetlagte anlægsprojekter, ændret periodisering (= forskydning til senere) og efter behov nye anlægsprojekter, idet der henstilles til, at omfanget af nye forslag begrænses mest muligt. Endelig prioritering af anlægsønskerne sker på budgetkonferencen. Anlægsønsker, der omhandler ejendomme, sendes forbi Ejendomscenteret inden forelæggelse for fagudvalg.
Alle forslag skal prioriteres ud fra følgende kategorisering:
1. udvalget er enigt
2. udvalget er uenigt
3. forslaget kan ikke anbefales af udvalget
4. forslaget har ikke været udvalgsbehandlet
Administrationen har til dette møde udarbejdet en bruttooversigt over nye forslag til budgetlægningen med henblik på drøftelse og stillingtagen til hvilke tiltag og projekter, der skal arbejdes videre med.
DUT-reguleringer:
Eventuelle DUT-reguleringer som følge af lovændring vil blive udarbejdet umiddelbart efter indgåelse af Økonomiaftalen og medtaget på budgetkonferencen.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget drøfter og tager stilling til hvilke budgetforslag administrationen skal arbejde videre med i budgetprocessen.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget drøftede budgettet og afgav signaler til det videre arbejde.
Kopier link til punktet - Print
4: Brogårdsvej 8, 6920 - Ansøgning om dispensation til opførelse af enfamiliehus uden tilknytning til erhverv
Sagsnr: 23-021513
SagsfremstillingTeknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles dispensation til opførelse af et enfamiliehus på ejendommen Brogårdsvej 8, Videbæk. En ejendom som er beliggende i et erhvervsområde, vist på bilag 1.
Ansøgningen
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om om dispensation til at opføre et enfamiliehus uden tilknytning til et erhverv på ejedommen Brogårdsvej 8, Videbæk, jævnfør bilag 2.
Området
Ejendommen Brogårdsvej 8, Videbæk er beliggende indenfor rammerne af Byplansvedtægt nr. 013, som beskriver, at der må kun opføres eller indrettes bebyggelse til industri og større værkstedsvirksomhed, entreprenør og oplagsvirksomhed, engroshandel med videre.
Byplanvedtægten giver mulighed for at dispensere til, at der opføres eller indrettes enkelte boliger for personer som er tilknyttet virksomheden, som indehaver, bestyrer eller lignede.
Erhvervsområdet bærer præg af ejendomme med større erhverv, herunder Vestas samt mindre erhvervsejendomme såsom flere entreprenørvirksomheder og en automekaniker.
Indenfor erhvervsområdet har det ikke tidligere været givet tilladelse til enfamiliehuse uden tilknytning til et erhverv. Hvis der ikke længere drives et erhverv på en ejendom med en tilknyttet bolig, er dette et eksisterende lovlige forhold.
Administrationens vurdering:
En dispensation til at opføre en bolig på ejendommen Brogårdsvej 8 uden tilknytning til et erhverv konflikter med, at området er udlagt til erhvervsformål, og det vurderes at kunne medføre disharmoni med hensyn til, hvad der har været intensionen for erhvervsområdet.
Hvis den oprindelige planlægning for erhvervsområdet ikke respekteres, så svækkes zone- og områdeopdelingen, hvilket kan forhindre udviklingen i overensstemmelse med de oprindelige intentioner for området.
Et erhvervsområde skal have let adgang til trafikalinfrastruktur, og der kan forventes mere støj og tung trafik, end hvad der ønskes for et boligområde, hvor der er fokus på komfort og livskvalitet. For at undgå konflikter vedrørende støj, tung trafik og forurening bør bolig- og erhvervsområder derfor holdes adskilte.
De eksisterende erhverv indenfor byplansvedtægten bør man desuden "beskytte", så det sikres, at disse ikke begrænses, og at der i fremtiden vil være mulighed for eventuelt at udvide, uden at det pludselig konflikter med at områdets anvendelse har fået karakter af et boligområde.
Det vurderes endvidere, at der i Videbæk området er mulighed for, at finde en anden ledig byggegrund som er udlagt til udelukkende boligformål.
Sagen har ikke været sendt i naboorientering, hvilket vil være nødvendigt, hvis Teknik- og Miljøudvalget beslutter, at der skal arbejdes videre med muligheden for en dispensation til det ansøgte.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanlovens §19 stk. 1
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingBevaring af erhvervsområdet er afgørende for at opretholde en sund og bæredygtig byudvikling, og at området forbliver dedikeret til erhvervsformål, støtter økonomisk vækst og mindsker mulige konflikter imellem erhverv og boligområde.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget meddeler afslag til det ansøgte.
BilagBeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
5: Biogasanlæg ved Novej 16, Ringkøbing - Supplerende høring af ledningsanlæg
Sagsnr: 24-003165
SagsfremstillingFormålet med dagsordenspunktet er en beslutning af, hvorvidt en pumpeledning til gylle, som går fra biogasanlægget ved Novej til Heebro 2, Ringkøbing skal tages ud af biogasprojektet. Desuden en godkendelse af svar på bemærkninger fra en supplerende høring af ledningsanlægget.
På Teknik- og Miljøudvalgsmøde den 27. juni 2023 blev det besluttet, at der skulle gennemføres en supplerende foroffentlighedsfase for pumpeanlæg med sigte på indarbejdelse i planlægningen.
Ledningsanlægget består af en gasledning, fjernvarmeledning og en pumpeledning til gylle. Ledningsanlægget har været sendt i supplerende høring fra 9. oktober til 25. oktober 2023. Efterfølgende har der været dialog mellem bygherre, lokale og Ringkøbing-Skjern Kommune om fordele og ulemper ved etablering af pumpeledningen. Herunder er det blevet påpeget, at en pumpeledning vil medføre gener for lokalområdet omkring Heebro 2.
På baggrund heraf har RKB Bioenergi (bygherre) efterfølgende besluttet, at de ikke ønsker at etablere pumpeledningen fra biogasanlægget til Heebro 2.
Administrationen vurderer, at etablering af pumpeledningen giver gener for omgivelserne. På den baggrund bør udvalget tage stilling til, hvorvidt pumpeledningen til gylle skal tages ud af projektet, og dermed ikke skal være omfattet af plangrundlaget og miljøvurderingen.
Resultat fra den supplerende høring
Der er i den supplerende høring indsendt bemærkninger fra myndigheder, foreninger og borgere.
Bemærkningerne omhandler blandt andet:
- Skovrejsning - ledningsanlæggets effekt for realisering af projektet
- Pumpeanlægget - udformning og linjeføring
- Pumpeledning - brandfarlige gasser i rørledninger
- Trafik - trafiksikkerhed - etablering af nye veje og cykelstier
- Trafik - støjgener
- Lugt - fra nye gyllebeholdere (pumpestation) på Heebro 2
- Turister - fisketurister og fodboldgolf
De indkomne bemærkninger kan ses i bilag 1, mens notat med administrationens forslag til svar er
vedlagt som bilag 2.
Ingen myndigheder gør indsigelser mod ledningsanlægget.
Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Lov om miljøbeskyttelse
Risikobekendtgørelsen
Ingen bemærkninger.
EffektvurderingRealisering af planen vil understøtte Ringkøbing-Skjern Kommunes klimapolitik.
Klimapolitikken siger, at vi skal nedbringe vores CO2 udledning med 70 procent i perioden 1990-2030, blive 100 procent fossilfrit område i 2040 og opnå CO2-neutralitet i 2050.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at:
- Udvalgene tager stilling til hvorvidt pumpeledningen til gylle skal tages ud af projektet, og dermed ikke vil blive omfattet af plangrundlaget og miljøvurderingen.
- Notat med behandling af indkomne bemærkninger godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne.
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt, herunder at pumpeledningen til gylle tages ud af projektet.
Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.
Kopier link til punktet - Print
6: Offentliggørelse af Kommuneplantillæg nr. 46 - Revision vedrørende bioenergi, vindmøller og andre vedvarende energikilder (solceller)
Sagsnr: 23-018101
SagsfremstillingFormålet med dagsordenspunktet er, at Byrådet godkender Forslag til Kommuneplantillæg nr. 46 - Revision vedrørende bioenergi, vindmøller og andre vedvarende energikilder (solceller) til udsendelse i offentlig høring.
Baggrund
Byrådet besluttede den 20. juni 2023, at planlægningen for et kommuneplantillæg, der reviderer kommuneplanens retningslinjer for solceller, vindmøller og biogasanlæg igangsættes. Debatoplæg blev efterfølgende godkendt af Teknik- og Miljøudvalget den 22. august 2023 til udsendelse i foroffentlig høring. Debatoplægget har været udsendt i foroffentlig høring i perioden 11. september - 9. oktober 2023.
Debatoplægget indeholdt udkast til reviderede mål og retningslinjer for vedvarende energianlæg.
Planforslagets formål og indhold
Formålet med kommuneplantillægget er at opdatere kommuneplanens retningslinjer, således at der fortsat er mulighed for at etablere varierede typer af vedvarende energianlæg i det åbne land i Ringkøbing-Skjern Kommune. Byrådet har tilkendegivet, at nye energianlæg i det åbne land både bidrager til en miljømæssig bæredygtig verden og skaber lokal værdi. Formålet med revisionen er derfor også at understøtte kommunens samlede klimapolitik 2023-2026, således at der med afsæt i planlægningen for vedvarende energi, kan designes og udvikles intelligente balancerede energisystemer, der skaber værdi for klimaet, borgerne og virksomhederne.
Kommuneplantillægget indeholder reviderede mål og retningslinjer for bioenergi, vindmøller samt andre vedvarende energikilder, herunder solceller.
Forhold til kommuneplanen
Kommuneplantillæg nr. 46 er udarbejdet med baggrund i Plan- og udviklingsstrategi og ny klimapolitik. Ved revisionen af retningslinjer er der lagt vægt på, at retningslinjerne er i overensstemmelse med kommuneplanens øvrige retningslinjer, således at planlægning for nye vedvarende energianlæg afvejes i forhold til eksisterende planlægning. Blandt andet er der i retningslinjerne henvist til andre relevante retningslinjer i kommuneplanen vedrørende blandt andet Grønt Danmarkskort, Bevaringsværdige landskaber, Større sammenhængende landskaber, Landskabskarakterområder, Kulturarv og kulturmiljøer, Geologiske bevaringsværdier samt lavbundsarealer.
Der lægges endvidere vægt på, at planlægningen for vedvarende energianlæg samtænkes med kommunens øvrige planlægning. Blandt andet skal der ved placering af energianlæg foretages en konkret afvejning af hensynet produktion af vedvarende energianlæg overfor hensynet til den fremtidige by- og boligudvikling i kommunen samt øvrige arealinteresser i det åbne land. Der lægges i mål og retningslinjer vægt på multifunktionelle tiltag jævnfør afsnittet herom ovenfor.
Foroffentlighed
I forbindelse med den foroffentlige høring er indkommet i alt 24 høringssvar, hvoraf 10 høringssvar er fra borgere, 4 er fra myndigheder og 10 er fra foreninger, organisationer og virksomheder. De samlede bemærkninger er vedlagt som bilag. De indkomne ideer og forslag er behandlet i vedlagte notat.
Bemærkningerne vedrører blandt andet:
- Opfordringer til lokal forankring, medejerskab og kompensationer
- Opfordringer til en samlet planlægning
- Natur, landskab og placeringshensyn
- Solceller på tage
- Stop for vindmøller og solceller
- Brug af landbrugsjord
- Hensyn til statslige interesser
- Opfordring til færre restriktioner
De indkomne bemærkninger har givet anledning til, at administrationen anbefaler tilføjelser og justeringer af mål og retningslinjer. Anbefalinger til tilføjelser og justeringer fremgår af notat med behandling af indkomne bemærkninger, og er indarbejdet i Forslag til kommuneplantillæg 46.
Administrationen anbefaler i øvrigt, at notatet anvendes som svar på de indkomne bemærkninger.
Miljøvurdering
Der er gennemført en miljøvurdering af planforslaget. Miljøvurderingen er vedlagt som bilag.
Forud for udarbejdelse af miljøvurdering har der været gennemført en høring af berørte myndigheder for at afgrænse miljøvurderingens indhold. Der er indkommet i alt 5 høringssvar, hvoraf 2 ingen bemærkninger har. De samlede høringssvarene er vedlagt som bilag. Høringsvarende er behandlet nederst i notatet med behandling af indkomne bemærkninger.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanloven.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Ingen bemærkninger.
EffektvurderingRevision af kommuneplanens retningslinjer for vedvarende energianlæg vil understøtte kommunens
klimaplan, herunder målsætninger for Energi samt Landbrug og arealanvendelse.
Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:
- Forslag til Tillæg 46 til Kommuneplan 2021-2033 - Revision vedrørende bioenergi, vindmøller og andre vedvarende energikilder (solceller) fremlægges i offentlig høring i otte uger.
- Notatet med behandling af ideer og forslag godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne.
- Forslag til Kommuneplantillæg nr. 46
- Miljøvurdering af Kommuneplantillæg nr. 46
- Notat behandling af bemærkninger
- Samlede bemærkninger fra foroffentlighedsfasen
- samlede bemærkninger fra berørte myndigheder
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt med bemærkning om, at solcellepaneler skal være godkendt efter national lovgivning.
Kopier link til punktet - Print
7: Status over Flextur, Flexbus og Plustur samt evaluering af Plustur
Sagsnr: 24-002460
SagsfremstillingTeknik- og Miljøudvalget har i efteråret 2023 bedt om en status over udviklingen og forbruget af Flextur, Flexbus samt Plustur, når tallene for 2023 var tilgængelige.
Derudover besluttede Teknik- og Miljøudvalget i februar 2023, at Plustur skulle evalueres efter et år, hvilket er nu. Såfremt Ringkøbing-Skjern Kommune ønsker ændringer i Plustur ordningen, skal disse være meddelt Midttrafik senest 15. april 2024.
Tilbage i februar 2022 skrev administrationen følgende om Plustur:
- Plustur har til formål at give de rejsende med kollektiv trafik bedre mulighed for en samlet rejse fra for eksempel bopæl til udvalgte knudepunkter, hvorfra der er forbindelse til anden kollektiv trafik.
Der er ikke tale om en ny ordning, men Ringkøbing-Skjern Kommune har ikke tidligere været tilmeldt ordningen. Med harmoniseringen af Flextrafik skal Ringkøbing-Skjern Kommune tage fornyet stilling til muligheden.
Det er administrationens vurdering, at Plustur kan være med til at styrke benyttelsen af den kollektive trafik, fordi borgerne gives bedre mulighed for én samlet rejse fra hoveddøren til endestation.
Prisen for indførelse af Plustur med de valgte knudepunkter er svær at vurdere, men hvis der kigges på sammenlignelige kommuner, som allerede har indført Plustur, vil bedste bud lige nu være ca. 1.400 ture og en pris omkring 150-200.000 kr. om året. Eventuel vil nogen af flexturene flytte over på Plustur i stedet, således at der her kommer en besparelse.
Udviklingen i udgifterne for flexordninger i 2022-2024 fremgår i nedenstående oversigt
Der gøres opmærksom på, at regnskab 2023 ikke er endelig afregnet med Midttrafik, og 2024 er budgettal. I budget 2024 er der afsat i alt 2.060 mio. kr. til Flextur, Flexbus og Plustur. Administrationen vurderer, at budgettet holder, såfremt nuværende serviceniveau fastholdes. Der er således ikke økonomi til at udvide serviceniveauet.
Udvikling i antal ture ser således ud i perioden:
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi bemærker, at det samlede driftsbudget 2024 for kollektiv trafik forventes at balancere i henhold til de budgetforudsætninger, der er indarbejdet med Midttrafik.
EffektvurderingPlustur er i tråd med mobilitetspolitikken.
Jævnfør mobilitetspolitikken vil kommunen gerne understøtte nye initiativer og skabe rammerne, så det bliver lettere og naturligt at vælge cykel, bus, tog eller samkørsel som alternativ til egen bil.
Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at
- de tager status over udviklingen og forbruget af Flextur, Flexbus samt Plustur til efterretning
- Ringkøbing-Skjern Kommune forbliver i Plustur ordningen med nuværende serviceniveau
Ingen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
8: Aktive foranstaltninger i vandløb for perioden 2024-2025
Sagsnr: 24-004666
SagsfremstillingPolitisk godkendelse af plan for aktive foranstaltninger i vandløb for perioden 2024-2025
Statens vandområdeplaner for 3. planperiode er udsendt i løbet af 2023. De nye planer indeholder bindende mål for den lokale vand- og naturkvalitet og sætter rammerne for kommunernes fremtidige indsats i perioden 2023-2027. I løbet af 2024 skal kommunen igangsætte udarbejdelse og gennemførelse af de vedtagne vandplansopgaver for Ringkøbing-Skjern Kommune.
Med de vedtagne vandplansopgaver skal vandet gerne blive renere og naturen rigere. Det er kommunerne, der har ansvaret for at gennemføre indsatserne i form af genslyngning af åer, fjernelse af spærringer og okker, forbedring af de fysiske forhold, fjernelse af næringsstoffer (kvælstof) ved genskabelse af våde enge og ådalsprojekter til fjernelse af fosfor samt forbedring af spildevandsrensningen og meget mere for at sikre, at vi når kvalitetsmålene for vores vandområder.
Fiskebestandene i visse af de danske vandløb er i dag i fremgang som følge af de hidtil gennemførte indsatser. Flere og flere vandløbssystemer får det bedre, og flere vandløb er ved at være selvreproducerende med blandt andet ørreder og laks. Dette gælder også i Ringkøbing-Skjern Kommune, selv om der stadigvæk også er vandløb, som ikke viser den ønskede fremgang. Den manglende fremgang i flere af vore vandløbssystemer kan primært henføres til skarv predation, som desværre finder sted flere og flere steder i kommunens vandløb.
Indsatserne bidrager også til en reduceret næringsstoftilførsel til Ringkøbing Fjord med forbedring af vandkvaliteten til følge.
Administrationen har med baggrund i kommunens forpligtigelser over for staten udarbejdet en aktivitetsplan for kommunens planlagte foranstaltninger i 2024-2025 (bilag A). Den udarbejdede aktivitetsplan, der er opstillet i skemaform, skal være med til at anskueliggøre de forskellige indsatsområder.
I planen er der opstillet foreløbige forslag til iværksættelse af konkrete projekter og miljøforbedrende tiltag. Prioriteringen af de enkelte projekter er ikke mere fastlagt, end der kan ske omrokeringer, såfremt et projekt pludselig bliver mere aktuelt eller et projekt må udgå på grund af for eksempel manglende lodsejer-opbakning med videre.
Placeringen af de enkelte projekter i kommunens vandløb fremgår af oversigtskort (bilag C).
Planen dækker statens udpegede projekter og indsatser, samt kommunens egne planlagte projektopgaver.
Aktivitetsplanen for 2024-2025 (bilag A) omhandler følgende indsatsområder:
- Etablering af nye forbedrede passageforhold ved dambrug
- Planlægning og igangsætning af nye okkerrensningsprojekter i de mest okkerbelastede vandløb
- Igangsætning af nye anlægsarbejder til forbedring af de fysiske forhold i vandløbene - blandet andet ved udlægning af nye gydebanker på udvalgte vandløbsstrækninger
- Planlægning og iværksættelse af nye ”våde-enge-projekter”, nye klima- og lavbundsprojekter, - blandt andet med henblik på reduktion af næringsstofbelastningen til Ringkøbing Fjord
I nogle vandløbsområder vil kommunen med fordel kunne koble egne planlagte aktiviteter sammen med statens vedtagne opgaver. Dette vil i særlige tilfælde kunne give bedre og mere langtidssikrede helhedsløsninger for det samlede vandløbssystem.
Ringkøbing-Skjern Kommune har nu siden kommunalreformen i 2007 gennemført omkring 168 små og store vandløbsprojekter. Bilag D viser en samlet opgørelse over de gennemførte restaureringsprojekter i Ringkøbing-Skjern Kommune siden 2007.
Lovgrundlag og juridisk vurderingLov om vandplanlægning
Vandløbsloven
Planloven
ØkonomiUdgifterne til aktivitetsplanen kan afholdes inden for drifts- og anlægsbudgettet. Samlet økonomioversigt for 2024 fremgår af bilag B.
EffektvurderingAdministrationen laver løbende opfølgning af effekten af de mange års tidligere gennemførte restaureringsprojekter i kommunen.
IndstillingAdministrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at
- den udarbejdede aktivitetsplan for de aktive foranstaltninger i kommunens vandløb tiltrædes, og at administrationen bemyndiges til at gennemføre den udarbejdede aktivitetsplan, jfr. bilag A,
- administrationen bemyndiges til at udføre eventuelt andre mindre vandløbsrestaureringsprojekter efter anmodning fra lodsejere,
- administrationen ansøger om relevante tilskud til de respektive projekters gennemførelse,
- administrationen bemyndiges til at indgå aftaler med de berørte lodsejere og dambrugsejere om gennemførelse af projekterne
- sagerne fremmes i henhold til vandløbsloven
- projekterne kan betragtes som endeligt godkendte i henhold til vandløbsloven, hvis der ikke kommer indsigelser. I modsat fald forelægges sagerne for Teknik- og Miljøudvalget igen
- sagerne godkendes i henhold til naturbeskyttelseslovens og planlovens bestemmelser
- anlægsarbejderne så vidt muligt gennemføres inden den 31. december 2024 indenfor de til området afsatte og budgetterede midler.
- Bilag D. Statusopgørelse for vandløbsprojekter gennemført i perioden fra 2007-2023
- Bilag B. Samlet økonomioversigt for vandløbsområdets anlægs- og driftsudgifter i 2024
- Bilag A. Aktive foranstaltninger i vandløbene i perioden fra 2024-2025
- Bilag C. Oversigtskort med placering af kommende vandløbsprojekter i RKSK - for perioden 2024-2025
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
9: Overførsel af driftsmidler fra 2023 til 2024, Teknik- og Miljø
Sagsnr: 24-002608
SagsfremstillingDet samlede regnskab 2023 for Teknik- og Miljøudvalgets skattefinansierede driftsramme der indstilles til overførsel til 2024 udgør i alt 27,556 mio. kr. fordelt jf. nedenstående oversigt.
Det samlede resultat er forbedret med godt 2,2 mio. kr. i forhold til 2022 og skyldes fortrinsvis et samlet mindre forbrug under Trafik og Vej.
Under Trafik og Veje fordeler det akkumulerede regnskab for 2023 således:
Trafik og Vej (1.000 kr.)
| Forbrug 2023
| Korr. budget inkl. overførsler 2023 |
Regnskab 2023
|
Vejplanlægning, vedligehold og vejafvanding | 37.650 | 42.163 | 4.513 |
Vejbelysning | 6.372 | 13.858 | 7.486 |
Belægning (Asfalt) | 24.993 | 24.922 | -71 |
Vintervedligeholdelse | 12.584 | 11.022 | -1.562 |
Kollektiv Trafik | 28.807 | 37.351 | 8.544 |
I alt | 110.406 | 129.316 | 18.910 |
Selv om resultatet samlet set er forbedret, er der et underskud på vintervedligeholdelsen på godt 1,5 mio. kr. Ud fra nuværende forbrug på vintervedligeholdelsen vil det ikke være muligt at hente dette underskud i 2024. Administrationen foreslår, at kontoen for vintervedligeholdelse 0-stilles og tilføres yderligere 3 mio. kr. for at imødekomme eventuelle merudgifter i 2024. De i alt 4,562 mio. kr. foreslås finansieret af kollektiv trafik, hvor der så vil blive overført 3,982 mio. kr. til 2024.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget
- godkender at kontoen for vintervedligeholdelse tilføres i alt 4,562 mio. kr. finansieret af kollektiv trafik, således der overføres 3 mio. kr. på kontoen
- indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet, at der godkendes en samlet overførsel på 27,556 mio. kr.
Ingen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
10: Overførsel af anlæg fra 2023 til 2024, Teknik- og Miljø
Sagsnr: 24-002608
SagsfremstillingDer er på Teknik- og Miljøudvalgets anlægsområde uafsluttede anlægspuljer og projekter på i alt 83,609 mio. kr. der søges genbevilget til 2024.
De projekter og puljer der søges genbevilling til fremgår af vedlagte oversigt.
Følgende projekter er afsluttet i 2023:
Projekt (1.000 kr.)
| Forbrug 2023
| Budget 2023
| Mer-/mindre- forbrug
|
Natursti Sidselbjerg-Vedersø | 0 | 856 | 856 |
Adgangsvej og p-plads v/Hindø | 46 | 200 | 154 |
Vestergade Hvide Sande - ombygn./etabl. rundkørsel | 766 | 766 | 0 |
Cykelsti co. med Varde Kommune | -1.401 | -600 | 801 |
Trafiksanering Holstebrovej i Skjern | 141 | 162 | 21 |
Ombygning baneoverskæring, Storegade Tarm | -19 | 0 | 19 |
Forundersøgel. forbindelsesvej rute 15 og Nr. Vium | 2 | 89 | 87 |
Asfaltering af vej ved Tim Skole | 324 | 325 | 1 |
Afvanding p-plads ved Kirken i Hvide Sande | 247 | 1.500 | 1.253 |
Sideudvidelse og opgradering Sønderupvej | 3.086 | 2.997 | -89 |
Cykelsti Kildevej til Granlyvej, Skjern | 1.427 | 1.429 | 2 |
Kloakseparering Mellemgade-Algade, Ringkøbing | 805 | 805 | 0 |
Kloakseparering Tim Kirkeby | 1.221 | 1.222 | 1 |
Kloakseparering Grønbjerg | 1.046 | 1.046 | 0 |
Kloakseparering Ølstrup | 717 | 717 | 0 |
Bro Åvænget | 972 | 972 | 0 |
Bro Lønborgvej | 244 | 244 | 0 |
I alt | 9.624 | 12.730 | 3.106 |
Cykelsti co. Varde Kommune
Projektet er nu endelig afsluttet og der henstår et mindre forbrug på i alt 0,801 mio. kr. Det foreslås, at beløbet flyttes til Fjorden Rundt fase 3 cykelstiprojektet, hvor der arbejdes på, at få det sidste stykke fra Stauning til Pumpestation Nord gjort færdig.
Afvandingsprojekt ved Kirken i Hvide Sande
Projektet blev ikke så dyrt som forudsat, da pumpestation og afløbsledning ikke er etableret, og afventer revideret afvandingsplan for hele bydelen. Administrationen foreslår, at restbeløbet på de 1,253 mio. kr. afsættes på puljen til parkeringspladsen i Nyhavn i Søndervig.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om, at
- der bevilges i alt 83,609 mio. kr. til færdiggørelse af anlægsprojekter i 2024 jf. vedlagte bilag
- restbeløbet på de 0,801 mio. kr. vedrørende cykelstiprojektet co. varde kommune overføres til Fjorden Rundt Fase 3
- restbeløbet på 1,253 mio. kr. vedrørende afvandingsprojekt ved Kirken i Hvide Sande overføres til anlægspuljen for projekter i Søndervig.
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
11: Budgetopfølgning pr. 29. februar 2024, Teknik- og Miljø
Sagsnr: 23-022644
SagsfremstillingAdministrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 29. februar 2024 for Teknik- og Miljøudvalgets driftsområde til orientering. Budgetopfølgningen er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2023 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.
Budgetopfølgningen viser et samlet forventet mindre forbrug på i alt 0,8 mio. kr. og er dermed reduceret med 2 mio. kr. i forhold til sidste budgetopfølgning
Budgetopfølgningen fordeler sig således:
Skattefinansieret område:
Natur, Land og Vand:
Der forventes et samlet merforbrug på 1,2 mio. kr. og er en godkendt finansiering af sommerhussager i 2024 og finansieres af overførte midler på området. Det øvrige budget forventes samlet set at blive overholdt.
Trafik og Vej:
Der forventes et samlet mindre forbrug på i alt 2 mio. kr.:
- Vejplanlægning og vejvedligeholdelse: Det samlede budget forventes overholdt.
- Vejbelysning: Der har de seneste år været et mindre forbrug på området og holder udgiftsniveauet sig som tidligere år, vil der i 2024 være et mindre forbrug på 2 mio. kr.
- Belægning: Budgettet forventes overholdt.
- Vintervedligeholdelse: Der forventes et merforbrug på området på 2 mio. kr. pt. Der er afsat i alt 6,5 mio. kr. på det vejrafhængige budget og der er ved udgangen af februar anvendt 5,1 mio. kr. svarende til knap 79%. Det bemærkes at der fortsat mangles afregning til eksterne leverandører for februar måned. I forbindelse med overførselssagen lægges der op til, at der afsættes 3 mio. kr. ekstra på området, for at imødekomme eventuelle merudgifter.
- Kollektiv Trafik: Jf. budgettet fra Midttrafik vil der være et lille merforbrug på 0,2 mio. kr. Det forventes dog pt., at dette dækkes ind via mindre forbrug på de øvrige områder under kollektiv trafik.
- Vej og Park - Drift: Området forventes at gå i 0.
Brugerfinansieret område:
Det brugerfinansierede område der består af Dagrenovation, Indsamling af genanvendelige materialer og Genbrug. Der forventes et samlet mindre forbrug på 2 mio. kr., som er på den nye indsamlingsløsning, hvilket falder i tråd med, at der i taksterne for 2024 er indarbejdet forudsætning om en en forhøjet indtægt, som skal dække den investering der er foretaget i løsningen.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at budgetopfølgningen pr. 29. februar 2024 tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
12: Gensidig orientering
Sagsnr:
SagsfremstillingIngen bemærkninger.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.
Der blev orienteret om kommende pumpestation i Søndervig.