Referat: 7. november 2023 kl. 13:00

Lok. 1.8. Dækket, Smed Sørensens Vej 1, Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Hans Pedersen
  • Rita Byskov
  • Irene Lund Pedersen
  • Niels Rasmussen
  • Jens Jacob Østergaard
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jørgen Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Fraværende
  • Rita Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

2: Flytkær 8, 6950 - Landzonetilladelse til maskinhus

Sagsnr: 23-013948

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles landzonetilladelse til opførelse af et maskinhus på 318 m².

 Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om landzonetilladelse til opførelse af et maskinhus på ejendommen Flytkær 8, 6950 Ringkøbing.

Det ansøgte maskinhus er på 318 m² inkl. et overdækket areal på 18 m². Maskinhuset skal anvendes til privat brug, til opbevaring af traktorer samt diverse redskaber/værktøj og eventuel campingvogn. Derfor er der også flere større porte i maskinhuset. Derudover er der i maskinhuset et depot/udhus som skal anvendes til mindre haveredskaber, samt et toilet.

Det overdækket areal er tegnet som et fremspring, for at give facaden det samme arkitektoniske udtryk som stuehuset.

Facaderne på maskinhuset bliver zinkbeklædte, gavlene beklædes med lodret træbeklædning og taget bliver med tagpap. Bygningen får en max højde på 7,5 meter.

Bygningen placeres jf. nedenstående luftfoto og opføres jf. Bilag 1 - Tegningsmateriale.

Ejendommen ligger i landzone og har et matrikulært areal på godt 16 ha. Der er landbrugspligt på ejendommen.

Ejendommen ligger ikke inden for arealer med særlige beskyttelsesinteresser.

Det ansøgte maskinhus er til privat brug og kræver derfor landzonetilladelse jf. Planlovens §35, stk. 1.

Historik
Der blev den 1. juli 2021, på baggrund af en udvalgssag, givet landzonetilladelse til flytning af byggeretten og opførelse af et nyt stuehus på ejendommen, med vilkår om, at hele den eksisterende bygningsmasse fjernes, senest ved ibrugtagning af den nye bebyggelse.

Ansøger kontaktede efterfølgende administrationen, idet den eksisterende bygningsmasse ikke kunne fjernes, før der kom en afgørelse fra Minkkommissionen.

Administrationen var indstillet på at forlænge fristen for nedrivning af de bygninger, som er en del af minkproduktionen/driften, til der ligger en afgørelse fra Minkkommissionen.

Ansøger afventer fortsat en afgørelse fra Minkkommissionen.

Den eksisterende bygningsmasse er i BBR registreret med et samlet bebygget areal på 4386 m² fordelt på 11 bygninger på ejendommen.

Ud over stuehuset, med et boligareal på 352 m², består bygningsmassen på ejendomme i dag af 4034 m² erhvervsbygninger (mink). 

Bygning 1, 5 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 og 15 jf.  BBR, skal nedrives, når Minkkommissionen har truffet afgørelse i sagen – i alt 4034 m² erhvervsbyggeri.

Naboorientering
Sagen har ikke været sendt ud i naboorientering, da administrationen har vurderet, at byggeriet er af underordnet betydning for naboerne, idet der er 61 meter til nærmeste naboskel, og hvori der står slørende beplantning bestående af et læhegn.

Lovgivning
I henhold til Vejledningen om landzoneadministration - Planlovens §§ 34-38, står der følgende:
”For større udhusbygninger, garager m.v. kræves landzonetilladelse. I den konkrete vurdering indgår bl.a. ejendommens størrelse, omfanget af eksisterende udhusbygninger samt placering af den nye bygning set i forhold til hensynet om at undgå spredt bebyggelse. Der kan normalt meddeles tilladelse til opførelse af nye udhuse og garager m.v. i størrelsesordenen 50 – 100 m² i tilknytning til enfamiliehuse, afhængig af den eksisterende bebyggelse på ejendommen, hvorimod der ikke bør gives tilladelse til garager og udhuse på mere end 100 m², medmindre der foreligger helt særlige omstændigheder.”

Udvalget har tidligere besluttet at garage/udhus/værksteds bygninger over 200 m² skal forelægges Teknik- og Miljøudvalget.

Administrationens bemærkninger
Idet den ansøgte bygning placeres i tilknytning til eksisterende stuehus og opføres i samme arkitektoniske stil, vurderer administrationen, at det ansøgte byggeri er tilpasset eksisterende bebyggelse, og at den fremtidige bygningsmasse på ejendommen, vil fremstå ensartet og harmonisk i landskabsbilledet.

Administrationen vurderer, at ejendommen er af en størrelse, hvor det godt kan retfærdiggøres, at der opføres et maskinhus på 318 m² til privat brug, når ejendommen i dag ingen sekundær bebyggelse har.

Idet byggeriet på ejendommen i dag ligger spredt, på grund af erhvervsbygningerne til minkproduktionen, vil der også i denne sag stilles vilkår om, at bygning 1, 5 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 og 15 jf.  BBR, skal nedrives, når Minkkommissionen har truffet afgørelse i sagen – i alt 4034 m² erhvervsbyggeri. Dette er for at sikre, at ejendommen i fremtiden kun vil indeholde en bygningsmasse, der ligger i tilknytning til hinanden og fremstår som en samlet enhed. 

Derudover vurderer administrationen, at det ansøgte ikke vil påvirke landskabet omkring ejendommen, i væsentlig negativ retning, og at det ansøgte derfor ikke vil stride imod de hensyn, der skal varetages i forbindelse med planlovens landzonebestemmelser.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven §35, stk. 1.

Økonomi

Ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles landzonetilladelse med følgende vilkår:

  • At alle 4034 m² erhvervsbygninger til mink fjernes, når der forelægger en afklaring fra Minkkommissionen, på ejendommen.
  • At maskinhuset ikke må anvendes til erhverv, bortset fra landbrugserhverv.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administraitonens indstilling.

Fraværende
  • Rita Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

3: Dispensation fra krav til etablering af parkeringspladser på egen grund.

Sagsnr: 22-029498

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles dispensation fra kravet om at etablere alle de i lokalplanen krævede parkeringspladser på egen grund. 

Ansøgning
Vi har modtaget en ansøgning om opførelse af blandet bolig- og erhvervsbyggeri på adresserne Badevej 6- 10, Søndervig, 6950 Ringkøbing. Området er omfattet af Lokalplan 370, delområde A, område til centerformål, som eksempelvis butikker, ferieboligbebyggelse, restauranter og liberale erhverv.

I stueplan opføres 5 ikke nærmere definerede erhvervsenheder til kontorer, butikker, restauranter, cafeer eller lignende, der kan indpasses i henhold til lokalplanen. På 1 sal opføres 8 ferielejligheder også i henhold til lokalplanen.

Lokalplanen giver mulighed for byggeri i 2 etager og op til 8,5 m i højden efter et niveauplan fastlagt fra terræn. Administrationen har tilkendegivet, at fastlæggelse af niveauplan sker efter Bygningsreglementet. (Tegninger er vedlagt som bilag 1 og snittegninger med angivelse af højder er vedlagt som bilag 2). 

Byggeriet overholder lokalplanens bestemmelser for materialer og afstande til naboskel samt byggelinjer og højder.

Lokalplanens § 8.4 anfører, hvilke krav der er til anlæg af p-pladser. Ved projektet er der et ønske om, at kun 30% af p-pladserne etableres på ejendommen. Der ønskes for de resterende p-pladser, at indbetale til kommunens parkeringsfond. Det ansøgte byggeri, udløser et samlet krav på 64 p-pladser, som skal anlægges inden for lokalplanområdet. Bygherren har projekteret med at etablerer 20 pladser på egen grund og ønsker at tilkøbe de resterende 44 p-pladser gennem kommunens parkeringsfond.

Grundlaget for bygherrens ønske er, at der i lokalplan 72 som gælder for store dele af Søndervig, står anført, at mindst 30% af de krævede p-pladser skal etableres på den enkelte ejendom. Denne bestemmelse er ikke videreført til Lokalplan 370, som er gældende for denne ejendom. Dog er der i Lokalplan 370 lavet en bemærkning om, at kravet til antal parkeringspladser er videreført fra Lokalplan 72.

Teknik- og Miljøudvalget besluttede den 24. januar 2023 pkt. 9, (vedhæftet som bilag 3) ved revision af parkeringsvedtægten samt ændring af områdeafgrænsningen ved Søndervigvej i Ringkøbing, at tilkendegive, at mindst 30 % af p-pladserne skal etableres på egen grund. Dette er opfyldt ved, at der anlægges 20 p-pladser ejendommen.

Det forhold at de resterende parkeringspladser købes i parkeringsfonden er en dispensation i forhold til lokalplans § 8.4, der anfører, at parkeringsarealer skal etableres indenfor lokalplanområdet. 

Sagen har været i 2 ugers naboorientering. I den forbindelse er der indkommet én bekymringsbemærkning (vedhæftet som bilag 4), samt en indsigelse mod projektet (vedhæftet som bilag 5). Bygherres rådgivers svar, på indsigelser, er vedhæftet som bilag 6.

Administrationen har lavet en samlet oversigt med bemærkninger til indsigelserne, som er vedhæftet som bilag 7. 

Administrationens øvrige bemærkninger.
Det ansøgte vurderes ikke at være i strid med principperne for lokalplanen. Der kan således dispenseres fra lokalplanens bestemmelser. Administrationen er i gang med arbejdet for at sikre nye parkeringspladser til Parkeringsfonden i Søndervig ved Nyhavn.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens § 19 stk. 1

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

En dispensation til det ansøgte vil medvirke til at sikre et mere attraktivt handels, strøg- og centerområde i Søndervig, for både både fastboende og turister, samt at en stor del af bilerne placeres i periferien af Søndervig.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,

  1. at der meddeles dispensation fra lokalplanen til at der anlægges 30% af parkeringspladserne på egen grund
  2. at der gives tilladelse til at bygherre kan købe 44 parkeringspladser af parkeringsfonden. 

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administraitonens indstilling.

Fraværende
  • Rita Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

4: Prioritering af cykelstier langs statsveje

Sagsnr: 23-021856

Sagsfremstilling

Administrationen har modtaget en henvendelse fra Vejdirektoratet, hvor der ønskes Ringkøbing-Skjern Kommunes input til prioritering af eventuelt kommende nye cykelstiprojekter langs statsveje. Frist for indsendelse af input er den 15. november, se bilag 1.

En lignende prioritering godkendte Teknik og Miljøudvalget senest i september 2021.

Ud fra indkomne borgerønsker og ønske om sammenhæng i stinettet har administrationen udarbejdet en liste med mulige cykelstistrækninger langs statsveje. Administrationen har vurderet strækningerne og prioriteret stierne på en skala fra 1 til 4, hvor 1 er den højeste prioritet, se bilag 2.

Prioriteterne er fastsat ud fra vurderinger omkring antal skolebørn, trafiksikkerhed, pendling og rekreative formål samt forbedring af det overordnede cykelstinet i kommunen. Placering af stierne ses i bilag 3.

Administrationen vil i øvrigt igen bemærke overfor Vejdirektoratet, at ønsker langs rute 15 bør indarbejdes i rute 15 projektet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender prioriteringen.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administraitonens indstilling.

Fraværende
  • Rita Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

5: Tillæg til ordensreglement for Ringkøbing-Skjern kommunes havne.

Sagsnr: 23-019318

Sagsfremstilling

Der er på Ringkøbing-Skjern Kommunes havne opstået behov for et tillæg til "Ordensreglement og særlige regler for Bork, Ringkøbing og Stauning Havne" Fælles for havnene er et forbud mod at oplade el-drevne køretøjer ved havnenes el-standere. Disse er ikke dimensioneret til den nævnte opladning og er i øvrigt forbeholdt bådpladser og autocampere. Herudover har de svingende el-priser givet behov for at kunne ændre taksterne med et kortere varsel end nu.

Gældende for Ringkøbing Havn har det vist sig, at der lejes bådpladser som ikke anvendes til formålet, og derfor ønskes et krav om at bådpladsen anvendes i sæsonen, ligesom der ønskes krav om, at pladslejer også er forsikringstager på det på pladsen liggende fartøj. 

I forbindelse med arbejde på landsatte fartøjer på Ringkøbing Havn, ønskes regler for omfanget af oplag under bådene og regler for omfanget af tilladeligt reparationsarbejde på landsatte fartøjer, herunder anvendelse af personlige værnemidler og sug på slibemaskiner af enhver art. 

I forbindelse med affaldshåndtering på Ringkøbing Havn, ændres tekst og afleveringssteder i forhold til de gældende bekendtgørelser BEK nr. 577 af 06/05/2022 og BEK nr. 2512 af 10/12/2021. 

Ændringer og præciseringer træder i kraft 1. januar 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Tillægget skal sikre, at havnenes el-standere ikke anvendes til formål, som de ikke er dimensioneret til og også muliggøre justeringer i havnenes el-priser med relativt kort varsel.

For Ringkøbing Havn sikres en optimal udnyttelse af de til rådighed værende bådpladser og en mere entydig kobling mellem bådplads og lejer.

Opretholdelse af orden i havnen og omkring landsatte både gøres mere specifik, ligesom sikkerhed for bådejere og besøgende forbedres. Omkring affaldshåndtering tydeliggøres sorteringen til gavn for såvel brugere og havn.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender tillægget til ordensreglementet.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administraitonens indstilling.

Fraværende
  • Rita Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

6: MIdttrafik - politisk høring af budget 2024

Sagsnr: 23-021857

Sagsfremstilling

Midttrafik har udarbejdet vedlagte budgetforslag for 2024, som sendes i politisk høring hos ejerkredsen.

Budgetforslaget for 2024 udgør i alt 31,5 mio. kr. Der er indregnet en helårseffekt af kørselsændringer fra køreplan 2023, som hovedsageligt består af ophør af kommunens finansiering på rute 561, hvor Region Midtjylland overtager kørslen på skoledage.

Modsat er det regionale tilskud på knap 1,9 mio. kr. bortfaldet.

Der er på kommunens budget for kollektiv trafik afsat i alt 31,930 mio. kr. i 2024, hvoraf budgettet for Midttrafik udgør 31,027 mio. kr. Resten af budgettet på de 0,903 mio. kr. er afsat til drift og vedligehold af busskure/holdepladser, køb og salg af skolekort samt øvrige kørselsordninger for skoleelever.

Dette betyder, at der mangles knap 0,5 mio.kr. i forhold til det afsatte budget til Midttrafik, og at det samlede budget i 2024 kan komme under pres. Et eventuelt merforbrug vil i 2024 kunne dækkes af de ledige midler, der er på området, og som forventes overført til 2024.

I forhold til Midttrafik's seneste forventede regnskab for 2023 vil der være et forventet mindre forbrug på 2 mio. kr., der sammen med det tidligere overførte beløb på 6 mio. kr. vil betyde, at den samlede økonomi i 2024 kan modstå et eventuel pres.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om kollektiv trafik.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi bemærker, at der løbende følges op på økonomien i forbindelse med de månedlige budgetopfølgninger og budgetopfølgningerne  fra Midttrafik

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender Midttrafiks budgetforslag for 2024.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administraitonens indstilling.

Fraværende
  • Rita Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

7: Forslag til takster pr. 1. januar 2024 på Teknik og Miljøudvalgets skattefinansierede område

Sagsnr: 23-016963

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender hermed forslag til takster på Teknik -og Miljøudvalgets skattefinansierede område pr. 1. januar 2024.

Havneområdet

De fleste takster er fremskrevet med KL's fremskrivningsprocent, som for 2024 er på 4,13% Havnetaksterne bliver opkrævet hos de bådejere, som lejer en havneplads i en af de 3 kommunale havne, samt de gæstesejlere og autocampere der benytter havnens faciliteter.

Ud over fremskrivningen er taksten for fast plads inkl. 2 kranløft forhøjet med 4 kr. pr. kvm, og taksten for supplerende kranbetjening er forhøjet med 52 kr. Dette skyldes, at der indeholdt i denne takst nu er inkluderet brug af havnens højtryksrenser. Dette er kun gældende for Ringkøbing og Bork Havn.

Følgende takster er, som tidligere år fritaget for fremskrivning: Gæstesejlere, bomløft, leje af mastekran og fastgebyr.

Prisen på el reguleres kvartalsvis.

Nye takster

Administrationen anbefaler at oprette 2 nye takster. Det drejer sig om, at det skal være muligt at tilkøbe ekstra hjælp hos havnefogeden. Denne takst ønskes sat til 500 kr. i timen.

Derudover anbefaler administrationen at der oprettes en takst til bugsering af både. Denne takst skal bruges i tilfælde af at havnefogedens anvisninger ikke efterkommes. Det kan være i tilfælde af at en båd i havnen skal tømmes for vand eller fx ikke er fortøjet korrekt. Taksten anbefales sat til 1.000 kr. i timen med et minimum af 3 timer.

Borgmesterhavnen:

I Borgmesterhavnen er der et slæbested, som der indtil nu ikke har været opkrævning på. Administrationen anbefaler at det fremover skal koste 30 kr. at benytte denne. Det er samme takst, som ved de andre slæbesteder.

Ligeledes er der ikke tidligere blevet opkrævet noget gebyr, når bådene fra Borgmesterhavnen er blevet opbevaret på land om vinteren. Administrationen anbefaler at det fremover skal koste samme gebyr, som i Stauning, hvor det ikke er muligt at leje et bådstativ. Gebyret er på 849 kr.

Affaldshåndtering

Fra januar 2024 overtager havneområdet, som følge af den nye affaldshåndtering, de molokker, der står på havnens område, fra Affald-Genbrug. Det betyder at havnene fra 2024 skal afholde udgiften til dette, og det forventes at udgiften bliver ca. 220.000 kr. i 2024, som skal betales af havnens brugere. Det anbefales at taksten til autocampere forhøjes med 25 kr. inkl. moms så den fremover er på 175 kr. Samtidigt anbefales det at miljøgebyret, ud over fremskrivningen på 4,13%, forhøjes med 100 kr. inkl. moms, så denne fremover er på 165 kr.

Med disse forhøjelser forventes det, at der kommer en ekstra indtægt på ca. 160.000 kr. Der mangler således 60.000 kr. for at dække udgiften. Det forventes, at udgiften kan sænkes ved at ændre i tømningsfrekvensen, samt bedre skiltning med at affaldsløsningen er forbeholdt havnens brugere.

Øvrige områder

Jordflytnings -og anvisningsgebyr

Gebyret opkræves ved virksomheder der anmelder flytning af jord eller, hvor kommunen anviser håndtering af deres affald. Tasksten er beregnet til 300 kr. for oprettelse inkl. ½ times sagsbehandling. Efterfølgende sagsbehandling opkræves med 545 kr. pr. time.

Byggesagsgebyr

Byggesagsgebyret fastholdes på 578 kr.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik -og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at godkende forslaget til takster og gebyrer pr. 1. januar 2024.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Fraværende
  • Rita Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

8: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Ingen bemærkninger.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • BNBO
  • KIMO besøg i februar 2024

Fraværende
  • Rita Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

9: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Fraværende
  • Rita Byskov ()
Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing