Referat: 27. juni 2023 kl. 13:00
Deltagere
- Rita Byskov
- Jørgen Byskov
- Ole Nyholm Knudsen
- Niels Rasmussen
- Jens Jacob Østergaard
- Irene Lund Pedersen
- Hans Pedersen
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Foroffentlighedsfase for plangrundlag for et biogasanlæg ved Novej, Ringkøbing
- Foroffentlighedsfase for plangrundlag for et biogasanlæg og område til biogas relaterede erhverv mellem Hee og Tim ved Holstebrovej / Hvingelvej.
- Konceptansøgning - Megaton Energipark
- Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til rekreative formål ved Nyhavn, Søndervig
- Offentliggørelse af planforslag for et område til centerformål Ved Herningvej og Møllevej i Ringkøbing
- Offentliggørelse af planforslag for et område til boligformål ved Vorgodvej i Vorgod-Barde
- Offentliggørelse af planforslag for et område til byudvikling ved Kloster
- Behandling af bemærkninger til Plan - og Udviklingsstrategi 2023 samt bemærkninger til foroffentlighedsfasen for kommuneplanrevisionen
- Ansøgning om landzonetilladelse til ændret anvendelse
- Ekstra vejadgang til p-pladsareal ved Vesterled 11-13, 6950 Ringkøbing
- Dispensation fra facadebeklædning i lokalplan.
- Landzonetilladelse - Etablering af gyllebeholder i det åbne land
- Mobilitetsudfordringer og samkørsel
- Brand & Redning MidtVest - Regnskab 2022
- Budgetopfølgning pr. 31. maj 2023, Teknik- og Miljø.
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
2: Foroffentlighedsfase for plangrundlag for et biogasanlæg ved Novej, Ringkøbing
Sagsnr: 22-028711
SagsfremstillingFormålet med dagsorden er en godkendelse af svar på bemærkninger fra foroffentlighedsfasen samt godkendelse af, at planlægningen fortsættes med udarbejdelse af planforslag og miljøvurderinger.
Projektområdet med vejadgang er markeret med rød streg.
Økonomiudvalget besluttede den 8. november 2022 at igangsætte planlægningen for et biogasanlæg ved Novej, Ringkøbing. Planprocessen er blevet igangsat med indkaldelse af bemærkninger, idéer og forslag i perioden 8. marts til 5. april 2023.
Resultat fra foroffentlighedsfasen
Der er i foroffentlighedsfasen indsendt bemærkninger fra myndigheder, foreninger og borgere.
Bemærkningerne omhandler blandt andet:
- Alternative placeringer af biogasanlægget
- Skal der være 1 eller 2 biogasanlæg i den nordvestlige del af kommunen
- Biomasse
- Trafik og trafiksikkerhed
- Lugt
- Støj
- Klima og klimatilpasning
- Byggemodning ved No
- Håndtering af brandslukningsvæsker
- Håndtering af affald
De indkomne bemærkninger kan ses i bilag 1, mens notat med administrationens forslag til svar er vedlagt som bilag 2. Ansøgers forslag til svar kan ses i bilag 3.
Ingen af myndighederne gør indsigelser mod biogasprojektet.
Den nuværende projektafgrænsning er blevet ændret i forhold til afgrænsningen ved den politiske igangsætning på grund af manglende lodsejeraftaler for det første forslag til placering af anlægget.
Borgere har gjort indsigelser mod den nuværende placering af biogasanlægget. I den forbindelse er der lavet underskriftindsamlinger, som samlet set er støttet af 145 medunderskrivere, som giver forslag om to alternative placeringer ved henholdsvis DLG, Lervangvej og Brejningvej/Ringkøbingvej.
Det alternative forslag til placering af biogasanlægget ved Brejningvej/Ringkøbingvej er udlagt til råstofinteresseområde og råstofgraveområde. Dette område kommer med i Region Midtjyllands nye råstofplan. Vi kan derfor ikke placere et biogasanlæg her.
Biogasanlægget har tidligere været forsøgt placeret ved DLG, Lervangvej. Det viste sig ikke at være en mulighed på grund af en §3-sø midt i området, og DLG vil få begrænsninger på at udvide deres virksomhed. Desuden vil placering af biogasanlægget komme i konflikt med vejbyggelinjer til udvidelse af Rute 15 og en placering af biogasanlægget på begge sider af Lervangvej er ikke hensigtsmæssig af hensyn til trafiksikkerheden.
Andre undersøgelser/analyser:
- Støj- og lugtkrav skal overholdes ved de nærmeste naboer. Indretning af projektområdet er kun foreløbig på nuværende tidspunkt. Derfor vil der i forbindelse med udarbejdelse af miljøredegørelsen blive udarbejdet støj- og lugtberegninger, når projektområdet er mere endeligt indrettet.
- Administrationen har udarbejdet et notat, som omhandler tre forhold af betydning for planlægningen af biogasanlæg Ejstrup og ved Novej. De tre forhold er henholdsvis trafikale overvejelser, antal naboer og omfanget af tilgængelig biomasse, se bilag 4.
- Novej gennemskærer No by og kan virke som en barriere for en udvikling mellem No og Ringkøbing. Et biogasanlæg ved Novej vil øge trafikken gennem No, og derved forstærke denne barrierevirkning. Attraktiviteten af fremtidige bolig- og erhvervsområder tæt på Novej kan muligvis blive påvirket af den øgede trafik gennem byen.
Administrationen har været i dialog med Plan- og Landdistriktsstyrelsen for at få bekræftet, at vi kan planlægge for samlokation på stedet med biogasrelaterede erhverv, som har en direkte tilknytning til produktstrømme til/fra biogasanlæg som for eksempel græsprotein, CO2-fangst eller pyrolyse.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har ikke kunne forholde sig konkret til muligheden på det nuværende plangrundlag. Derfor anbefaler administrationen, at der i lokalplanforslaget for biogasanlægget også indarbejdes muligheder for biogasrelaterede erhverv. Berørte myndigheder herunder Plan- og Landdistriktsstyrelsen vil være høringspart ved et planforslag.
Lovgrundlag og juridisk vurderingLov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Lov om miljøbeskyttelse
Risikobekendtgørelsen
Administrationen vurderer, at projektet med op til cirka 206 ekstra lastbiler dagligt på Novej, medfører behov for kanaliseringsanlæg på Novej ved overkørslen ind til projektområdet. Det vurderes, at der via Vejloven kan pålægges ansøger krav om at etablere et kanaliseringsanlæg på Novej.
EffektvurderingRealisering af planen vil understøtte Ringkøbing-Skjern Kommunes klimapolitik.
Klimapolitikken siger, at vi skal være 100 procent CO2-neutrale i 2050 og i 2030 have reduceret vores samlede udledning med 70 procent i forhold til perioden 1990-2030.
Klimagevinsten fra biogasanlægget svarer til, at ca. 5082 indbyggere bliver CO2-neutrale i Ringkøbing-Skjern Kommune, dette svarer til 1,2 ton sparet CO2 pr. indbygger i Ringkøbing-Skjern Kommune. Tallene er udregnet på baggrund af 56.300 indbyggere i Ringkøbing-Skjern Kommune, primo 2022.
Der er tilstrækkeligt med biomasse til rådighed i kommunen til de eksisterende anlæg og to eventuelle nye biogasanlæg ved Novej og Ejstrup.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at:
- Planlægningen for et biogasanlæg ved Novej, Ringkøbing fortsættes.
- Notat med behandling af indkomne bemærkninger godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne.
- Bilag 1. Indkomne bemærkninger
- Bilag 2. Notat med administrationens forslag til svar
- Bilag 3. Notat med ansøgers forslag til svar
- Bilag 4. Notat med overvejelser om trafik, naboer og biomasse
Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt med den bemærkning, at der skal gennemføres en supplerende foroffentlighedsfase for pumpeanlæg med sigte på indarbejdelse i planlægningen.
Niels Rasmussen og Jørgen Byskov kunne ikke at tilslutte sig flertallets beslutning.
Kopier link til punktet - Print
3: Foroffentlighedsfase for plangrundlag for et biogasanlæg og område til biogas relaterede erhverv mellem Hee og Tim ved Holstebrovej / Hvingelvej.
Sagsnr: 21-028220
SagsfremstillingFormålet med dagsordenen er en godkendelse af svar på bemærkninger fra offentlighedsfasen samt godkendelse af, at planlægningen fortsættes med udarbejdelse af planforslag og miljøvurderinger.
Baggrund
På baggrund af projektansøgning fra Naturbiogas Ejstrup ApS besluttede Økonomiudvalget den 26. april 2022 at igangsætte planlægning samt at:
Bemærkninger fra foroffentlighedsfasen skal forelægges til politisk behandling
Ansøger opfordres til at udarbejde visualiseringer, som kan indgå ved denne behandling
Ansøger i foroffentlighedsfasen skal fremlægge en transportplan for kørsler til og fra anlægget og også belyser muligheder for pumpeløsninger
Efter den politiske beslutning om igangsætning, har Økonomiudvalget den 8. november 2022 igangsat planlægningen for et lignende anlæg ved Novej, Ringkøbing. Dette anlæg vurderedes af ansøger, at skulle udnytte nogle af de biomasser, der lå i det oprindelige projekt på 1.1 mill. tons biomasse om året. Dette sammenholdt med bekymringer udtrykt af borgere i nærområdet, medførte, at projektet inden foroffentlighedsfasen blev reduceret til 650.000 ton/år.
Administrationen har været i dialog med Plan- og Landdistriktsstyrelsen for at få bekræftet at vi kan planlægge for samlokation på stedet med biogasrelaterede erhverv, som har en direkte tilknytning til produktstrømme til/fra biogasanlæg som for eksempel græsprotein, CO2-fangst eller pyrolyse.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har ikke kunne forholde sig konkret til muligheden på det nuværende grundlag men oplyser, at hvis der er tale om mindre anlæg, som består i en teknisk udvidelse af et eksisterende biogasanlæg, vil det som udgangspunkt kunne placeres i forbindelse med biogasanlægget.
Berørte myndigheder herunder Plan- og Landdistriktsstyrelsen vil være høringspart ved et planforslag.
På baggrund af dialogen med Plan- og Landdistriktsstyrelsen har ansøger revideret projektet, således at lokalplanen alene skal omfatte et biogas anlæg med nødvendige tekniske anlæg, som udover det der i dag findes på biogasanlæg vil give mulighed for at etablere:
Anlæg til pyrolyse af biogasfibre fra anlægget med produktion af biokul og pyrolysegas til erstatning/supplering af flisfyr.
Anlæg til forflydning af CO2 fra biogasanlægget, med henblik på transport til anden anvendelse
Tillæg til kommuneplanen vil fortsat omfatte det samlede område, således at der kan lokalplanlægges for konkrete fremtidige biogasrelaterede erhverv, som kan placeres i landzone, på området. Placering og opdeling er vist på nedenstående kort.
Der har ligeledes været dialog med Vejdirektoratet om etablering af adgang til området fra Statsvejen. Vejdirektoratet har oplyst hvilke forhold der ønskes medtaget i miljøvurderingen. Næste skridt er, at der fremsendes et skitseprojekt, som Vejdirektoratet har mulighed for at kommentere på. Derefter vil der skulle udarbejdes et detailprojekt, som Vejdirektoratet ligeledes skal have mulighed for at kommentere på. Når detailprojektet er godkendt, vil der umiddelbart herefter kunne udarbejdes en endelig aftale.
Resultatet af foroffentlighedsfasen
Planprocessen blev igangsat med indkaldelse af bemærkninger, idéer og forslag til planlægningen og til afgrænsning af miljørapporten i perioden 13. februar til 13. marts 2023.
Idet projektet omfatter etablering af en gastilslutningsledning til en Måle- og reguleringsstation ved Ringkøbing, hvor det Statslige selskab Evida er bygherre, er Miljøstyrelsen som udgangspunkt miljømyndighed for miljøvurderingsprocessen af det samlede projekt. Idet statens interesse i tilsvarende projekter af miljøstyrelsen er vurderet til, at være af underordnet betydning forventes det, at Miljøstyrelsen i en fortsat planlægning vil overlade kompetencen til at varetage opgaven og beføjelserne til kommunalbestyrelsen.
Til brug for den politiske stillingtagen til den fortsatte planlægning er der derfor gennemført en foroffentlig høring af foreninger og beboere i en afstand af 500 meter fra projektområdet, og der har været afholdt borgermøde Tim den 23. februar 2023.
Der er i foroffentlighedsfasen indkommet bemærkninger og forslag fra 7 foreninger og 36 borgere, hvoraf nogle repræsenterer flere borgere.
I de indkomne bemærkninger gives der generelt udtryk for modstand mod projektet og bekymring for projektets påvirkning af lokalområdet.
Bekymringerne mod projektet kan opdeles i en række overordnede emner:
Planlægning
Placering
Trafik
Biomasser
Lugt/støj
Lokalt ejerskab
Økonomi/kompensation
Natur og landskab
Sikkerhed
Inhabilitet
Som følge af bemærkningernes omfang er der ikke lavet en individuel besvarelse af henvendelserne, hvilket heller ikke er et krav i miljøvurderingsloven. I forbindelse med den supplerende høring af relevante myndigheder og af grundejere langs det forventede trace af tilslutningsledningen, vil dem der har indsendt bemærkninger her få mulighed for at komme med supplerende bemærkninger.
De indkomne bemærkninger kan ses i bilag 1, Notatet med opsamling af overordnede bemærkninger og generel besvarelse af punkterne planlægning og inhabilitet er vedlagt som bilag 2. Ansøgers besvarelse til bemærkningerne, udkast til landskabsvurdering med visualisering og redegørelse for tilgængelige biomasser er vedlagt som bilag 3. Som bilag 4 vedlægges ansøgers transportplan for kørsler til og fra anlægget der også belyser muligheder for pumpeløsninger.
Administrationen anbefaler, at materialet anvendes som svar på indkomne bemærkninger.
Andre undersøgelser/analyser:
Administrationen har udarbejdet et notat, som omhandler tre forhold af betydning for planlægningen af biogasanlæg Ejstrup og ved Novej. De tre forhold er henholdsvis trafikale overvejelser, antal naboer og omfanget af tilgængelig biomasse, se bilag 5.
Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Lov om miljøbeskyttelse
Risikobekendtgørelsen
Administrationen vurderer, at projektet med op til 88 daglige transporter uden for høst og op til 237 transporter per dag i høstperioderne, vil medføre krav fra Vejdirektoratet om ombygninger af vejanlægget ved Holstebrovej/Hvingelvej.
Omkostninger vil via vejloven kunne pålægges ansøger.
EffektvurderingRealisering af planen vil understøtte Ringkøbing-Skjern Kommunes klimapolitik.
Klimapolitikken siger, at vi skal være 100 procent CO2-neutrale i 2050 og i 2030 have reduceret vores samlede udledning med 70 procent i forhold til perioden 1990-2030.
Klimagevinsten fra biogasanlægget svarer til, at ca. 5082 indbyggere bliver CO2-neutrale i Ringkøbing-Skjern Kommune, dette svarer til 1,2 ton sparet CO2 pr. indbygger i Ringkøbing-Skjern Kommune. Tallene er udregnet på baggrund af 56.300 indbyggere i Ringkøbing-Skjern Kommune, primo 2022.
Der er tilstrækkeligt med biomasse til rådighed i kommunen til de eksisterende anlæg og to eventuelle nye biogasanlæg ved Novej og Ejstrup.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at:
Planlægningen for et biogasanlæg ved Holstebrovej/Hvingelvej mellem Hee og Tim fortsættes.
Notat med behandling af indkomne bemærkninger godkendes og ansøgers materiale anvendes til besvarelse af bemærkningerne.
- Bilag 1: Indkomne bemærkninger
- Bilag 2: Notat med Behandling af bemærkninger
- Bilag 3: Samlet besvarelse fra ansøger
- Bilag 4: Trafik og pumpeløsninger fra foroffentlighedsfasen.
- Bilag 5. Notat med overvejelser om trafik, naboer og biomasse
Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget kan ikke anbefale, at planlægningen fortsætter.
Rita Byskov og Jens Jakob Østergaard ønskede at følge administraitonens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
4: Konceptansøgning - Megaton Energipark
Sagsnr: 23-008719
SagsfremstillingBorgmesteren har anmodet om, at konceptansøgning for Projekt Megaton fremsendes til politisk behandling med henblik på, at Byrådet beslutter, om planlægningen for Projekt Megaton skal igangsættes.
Konceptansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en såkaldt konceptansøgning for Projekt Megaton. Konceptansøgningen er vedlagt som bilag.
Projekt Megaton blev af ansøger præsenteret for Byrådet på et temamøde den 17. januar 2023.
Ansøgers formål med konceptansøgningen er at opnå Ringkøbing-Skjern Byråds tilkendegivelse om igangsætning af planlægningen for Megaton, med det formål at arbejde for en realisering af projektet, herunder at skabe udgangspunkt for en række detaljerede delansøgninger på projektet, knyttet til de forskellige kommende arealdispositioner til Power-to-X-anlæg (PtX-anlæg), solcelleområder og vindmølleplaceringer på land.
Projekt Megaton består af 4 elementer:
- PtX-anlæg, som ønskes placeret ved Stovstrup øst for Tarm indenfor udlagt erhvervsområde
- Områder til solceller med en produktion på 2GW, svarende til i alt 4000 hektar
- Områder til landvindmøller med en kapacitet på 200 MW, svarende til i alt cirka 30 landvindmøller
- Områder til havvindmøller med en kapacitet på 2 GW, svarende til cirka 130 havvindmøller
Ansøger anfører, at placeringen af havvindmøller ikke er en del af konceptansøgningen til Ringkøbing-Skjern Kommune, da denne håndteres i statsligt regi.
Planforhold - PtX-anlæg
PtX-anlægget ønskes placeret inden for eksisterende udlagt erhvervsområde ved Stovstrup. Erhvervsområdet er forbeholdt energikrævende virksomheder, herunder energiproducerende virksomheder med behov for en placering i tæt tilknytning til den kommende 400 kV højspændingsstation. Placering af et PtX-anlæg er i sit udgangspunkt i overensstemmelse med kommuneplanens bestemmelser for anvendelse af område.
Det er dog sandsynligt, at projektet vil kræve udarbejdelse af et kommuneplantillæg. Planlægning for et PtX-anlæg forudsætter desuden udarbejdelse af lokalplan med tilhørende miljøvurdering af planen. Det er kommunen, der er myndighed herfor.
Desuden forventes anlægget at kræve miljøgodkendelse, risikovurdering samt miljøkonsekvensvurdering. Det er Miljøstyrelsen, som er myndighed herfor.
Administrationen er i dialog med Energinet for at afsøge Energinets eventuelle fremtidige arealbehov til netudbygning og stationsudvidelser ved Stovstrup, for at sikre den samlede el-infrastruktur. Det skal ligeledes sikres, at der holdes nødvendige respektafstande mellem PtX-anlæg og elforsyningsanlægget. Resultatet af dialogen med Energinet skal afklare, om der er konflikt mellem planlægning for et PtX-anlæg på placeringen og Energinets aktiviteter i området.
Planforhold - Områder til solceller og landvindmøller
Det er administrationens klare vurdering, at der ikke vil kunne findes nødvendig arealer til den ønskede kapacitet til solceller og vindmøller indenfor kommuneplanens udlagte områder til solceller og vindmøller. Projektet vil derfor forudsætte, at der udlægges nødvendige arealer i kommuneplanen. De enkelte projektområder til solceller og vindmøller vil endvidere forudsætte udarbejdelse af et antal lokalplaner. Antallet er endnu ukendt, men et bud kan være omkring10 lokalplaner. Planerne vil skulle miljøvurderes, ligesom der vil skulle udarbejdes et tilsvarende antal miljøkonsekvensrapporter. Kommunen er ansvarlig myndighed.
Planlægningen for områder til solceller og landvindmøller vil desuden omfatte nødvendige kabelforbindelser mellem energiområderne og PtX-anlægget.
Der henvises til dagsordenspunktet vedrørende revision af kommuneplanenes retningslinjer for vedvarende energianlæg på nærværende møde.
Administrative bemærkninger
Administrationen har på det nuværende ansøgnings- og vidensgrundlag ikke mulighed for at foretage en konkret planfaglig vurdering af projektet. Dette kan først gennemføres, når der foreligger konkrete ansøgninger for de enkelte projektområder med behov for hver sin lokalplan. Såfremt Byrådet imødekommer konceptansøgningen, vil administrationen gå i dialog med ansøger med henblik på at forme projektet, således at der kan tages nødvendige hensyn i en planlægning.
Det er administrations forventning, at projektets delelementer vil blive ansøgt som delansøgninger, hvorefter henholdsvis PtX-anlægget og de enkelte områder til solceller og/eller vindmøller kan sagsbehandles, og der kan tages konkret stilling til, om planlægningen kan igangsættes for hvert enkelt delområde.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Godkendelsesbekendtgørelsen
Risikobekendtgørelsen
Ansøger oplyser, at projektet via Grøn pulje forventes at give 270 millioner kr. til Ringkøbing Skjern Kommune ved en fuld etablering af parkens delelementer. Herudover peger ansøger på flere tilknyttede effekter ved projektet.
EffektvurderingByrådet sætter med Plan- og Udviklingsstrategien retning for energianlæg i det åbne land. Heraf fremgår: "Vi skal give mulighed for, at etablere et større energiområde, hvor vindmøller, solceller og Power-to-X er samlet".
Projekt Megaton må betegnes som et større energiområde, hvormed projektet understøtter Plan- og Udviklingsstrategien. Projektet kan endvidere understøtte kommunens klimaplan, ved at bidrage væsentligt til den grønne omstilling.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget drøfter konceptansøgningen og anbefaler Byrådet,:
- om planlægningen skal igangsættes på det nuværende vidensgrundlag.
- at der tages konkret stilling til igangsætning af projektets delelementer, når der modtages detaljeret ansøgninger herom.
Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget anbefaler, at planlægningen skal igangsættes på det nuværende vidensgrundlag, og at der tages konkret stilling til igangsætning af projektets delelementer, når der modtages ansøgning herom.
Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.
Kopier link til punktet - Print
5: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til rekreative formål ved Nyhavn, Søndervig
Sagsnr: 21-004738
SagsfremstillingForslag til Lokalplan 470 og Tillæg 4 blev vedtaget af Byrådet den 21. februar 2023, og har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 27. februar til og med 24. april 2023. Nu anbefaler administrationen, at plangrundlaget vedtages endeligt med mindre tilrettelser.
Resultat fra offentlighedsfasen
Der er i offentlighedsfasen indkommet bemærkninger til de offentliggjorte planforslag fra to lodsejere i lokalplanområdet.
De indkomne bemærkninger/indsigelser og notat med administrationens forslag til svar er vedlagt som bilag. Bemærkninger omhandler blandt andet lodsejernes utilfredshed med
- at de ikke føler sig inddraget og hørt i planprocessen
- at kommunen vil etablere op til 800 p-pladser i Nyhavn,
- at eventuelle p-pladser i det sydlige Nyhavn skal finansieres af lodsejer selv
- at der er begrænsede anvendelsesmuligheder i det sydlige Nyhavn
- at planlægningen, ifølge indsiger, tilgodeser få personers og foreningers ønsker og behov.
Det er administrationens vurdering, at de indkomne bemærkninger ikke giver anledning til ændringer af planerne.
Administrationen har dog foretaget en enkelt ændring, med tilføjelsen af nedenstående tekst til lokalplanens bestemmelser:
Teksten er tilføjet for at sikre vejadgangen fra Søndervig Klitvej til boligerne øst for og pumpestationen nord for lokalplanområdet, samt de fremtidige stiforbindelserne, på de samme veje, fra bymidten til parkeringsanlægget. I samme ombæring er de to stiforbindelser blevet navngivet "a-a" og "b-b" på kortbilag 3.
Formål
Lokalplanens formål er at muliggøre etablering af et større parkeringsanlæg på 600-800 p-pladser i
den nordligste del af området med tilhørende servicefunktioner (toiletfaciliteter mv.) og vejadgang
fra Søndervig Landevej. Dertil skal lokalplanen skabe mulighed for at benytte de resterende arealer
til ikke-støjende rekreative funktioner, herunder ferie- og fritidsformål.
Planloven
Lov om Miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Der er afsat 6,45 mio. kr. til projekter i tilknytning til parkeringsanlægget i Nyhavn, herunder
kanaliseringsanlæg på Søndervig Landevej, erhvervelse af arealet i Nyhavn, etablering af p-pladser
og stiforbindelser.
Søndervig er inde i en meget positiv udvikling med åbningen af Lalandia i sommeren 2022, samt
store investeringer i infrastruktur og forskønnelse. Samtidig er dansk kystturisme generelt i vækst
med fremgang i overnatninger og forlængelse af sæsonen, og det giver sig også udslag i en positiv
udvikling i Søndervig.
Med planlægning for op til 800 p-pladser i Nyhavn, vil Søndervigs bymidte i høj grad aflastes for parkeringssøgende trafik, der særligt i højsæsonen resulterer i trafikale udfordringer. Dermed sikres de besøgende også en mere behagelig og trafiksikker oplevelse af badebyen. Områdets fremtidige anvendelse giver mulighed for at etablere flere rekreative aktiviteter i badebyen, som vil understøtte turismen i kommunen.
Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:
1. Tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan nr. 470, for et område til rekreative formål ved Nyhavn i Søndervig, vedtages endeligt.
2. Notat med behandling af bemærkninger/indsigelser godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne/indsigelserne.
Bilag- Indkomne bemærkninger
- Notat til behandling af bemærkninger
- Forslag til kommuneplantillæg 4
- Forslag til lokalplan 470
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
6: Offentliggørelse af planforslag for et område til centerformål Ved Herningvej og Møllevej i Ringkøbing
Sagsnr: 23-009594
SagsfremstillingTeknik- og Miljøudvalget har den 28. marts 2023 besluttet at igangsætte planlægningen for centerformål, herunder etageboliger ved Herningvej og Møllevej i Ringkøbing. Derfor er der udarbejdet et planforslag, der udlægger ca. 4250 m2 til centerformål.
Formål
Formålet med planlægningen er at give mulighed for omdannelse af ejendommen med den tidligere autoforhandler på hjørnet af Herningvej og Møllevej.
Formålet er endvidere at sikre, at den nye bebyggelse udformes som en randbebyggelse langs Herningvej og Møllevej, og at bebyggelsen udformes i røde tegl, så den indpasses i Ringkøbings røde teglstensarkitektur.
Områdets disponering og bebyggelse
Planlægningen giver mulighed for etablering af en randbebyggelse i 2½ etager langs Herningvej og Møllevej. I den sydlige ende af planområdet er der udlagt parkering med vejadgang fra Møllevej.
Bebyggelsen, der primært vil bestå af boliger, omkranser et fælles sydvestvendt opholdsareal til ejendommens beboere. Til hver bolig er sikret et privat opholdsareal i form af en altan eller terrasse.
I stueetagen langs Herningvej er der mulighed for etablering af publikumsorienterede serviceerhverv som for eksempel frisører, caféer eller klinikker og kulturelle institutioner med videre, så denne type erhverv også fremadrettet kan skabe liv i gadebilledet langs Herningvej.
Bebyggelsen skal opføres i røde tegl med saddeltag ligeledes i røde tegl. Detaljer som opgange kan udformes i andre farver og materialer. Facaden brydes flere steder af både opgange og fremspring i bygningskroppen for at facaden ikke skal blive for ensartet.
Miljøvurdering
Der er gennemført en miljøscreening af planforslagene. Konklusionen af screeningen er, at planforslagene ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering.
Offentlighedsfase
Lokalplan og kommuneplantillæg skal fremlægges i offentlig høring i minimum 4 uger. Da høringsperioden falder sammen med sommerferien forlænges den offentlige høringsperiode til 6 uger.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingPlanlægningen sigter efter at opfylde bypolitikkens mål om tilpasning til stedets karakter, fortætning og attraktive fysiske rammer, samt kommuneplanens bybeskrivelse og mål om koncentrerede bymidter i hovedcenterbyerne.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at:
- Forslag til Tillæg 41 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 501 for et område til centerformål vedtages og fremlægges i offentlig høring i seks uger.
- Lokalplan nr. 501 for et område til centerformål ved Herningvej og Møllevej i Ringkøbing
- Kommuneplantillæg 41 til Kommuneplan 2021-2033
- Miljøscreening af Lokalplan 501 og Kommuneplantillæg 41
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
7: Offentliggørelse af planforslag for et område til boligformål ved Vorgodvej i Vorgod-Barde
Sagsnr: 23-009655
SagsfremstillingØkonomiudvalget besluttede den 30. marts at igangsætte udarbejdelsen af et plangrundlag for boligområdet ved Vorgodvej i Vorgod-Barde. Der er derfor udarbejdet et planforslag, der muliggør en ændring af disponeringen af området.
Her vises den nye disponering som administrationen nu foreslår sendt i høring. Lokalplantillæggets afgrænsning er vist med sort stiplet linje.
Formål
Formålet med tillægget til lokalplanen er primært at ændre disponeringen af hele området og tilrette de tilhørende bestemmelser i lokalplanen, som gør det muligt at ændre disponeringen.
Disponeringen af boligområdet er ændret, så der er taget højde for de arkæologiske fund i området, de grønne fællesarealer er placeret midt i området, udformningen af de enkelte grunde er forbedret og endelig er der tilføjet stiforbindelser til omgivelserne.
Miljøvurdering
Der er gennemført en miljøscreening af planforslaget. Konklusionen af screeningen er, at planforslaget ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet, og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingLokalplantillægget er i overensstemmelse med Kommuneplanen 2021-2033, hvor området er kommuneplanrammelagt til boligformål.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget beslutter at:
- Forslag til Tillæg 1 til Lokalplan nr. 458 for et område til boligformål ved Vorgodvej i Vorgod-Barde vedtages og fremlægges i offentlig høring i 4 uger.
- Forslag til tillæg nr. 1 til Lokalplan 458
- Miljøscreening_af_planer_forslag til tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 458
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling med den bemærkning, at høringsperioden forlænges til 6 uger.
Kopier link til punktet - Print
8: Offentliggørelse af planforslag for et område til byudvikling ved Kloster
Sagsnr: 20-022666
SagsfremstillingØkonomiudvalget har den 20. september 2022 besluttet, at igangsætte planlægningen for byudvikling i det sydlige Kloster. Derfor er der udarbejdet et planforslag, der udlægger et område på ca. 6 ha til boliger, blandet bolig og erhverv, centerformål og rekreative formål.
Formål
Planlægningens formål er at skabe mulighed for at flytte den eksisterende dagligvarebutik til en ny placering med tidssvarende rammer og udviklingsmuligheder tættere på Søndervig Landevej. Hertil ønskes udlæg af nye byggegrunde med et varieret udbud af boligbebyggelse, blandet bolig- og erhverv og rekreative arealer, som kan understøtte turismen i lokalområdet. Planlægningen læner sig op af tankerne i Helhedsplan for Kloster.
Foroffentlighedsfase
Forud for den foroffentlige høring, er der afholdt borgermøde i Kloster. Under den efterfølgende foroffentlige høring er der kommet ideer og forslag til planlægningen fra 8 borgere, Ribe Stift, Energinet og Søndervig Camping, se bilag. Bemærkningerne omhandler blandt andet:
- Ribe Stift ser positivt på, at lokalplanen giver mulighed for Brugsens flytning væk fra kirken.
- Energinet gør opmærksom på deklaration og respektafstand i tilknytning til 150 kV jordkabel.
- Søndervig Camping foreslår, at der planlægges for en autocamperplads, anlagt som satellitplads til den nærliggende eksisterende campingplads.
- En borger ønsker, at planlægningen giver mulighed for at etablere en bolig i den nordligste del af planområdet. En anden borger gør indsigelse mod dette.
- Forslag fra borgere angående:
- Idéer til anvendelse af arealet under ledningerne
- Ønske om varierede boformer og boligtyper.
- Ønske om mulighed for etablering af solceller
- Arkitekturens udformning og tilpasning til området.
- Mulighed for etablering af autocamperplads i tilknytning til Brugsen.
- Beplantning der kan give området et grønt præg og skabe læ.
- Opmærksomhed på dæmpet lysforurening i forbindelse med den nye bebyggelse.
- Ønske om trafikdæmpning gennem Kloster by.
Bemærkningerne er behandlet i vedlagte notat. Administrationen indstiller, at notatet anvendes som svar.
Offentlighedsfase
Såfremt planforslagene vedtages, sendes de i offentlig høring i 8 uger.
Planforhold
Områdets disponering
De dele af planområdet som skal forblive i landzone, udlægges kun i kommuneplanen og indgår ikke i lokalplanen. De udlægges til henholdsvis rekreativt formål og en enkelt matrikel til boligformål.
Lokalplanen har tre delområder. Det nordligste delområde udlægges til blandet bolig og erhverv, dog kun virksomheder inden for miljøklasse 1-3 uden nataktiviteter. Det midterste delområde udlægges til boliger og det sydligste delområde udlægges til centerformål, herunder en dagligvarebutik på maksimalt 1.200 m².
Afgrænsning på lokalplan og kommuneplantillæg
På tværs af lokalplanens delområde III, løber et 60 kV luftledningsanlæg. I arealet under ledningerne, samt 20 meter nord og syd for ledningerne, er det ikke tilladt at etablere bebyggelse eller beplantning der kan blive højere end 3 meter. Arealet kan dog benyttes til vej, parkering, manøvreplads, regnvands- og forsinkelsesbassiner eller lignende, der ikke er i strid med ledningsdeklarationen.
Lige syd for lokalplanområdet løber også et 150 kV nedgravet kabelanlæg med en respektafstand på 7 meter på begge sider. Lokalplanens afgrænsning er placeret lige nord for denne respektafstand, af hensyn til kabelanlægget og de fremtidige brugere af lokalplanområdet.
Klimatilpasning
I det meste af lokalplanområdet står grundvandet højt, hvilket gør det vanskeligt, og nogle steder umuligt at nedsive overfladevand på arealerne. Derfor giver lokalplanen mulighed for at etablere regnvandsbassiner til forsinkelse af overfladevand, hvorfra det kan ledes videre til nedsivning eller udledning uden for lokalplanområdet.
Ringkøbing-Skjern Forsyning er ved at etablere regnvandsbassiner i det vestlige Kloster, men da terrænet i lokalplanområdet falder mod nordøst, er det vanskeligt at lede vandet fra lokalplanområdet til forsyningens bassiner. Derfor skal vand fra eventuelle regnvandsbassiner ledes videre til nedsivning i grøftesystemer nordøst for lokalplanområdet. Lokalplanen giver også mulighed for at regulere terrænet, så bebyggelse kan placeres lidt højere, men kun i begrænset omfang, af hensyn til det karakteristiske, flade fjordlandskab og den kystnære placering.
Bebyggelsens udseende og kystlandskabet
For at undgå en negativ påvirkning af kystlandskabet og sikre sammenhæng med den eksisterende bebyggelse i Kloster, indeholder lokalplanen bestemmelser for bebyggelsens udseende i forhold til højde, udformning og materialer. På de sydligste arealer, hvor dagligvarebutikken kan placeres, stilles særlige krav til bebyggelsens ydre, for at sikre tilpasning til det kystnære landskab og fordi denne bebyggelse bliver meget synlig fra Søndervig Landevej.
Detailhandel
I tilknytning til dagligvarebutikkens nye placering, er der i kommuneplanen redegjort for en ændring i detailhandelsstrukturen i Kloster, som nedlægger bymidten og i stedet udlægger et nyt lokalcenter.
Miljøvurdering
Der er gennemført en miljøscreening af planforslagene. Konklusionen af screeningen er, at planforslagene ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering.
Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
ØkonomiMed lokalplanlægningen vil arealerne bliver overført fra landzone til byzone. Jævnfør Planlovens § 47a kan landbrugsarealer, der ved lokalplanlægning overføres fra landzone til byzone med en lokalplan kræves overtaget af kommunen i op til 4 år efter den endelige vedtagelse af lokalplanen.
Byens borgere har selv ansøgt om udvidelsen af byzonen, med fuldmagt fra lodsejerne, som ikke ønsker at kommunen skal overtage jorden. Derfor er administrationen i dialog med to lodsejere, så de kan bekræfte skriftligt, at de frafalder kravet om kommunens overtagelse af deres ejendomme efter 4 år.
EffektvurderingMed planlægningen skabes der mulighed for realisering af flere indsatser i Helhedsplan Kloster.
Planlægningen bidrager med nye attraktive rammer til vækst, udvikling og et mere varieret
boligudbud i Kloster, som vil fremme bosætningen i lokalområdet.
Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:
- Forslag til Tillæg 36 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 491 for et område til byudvikling i det sydlige Kloster vedtages og fremlægges i offentlig høring i 8 uger.
- Notatet med behandling af ideer og forslag fra den foroffentlige høring godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne.
- Miljøscreening af planforslag
- Forslag til lokalplan nr. 491
- Forslag til kommuneplantillæg nr. 36
- Notat med behandling af bemærkninger fra foroffentlighedsfasen
- Samlet indkomne bemærkninger i foroffentlighedsfasen
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt
Kopier link til punktet - Print
9: Behandling af bemærkninger til Plan - og Udviklingsstrategi 2023 samt bemærkninger til foroffentlighedsfasen for kommuneplanrevisionen
Sagsnr: 23-009021
SagsfremstillingDen 21. februar vedtog Byrådet Plan - og Udviklingsstrategi 2023. Efter vedtagelsen blev strategien sendt i offentlig høring i 8 uger. Byrådet besluttede samtidig at igangsætte foroffentlighedsfasen for kommuneplanrevisionen. Formålet med dagsordenen er, at styregruppen godkender administrationens svar til bemærkninger og fremsender den til politisk behandling.
Indkomne bemærkninger
Der er indkommet 12 bemærkninger fra:
- Region Midtjylland
- Vejdirektoratet
- Ribe Stift
- Hvide Sande Havn
- Danmarks Naturfredningsforening
- “Foreningen ingen solceller i vores natur” Vejlevej – Barslundvej
- Foreningen Ridespor RKSK
- Ådum Borgerforening
- DOF Vestjylland
- Søndervig beboerforening
- 2 borgere
Bemærkningerne samt administrationens forslag til svar er vedlagt som bilag. Det er administrationens vurdering, at bemærkningerne ikke giver anledning til ændringer i strategien.
Miljøvurdering
Der er gennemført en miljøvurdering af planerne. Derfor er der vedlagt et udkast til en sammenfattende redegørelse, som blandt andet beskriver, hvordan miljøhensyn er inddraget i planen, hvordan miljøvurderingen og de indkomne bemærkninger er taget i betragtning, begrundelse for valg af alternativ samt hvordan kommunen vil overvåge de væsentligste indvirkninger på miljøet.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingMed Plan- og Udviklingsstrategien sættes den overordnede retning for kommunens fremtidige udvikling. Strategien danner baggrund for kommuneplanrevisionen.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:
- de indkomne bemærkninger ikke giver anledning til ændringer i strategien, og at notat med
behandling af bemærkninger derfor godkendes. - den sammenfattende redegørelse færdiggøres på baggrund af vedtagelsen af planerne.
- Plan- og Udviklingsstrategi 2023
- Bilag - Udviklingsområder
- Miljørapport Kommuneplanstrategi 2023 inkl. miljøscreening
- Sammenfattende redegørelse til miljøvurdering af Plan- og Udviklingsstrategi 2023
- Behandling af bemærkninger fra offentlighedsfasen - Plan- og Udviklingsstrategi 2023
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
10: Ansøgning om landzonetilladelse til ændret anvendelse
Sagsnr: 23-005666
SagsfremstillingAnsøgning
Ejeren af Søtangevej 4, 6950 Ringkøbing har søgt om landzonetilladelse til ændret anvendelse af Bygning 1, der i BBR er registreret som bygning til lager.
Ansøger oplyser, at der er tale om et nedlagt landbrug fra 1960, hvor stuehuset siden 2017 har haft status af "bygning til lager". Der søges nu om landzonetilladelse til at ændre anvendelse til beboelse/enfamiliehus.
Stuehuset blev ændret til lagerbygning i forbindelse med vindmølleprojektet "Rindum Enge". For gennemførelse af vindmølleprojektet blev vedtaget lokalplan nr. 201 - For et område til vindmøllepark i Vognkær nordvest for Ringkøbing.
Ansøger har rekvireret en akkrediteret støjmåling for Søtangevej 4, og denne måling viser imidlertid at støjbelastningen for høj- og lavfrekvent støj er overholdt. På denne baggrund mener ansøger, at der bør kunne opnås landzonetilladelse for tilbageførsel til boligformål.
Den fulde ansøgning er vedlagt som bilag.
Administrationens bemærkninger
I kommuneplanen er der udlagt Støjkonsekvenszone - Vindmøllezone A og B. På kortudsnit på vedlagte bilag ses at Søtangevej 4 ligger inden for Støjkonsekvenszone - Vindmøllezone A.
Af kommuneplanen fremgår, at der omkring planlagte vindmølleområder udlægges støjkonsekvenszone, som vist på kortbilag.
Inden for zone A må der, bortset fra byggeri og anlæg, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for jordbrugserhvervene, ikke etableres ny beboelse i det åbne land. Endvidere må der ikke etableres ny Støjfølsom arealanvendelse. Hvis der etableres ny beboelse inden for zone A, kan det medføre begrænsninger for møllerne.
Inden for zone B må der, bortset fra byggeri og anlæg, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for jordbrugserhvervene og beboelse i det åbne land, ikke etables ny støjfølsom arealanvendelse.
Kommunens overordnede planlægning i kommuneplanen fastlægger dermed, at der ikke må etableres ny beboelse i Vindmøllezone A, hvor netop bygningsmassen på ejendommen Søtangevej 4 er beliggende.
Administrationen vurderer, at en tilladelse til at tilbageføre det gamle stuehus til boligformål igen kan have uheldige konsekvenser. At støjkravene ved måling nu er påvist overholdt ved Søtangevej 4, er ingen garanti for, at det er overholdt om et år eller flere år. Ligeledes vil en landzonetilladelse til beboelse på Søtangevej 4 kunne medføre begrænsninger for eventuel udskiftning af vindmøllerne.
Ansøger har også henvist til ejendommen på Søtangevej 5, som har fået landzonetilladelse til at opføre et nyt stuehus. Administrationen kan her oplyse, at der netop var tale om at opføre ny beboelse uden for støjkonsekvenszone A, hvor den oprindelige bolig var beliggende og derfor nedlagt i forbindelse med vindmølleprojektet. Se bilag der viser placeringen.
Ansøger har haft udkast til sagsfremstilling og indstilling til gennemsyn og er i den forbindelse kommet med følgende bemærkninger:
Administrationen bemærker, at de akkrediterede støjmålinger ikke er ensbetydende med, at støjkravene kan overholdes over tid, samt at en tilladelse kan begrænse muligheden for at udskifte af møllerne.
For det tilfælde, at Teknik- og Miljøudvalget mener, at dette er en reel problemstilling, ønsker jeg i anden række at ansøge om, at landzonetilladelsen enten I) gøres betinget af, at støjkravene til en hver tid er over-holdt. For det tilfælde, at man ønsker at udskifte møllerne til større møller, så er jeg fuldt ud indforstået med, at tilladelsen til beboelse på ejendommen igen bortfalder, eller II) at tilladelsen tidsbegrænses til fx 10 år. (Hele dokumentet er vedlagt som bilag.)
Administrationen vurderer ikke, at de indkomne bemærkninger kan medføre, at administrationens indstilling ændres.
Naboorientering
Ansøgningen har været sendt i naboorientering ved vindmølleejerne, som er kommet med bemærkninger og indsigelser til ansøgningen. Disse er vedlagt som bilag.
Indsigelserne går hovedsageligt på, at vindmølleejerne har betalt for at få boligen nedlagt og ændret til "bygning til lager" og at en bolig på ejendommen fremtidig kan blive forringe mølleejernes mulighed for udskiftning af møllerne.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanlovens §35 stk. 1.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at der meddeles afslag på det ansøgte.
Bilag- Bilag - kort over flytning af bolig på Søtangevej 5
- Bilag - støjkonsekvenszoner fra kommuneplanen
- Ansøgers bemærkninger til indsigelser og bemærkninger fra naboorientering
- Indsigelser fra naboorienteringen
- Ansøgning om landzonetilladelse
- Bilag - ansøgningsbilag - støjberegning
- Bilag - ansøgningsbilag - prøvetagning
- Ansøgers bemærkninger til udkast til sagsfremstilling
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
11: Ekstra vejadgang til p-pladsareal ved Vesterled 11-13, 6950 Ringkøbing
Sagsnr: 23-008517
SagsfremstillingFormålet med sagsfremstilling er, at der tages stilling til dispensation fra lokalplanen, således den nye vejadgang fra Søndervigvej kan etableres.
Baggrund og historik:
Der er ved budgetforhandlingerne i 2022, afsat penge til etablering og forbedringer af parkeringsmuligheder i Ringkøbing. Det forventes, at området kan indrettes, således at der forsat er parkeringsarealer til de tunge trafikanter samt 60 nye parkeringsplader for personbiler.
I anlægsforslaget er der beskrevet, at der skal laves et kanaliseringsanlæg på Søndervigvej, for at sikre adgangen til området.
Dette er blevet godkendt, og der blev afsat penge i 2023, til projektet.
Nuværende situation:
Den nye adgangsvej fra Søndervigvej skal udelukkende benyttes af personbiler. Dette er for at minimere støjgenerne til boligområdet, som ligger syd/vest for Søndervigvej.
Svingbanen etableres for trafikken fra Søndervig siden, for at sikre plads til de svingende biler, og for at undgå kødannelse på Søndervigvej.
Adgangen til området for den tunge trafik som lastbiler, skal fortsat foregå fra Vesterled. Ind- og udkørslerne ved Vesterled flyttes tættere sammen for at sikre parkeringspladsens indretning.
Ejendommen Vesterled 11-13, hvor parkeringspladsen etableres, er omfattet af lokalplan nr. 01.089 fra 1993. Området kan indrettes til erhvervsformål, såsom hotel-, restauration- og kursus formål samt offentlige formål.
Lokalplanen anfører i §5.9, at,
For overkørsler til Søndervigvej og Enghavevej gælder følgende:
Der kan ikke forventes godkendelse af nye overkørsler til Søndervigvej og Enghavevej og dispensationer, herunder til udvidet benyttelse af eksisterende overkørsler, skal i hvert enkelt tilfælde godkendes af vejmyndigheden.
Den nye vejadgang fra Søndervigvej kræver derfor en dispensation fra lokalplanens §5.9.
I forbindelse med sagsbehandlingen, har administrationen hørt de 4 nærmeste beboelsesejendomme syd/vest for Søndervigvej, Mågevej 2, 4, 6 og 8, samt de 2 nærmeste erhvervsejendomme Vesterled 9A+9B og Vesterled 19, som ligger nord og syd/øst for parkeringsområdet.
Der er ikke kommet bemærkninger fra erhvervsejendommene. Men der er kommet indsigelser fra de 4 nærmeste beboelsesejendomme.
Indsigelserne omfatter bekymring for en øget trafikmængde og yderligere støjgener, fra den nye vejadgang, samt bekymringer om hvorvidt den nye vejadgang kun vil blive benyttet af personbiler.
Naboerne henviser til den nuværende anvendelse af parkeringspladsen, hvor støj fra lastbilerne og containerhåndtering på pladsen, er generende. Herudover foreslår naboerne en bedre skiltning for den tunge trafik til p-pladsen, Vesterled 11-13.
Naboerne bemærker endvidere, at de forstår behovet for, og ønsket om flere p-pladser i byen, og er derfor positive over for forslaget, såfremt der iværksættes tiltag, der vil reducere støjen såsom en støjdæmpende vejbelægning, støjhegn eller andre tiltag, der kan begrænse generne.
Administrationens bemærkninger til indsigelserne.
Det er administrationens vurdering, at den nye vejadgang til parkeringsarealet ikke medfører flere biler på strækningen, men derimod vil de nye parkeringsmuligheder, medfører at færre trafikanter kører ind i byen for at lede efter en parkeringsplads.
Administrationen vurderer ikke at forslaget om en støjdæmpende vejbelægning vil begrænse støjgenerne, da den dominerende støjkilden ved en hastighedsgrænsen på 50 km/t vurderes at være motorstøjen.
Projektet vil sikre at der bliver skiltet ved p-pladsen, så det kun er personbiler som har adgang fra Søndervigvej og den tunge trafik fra Vesterled.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanlovens §19.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingFormålet med opdelingen af p-pladsarealet og den nye vejadgang, er at skabe mulighed for flere p-pladser til personbiler i Ringkøbing by.
IndstillingAdministrationen indstiller, at der meddeles dispensation til det ansøgte.
BilagBeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
12: Dispensation fra facadebeklædning i lokalplan.
Sagsnr: 22-022796
SagsfremstillingEjere af ejendommen Badevej 20A, Søndervig, det gamle badehotel som brændte ned for et par år siden, har søgt om dispensation til valget af facadebeklædningen. Der er søgt om dispensation til at anvende et ubrændbart materiale, som set på afstand fremstår som træbeklædning.
Ejendommen er omfattet af lokalplan 370, som i § 6.2 foreskriver: at udvendige bygningssider ved bolig- og erhvervsbebyggelse skal udføres som muret byggeri og fremstå i enten blankt murværk eller vandskuret, pudset samt evt. malet behandling eller i træ.
Ejendommen er beliggende midt i Søndervig, hvor ejendommene ligger tæt. Bygningen var på tidspunktet for ansøgningen om byggetilladelse, projekteret med en malet/brandimprægneret træbeklædning, for at sikre mod brandspredning.
En malet/brandimprægneret træbeklædning, kræver løbende vedligehold. Ejeren af ejendommen ønsker at anvende en beklædning som er ubrændbar og ikke kræver løbende vedligehold.
Der er søgt om dispensation til at udføre facadebeklædning som Rockpanel Lines Collection. Et ubrændbart overflademalet produkt fra Rockwool, som set på afstand fremtræder synsmæssigt som beklædning i glat træ. Det er oplyst, at facaden bliver i farven hvid.
Produktet er ikke i overensstemmelse med lokalplanens bestemmelser, hvorfor der er søgt om dispensation.
I forbindelse med dispensationsansøgningen og udsendelse af naboorienteringen til ca. 130 nærmeste naboer, er der fremkommet 2 indsigelser, som er vedhæftet som bilag.
Administrationen vurderer i den konkrete sag, at hensynet til en passiv brandbeskyttelse af bygningen i hele dens levetid, vil være tilrådeligt. Administrationen vurderer endvidere, at materialet på afstand, for naboer og forbipasserende, vil opfattes som bræddebeklædning af træ.
Lovgrundlag og juridisk vurderingLokalplan 370 § 6.2
Planlovens § 19 stk. 1 og § 20 stk. 1.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at der meddeles dispensation til brug af den ansøgte beklædning.
Bilag- Ansøgning om dspensation til facadebeklædning Badevej 20A
- Naboorientering for dispensation til udvendig beklædning.
- De 2 indsigelser renset for personindikation bare oplysninger
- Svar på indsigelser.
- Drift og vedligehold
- Farveægthed
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
13: Landzonetilladelse - Etablering af gyllebeholder i det åbne land
Sagsnr: 23-003175
SagsfremstillingRingkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om placering af en ny gyllebeholder med en diameter på 31 meter og en højde inklusiv teltoverdækning på 9 meter. Det svarer til en beholder på 3000 m³ på matr. nr. 12a, Den østlige Del, Nr. Vium tilhørende et landbrug uden beboelse på Troldhedevej 10, 6920 Videbæk. Se bilag 1.
Ansøger driver en kvægejendom, og jordene drives med et grovfoderkvægskifte. Anvendt husdyrgødning er eget produceret kvæggylle samt afgasset biogasgylle, som modtages retur for leveret dybstrøelse. Der er i gennemsnit de sidste år benyttet ca. 40 tons gylle pr. ha på udspredningsarealerne.
Udspredningsarealernes placering fremgår af bilag 3. Til ejendommen på Troldhedevej 10, 6920 Videbæk er der ca. 22 ha udspredningsarealer, men der drives i alt ca. 224 ha i samme område.
Ansøger driver ca. 100 ha i en samlet enhed rundt om den nye gyllebeholders placering, bilag 3. Den nye gyllebeholders størrelse passer til den mængde husdyrgødning der skal fordeles på de omkringliggende udspredningsarealer.
Arealet hvor gyllebeholderen placeres ligger midt i udspredningsarealet. Det vil derfor give en driftsmæssig fordel at kunne opbevare husdyrgødningen her. Husdyrgødningen vil kunne tilkøres udenfor udspredningssæsonen, hvilket vil udjævne antallet af transporter så spidsbelastningsperioden bliver mindre.
Placeringen af gyllebeholderen kræver, at der etableres en udkørsel og en vendeplads ud til Troldhedevej. Der skal ca. 85 transporter til at fylde gylletanken. Al gylle leveres med lastbil som kan have ca. 35 tons med pr. gang. Hovedparten af udkørslen med gylle vil ske direkte på de omkringliggende marker. Det vil sige, at de udbringningstransporter ikke kommer ud på offentlig vej.
Den eksisterende slørende beplantning omkring beholderen skal bibeholdes og derudover etableres ny afskærmende beplantning mod syd, se bilag 2.
Administrationens bemærkninger til ansøgningen
Gyllebeholderen bygges større, end hvad der er erhvervsmæssigt nødvendigt for denne ejendom, hvortil der kun hører ca. 22 ha udspredningsarealer. Opbevaringskapaciteten er dog nødvendig for den samlede bedrift, som ansøger driver.
Idet der ønskes opført en gyllebeholder, der er større, end hvad der kan begrundes ud fra arealerne der tilhører ejendommen, kræves landzonetilladelse efter Planlovens §35, stk. 1.
Gyllebeholderen overholder alle afstandskrav, ligger udenfor beskyttelseslinjer og det er vurderet, at den nye gyllebeholder ikke vil medføre en væsentlig genepåvirkning af naboer, kategori 1,2 og 3 natur, landskabelige værdier og kulturmiljøer.
Udkastet til landzonetilladelsen har været i nabohøring. Der er ikke indkommet bemærkninger fra omkringboende naboer.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanlovens §35 stk. 1
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles landzonetilladelse til den ansøgte gyllebeholder på den ansøgte placering med de sædvanlige vilkår, som gives til gyllebeholdere i det åbne land.
Bilag- Bilag 1 - Oversigtskort
- Bilag 2 - Placering og beplantningsplan
- Bilag 3 - Arealer
- Bilag 4 - Udkast til landzonetilladelse Troldhedevej 10
Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Niels Rasmussen kunne ikke følge administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
14: Mobilitetsudfordringer og samkørsel
Sagsnr: 21-027582
SagsfremstillingSagen fremsendes til Teknik - og Miljøudvalget til orientering.
Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftsudvalget anmodes om at drøfte processen for involvering af Landdistriktsrådet og BYFORA for at sikre maksimal fokus og involvering af borgerne i udfordringerne omkring mobilitet og samkørsel. Med drøftelsen i udvalget påbegyndes en proces over de kommende måneder.
Baggrund
Mange regionale busruter står overfor besparelser, og også i Ringkøbing-Skjern Kommune er der udsigt til færre afgange. Helt konkret har Region Midt vedtaget en besparelse på 41,2 mio. kr. umiddelbart før årsskiftet 2022-2023. Det betyder, at 35 busruter i regionen berøres, og at fire ruter helt ellers delvis mister det regionale tilskud. Den kollektive trafik er under pres i landdistrikterne, og det forventes ikke, at presset bliver mindre i de kommende år. Med andre ord er der behov for løsninger, som sikrer, at borgerne fortsat kan komme fra A til B, også selvom man ikke har en eller flere biler i husstanden, hvilket er helt almindeligt.
Det er en udfordring at bevæge sig rundt i kommunen uden en bil, særligt hvis man er bosat i landdistrikterne. Med forringelser på den kollektive trafik kan det være lige til for familier at løse sine mobilitetsproblemer ved at anskaffe flere biler til husstanden. Der kommer flere og flere biler på de danske veje, og flere af dem tilhører ejere på samme adresse. I Ringkøbing-Skjern Kommune har 27% af familierne to eller flere biler. Samtidig er transporten den eneste kategori i kommunens klimaregnskab, der er steget siden baseline-året 1990, og den tendens forventes at fortsætte.
Fra benzin- og dieselbiler til El-biler
Der forventes over de nærmeste år en høj grad af omstilling fra fossilbiler til elbiler. Der er stadig mange ting, der taler for at hjælpe borgerne til at dække deres transportbehov på anden vis, end ved at købe bil nummer to eller tre. Dels kræver det mange ressourcer at producere og købe en bil, uanset om den kører på el eller diesel, og dels kan der være problematikker omkring trængsel og parkering, særligt i byerne, der kan afhjælpes ved fokus på andre transportformer. Der kan også være særlige mobilitetsproblematikker forbundet med de unge under 18, der ikke på egen hånd kan transportere sig rundt i bil.
Ringkøbing-Skjern Kommunes klimapolitik
Kommunens Klimapolitik har ambitiøse mål for omstillingen af transporten. I 2030 skal udledningen fra transport være faldet med 70% ift. 1990, og i 2040 er målet en 100% fossilfri transport.
I kommunens klimahandlingsplan er beskrevet flere tiltag omkring grøn mobilitet, blandt andet kampagner for grøn transport og udarbejdelse af en grøn mobilitetsplan med inddragelse af flere aktører.
Landdistriktspolitikken
Ligeledes taler den nye landdistriktspolitik ind i problematikken. I målsætning 4, indsats 4, i den nye landdistriktspolitik for årene 2023-2027 lyder det:
Vi vil støtte op om mobilitetsprojekter i landdistrikterne i bestræbelserne på at udvikle og styrke nye muligheder for at komme fra A til B i kommunen. Det kan f.eks. ske gennem initiativer omkring udbredelse af flere delebiler og udbredelse af samkørsels apps.
Proces er igangsat
Administrationen har på den baggrund igangsat et arbejde omkring samkørsel, der indtil videre har omhandlet indsamling af data samt dialog med forskellige udbydere af mobilitetsløsninger. De indsamlede data tænkes anvendt i dialogen med Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget, Landdistriktsrådet og BYFORA (styregruppen for de fem centerbyer) med henblik på at sikre størst mulig fokus på mobilitet og samkørsel - herunder udvikle gode ideer til direkte anvendelse i vores store geografi i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Til orientering vil Landdistriktsrådet gennemføre en temadag i efteråret, som omhandler bl.a. bosætning, mobilitet og samkørsel. Her vil Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget blive inviteret med sammen med BYFORA, så dialogen og udviklingen af de gode ideer omfatter både land og by og tillige ses som en konkret og praktisk udmøntning af Klimahandlingsplanens grønne tiltag.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger
ØkonomiOmkostningen til gennemførelse af temadagen i efteråret, hvor Landdistriktsrådet er vært, finansieres af landdistriktsmidlerne. Specifikke tiltag, såsom samkørsels apps eller lignende og eventuelle omkostninger forbundet hermed, fremlægges i et senere dagsordenspunkt.
EffektvurderingIndsatsen forventes at medvirke positivt til opnåelse af de ambitiøse klimamål i Ringkøbing-Skjern Kommune. Forudsætningen er et tæt parløb og en tværgående italesættelse mellem råd, udvalg og borgere i vores kommune.
Indstilling- Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget drøfter og kvalificerer administrationens forslag til proces omkring samkørsel.
- Sagen sendes til orientering i Teknik & Miljøudvalget og Økonomiudvalget.
- Udvalgsformanden bringer efterfølgende temaet videre til BYFORA på det næste ordinære møde i august.
- Medlemmer af Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget, som også sidder i Landdistriktsrådet, bringer temaet videre til Landdistriktsrådets planlægning af temadagen i efteråret.
- Efterfølgende udarbejder administrationen en implementeringsplan til sikring af, at indsatsen når ud til borgerne i både by og landdistrikter.
- Implementeringsplanen tilgår udvalgene til orientering efterfølgende.
Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget 22-05-2023
Indstillingen godkendt.
Fraværende: Hans Østergaard, Marie Kamp From.
Administrationen fremsender sagen til Teknik- og Miljøudvalget til orientering.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orientering til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
15: Brand & Redning MidtVest - Regnskab 2022
Sagsnr: 23-005892
SagsfremstillingBrand & Redning MidtVests årsregnskab forelægges for interessentkommunerne til godkendelse.
Årsregnskabet er udarbejdet i overensstemmelse med reglerne i det kommunale budget- og regnskabssystem. Regnskabsåret løber fra 1. januar til 31 december.
Den lovpligtige revision omfatter både finansiel revision, juridisk-kritisk revision og løbende forvaltningsrevision. Regnskabet for 2022 har ikke givet anledning til bemærkninger af betydning for revisionspåtegningen.
Som fastlagt i de faglige standarder for forvaltnings- og juridisk-kritisk revision gennemgår revisionen over en 5 årig periode en række fast definerede emner, som en del af den samlede revisionsproces. i 2022 har revisionen foretaget juridisk-kritisk revision af, hvorvidt indkøb af varer og tjenesteydelser foretages indenfor udbudsreglerne, samt en forvaltningsrevision i form af en vurdering af, om der er tilrettelagt procedurer som sikrer, at sparsommelig adfærd ved indkøb. Dette har ikke givet anledning til bemærkninger.
I 2022 har Brand & Redning MidtVest haft en omsætning på 53,3 mio. kr. fordelt med 40,8 mio. kr. i kommunalt tilskud fra de tre ejerkommuner og 12,5 mio. kr. fra faktureringen af opgaver udført af Brand & Redning MidtVest.
De samlede driftsudgifter i 2022 har været på 54,5 mio. kr. hvoraf personaleudgifter og brandslukningskontrakter udgør de to største poster med hhv. 21,2 mio. kr. og 18 mio. kr.
Samlet blev driftsresultatet for Brand & Redning MidtVest et merforbrug på 1,2 mio. kr. svarende til overførsel fra sidste år.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministraitonen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget, at anbefale Byrådet årsregnskabet godkendt
Bilag- Brand&Redning MidtVest - årsberetning
- Revisionsberetning - Beretning vedr. årsregnskab 2022
- Ledelsens regnskabserklæring 2022
- Årsrapport 2022
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
16: Budgetopfølgning pr. 31. maj 2023, Teknik- og Miljø.
Sagsnr: 22-025562
SagsfremstillingAdministrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 31. maj 2023 for Teknik- og Miljøudvalgets driftsområde til orientering. Budgetopfølgningen er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2023 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.
Budgetopfølgningen viser et samlet forventet merforbrug på i alt 0,2 mio.kr. med henholdsvis et merforbrug på 2,2 mio. kr. på det skattefinansierede område og et mindre forbrug på 2 mio. kr. på det brugerfinansierede område.
Budgetopfølgningen fordeler sig således:
Skattefinansieret område:
Der forventes et samlet merforbrug på 2,2 mio. kr. på området, hvilket er uændret i forhold til sidste budgetopfølgning.
Kultur, Natur og Fritid:
Her forventes der et merforbrug på 0,4 mio. kr. på gearingspuljen og skyldes at tilskud til projektet i Hoven først er udbetalt i 2023. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2022.
Land og Vand:
Der forventes et samlet merforbrug på 2,1 mio. kr. og består af 0,4 mio. kr. vedrørende § 3 opgaven samt 1,2 mio. kr. vedrørende sommerhussager. Herudover forventes der en merudgift til kystsikring på 0,5 mio. kr. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2022.
Trafik og Vej:
Området består af 3 områder Vejdrift, Vej & Park - Drift samt Kollektiv Trafik. Der forventes et samlet merforbrug på 0,7 mio. kr. og består af følgende:
- Vej og Park - Drift: Her forventes der et merforbrug på 0,7 mio. kr. og skyldes planlagte reinvesteringer i driftsmateriel. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2022.
- Kollektiv Trafik: Midttrafik har fremsendt foreløbig vurdering af det forventede regnskabsresultat for 2023, som viser et forventet mindre forbrug i 2023 på 1 mio. kr. Det bemærkes at området fortsat forventes at balancere i 2024.
Brugerfinansieret område:
Det brugerfinansierede område der består af Dagrenovation, Indsamling af genanvendelige materialer og Genbrug. Der forventes et samlet mindre forbrug på 2 mio. kr., som er på den nye indsamlingsløsning, hvilket falder i tråd med, at der i taksterne for 2023 er indarbejdet forudsætning om en en forhøjet indtægt, som skal dække den investering der er foretaget i løsningen. Da der er tale om et nyt budgetområde, har opfølgningen afventet det faktiske udgiftsniveau. Som det ser ud lige nu passer budget og taksterne på området.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at budgetopfølgningen for maj måned 2023 tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog budgetorienteringen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
17: Gensidig orientering
Sagsnr:
Sagsfremstilling- Orientering om udmøntning af Cykelpuljen 2023
Transportministeret har offentliggjort aftale om udmøntning af pulje til cykelprojekter 2023
154 millioner kroner på vej til cykelprojekter (trm.dk)
Ingen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.
Der blev herudover orienteret om følgende:
- Selskabsgørelse affaldsområdet