Referat: 20. december 2022 kl. 13:00
Deltagere
- Niels Rasmussen
- Jørgen Byskov
- Irene Lund Pedersen
- Jens Jacob Østergaard
- Ole Nyholm Knudsen
- Hans Pedersen
- Rita Byskov
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Vesterhavsvej 64 i Vedersø. Forespørgsel på flexbolig
- Placering af antennemast
- Ansøgning om etablering af p-plads til 32 autocamper på Holmsland Klitvej 100A, 6950 Ringkøbing
- Anmodning om udvidelse af afgrænsning for et område til erhvervsformål, Skjern
- Status på økonomien for kollektiv trafik
- Klimapartnerskabsaftale med Erhvervsrådet
- Forventninger til budget 2023, Teknik- og Miljø
- Budgetopfølgning pr. 30. november 2022, Teknik- og Miljø
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.
Kopier link til punktet - Print
2: Vesterhavsvej 64 i Vedersø. Forespørgsel på flexbolig
Sagsnr: 22-023130
SagsfremstillingAnsøgning
Ejendomsmægler har på vegne af ejer forespurgt på muligheden for flexbolig på ejendommen Vesterhavsvej 64, 6990 Ulfborg. Jævnfør den gældende lokalplan nr. 314 for ejendommen er der i §6.3 angivet følgende: "Beboelsesejendomme må ikke uden byrådets godkendelse anvendes til andet end helårsbeboelse samt de til dette formål hørende mindre bygninger som for eksempel garager, carporte og udhuse."
Den pågældende ejendomsmægler gør opmærksom på, at de ofte får forespørgsler på muligheden for flexbolig på boliger inden for det aktuelle lokalplanområde.
Naboorientering
Da der i denne konkrete sag er tale om en forespørgsel, er der ikke udført naboorientering. Ved en eventuel ansøgning om flexbolig og hermed potentiel dispensation fra lokalplanen, vil der blive foretaget naboorientering.
Administrationens bemærkninger
Der er i lokalplanområdet ikke tidligere meddelt dispensation til flexboliger.
Administrationen oplyser, at generel praksis i forhold flexboliger er, at før der kan opnås flexboligtilladelse, skal følgende krav være opfyldt:
- At der ikke er noget planmæssigt til hinder for anvendelsen som flexbolig
- At boligen har været beboet min. 2,5 af de sidste 5 år. (kan afvige fra krav, såfremt boligen er udenfor hovedcenterbyer i kommunen.)
- At ejers primær bolig ikke er beliggende i umiddelbar nærhed af den ønskede flexbolig.
Administrationen gør opmærksom på, at §6.3 i lokalplanen ikke er under anvendelsesbestemmelserne i lokalplanen, og det derfor giver mulighed for at kunne dispensere fra dette punkt i lokalplanen
Administrationen vurderer ikke, at dispensation fra lokalplanens §6.3 vil være i strid med lokalplanens formål og anvendelses bestemmelser.
En tilladelse til flexboliger, i landsbyer som Vedersø, kan være medvirkende til at, landsbyen stadig udvikler sig.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanlovens §19 stk. 1
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingUnderstøtter kommunens indlandsturisme
IndstillingAdministrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
- at der for ejendommen Vesterhavsvej 64, 6990 Ulfborg kan meddeles, at der ved en positiv naboorientering kan forventes dispensation fra lokalplan til flexbolig.
- at administrationen får kompetence til fremadrettet at kunne give dispensation fra lokalplanen til flexbolig ved en positiv naboorientering.
Ingen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling for så vidt angår indstillingens pkt. 1.
Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig beslutningen.
Udvalget ønsker stadig at få forelagt eventuelle ansøgninger til flexbolig.
Kopier link til punktet - Print
3: Placering af antennemast
Sagsnr: 22-006012
SagsfremstillingVi har modtaget en ansøgning fra rådgiver for TDC, til placering af en 36 m antennemast på landbrugsejendommen Houvig Klitvej 14, 6950 Ringkøbing. Masten ønskes placeret ca. 6 m øst for landbrugsejendommens maskinhusbygning, og ca. 12 m syd for en nabos sydlige skel. Naboejendommen er i BBR registeret som et 240 m2 stort sommerhus. Ca. 100 m vest for den ansøgte ejendom ligger et større sommerhusområde.
Masten blev tidligere i 2021 ansøgt på samme placering, hvor den daværende ejer af sommerhuset indgav indsigelse mod placeringen efter naboorientering. Efter modtagelsen af indsigelsen, brugte TDC og deres rådgiver mellemtiden til af afsøge andre muligheder på ejendommen. TDC fastholdt efter afsøgning af andre placeringsmuligheder, deres ansøgte placering, da grundejer for masten ikke kunne acceptere alternative placeringsløsninger. Eftersom der i mellemtiden var der kommet ny ejer på sommerhuset, skulle sagen starte forfra.
Masten er ansøgt som en kapacitetsmast, der ønskes placeret på grund af manglende mobil- og datadækning for dette område. Området er ikke fra Statens side udpeget som licensområde med opfyldelse af dækningskrav. Mastens placering i området er således ikke af vital betydning for et licenskrav.
Ejendommen Houvig Klitvej 14 er beliggende i det åbne land, og den ansøgte placering skal behandles jævnfør Planlovens § 35, efter landzonebestemmelserne.
Sagen har været i naboorientering jævnfør Planlovens § 35 stk. 4. I forbindelse med naboorienteringen er der fra den nye ejer af sommerhuset indkommet bemærkninger på 7 punkter:
1: Vi tror, at det vil forringe vores ejendoms værdi.
2: Vi er bange for, at det vil påvirke udlejningen af vores sommerhus.
3: Skygge effekt fra antenne vil påvirke vores have og vores sydvendte terrasse.
4: Placeringen ved minfarmen ville i vores verden være langt mere hensigtsmæssigt.
5: Den vil skæmme vores udsigt voldsomt, når vi kigger ud af vores vinduer.
6: Stråler fra antenne er vi også bekymret for.
7: Vi ved, at der allerede tidligere er nedlagt veto imod den fra den tidligere ejer af vores ejendom.
TDC og deres rådgiver har fremsendt deres bemærkninger til ovenstående punkter:
- Værdi forringelse. Byggeloven, planloven og masteloven hjemler heller ikke mulighed for inddragelse af spørgsmål omkring husværdi forringelser i sagsbehandlingen.
- Forringelse af udlejningsmulighed. TDC kan ikke forholde sig spørgsmålet til udlejningsmulighed. Men bedre dækning i området, vil sikre at man kan bruge hjemmearbejdspladser, man kan streame film og spil. Hvilket betyder meget for hjemmearbejdspladser og for børn og unge.
- Skygge og reflektioner. Uanset hvor masten placeres, vil den være synlig for nogen. Masten har en mat galvanisering så den ikke skinner. Da der er valgt en gittermast, vil der være mindre skyggeeffekt, da man kan se igennem gitterstrukturen.
- Minkfarmen. Ejer af minkfarmen ønsker ikke at få masten placeret ved minkfarmen, da han overvejer at nedrive minkfarmen.
- Skæmme udsigten fra huset. Masten vil kunne ses. Teleoperatøren har 2 typer master en gittermast og en rørmast. Gittermasten vil der være mindre skyggeeffekt ved, da man kan se igennem gitterstrukturen. Rørmasten er ikke gennemsigtig og vil syne mere klodset og kan kaste en skygge.
- Grænseværdier for stråling af radioudstyr. Reglerne om stråling fra radiobølger findes i loven om radioudstyr og elektromagnetiske forhold. Her står bl.a., at radioudstyr (fx antenner og mobiltelefoner) skal være konstrueret sådan, at det både sikrer beskyttelsen af sundhed for personer og husdyr og samtidig er i overensstemmelse med de fastsatte grænseværdier for eksponering af elektromagnetiske felter.
Det er EU, der fastlægger grænseværdien for stråling fra radioudstyr. Grænseværdien er på 2
Watt/kilogram for biologisk væv, hvor mennesker færdes og opholder sig, og gælder uanset
hvilken teknologi, der er tale om, fx 2G, 3G, 4G eller 5G. Det er til gengæld teleselskabernes
ansvar, at grænseværdierne overholdes – også i forhold til installation af antenner osv. I
lovgivningen om radioudstyr er der også fastsat regler om, at fabrikanter af udstyr, som fx
mobiltelefoner og antenner, skal sikre, at udstyret ikke er sundhedsskadeligt og overholder
grænseværdierne. Teleselskaberne skal sikre, at grænseværdierne overholdes. Energistyrelsen er i kontakt med teleselskaberne om fortsat overholdelse af grænseværdierne. Teleselskaberne har løbende foretaget målinger af mobilstrålingen flere steder, hvor borgere har følt sig utrygge, og i ingen af tilfældene har grænseværdierne været overtrådt. Strålingsniveauet ligger iflg. selskaberne langt under de fastsatte grænseværdier de steder, hvor mennesker færdes og opholder sig. - Klage (tidligere ejer). Det er korrekt at tidligere ejer klagede over masteplaceringen. Derfor forsøgte vi at flytte placeringen på grunden, med hensyn til at lodsejer stadig skal kunne benytte hans ejendom i forbindelse med hans virksomhed. Der kunne dog ikke findes en placering der ikke generede ham.
Det er forvaltningens vurdering at der kan findes en bedre alternativ placering, eventuelt at masten rykkes 50- 60 m længere mod syd, hvorved masten vil være mindre synlig i området.
Det er administrationens vurdering, at naboen med den ansøgte placering, vil få betydelige gener i form af skygger på ejendommen, samt at der kan findes en bedre alternativ placering på ejendommen som også tilgodeser, at masten opføres i tilknytning til eksisterende bebyggelse.
Administrationen kan ikke anbefale en placering ved minkfarmen øst for den ansøgte placering.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanlovens § 35
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik & Miljøudvalget meddeler afslag på landzonetilladelse til den ansøgte placering.
BilagBeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
4: Ansøgning om etablering af p-plads til 32 autocamper på Holmsland Klitvej 100A, 6950 Ringkøbing
Sagsnr: 22-013581
SagsfremstillingAnsøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om landzonetilladelse til ændret anvendelse til natparkering for autocampere samt tilbygning til eksisterende servicebygning på ejendommen Holmsland Klitvej 100A, 6950 Ringkøbing. Ejendommen ligger på strækningen mellem Søndervig og Hvide Sande.
Ejer ønsker at etablere en parkeringsplads med 32 p-pladser til autocampere, raste- og natparkering og en tilbygning til eksisterende servicebygning på ca. 20 m² der ligger i tilknytning til fiskesøen, jf. bilag 1 - Ansøgning og tegningsmateriale. Servicebygningen bliver med tilbygningen 55 m².
Ejendommen anvendes i dag til rekreativt formål i form af en put and take fiskesø med tilhørende p-plads og servicebygning. Arealet er ikke udlagt som rekreativt areal i kommuneplanen, men udlagt til landbrugsjord. Bebyggelse består af en servicebygning med toiletter i forbindelse med put and take søen samt små overdækninger langs søerne. Søerne, p-plads og servicebygningen er placeret indenfor eksisterende jordvold på ejendommen, som har en højde på op til 3,5 meter.
Den ansøgte parkeringsplads til autocampere ligger mellem hovedvejen og jordvolde jf. orange cirkel på nedenstående luftfoto.
Lovgivning
Planloven
Hovedreglen er, at der i landzone ikke må foretages udstykning, opføres ny bebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelser og ubebyggede arealer uden landzonetilladelse fra kommunalbestyrelsen, jf. planlovens § 35, stk. 1.
Vejledning om landzoneadministration
Hovedformålet med zoneinddelingen er at forhindre spredt bebyggelse i det åbne land og dermed sikre en klar grænse mellem by og land, og at byudvikling sker, hvor der gennem planlægningen er åbnet mulighed for det. Sigtet er at forbeholde landzonen til jordbrugserhvervene og at tilgodese landskabs- og naturværdier, samtidig med at egentlig byudvikling sker, hvor planlægningen åbner mulighed for det. Zoneinddelingen skaber herved en klar grænse mellem by og land, for hermed at fremme bevarelsen af blandt andet natur- og kulturhistoriske værdier, og miljøkonflikter undgås.
I vejledningen står der følgende: ”Nye campingpladser bør så vidt muligt lokaliseres uden for kystnærhedszonen og ved eksisterende bysamfund eller større ferie-/fritidsanlæg. Udvidelser skal ligeledes begrundes efter vækst-, udviklings- og turismepolitiske overvejelser.”
Landskab
Ejendommen ligger i et landskab, der er udlagt som Bevaringsværdige landskaber, Kystnærhedszonen/ Kystnærhedszonen fri for bebyggelse, Større sammenhængende landskaber og Værdifuldt kulturmiljø.
I kommunens landskabskarakteranalyse ligger ejendommen i Ringkøbing Fjordlandskab, som består af fjorden og de tilstødende lavbundsområder, og som er kendetegnet af et fladt terræn med en meget åben karakter og lange udsigter over vandfladen. Ringkøbing Fjordlandskab, er et landskab hvor en naturpræget karakter (naturværdi) dominerer frem for dyrkede marker og med en hel åben og enkel karakter. Fjordlandskabet er generelt sparsomt bevokset og fremstår hovedsagelig med få enkeltrækkede og lave hegn.
Jævnfør landskabskarakteranalysen er det væsentligt, at ny eller ombygget bebyggelse i randen af sommerhusområderne, ferielandskaberne og byerne ikke virker markant, set fra det øvrige landskabsområde, og at byen dermed har et ensartet og harmonisk møde med landskabsområdet. Sommerhusområder og ferielandskaber bør ikke medvirke til yderligere visuelle påvirkninger i fjordlandskabet.
Ligeledes bør der kun ske ændringer/tiltag i området, der medvirker til at beskytte eller styrke de bærende karaktertræk. Dette er eksempelvis at bevare eller fremhæve den åbne karakter, det flade terræn og de særlige udsigter. Målsætningen betyder også, at der bør lægges vægt på, at området i mindst muligt omfang tilføres visuel påvirkning både i og uden for landskabsområdet.
Administrationens vurdering
Administrationen vurderer, at det ansøgte på grund af antallet af autocamperbåse har karakter af en campingplads og dermed ferielandskab.
Der er administrationens vurdering, at såfremt kommunen ønsker, at der stilles faciliteter til rådighed for autocampere, bør det ske med inddragelse af campingreglementets regler, der sikrer ordnede forhold for autocamperturisterne, herunder brandværnsforanstaltninger, krav om visse hygiejniske forhold, samt den nødvendige infrastruktur med mere.
Derudover vurderes det, at et større antal hvide autocampere vil komme til at fremstå markant i det meget åbne og flade fjordkystlandskab. Den visuelle påvirkningsgrad ved etablering af den ansøgte autocamperplads vil påvirke landskabet i væsentlig negativ retning. Administrationen vurderer, at det ansøgte derfor ikke er foreneligt med landskabets karakter og vil ændre væsentligt på landskabets bærende karaktertræk.
For så vidt angår beplantning er der på naboejendommene, på nuværende tidspunkt, til dels slørende beplantning omkring det ansøgte areal. På selve det ansøgte areal er der ikke noget beplantning, der eventuelt kunne sløre de hvide autocampere. Den eksisterende vold ud mod det ansøgte areal slører til dels autocamperpladsen visuelt fra fjordsiden.
Idet landskabsområdets karakter er åben og flad, vurderes det, at vilkår i en eventuel landzonetilladelse omkring slørende beplantning vil konflikte med landskabets bærende karaktertræk. Det vil derfor ikke være muligt at sløre autocampernes visuelle påvirkning på det omkringliggende landskab, uden at ændre på landskabets bærende karaktertræk.
Generelt vurderes det, at Ringkøbing Fjordlandskab bør friholdes for uplanlagte, større autocamperpladser for at bevare den høje landskabelige oplevelsesværdi landskabet har at byde på.
En tilladelse til etablering af 32 p-pladser til autocampere i landzone kan danne præcedens i lignende fremtidige sager.
Der er efterfølgende taget kontakt til ansøger i forhold til en eventuel reduktion i antallet af autocamper p-pladser. Ansøger oplyser, at man eventuelt kan sænke antallet til for eksempel 24 p-pladser.
Det er administrationens vurdering, at der af landskabelige grunde hverken bør tillades 32 eller 24 autocamper p-pladser på den konkrete placering.
Såfremt det besluttes, at meddele landzonetilladelse bør det være med et vilkår om, at den jordvold der nu er omkring p-pladsen til fiskesøen udvides således autocamperne også placeres bag jordvolden.
Der er endnu ikke foretaget naboorientering i sagen. Hvis udvalget beslutter at meddele en landzonetilladelse, skal der først foretages en naboorientering. Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanlovens § 35 stk. 1.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at der meddeles afslag til det ansøgte.
BilagBeslutningTeknik- og Miljøudvalget besluttede at sende sagen i nabohøring, og gav signaler til det videre arbejde.
Niels Rasmussen ønskede at følge administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
5: Anmodning om udvidelse af afgrænsning for et område til erhvervsformål, Skjern
Sagsnr: 22-027349
SagsfremstillingFormålet med dagsorden er at få en politisk stillingtagen til, hvorvidt afgrænsningen af den igangsatte planlægning for Erhvervsparken i Skjern kan ændres, således, at erhvervsområdet udvides med yderligere arealer til mod øst svarende til ca. 23 hektar. Økonomiudvalget godkendte på møde den 7. juni 2022 igangsætning af plansagen.
Udvidelse af erhvervsområde Erhvervsparken
Kommunen erhvervede i 2020 ejendommen Arnborgvej 1 for at sikre erhvervsområdets videre udvikling. Det er dog en forholdsvis smal ejendom, hvilket på nuværende tidspunkt begrænser mulighederne for at udstykke attraktive erhvervsgrunde.
Byrådets beslutning om at prioritere udvikling af bolig- og erhvervsområder har betydet en fordobling af Jordforsyningsområdets budget, hvilket giver væsentlig bedre muligheder for langsigtede udviklingsmuligheder. Jordforsyningsområdet ser derfor et større potentiale i, at den tidligere godkendte afgrænsning udvides, så der i stedet for udarbejdes en planlægning med en afgrænsning, som fremgår af bilag 1 og 2.
Ny og udvidet planmæssige forhold
De arealer, der er beliggende inden for den udvidede afgrænsning, er kun delvist beliggende inden for eksisterende kommuneplanrammer til erhverv. Udarbejdelse af lokalplanen for det udvidede område forudsætter derfor kommuneplantillæg, som udlægger arealerne til erhverv.
Det anbefales, at det udvidede område som udgangspunkt anvendes til erhverv og dermed ikke indgår i selve aflastningsområdet til butikker. Det anbefales, at der i planprocessen undersøges om afgrænsningen af aflastningsområdet (vist med gult på bilag 1) skal justeres, således at der gives mulighed for butikker på facadearealer mod Arnborgvej i det udvidede område.
Det anbefales, at de tidligere beslutninger om maksimal antal butikskvadratmetre samt butiksstørrelser fastholdes for nuværende, hvormed stillingtagen til eventuelle justeringer heraf afventer den nødvendige detailhandelsundersøgelse, der blandt andet skal belyse påvirkningen af bymidten.
Ejerforhold
Det udvidede område, som ønskes planlagt for, er privatejet. Administrationen har kontaktet lodsejeren med henblik på at afklare mulighederne for at planlægge for lodsejerens jord. Gennem dialog er vi således nået frem til nærværende forslag til lokalplanafgrænsning. Administrationen har modtaget fuldmagt fra ejeren i forhold til at udvide lokalplanlægningen på ejerens jord.
Planloven.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Byrådet har i 2022 bevilget 1,2 mio. kr. til planlægning, diverse forundersøgelser samt nedrivning af Arnborgvej 1. En udvidelse af erhvervsplanlægningen vil betyde, at udgifterne til diverse undersøgelser, som blandt andet arkæologiske- og geotekniske, også øges.
Dertil kommer, at det udvidede område er privatejet, hvorfor der også må forventes udgifter til jordkøb. Det vil således betyde, at en del af Jordforsyningsområdets budget for 2023 øremærkes til planlægning og realisering af udvidelse af Erhvervsparken.
Med udvidelsen af afgrænsningen for lokalplanlægningen vil det betyde, at der kan planlægges og efterfølgende byggemodnes et større og dermed mere attraktivt erhvervsområde, hvormed mulighederne for at gribe nye potentielle virksomheder øges.
IndstillingAdministrationen indstiller,
at Teknik- og Miljøudvalget:
- anbefaler, at Økonomiudvalget godkender afgrænsningen af planlægningen for Erhvervsparken udvides som vist på bilag 2.
- At der i planprocessen undersøges om afgrænsningen af aflastningsområdet skal justeres, så der gives mulighed for butikker på facadearealer mod Arnborgvej
at Økonomiudvalget
- anbefaler Byrådet, at der gives en anlægsbevilling på 1,5 mio. kr. finansieret af det afsatte rådighedsbeløb på 20 mio. kr. i 2023 til den udvidede planlægning samt tilhørende undersøgelser.
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
6: Status på økonomien for kollektiv trafik
Sagsnr: 22-020088
SagsfremstillingFormålet med dagsorden er, at Teknik- og Miljøudvalget tager stilling til forslag om, at brug af HVO-diesel indstilles midlertidig. Desuden informeres om Regionens besparelser for kollektiv trafik, samt de afledte konsekvenser, det giver for Ringkøbing-Skjern Kommune.
Forslag om at brug af HVO-diesel indstilles midlertidigt
Kommunernes budgetter samt Region Midtjyllands budget til kollektiv trafik er voldsom presset. Det skyldes blandt andet, at passagererne ikke er vendt 100% tilbage efter Corona, men også at dieselpriserne er steget væsentligt.
Teknik- og Miljøudvalget besluttede i januar 2020, at benytte HVO på vores 10 lokalruter. Midttrafik oplyste i oktober 2022, at Ringkøbing-Skjern Kommune kan spare 3,8 mio. kr. pr. år ved at benytte almindelig diesel frem for HVO.
Flere kommuner og Regionen har derfor midlertidig besluttet at indstille brug af HVO og gå tilbage til almindelig diesel.
På baggrund af den pressede økonomiske situation anbefaler administrationen, at brugen af HVO-diesel indstilles midlertidigt.
Information om hvilke konsekvenser Regionens besparelser har for den kollektiv trafik i Ringkøbing-Skjern Kommune
Regionen har hen over efteråret varslet store besparelser i hele Regionen fra 2023, hvor mangler 25 mio. kr. Derfor har udvalget for Regional udvikling bedt Midttrafik udarbejde et balancekatalog med forslag til besparelser. Kataloget viser forslag for 41,2 mio. kr.
Med udtagelse af rute 103 Århus-Odder-Hou har udvalget for Regional Udvikling på møde den 7. december 2022 besluttet, at godkende hele balancekataloget med samtlige besparelser på 41,2 mio. kr. fra 2023. Regionen arbejder også på besparelser i budget 2024 og 2025.
I Ringkøbing-Skjern Kommune har Regionen følgende ruter:
- 15 Ringkøbing-Herning
- 26 Holstebro-Skjern
- 124 Ringkøbing-Herning-Århus
Formandskabet og administrationen har været til møde med Regionen om de besparelser, Regionen vil foretage i Ringkøbing-Skjern Kommune.
I forhandlingerne med Regionen indgik følgende ændringsforslag:
- Flere afgange på rute 124, som kompensation for nedlæggelse af rute 15
- En udvidelse af rute 124 fra kyst til kyst således, at ruten udvides til at køre over Søndervig til Hvide Sande
- Eventuel overtagelse af Ringkøbing-Skjern Kommunes lokalrute 561 Skjern-Sdr. Felding, da ruten har stor regional betydning
Siden 2010 har Ringkøbing-Skjern Kommune modtaget et uddannelsestilskud på 1,9 mio. kr. til at opretholde minimumsbetjening på flere lokalruter. Dette tilskud falder væk fra budget 2023 med 50% og 100% i budget 2024.
I balancekataloget er der lagt op til følgende reduktioner og udvidelser i Ringkøbing-Skjern Kommune:
- Nedlæggelse af rute 15. 60% af ressourcerne indarbejdes i rute 124 Ringkøbing-Herning-Silkeborg-Århus. Busafgange morgen og eftermiddag, som benyttes af uddannelsessøgende og pendlere opretholdes
- Forlængelse af rute 124 med to ture fredag og søndag til Hvide Sande
- Nedlæggelse af afgange på rute 26 udenfor myldretiden med få passagerer. Der er desuden forslag om flexbus eller helt nedlæggelse af kørsel i weekender og på skolefridage
- Regionen overtager Ringkøbing-Skjern Kommunes rute 561, Skjern-Sdr. Felding idet ruten befordrer uddannelsessøgende til ungdomsuddannelse i Skjern og Tarm
Budgetterne for 2023 viser behov for tiltag. I det oprindelige budget for Ringkøbing-Skjern Kommune var der et underskud på 1,5 mio. kr., som var planlagt dækket ind af overført overskud på området. I nedenstående oversigt er der indarbejdet ændringer i forhold til det oprindelige budget.
Midttrafik budgetterer med billetindtægter på baggrund af belægning på 100% i 2024. Det vurderes, at denne målsætning ikke nås, og dermed mindre indtægter i 2024.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiEn forøgelse af udgiften til kollektiv trafik i Ringkøbing-Skjern Kommune afhænger af endelig aftale med Regionen. Det bemærkes, at det forventede overskud i 2022 på 5,5 mio. kr. kan medvirke til at budgettet i 2023 og 2024 overholdes.
EffektvurderingServiceforringelse for borgerne i Ringkøbing-Skjern Kommune, og brugere af de regionale rute.
IndstillingAdministrationen indstille til Teknik- og Miljøudvalget, at
- Ringkøbing-Skjern Kommune midlertidig indstiller brug af HVO diesel
- information om Regionens besparelser tages til efterretning
Ingen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
7: Klimapartnerskabsaftale med Erhvervsrådet
Sagsnr: 22-009682
SagsfremstillingErhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget samt Teknik- og Miljøudvalget bedes drøfte og indstille til Byrådet, at kommunen indgår et klimapartnerskab med Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd om at indfri klimamålsætninger og klimaindsatser i fællesskab. Begge udvalg behandler punktet på deres ordinære udvalgsmøde medio december 2022.
Ringkøbing-Skjern Kommunes nye klimaplan har defineret vores vision på klimaområdet, og vi sigter efter klimaneutralitet og robusthed senest i 2050. Klimabelastningen fra kommunen som virksomhed udgør kun en lille del af kommunens samlede klimabelastning i hele kommunens geografi. I arbejdet med at nedbringe udledningen af klimagasser inden for kommunegrænsen, er vi derfor afhængige af, at vi kan samarbejde og understøtte den grønne omstilling i vores lokalområde og i vores erhvervsliv. På den baggrund er der ud over denne klimapartnerskabsaftale med Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd allerede indgået klimapartnerskabsaftaler med Landboforeningen Vestjysk, Destination Vesterhavet og med Ringkøbing Fjord Handelsråd. Desuden arbejdes der på at lave aftale med Ringkøbing-Skjern Forsyning A/S i ejerstrategien, samt i 2023 at indgå klima-partnerskabsaftale med el- og fjernvarmeforsyningsselskaber i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Klimapartnerskabsaftalen mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd er blevet til efter møder med ledelsen i Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd og politikere og administrative medarbejdere i kommunen. Med klimapartnerskabsaftalen forpligter Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd og Ringkøbing-Skjern Kommune sig til - i fællesskab - at arbejde for de mål for udledning og klimarobusthed, der er fastsat i kommunens klimapolitik. Herunder målene om klimaneutralitet og robusthed over for klimaforandringerne. Klimapartnerskabet har til formål at konkretisere målsætningerne og sætte rammerne for implementeringen af de nødvendige klimahandlinger.
Konkret betyder det, at partnerne i fællesskab, og under hensyntagen til nuancerne i baggrunds-beskrivelsen til partnerskabet, blandt andet vil arbejde for:
- at skabe flere grønne jobs til gavn for borgere og virksomheder
- at tiltrække grønne virksomheder, der understøtter kommunens CO2-mål
- at udfase naturgas og olie i erhvervslivet, og i stedet anvende vedvarende energi
- at oprette og facilitere netværk for tung transport
- at vejlede virksomheder til grøn omstilling og fremme bæredygtige produkter
- at fremme gode nationale rammevilkår for grøn omstilling i virksomheder
- at vidensdele og forankre kommunens og erhvervsrådets klimaindsatser, f.eks. gennem netværk
- at aktivere og udnytte Klimarådets ressourcer til understøttelse af virksomheders grønne omstilling
I baggrundsbeskrivelsen til klimapartnerskabet, der findes på side to i bilaget, beskrives baggrund, formål og drift af partnerskabet. Heri fremgår det blandt andet, at partnerskabet ikke er tidsbegrænset. To gange årligt gøres der status over partnerskabsaftalen, så udviklingen evalueres og målsætningerne korrigeres. Til et af disse årlige møder deltager partnerskabets politiske repræsentanter: Formanden for Erhvervs- Klima og Arbejdskraftudvalget og formanden for Teknik- og Miljøudvalget. En årlig status deles med Byrådet og bestyrelsen i Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd. Viden & Strategi sekretariatsbetjener klimapartnerskabet.
Bestyrelsen i Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd har på sit møde mandag den 21. november 2022 godkendt klimapartnerskabsaftalen.
Klimapartnerskabsaftalen er vedhæftet i bilag.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiI baggrundsbeskrivelsen på side 2 i bilaget, fremgår det, at:
Finansiering af konkrete indsatser og projekter vil skulle aftales fra gang til gang – med finansiering fra erhvervsrådet selv, fra virksomheder, fra kommunen, fra nationale og internationale støttemuligheder, og fra offentlige og private fonde.
Såfremt et tiltag som følge af partnerskabsaftalen kræver yderligere kommunal finansiering, skal der søges et særskilt tilskud. EffektvurderingKlimapartnerskabsaftalen bidrager til opfyldelsen af Ringkøbing-Skjern Kommunes mål i Klimahandlingsplanen og afledte projekter vil bidrage til opfyldelse af målsætningerne om CO2-reduktion og klimarobusthed i kommunens klimapolitik.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget drøfter og indstiller klimapartnerskabsaftalen mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd til godkendelse i byrådet.
BilagBeslutningTeknik- og Miljøudvalget drøftede klimapartnerskabsaftalen med Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd og anbefaler denne godkendt.
Kopier link til punktet - Print
8: Forventninger til budget 2023, Teknik- og Miljø
Sagsnr: 22-027158
SagsfremstillingFormålet med denne dagsorden er, at orientere udvalget om forventningerne til udvalgets driftsbudget for 2023.
De første forventninger til budgettet for 2023 er et forventet merforbrug på 2,2 mio. kr. jf. nedenstående oversigt.
Der er på Teknik- og Miljøudvalgets driftsbudget fuld overførselsadgang, og det forventede beløb til overførsel til 2023 udgør i størrelsesordenen 22 mio. kr. Dette beløb er fortsat usikker, idet det blandt andet afhænger af de endelige udgifter til vinter og asfalt. Der er indtil videre godkendt anvendelse af 2,2 mio. kr. af disse midler i 2023 til byggesagsbehandler, § 3 opgaver samt behandling af 600 byggesager i sommerhusområder.
På kollektiv trafik stod kommunen med en budgetmæssig udfordring i 2023 på grund af de stigende brændstofspriser, nedgang i passagerindtægter samt besparelser i Regionen. De budgetmæssige udfordring i 2023 er løst ved at gå fra HVO til almindelig diesel, samt aftaler med Regionen. Den konkrete sag behandles i andet punkt på dette møde.
I Vej & Park er der også udfordringer med stigende brændstofspriser, som bevirker, at den kalkulerede fortjeneste bliver forringet. Taksterne er derfor hævet for at modvirke dette, for at sikre, at Vej & Park har mulighed for reinvestering i materiel.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
BilagBeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
9: Budgetopfølgning pr. 30. november 2022, Teknik- og Miljø
Sagsnr: 21-027324
SagsfremstillingAdministrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 30. november 2022 for Teknik- og Miljøudvalgets driftsområde til orientering. Budgetopfølgningen er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2022 men eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.
Budgetopfølgningen viser et samlet forventet merforbrug på i alt 2,113 mio. kr. fordelt med et forventet mindre forbrug på det skattefinansierede område med 4,207 mio. kr. og et forventet merforbrug på 6,32 mio. kr. på det brugerfinansierede område. Der er ingen ændring i forhold til sidste budgetopfølgning.
Budgetopfølgningen fordeler sig således:
Skattefinansieret område:
På det skattefinansierede område forventes der et samlet mindreforbrug på 4,207 mio. kr. og fordeler sig således:
Trafik og Vej:
Området består af 3 områder Vejdrift, Vej & Park - Drift samt Kollektiv Trafik. Der forventes et samlet mindreforbrug på 0,199 mio. kr. og består af følgende:
- Vejdrift: Der forventes et samlet mindreforbrug på 0,5 mio. kr. som er på Vejbelysningsomårdet.
- Vej og Park - Drift: Der forventes et samlet merforbrug på 1 mio. kr. og skyldes planlagte reinvesteringer i driftsmateriel. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2021.
- Kollektiv Trafik: Der forventes et samlet mindreforbrug på i alt 0,699 mio. kr. Mindreforbruget er baseret ud fra seneste udmelding fra Midttrafik. Budgetopfølgningen fra Midttrafik viser et øget behov på 3,3 mio. kr. på grund af stigende udgifter til diesel. De 3,3 mio. kr. i ekstraudgifter svarer stort set til kommunens overskud på budgettet. At der en mindre udgift på ca. 0,7 mio. kr. skyldes slutafregningerne for 2020 og 2021 fra Midttrafik, hvor der særligt i 2020 var mindreudgifter. De 2 slutafregninger regnskabsføres i 2022.
Land og Vand:
Der forventes et samlet mindre forbrug på 3,2 mio. kr. og består af følgende:
- Vandløbsvedligeholdelse med 1 mio. kr.
- Øvrige områder (Natur, miljø mv.) med et samlet mindre forbrug på 0,2 mio. kr.
- Skadedyrsbekæmpelse (rotter) med 2 mio. kr. En del af mindreforbruget er kalkulereret, idet området tidligere har givet underskud. Herudover er udgiftsniveauet i 2022 lavt i forhold til tidligere år. Opkrævningen for 2023 kan fastsættes således at området vil balancere.
Kultur, Natur og Fritid:
Der forventes et samlet mindreforbrug på 0,451 mio. kr. på de grønne områder.
Beredskab:
Der forventes et mindreforbrug på 0,357 mio. kr.
Brugerfinansieret område - Genbrug:
På det brugerfinansierede område forventes der et samlet merforbrug på 6,32 mio. kr.
- På dagrenovationsområdet er der i årenes løb indsamlet midler til indkøb og udrulning af nye dagrenovationscontainere i 2020 og 2021. I den forbindelse blev de faktiske udgifter væsentlig lavere end oprindelig forudsat, hvilket har betydet, at der i Fonden for dagrenovationsområdet henstår mider der ikke skal anvendes. Fonden udgør i 2022 22,6 mio. kr. Da området på sigt skal balancere er taksterne for 2022 nedsat. På grund af de stigende priser generelt er udgifterne til indsamlingen og bortskaffelse af dagrenovationen steget betydeligt. De samlede forventede merudgifter på 7 mio. kr. består af:
- Takstnedsættelse 2 mio. kr.
- Indsamling og bortskaffelse 5 mio. kr.
- På genbrugspladserne forventes der et mindreforbrug på 0,680 mio .kr. i forhold til det afsatte budget. Der er pt. ikke mærkbare stigninger i udgifterne til AFLD. Eventuelle stigninger i diesel og el forventes dækket ved mindreforbrug på det øvrige driftsbudget.
Det forventede resultat på henholdsvis dagrenovation og genbrugspladser vil blive overført til henholdsvis Fonden for dagrenovation og Fonden for genbrugspladser. Området skal på sigt balancere.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at budgetopfølgningen for november måned 2022 tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
10: Gensidig orientering
Sagsnr:
Sagsfremstilling- Vedtagelse af spildevandstakser 2023 er til behandling til på Økonomiudvalgets møde den 3. januar 2023.
Ingen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.
Der blev herudover orienteret om følgende:
- Temamøde AFLD
- Helhedsplaner
- Lalandia - opkrævning affaldsgebyr
- Temamøde vedrørende energipark