Referat: 9. januar 2024 kl. 13:00
Deltagere
- Jørgen Byskov
- Ole Nyholm Knudsen
- Jens Jacob Østergaard
- Hans Pedersen
- Rita Byskov
- Irene Lund Pedersen
- Niels Rasmussen
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Vedtagelse af tillæg til regulativ for Tim Å
- Orientering om aflysning af Lokalplan nr. 04.002 for et område til omlastestation i No
- Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for et område til offentlige formål ved Holmsland Skole i Kloster.
- Offentliggørelse af planforslag for et område til erhvervs-/aflastningsformål i Skjern
- Svinget/Nygade, 6900 - Ansøgning om dispensation til tag materialet på 34 almennyttige rækkehuse
- Højsagervej 4, 6920 - Dispensation til åben-lav bebyggelse på små grunde
- Lovliggørelse at etableret erhverv m.m. på ejendommen Nr Viumvej 70, 6920
- Kanaliseringsanlæg Søndervig Landevej - resultat af licitation
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.
Kopier link til punktet - Print
2: Vedtagelse af tillæg til regulativ for Tim Å
Sagsnr: 21-006684
SagsfremstillingAdministrationen har udarbejdet forslag til tillæg til gældende vandløbsregulativ for Tim Å. Det nye
tillæg udarbejdes for at forlænge og dermed flytte udløbet af vandløbet, således dette kan
vedligeholdes ud til frit vandspejl i Stadil Fjord. Forslag til nyt tillæg har været fremlagt i offentlig
høring i 8 uger, hvor interesserede kunne komme med indsigelser og ændringsforslag. Efter
fremlæggelsesperiodens udløb skal tillægget vedtages af Byrådet under hensyntagen til eventuelle indkomne indsigelser og ændringsforslag, med en klagefrist på 4 uger.
Udløbet af Tim Å i Stadil Fjord er i nuværende regulativ ikke i overensstemmelse med de faktiske
forhold. Over en lang årrække er Stadil Fjord kontinuerligt groet mere og mere til i rørskov langs
fjordens kanter. Dette har medført, at Tim Å´s reelle udløb er flyttet ca. 108 meter længere ud i
Stadil Fjord. Denne strækning vedligeholdes derfor ikke i henhold til regulativet, dog skæres en smal
strømrende ud gennem rørskoven.
Området ligger indenfor grænsen af Natura 2000-område nr. 66 Stadil Fjord og Vest Stadil Fjord.
Natura 2000-området består af habitatområde nr. 59 og fuglebeskyttelsesområde nr. 41, begge
Stadil Fjord og Vest Stadil Fjord. I den forbindelse er der gennemført både en væsentligheds- og
konsekvensvurdering for en række dyr og planter, med henblik på at få en effektvurdering af
forlængelsen af regulativet for Tim Å.
Den endelige konklusion er, at hvis der ikke foretages afgravning i fuglenes yngletid og ingen aktivitet i form af grødeskæring i fuglenes yngletid, vil forlængelsen af regulativet kunne gennemføres uden skade på udpegningsgrundlaget for natura 2000-område nr. 66 Stadil Fjord og Vest Stadil Fjord.
Tillægsregulativet tager udgangspunkt i gældende regulativ for vandløbet, hvor tillægget
erstatter (alle nedennævnte ændringer vises med rød skrift i bilaget) pkt. 2 vedrørende "betegnelse af vandløbet", pkt. 3 vedrørende "vandløbets fysiske rammer", pkt. 5.1 vedrørende "administrative bestemmelser", pkt. 8.2 vedrørende "grødeskæring" samt pkt. 8.4 vedrørende "oprensning".
Afsnittene "betegnelse af vandløbet", "vandløbets fysiske rammer" og "administrative bestemmelser"
i tillægsregulativet indeholder ændringer af stationeringen i vandløbet, hvorved dette forlænges med
108 meter.
I afsnittene "grødeskæring" og "oprensning" indføres der en passus om, at der ikke må foretages
grødeskæring henholdsvis oprensning i fuglenes yngletid på strækningen fra Stadilvej til udløb af Tim
Å i Stadil Fjord.
Teknik- og Miljøudvalget besluttede den 22. august 2023 at fremlægge forslaget til tillæg til regulativet for Tim Å i offentlig høring i 8 uger. Der er ikke indkommet indsigelser eller ændringsforslag i høringsperioden.
Lovgrundlag og juridisk vurderingTillægget er udarbejdet i henhold til vandløbsloven.
ØkonomiForlængelse af Tim Å med 108 meter vil medføre en årlig udgift på ca. 2.500 kr. til grødeskæring.
Udgiften kan afholdes af budget for vedligeholdelse af vandløb.
Engangsoprensning af den 108 meter lange strækning vil medføre en udgift på ca. 25.000 kr.
Udgiften kan afholdes af budget for vedligeholdelse af vandløb.
Se sagsfremstillingen.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at godkende tillæg til regulativet for Tim Å.
BilagBeslutningEt flertal i Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets anbefaling.
Kopier link til punktet - Print
3: Orientering om aflysning af Lokalplan nr. 04.002 for et område til omlastestation i No
Sagsnr: 23-025679
SagsfremstillingForslag om ophævelse af Lokalplan 04.002 for et område til omlastestation og fyldplads, beliggende Stampevej 10, No, 6950 Ringkøbing og tilhørende kommuneplanramme 00ta013, blev vedtaget af Teknik- og Miljøudvalget den 26. september 2023 og har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 6. november til den 4. december 2023.
Der er ikke i offentlighedsfasen modtaget nogle indsigelser eller bemærkninger til ophævelsen af lokalplanen og til sletning af kommuneplanrammen.
Teknik og Miljøudvalget har bemyndiget administrationen til at ophæve Lokalplan 04.002, såfremt der ikke kom væsentlige indsigelser mod ophævelsen af lokalplanen. I sager vedrørende simple lokalplaner, hvor der ikke er indkommet bemærkninger i offentlighedsfasen, er der mulighed for, at den endelige vedtagelse af planen foretages af planafdelingen efter godkendelse af formandsskabet i Teknik- og Miljøudvalget. Det fremgår af "Delegation af beslutningskompetencen".
Formandskabet har godkendt ophævelsen af Lokalplan 04.002, og administrationen har efterfølgende ophævet lokalplanen den 18. december 2023.
Lovgrundlag og juridisk vurderingLokalplanen er ophævet efter Lov om Planlægning.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingEffekten af ophævelsen af Lokalplan 04.002 er, at området nu kan bruges til et rekreativt formål.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
4: Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for et område til offentlige formål ved Holmsland Skole i Kloster.
Sagsnr: 23-026782
SagsfremstillingFormålet med dagsordenen er, at igangsætte planlægningen for et område til offentlige formål ved Holmsland Skole i Kloster.
Projektområdets afgrænsning, Holmsland Helhed, matrikel nr. 31ad, Søgård Hovedgård, Nysogn.
Baggrund
Holmsland Børnehus, oprindeligt beliggende Klostervej 33, huser Klosters vuggestue og børnehave. Børnehuset er en del af Holmsland Helhed, der også omfatter Holmsland skole og SFO, beliggende Klostervej 85. Siden 2020 har Børnehuset haft midlertidig placering på skolens adresse grundet vandskade i Børnehusets bygning på Klostervej 33.
Det tidligere Byråd besluttede i 2020 at afsætte midler til en udvidelse af bygningskapaciteten på Klostervej 85 med henblik på etablering af en permanent løsning for Børnehuset i tilknytning til skole og SFO.
Anvendelse til vuggestue og børnehave er ikke i overensstemmelse med gældende plangrundlag. Derfor vil det kræve udarbejdelse af et kommuneplantillæg og en ny lokalplan at realisere byggeplanerne for Børnehuset.
Ansøgning
Der søges om udarbejdelse af nyt plangrundlag, der muliggør anvendelse af arealet til vuggestue og børnehave. Da arealet anvendes til skole i dag, ligger denne anvendelse i forlængelse af den nuværende brug af matriklen.
Der ønskes opført en tilbygning til eksisterende skolebygning med plads til i alt ca. 80 vuggestue- og børnehavebørn.
Det nye byggeri ønskes opført i 1 etage med en maksimal byggehøjde på op til 8½ meter og et areal på 600-700 m2 samt en bebyggelsesprocent på ca. 15 %.
Skolens eksisterende parkeringsarealer ønskes udvidet. P-arealerne mod Klostervej vil primært være tiltænkt personale. Parkeringsarealerne mod Højbjergvej vil være tiltænkt brugere, herunder aflevering og hentning, da trafikforholdene er mere sikre ved denne indgang til skolen. Se bilag 1.
Området
Planområdet ligger centralt i Kloster og anvendes i dag til skole og SFO. Området grænser op til det åbne land og Røjklit Auto mod vest, samt boligområder mod nord og syd. Øst for projektområdet ligger et blandet byområdet, samt Holmsland Idræts- og Kulturcenter
Adgang til området sker via parkeringsarealerne dels fra Klostervej mod øst, dels fra Højbjergvej mod nord.
Planforhold
Det ansøgte er omfattet af kommuneplanramme 26of004, der fastsætter områdets anvendelse til offentlige formål i form af uddannelsesinstitutioner. Det ansøgte, etablering af daginstitution, er således ikke i overensstemmelse med eksisterende kommuneplanramme og der skal derfor udarbejdes et kommuneplantillæg.
Det ansøgte er omfattet af lokalplan 24, og ligger i delområde 1.D.03, der er udlagt til skole, sportsplads og friareal. På friarealet syd for skolen må kun opføres bebyggelse, som er nødvendig for arealets benyttelse.
Etablering af vuggestue og børnehave er således ikke i overensstemmelse med lokalplanen. Der skal derfor udarbejdes en ny lokalplan.
Zoneforhold
Området er beliggende i byzone. Ved planlægningen ønskes området bibeholdt i byzone.
Miljøvurdering
I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af planforslaget.
Vurdering og anbefaling
Administrationen vurderer at det ansøgte giver mulighed for:
- at samle børn på alle alderstrin på en solid, fælles base.
- at opnå gode synergieffekter såvel mellem børn i forskellige aldre som mellem personalegruppens forskellige fagligheder.
- at skabe multifunktionel anvendelse af flere arealer såvel inde som ude.
I planprocessen bør disponering af arealerne overvejes, så der tages hensyn til de omkringliggende boligområder i forhold til indblik og støj, ligesom det bør undersøges, om der er behov for støjafskærmning mod naboer.
Administrationen anbefaler, at planlægningen igangsættes under forudsætning af:
- At der sikres tilstrækkelige opholdsarealer og parkeringspladser i overensstemmelse med kommuneplanens generelle rammer
- At der maksimalt bygges i 1 etage.
- At støjhensyn varetages
Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Der er i Ringkøbing-Skjern Kommunes anlægsbudget aftalt en anlægsramme på i alt kr. 18 mio. kr. afsat over 3 år til etablering af byggeri med opstart i 2024 og færdiggørelse i 2025.
EffektvurderingBørne- og Familiepolitikken 2023-2026
Det ansøgte understøtter flere af Børne- og Familiepolitikkens målsætninger:
-Vi tilbyder motiverende og trygge miljøer, som giver optimale muligheder for trivsel, læring og dannelse for alle børn.
-Vi skaber rammerne for, at alle børn og unge indgår i bæredygtige fællesskaber karakteriseret ved tryghed og ligeværd.
-Vi skaber helhed og gode overgange for børn, unge og forældre, så de føler sig hørt, set, forstået og taget alvorligt.
Kommuneplanen 2021-2033
Det ansøgte matcher hensigten om understøttelse af levedygtige lokalsamfund i landsbyerne ved at sammentænke funktioner i landsbyerne aktivt, blandt andet via arbejdet med de kommunale ejendomme, hvormed der kan opstå nye synergier mellem forskellige aktiviteter.
Helhedsplan Kloster 2022
Samling af Holmsland Helhed på én matrikel er i tråd med Helheds Klosters indsatsområde ”Skolen & Hallen”, hvor etablering af børnehave ved skolen nævnes som et stort plus for byen.
Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender at:
- Planlægningen for et område til offentlige formål på Klostervej 85 igangsættes med udgangspunkt i ovenstående forudsætninger for planlægningen.
- Bilag 1 Situationsplan Holmsland Børnehus
- Bilag 2 Ansøgningsskema om udarbejdelse af plangrundlag Holmsland-Helhed
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
5: Offentliggørelse af planforslag for et område til erhvervs-/aflastningsformål i Skjern
Sagsnr: 23-017903
SagsfremstillingPå baggrund af en konkret henvendelse fra en virksomhed, har økonomiudvalget den 12. september 2023 besluttet at igangsætte lokalplantillæg for Jægervej 17 i Skjern. Derfor er der udarbejdet et tillæg, der udlægger et nyt delområde III ved Jægervej, så der også bliver mulighed for at anvende arealet til restaurant med drive in. Området er i dag udlagt som erhvervs- og aflastningsområde.
Tillæg til Lokalplan 63: Viser planområde for Lokalplan 63 med store prikker, samt udlægningen af det nye delområde III med små prikker, hvor det er muligt at opføre en restaurant med drive in.
Området
Planområdet er ca. 1,7 hektar stort og ligger i periferien af Skjern i den nordvestlige del af byen. Projektområdet er udlagt til erhvervs- og aflastningsformål, og afgrænses mod nord af Arnborgvej og mod syd af Jægervej. Området afgrænses mod vest af en virksomhed og mød øst af et mindre beplantet område. Området består i dag af et græsareal. Med tillægget bliver det i fremtiden muligt at etablere en restaurant, med dertilhørende parkering. Området vil blive vejbetjent fra Jægervej.
Tillægget til lokalplanens indhold
Med tillægget muliggøres der, at der kan etableres en restaurant med drive in jf. bilag 1.
Administrationen lægger op til at fastholde øvrige bestemmelser fra den nugældende lokalplan. Dette betyder blandt andet, at bebyggelsesprocenten for den enkelte ejendom ikke må overstige 50 procent, samt at bygningshøjden er fastsat til 8,5 meter.
Planforhold
Planområdet er omfattet af kommuneplan 39er049, der fastsætter områdets anvendelse til servicebetonede, lettere erhverv, salgsvirksomheder med udstillingsbehov, kontor- og forretningsvirksomhed, servicestation, restaurant/cafeteria, mindre lager- og værkstedsvirksomhed i forbindelse med virksomheden samt butikker. Da lokalplantillægget er i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser, er det ikke nødvendigt at udarbejde et kommuneplantillæg.
Projektområdet er ikke i overensstemmelse med rammebestemmelserne i lokalplan 63, idet anvendelsesbestemmelserne ændres til, at det i fremtiden også kan anvendes til restaurant med drive in. Derfor udarbejdes tillægget, og der vil ske en delvis aflysning af lokalplan 63 for delområde III.
Zoneforhold
Området er beliggende i byzone, og vil med lokalplanlægningen forblive byzone.
Miljøvurdering
Der er gennemført en miljøscreening af planforslaget. Konklusionen af screeningen er, at planforslaget ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering.
Administrationens bemærkninger
Virksomheden, som ønsker at købe grunden, har overfor administrationen udtrykt en bekymring om, hvorvidt de vil være synlige for bilister, der kommer kørende ad Ringvejen. Derfor har virksomheden fremsat ønsker vedrørende skiltning. Konkret ønsker virksomheden, at der åbnes op for muligheden for fællesskiltning i nærhed til rundkørslen på Ringvejen (ved Trykkerivej). Yderligere har virksomheden ønsket mulighed for at opsætte en pylon på op til 20 meter mellem skel og vejbyggelinje på ejendommen. Virksomheden har gjort administrationen opmærksom på, at skiltemulighederne kan have afgørende betydning for, om de vælger at købe grunden.
Tillægget til lokalplanen udarbejdes i et område, hvor gældende temalokalplan 99 regulerer skiltemuligheder i området. Temalokalplan 99 er gældende for hele Skjern by. Den er udarbejdet med det formål at fastholde og forbedre byens ydre fremtræden, så byen stadig bliver mere attraktiv, samt at hindre uhensigtsmæssig og dominerende skiltning. Temalokalplan 99 muliggør, at der kan opsættes en pylon med en max højde på 8,5 meter og max flade på 10m2. Det kan også tillades, at der opsættes et billboard. Det er kun muligt at opsætte skilte på egen ejendom ifølge temalokalplanen.
Det er med udarbejdelsen af tillægget muligt at ophæve gældende temalokalplan 99 for den specifikke ejendom og dermed imødekomme samtlige af virksomhedens ønsker.
Det er administrationens vurdering, at eksisterende temalokalplan overordnet set bør fastholdes for at sikre byens attraktivitet. Dette skal også ses i lyset af, at en ophævelse af temalokalplanen kan danne præcedens for at give lignende tilladelser til andre virksomheder. På dette grundlag, anbefaler administrationen derfor at fortsætte udarbejdelsen af tillægget med fastholdelse af bestemmelsen om, at skiltning alene foregår på egen grund.
Det er endvidere administrationens vurdering, at området i dag har karakter af industri- og aflastningscenter og dermed visuelt kan tåle højere bebyggelse i form af en pylon, som virksomheden ønsker af markedsføringsmæssige årsager. Af hensyn til at sikre god trafiksikkerhed herunder undgå "sidste øjebliks ændringer" vurderer administrationen det acceptabelt at imødekomme virksomhedens ønske om en pylon på egen grund på op til 20 meter. Administrationen anbefaler endvidere, at virksomheden forpligtes til at slukke eventuel lys i pylonen uden for åbningstid. Administrationen gør opmærksom på, at tilladelse til højere pylon end temalokalplanens maks på 8,5 meter kan danne præcedens i dette aflastnings- og industricenterområde.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanloven.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingDet er administrationens vurdering, at en realisering af planen vil medvirke til en mere varieret og bred erhvervsstruktur i området. Samtidig rummer administrationens forslag til tillæg, at der forsat arbejdes med forskønnelse af områderne langs indfaldsvejene, jævnfør plan og udviklingsstrategien.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik og Miljøudvalget beslutter:
- at planforslagte vedtages, således at der åbnes op for, at der kan etableres en restaurant med drive in og at forslaget fremlægges i offentlighøring i to uger
- at der gives mulighed for 1 pylon på 20 meter på egen grund
- at der ikke gives mulighed for skiltning uden for egen grund
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling for så vidt angår punkt 1 og besluttede herudover at give mulighed for fælles skiltning nord og syd for rundkørslen på Ringvejen og ved tilkørslen på Arnborgvej samt en pylon på maks. 8,5 meter på egen grund.
Kopier link til punktet - Print
6: Svinget/Nygade, 6900 - Ansøgning om dispensation til tag materialet på 34 almennyttige rækkehuse
Sagsnr: 23-020569
SagsfremstillingTeknik og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles dispensation til, at ansøgte byggeri kan opføres med et stålpladetag, hvilket falder udenfor rammerne i gældende lokalplan.
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om tilladelse til opførelse af et alment nyttigt boligbyggeri i Skjern, jævnfør bilag 1. Projektet omfatter 34 rækkehuse opført med saddeltag og 25 gr. taghældning. De 34 rækkehuse fordeler sig i 10 bygninger, og ansøgte projekt er beliggende på hjørnet af Svinget/Nygade, 6900. På matrikel 5ac, Engsig, Skjern Jorder, jævnfør bilag 2. Ejendommen hvor projektet skal opføres er omfattet af lokalplan 462.
Der er søges om dispensation fra lokalplan 462 da bygherre ønsker, at bebyggelsen kan opføres med et stålpladetag i farven mat lysegrå og udført med lodrette false. Stålplade materialet er ikke i overensstemmelse med lokalplanens bestemmelser omkring tagmaterialer.
Lokalplan 462, afsnit 6.4 bestemmer, at til tagbeklædning må anvendes tegl, eternit, skifer, tagpap eller lignende materialer. Tage skal holdes i ensartede farver og materialer. Derfor kræver det en dispensation fra lokalplanen, hvis bebyggelsen skal opføres med et tag af stålplade materiale.
Ansøger begrunder sin ansøgning om dispensation med, at stålpladetaget vil give projektet et moderne, tidssvarende, holdbart og simplet udtryk. Herudover begrundes det med at stålpladetaget formmæssigt er indenfor de rammer, der er fastlagt i lokalplanen, hvor nogle af de ”tilladte" tagmaterialer er glatte og andre kan udføres med lodrette linjer i tagfladen. Ståpladetaget ønskes opført på samtlige 10 bygninger til beboelse, hvorved der kan opnås et ensartet helhedsudtryk for den samlede bebyggelse jævnfør bilag 3.
Dispensationsansøgningen har været sendt i naboorientering, og der er kommet bemærkninger fra nogle af de orienterede. Der er i bemærkningerne fokus på materialets glansværdi, genskin og lyd, jævnfør bilag 4.
Ansøger har herefter fremskaffet et datablad for det ønskede produkt fra producenten. Tagmaterialet har en glansværdi på 10, jævnfør bilag 5. .
Det har været muligt for de naboorienterede, at komme forbi ved administrationen og se en prøve af stålpladematerialet. Der er ikke kommet nogen indsigelser i forbindelse med den supplerende naboorientering.
Administrationens vurdering:
Administrationen vurderer, at det for Ringkøbing-Skjern Kommune som myndighed ikke er muligt, at stille garanti for, at det ansøgte stålplade materiale ikke giver mere genskin, eller kan være mere blændende i forhold til de "tilladte" materialer der er nævnt i lokalplanen. Der er i selve lokalplanen ikke stillet krav til glansværdier, eller blændingsgener. Administrationen vurderer derfor, at der i princippet kan anvendes en glaseret teglsten, hvis dette ønskes. Det vil derfor være en privatretsligsag imellem ejerne, hvis der efterfølgende skulle opstå eventuelle gener fra stålplade materialet.
Det er administrations vurdering, at lokalplanens bestemmelse omkring materialer til taget, åbner op for mange forskellige typer af tagmaterialer. Det vurderes endvidere, at lokalplanen lægger særlig vægt på, at bebyggelsen skal opføres så der opnås et ensartet og sammenhængende udtryk for byggeriet i sin helhed. Det vurderes derfor, at man med udarbejdelsen af lokalplanen desværre ikke lige har ramt det tag materiale, som bygherren ønsker til projektet.
Administrationen vurderer, at en lysegrå stålplade med en glas 10 monteret på en tagkonstruktion med en taghældning på 25gr. ikke vil give anledning til flere blændingsgener eller mere genskin end, hvad man ellers vil kunne forvente af nogle af de i lokalplanen "tilladte" tagmaterialer.
Herudover vurderer administrationen, at et stålpladetag udført med lodrette false, udseendemæssigt vil kunne sammenlignes med nogle af de i lokalplanen tilladte tag materialer, såsom et tagpaptag udført med lodret listedækning, og herudover farvemæssigt sammenligneligt med et lysegråt eternittag.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanlovens §19 stk. 1.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles dispensation til det ansøgte i forbindelse med byggetilladelse.
Bilag- TMU Bilag 1 - Luftfoto
- TMU - Bilag 2 - Tegninger
- TMU Bilag 3 - Visualisering
- TMU Bilag 4 - indsigelser fra orienterede
- TMU bilag 5 - Ansøgers svar vedr. produktet
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
7: Højsagervej 4, 6920 - Dispensation til åben-lav bebyggelse på små grunde
Sagsnr: 23-014210
SagsfremstillingTeknik og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles dispensation fra gældende lokalplan og til udstykning af grunde mindre end 700m² til åben-lav boligbebyggelse.
Ansøgning:
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om dispensation fra lokalplan 389 til, at kunne realisere et projekt med åben-lav boligbebyggelse på grunde mindre end 700m². Ansøgte projekt er beliggende på ejendommen Højsageralle 4, 6920 Videbæk, jævnfør bilag 1.
Grundstørrelse:
Projekt omfatter en udstykning af ejendommen på Højsagervej 4, til i alt 8 ejendomme med hver en grundstørrelse på mellem 429-561m², og en facadelængde på mellem 37 meter og ned til 16,45 meter. Der skal herefter opføres 8 stk. enfamiliehuse med et boligareal på mellem 100m²- 110m² og med tilhørende carporte, jævnfør bilag 2.
Ejendommen på Højsagervej 4 er omfattet af lokalplan nr. 389, og beliggende i delområde ll. I delområdet er det er muligt at opføre åben-lav bebyggelse, og hvor minimums grundstørrelsen er fastsat til 700 m². Lokalplanens afsnit 4 fastlægger, at der ikke må udstykkes grunde med en grundstørrelse på mindre end 700m², og en facadelængde på minimum 22 meter. Projektet afviger fra dette, og det ansøgte projekt med grunde mindre end 700m² og med en facadelængde på mindre end 22meter, vil kræve en dispensation fra lokalplanen hvis skal kunne gennemføres.
Projektet har været sendt i naboorientering, og der er i den forbindelse kommet bemærkninger fra de orienterede jf. bilag 3.
Ansøger har imødekommet bemærkningerne, og revideret projektet med et nyt udstykningsforslag, hvor flest muligt af eksisterende gamle træer bibeholdes, og hvor der desuden kan plantes skærmende beplantning ud mod den eksisterende del af lokalplanområdet mod vest.
Ansøger oplyser, at der ikke bliver lavet stiforbindelse fra Højsagervej 4 og ud mod vest, og administrationen vurderer, at det forsat vil være nemt tilgængeligt for boligerne, at kunne benytte de grønne fælles arealer. Det oplyses endvidere at udstykningen på Højsagervej 4 selv vedligeholder deres boligvej, belysning og øvrige udenoms arealer.
Administrationen har vurderet det nødvendigt, at sende det reviderede projekt i supplerende naboorientering. Der er ikke kommet nye indsigelser.
Fællesarealer og administrations vurdering:
Lokalplan 389 udlægger store bolignære grønne fællesområder. Disse bolignære fællesområder skaber et behageligt miljø i området. Administrationen vurderer, at disse arealer kan medvirke til en form for kompensation til de små grunde, da der vil kunne tilbydes fælles rekreative områder til ophold. Det er derfor forsat muligt at nyde naturen og udenomsplads, selvom man har en mindre bolig og grund med have til at opholde sig i. Administrationen vurderer at ansøgte udstykning ligner den principielle afgrænsning for ejendommen Højsagervej 4 sammenlignet med den afgrænsning som er vist i lokalplanen, jævnfør bilag 4.
Det er endvidere administrationens vurdering, at det ansøgte projekt ikke vil have en negativ påvirkning af lokalplansområdet. Hvilket begrundes med at området forsat vil fremstå som et åben-lav boligområde med store fælles friarealer. Herudover er der opført lignende byggeri i nærområdet, opført som tæt-lav bebyggelse, og som er blevet positivt modtaget.
Det vurderes endvidere at projektet vil kunne medvirke til, at forøge boligtilgængeligheden i området med forskellige typer af overskuelige boliger på mindre grunde med varierende størrelser. Hvilket vurderes at være attraktive både for ældre og yngre mennesker.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanlovens §19 stk. 1
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingEnfamiliehuse med et boligareal på mellem 100-110m² på mindre grunde end 700m² vil kunne sikre et varieret boligudbud og imødekomme forskellige boligbehov i området og herved kunne bevirke mangfoldighed i boligområdet.
IndstillingAdministrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles dispensation til det
ansøgte.
- TMU bilag 1 - Kort bilag
- TMU bilag 2 - Revideret grundstørrelser med facadelængde
- TMU bilag 3 - Bemærkninger fra naboer til projektet på Højsagervej 4 og svar fra ansøger
- TMU bilag 4 - Kortbilag - Lokalplan nr. 389 for et område til boligformål ved Højsagervej, Videbæk
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Hans Pedersen rejste spørgsmål om egen habilitet. Udvalget drøftede dette og besluttede, at han var inhabil. Hans Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Kopier link til punktet - Print
8: Lovliggørelse at etableret erhverv m.m. på ejendommen Nr Viumvej 70, 6920
Sagsnr: 23-008063
SagsfremstillingUdvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles lovliggørende dispensation fra lokalplanen og om der kan udstedes en lovliggørende landzonetilladelse til etableret erhverv samt landzonetilladelse til opførelse af et overdækket areal i forbindelse med erhvervet.
Ansøgning
Lejeren af ejendommen Nr Viumvej 70, 6920 søger om lovliggørende dispensation fra lokalplanen og en lovliggørende landzonetilladelse til at drive en virksomhed på ejendommen samt om tilladelse til opførelse af et overdækket areal til opbevaring af udlejningsudstyr.
Luftfoto over ejendommen
Rød cirkel angiver erhvervsdelen og syd for denne ligger boligen
Blå skravering angiver lokalplanlagt areal
Ansøger oplyser, at trafikmæssigt vil det være ham selv, der kører til og fra virksomheden med trailer og kassevogn. Han kører til og fra virksomheden 3-4 gange dagligt om sommeren, og 1-2 gange om dagen i vinterhalvåret.
Trafik fra leverandører m.m. ca. 1 gang ugentligt i sommerhalvåret, og i vinterhalvåret vil det kun være ca. 2 månedligt.
Kundebesøg ca. 1-2 gange dagligt i sommerperioden, og i vinterperioden ca. 1 gang hver 14. dag.
Med hensyn til støj, så kan der være tale om mindre støj ved brug af minilæsser og havetraktor i dagtimerne.
Der er ingen ansatte i virksomheden.
Rød firkant angiver placering af det overdækkede areal på ca. 81 m²
Lokalplan
Ejendommen ligger indenfor landsbyafgrænsningen i Egeris, og er omfattet af lokalplan nr. 104, hvor arealet er udlagt til boligformål.
Tekst fra lokalplan:
EB 1 må kun anvendes til helårsbeboelse. Byrådet kan tillade, at der på ejendommen drives en sådan virksomhed, som almindeligvis udføres i beboelsesområder under forudsætning af:
at virksomheden drives af den , der bebor den pågældende ejendom
at virksomheden efter Byrådets skøn drives på en sådan måde, at ejendommens karakter af beboelsesejendom ikke forandres (herunder ved skiltning eller lignende), og områdets karakter af boligområde ikke brydes.
at virksomheden ikke medfører ulempe for de omboende. at virksomheden ikke medfører behov for parkering, der ikke er plads til på den pågældende ejendom. Ejendommen må i øvrigt ikke benyttes til nogen form for erhvervsejendom.
Ovennævnte indebærer, at virksomheden kræver en lovliggørende dispensation fra lokalplanen.
Skovbyggelinje
Ejendommen ligger indenfor skovbyggelinjen, hvor formålet er at sikre skovenes værdi som elementer i landskabet og værdifulde levesteder for planter og dyr. Da der er krav om landzonetilladelse, er der ikke krav om en dispensation for skovbyggelinjen.
Å-beskyttelseslinje
Ejendommen ligger indenfor å-beskyttelseslinjen, hvor formålet med å-beskyttelseslinjen er at sikre åer som værdifulde landskabselementer og som levesteder og spredningskorridorer for plante- og dyreliv. Der er opnået dispensation fra Naturbeskyttelsesloven med hensyn til å-beskyttelseslinjen.
Naboorientering
Ansøgningen har været sendt i naboorientering, og i den forbindelse er der ikke indkommet bemærkninger eller indsigelser.
Administrationens bemærkninger
Administrationen har vurderet, at Byrådet kan meddele en lovliggørende dipsensation fra lokalplanens §3, idet virksomhed med telt- og serviceudlejning vurderes at være i overensstemmelse med lokalplanens §3.1 udlægning af "virksomhed, som almindeligvis udføres i beboelsesområder under visse forudsætning".
Ved en lovliggørende dispensation fra lokalplanen til det etablerede erhverv, kan der lægges vægt på, at ejendommen grænser op til u-planlagt landzone, og er således beliggende i periferien af lokalplanens område (se luftfoto ovenfor).
Med hensyn til støj, så skal miljøstyrelsens vejledende støjkrav altid overholdes.
Supplerende oplysninger og vurderinger:
- Erhvervet er etableret i foråret 2023, og der er ikke modtaget klager over virksomheden
- Ejendommen er omkranset af træer og beplantning, så virksomheden vil være meget lidt synlig i landskabet.
- At hvis der opnås dispensation fra lokalplan nr. 104 for så vidt angår anvendelsesbestemmelserne, vil en landzonetilladelse være i overensstemmelse med de planlægningsmæssige forhold.
Administrationen vurderer, at der i tilladelserne bør være vilkår om, at udendørs oplag til virksomheden på ejendommen begrænses til et mindre areal på maks. 50 m², da der er tale om et boligområde.
Rent landskabeligt vurderes der ikke, at være en væsentlig negativ påvirkning af de landskabelige forhold, hvis der stilles vilkår om, at slørende beplantning bibeholdes.
Administrationen vurderer ikke, at en dispensation fra lokalplanen vil kunne danne præcedens fremadrettet, da der i denne sag er tale om en særlig placering i forhold til lokalplanen.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanlovens §19 stk. 1 og Planlovens §35 stk. 1.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingUnderstøtter kommunens målsætning om, at understøtte vækst og udvikling i landsbyer og landdistrikter.
IndstillingAdministrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget:
- at meddele lovliggørende dispensation fra lokalplanen til erhvervet
- at meddele lovliggørende landzonetilladelse til det etablerede erhverv med de foreslåede vilkår
- at meddele en landzonetilladelse til det ansøgte overdækkede areal til virksomheden
Ingen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
9: Kanaliseringsanlæg Søndervig Landevej - resultat af licitation
Sagsnr: 20-021902
SagsfremstillingMed denne dagsorden fremlægges økonomien for ombygning af Søndervig Landevej med etablering af ny vejadgang til parkeringsområdet i Nyhavn, samt anlæg af cykelstier og buslommer. Der er i december 2023 gennemført licitation for projektet, og der anmodes om godkendelse af et forslag til projektets finansiering.
Der henvises til dagsorden fra mødet den 28. november 2023, hvor projektet blev godkendt. I samme forbindelse blev administrationen bemyndiget til at gennemføre eventuelle nødvendige projektbesparelser, og der blev peget på følgende muligheder:
- Belægning på stierne ændres til asfalt.
- Midterheller med beplantning ændres til spærreflade.
- Fliser i buslommer ændres til almindelige fortovsfliser i stedet for Nyhavnsfliser
Projektet har været i licitation med laveste pris som tildelingskriterie, og den laveste pris for udførelse af projektet beløber sig til ca. 4,1 mio. kr. Hertil kommer desuden udgifter til hjelmebeplantning i helle- og rabatarealer, indkøb af nordhavnsfliser samt omprogrammering, udbygning og justering af signalanlægget. Den samlede pris vil dermed forventeligt beløbe sig til ca. 5 mio. kr.
Ud fra licitationen er projektet desværre underfinansieret.
Til projektet er der pt. afsat følgende puljer:
Søndervig Landevej – Stier og buslommer 1,8 mio kr.
Kanalisering af til Nyhavn – over Nyhavnsprojektet 1,0 mio kr.
Justering, udbygning og omprogrammering af signalanlæg 0,5 mio kr.
I alt 3,3 mio kr.
Der mangles dermed en finansiering på i alt ca. 1,7 mio. kr.
De oprindelige forslag til besparelser jævnfør ovennævnte, ser administrationen ikke længere som relevante. Med baggrund i enhedspriserne i det billigste tilbud ved licitationen, vil der ikke være nogen mærkbar besparelse, herunder er prisen for asfaltstier og betonstier for eksempel den samme.
Forslag til finansiering
Administrationen foreslår, at det manglende beløb på 1,7 mio. kr. finansieres af Teknik- og Miljøudvalgets anlægspulje, hvor der er et rådighedsbeløb på 2 mio. kr.
Såfremt der skulle blive behov for yderligere finansiering, foreslås det, at asfaltpuljen bliver buffer, således at selve slidlaget på strækningen kan finansieres heraf.
Tidsplanen for projektet er opstart i marken tidligt forår 2024 og afslutning inden sommerferien 2024.
Af hensyn til trafikafvikling i Søndervig er det vigtigt, at arbejdet udføres inden sommerferien, idet Søndervig Landevej afspærres i anlægsperioden. Den billigste entreprenør skal derfor have en underskrevet kontrakt så hurtigt som muligt.
Projektet udføres i overensstemmelse med vejloven
ØkonomiProjektet foreslås finansieret som beskrevet i sagsfremstillingen
EffektvurderingProjektet skaber mulighed for udnyttelse af Nyhavnsområdet i forhold til til blandt andet parkeringsarealer. Projektet vil desuden skabe bedre og mere trafiksikre forhold for cyklister og gående samt for passagerer i den kollektive trafik.
Projektet er en vigtig del af flere projekter, som samlet set skal resultere i en nødvendig forbedring af mobiliteten i og omkring Søndervig by.
Projektet er blandt andet med til at opfylde mobilitetspolitikkens målsætninger om, at udvikle og forbedre de trafikale tilbud til bløde trafikanter, og at gøre det lettere at vælge for eksempel bussen som alternativ til bil.
IndstillingAdministrationen indstiller,
- Teknik- og Miljøudvalget beslutter, at projektet gennemføres som udbudt
- Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler byrådet, at der gives en tillægsbevilling til anlægsbevilling på 1,7 mio. kr. finansieret af anlægspuljen
Teknik- og Miljøudvalget godkendte indstillingens pkt. 1 og anbefaler indstillingens pkt. 2 godkendt.
Kopier link til punktet - Print
10: Gensidig orientering
Sagsnr:
SagsfremstillingIngen bemærkninger.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.
Der blev orienteret om følgende:
- Henvendelse vedrørende tilbygninger mm. i Vedersø
- Status på § 3-sager (sommerhuse)
- Borgermøde med Vejdirektoratet
- Kollektiv trafik, rute 15
- Besøg byggeri i Tarm