Referat: 6. december 2022 kl. 13:00

Lok. 1.8. Dækket, Smed Sørensens Vej 1, Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Niels Rasmussen
  • Jørgen Byskov
  • Irene Lund Pedersen
  • Rita Byskov
  • Jens Jacob Østergaard
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Hans Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Godkendelse af Helhedsplan Velling

Sagsnr: 20-025806

Sagsfremstilling

Formålet med dagsorden er en godkendelse af Helhedsplan Velling.

Helhedsplan Velling er udviklet gennem en samskabende og nærværende proces, der har udviklet en visionær og robust helhedsplan for Velling.

Planen er blevet til i samarbejde mellem en række forskellige aktører som blandt andet tæller Velling Lokalråd, områdets tre skoler, idrætsforeningen, forsamlingshuset, købmanden, borgere samt landbruget og erhvervsdrivende.

Her har en gruppe af lokale ambassadører og lokale nøgleaktører haft en central plads i udviklingsarbejdet i samråd med relevante fagpersoner fra Ringkøbing-Skjern kommune. Det tværgående samarbejde er med til at gøre helhedsplanen kvalificeret og realiserbar med et stort lokalt ejerskab.

”Flerstreget fællesskab” er titlen på visionen for helhedsplanen, der rummer tre strategiske temaer og en række konkrete indsatsområder. De tre strategiske temaer omhandler emner, der sætter fokus på, hvor der ligger et særligt potentiale for en udvikling af Velling hen imod visionen – og er følgende:

  • Mangfoldighed & inklusion

    Vellingborgerne ønsker at kunne byde mange forskellige nye tilflyttere velkommen og planen indeholder derfor et varieret udbud af varierede boligtyper.

     

  • Forskønnelse & sammenhæng

    Stier og rekreative forbindelser tænkes sammen med forskønnelse af Vellings grønne oaser og særlige knudepunkter.

     

  • Velling & fjorden
    Med en unik beliggenhed er der et ønske om at styrke adgangen til fjorden.

I løbet af processen er der endvidere udpeget en række indsatsområder. Indsatsområderne er meget forskellige af karakter. Nogle rummer delprojekter, der er enkle og ukomplicerede, mens andre bygger på projekter, der kræver en langsigtet planlægning. Indsatsområder er følgende:

  • Bosætning
  • Byens torv
  • Infrastruktur
  • Hovedgaden Velling Kirkeby
  • Cykelruter & naturstier
  • Fjordmiljø
Efter en politisk godkendelse afholdes en PARAT-TIL-START workshop for alle aktører i Velling.
Her inviteres alle aktører til at indgå i nye relationer og partnerskab om at realisere helhedsplanens mange delprojekter. Arbejdsgrupper vil blive etableret og frivillige kræfter sættes i spil til at fortsætte udviklingen af området med baggrund i helhedsplanen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

I forhold til en realisering af helhedsplanens mange delprojekterne og en eventuel kommunal medfinansiering er der ikke afsat midler.

Effektvurdering

Med helhedsplanen er der skabt et stærkt fundament, der giver mulighed for, at mange forskellige aktører kan samarbejde om både igangværende og nye udviklingsprojekter og trække i samme retning for Vellings udvikling.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- & Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet:

  • at Helhedsplan Velling godkendes

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Lovliggørende landzonetilladelse til madpakkehytte

Sagsnr: 22-024704

Sagsfremstilling

Ansøgning
Ejerne af Hemmet Fiskesø, Svinkvej 1, 6893 Hemmet, har søgt om lovliggørende landzonetilladelse til madpakkehytte, som er etableret uden tilladelse.

På ejendommen, der har et areal på 7,61 ha, er der i dag en landbrugsejendom beliggende i landzone med 2 fiskesøer til Put & Take (Hemmet Fiskesø) med dertil hørende faciliteter i form af fiskekorthus, madpakkehytte og p-plads.

Fiskesøerne er etableret langt fra ejendommens tidligere stuehus (> 100 m). Den store af fiskesøerne kan ses tilbage på historiske luftfoto fra 1992. Den lille af fiskesøerne kan ses tilbage på historiske luftfoto fra 1999, men ikke på tidligere luftfoto fra 1995. Fiskesøerne har været anvendt som Put & Take søer i en længere årrække.

Derudover er der på ejendommen et maskinhus og en tidligere minkhal. Øvrige bygninger på ejendommen er nedrevet i 2018/2019.  

Det er oplyst af ejer af ejendommen, at tidligere minkhal på ca. 49 m² nedrives i forbindelse med den pågående landzonesag. Maskinhuset på ca. 220 m² forbliver på ejendommen og indgår som driftsbygning for fiskesøerne.

Der pågår pt. en landzonesag vedrørende udstykning af fiskesøerne som selvstændig erhvervsejendom på ca. 2,78 ha, idet den omkringliggende jord, som dyrkes landbrugsmæssigt, ønskes solgt og arealoverført til en nærliggende ejendom. 

Administrationens bemærkninger til ansøgningen

Ejendommen ligger indenfor et areal som er udpeget som bevaringsværdigt landskab i kommuneplanen. I kommunens landskabskarakteranalyse ligger arealet indenfor Ringkøbing Fjordlandskab ( på kanten til Lønborg Landbrugsflade ), som består af fjorden og de tilstødende lavbundsområder og er kendetegnet af et fladt terræn med en meget åben karakter og lange udsigter over vandfladen. Arealet omkring søerne er ikke udpeget med særlige naturmæssige værdier.

Madpakkehytten, der er ca. 40 m², er opført i 2020/2021 som en delvis åben træhytte med bord/bænke placeret umiddelbart nord for den store af fiskesøerne. Fiskesøerne er omgivet af slørende beplantning og større træer, og madpakkehytten er derfor overvejende skjult fra omkringliggende marker og vejen. Det er administrationens vurdering, at madpakkehytten med dens placering tæt på den slørende beplantning ikke er væsentlig synlig i landskabet.

På arealet er også opført et lille fiskekorthus. Fiskekorthuset, der er ca. 9 m², kan ses tilbage på historiske luftfotoer fra 1995. Det er et lukket træhus placeret langs beplantning øst for madpakkehytten. Fiskekorthuset er således også delvis skjult af slørende beplantning. Det er administrationens vurdering, at fiskekorthuset, på grund af størrelse og med en alder på ca. 27 år, er forældet i forhold til landzonetilladelse og lovliggørende byggetilladelse og således blot skal tilrettes i ejendommens BBR.

Det er administrationens vurdering, at der bør meddeles lovliggørende landzonetilladelse til etableringen af madpakkehytten, idet madpakkehytten er opført i forbindelse med Put & Take, er placeret umiddelbart tæt ved indgangen til søerne, ligger skjult ved slørende beplantning fra de omkringliggende marker og vej, samt har karakter af overdækket terrasse med delvis åbne sider. Madpakkehytten skaber endvidere mulighed for at søge ly og læ for vind og vejr for fiskesøens gæster. 

Der er tidligere givet landzonetilladelse til lignende bygninger ved aktive Put & Take søer, idet det er vurderet, at den slags bygninger naturligt hører til ved en Put & Take sø.

Der er ikke foretaget naboorientering for landzoneansøgningen, da administrationen har vurderet, at det er af underordnet betydning for naboerne, idet madpakkehytten ikke er synlig for omgivelserne.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §35 stk. 1

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Understøtter kommunens målsætning om at understøtte vækst og udvikling i landsbyer og landdistrikter.

Indstilling

Administrationen indstiller, at der meddeles lovliggørende landzonetilladelse til etablering af madpakkehytten på vilkår om, at den tidligere minkhal på ca. 49 m² nedrives, som oplyst af ejer.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Landzoneansøgning Kronhede Lejrskole

Sagsnr: 21-024226

Sagsfremstilling

Ansøgning
Bestyrelsen for den selvejende institution Kronhede Lejrskole søger om landzonetilladelse til at opføre en ny bygning med køkken og badefaciliteter, idet der sker nedrivning af de 2 længer, der er tilbygget hovedbygningen. I samme forbindelse udvides udlejningen til også at kunne omfatte private personer, grupper og turister. Der er tale om projekt "Naturhostel på Kronhede Lejrskole" 

Kronhede Lejrskole ligger på ejendommen Kaaesvej 9, 6990 Ulfborg – matr.nr. 45a Præstegården, Torsted. 

Den nye bygning vil være på ca. 120 m² og samtidig fjernes 2 eksisterende vinkelbygninger på hovedhuset. Ansøger oplyser at en ny opmåling fra arkitekten viser, at den samlede bygningsmasse reelt kun udvides med ca. 10 m².

Antallet af sovepladser bliver ikke udvidet, og dermed bliver der ikke flere personer på lejrskolen end hidtil, men ansøger håber på flere udlejninger og en mere jævn fordeling over året.

Der har været skole på matriklen fra 1903 til 1969. Siden 1975 har der været lejrskole.

Ansøger har haft kontakt til Bolig- og Planstyrelsen med hensyn til udlejning til private personer, grupper og turister og fået positiv forhåndstilkendegivelse.

Kort- og tegningsmateriale er vedlagt som bilag.

Naboorientering
Administrationen har foretaget naboorientering af de naboer, der har matrikler, som grænser op til matriklen med lejrskolen. Jævnfør Planloven omfatter en naboorientering i forbindelse med landzonetilladelse de ejere og brugere af 
ejendomme, der grænser op til (har fælles skel med) ansøgers ejendom. Efter omstændighederne kan genboer også være omfattet.

I forbindelse med naboorienteringen er der flere naboer, som ikke er omfattet af naboorienteringen og folk med interesse i sagen, der har bedt om at måtte komme med en udtalelse til sagen. Administrationen har givet mulighed for dette, og der er derfor kommet flere bemærkninger/indsigelser til projekt Kronhede Lejrskole/Naturhostel.
Der er tale om naboer, der ikke grænser direkte op til lejrskolens grund, og naboer som ikke vurderes at have gener af den forøgede trafik, som projektet kan medføre.

I forbindelse med naboorienteringen er der oplyst, at den nye bygning bliver maks. 160 m², da den endelige størrelse på det tidspunkt var lidt usikker. Efter Naboorienteringen har arkitekten oplyst arealet af den nye bygning til at være ca. 120 m².

Ansøgeren har efterfølgende haft mulighed for at kommentere på de modtagne bemærkninger/indsigelser.

Såvel bemærkninger/indsigelser som ansøgers kommentarer hertil er vedlagt sagsfremstillingen som bilag.

Administrationens bemærkninger

På ejendommen er der tinglyst en servitut i 1975, hvor kommunen har tilbagekøbsret ved ophør af lejrskole.

Administrationen vurderer ikke, at den nye bygning og en udvidelse af målgruppen vil medføre væsentlige negative ændringer for lokalområdet og naboerne set i lyset af, at der ikke sker udvidelse af antal senge og dermed øget aktivitet på området.
Det samme gælder for de trafikale forhold i området, da der ikke åbnes op for flere overnattende gæster.

Administrationen vurderer, at projektet er i overensstemmelse med kommunens politik om at understøtte indlandsturismen. Ligeledes vurderer administrationen, at projektet tilgodeser en målgruppe, der netop ønsker at færdes i naturen og værne om den. 

En del af de bemærkninger og indsigelser, der er modtaget går på de nuværende forhold, herunder støjgener fra musik m.m.
Administrationen foreslår, at bestyrelsen laver et egentlig ordensreglement med hensyn til færden og færdsel i området samt med anbefalede tidspunkter for støjende aktiviteter i forbindelse med benyttelsen af lejrskolen for at mindske gener for de omkringboende og nærområdet.

I kommunens sagsarkiv er ikke fundet klagesager over gener fra Kronhede lejerskole, men ansøger oplyser dog at kunne erindre en enkelt klage fra sommeren 2020, og at man fra lejrskolens side har forsøgt at holde god dialog med naboerne med henblik på afhjælpning af eventuelle gener.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §35 stk. 1

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Understøtter kommunens indlandsturisme.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at meddele en landzonetilladelse på betingelse af, at der udarbejdes et ordensreglement som beskrevet i sagsfremstillingen for benyttelsen af Kronhede Lejrskole/Naturhostel, og som skal udleveres til de overnattende gæster.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Opfølgning på vejprojekter i og omkring Søndervig

Sagsnr: 20-021832

Sagsfremstilling

Formålet med denne dagsorden er, at informere Teknik- og Miljøudvalget om status vedrørende gennemførte projekter i Søndervig, samt at give Teknik- og Miljøudvalget et økonomisk overblik i forbindelse med afslutningen af projektet med etablering af omfartsvejen. Der forelægges desuden et forslag til anvendelse af restmidler fra anlæg af omfartsvejen.

Der henvises til Teknik- og Miljøudvalgets møde den 25. maj 2021 punkt 6, hvor det blev besluttet, at trafikomlægningen i centrum af Søndervig skulle tages op igen i efteråret 2022, når der var gjort erfaringer med de gennemførte projekter.

De seneste år er der gennemført følgende projekter i og omkring Søndervig:

  • Ombygning af Houvig Klitvej til byvej for mere sikre forhold for langsgående og krydsende forgængere og cyklister herunder for trafiksikker passage mellem Lalandia og Søndervig.
  • Ombygning og ensretning af Lodbergsvej, herunder er der blandt andet givet mere plads til fodgængere, og gaden er blevet løftet til et æstetisk højt niveau.
  • Anlæggelse af Sandleddet og Strandstræde af hensyn til trafikafviklingen, herunder blandt andet for bedre adgang til p-arealer langs Houvig Klitvej, og for at muliggøre en ensretning af Lodbergsvej.
  • Anlæggelse af en ny omfartsvej sydvest omkring byen, Holmsland Klitvej, herunder en rundkørsel på Søndervig Landevej, og et kanaliseringsanlæg på Søndervig Klitvej. Omfartsvejen skal forbedre trafikafviklingen i og omkring Søndervig.

Af vedlagte bilag fremgår de gennemførte projekter med før og nu billeder, og på oversigten herunder er med grøn illustreret strækninger som er bygget om, gult markerer strækninger, hvor der igangsat projekter, mens de strækninger som fortsat venter en afklaring, er markeret med rødt.

De gennemførte projekter har tilsammen allerede haft en stor positiv indflydelse på trafikkens afvikling omkring Søndervig og på selve Lodbergsvej.
På den ny omfartsvej er der i højsæsonen målt en daglig trafikmængde på ca. 6000 biler, som tidligere ville have belastet signalanlægget i Søndervig by. Administrationen har da også modtaget flere positive tilkendegivelser fra beboere og pendlere om, at omfartsvejen har en positiv indvirkning på trafikafvikling i området.

Trafikken på Lodbergsvej er blevet minimeret med ensretningen og det indførte parkeringsforbud, ligesom tilgængeligheden for fodgængere samtidig er mærkbart forbedret.
Fra følgegruppen for Lodbergsvejs ombygning er der generelt positive tilbagemeldinger til det færdige projekt. De synes den færdige gade fungerer godt, og at den ser godt ud. Butikkerne er også blevet glade for ændringerne, selvom det kneb for enkelte trafikanter at finde ud af ensretningen og parkering i starten.
De nye regler med ensretning og parkeringsforbud kræver lidt tilvænning for de lokale, og der pågår også stadig mindre opfølgende arbejder i form af justeringer af trafikskilte med videre.

Arbejderne fortsætter hen over vinteren og foråret med følgende igangværende projekter ved Nyhavn, som blandt andet skal være med til at løse parkeringsudfordringerne i Søndervig by:

  • Kanaliseringsanlæg på Søndervig Landevej til Nyhavn-området hvor der blandt andet planlægges for en større parkeringsplads
  • P-plads (afventer godkendelse af lokalplanen)
  • Stiforbindelser fra Nyhavns kommende p-plads mod Søndervig Klitvej.

Til de ovennævnte projekter er der samlet afsat 6,45 mio. kr. Beløbet skal dække udgifter til både arealerhvervelse og anlæg. Der er pt. ikke et overblik over, hvor mange parkeringspladser beløbet vil give mulighed for, idet udgiften til arealerhvervelse er ukendt. Først når arealerhvervelsen er gennemført og lokalplanen er godkendt, vil pladsen kunne projekteres og anlægges. Det forventes, at budgettet rækker til etablering af 300-400 parkeringspladser. I det oprindelige budget for pladsen var der ikke regnet udgifter til arealerhvervelse med.

Der er derudover afsat 1,5 mio. til Holmsland Klitvej (Nu Søndervig Klitvej). Beløbet er afsat med det formål, at vejen får æstetisk sammenhæng med Houvig Klitvej, samt at de stiforbindelser der anlægges fra Nyhavns parkeringsareal kan føres helt ud til Søndervig Klitvej og mod nord langs med Søndervig Klitvej for tilslutning til signalanlægget.

Med de projekter, som allerede er gennemført og de ovennævnte igangværende projekter, løses mange af de oprindelige udfordringer og ønsker for vejene i og omkring Søndervig. Fremadrettet er det vigtigt, at der er fokus på de resterende udfordringer i Søndervig, herunder blandt andet byens indre og vestlige dele, hvor trafikafviklingen skal forbedres, og fodgængere skal have bedre plads, ligesom der skal skabes æstetisk sammenhæng med resten af Søndervig.

På Badevej har Forsyningen lige lagt sidste hånd på kloakeringsprojektet, og vejen er afsluttet med et lag GAB (grov asfalt uden slidlag). Badevej vil derfor komme til at fremstå ufærdig, indtil den kan opgraderes.

Anlægsøkonomi og forslag til prioritering af restmidler

Budgettet til Lodbergsvej forventes at blive anvendt fuld ud, men på budgettet til omfartsvejen er der ca. 7,0 mio. kr. i overskud, som foreslås omprioriteret til nogen af de manglende projekter i Søndervig og Nyhavn.

Administrationen foreslår således, at overskydende midler fra omfartsvejprojektet anvendes til følgende projekter:

 

Projekt

Anlægsoverslag
mio. kr.

1

Cykelsti langs den nordlige side af Søndervig Landevej på strækningen mellem rundkørslen til Lalandia og signalanlægget i Søndervig, herunder nye buslommer til forbedring af trafiksikkerheden og adgangsforholdene for passagerer på Søndervig Landevej.

1,8

2

Etablering af bl.a. ventefaciliteter samt forsyningsledninger for el-ladestandere til cyklister samt forberedelse til bil-ladestandere ved kommende parkeringsplads i Nyhavn. Det forventes at private ladeaktører vil investere i ladeinfrastruktur i Nyhavn.

1,5

 3Skitseprojektering af trafikomlægninger og renoveringer i den indre og vestlige del af Søndervig, herunder Badevej, Nordsøvej og Søndervig Klitvej. 0,7 
 4Nyhavn – arealerhvervelse samt evt. ekstra p-pladser.3,0

 

Samlet overslagspris

7,0

Der er indtil videre tale om grove overslagspriser for de enkelte ovennævnte projekter. En del af beløbet i punkt 4, kan evt. anvendes til kommende projekter jf. punkt 3.

I forhold til punkt 1 er der opmærksomhed på, at den oprindelige trafikanalyse for Søndervig viser, at der for god trafikafvikling i signalanlægget er behov for en højresvingsbane, også med en ensretning af Badevej. Cykelstiens placering på det sidste stykke op mod signalanlægget vil være afhængig af en evt. kommende højresvingsbane, og optimalt set bør der derfor tages endelig stilling til en sådan inden cykelstien færdigprojekteres.

Afhængig af hvor langt det nuværende budget rækker, forventer administrationen at de herunder nævnte projekter, eller evt. dele af projekterne, vil blive foreslået medtaget til budgetkonferencen i 2023, således at Søndervig by kan blive gjort færdig.

  • Projekt for optimering af trafikafvikling på Badevej og Nordsøvej, herunder etablering af en ny vejtilslutning mellem Nordsøvej og Søndervig Klitvej, renovering af gader samt optimering af signalanlægget, så hele området får sammenhæng til Lodbergsvej og Houvig Klitvej, og så der bl.a. skabes bedre forhold for fodgængere i den indre del af Søndervig.
  • Anlæg af cykelstier og fodgængerkrydsninger på Søndervig Klitvej og en forskønnelse af vejen, efter samme princip som Houvig Klitvej.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der blev ved budgetkonferencen 2019 afsat 25 mio. kr. til etablering af omfartsvejen øst for Søndervig inklusiv rundkørsel på Søndervig Landevej. Projektet forventes afsluttet i 2022 og der forventes pt. et restbeløb på ca. 7 mio. kr.

Effektvurdering

Velfungerende trafikale forhold i Søndervig vil have en positiv afsmittende effekt på kommunens turismesatsning, og vil være afgørende for succesfuld indpasning af Lalandia i Søndervig. Endvidere vil forbedrede trafikale forhold ved Søndervig forbedre den generelle fremkommelighed mellem Ringkøbing og Hvide Sande.

Den nordlige del af Søndervig er blevet rigtig flot, og der er sket forbedringer af trafikkens afvikling i og omkring byens nordlige del. Det er vigtigt, at der nu arbejdes videre med en plan for projektets færdiggørelse, og at der inviteres nye interessenter med i planlægningen. En færdiggørelse for en sammenhængende og samlet turistby, med et hyggeligt og moderne udtryk, samt en god afvikling af trafikken, vil betyde, at Søndervig kan komme til at leve op til at være en af de mest besøgte turistbyer på vestkysten.

Indstilling

Administrationen indstiller,

  1. at Teknik- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning
  2. at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at restbeløbet fra omfartsvejen på ca. 7 mio. kr. omfordeles til de ovenfornævnte projekter i Søndervig.
  3. eller alternativt at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at restbeløbet fra omfartsvejen på ca. 7 mio. kr. afsættes i en pulje til senere frigivelse til konkrete projekter i Søndervig.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning og anbefaler, at restbeløbet afsættes i en pulje til senere frigivelse til konkrete projekter i Søndervig.


Kopier link til punktet  -   Print

6: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  • Cykelstien Egvadvej – Brosbølvej

    Administrationen har sendt en anmodning til Vej Driektoratet, om den kommende cykelsti fra Egvadvej til Brosbølvej

    I anmodningen beskrives forholdende ved stikrydsningen ved Egvadvej, og vi spørger ind til, hvorfor forbedringer af forholdene ved krydsningen ikke er en del af projektet.

    Vi kvittere for at projektet bliver realiseret, og at vi håber, at Vej Direktoratet vil forsætte stien til Lyne. I henvendelsen understreger vi, at der er stor politisk ønske om forbedringer ved stikrydsning, og at stien forsættes til Lyne

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Rute 15
  • Henvendelse fra Tim vedrørende tomme lokaler
  • Forsyningsstruktur i Ringkøbing
  • Fjernvarme i offentlige institutioner
  • Arbejdsgruppe under klimarådet
  • Projekt ved Stovstrup




Kopier link til punktet  -   Print

7: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing