Referat: 8. november 2022 kl. 13:00

Lok. 1.8. Dækket, Smed Sørensens Vej 1, Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Hans Pedersen
  • Irene Lund Pedersen
  • Niels Rasmussen
  • Jørgen Byskov
  • Jens Jacob Østergaard
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Rita Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Cykelsti-projekter for 2023

Sagsnr: 22-022852

Sagsfremstilling

Teknik - og Miljøudvalget bedes i dette dagsordenspunkt vælge hvilke stiprojekter, der skal anlægges til næste år i 2023 for midlerne afsat i pulje til stianlæg for 2023.

Der er i pulje til stianlæg afsat 5 millioner kr. til cykelstier i 2023. Dette vil typisk være trafikstier, oftest beliggende langs landeveje eller større byveje og primært belagt med asfalt. Puljen til stianlæg omhandler derimod ikke naturstier.

Status på stier november 2022

Skjern - Kildevej (Bølling) sti:

Cykelstien mellem Skjern og Kildevej er afsluttet.

Kildevej - Granlyvej

Cykelstien er netop ved at blive anlagt i marken. Det forventes at stien er anlagt inden årsskiftet 2022/23. Der vil i foråret 2023 komme slidlag og striber på stien.

Sti langs Sønder Klitvej:

Anlæg af cykelsti langs Sønder Klitvej har været udfordret af dels tilladelser og dels økonomien, især på grund af de stigende priser generelt. Der blev politisk godkendt en forøgelse af budgettet til cykelstien ved budgetkonferencen. Alle dispensationer til stien er indhentet. Cykelstien er nu i gang med at blive projekteret færdig, og der vil snarligt blive indkaldt til ekspropriationsforretninger for at erhverve jord til anlæg af stien. Cykelstien langs Sønder Klitvej forventes at være færdiganlagt om ca. 1 år til november 2023. (eventuelt kommer slidlag og striber først til foråret 2024). 

Sti fra Stauning Havn til Skjern Å

Stien er en del af Fjorden Rundt projektet. Situationen er den samme som sidste år. På grund af klager over miljøgodkendelserne til anlægsprojektet, er stien endnu ikke anlagt. Klagesagen er endnu ikke afsluttet. Projektet har ligesom stien langs Sønder Klitvej egen finansiering.

Stiønskepuljen

Arbejdet med stier bygger grundlæggende på dels kommunens stiplan, hvor der er vurderet på stiønsker med udgangspunkt i et trygt og sikkert sammenhængende stinet i hele kommunen, og dels på en række opmærksomhedspunkter. 

De overordnede principper i stiplanen er følgende:

  • At sikre et sikkert og sammenhængende stinet i de større byer.
  • At forbinde de større byer med deres nærområder.
  • At kunne tilbyde sikre skoleveje og stiforbindelser til kommunens større arbejdspladser.
  • At forbinde byområder og turistområder på tværs i kommunen på længere sigt.
  • At sikre en god tilgængelighed på udvalgte stiruter.

Stiønskepuljen indeholder som udgangspunkt alle indsendte stiønsker til kommunen fra de senere år. Der vil derfor indgå stier, som ligger mere eller mindre parallelt med hinanden. De stier der vælges til udførelse kan således gøre andre stier uaktuelle.

Stiønskepuljen med stiønsker, fra blandt andet borgere og foreninger samt administrationens ønsker på baggrund af uheld og sammenhæng i stinettet, ses i bilag 1.

I skemaet har administrationen bedømt, hvordan stierne lever op til principperne fra stiplanen og givet stierne point efter forskellige objektive parametre, som er afgørende for, hvilke stier det giver bedst mening at etablere. Parametrene er:

  • stiplansprincipperne.
  • hvilken vejklasse cykelstiønsket ligger langs.
  • vejens årsdøgnstrafik (ÅDT).
  • hvordan stiønsket passer sammen med kommunens stinet. 
  • antal borgerhenvendelser.
  • hvor mange skolebørn der skal benytte vejen.
  • om der er uheld med lette trafikanter.
  • vejens tilstand og kapacitet.

Dette ender i en samlet point score for hver enkelt sti. Denne score fortæller, hvor vigtige de enkelte stiprojekter er ud fra parametrene. 

Administrationens forslag

Ud fra en vurdering på baggrund af det reviderede point-skema for stiønskepuljen (bilag 1) samt ud fra en vurdering af det økonomiske råderum ved finansiering fra cykelstipuljen er administrationens forslag at anlægge følgende projekter i 2023: 

  • Etablering af enkeltrettede cykelstier på Lønborgvej i Tarm by (fra Storegade til Tjørnevej) 

  Lønborgvej i Tarm er en større indfaldsvej fra ringvejen, og fungerer som skolevej til skolen  på Vardevej, hvor alle eleverne i Tarm nu skal samles i henhold til den nye skolestruktur. Vejen  er i dag forholdsvis bred og indbyder til høj fart. En indsnævring af vejen med enkeltrettede  cykelsti i hver side vil forbedre trafiksikkerheden for cyklister og virke fartdæmpende på  strækningen.

Overslagsprisen for projektet er 2 million kr.

   Stien har ud fra skemaet fået 15 point. 

  • Forbedring af cykelstien langs Lønborgvej fra nr. 4 til nr. 7 (700 m)

Cykelstien er anlagt før kommunesammenlægningen. Den er dobbeltrettet og ligger meget tæt på kørebanen. Cykelstien er desuden smal og det gør, at cyklisterne føler sig presset af trafikken. Denne kombination er meget trafiksikkerhedsmæssigt uheldig.

Stien vil skulle flyttes længere væk fra vejen og etableres i 2,5 meters bredde. Hvilket vil kræve jordkøb. Der skal desuden laves afvandingsforanstaltninger. 

Overslagsprisen for projektet er 1.1 million kr.

  Stien har ud fra skemaet fået 15 point. 

  • Projektering af cykelsti langs Lønborgvej fra Holstebrovej til Klostervej over viadukten i Skjern

Administrationen har fået flere ønsker fra borgere om bedre forhold for cyklister og gående langs Lønborgvej mellem signalreguleringen i krydset Holstebrovej - Gl.  Ringkøbingvej og Klostervej. Denne strækning er meget brugt, både som trafikvej via engene mod Bork og mod Stauning samt, som en rekreativ rute til Skjern Enge. Desuden samles nu skolerne i Skjern på Klostervej, hvilket giver endnu mere cyklende skoletrafik.

  Administrationen vil foreslå stien projekteret i 2023 og anlagt i 2024. Der kan eventuelt søges  Vejdirektoratet om cykelpuljemidler til medfinansiering i 2024.(se afsnit vedrørende  statens cykelpulje for 2023)

Overslagsprisen for cykelstien er 5,5 millioner, heraf vil projektering i 2023 koste 500.000 kr.

  Projektet har ud fra skemaet fået 15 point. 

Statens cykelpulje for 2023

Partierne bag ”Aftale om grøn omstilling af vejtransporten” udmønter også i 2023 en pulje til medfinansiering af cykelprojekter.

Der er dog endnu ikke udarbejdet kriterier for, hvordan de udvælger projekter, samt hvor store tilskud, der kan søges om. Det er ifølge Vejdirektoratet planlagt, at man kan ansøge fra januar måned med ansøgningsfrist slut marts. 

Administrationen vil anbefale, at der i begyndelsen af 2023, når udvælgelseskriterierne kendes, vælges et cykelstiprojekt til anlæggelse i 2024, at søge midler fra statens cykelstipulje for 2023. Der vil normalt være en frist på minimum 3 år til at anlægge en cykelsti fra tilskuddet gives.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

I pulje til stianlæg er der et rammebeløb i 2023 på 5 millioner kr.

Administrationen foreslår, at driften af de foreslåede stier bliver/forbliver kommunal, idet stierne opfylder forudsætningerne for kommunal drift og vedligeholdelse.

Effektvurdering

Etablering af cykelstier vil gavne trafiksikkerheden og i særdeleshed trygheden for de bløde trafikanter i trafikken, som i højere grad vil kunne bevæge sig mere trygt ud i naturen, hvad enten det er som turist eller som borger, og uanset om det er som pendler, skolebarn eller med et rekreativt formål for øje. Desuden bør det give færre alvorlige ulykker med cyklister, som derved vil belaste sundhedssektoren mindre.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget beslutter, hvilke stiprojekt(er), der skal arbejdes videre med i 2023 for stipuljemidlerne.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget besluttede at arbejde videre med stiprojektet Sdr. Vium - Lyne og forbedring af cykelstien langs Lønborgvej.

Teknik- og Miljøudvalget besluttede endvidere at afdække behovet for sikre skoleveje i forbindelse med skoleprojektet Skjern/Tarm i samarbejde med Børne- og Familieudvalget. 





Kopier link til punktet  -   Print

3: Forslag til affaldshåndteringsplan 2022-2034

Sagsnr: 18-014673

Sagsfremstilling

Teknik- og miljøudvalget besluttede den 6. september 2022 indsatsområderne og initiativerne i kommunens affaldshåndteringsplan. Nu fremlægges forslag til affaldshåndteringsplan til godkendelse til 8 ugers offentlig høring.

Affaldshåndteringsplanen

Affaldshåndteringsplanen skal revurderes hvert 6. år og dække en 12. årig periode, med særligt fokus på de første 6 år. Planen skal dække hele kommunen som geografisk enhed, og beskæftiger sig med tre dele; en kortlægnings-, en målsætnings- og en planlægningsdel.

Kortlægnings- og planlægningsdelen redegør for mængder, behandlingsanlæg, kapacitetsbehov og kommunale affaldsordninger.

Målsætningsdelen indeholder indsatsområder, initiativer og handlinger som underbygger kommunens opfyldelse af de nationale målsætninger på området. Der er fem indsatsområder:

  • Indsatsområde 1: Mere og bedre genanvendelse
  • Indsatsområde 2: Byggeri og Erhvervsaffald
  • Indsatsområde 3: Kommunikation & formidling
  • Indsatsområde 4: Husholdningsaffald uden for hjemmet
  • Indsatsområde 5: Genbrugspladserne ind i fremtiden

Indsatsområderne indeholder 18 initiativer, med i alt 84 handlinger.

Der er også lavet et økonomisk overslag på de økonomiske konsekvenser af initiativerne for affaldshåndteringsplanens første 6 år. Overslaget viser, at foruden den nye henteordning er alle initiativerne i planen selvfinansierende.

Initiativer og handlinger

Gennemførelsen af initiativerne og handlingerne i affaldshåndteringsplanen er ikke udelukkende hjemmehørende i Genbrug, men inddrager afdelinger på tværs. Administrationens udkast til handlingerne til indsatsområdernes 18 initiativer bygger derfor på inddragelse af øvrige relevante afdelinger.

Planen er desuden udarbejdet således, at initiativer støtter op om de relevante FN verdensmål, som kommunen har valgt at have særligt fokus på.

Flere initiativer i affaldshåndteringsplanen er strategier, som har til formål at danne beslutningsgrundlag for en videre proces, disse vil, i takt med at de bliver afdækket, blive præsenteret for Teknik- og Miljøudvalget.

Den videre proces

Efter godkendelse af udkastet til offentlig høring, vil planen være i høring i 8 uger. Alle indkomne høringssvar vil blive vurderet af administration.

Efter høringen vil eventuelle ændringer blive indarbejdet i planen, som så skal endelige vedtages i Byrådet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om miljøbeskyttelse (miljøbeskyttelsesloven)

Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører (affaldsaktørbekendtgørelsen)

Bekendtgørelse om affald (affaldsbekendtgørelsen)

Økonomi

Affaldsområdet er gebyrfinansieret. Alle besparelser og omkostninger vil derfor blive indregnet i taksterne.

Effektvurdering

Indsatsområder og mål i den samlede affaldshåndteringsplan er et bud på, hvordan kommunen vil indfri målsætningerne som er stillet i den nationale affaldshåndteringsplan.
Den faktiske realisering af handlingerne i planen er afhængig af, at der politisk efterfølgende afsættes de nødvendige midler til gennemførsel. Økonomien vil blive genbesøgt løbende i implementeringsfasen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender udkastet til affaldshåndteringsplanen til udsendelse i 8 ugers offentlig høring.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling

Kopier link til punktet  -   Print

4: AFLD's kompetence til at foretage anmeldelse til Forsyningstilsynet

Sagsnr: 22-022812

Sagsfremstilling

Kommunens affaldsselskab AFLD har anmodet om, at ejerkommunerne bekræfter, at selskabets vedtægter også inkluderer adgangen til, og dermed den tilstrækkelige kompetence til, at foretage anmeldelse til Forsyningstilsynet samt den efterfølgende kommunikation med Forsyningstilsynet.

AFLD har yderligere anmodet om, at såfremt Forsyningstilsynet mod forventning finder, at AFLD ikke har fået overdraget den tilstrækkelige kompetence, så bekræfter ejerkommunerne, at de vil kompetenceoverdrage/delegere retten til at foretage anmeldelsen til Forsyningstilsynet samt den efterfølgende kommunikation.

Den lovmæssige baggrund

På baggrund af den nationale Handlingsplan for cirkulær økonomi fra 2021, er der implementeret ny lovgivning på affaldsområdet, der betyder, at kommunerne, og dermed også fælleskommunale selskaber, pr. 1. juli 2023 skal udbyde al affaldsbehandling og ikke længere må drive anlæg til behandling og sortering af genanvendeligt affald.

I en overgangsperiode frem til juli 2027 vil det dog være muligt for kommuner og fælleskommunale selskaber, som AFLD, at behandle genanvendeligt affald, hvis aktiviteten er udskilt i et særskilt aktie- eller anpartsselskab og opgaven er vundet efter forudgående udbud på markedsvilkår.

AFLD anmodede derfor i december 2021 om ejerkommunernes godkendelse af vedtægtsændring, som giver AFLD mulighed for at udføre driften af behandlingsanlæg til genanvendeligt affald i tilknyttede selskaber med begrænset ansvar. Vedtægtsændringer er godkendt af kommunalbestyrelserne i de 6 ejerkommuner samt af Ankestyrelsen den 29. april 2022.

For at kunne benytte muligheden for at videreføre driften af behandlings- og sorteringsanlæg i udskilte selskaber i overgangsperioden, skulle der foretages anmeldelse til Forsyningstilsynet senest 30. september 2022.

AFLD's anmeldelse til Forsyningstilsynet

For at fastholde muligheden for at videreføre driften af deres eksisterende behandlings- og sorteringsaktiviteter i overgangsperioden, har AFLD til Forsyningstilsynet anmeldt anlæg, hvor der behandles: madaffald, have- og parkaffald, træ til genanvendelse, planglas samt blandede fraktioner af metal, glas og hård plast samt papir, pap og blød plast.

Forsyningstilsynet har i deres vejledning om anmeldelse til overgangsordningen tilkendegivet, at såfremt anmeldelse foretages af et kommunalt fællesskab efter § 60 i kommunestyrelsesloven, skal det kommunale selskab fremsende ejerkommunernes bekræftelse på, at det kommunale fællesskab har fået overdraget den tilstrækkelige kompetence til at foretage anmeldelsen og den efterfølgende kommunikation med Forsyningstilsynet. Denne bekræftelse skal tilgå Forsyningstilsynet senest den 31. december 2022.

Det er på denne baggrund, at AFLD anmoder om ejerkommunernes bekræftelse på, at den tilstrækkelige kompetence er overdraget til selskabet.

Juridisk vurdering af kompetenceoverdragelsen til AFLD

AFLD har fået advokat Pernille Aagaard Truelsen, Energi & Miljøadvokaterne til at komme med vurdering vedrørende kompetenceoverdragelse i forhold til Forsyningstilsynet. Det samlede dokument er vedlagt som bilag.

Advokaten vurderer, at der kan rejses fortolkningstvivl i forhold til omfanget af kompetenceoverdragelsen i punkt 3.1.1 i vedtægterne for AFLD, men at den mest nærliggende fortolkning af AFLD's vedtægter er, at AFLD's adgang til at håndtere affald fra ejerkommunerne også inkluderer adgangen til at foretage anmeldelse til Forsyningstilsynet om, at AFLD vil fortsætte håndtering af affald til materialenyttiggørelse de kommende 5 år. Begrundelsen er, at en kompetence til at håndtere mest naturligt må forstås sådan, at det er AFLD der bestemmer om AFLD vil fortsætte håndteringen af affald til materialenyttiggørelse ved anmeldelse til Forsyningstilsynet.

På baggrund af den juridiske vurdering af kompetenceoverdragelsen til AFLD i forhold til Forsyningstilsynet anbefaler administrationen, at der gives de ønskede bekræftelser til AFLD.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Affaldsbekendtgørelsen og Affaldsaktørbekendtgørelsen.

Økonomi

Affaldsområdet er et brugerfinansieret område.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik og Miljøudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet at bekræfte, at:

  • Punkt 3.1.1 i AFLD's vedtægter også omfatter kompetence til at foretage anmeldelse til Forsyningstilsynet, herunder varetage den efterfølgende kommunikation med Forsyningstilsynet.
  • Kommunalbestyrelsen vil kompetenceoverdrage/delegere retten til at foretage anmeldelse til Forsyningstilsynet, herunder varetage den efterfølgende kommunikation med Forsyningstilsynet, såfremt Forsyningstilsynet måtte finde, at de gældende vedtægter ikke er tilstrækkelige i denne forbindelse.

 

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for et område til boligformål ved Vanting sø, Ølstrup

Sagsnr: 22-001760

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at igangsætte udarbejdelsen af et plangrundlag for et nyt boligområde ved Vanting Sø, Ølstrup.

Ansøger har anmodet om, at få udarbejdet en planlægning for et areal på ca. 2,4 ha, der giver mulighed for at etablere tæt-lav og åben-lav boligbebyggelse syd for Vanting Sø i Ølstrup. 

Konkret ønskes en planlægning, der giver mulighed for:

  • Anvendelse af området til boligformål
  • Etablering af både tæt-lav og åben-lav boligbebyggelse i op til 2 etager
  • Etablering af en okkersø og et regnvandsbassin
  • Forlængelse af Vanting Søvej

 

Rød skraveret areal viser projektområdets afgræsning

Planforhold

Projektområdet ligger i landzone og anvendes i dag som landbrugsareal. Området er hverken rammelagt i kommuneplanen eller omfattet af en lokalplan. Det ansøgte kræver derfor udarbejdelse af en lokalplan samt et kommuneplantillæg.

Området er en del af helhedsplanen for Ølstrup by.

Risiko for oversvømmelse

Projektområdet er beliggende inden for et område med risiko for oversvømmelse.

I kommuneplanen står, at i de udpegede områder, skal lavtliggende arealer friholdes for bebyggelse og fortrinsvis udlægges til formål, som er forenelige med risikoen for oversvømmelse, med mindre der kan gennemføres en forsvarlig klimasikring.

Lavbundsareal og højstående grundvand

Projektområdet er delvist beliggende inden for et lavbundsareal og område med højstående grundvand.  Det meste af området er i store dele af året tørt. Dog er dybden til grundvandet på en stor del af matriklen mindre en 1 m, og området er derfor i risiko for højtstående grundvand. Kraftige nedbørshændelser kan give risiko for højtstående grundvand og oversvømmelse fra vandløb i dele af området. Det skal der tages højde for ved disponering af området, herunder nødvendig klimasikring.

I kommuneplanen står, at lavbundsarealer skal friholdes for bebyggelse, der vil kunne vanskeliggøre eller forhindre etablering af vådområder.

Okkerpotentielt område 

Projektområdet ligger i okkerpotentielt område. Undersøgelser viser, at der er fundet jernudfældninger i jordbunden, som indikerer en reel risiko for okkerudledning ved dræning af jorden. Hvis jorden i området drænes, er der risiko for udledning af miljøskadelig okker til vandmiljøet i Ølstrup Bæk. Bækken løber langs den sydlige grænse af projektområdet.

Okkerbassin og regnvandsbassin 

Som betingelse for at planlægningen og projektet kan realiseres, skal der etableres et okkerbassin og et regnvandsbassin, for at undgå okkerforurening og højtstående vand i boligområdet, samt eventuel ekstra klimasikring afhængig af den ønskede placering af byggefelter.

Da okkervand fra drænet jord skal filtreres før det må udledes, må der ikke være forbindelse mellem okkerbassinet og Vanting Sø. Det samme gælder for regnvandsbassinet, der skal opsamle overfladevand og højtstående grundvand. Formålet er at beskytte bebyggelsen i området, herunder  risiko for vand på området.

Se bilag med nærmere undersøgelse af området. 

§3-beskyttet natur

Projektområdet grænser mod vest op til et §3-beskyttet engområde.

Vandløb

Langs den sydlige del af projektområdet ligger et beskyttet vandløb. Der skal holdes en respektafstand på 8 meter til vandløbet, for at muliggøre vedligeholdelsen af det kommunale vandløb.

Forudsætninger for igangsætning af planlægningen

Administrationen anbefaler, at planlægningen igangsættes under forudsætning af: 

  • At der etableres et okkerbassin og regnvandsbassin indenfor området, og dette indarbejdes i disponeringsplanen for området 
  • At der etableres nødvendig klimasikring
  • At der tages hensyn til de beskyttede arealer
  • At der tages ekstra hensyn til boligområdet mod vest i området, grundet størst risiko for vand på terræn i dette område
  • At den foreløbige disponeringsplan tilrettes i planprocessen i forhold de ovenstående forudsætninger

Miljøvurdering

I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af planforslaget.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om planlægning

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ansøger har valgt et meget vanskeligt område at opføre boliger på i forhold til ovenstående udfordringer. 

Juridisk afdeling har foretaget en undersøgelse vedrørende om kommunen kan få erstatningsansvar ved at udarbejde lokalplanen.  Ansøger er fuldt orienteret om, hvilke skader der eventuelt kan finde sted. Ansøger er også fuldt orienteret om, hvilke foranstaltninger, der skal foretages for at forhindre at grundene bliver oversvømmet. Juridisk afdeling finder således, at kommunen har gjort tilstrækkeligt for at fraskrive sig og eventuelt pådrage sig et erstatningsansvar.

Effektvurdering

Realiseringen af projektet vil styrke Ølstrups byudvikling

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler, at Økonomiudvalget godkender at:

  • Planlægningen for et område til boligformål ved Vanting Sø, Ølstrup igangsættes for ansøgers regning og risiko
  • Ovenstående forudsætninger for igangsætning af planlægningen godkendes
  • Der igangsættes en foroffentlighedsfase

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets anbefaling.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Lovliggørelse af knuseplads og oplagsplads

Sagsnr: 22-005820

Sagsfremstilling

Ansøgning
Der er søgt om lovliggørende landzonetilladelse til etablering af oplags- og knuseplads samt lovliggørelse af udendørs oplagsareal på ejendommen Karsbækvej 17, 6940 Lem St. - matr. nr. 6g Ø. Lem By, Sdr. Lem. 

Fra ejendommen drives maskinstation, og til driften af virksomheden ønskes en oplags- og knuseplads til nedknusning af beton, tegl, sten samt asfalt. I samme forbindelse ønskes det etablerede udendørs oplag i forbindelse med driften af maskinstationen lovliggjort. 

Ansøger oplyser, at der vil ske nedknusning 1-2 gange om året med en varighed på 2 dage. Nedknusningen foregår i dagtimerne.

På oplagspladsen er opstillet containere indenfor et areal, som er vist på planen over indretningen af oplags- og knusepladsen.

Det samlede areal af udendørs oplag og nedknusning vil være omkring 5.000 m².

Oplagspladsen, der skal lovliggøres ligger i forbindelse med maskinhusene og oplags- og knuseplads er etableret på marken øst for ejendommens bygningsmasse som det ses på luftfoto.

 
Luftfoto over ejendommen 2022


Indretning af oplagspladsen samt oplags- og knusepladsen øst for ejendommen.

 

Administrationens bemærkninger
Der er tale om en eksisterende maskinstation på en ejendom med landbrugspligt i landzonen.

Det ansøgte udendørs oplag og knuseplads kræver derfor en landzonetilladelse i henhold til planlovens §35 stk. 1.

Der er foretaget en naboorientering og i den forbindelse er der ikke modtaget bemærkninger eller indsigelser.

Hvis der opnås en landzonetilladelse skal der efterfølgende udarbejdes en miljøgodkendelse, hvor der reguleres støj, støv mm. fra anlægget.

Som det ses, er hele pladsen ikke omkranset af slørende beplantning, og der er i kommunen praksis for at stille krav om slørende beplantning, hegn eller jordvold omkring oplags- og knusepladser.

En landzonetilladelse bør derfor være på vilkår om, at der plantes min. 3 rækker slørende beplantning, opsættes hegn eller etableres jordvolde omkring alt udendørs oplagsplads og nedknusningsplads.

Administrationen vurderer ikke, at det udendørs oplag og knusepladsen, vil have en væsentlig negativ påvirkning af de landskabelige forhold, hvis anlægget sløres af beplantning, hegn eller jordvolde.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §35 stk. 1

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Understøtter kommunens målsætning om at ville understøtte vækst og udvikling i landsbyer og
landdistrikter.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,

  • at meddele landzonetilladelse med vilkår om slørende beplantning, hegn eller jordvolde
  • at give administrationen bemyndigelse til fremadrettet at meddele landzonetilladelse til lignende små oplags- og nedknusningspladser i forbindelse med eksisterende erhverv i landzonen betinget af en positiv naboorientering

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Forslag til takster pr. 1. januar 2023 på Teknik -og Miljøudvalgsområdet

Sagsnr: 22-022685

Sagsfremstilling

Teknik -og Miljøudvalget skal godkende det samlede takstblad pr. 1. januar 2023 for udvalgets område. Henholdsvis den 20. september og den 25. oktober behandlede udvalget administrationens forslag til takster, for det skattefinansierede og brugerfinansierede område, og på baggrund af udvalgets beslutninger fremsendes administrationens forslag til de samlede takster.

Det skatte finansierede område

Havneområdets takster er gældende for 1. april 2023 til 31. marts 2024.Taksterne blev godkendt på Byrådet den 11. oktober 2022. 

Der er fra 2022 oprettet 2 nye takster. Henholdsvis et jordflytningsgebyr og et anvisningsgebyr. Gebyrerne opkræves ved virksomheder der anmelder flytning af jord eller, hvor kommunen anviser håndtering af deres affald. Taksten er fastsat til 300 kr. for oprettelse inkl. ½ times sagsbehandling. Efterfølgende sagsbehandling opkræves med 545 kr. pr. time. Taksten fastholdes i 2023.

Byggesagsgebyret fastholdes på 578 kr.

Rottebekæmpelse

Den forventede udgift til rottebekæmpelse forventes at ligge på 2 mio. kr. Det anbefales derfor, at promillen sænkes fra 0,055 til 0,35.

Det brugerfinansierede område

På taksterne for dagrenovation for private er der en stigning på mellem 13-32%.Stigningen skyldes blandt andet at AFLDs tømmepriser for hjulbeholdere er steget, samtidigt med at der ikke er muligt at afløfte momsen på dagrenovation for private husholdninger. For nedgravede beholdere er stigningen på 9-10 %. Der har tidligere i taksterne været sparet op til den nye affaldsordning, der dog ikke blev så dyr, som oprindeligt forudsat. Derfor skal overskuddet reduceres gradvist, hvilket er indregnet i taksterne for 2023.

Prisen for erhverv skal fastsættes efter markedesprisen, der beregnes som alle relevante omkostninger og et rimeligt overskud, som er sat til 8 % af omkostningerne. Prisen falder med 1%. Dette er skyldes at overskuddet i dagrenovationsfonden skal reduceres. Dog fordeles dette ikke på prisen for ekstra tømning, hvilket betyder at denne stiger med 6%.

Der oprettes nye takster for private til genanvendelige materialer, samtidigt med at der oprettes en takst til ombytning af ødelagte / bortkomne beholdere.

Genbrugsgebyret for private fastholdes på 1.046 kr. pr. husstand. Det samme gør taksterne for erhvervsvirksomheders adgang til genbrugspladsen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik -og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at godkende forslaget til takster og gebyrer pr. 1. januar 2023.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  • Orientering om omorganisering

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Energiparker
  • Biogasanlæg og biomasse
  • Henvendelse vedrørende lokalplan ved Skaven

Kopier link til punktet  -   Print

9: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing