Referat: 19. december 2023 kl. 13:00

Lok. 1.8. Dækket, Smed Sørensens Vej 1, Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Hans Pedersen
  • Niels Rasmussen
  • Rita Byskov
  • Jørgen Byskov
  • Jens Jacob Østergaard
  • Irene Lund Pedersen
  • Ole Nyholm Knudsen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for etageboliger ved Æ Gammel Havn i Hvide Sande

Sagsnr: 23-003905

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at igangsætte planlægningen for et område til etageboliger og erhverv ved Æ Gammel Havn 46 i Hvide Sande, samt stillingtagen til hvilket af to projekter, der skal planlægges for, såfremt planlægningen igangsættes.

 Luftfoto med de eksisterende forhold og planområdets foreløbige afgrænsning, byggeri i 7 etager. Projektet i 4 etager har samme afgrænsning, kun antallet er p-pladser er lavere.


Baggrund
Den 2. november 2021 besluttede Økonomiudvalget, at man ikke ville imødekomme ansøgning om udarbejdelse af plangrundlag for et område til etageboliger og erhverv ved Æ Gammel Havn 46 i Hvide Sande. Et flertal anbefalede ansøger at komme med et alternativt forslag.

Ansøger har efterfølgende indsendt to forslag med hhv. 7 og 4 etager, som de ønsker politisk stillingtagen til.

Ansøgning
Der ansøges om mulighed for at planlægge for en af følgende bebyggelser:

A. 7 etager med en bygningshøjde på maksimalt 28 m.
Bebyggelsen ønskes anvendt til erhverv i stueetagen, i form af café/butik samt en bådhal.
På de øvrige etager ønskes etableret i alt 11 lejligheder på 90-200 m² til helårsbeboelse.

B. 4 etager med en bygningshøjde på maksimalt 18 m.
Bebyggelsen ønskes anvendt til erhverv i stueetagen, i form af café/butik samt en bådhal.
På de øvrige etager ønskes etableret i alt 9 lejligheder på 90-200 m² til helårsbeboelse.

Se bilag 1 og 2 for beskrivelse fra ansøger af de to projekter.

Planforhold
ca. 85% af det ansøgte areal ligger i kystnær byzone og ca. 15% ligger i kystnær landzone.
Arealet er omfattet af to lokalplaner, henholdvis lokalplan nr. 79, delområde for rekreative formål, bolig-, ferie- og fritidsformål og butiksformål, og lokalplan 398, delområde for rekreative formål.

Arealet ejes af Hvide Sande Havn.

Det ansøgte kræver udarbejdelse af et kommuneplantillæg, der fastlægger rammer for lokalplanlægningen, samt udarbejdelse af ny lokalplan, der overfører hele arealet til byzone.

Den eksisterende bygning i planområdet indgår i kulturmiljøregistreringen for Tyskerhaven som rumdannende element.

Kulturmiljøet i Tyskerhavnen er en registreret og bevaringsværdig helhed i Hvide Sandes bystruktur. Kulturmiljøet udgøres af den lille fiskerihavn, herunder de små fiskerskure til grej, garn med mere. En femtedel af fiskeskurene benyttes i dag til feriehuse og gallerier.
Kulturmiljøregistreringen indgår i kommuneplanen og indeholder regler for bebyggelsens udseende med henblik på bevaring af det autentiske kulturmiljø. Link til kulturmiljøregistreringen.

Vej- og trafikforhold
Projektområdet skal vejbetjenes via vejene Æ Gammel Havn og Langsand. Det skal vurderes, om disse strækninger og udkørslen til Nørregade kan håndtere den øgede trafikmængde, som den nye bebyggelse medfører, eller om der er behov for en kapacitetsforøgelse. Herunder skal det vurderes, om området kan bære den øgede færdsel.

Parkering
Parkeringsforhold på de to disponeringsplaner overholder ikke kommuneplanens retningslinjer for parkering. Dette skal sikres med planlægningen.
Ansøger er indstillet på, at tilpasse disponeringsplanen og eventuelt bebyggelsens omfang, for at løse dette, alternativt skal der findes parkeringsarealer tæt på det ansøgte planområde. Ansøger er i dialog med havnens ejer, Hvide Sande Havn, om muligheden for nærliggende areal til parkering.

Vind- og skyggeforhold samt indbliksgener
Et projekt i enten syv eller fire etager vil medføre skyggekast og kan skabe risiko for turbulens.
Der skal redegøres for dette i forbindelse med udarbejdelsen af plangrundlaget.
En bebyggelse i enten 4 eller 7 etager kan medføre indbliksgener for omgivelserne.
I plangrundlaget skal det sikres, at projektet udformes, så der tages størst muligt hensyn til omgivelserne, jf. kommuneplanens retningslinjer for etagebyggeri.

Støj, luft- og lugtforhold
Området ligger indenfor støjkonsekvenszonen for en vindmølle placeret ca. 390 m fra projektet.
I samme område ligger der også en skydebane.
Inden for en afstand af 90 m ligger virksomheden Atlantic Sapphire Denmark A/S (tidligere Langsand Laks A/S) i nedbrændt stand. Det er endnu uvist om virksomheden genopføres, men de har ret til fornyelse af miljøgodkendelse til hidtidig produktion. En udvidelse af produktionen vil kræve en ny miljøgodkendelse.

Jf. Planlovens §15a må der ikke udlægges støjfølsomme anvendelser, herunder boliger, i støjbelastede områder. Jf. Planlovens §15b, må der ej heller udlægges arealer til boliger, der er belastet af lugt, støv eller anden luftforurening fra bl.a. produktionsvirksomheder.
Der skal i plangrundlaget redegøres for, at støjkrav til boliger og opholdsarealer kan overholdes, og at boligerne ikke belastes af lugtgener fra nærliggende virksomheder, herunder renseanlægget sydøst for området.

Nationale interesser
Det ansøgte berører de nationale interesseområder landskabs- og kulturarvsbevarelse.
Det er Plan- og Landdistriktsstyrelsen, der fører tilsyn med kommunernes varetagelse af disse interesser ved ny planlægning.
Styrelsens endelige vurdering af, om en ny planlægning er i overensstemmelse med de nationale interesser sker først, når der foreligger et konkret planforslag.

Plangrundlaget skal derfor indeholde visualiseringer og en redegørelsen for, hvordan projektet tager hensyn til kulturmiljøet og kystlandskabet.

Se bilag 3 for en uddybning af de nationale interesser.

 Vurdering og anbefaling
Det er administrationens vurdering, at begge versioner af projektet, i deres nuværende form, ikke er tilstrækkeligt i samspil med kystlandskabet og kulturmiljøet, set i forhold til Kulturmiljøregistreringen, Bypolitikken og Plan- og Udviklingsstrategien, der alle understreger vigtigheden af at understøtte de stedbundne kvaliteter.

Umiddelbart syd for planområdet ligger Tyskerhavnens nyere bebyggelser, Slusehusene (fra 2006) og Langsand langs vand (fra 2022). Hér er det lykkedes at udforme bebyggelsen, så den ”træder ind” i stedets karakter og viderefører kulturmiljøets fællestræk i udformning, materialer og farver med opretholdelse af stedets særlige karakter til følge.

Kulturmiljøet og nærliggende bebyggelse anno 2023

Begge versioner af det ansøgte projekt vil med deres størrelse tydeligt afvige fra kulturmiljøets små fiskerskure. For at sikre hensynet til kulturmiljøet og skabe sammenhæng mellem ny bebyggelse og stedets eksisterende bebyggelse vurderer administrationen derfor, at det er vigtigt at videreføre andre fællestræk fra kulturmiljøets fiskerskure i det nye byggeri, såsom form, materialer og farver mv. På dén måde kan den nye bebyggelse, trods sin højde, spejle stedets kvaliteter og træde vellykket ind i området.

Administrationen er i dialog med ansøger og vurderer, at det via fortsat fælles dialog er muligt at bearbejde bebyggelsen i 7 etager, så den træder ind i stedets karakter og lykkes med at blive Tyskerhavnens ”vertikale hytteby”: En fortætning i højden, med genkendelige træk fra fiskerskurene. 

Administrationen vurderer, at versionen med 4 etager vil være sværere at tilpasse grundet bygningens udpræget kompakte form, som ikke matcher bebyggelsen i og omkring kulturmiljøet.

Administrationen anbefaler derfor, at projektet i 7 etager bearbejdes i dialog mellem ansøger og administrationen, med henblik på at opnå sammenhæng med eksisterende bebyggelse i og omkring kulturmiljøet. Bearbejdningen af bygningen bør bl.a. omfatte materialer, farver, samt udformning af facader og tag.

Forhold til afklaring
Det er administrationens vurdering, at begge versioner af projektet kræver en række undersøgelser i forhold til vejadgang, parkering, udendørs opholdsarealer, støj og lugt, vind- og skyggeforhold samt indbliksgener. Derudover skal der redegøres for bebyggelsens påvirkning af det kystnære landskab og det nærliggende, bevaringsværdige kulturmiljø. Afgrænsning af planområdet skal ligeledes afklares.

Bearbejdning og foroffentlighed
Administrationen anbefaler, at der efter eventuel igangsætning af planlægningen først sker en bearbejdning af projektet for at sikre større match med kulturmiljøet i Tyskerhavnen. Administrationen anbefaler endvidere, at bearbejdningen godkendes politisk og danner baggrund for en samtidig igangsætning af en foroffentlighedsfase med borgermøde.

Med baggrund i de indkomne bemærkninger fra foroffentlighedsfasen vil yderligere tilpasning af projektet blive drøftet med ansøger og eventuelt genbehandlet politisk, hvis de indkomne bemærkninger giver anledningen til det.

Miljøvurdering
I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af planforslaget samt en screening af det konkrete projekt (VVM).

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om planlægning

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).

Økonomi

Eventuelle udgifter til trafikforanstaltninger i lokalplanområdet pålægges ansøger (Vejlovens §49).

Projektet kan foranledige behov for en ombygning af vejanlæg uden for lokalplanområdet.
Der er ikke afsat midler i budgettet hertil.

Effektvurdering


Plan- og Udviklingsstrategi 2023
Ligesom bypolitikken, har også Plan- og Udviklingsstrategien fokus på byggeriets tilpasning til omgivelserne for at understøtte attraktive byer og landskaber. Dermed vil en bebyggelse, der matcher kulturmiljøet, også understøtte denne strategi, som ligger til grund for kommuneplanen.

Et projekt med lejligheder i flere etager vil også være i overensstemmelse med strategiens mål for ”Fremtidens boligmosaik”, der bl.a. foreskriver variation i beliggenhed, boligformer og -størrelser.


Bypolitikken
Tyskerhavnen har en særlig karakter og udgør en væsentlig del af Hvide Sandes historie.

Såfremt den nye bebyggelse udformes i tråd med stedets karakter, vil projektet være i overensstemmelse med:

  • Bypolitikkens vision om udvikling af kommunens byer ved at dyrke eksisterende potentialer.
  • Bypolitikkens mål om at styrke borgernes tilhørsforhold ved aktivt at bruge byernes bygningsmæssige kulturarv til at vise ”hvor vi kommer fra”.
  • Bypolitikkens fokus på levende byer, samt bebyggelse og byrum der passer til og underbygger stedets karakter.

Såfremt en ny bebyggelse på dette sted ikke udformes i tråd med kulturmiljøets fiskerskure og den nyere bebyggelse i Tyskerhaven, vurderer administrationen, at projektet risikerer at blive så stor en kontrast, at det overdøver og træder stedets særlige karakter og kvaliteter.
En sådan løsning ville ikke stemme overens med intentionerne i ovennævnte politik og strategi og ej heller de nationale interesseområder landskabs- og kulturarvsbevarelse.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler, at Økonomiudvalget godkender,

  • at igangsætte planlægning for et område til bebyggelse i op til 7 etager for ansøgers regning og risiko
  • at næste step i planlægningen er en bearbejdning af projektet, så det i højere grad matcher kulturmiljøet, efterfulgt af en politisk godkendelse af bearbejdningen og igangsætning af en foroffentlighedsfase med et borgermøde.

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt. 

Jørgen Byskov kunne ikke tilslutte sig flertallets anbefaling.



Kopier link til punktet  -   Print

3: Offentliggørelse af planforslag for et område til centerformål ved erhvervsparken, Skjern

Sagsnr: 23-005517

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er, at forslag til lokalplan 500 og kommuneplantillæg 19 godkendes og sendes i offentlig høring. Forslaget for et område til Centerformål ligger på Erhvervsparken ud imod Ringvejen i Skjern.

Økonomiudvalget besluttede den 23. maj 2023, at igangsætte planlægningen for området til centerformål i Skjern.

Denne planlægning er 1 etape af at udvide aflastningscenteret i Skjern.  Lokalplanen åbner mulighed for en udvidet geografisk afgrænsning af aflastningscentert samt øger den samlede ramme til butiksformål i aflastningscenteret i Skjern med 8600 m2 til udvalgsvare. Hele lokalplanområdet bliver dermed en del af aflastningscenteret i Skjern og giver foruden butikker også mulighed for erhvervsformål i miljøklasse 1-3. Derudover lægger plangrundlaget op til at videreføre det eksisterende arkitektoniske udtryk og udformning af bebyggelse, så den følger Ringvejens forløb.

 

Planområdets afgrænsning ses indenfor de hvide streger.

Miljøvurdering

Der er gennemført en miljøscreening af planforslagene. Konklusionen af screeningen er, at planforslagene ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet, og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering.

Foroffentlighed

Der er ikke indkommet nogle ideer og forslag til planlægningen i foroffentlighedsfasen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om planlægning

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Realisering af planen vil medføre en udvidet vifte af detailhandelsmuligheder og bidrage til byudvikling i Skjern by, som udgør en hovedcenterby i Ringkøbing- Skjern Kommune. Dette initiativ sigter mod at styrke og diversificere det lokale detailhandelsmiljø og samtlige støtte op om den generelle vækst af detailhandel i kommunen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Forslag til Tillæg 19 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 500 for et område til centerformål ved Erhvervsparken, Skjern vedtages og fremlægges i offentlig høring i otte uger.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Offentliggørelse af planforslag for et område til teknisk formål (solcelleanlæg) nord for Videbæk

Sagsnr: 22-012110

Sagsfremstilling

Økonomiudvalget besluttede den 21. december 2021 at igangsætte planlægningen for et område til teknisk formål nord for Videbæk. Derfor er der udarbejdet et forslag kommuneplantillæg og lokalplan med tilhørende miljørapport, der udlægger området til et solcelleanlæg, se bilag 1, 2 og 3.

 

Solcelleanlæg: Grøn streg. Kabelanlæg: Lilla areal.

Formålet med planforslagene er at skabe mulighed for, at der kan etableres et solcelleanlæg på cirka 131 hektar med kabelanlæg samt tilhørende teknikbygninger, transformerstation, spredningskorridorer og afskærmende beplantning.

Beskrivelse af anlægget
Solcelleanlægget har en forventet levetid på cirka 30 år. Når solcelleanlægget er i drift, forventes det at have en produktion på 100-130 MW hvilket svarer til normalforbruget i cirka 22.000-26.000 husstande ved et forbrug på 5000 KW/timer i gennemsnit pr. husstand årligt, se bilag 4.

Anlægget består af:

  • Solcellemoduler med en højde på 3,2 meter, vil enten være trackere (bevægelige
    solcellepaneler som følger solen) eller faste paneler
  • Transformere og koblingsstationer med en højde på op til 8,5 meter
  • Centralinvertere (kombinerede inverterer og fordelingstransformere i en samlet enhed) og transformerkioske (omfatter fordelingstransformere med anden nødvendig elektronik såsom eltavler, blæsere til afkøling, oliesump, niveaufølere, alarmer og lignende med en højde på op til 4 meter
  • Lynafledere og endetrækmaster med en højde på op til 22 meter
  • Jordkabler (undersøgelseskorridorer) med en samlet længde på cirka 3,2 kilometer med tilslutning til transformerstation nord for Videbæk.

Lokalplanens realisering medfører:

  • At der etableres nye vejadgange fra Væggerskildevej, Nygårdsvej, Nygade og Videbækvej
  • Etablering af faunapassager, som opdeler projektområdet i flere delområder
  • Fjernelse af eksisterende beplantningsbælter og etablering af nye beplantningsbælter
  • Etablering af beplantningsbælter med minimum tre rækker træer i en bredde på minimum 6 meter og seks rækker træer i en bredde på minimum 10 meter.

Administrationens bemærkninger
I forbindelse med anlægsarbejdet vil der blive fjernet cirka 1,3 kilometer eksisterende beplantningsbælter, men der vil blive etableret cirka 14 kilometer ny beplantning i form af levende hegn af hjemmehørende arter, se bilag 5. I Kommuneplanens retningslinjer for større solcelleanlæg står der, at eksisterende beplantningsbælter inden for solcelleanlæggene skal bevares.
Administrationen vurderer, at selv om der fjernes levende hegn i forbindelse med at anlægget etableres, vil dette ikke medføre en negativ ændring af landskabet, da området er præget af mange andre beplantningsbælter samtidig med, at der plantes nye beplantningsbælter ved solcelleanlægget.

Borgerinddragelse
Bygherre har givet en skriftlig redegørelse for inddragelse af naboer og lokalsamfundet i forbindelse med projektet. Heraf fremgår blandt andet, at der har været dialog og er indgået aftaler med en række naboer. Se i øvrigt bilag 6.
Der vil blive holdt et borgermøde i forbindelse med den offentlige høring.

Miljøvurdering
Der er udarbejdet miljøvurdering af planerne samt miljøkonsekvensvurdering af projektet, der er samlet i én miljørapport. På baggrund af miljøvurderingerne vurderes det, at der for ingen af miljøemnerne er en væsentlig negativ indvirkning på miljøet. Desuden er der udarbejdet et udkast til projekttilladelse, se bilag 7.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Som følge af ”lov om fremme af vedvarende energi”, vil projektet indbetale 40.000 DKK pr. MW
installeret effekt til en kommunal grøn pulje. For dette solcelleanlæg svarer det forventeligt til cirka
5.200.000 kr.

Effektvurdering

Realisering af planen vil understøtte Ringkøbing-Skjern Kommunes klimapolitik, Klimaplan A, om at sikre CO2-neutralitet i 20250 og på kortere sigt målet om at være 100
procent selvforsynende med vedvarende energi i 2023/2024 og 100 procent fossilfrit område i 2040.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Forslag til Tillæg nr. 40 til Kommuneplan 2021-2033 og Forslag til Lokalplan nr. 492 for et område til teknisk anlæg (solcelleanlæg) nord for Videbæk vedtages og fremlægges i offentlig høring i 8 uger.
  2. Miljøvurdering af planerne og af det konkrete projekt samt udkast til projekttilladelse godkendes og fremlægges i offentlig høring i 8 uger.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til centerformål ved Møllegade i Skjern

Sagsnr: 22-014638

Sagsfremstilling

Forslag til Tillæg 37 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 493 blev vedtaget af Teknik- og Miljøudvalget den 26. september 2023, og har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 2. oktober til og med den 30. oktober.

 

Resultat fra offentlighedsfasen
Der er i offentlighedsfasen modtaget i alt fire bemærkninger. De indkomne bemærkninger og notat med administrationens forslag til svar er vedlagt som bilag.

Bemærkningerne omhandler:

  • Nedrivning af bygninger forud for endelig vedtagelse af lokalplanen
  • Sikring af mulighed for brandbekæmpelse
  • Overkørsel til og manøvreareal på Møllegade
  • Potentiel uro på opholdsarealer

Administrationen anbefaler, at planforslagene tilrettes således:

  • Disponeringen af en mindre del af projektområdets vestlige del ændres for at sikre plads til manøvreareal for lastbiler på Møllegade
  • Muligheden for anvendelse til boligformål fjernes
  • Lokalplanens bestemmelse om glansværdi og refleksionsværdi for tagmaterialer fjernes
  • Bebyggelsesprocenten i kommuneplantillægget fjernes

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at:

  1. Tillæg 37 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 493 for et område til centerformål vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af bemærkninger
  2. Notat med behandling af bemærkninger godkendes og anvendes til besvarelse af indsigelserne

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Dispensation fra lokalplan til nyt etagebyggeri på Østergade i Skjern

Sagsnr: 23-019306

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles dispensation fra bestemmelser i lokalplan nr. 38A i forbindelse med en ansøgning om opførelse af etageejendom på Østergade i Skjern. 

Ansøgning

Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om tilladelse til opførelse af etagebyggeri på matriklerne med nuværende adresser Østergade 15, 17, 19A, 19B, 19C og Tværgade 2, 6900 Skjern. Etageejendommen indrettes med erhvervslokaler i stueetage og 1. sal mens der på 2. sal (udnyttet tagetage) indrettes 3 boliger. Bygningen opføres med 145 m² kælder som indeholder depot og teknik. (Se bilag 1 for tegninger af byggeriet.) 

Ejendommen har et grundareal på 2128 m² og bebyggelsen får et etageareal på 2046 m².

Ejendommen er beliggende inden for rammerne af lokalplan nr. 38A. Byggeriet kræver dispensation fra en række bestemmelser i lokalplanen, som der er redegjort for i Bilag 5.

Dispensationerne omhandler kort beskrevet følgende punkter: 

  • Ændret placering af adgangsvej til lokalplanområdet så adgangsvejen for gående fra Østergade i stedet etableres til Nygade via tinglyst adgangsvej over matriklen på adressen Nygade 2, 6900 Skjern.
  • At parkeringsarealer i projektet ikke udføres som vist i lokalplan. 
  • At mindre sekundær bebyggelse opføres uden for byggefelter.
  • At opføre 3 etager i byggefelt 1 hvor lokalplanen angiver maks. 2½ etager. 
  • At der i en del af byggefelt 4 opføres 3 etager med en byggehøjde på 7 m hvor lokalplanen angiver maks. 1 etage og byggehøjde på maks. 3,5 m. 
  • At kviste udføres med fladt tag hvor lokalplanen angiver andre tagtyper på kviste. 
  • At lokalplan angiver maks. 50% af længden på tagflade må være kviste. Den tagflade der vender væk fra Østergade overskrider denne bestemmelse.    

I bilag 5 er de bestemmelser i lokalplanen, der søges om dispensation fra, angivet. Der er i bilag 5 også redegjort for, hvorfor det ansøgte kræver dispensation fra de enkelte bestemmelser, og beskrevet hvorfor administrationen vurderer, at der kan dispenseres. 

Administrationens bemærkninger

Det ansøgte vurderes ikke at være i strid med principperne for lokalplanen. Dette begrundes med, at byggeriet er i henhold til formålsbestemmelserne i lokalplanen. 

Adgangsvejen fra lokalplanområdet til Østergade, som er vist i lokalplanen på kortbilag nr. 4 og 5 (Bilag 2 og 3), etableres til Nygade via tinglyst adgangsvej over matriklen på adressen Nygade 2, 6900 Skjern. På vedlagte tegninger (Bilag 1) på situationsplanen er adgangsvejen vist med teksten færdselsret.

Selvom det ansøgte opføres i 3 etager, vil det fremstå som 2½ etage mod Østergade, da 2. sal visuelt fremstår som en tagetage mod Østergade.  

Det ansøgte har været sendt i naboorientering/partshøring ved lejere og ejere inden for lokalplanområdet. Der er her ikke kommet nogle bemærkninger til det ansøgte.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Planlovens §19 stk. 1. 

Effektvurdering

Dette projekt vurderes at understøtte den politiske vision: 

Vi udvikler byerne, ved at dyrke eksisterende potentialer og skabe bæredygtige betingelser for bosætning, erhverv og ”det gode liv”.

Dette projekt vurderes at være i tråd med at bevare Skjern bymidte karakteristiske karrémiljø og sikre attraktive erhvervslokaler og boliger i Skjern midtby. 

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,

  1. at der meddeles dispensation fra lokalplanen til de nævnte bestemmelser,
  2. at der gives tilladelse til det ansøgte byggeri.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Udskiftning af hytter på Jeppesvej 10, 6960

Sagsnr: 22-021266

Sagsfremstilling

Udvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles en landzonetilladelse efter Planlovens §35 stk.1.

Ansøgning
Ejeren af Jeppesvej 10, 6960 Hvide Sande har søgt om landzonetilladelse til at udskifte 8 hytter, hvoraf én hytte flyttes længere mod vest, samt udskifte toilet- og badbygning til servicebygning med reception/nøgleudlevering og lokale for servering af morgenmad samt lovliggørelse af om- og tilbygning af eksisterende redskabsskur.

Ansøgningen omfatter specifikt:

  • Udskiftning af toilet- og badbygning på 40 m² til ny servicebygning på 40 m² - på samme placering
  • Udskiftning af 6 hytter på 16 m² til nye hytter på 18 m² - på samme placering
  • Udskiftning af 2 hytter på 22 m² til nye hytter på 25 m² - den ene hytte opføres på ny placering - længere mod vest.
  • Lovliggørelse af en udvidelse på ca. 2 m² af redskabsskur

Det fremgår af ansøgningen, at hytterne er fra 1969, og er blevet udskiftet af 2 omgange i henholdsvis 1978 (2 stk.) og senest i 1988 (6 stk.)

Ansøger har overtaget matriklen med hytterne, som tidligere har været en del af en campingplads vest for hovedvejen. Arealet med hytterne er nu frastykket, og der kan ikke opnås udlejningstilladelse til hytterne, som de fremstår i dag jævnfør Plan- og landdistriktsstyrelsen. Eneste mulighed for udlejning af hytterne fremadrettet vil være, at omdanne hytterne til hotelhytter, der udlejes på hotellignende vilkår.

Udlejningstilladelse
Inden der kan udstedes en landzonetilladelse, skal der foreligge en positiv forhåndsudtalelse fra Plan- og Landdistriktsstyrelsen.

Plan- og Landdistriktsstyrelsen har udtalt, at kravet til at kunne være omfattet af sommerhuslovens hotelbegreb vurderes at være opfyldt, da der vil være en form for reception, hvor der udleveres nøgler og stilles information om hotellet til rådighed. Derudover får gæsterne mulighed for at få tilbudt morgenmad i servicebygningens serveringslokale.

Strandbeskyttet areal
Arealet ligger indenfor strandbeskyttet areal, og der er opnået dispensation til det ansøgte fra Kystdirektoratet.

§3-beskyttet hede
Arealet er udpeget til §3-beskyttet hede, og der er opnået dispensation fra Naturbeskyttelsesloven til det ansøgte.

Naboorientering
Projektet har været sendt i naboorientering, og i den forbindelse er der kommet indsigelse fra naboen nord for området. Naboen frygter gener fra den ændrede benyttelse af hytterne, idet de forventer øget trafik i området af turister med efterfølgende indbliksgener, røg og larm.
Indsigelsen er vedlagt som bilag.

Ansøger har efterfølgende forholdt sig til indsigelsens enkelte punkter, og har kunnet tilbagevise nogle af punkterne.
Ansøgers bemærkninger er vedlagt som bilag.

Administrationens bemærkninger
Administrationen vurderer, at der bør lægges særlig vægt på, at der er tale om erstatningsbyggeri, og at erstatningsbyggeriet ikke er væsentlig større end det eksisterende.

Med hensyn til naturen, så kan der lægges vægt på, at der er meddelt dispensation for kystbeskyttelsen og for beskyttet §3-hede.

Administrationen vurderer ligeledes, at der med lidt større erstatningsbyggeri, vil være begrænset ændret påvirkning af de landskabelige forhold.

Karakteren af naboindsigelsen har ikke påvirket og ændret administrationens vurdering af sagen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §35 stk. 1.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles en landzonetilladelse.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Niels Rasmussen bemærkede, at redskabsskuret kun må benyttes som redskabsskur, og at der på ingen måde må være camping eller andre former for flytbare indretninger.


Kopier link til punktet  -   Print

8: Natura 2000-handleplaner 2022-27

Sagsnr: 23-017684

Sagsfremstilling

Kommunen skal udarbejde og vedtage nye Natura 2000-handleplaner for 3. planperiode fra 2022-2027. Planerne omfatter de 9 Natura 2000-områder, der helt eller delvist ligger i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Den 3. juli 2023 blev de statslige Natura 2000-planer for 3. planperiode offentliggjort. Fra denne dato har kommunerne 6 måneder til at udarbejde og offentliggøre udkast til handleplanerne. Udkastene sendes i 8 ugers høring senest den 3. januar 2024 og skal endeligt vedtages inden den 3. juli 2024.

Administrationen har udarbejdet udkast til handleplaner i samarbejde med de nabokommuner, som vi deler Natura 2000-områder med.

Ringkøbing-Skjern Kommune har andel i 9 Natura 2000-områder, hvoraf Ringkøbing-Skjern Kommune er tovholder for udarbejdelse af handleplanerne for 7 områder: Ringkøbing Fjord og Nymindestrømmen; Stadil Fjord og Vest Stadil Fjord; Kimmelkær Landkanal; Lønborg Hede; Borris Hede, samt Husby Sø og Nørre Sø. Tovholdere for planerne for Husby Klit; Heder og klitter på Skovbjerg Bakkeø, Idom Å og Ormstrup Hede samt Skjern Å er henholdsvis Holstebro Kommune og Herning Kommune.

Handleplanerne er opbygget på samme måde og indeholder følgende tre elementer:

  1. En oversigt over hvilke indsatser, der er gjort i området siden vedtagelsen af handleplanen for 2. planperiode
  2. En opgørelse over behovet for indsats i planperiode, samt fordeling mellem de aktører, der findes i området.
  3. En plan for de initiativer, kommunen forventer at tage, samt en plan for inddragelse af interessenter.

Indsatserne på de privatejede arealer kan udelukkende gennemføres med frivillige aftaler med lodsejeren.

For de statsejede arealer i de ovennævnte Natura 2000 områder udarbejder Naturstyrelsen/ Forsvaret selv forvaltningsplaner for områderne. Et resume af disse planer indsendes til kommunerne senest den 3. april 2024.

Ringkøbing-Skjern Kommune har i samarbejde med berørte nabokommuner udarbejdet miljøscreeninger af de enkelte handleplansudkast. Det er administrationens vurdering, at handleplansudkastene ikke er omfattet af krav om miljøvurdering. De enkelte miljøscreeninger er vedlagt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Miljømålsloven.

Økonomi

Projekternes finansieres via statslige midler herunder landdistriktsmidler og forskellige puljer. Mindre projekter på de kommunale arealer vil kunne finansieres inden for de eksisterende plejemidler.

Effektvurdering

Natura 2000-handleplanerne beskriver indsatser for Ringkøbing-Skjern Kommunes drift og pleje af Natura 2000-områderne i perioden 2022-27.

Indsatserne medvirker til opnåelse af målsætning 1 i kommunens Natur- og ressourcepolitik 2023-26:

  1. Vi vil beskytte naturen og udvikle den biologiske mangfoldighed.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget at udkastene til Natura 2000-handleplaner sendes i offentlig høring inden den 3. januar 2024.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Nyt grundlag for opkrævning af gebyr for rottebekæmpelse

Sagsnr: 23-025143

Sagsfremstilling

Den nye bekendtgørelse om rottebekæmpelse fra september 2023 foreskriver, at gebyret for den kommunale pligtige rottebekæmpelse skal opkræves på samtlige faste ejendomme i kommunen. Opkrævningen skal ske på baggrund af ejendommens areal som oplyst i Bygnings- og boligregistret (BBR) den 1. januar i året forud for det år, som opkrævningen dækker. Gebyret beregnes som en sats pr. bebyggede antal kvadratmeter. For ejerlejligheder beregnes gebyret som en sats pr. kvadratmeter samlet bolig- og erhvervsareal.

Gebyret har hidtil været opkrævet på samtlige faste ejendomme – herunder også ubebyggede grunde - som en andel af ejendomsværdien. Gebyret for året blev beregnet på grundlag af den seneste almindelige vurdering eller omvurdering, som offentliggjort den 1. oktober året forud for det år, som opkrævningen dækker. For nyopståede ejendomme blev gebyret beregnet på grundlag af den senest offentliggjorte vurdering.

Gebyret har i Ringkøbing-Skjern Kommune de senere år været 0,0350 promille af ejendomsværdien til dækning af kommunens samlede udgifter til rottebekæmpelsen, som har været omkring 2 mio. kr. om året. Udgifterne kan variere fra år til år afhængigt af antal anmeldelser. Regnskabet for rottebekæmpelsen føres på en særskilt konto, og det skal hvile i sig selv, set over en årrække.

Da udgiften, der skal dækkes af opkrævningen, er uændret, opkræves samme beløb som hidtil. Det giver dog en anden fordeling af udgifterne for henholdsvis, boliger, landbrug og virksomheder. Og da den ændrede opkrævningsform tager udgangspunkt i arealer registreret i BBR, bliver ubebyggede arealer nu undtaget for opkrævning.

Den nye opkrævningsmetode vil generelt ændre en del på, hvor meget de forskellige ejendomstyper kommer til at betale. Ud fra nogle få tilfældigt udvalgte ejendomstyper giver det et billede af, at pladskrævende erhvervsejendomme kommer til at betale omkring det dobbelte, mens erhvervsejendomme centralt beliggende i byer (høj vurdering) kommer til at betale betydeligt mindre for rottebekæmpelsen. Landbrugsejendomme kommer fremadrettet til at betale omkring det dobbelte, mens boliger kommer til at betale omkring halvdelen af det, de betaler i dag.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter

BEK nr. 1170 af 08/09/2023

§ 52. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der skal opkræves gebyr til dækning af omkostningerne ved den kommunale rottebekæmpelse.

Stk. 2. Gebyret pålægges samtlige faste ejendomme i kommunen og opkræves på baggrund af ejendommens areal som oplyst i Bygnings- og boligregistret (BBR) den 1. januar i året forud for det år, som opkrævningen dækker. Gebyret beregnes som en sats pr. bebyggede antal kvadratmeter, jf. dog stk. 3.

Stk. 3. For ejerlejligheder beregnes gebyret som en sats pr. kvadratmeter samlet bolig- og erhvervsareal.

Stk. 4. Kommunalbestyrelsen fastsætter for hvert regnskabsår de nærmere bestemmelser om gebyrets størrelse.

Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan ikke meddele dispensation for betaling af gebyret.

 

BEK nr. 2307 af 06/12/2021

Stk. 2. Gebyret pålægges samtlige faste ejendomme i kommunen og opkræves som en andel af ejendomsværdien. Gebyret for 2022 beregnes på grundlag af den seneste almindelige vurdering eller omvurdering, som er offentliggjort senest den 31. august 2021. For nyopståede ejendomme beregnes gebyret på grundlag af den senest offentliggjorte vurdering.

Økonomi

Ingen ændring for kommunen

Effektvurdering

Se beskrivelse i sagsfremstillingen

Indstilling

Administrationen fremsender sagen til orientering.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Eventuel LIFE-ansøgning vedrørende lavvandede gydestryg i store vandløb

Sagsnr: 22-013752

Sagsfremstilling

Med baggrund i gode erfaringer med etableringen af brede lavvandede gydestryg blandt andet i Omme å, Vorgod å og Skjern å vurderes det, at der vil være gode muligheder for at få tilsagn til et LIFE-projekt for forbedring af fiskebestandene i større vandløb.

Et LIFE-projekt med fokus på forbedring af fiskebestandene i større vandløb forventes at bidrage til opfyldelse af målsætningerne i vandløbene og vil kunne bidrage til finansieringen af kommende vandløbsprojekter i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Tønder Kommune, som har accepteret at vil være Lead Partner ved nærværende Life-Projekt, har opbygget en god erfaring med at gennemføre store LIFE-projekter i de senere år.

Ved at deltage i den aktuelle Life ansøgning og realisering af et nyt LIFE-projekt kan der skaffes medfinansiering til kommende vandløbsprojekter og den opbyggede erfaring med gennemførelse af LIFE-projekter kan fastholdes.

En række kommuner, navnlig Tønder, Haderslev, Esbjerg  og Aabenraa Kommuner, samt Danmarks Sportsfiskerforbund (DSF), Danmarks Center for Vildlaks (DCV) og DTU Aqua forventes at deltage i samarbejdet.

Der er også rig mulighed for at inddragelse af udenlandske partnere. For eksempel vil der formentligt blive tysk deltagelse fra Oldenburg-region lige syd for grænsen. Den statslige fiskerforening her administrere i dag flere vandudviklingsprojekter ved vandløb i Niedersachsen, blandt andet med habitatforbedringer for laks og havørred.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ansøgningsprocessen kan finansieres af midler fra projektdeltagerne og eventuelt fondsmidler.

EU medfinansiering på 60-75%.

National medfinansiering på 25-40%.

Inden indsendelse af LIFE-ansøgning afklares den nationale finansiering, som kan bestå af en kombination af blandt andet

· statslige midler

· fondsmidler

· privatpersoner

· parternes medfinansiering

· biodiversitetskreditter

Er der på sigt enighed om at formulere en egentlig EU-ansøgning, vil projektet blive politisk behandlet igen, navnlig med hensyn til projektøkonomien.

Effektvurdering

Et LIFE-projekt med fokus på forbedring af fiskebestandene i større vandløb forventes at bidrage til opfyldelse af målsætningerne i vandløbene og vil kunne bidrage til finansieringen af kommende vandløbsprojekter i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Desuden er det målet med projektet, at det skal give ny viden om etablering af gydebanker, som tilgodeser andre arter end laks og ørred, herunder andre fiskearter, insekter og vandplanter.

Indstilling

Administrationen indstiller, at det godkendes, at Ringkøbing-Skjern Kommune indgår i et samarbejde om at formulere en LIFE-ansøgning for et projekt med det formål at forbedre fiskebestandene i store danske vandløb blandt andet ved etablering af brede lavvandede gydestryg.

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Hans Pedersen kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Parkeringspladser Ringkøbing

Sagsnr: 23-014422

Sagsfremstilling

Med denne dagsorden ønskes Teknik- og Miljøudvalgets godkendelse af et forslag til prioritering af de afsatte midler til at optimere parkeringspladserne i Ringkøbing.

Den tildelte budgetpost på 4,1 mio. kr. i 2022 inkluderer investeringer i forbedringen af parkeringsfaciliteterne i Ringkøbing by, og fokus har været rettet mod to specifikke områder, parkeringspladsen ved Vesterled 13 og pladsen ved Nørredige (langs banen).

Vesterled
Parkeringspladsen ønskes omstruktureret for at sikre, at der stadig er plads til lastbiler, samtidig med at parkeringsmulighederne for personbiler forbedres. Der vil desuden blive etableret en ny overkørsel til parkeringspladsen for personbiler via Søndervigvej.
Overkørslen vil blive indrettet uden kantsten mv., således at der tages hensyn både til Vestas behov for kørsel med særlige transporter, og til det faktum til at forsyningen inden for de kommende år skal grave på strækningen.

Den nuværende overflade består af grus, og der ønskes taget beslutning om hvorvidt hele området skal asfalteres i forbindelse med projektets udførelse.

Projektet med omstrukturering, ny indkørsel og asfaltering af hele pladsen vil koste ca. 3,5 mio. kr.

Alternativt til en fuld asfaltering vil være at asfaltere den del, som er parkering for personbiler eller udelukkende at asfaltere adgangsvejen og lægge grus på selve pladsen. Priser vil dermed være henholdsvis 2,55 mio. kr. og 1,4 mio. kr.

Administrationen anbefaler at hele pladsen asfalteres, da dette vil medføre en hævning af pladsens niveau, og forbedre levetiden for parkeringspladsens belægning. Derudover vil asfaltering af pladsen virke mere indbydende for bilister.

Nørredige
Den eksisterende parkeringsplads ønskes udvidet mod øst, så der skabes plads til yderligere 26 biler. Den eksisterende asfaltbelægning udvides, så alle parkeringspladser for personbiler bliver asfalterede. Busserne vil stadig holde på gruspladsen.

Projektet med udvidelse af pladsen kan udføres for 1 mio. kr.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomi

Der er afsat 4.100.000 kr. til projektet med at optimere parkeringspladserne i Ringkøbing.

Med omstrukturering og fuld asfaltering af Vesterled og udvidelse af pladsen ved Nørredige vil den samlede pris løbe op i 4,5 mio. kr.

Der mangler således 400.000 kr. såfremt Teknik- og Miljøudvalget følger administrationens forslag, og administrationen foreslår, at restfinansieringen sker via puljen til større reparationer.

Effektvurdering

Vesterled 13: Med en omstrukturering og asfaltering af pladsen vil driftsomkostninger blive mindre, og parkeringspladsen vil blive mere attraktiv for alm. billister. 

Nørredige: Ved etablering af flere pladser vil der ske en forbedring af eksisterende parkeringsforhold og mindske presset på omkringliggende parkeringspladser og veje. 

Projektet lever op til de målsætninger der er blevet beskrevet i Mobilitetspolitikken.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik og Miljøudvalget, 

  1. at godkende administrationens forslag til prioritering af puljen til optimering af parkeringspladser, således at hele parkeringspladsen ved Vesterled asfalteres
  2. at der gennemføres en udvidelse af parkeringspladsen ved Nørredige
  3. at restfinansieringen sker via puljen til større reparationer

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling og anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives en tillægsbevilling til anlægsbevilling på 400.000kr. finansieret af kontoen for større fornyelsesarbejde.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Parkering på skillerabatter i tættere bebygget område

Sagsnr: 23-005011

Sagsfremstilling

Den 1. maj 2022 trådte et nyt forbud mod parkering på skillerabatter i tættere bebygget område i kraft. En skillerabat er er et færdselsfrit areal, der fungerer som adskillelse mellem to færdselsarealer - for eksempel mellem fortov og vej. 

Eksempel på skillerabat

I flere af kommunens byer er der skillerabatter mellem vej og fortov. Især på boligveje anvendes skillerabatten til parkering personbiler- både før og efter at forbuddet trådte i kraft. 

Administrationen er blevet kontaktet af politiets parkeringsvagt, som oplyser, at de endnu ikke har håndhævet forbuddet. Vagten er dog blevet kontaktet af borgere, som har et ønske om at forbuddet håndhæves og af bilister, som ikke ønsker forbuddet håndhævet. Parkeringsvagten ønsker kommunens stillingtagen til, om forbuddet skal håndhæves.

Såfremt forbuddet håndhæves, kan det skabe parkeringsproblemer på visse boligveje i kommunen. Bilister vil med stor sandsynlighed parkere på vejen i stedet for, hvilket kan skabe udfordringer når  udrykningskøretøjer, renovationskøretøjer og lastbiler skal passere. Der er dog en bestemmelse i færdselsloven, som angiver at der ikke må parkeres til fare eller ulempe for færdslen, men denne bestemmelse er umiddelbart åben for fortolkning.

Hvis kommunen ikke ønsker forbuddet håndhævet, kan kommunen, med samtykke fra politiet, træffe bestemmelser for parkering på offentlige kommunale veje (Parkeringsbekendtgørelsen). Der kan blandt andet træffes bestemmelse om at tillade parkering på skillerabatter indenfor byzone.

Såfremt parkeringsbekendtgørelsen ændres, så parkering på skillerabatter lovliggøres, kan det ikke udelukkes, at kommunen kan ifalde et ansvar for skader forårsaget af parkering på skillerabatten. Kommunen skal derfor sikre en vis vedligeholdelsesstand på skillerabatterne, som tager højde for, at de kan benyttes til parkering. Der kan dog eventuelt lokalt laves forbud mod parkering på skillerabatter, såfremt det viser sig nødvendigt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Færdselslovens § 28 stk. 3. Standsning eller parkering må ikke ske på cykelsti, gangsti eller fortov. Tilsvarende gælder for midterrabat, skillerabat, helleanlæg og lignende.

Færdselsloven §92: Vejmyndigheden for en offentlig vej kan, med samtykke fra politiet, træffe færdselsmæssige bestemmelser, som indvirker på vejens udnyttelse eller indretning... Der kan blandt andet træffes bestemmelse om parkering og standsning.

Økonomi

Der kan eventuelt blive forøgede udgifter til vedligehold af skillerabatter, samt udgifter til opsætning af skiltning, såfremt parkering på skillerabatter tillades.

Effektvurdering

En lovliggørelse af parkering på skillerabatter, vil være med til at sikre, at der ikke parkeres uhensigtsmæssigt på smalle boligveje med skillerabatter. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget beslutter, at parkeringsbekendtgørelsen revideres, så det fremadrettet tillades, at der i Ringkøbing-Skjern Kommune kan parkeres på skillerabatter indenfor tættere bebygget område.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Klimapartnerskab med Fjernvarmeværkerne i Ringkøbing-Skjern Kommune

Sagsnr: 23-025046

Sagsfremstilling

Udvalget bedes drøfte og indstille til Byrådet, at Ringkøbing-Skjern Kommune indgår et partnerskab med Fjernvarmeværkerne i kommunen om at indfri klimamålsætninger og klimaindsatser i fællesskab.
Da hele klimaindsatsen er et fælles anliggende mellem dette udvalg og Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget, så får Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget tilsvarende sagen til drøftelse og indstilling på deres kommende møde.

Baggrund:
Ringkøbing-Skjern Kommunes Klimaplan, der blev vedtaget af Byrådet den 13. september 2022, definerer vores vision på klimaområdet, og sigter efter klimaneutralitet og robusthed senest i 2050. Klimabelastningen fra Kommunen som virksomhed udgør kun en lille del af kommunens samlede klimabelastning i hele kommunens geografi. I arbejdet med at nedbringe udledningen af klimagasser inden for kommunegrænsen, er vi derfor afhængige af, at vi kan samarbejde og understøtte den grønne omstilling hos borgere og erhverv. På den baggrund foreligger nu udkast til Klimapartner-skabsaftale mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og fjernvarmeværkerne i kommunen, der i fælleskab blandt andet skal arbejde for, at de lokale fjernvarmeværker leverer varme baseret på 100 procent vedvarende energi senest i 2030. Til sammenligning var VE-procent i 2022 på 80 procent.

Byrådet etablerede i 2008 Klimarådet og Klimasekretariatet (tidligere kaldet Energirådet og Energisekretariatet) og organiserede og forankrede derigennem sit energi- og klimaarbejde. De lokale fjernvarmeværker har helt siden starten i 2008 været repræsenteret i Ringkøbing-Skjern Kommunes Klimaråd. For nuværende er fjernvarmeværkerne repræsenteret i Klimarådet ved Jan Michael Grarup direktør for Videbæk Energiforsyning.

Partnerskabsaftalen mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og Fjernvarmeværkerne, der alle er forbrugerejede, er blevet til efter møder i Klimarådet, møder mellem fjernvarmeværkernes repræsentant, administrationen og politikere i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Ringkøbing-Skjern Kommune har i forvejen Klimapartnerskabsaftaler med Vestjysk, Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd, Destination Vesterhavet og Ringkøbing Fjord Handelsråd, som alle har en repræsentant i Klimarådet.

Klimapartnerskabsaftalen:
Konkret betyder aftalen, at Ringkøbing-Skjern Kommune og Fjernvarmeværkerne i fællesskab og under hensyntagen til nuancerne i baggrundsbeskrivelsen til Klimapartnerskabsaftalen, blandt andet vil arbejde for:

  • 100% vedvarende energi i fjernvarmen senest i 2030
  • Komplet afvikling af individuel olie og gas senest i 2030
  • At sikre borgerne varmeforsyning på vedvarende energi og CO2-neutral og billig varme. At sikre robusthed og høj forsyningssikkerhed af varme til borgerne samt udarbejde en beredskabsplan for krisesituationer.
  • At øge sektorkobling, elektrificering og energieffektivisering blandt andet via digitalisering af fjernvarmeværkernes varmedata i Ringkøbing-Skjern Kommunes Energikort.
  • At overskudsvarme planlægges og integreres i varmeforsyningen.
  • Tættere samarbejde med elforsyningsselskaber for at sikre nødvendig el-infrastruktur og ampere til yderligere elektrificering af fjernvarmeværkerne.
  • At række ud til virksomheder og individuelle varmeforbrugere i det åbne land og landsbyer, og hjælpe dem med omstilling fra fossil energi til grøn varme.
  • At aktivere og udnytte Klimarådets ressourcer til at understøtte grøn omstilling.
  • At fremme gode nationale rammevilkår for grøn omstilling i fjernvarmeværkerne og dermed grøn omstilling hos borgere og virksomheder.
  • At videndele og forankre kommunens og fjernvarmeværkernes klimaindsatser, f.eks. gennem netværk.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Af baggrundsbeskrivelsen i Klimapartnerskabsaftalen, fremgår det at:

Finansiering af konkrete indsatser og projekter vil skulle aftales fra gang til gang - med finansiering fra Fjernvarmeværkerne selv, fra virksomheder, fra Kommunen, fra nationale og internationale støttemuligheder, og fra offentlige og private fonde.

Såfremt en konkret indsats fjernes fra Klimapartnerskabsaftalen, skal den erstattes af en indsats med tilsvarende klimaeffekt.

Effektvurdering

Klimapartnerskabsaftalen bidrager til opfyldelse af Ringkøbing-Skjern Kommunes mål i Klimahandlingsplanen. Her skal særligt nævnes målet om 100 procent vedvarende energi i fjernvarmen senest i 2030.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget drøfter og til Byrådet indstiller Klimapartnerskabsaftalen mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og Fjernvarmeværkerne i kommunen til underskrivelse af partnerskabets repræsentanter, inklusiv formændene fra de mange lokale fjernvarmeværker.

Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget behandler ligeledes Klimapartnerskabsaftalen på deres møde den 18. december 2023.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt med en enkelt rettelse.

Kopier link til punktet  -   Print

14: Politisk stillingtagen til potentiel statslig energipark ved Tændpibe

Sagsnr: 23-021931

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordene er, at Byrådet tager stilling til, hvorvidt kommunen ønsker, at arealet ved Tændpibe kommer til at indgå som en statslig energipark.

Baggrund
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har i samarbejde med Energistyrelsen og Miljøstyrelsen gennemført en screening for arealer til potentielle energiparker. Screeningen har identificeret 32 arealer, som staten i første omgang har valgt at gå i dialog omkring. Ét areal er beliggende i Ringkøbing-Skjern Kommune. Det drejer sig om et areal på 375 ha ved Tændpibe, med et indmeldt kapacitetspotentiale på 214 MW sol. Området ved Tændpibe er nærmere beskrevet på side 24 i screeningsdokumentet. Screeningsdokumentet er vedlagt som bilag.

Økonomiudvalget godkendte 7. november 2023 et høringssvar som svar på den offentlige høring af den statslige screening for potentielle energiparker. Høringssvaret er vedlagt som bilag.

Administrationen har efterfølgende været i dialog med de statslige styrelser. Styrelserne ønsker en tilbagemelding på følgende spørgsmål:

  1. Er arealet velegnet til VE-anlæg?
  2. Er der særlige lokale interesser?
  3. Ønskes arealet udpeget til energipark?
  4. Ønsker kommunen at planlægge for arealet?
  5. Efterspørger kommunen statslig planlægning?
  6. Er der mulighed for PtX og eventuel tilknyttede virksomheder?

Ved at udpege arealer til statslige energiparker vil regeringen og en bred kreds af partier gøre det lettere at finde arealer til store VE-anlæg. For at energiparkerne kan blive til virkelighed, vil de give mulighed for at opføre dem på steder, hvor det i dag er vanskeligt på grund af nationale særhensyn til f.eks. landskab, kultur og forsvarsinteresser. Det vil sige, at der skal foretages en konkret afvejning af de forskellige beskyttelseshensyn og hensynet til vedvarende energi, hvor det fremadrettet gøres muligt, at hensynet til etablering af vedvarende energi tillægges større vægt end hidtil.

Arealet ved Tændpibe er netop berørt af nationale hensyn. Store dele af arealet er blandt andet udpeget som bevaringsværdigt landskab samt kystnærhedszone. Det er derfor ikke sikkert, at Byrådet vil kunne gennemføre en planlægning for solceller på arealet, med mindre at arealet kommer til at indgå som en statslig energipark.

Styrelsen lægger op til, at planlægningen for de enkelte energiparker skal gennemføres af kommunerne ved en kommunal planlægning. Det vil sige at en planproces vil følge de almindelige principper for borgerinvolvering og politiske processer med videre.

Økonomiudvalget behandlede den 12. januar 2021 er række ansøgninger om solcelleanlæg, heriblandt en ansøgning om solcelleanlæg ved Tændpibe. I forhold til ansøgningen ved Tændpibe besluttede udvalget, at projektet var måske egnet til planlægning i en bearbejdet udgave, men at projektet skulle afvente planlægningen for andre 1000 ha.

Der henvises til referatet fra mødet med administrationens planfaglige vurdering af ansøgningen. Administrationen vurderede dengang, at projektet samlet set ikke var egnet til igangsætning af planlægning. Administrationen har ikke foretaget en ny faglig vurdering, men bemærker, at der ikke er konstateret væsentlige nye forhold. Dog konstaterer administrationen, at det areal, som indgår i screeningen er 375 ha mod tidligere 299 ha. Desuden er planlægning for solceller ved Gestenge siden blevet gennemført på tilstødende arealer.

Proces for behandling af VE-ansøgninger i Ringkøbing-Skjern Kommune
Byrådet besluttede den 10. oktober 2023 princip for proces for behandling af ansøgninger om vedvarende energianlæg. Der er indkaldt ansøgninger med ansøgningsfrist den 1. marts 2023. Formålet med processen er blandt andet, at alle ansøgere stilles lige, samt at administration og politiker får mulighed for at vurdere alle ansøgte projekter på samme tid og dermed give bedre muligheder for at anlægge helhedsbetragtninger samt indtænke multifunktionalitet i valget af, hvor der skal planlægges for VE-anlæg i kommunen.

Med udgangspunkt i den valgte proces finder administrationen det uheldigt, hvis området ved Tændpibe fremmes nu frem for at indgå i Byrådets samlede prioritering af, hvor der skal planlægges for VE-anlæg i kommunen. Hvis arealet ved Tændpibe allerede nu kommer til at indgå som en statslig energipark vil et projekt, som administrationen og Byrådet tidligere har udvist en vis skepsis over for, få fortrinsstilling i forhold til andre måske bedre projekter i kommunen.

Administrations forslag til svar
Administrationen anbefaler derfor, at det meddeles til Plan- og landdistriktsstyrelsen, at Ringkøbing-Skjern Kommune ønsker at følge den proces, som byrådet allerede har igangsat for behandling af ansøgninger om vedvarende energianlæg i Ringkøbing-Skjern Kommune. Derfor kan Byrådet for nuværende ikke tage stilling til, hvorvidt Byrådet finder arealet ved Tændpibe egnet som potentiel energipark. Det anbefales, at Byrådet henstiller derfor til, at endelig stillingtagen til hvorvidt Tændpibe skal indgå som et statslig energipark afventer kommunens proces for behandling af indkomne VE-ansøgninger.

Desuden bør Byrådet endnu engang understrege overfor styrelsen, at Ringkøbing-Skjern Kommune har en ambitiøs klimapolitik og producerer mere end 10 procent af landets samlede grønne strøm placeret på land. Byrådet har med den netop vedtagne Plan- og Udviklingsstrategi sat retningen for en massiv satsning for yderligere udvikling af vedvarende energianlæg i det åbne land. En satsning der taler direkte ind i regeringens målsætninger om udbygning af vedvarende energi. Byrådet har blandt andet givet signal om, at der i kommunen skal gives mulighed for en større energipark indeholdende vindmøller, solceller og PtX. Konkret arbejdes der med projektet Megaton Energipark. Megaton Energipark planlægges til at etablere et PtX-anlæg tæt ved det kommende brintnet i Danmark og tæt ved Energinets kommende 400 kV station ved Stovstrup øst for Tarm. Projektet indebærer, at der vil skulle findes placering til ca. 4000 ha solceller og ca. 30 landvindmøller fordelt på forskellige geografiske lokaliteter rundt i kommunen. Tændpibe vil potentielt kunne komme til at indgå som en del af Megaton energipark.

Når Byrådet har forholdt sig til alle indkomne ansøgninger, kan Byrådet tage stilling til, hvorvidt det giver mening, at arealer i Ringkøbing-Skjern Kommune kommer til at indgå som en statslig energipark, med de muligheder dette indebærer. Herefter kan Byrådet vælge at benytte sig af de kommende ansøgningsrunder om statslige energiparker i 2024 eller 2025.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022.

Regeringens Klimahandling - Sammen om mere grøn energi fra sol og vind på land.

Udpegning og fastlæggelsen af rammer for energiparker sker ved en ny lov om energiparker og regeringen kan for konkrete større og modne projekter vælge at fremsætte forslag til anlægslove, for eksempel hvis kommunerne efterspørger det. Plan- og Landdistriktsstyrelsen lægger dog op til, at planlægningen for de enkelte energiparker skal gennemføres af kommunerne ved en kommunal planlægning. Regeringen vil sikre de udvalgte energiparker én indgang til de statslige myndigheder på natur- og miljøområdet, som vil yde rådgivning til kommunerne, stå for myndighedsbehandling og koordinere de relevante statslige myndigheders afgørelser. Et større statsligt engagement kan være med til at øge tempoet, sikre at planlægningen gennemføres, fjerne barrierer og støtte kommunernes planlægning.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Den statslige screening af arealer med potentiale til etablering af energiparker kan understøtte
kommunens strategiske energiplan og klimapolitikkens mål om klimaneutralitet i 2050.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet:

  1. at det meddeles til Plan- og landdistriktsstyrelsen, at Ringkøbing-Skjern Kommune ønsker at følge den proces, som byrådet allerede har igangsat for behandling af ansøgninger om vedvarende energianlæg i Ringkøbing-Skjern Kommune
  2. at administrationens forslag til svar i øvrigt danner baggrund for tilbagemelding til staten.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

15: Forventning til budget 2024, Teknik- og Miljø

Sagsnr: 23-025617

Sagsfremstilling

Formålet med denne dagsorden er at orientere udvalget om forventningerne til anvendelse af udvalgets driftsbudget for 2024.

Det samlede driftsbudget forventes som udgangspunkt overholdt. Der kan være enkelte kendte områder, hvor der kan ske overskridelser. Dette gælder kollektiv trafik, hvor budgettet kan komme under pres afhængig af udviklingen af priserne på området. Under Land og Vand er det besluttet at anvende 1,2 mio. kr. til sommerhussager. Udgiften finansieres af overførte midler på området.

Den samlede forventning til budget 2024 fremgår af nedenstående oversigt:

Udvalget vil i forbindelse med de løbende budgetopfølgninger blive orienteret om eventuelle ændringer i det forventede resultat.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Anvendelse af overskydende midler i 2024 kan være med til at kommunen samlet set overskrider servicerammen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning


Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

16: Budgetopfølgning pr. 30. november 2023, Teknik- og Miljø

Sagsnr: 22-025605

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 30. november 2023 for Teknik- og Miljøudvalgets driftsområde til orientering. Budgetopfølgningen er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2023 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.

Budgetopfølgningen viser et samlet forventet mindre forbrug på i alt 1,8 mio.kr. med henholdsvis et merforbrug på 0,2 mio. kr. på det skattefinansierede område og et mindre forbrug på 2 mio. kr. på det brugerfinansierede område. Det forventede resultat er uændret i forhold til sidste budgetopfølgning.

Budgetopfølgningen fordeler sig således:

Skattefinansieret område:
Der forventes et samlet merforbrug på 1,2 mio. kr. på området, hvilket er uændret i forhold til sidste budgetopfølgning.

Kultur, Natur og Fritid:
Her forventes der et merforbrug på 0,4 mio. kr. på gearingspuljen og skyldes at tilskud til projektet i Hoven først er udbetalt i 2023. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2022.

Land og Vand:
Der forventes et samlet merforbrug på 2,1 mio. kr. og består af 0,4 mio. kr. vedrørende § 3 opgaven samt 1,2 mio. kr. vedrørende sommerhussager. Herudover forventes der en merudgift til kystsikring på 0,5 mio. kr. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2022.

Trafik og Vej:
Området består af 3 områder Vejdrift, Vej & Park - Drift samt Kollektiv Trafik. Der forventes et samlet merforbrug på 0,7 mio. kr. og består af følgende:

  • Vejdrift: Her forventes der et samlet mindre forbrug på 1 mio. kr. på vejbelysningsområdet. Dette skyldes, at elpriserne er faldet og dermed også det forventede forbrug. På grund af den tidlige sne og frost må det forventes, at kontoen for vintervedligeholdelse bliver anvendt. Om de overførte midler også kommer i anvendelse er fortsat usikkert.
  • Vej og Park - Drift: Her forventes der et merforbrug på 0,7 mio. kr. og skyldes planlagte reinvesteringer i driftsmateriel. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2022.
  • Kollektiv Trafik: Midttrafik har fremsendt nyt foreløbig vurdering af det forventede regnskabsresultat for 2023 og der forventes et samlet mindre forbrug i 2023 på 2 mio. kr. Dette afhænger dog af det endelige regnskab fra Midttrafik.

Brugerfinansieret område:
Det brugerfinansierede område der består af Dagrenovation, Indsamling af genanvendelige materialer og Genbrug. Der forventes et samlet mindre forbrug på 2 mio. kr., som er på den nye indsamlingsløsning, hvilket falder i tråd med, at der i taksterne for 2023 er indarbejdet forudsætning om en en forhøjet indtægt, som skal dække den investering der er foretaget i løsningen. Da der er tale om et nyt budgetområde, har opfølgningen afventet det faktiske udgiftsniveau. Som det ser ud lige nu passer budget og taksterne på området.  

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen pr. 30. november 2023 tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

17: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  • Vedtagelse af spildevandstakster 2024 er til behandling på Økonomiudvalgets møde den 9. januar 2024.
  • Afslag fra "Pulje til medfinansiering af trafiksikkerhedsmæssige forbedring på det kommunale vejnet"

 

 

 

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Møde med Vejdirektoratet om tunneller
  • Kommende infomøde om rute 15
  • Status højhuse i Videbæk

Kopier link til punktet  -   Print

18: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing