Referat: 28. marts 2023 kl. 13:00

Lok. 1.8. Dækket, Smed Sørensens Vej 1, Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Hans Pedersen
  • Niels Rasmussen
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jørgen Byskov
  • Irene Lund Pedersen
  • Rita Byskov
  • Jens Jacob Østergaard

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

2: Asfaltbelægninger og vejkapital

Sagsnr: 23-005326

Sagsfremstilling

Efter ønske fra Teknik- og Miljøudvalget, har administrationen forberedt en orientering og
præsentation om tilstanden på kommunens asfaltveje.

Vejenes tilstand kan vurderes ved hjælp af beregninger af "Vejkapitalen", som er en teoretisk værdisætning af vejene, og et signal om, hvordan vejstandarden udvikler sig. Den seneste beregning af vejkapitalen er foretaget i 2023. I værdisætningen af vejene, er det primært asfaltens/slidlagets tilstand, der indgår, men underbundens beskaffenhed og vejkassens sammensætning er også en del af beregningerne. Da vejkasse-opbygningen ofte ikke kendes, er den forudsat at være en gennemsnitlig vejkasse-opbygning.  

Vejkapitalen beregnes kun for asfaltvejene. Stier og parkeringspladser indgår ikke i de økonomiske beregninger, men der bliver hvert år disponeret 1-2 mio. kr. til de allermest trængende stier og p-pladser. Da beløbet tages af asfaltpuljen, påvirkes vejkapitalen dermed negativt. 

Tilstanden af slidlaget/asfalten registreres hvert år i et nyt system "Pluto" hvor også vejkapitalberegninger vil blive foretaget fremover.

Ved indtastning af aktuelle asfaltpriser, kan systemet generere et investeringsbehov for fastholdelse af vejkapitalen. I 2022 var slidlagsprisen stigende (28% i forhold til 2021), og vi forventer ikke at priserne falder til 2021 niveau igen. Det vil derfor blive dyrere at fastholde vejkapitalen fremover. 

Administrationen vurderer, at den vejkapital vi har i dag, kan fastholdes, såfremt vi fortsætter med samme vedligeholdelsesaktivitet som de seneste år, herunder at der ikke anvendes midler til stier og p-pladser fra puljen. Men da vedligeholdelsesarbejdet er blevet 25 – 30% dyrere, betyder det, at budgettet skal hæves fra de nuværende 24 mio. kr. til mindst 30 mio. kr. plus eventuelt et beløb til stier og p-pladser. Hvis nuværende budget fastholdes, vil vejkapitalen forringes i årene fremover.

Figuren herunder viser den teoretiske udvikling i vejkapitalen (totalværdien af alle asfaltveje i mio. kr.). På mødet vil resultatet blive forklaret nærmere. 

De seneste 2 år har der på budgettet til vejbelægninger været afsat i alt omkring 24,5 mio. kr.,
hvilket også er budgettet fremover. Beløbet skal dække alle driftsudgifter til vejbelægninger på
kommunens ca. 1.500 km asfaltveje, herunder både hul-reparationer og nye belægninger, striber samt diverse følgearbejder til udlægning af kantgrus, muld, fræsninger samt hævning af dæksler og riste.
Reelt resterer der kun ca. 16-17 mio. kr. om året til nye slidlag, heraf er 2 mio. øremærket til BSM 

Generelt set bliver de største/mest trafikerede veje prioriteret højest, hvilket betyder, at de mindre veje samt cykelstier og parkeringsarealer med videre er udfordret på grund af belægningernes tilstand.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Budgettet til asfalt er pt. ca. 24,5 mio. kr. om året.

Effektvurdering

Et velholdt vejnet sikrer god fremkommelighed for borgere, erhvervslivet og turister.

Skader ødelægger ikke alene vejene, men forringer også vejkapitalen.

Indstilling

Administrationen fremsender sagen til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

3: Opfølgning på vejprojekter i og omkring Søndervig

Sagsnr: 20-021832

Sagsfremstilling

På Teknik- og Miljøudvalgets møde den 6. december 2022 og efterfølgende på Byrådets møde den 17. januar 2023 blev det besluttet, at de resterende midler fra omfartsvejprojektet i Søndervig skulle afsættes i en pulje til senere frigivelse til konkrete projekter i Søndervig.

Med denne sag ønskes, med baggrund i ovenstående, en beslutning omkring fordeling af ovennævnte pulje på 7,623 mio. kr.

Den 7. marts 2023 blev der afholdt et temamøde med Teknik- og Miljøudvalget. På temamødet blev status på trafikafviklingen i og omkring Søndervig fremlagt og drøftet. Behovet for yderligere trafikale tiltag, for at sikre en optimal og velfungerende trafikafvikling i badebyen, blev understøttet af en simulering af trafikken i spidsbelastning. 

Søndervig er i en fortsat stærk udvikling, og kommunens igangsætning af en fornyelse og forskønnelse af badebyen har betydet, at der popper nye private projekter op i hele byen. De nye projekter og aktiviteter, som løbende kommer til, vil betyde mere trafik i og omkring byen.
Der er i marts 2023 udarbejdet en ny trafikanalyse for afviklingen af trafikken i og omkring Søndervig. Analysen tager udgangspunkt i, at området stadig er i udvikling, og at der er flere projekter undervejs, som vil påvirke trafikmængden og -afviklingen. Her kan blandt andet nævnes projekter som anlæggelse af ny parkeringsplads i Nyhavn, opførelse af hotelbyggeri i området omkring Lalandia, etablering af forventet ny dagligvareforretning og mange flere.

Der er ikke i de 7,623 mio. kr. afsat midler til en omlægning af infrastrukturen i Søndervig centrum for imødegåelse af de fremtidige udfordringer, som trafikanalysen belyser. Trafikanalysen viser, at der på sigt vil blive stort pres på vejene i og omkring Søndervig.

Kommende projekter:

Projekter der er finansieret og som igangsættes i 2023:

  • Ombygning af Søndervig Klitvej Nord - for sammenhæng til Nyhavns stiadgange 
  • Etablering af parkeringspladser, veje og stier i Nyhavns området 

Projekter som foreslås finansieret af puljen på 7,6 mio. kr. til konkrete projekter i Søndervig:

  • Optimering og slidlag på Badevej – 0,8 mio. 
  • Skilte og optimering af signalanlæg - 0,5 mio.
  • Cykelsti nord for Søndervig Landevej mellem rundkørslen og signalanlægget. Hertil
    nye buslommer for tilgang til kollektiv trafik og øget trafiksikkerhed –1,8 mio. kr.
  • Etablering af ventefaciliteter, servicefaciliteter samt forsyningsledninger for el-ladestandere
    til cykler og biler i Nyhavn - 1,5 mio. kr.
  • Arealerhvervelse samt eventuel ekstra p-pladser i Nyhavn - 2 mio. kr.
    Det er herefter forventningen, at der kan etableres mellem 400-500 pladser med
    nuværende budget.
  • Indeksering og uforudsete udgifter - 1,0 mio.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi bemærker, at restbeløbet fra etableringen af omfartsvejen i Søndervig udgør 7,623 mio. kr. Midlerne søges overført til 2023 til finansiering af vejprojekter i Søndervig. En godkendelse af overførselssagen er dermed en forudsætning for frigivelse af midlerne i denne sag.

Effektvurdering

Velfungerende trafikale forhold i Søndervig vil have en positiv afsmittende effekt på kommunens
turismesatsning, og vil være afgørende for en succesfuld trafikafvikling i og omkring området.

Eftersom Søndervig er inde i en hurtigvoksende udvikling med nye projekter i området, er det vigtigt, at der nu arbejdes videre med en plan for den videre trafikafvikling i området, så området kan fornyes, og dermed sikres et hyggeligt og moderne udtryk, samt en god afvikling af trafikken.

Indstilling

Administrationen indstiller at, Teknik- og Miljøudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der bevilges og frigives i alt 7,623 mio. kr. til de i sagen nævnte projekter i Søndervig, finansieret af restbeløbet fra omfartsvejen i Søndervig.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

4: Budgetlægning 2024-2027, Teknik- og Miljøudvalget

Sagsnr: 22-026735

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal senest den 23. juni 2023 aflevere budgetforslag 2024-2027 med henblik på behandling på budgetkonferencen i august måned.

Budgetforslaget kan indeholde:

  • Forslag til nye driftsmæssige tiltag/aktivitetsændringer med kompenserende finansieringsforslag. Der er fastsat en minimusgrænse på 100.000 kr. pr. forslag pr. år.
  • Forslag til omprioritering af eksisterende budgetlagte anlægsprojekter og nye anlægsprojekter.

Udvalget har på mødet den 28. februar 2023 behandlet budgetlægningsproceduren. Heri er det blandt andet oplyst, at der ikke udarbejdes en særskilt anlægsramme til det enkelte udvalgs budgetlægning. Det skal bemærkes, at den forventede vejledende anlægsramme på 134 mio. kr. årligt i årene 2024-2026 er reserveret. Det kan derfor ikke udelukkes, at der vil være behov for en omprioritering af tidspunktet for gennemførelse af anlægsprojekter.

Administrationen har udarbejdet en bruttooversigt over nye forslag til budgetlægningen med henblik på drøftelse og stillingtagen til hvilke tiltag og projekter, der skal arbejdes videre med.

Effektiviseringsramme:
Der er i udvalgets driftsbudgetter indregnet en effektiviseringsramme på 0,5 pct. årligt. Administrationen vil på mødet komme med forslag til udmøntningen af denne effektiviseringsramme.

DUT-reguleringer:
Eventuelle DUT-reguleringer som følge af lovændring vil blive udarbejdet umiddelbart efter indgåelse af Økonomiaftalen og medtaget på budgetkonferencen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget

  1. drøfter og tager stilling til hvilke budgetforslag administrationen skal arbejde videre med i budgetprocessen
  2. drøfter og beslutter udmøntningen af effektiviseringsrammen.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget drøftede sagen og afgav signaler til det videre arbejde med budget og udmøntning af effektiviseringsrammen.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

5: Retablering efter kloakering af Klostervej i Kloster

Sagsnr: 22-011534

Sagsfremstilling

Der forelægges sag om renovering af Klostervej i Kloster by. Teknik- og Miljøudvalget bedes tage beslutning om omfanget af retablering i forbindelse med et kloakeringsprojekt.

I forbindelse med at Ringkøbing-Skjern Forsyning i 2022 igangsatte en større renovering og omlægning af regn- og spildevandsledninger igennem hele Kloster by, skal der samtidig ske en retablering af Klostervej.

Den første sydlige strækning af Klostervej er allerede retableret 1:1 som oprindeligt profil, heraf en kort strækning i centrum af byen med vandrender i begge sider, og cykel- og gangareal bag vandrenden. Hele vejens bredde er med dette profil overkørebar uden kantstensopspring.

 

I forbindelse med projektet har borgere i Kloster nedsat en arbejdsgruppe "Klostervejgruppen", og de har med baggrund i helhedsplan for Kloster By, fået udarbejdet et skitseprojekt, hvor vejen gives et nyt og mere stramt profil med brede kantbaner til cyklerne og kantstensopspring for etablering af fortov, samt mindre hastighedsdæmpende foranstaltninger fordelt på strækningen.

Den eksisterende rundkørsel midt i byen er desuden foreslået omlagt sammen med sti og fortov, og med inddragelse af det lille grønne område på stedet.

Klostervejgruppen har forsøgt at søge tilskudsmidler til gennemførelse af projektet, men det er ikke lykkedes for dem at finde midler til vejprojektet. 

Den seneste udvikling i forhold til Klostervejgruppens projektforslag er, at der ikke er samlet enighed om projektet. Landbruget i Kloster ønsker således ikke de foreslåede ændringer af vejens profil, fordi de blandt andet ser udfordringer med cyklisterne, som bliver presset op mod kantstenen, når de store landbrugsredskaber skal passere.

Administrationen vurderer samlet set, at der med de modsatrettede ønsker er usikkerhed om, hvorvidt borgerne vil kunne stå sammen om projektet, eller det blot vil skabe splid.

Det er administrationens samlede vurdering og anbefaling, at projektet gennemføres således:

  • Vejen retableres generelt set i 1:1, som oprindeligt planlagt, med sti- og gangareal lagt sammen til fællessti og evt. belagt med OB.
  • Geometrien for rundkørslen og stier med videre i midten af byen justeres som foreslået af borgergruppen, så forløbet bliver mere naturligt, og således at den vil få en god hastighedsdæmpende virkning.
    Det er forudsat, at Klostervejgruppen finder midler til omlægning af Johanne Høkers plads inklusiv stier og fortov.
  • Det vurderes nærmere, om der eventuelt kan anlægges et mindre antal hastighedsdæmpende foranstaltninger, som ønsket af borgergruppen, men med en anden udformning.
Tidsplanen for projektet er, at forsyningen har udbud på næste etape sommer 2023, og i den forbindelse er det nødvendig at kende projektet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der er oprindeligt regnet med en 1:1 retablering, og en finansiering over "Pulje til samarbejdsprojekter med forsyningen". En gennemførelse af projektet som foreslået, kan finansieres over samme pulje.

Effektvurdering

Projektet er afledt af et større kloakeringsprojekt, og det giver derfor god mening af udnytte synergierne hermed. Projektet vil forbedre de æstetiske forhold i byen, samt de trafikale forhold ved rundkørslen, samtidig med at nedslidte belægninger og afvandingskonstruktioner med videre udskiftes.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det fremlagte forslag til retablering af Klostervej godkendes.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling med den præcisering, at der skal ske en tydelig markering af fællesstien.

Jørgen Byskov kunne ikke følge flertallets beslutning.



Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

6: Tilkendegivelse af ekspropriationsvilje til etablering af cykelsti langs Lønborgvej

Sagsnr: 23-005859

Sagsfremstilling

Administrationen er i fuld gang med at udarbejde et projekt for at adskille den dobbeltrettet cykelsti og vejen langs Lønborgvej ved Skjern. 

Byrådet anmodes om at tage stilling til, om der kan indledes en ekspropriationsforretning med henblik på at erhverve de nødvendige arealer og rettigheder til etablering af stien i henhold til vejlovens kapitel 10.

Ved gennemførsel af en ekspropriationsproces ønsker administrationen at opnå en sikkerhed for, at arbejdet i marken kan påbegyndes efter sommerferien, august/september 2023. Samtidig sikres lodsejernes retsstilling og mulighed for prøvelse af dels ekspropriationens lovlighed og dels den tilbudte erstatning.

Stianlægget berører 3 lodsejere. Det forventes, at åstedsforretningen kan finde sted april 2023.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ekspropriationshjemlen findes i Lov om offentlige vejes Kapitel 10.

Økonomi

Rettighedserhvervelserne og de efterfølgende anlægsarbejder er indeholdt i anlægsbudgettet.

Effektvurdering

Adskillelsen af cykelstien og vejen gør, at borgere kan bevæge sig trygt og sikkert i trafikken på strækningen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler, at Byrådet:

  1. Træffer en principiel beslutning om vilje til at gennemføre en ekspropriationsforretning, med formål at erhverve de nødvendige arealer og rettigheder til adskillelse og etablering af en cykelsti langs Lønborgvej ved Skjern. 
  2. Udpeger et medlem af Teknik- og Miljøudvalget til deltagelse i åstedsforretningen. 
  3. Bemyndiger Teknik- og Miljøudvalget til at træffe den endelige ekspropriationsbeslutning.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt, herunder at Ole Nyholm Knudsen udpeges til deltagelse i åstedsforretningen.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

7: Udvidelse og ændring af netværket til husstandsnær indsamling af glasaffald

Sagsnr: 21-002244

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget har den 25. maj 2021 vedtaget udformningen af henteordningen for det genanvendelige husholdningsaffald. I den forbindelse blev det vedtaget, at glasaffald skal indsamles husstandsnært i de eksisterende kuber/nedgravet beholdere placeret rundt i kommunen og på genbrugspladserne.

Den daglige drift af netværket for glasaffald er udfordret af denne beslutning både i forhold til tilpasning af placeringer og af kapacitet de enkelte steder. Det er blandt andet ikke muligt at opsætte kuber/beholdere ved nye bydele, opsætte ekstra kuber hvor kapacitetsbehovet er steget eller flytte kuber der ikke benyttes i særlig grad.  

For eksempel har udbygningen af antallet af feriehuse ved Lalandia øget kapacitetsbehovet i forhold til de eksisterende antal glaskuber. Samtidig er der steder i kommunen, som ikke er omfattet af netværket i dag, eksempelvis Torsted.

Administrationen anbefaler derfor, at der bliver mulighed for at kunne udvide og ændre netværket af kuber/nedgravet beholdere til glasaffald, når der er grundlag for det i henhold til kapacitetsbehov og til at sikre optimering af den generelle dækning af husstandene i kommunen.

Administrationen anbefaler endvidere, at administrationen bemyndiges til at håndtere ændringer og udvidelser af netværket for glasaffald som led i den almindelige drift. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Affaldsbekendtgørelsen og Affaldsaktørbekendtgørelsen.

Økonomi

Affaldsområdet er gebyrfinansieret. Alle omkostninger eller besparelser vil derfor blive indregnet i taksterne.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at administrationen bemyndiges til at udvide og ændre netværket af kuber/nedgravet beholdere til glasaffald, når der er grundlag for det i henhold til kapacitetsbehov og til at sikre optimering af den generelle dækning af husstandene i kommunen.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

8: Midlertidig landzonetilladelse og dispensation fra lokalplan

Sagsnr: 22-024198

Sagsfremstilling

Ejeren af Lodbergsvej 44 i Søndervig har søgt om tilladelse til at opføre en iskiosk på matr.nr. 213q Søgård Hgd., Nysogn.

Der er tale om en bygning på ca. 40 m², og ca. 50 m² udeareal, der er flisebelagt for bord/bænke med eventuelle parasoller. Fra kiosken skal sælges kioskvarer, herunder is, drikkevarer og fastfood.

Åbningstiden vil maksimalt være inden for 09.00-22.00 dagligt.

  
Luftfoto over placeringen                                    Situationsplan

 

Administrationens bemærkninger
Iskiosken ønskes opført på et areal, der ligger i landzone, og som er lokalplanlangt med lokalplan nr. 72, som fastsætter den primære anvendelsen til bolig- og institutionsformål.
Projektet er ikke i overensstemmelse med lokalplanens primære anvendelse, og en dispensation for anvendelsesbestemmelserne kan efter planloven kun udstedes midlertidig for 3 år. Derfor vil landzonetilladelsen også skulle være tidsbegrænset til 3 år.

Lokalplanen angiver i:
§3.9 at delområdet kan anvendes til bolig- og institutionsformål
§3.10 at ændring af den nuværende anvendelse skal godkendes af kommunalbestyrelsen

Administrationen bemærker, at der i lokalplanen ikke står, at anvendelsen skal være bolig- og institutionsformål, ligesom det fremgår af §3.5, at den primære anvendelse for delområde II skal være bolig- og institutionsformål.

Anvendelsen er derfor ikke fastlagt helt præcis i lokalplanen.


Luftfoto med indtegning af afgrænsningen for delområde II og hvor rød cirkel viser placering af iskiosken.

Administrationen vurderer ikke, at en midlertidig tilladelse på 3 år vil være til hinder for, at delområdet efterfølgende vil kunne anvendes til den primære anvendelse, som er bolig- og institutionsformål.

Naboorientering
Ansøgningen har været sendt i naboorientering ved de nærmeste naboer omkring den ønskede placering.

Der er i den forbindelse modtaget bemærkninger og indsigelser mod opførelse af en iskiosk på stedet. Bemærkninger og indsigelser går overvejende på frygt for gener i form af øget trafik, henkastet affald, larm, lugt og uro i området, som grænser op til sommerhusområdet mod vest.
Alle bemærkninger og indsigelser er vedlagt som bilag.

Ansøger har fået forelagt alle bemærkninger og indsigelser og er kommet med en udtalelse hertil, som er vedlagt som bilag.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §19 og §35 stk. 1.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Udvalget, at der meddeles en 3-årig midlertidig landzonetilladelse og en midlertidig dispensation fra anvendelsesbestemmelserne i lokalplanen, hvor der stilles vilkår om, at åbningstider, arealudlæg og anvendelse er som oplyst i ansøgningen.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling på betingelse af, at materialer og farver skal godkendes af administrationen.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

9: Dispensation fra lokalplan til tagmateriale

Sagsnr: 20-009151

Sagsfremstilling

Klage
En nabo til ejendommen Præstegårdsvej 78, 6900 Skjern har klaget til kommunen over store gener fra blank og reflekterende tag. 

Klageren henviser til lokalplanen nr. 52's krav om, at blanke og reflekterende tagmaterialer ikke må anvendes.

Der er tale om et nyt enfamiliehus med udhuse, som er opført i 2019. Klager har bedt ejeren af ejendommen om at gøre noget ved problemet, men det har ejeren ikke ønsket, da han har et byggeri, som kommunen har meddelt byggetilladelse til.

Som tagbeklædning på alle bygninger var valgt en forholdsvis ny type Jacobi Tagtegl Brilliantsort.

Klager har indsendt fotos, der viser nabotagets genskin på sin terrasse. Vedlagt i bilag.

Administrationens afgørelse til klagen
Administrationen meddelte efterfølgende klageren, at kommunen ikke mente, at lokalplanens krav var overtrådt med hensyn til det valgte tagmateriale, der fra producenten er oplyst til en glansværdi på 26 promille.

Kommunen har efter hidtidig praksis vurderet, at glansværdier under 30 promille ikke var at betragte som blanke materialer. Og dette krav er også indføjet i de nyere udarbejdede lokalplaner.

En rundspørge ved nabokommuner viser, at det er en praksis, der er meget benyttet.

For at kunne håndhæve en lokalplans bestemmelser, skal de være præcise og detaljerede, således at der ikke er tvivl om, hvad der er tilladt eller ikke tilladt efter en lokalplan. Tvivl om forståelse af en lokalplanbestemmelse ud fra retssikkerhedsmæssige hensyn bør ikke komme den pågældende ejer til skade.
På den baggrund vurderede administrationen ikke, at lokalplanens bestemmelse var præcis og skarp nok i ordlyden til, at anfægte det valgte tagmateriale på Præstegårdsvej 78.

På den baggrund og herunder også praksis meddelte administrationen, at kommunen ikke vurderede, at der med det valgte tagmateriale var sket en overtrædelse af lokalplanen. Afgørelsen var ledsaget af en klagevejledning til Planklagenævnet.

Planklagenævnet
Naboen klagede over kommunens afgørelse til Planklagenævnet, idet klager fastholdt, at taget var blank og reflekterende, og dermed en overtrædelse af lokalplanen.

Planklagenævnet ophævede kommunens afgørelse. 

Uddrag fra Planklagenævnets afgørelse:
Planklagenævnet finder ikke, at angivelser af glansværdi giver et entydigt billede af den visuelle oplevelse af spejlvirkningen fra f.eks. et tegltag, men at genevirkningerne fra tilbagekastet lys også afhænger af andre forhold såsom overfladens farve og tekstur. En kommune kan således ikke i alle tilfælde, alene ud fra producentens oplysninger om glansværdien, vurdere, hvorvidt tagsten overholder et forbud mod blanke eller reflekterende tagmaterialer, men må efter omstændighederne supplere med egne, individuelle undersøgelser.

I forbindelse med en verserende retssag mellem klageren og ejeren af ejendommen, som vedrører genskinsgener fra taget på ejendommen Præstegårdsvej 78, er der den 30. september 2021 udarbejdet en skønserklæring. Skøns-manden har i skønserklæringen anført, at der i perioder kunne konstateres væsentlige genskinsgener fra den østlige tagflade på klagerens terrasse, samt at der i perioder kunne konstateres genskinsgener i klagerens opholdsstue.
Planklagenævnet finder ikke, at tagmaterialet er i overensstemmelse med lokalplanen. Nævnet har herved særligt lagt vægt på, at det i skønserklæringen konstateres, at der er genskin fra den østlige tagflade. Det fremgår ligeledes af klagerens billede fra den 21. april 2020 og billedet fra kommunens tilsyn den 28. maj 2020, at tagmaterialet tilbagekaster lys og fremtræder skinnende.

De anvendte tagsten må derfor anses for reflekterende og i strid med lokalplanens § 8.4, og forholdet kræver derfor dispensation, jf. planlovens § 19.

Ansøgning om dispensation fra lokalplanen
Ejeren har derfor nu søgt om dispensation fra lokalplanens krav til tagmaterialet.

Der er søgt om at beholde tagbeklædningen på alle tageflader, bortset fra den tagflade, der vender ind mod naboen, der har klaget over genskin. Der søges samtidig om dispensation til at skifte tagbeklædningen på tagsiden, der vender mod klageren. Tagbeklædningen på denne tagside ønskes udskiftet til tagsten af samme type, men med en glansværdi på 4.

Naboorientering
De to dispensationsansøgninger har været sendt i naboorientering. I den forbindelse er der kommet indsigelse fra klageren til begge dispensationsansøgninger. Ingen øvrige naboer er kommet med bemærkninger eller indsigelser. 

Indsigelser vedlagt som bilag.

Naboens indsigelser har været forelagt ansøgeren.

Administrationens bemærkninger
På baggrund af Planklagenævnets afgørelse og udtalelser, har administrationen vurderet, at det ikke på forhånd kan afgøres om den nye tagbeklædning med en glansværdi på 4 overholder lokalplanens krav til, at det ikke må være blank og reflekterende.
Derfor har administrationen anbefalet ejeren at søge en dispensation.

Med de tagmaterialer der i kommunen hidtil er anvendt med en glansværdi på maks. 30, har der ikke været klaget over genskin, så den forholdsvis nye glatte tagsten har tilsyneladende en overflade og struktur, der gør at en glansværdi på 26 vil være skinnende i en grad, der ikke er i overensstemmelse med lokalplanen.

Efter Planklagenævnets afgørelse er administrationen nu mere opmærksom på problemet, og spørger ind til hvilken type tagsten, der er tale om, hvis der er lokalplan med krav om at der ikke må være blanke og reflekterende tagmaterialer.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §19 

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at meddele dispensation til det ansøgte, da det vurderes, at en tagsten med en glansværdi på 4 kun i begrænset omfang kan give anledning til gener.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Niels Rasmussen tilkendegav, at han mener, at tagbeklædningen pa alle tagflader skal skiftes.


Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

10: Sti ved boligområdet, Amtmandens Allé, 6950 Ringkøbing

Sagsnr: 22-022652

Sagsfremstilling

Grundejerforeningen (Amtmandens Allé) har sammen med ejeren/sælger af det udstykkede område søgt om at nedlægge et stykke af en sti, som endnu ikke anlagt i forbindelse med byggemodningen af boligområdet Amtmandens Allé i Ringkøbing.

Området er omfattet af lokalplan nr. 351.
Denne anfører i §8.3, at der udlægges arealer til stier med en beliggenhed som vist i princippet på lokalplanens bilag 3.

Det pågældende stiudlæg fremgår som strækning "b-b", i lokalplanens kortbilag 3.
Stien "b-b", fletter sammen med en anden sti som er markeret "j-j".

Den del af stien "b-b" der ønskes nedlagt ligger mellem sammenfletningen til stien "j-j" og skovarealet længere imod syd.
Af bilaget "kort over stien" er det stykke sti, der søges om ikke at etablere, markeret med gule prikker.

Der har tidligere tilbage i 2014 været en lignende henvendelse om nedlæggelse af stien.
På daværende tidspunkt blev sagen sat i bero, da det blev vurderet, at grundlaget for høringen i området var for tyndt, da der kun var opført ganske få huse i området.

Der er nu fremsendt en konkret ansøgning om dispensation til at nedlægge stien.
Ansøger begrunder i sin ansøgning, at nedlæggelsen af stien er på baggrund af, at der i området er en anden sti, mellem hus nr. 13 og 15 ved Amtmandens Allé.
Ansøger begrunder yderligere, at det ikke giver mening at etablere den resterende del af stien, da den ikke fører nogen steder hen.

Den planlagte sti fører hen til et fælles lege- og opholdsareal i områdets sydlige del. Herfra er der forbindelse til områdets fortove med videre.

Det er korrekt, at der er etableret et stykke fortov langs boligvejen der gør, at man kan færdes sikkert hen til de øvrige planlagte stiforløb. Men det er administrationens vurdering, at det mest naturlige stiforløb gennem områdets vestlige del er via den sti, der er ansøgt om ikke at etablere.

Stien er en del af et større stiforløb der er skitseret i helhedsplanen for Ringkøbing, og som delvist er anlagt. Stiforløbet forbinder blandet andet området ved de nye regnvandssøer ved Holstebrovej med området ved Naturkraft, og stien går blandet andet også igennem skoven syd for Amtmandens Allé.

Der er foretaget en nabohøring til alle ejere og beboere indenfor lokalplanområdet.
Der kom ingen bemærkninger eller indsigelser til høringen omkring ansøgning om dispensation til nedlæggelse af det pågældende stiforløb.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §19.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Inddragelse af fælles udlagte stier til private formål, for de ejendomme der grænser op til stiudlæg  i lokalplanlagte områder, er ikke hensigtsmæssigt, og det kan medføre en uheldig præcedens.

Indstilling

Administrationen indstiller, at der meddeles afslag til ansøgningen om ikke at etablere dele af stien.

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget besluttede at imødekomme ansøgningen.

Niels Rasmussen ønskede at følge administrationens indstilling.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

11: Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for centerområde med boliger ved Herningvej og Møllevej i Ringkøbing

Sagsnr: 23-005552

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at igangsætte planlægningen, for et område til centerformål, herunder etageboliger ved Herningvej og Møllevej i Ringkøbing.

Ansøgning

Ansøger anmoder om at få udarbejdet et plangrundlag for ejendommen Herningvej 46 samt Møllevej 16-22 i Ringkøbing. Der søges om mulighed for at opføre op til 40 boliger med altan og et større fælles opholdsareal. Byggeriet ønskes opført i 2½ etager med saddeltag og en maksimal højde på 11 meter samt en maksimal bebyggelsesprocent på 100%.

Boligerne placeres som en randbebyggelse langs Herningvej og Møllevej, hvilket giver mulighed for et større, sydvestvendt opholdsareal til ejendommens beboere. Parkering placeres mod syd, og vejadgang sker fra Møllevej.

Med byggeriet ønskes skabt en arkitektur, der binder bro mellem den gamle købstads bykerne og det moderne byggeri beliggende i udkanten af Ringkøbing. Det primære materialevalg er rød tegl på facader og tag, mens opgangene fremstår i zink og tegl i grå nuancer.

Se projektbeskrivelsen for yderligere visualiseringer.

 

Visualisering: BayArch

Området

Projektområdet ligger centralt i Ringkøbing i nærheden af svømmehallen, fjorden og midtbyen. På grunden har tidligere ligget en autoforhandler med værksted og enkelte boliger. Alle bygninger er i dag nedrevet.

Projektområdet afgrænses mod nord og øst af Herningvej og Møllevej, og mod og vest af boliger, herunder etageboliger i tre etager ved Kronager. Langs Herningvej findes andre tilsvarende boligbebyggelser i 2½ etager, hvoraf flere rummer serviceerhverv i stueetagen.

Planforhold

Kommuneplanen
Størstedelen af området er i dag omfattet af kommuneplanramme 36ce061, der fastsætter områdets anvendelse til centerformål, herunder boliger, butikker, kulturelle institutioner, offentlige formål, publikumsorienterede serviceerhverv med videre. En mindre del af området er omfattet af kommuneplanramme 36bo071, der fastsætter områdets anvendelse til åben-lav og tæt-lav boligbebyggelse.

Det ansøgte byggeri er ikke i overensstemmelse med kommuneplanen, og vil derfor kræve udarbejdelse af et tillæg til kommuneplanen, der udlægger området til centerformål primært med mulighed for boliger, og giver mulighed for en bebyggelsesprocent på op til 100% samt en bygningshøjde på op til 11 meter.

Lokalplan
Området er endvidere omfattet af delområde I i lokalplan nr. 01.072 for et område til centerformål, privat serviceerhverv og boliger ved Møllevej og syd for Herningvej i Ringkøbing.  

Lokalplanen giver mulighed for boliger i op til 2½ etager. Dog er der i lokalplanen fastsat en maksimal bygningshøjde på 8,5 meter samt en maksimal bebyggelsesprocent på 50.

Det ansøgte er derfor ikke i overensstemmelse med lokalplanen, og vil kræve udarbejdelse af en ny lokalplan.

Zoneforhold

Området er beliggende i byzone. Ved lokalplanlægningen bibeholdes området i byzone.

Miljøvurdering

I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af planforslagene.

Vurdering og anbefaling

Administrationen anbefaler, at kommuneplantillægget udlægger området til centerformål, således at der også fremadrettet er mulighed for publikumsorienterede serviceerhverv og kulturelle formål i gadeplan, hvilket vil bidrage til liv langs Herningvej.

Administrationen vurderer, at bebyggelsesprocenten på 100% er passende for et midtbynært boligområde. Den øgede bebyggelsesprocent vil bidrage til en bedre udnyttelse af arealressourcen i Ringkøbing By. Bebyggelsen vurderes ikke at medføre skygge- og indbliksgener for naboer.

Kommuneplanen angiver, at opholdsarealer til den enkelte bolig skal svare til 10% af boligarealet. For at sikre et ensartet udtryk af bebyggelsens facade, fastsættes en mindste altanstørrelse på 6,5 m2 svarende til 10% af boligstørrelsen på de mindste boliger. Hertil kommer fælles opholdsarealer.

Den vedlagte bebyggelsesplan udlægger alene én p-plads pr. bolig. Kommuneplanen stiller krav om 1½ p-plads pr. bolig, og det vurderes, at antallet af p-pladser bør følge det i kommuneplanen angivne parkeringskrav.

Administrationen anbefaler, at planlægningen kan igangsættes under forudsætning af:

  • At der sikres tilstrækkelige parkeringspladser i overensstemmelse med kommuneplanens generelle rammer og parkeringsvedtægt
  • At disponeringsplanen tilrettes i overensstemmelse med ovenstående.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Planlægningen for etageboliger ved Herningvej vil bidrage til en fortætning af den centrale del af Ringkøbing, og vil dermed understøtte en hensigtsmæssig udnyttelse af arealressourcen i vores byer.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at:

  • Planlægningen for et område til centerformål/boligformål ved Herningvej og Møllevej i Ringkøbing igangsættes for ansøgers regning og risiko, med udgangspunkt i ovenstående forudsætninger.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

12: Offentliggørelse af planforslag for et område til boligformål ved Nr. Søndergårdsvej, Spjald

Sagsnr: 21-017163

Sagsfremstilling

Økonomiudvalget har den 9. august 2022 besluttet at igangsætte udarbejdelse af et plangrundlag for et område på ca. 1813 m2 til boligformål, mere specifikt åben-lav og tæt-lav bebyggelse ved Nr. Søndergårdsvej 10, Spjald.

Planområdets placering i Spjald. 

Formål

Formålet med planlægningen er at give mulighed for etablering af åben-lav eller tæt-lav bebyggelse i planområdet.

Områdets disponering og bebyggelse

Lokalplanforslaget udlægger området til boligformål i form af enten to åben-lav boliger eller fire tæt-lav boliger.

Ved etablering af åben-lav bebyggelse, vil vejadgangen være fra Søndergårdsparken. Ved åben-lav bebyggelse, kan hver bolig have vejadgang fra Nr. Søndergårdsvej.

Miljøvurdering

Der er gennemført en miljøscreening af planforslagene. Konklusionen af screeningen er, at planforslagene ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet, og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering.

Foroffentlighed

Der er ikke indkommet nogle ideer og forslag til planlægningen i foroffentlighedsfasen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om planlægning

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Realisering af planen vil understøtte et mangfoldigt og varieret udbud af arealer til boligformål.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at:

  • Forslag til Tillæg 34 til Kommuneplan 2021-2033 og lokalplan 495 for et område til boligformål ved Nr. Søndergårdsvej, Spjald vedtages og fremlægges i offentlig høring i fire uger.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

13: Landzonetilladelse - Etablering af gyllebeholder i det åbne land

Sagsnr: 23-001897

Sagsfremstilling

Ansøgning

Ringkøbing-Skjern kommune har modtaget en ansøgning om placering af en ny gyllebeholder med en diameter på 32,31 meter og en højde på 5,1 meter (kun 3-3,5 meter er over terræn), svarende til 4150 m3 på matr. nr. 8l, Ø. Lem By, Sdr. Lem på areal tilhørende landbrug uden beboelse på Nymøllevej 0, 6950 Ringkøbing.

Gyllebeholderen skal modtage afgasset husdyrgødning fra biogasanlæg, og da der er under 300 meter til nærmeste nabobeboelse, er der krav om teltoverdækning af gyllebeholderen. For at tilpasse teltoverdækning til den omkringliggende beplantning stilles der vilkår om, at der vælges en teltoverdækning i en mørkere nuance. Højden på teltoverdækningen bliver ca. 7 meter.

Rundt om den nye gyllebeholder vil der blive plantet afskærmende beplantning, så gyllebeholderen bliver delvis afskærmet fra alle sider.

I forbindelse med etableringen af den nye gyllebeholder skal der også laves en indkørsel og en udkørsel til gyllebeholderen fra Nymøllevej.

Arealet, hvor gyllebeholderen placeres, er beliggende midt i udspredningsarealet, og det vil derfor give en driftsmæssig fordel at kunne opbevare husdyrgødning her. Ligeledes vil den husdyrgødning der skal anvendes på arealet, kunne tilkøres udenfor udspredningssæsonen, hvilket vil udjævne antallet af transporter, således at spidsbelastningerne bliver mindre. Husdyrgødningen vil blive transporteret på lastbiler, der indeholder ca. 35 tons pr læs svarende til ca. 119 transporter om året eller ca. 3 om ugen. Disse transporter forventes jævnt fordelt over året og derved undgås, at alt husdyrgødningen skal transporteres til arealerne indenfor den normale udkørselsperiode. Lastbiltransporten vurderes at være bedre for den øvrige trafik på vejene end at husdyrgødningen skal transporteres til markerne med traktor og gyllevogn i forårsmånederne, hvor der i forvejen er travlhed på vejene.

Administrationens bemærkninger til ansøgningen

Gyllebeholderen placeres på en bygningsløs ejendom med et samlet areal på ca. 90 ha. Efter overtagelse af yderligere arealer den 1. oktober 2023 vil ejendommen bestå af i alt 111,2 ha til dyrkning.

Den ansøgte gyllebeholder er større, end hvad der kan betragtes, som erhvervsmæssigt nødvendigt for den pågældende ejendom på ansøgningstidspunktet. Gyllebeholderens størrelse passer dog til den mængde husdyrgødning og er erhvervsmæssigt nødvendigt for den pågældende ejendom efter overtagelsen af de yderligere arealer i oktober 2023.

Idet der ønskes opført en gyllebeholder, der er større, end hvad der kan begrundes ud fra den enkelte landbrugsejendoms drift, er gyllebeholderen ikke erhvervsmæssigt nødvendigt for den pågældende ejendom på ansøgningstidspunktet. Den ansøgte gyllebeholder kræver derfor en landzonetilladelse efter planlovens §35, stk. 1.

Gyllebeholderen overholder alle afstandskrav, ligger udenfor beskyttelseslinjer og det er vurderet, at den nye gyllebeholder ikke vil medføre en væsentlig genepåvirkning af naboer, kategori 1, 2 og 3 natur, landskabelige værdier og kulturmiljøer.

Udkastet til landzonetilladelsen har været i nabohøring, og der er ikke indkommet bemærkninger fra de omkringboende naboer.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §35 stk. 1

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddelelse landzonetilladelse til den ansøgte gyllebeholder på den ansøgte placering med de sædvanlige vilkår, som gives til gyllebeholdere i det åbne land.

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

14: Ansøgning om bidrag til Heltklækkeriet i Ringkøbing Fjord

Sagsnr: 23-006294

Sagsfremstilling

Bestyrelsen for Foreningen Heltklækkeriet i Ringkøbing Fjord søger om et årligt tilskud på 40.000 kr. fra Ringkøbing-Skjern Kommune (bilag).

Begrundelsen for ansøgningen er, at foreningens økonomi er blevet forringet de senere år på grund af stigende udgifter til vand, el, vedligehold og ikke mindst små mængder af helt.

Foreningen får tilskud fra Fiskeplejemidlerne til udsætning af 125.000 stk. sættefisk, men de har erfaret, at overlevelsesprocenten ikke er så høj som forudsat, så de udsætter mindst 250.000 stk. sættefisk hvert år.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der søges om et årligt tilskud på 40.000 kr.

Hvis tilskuddet bevilges, kan de eventuelt finansieres af driftsmidlerne til vandløbsrestaurering

Effektvurdering

Foreningen Heltklækkeriet i Ringkøbing Fjord har siden 1985 stået for udsætning af sættefisk og heltlarver i Ringkøbing og Stadil fjorde.

"Foreningen ser en stor værdi i at bevare den vestjyske fisk Helt i Ringkøbing Fjord, hvilket alene sker gennem den årlige udklækning af Heltlarver og senere udsætning. Helten kan ikke reproducere sig selv i fjorden"

"Fiskeri efter helt har også et rekreativt formål for lyst- og fritidsfiskere og er ligeledes en vestjysk nationalspise og kulturhistorie for turisterne"

Indstilling

Administrationen indstiller, at der gives et årligt tilskud på 40.000 kr. i årene 2023, 2024 og 2025 finansieret af driftsmidlerne til vandløbsrestaurering.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Fraværende
  • Jens Jacob Østergaard ()
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

15: Ansøgning om øget tilskud til udsætning af laks i Skjern Å systemet i 2023

Sagsnr: 21-014395

Sagsfremstilling

Danmarks Center for Vildlaks søger om øget tilskud fra Ringkøbing-Skjern Kommune til lakseudsætningerne i Skjern Å systemet.

Begrundelsen for ansøgningen er først og fremmest, at den betaling, som DCV har haft mulighed for at afregne for fiskene, ikke har udviklet sig løbende over årene. Fiskeplejen især har afsat og fastholdt et fast rammebeløb til formålet. Derimod er produktionsomkostningerne steget jævnt over årene. Ikke mindst i 2022, hvor energipriserne er steget dramatisk.

De primære produktionsomkostninger er steget med 132% fra 2021 til 2022, og er fortsat med at stige ind i 2023. Der er således behov for en regulering af afregningen med Fiskeplejen, Kommunerne og det tilskud der kommer fra lystfiskerne på minimum 53% for at få omkostnings- inddækket produktionen.

Allerede i efteråret 2021 henvendte DCV sig til Fiskeristyrelsen/Fiskeplejen for at få reguleret rammebeløbet for Fiskeplejen. Efter flere møder i foråret 2022 blev det endeligt afgjort, at fiskeplejen ikke kunne øge den økonomiske rammen for køb af laks i 2022. Senest på et møde den 8. marts i år blev vi meddelt, at Fiskeplejens økonomiske ramme til køb af laks i 2023 kun kan øges med 5%.

Som kompensation for den manglende regulering af Fiskeplejen i 2022 modtog DCV i efteråret 2022 1 mio. kr. fra miljøministeriet, hvilket var med til at bringe regnskab i balance i 2022.  Det blev imidlertid gjort klart, at det var et engangstilskud, så de nu står med de samme økonomiske udfordringer i 2023 som i 2022.

I forhold til Skjern Å ansøgte DCV i efteråret 2022 Herning og Ikast-Brande Kommuner om øget bevilling til udsætningerne i 2023.  Herning Kommune besluttede 19. december at fordoble deres udsætning og bevilling fra 67.000 i 2022 til 134.880 i 2023 og 2 år frem, men under forudsætning af at de øvrige kommuner langs Skjern Å også øgede deres bevillinger. Ikast-Brande Kommune besluttede den 8. marts at bevillige 42.150 til køb af 5.000 ½-års laks til udsætning i 2023. Ikast-Brande Kommune har ikke i en længere årrække bidraget til laksudsætningerne.

DCV havde i første omgang ikke søgt Ringkøbing-Skjern Kommune om øget bevilling, da kommunen allerede støtter udsætningerne med 140.000 i 2022 og der løber en købsaftale til og med 2023. Men på baggrund af klausulen fra Herning Kommune og sidste års kraftige stigning af produktionsomkostningerne, anmodes Ringkøbing-Skjern Kommune nu om en øget bevilling til laksudsætningerne i Skjern Å i 2023.

DCV afslutter ansøgningen med: "det vil være ønskværdigt, hvis en ny bevilling kan være gældende for en ny 3-årig periode."

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der ansøges ikke om et bestemt beløb.

Herning Kommune oplyser ikke, hvor meget de øvrige kommuner skal øge deres bevillinger/køb for at deres bevilling bliver gældende.

Ringkøbing-Skjern Kommune har tidligere vedtaget at købe for 140.000 kr. pr. år i årene 2021, 2022 og 2023. Disse køb finansieres indenfor rammerne i driftsbudgettet til vandløbsrestaurering

Hvis Teknik- og Miljøudvalget vedtager at imødekomme ansøgningen om øget bevilling, kan det eventuelt fortsat finansieres indenfor rammerne i driftsbudgettet til vandløbsrestaurering.

Effektvurdering

Udsætning af laks i Skjern Å systemet bidrager væsentligt til bestanden. De seneste opgangsundersøgelser viser, at de udsatte laks udgør op mod halvdelen af den samlede bestand. Disse laks bidrager til såvel lystfiskeriet som den naturlige gydning. Derfor vil et stop i udsætningerne formentlig betyde en væsentlig nedgang i antallet af opgangslaks.

Trods store udfordringer med den samlede fiskebestand i Skjern Å systemet, har laksen gjort fiskeriet i Skjern Å kendt både i Danmark og udlandet. Fiskeriet tiltrækker mange turister til området, hvilket igen styrker det lokale erhvervsliv. Laksen og fiskeriet er ligeledes et stort aktiv for de lokale, hvor mange tager ejerskab i fortællingen Skjern Å laksen. Senest har Borris slået sig op som Danmarks Laksehovedstad, og laksen indgår i Ringkøbing- Skjern Kommunes byvåben. Alt i alt er laksen et godt brand for vores område.

Indstilling

Administrationen indstiller, at der vedtages en ekstra bevilling til udsætninger i 2023 på 60.000 kr. og for årene 2024 og 2025 bevilges et beløb på 200.000 kr. pr. år finansieret af driftsmidlerne til vandløbsrestaurering.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Fraværende
  • Ole Nyholm Knudsen ()
  • Jens Jacob Østergaard ()
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

16: Brand & Redning MidtVest - budget for 2024

Sagsnr: 23-005892

Sagsfremstilling

Brand og Redning MidtVest fremsender budget 2024 til orientering i ejerkommunerne.

Ifølge vedtægterne forelægges beredskabskommissionen senest i løbet af marts måned budgetforslag for det kommende regnskabsår samt flerårigt budgetoverslag til godkendelse. Det af kommissionen godkendte budgetforslag for det kommende regnskabsår og det flerårige budgetoverslag fremsendes senest 1. april til ejerkommunerne.

Til beregning af budget 2024 er anvendt KL's seneste pris- og lønskøn "løn og priser ialt" fra september 2022 opgjort til 3,1%.

Budgettet opkræves ejerkommunerne efter den vedtagne fordelingsnøgle fordelt med 70% i første rate og 10% i de efterfølgende tre rater:

Fordelingsnøgle:
Herning: 43,3 %
Ikast-Brande: 23,7%
Ringkøbing-Skjern: 33%

Der er for overblikkets skyld medtaget den tidligere vedtagne ekstrabevilling til batteribrande i årene 2022-2026 på årligt 236.200, som er fordelt efter fordelingsnøglen.

Budgetoverslag 2024-2026

Budgetoverslaget er tilpasset de forventninger, der er til driften i de kommende år, herunder hjemtagningen af driften fra Falck. I forbindelse med hjemtagningen, vil der være en vis usikkerhed, som er indarbejdet således, at der i år 1 forventes at kunne hentes 20% af ekstraudgifterne i forhold til kontrolberegningen og i år 2 50%, hvorefter der vurderes at kunne skabes balance i budgettet. Kontrolberegningen viste en årlig ekstra udgift på 1.344.067.

I forhold til lokaleomkostninger, er der alene afsat midler til løbende almindelig vedligeholdelse. Der er ikke afsat midler til større investeringer, renoveringer eller ombygninger.

Det kommunale tilskud er fremskrevet med de af KL anbefalede fremskrivningsprocenter fra seneste offentliggjorte pris-og lønskøn.

Der er taget udgangspunkt i følgende fremskrivningsprocenter:

2023/2024: 3,1%
2024/2025: 3,1%
2025/2026: 3,1%

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen fremsender sagen til Teknik- og Miljøudvalget, Økonomiudvalget samt Byrådet til orientering.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Fraværende
  • Jens Jacob Østergaard ()
  • Hans Pedersen ()

Kopier link til punktet  -   Print

17: Overførsel af driftsmidler fra 2022 til 2023, Teknik- og Miljø

Sagsnr: 23-004615

Sagsfremstilling

Administrationen har opgjort det samlede regnskab 2022 for Teknik- og Miljøudvalgets skattefinansierede driftsramme der indstilles til overførsel til 2023. Der er fuld overførsel på udvalgets driftsramme og beløbet udgør i alt 25,329 mio. kr. fordelt jf. nedenstående oversigt.

Det samlede resultat er forbedret med 7,199 mio. kr. i forhold til 2021.

Land og Vand:
Mindreudgiften i 2022 skyldes blandt andet:

  • Vandløbsvedligeholdelse inkl. vandløbsrestaureringsprojekter med henholdsvis 1,4 mio. kr. på kommunale vandløb samt 0,8 mio. kr. i vedrørende statens projekter.
  • Rottebekæmpelse 1,3 mio. kr. 

Der er indtil videre disponeret med i alt 2,8 mio. kr. i alt til finansiering af § 3-opgaver samt sommerhussager i 2023 og 2024.

Kultur, Natur og Fritid:
Her er der et mindre forbrug på 0,542 mio. kr. i forhold til 2021 og skyldes blandt andet overskud på gearingspuljen på 0,46 mio. kr. Beløbet er disponeret og udbetalt i 2023.

Beredskab:
Mindreudgift i forhold til budgettet. Beløbet reserveres til eventuelle udgifter i forhold til beslutningen om, at kommunen skal betale for oprettelse og tilslutning af brandhaner eksempelvis ved nyudstykninger og ved nedlæggelse af gamle brandhaner.

Trafik og Vej:
Resultatet er forbedret med 3,6 mio. kr. og skyldes blandt andet:

  • Vejplanlægning 0,46 mio. kr.
  • Vejafvandingsbidrag 0,5 mio. kr.
  • Vejbelysning 1 mio. kr.
  • Asfalt 0,3 mio. kr.
  • Kollektiv Trafik 1,2 mio. kr.

Af det samlede overførselsbeløb på 14,525 mio. kr. er der pt. disponeret med i alt 2,682 mio. kr. inkl. vintervedligeholdelse.

Vej- og Park - Drift:
Her er der netto brugt knap 1 mio. kr. mere end 2021. Midlerne er anvendt til planlagte reinvesteringer i materiel.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at sagen oversendes til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om, at der på Teknik- og Miljøudvalgets området overføres i alt 25,329 mio. kr. fra 2022 til 2023

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning


Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()
  • Jens Jacob Østergaard ()

Kopier link til punktet  -   Print

18: Overførsel af anlæg fra 2022 til 2023, Teknik- og Miljø

Sagsnr: 23-004615

Sagsfremstilling

Der er på Teknik- og Miljøudvalgtes anlægsområde uafsluttede anlægspuljer og projekter på i alt 70,352 mio. kr., der søges genbevilget til 2023.

De projekter og puljer der søges genbevilling på fremgår af vedlagte oversigt.

Der er i 2022 afsluttet en del større projekter. Her kan blandt andet nævnes:

  • Klimasikring Skelbækken
  • Cykelsti fra No til Ringkøbing Skole
  • Cykelstil Skjern-Kildevej
  • Cykelsti Videbæk-Sønderup
  • Forlægning af Sønderupvej (Arla)
  • Ombygning af krydset Klostervej-Søndervig Landevej
  • Ombygning af Houvig Klitvej

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, af der bevilges netto 70,352 mio. kr. til færdiggørelse af anlægsprojekter, jf. vedlagte oversigt.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()
  • Jens Jacob Østergaard ()

Kopier link til punktet  -   Print

19: Budgetopfølgning pr. 28. februar 2023, Teknik- og Miljø

Sagsnr: 22-025558

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 28. februar 2023 for Teknik- og Miljøudvalgets driftsområde til orientering. Budgetopfølgningen er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2023 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.

Budgetopfølgningen viser et samlet forventet merforbrug på i alt 0,7 mio. kr., som er på det skattefinansierede område.

Budgetopfølgningen er uændret i forhold til sidste måned og fordeler sig således:

Skattefinansieret område:
Der forventes et samlet merforbrug på 0,7 mio. kr. på området. I forbindelse med budgetlægningen for 2023 blev det besluttet at afsætte ressourcer med 2 stillinger i 2 år, svarende til 1,2 mio. kr. i 2023 og 2024 til behandling af byggesager i sommerhusområder, finansieret af udvalgtes driftsbudget. Administrationen foreslår, at de 1,2 mio. kr. i 2023 og 2024 finansieres af akkumulerede midler under Land og Vand, der forventes at udgør 6 mio. kr. 

Kultur, Natur og Fritid:
Her forventes der et merforbrug på 0,4 mio. kr. på gearingspuljen og skyldes at tilskud til projektet i Hoven først er udbetalt i 2023. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2022.

Land og Vand:
Der forventes et samlet merforbrug på 1,6 mio. kr. og består af 0,4 mio. kr. vedrørende § 3 opgaven samt 1,2 mio. kr. vedrørende sommerhussager. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2022.

Trafik og Vej:
Området består af 3 områder Vejdrift, Vej & Park - Drift samt Kollektiv Trafik. Der forventes et samlet merforbrug på 0,7 mio. kr. og består af følgende:

  • Vej og Park - Drift: Her forventes der et merforbrug på 0,7 mio. kr. og skyldes planlagte reinvesteringer i driftsmateriel. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2022.
  • Kollektiv Trafik: Her forventes der et mindre forbrug i 2023 på 2 mio. kr. I det oprindelige budgetforslag fra Midttrafik var der et forventet driftsunderskud på ca. 1,5 mio. kr. på grund af stigende priser. Der henvises til sag behandlet på TMU-møde den 20. december 2022 i forhold til de ændringer der er foretaget efterfølgende for at imødekomme et merforbrug på området. Det bemærkes at området pt. forventes at balancere i 2024.

Brugerfinansieret område:
Det brugerfinansierede område der består af Dagrenovation, Indsamling af genanvendelige materialer og Genbrug forventes som udgangspunkt at gå i 0.

 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen for februar måned 2023 tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()
  • Jens Jacob Østergaard ()

Kopier link til punktet  -   Print

20: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Ingen bemærkninger.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Orienteringsmøde med Kimo

Fraværende
  • Hans Pedersen ()
  • Jens Jacob Østergaard ()

Kopier link til punktet  -   Print

21: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Fraværende
  • Hans Pedersen ()
Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing