Referat: 20. september 2022 kl. 13:00

Lok. 1.8. Dækket, Smed Sørensens Vej 1, Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Hans Pedersen
  • Jørgen Byskov
  • Niels Rasmussen
  • Irene Lund Pedersen
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jens Jacob Østergaard
  • Rita Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Proces for udabejdelse af politikker

Sagsnr: 22-019019

Sagsfremstilling

Formålet med sagen er at vedtage processen for det videre arbejde med udvikling af politikker under Teknik og miljøudvalgets område. Derudover skal udvalget drøfte, hvilke temaer der kan være relevante at få inspiration på, samt give input til mulige interessenters deltagelse i forløbet.

Administrationen vil til mødet fremlægge forslag til proces.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik og Miljøudvalget, at

  1. der gives input til temamødet
  2. der gives input til mulige interessenter
  3. processen godkendes

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte processen og afgav signaler til det videre arbejde med udarbejdelse af politikker.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Klimapartnerskab med Vestjysk

Sagsnr: 21-027582

Sagsfremstilling

Udvalget bedes drøfte og indstille til Byrådet, at kommunen indgår et partnerskab med Landboforeningen Vestjysk om at indfri klimamålsætninger og klimaindsatser i fællesskab. Erhvervs- Klima og Arbejdskraftudvalget drøfter og indstiller tilsvarende dette udkast til partnerskabsaftale til Byrådet.

Ringkøbing-Skjern Kommunes nye klimaplan har defineret vores vision på klimaområdet, og sigter efter klimaneutralitet og robusthed senest i 2050. Klimabelastningen fra kommunen som virksomhed udgør kun en lille del af kommunens samlede klimabelastning i hele kommunens geografi. I arbejdet med at nedbringe udledningen af klimagasser inden for kommunegrænsen, er vi derfor afhængige af, at vi kan samarbejde og understøtte den grønne omstilling i vores erhverv, turisme, blandt vores borgere, og særligt vores landbrug. På den baggrund er der klimapartnerskabsaftaler under udarbejdelse med Erhvervsrådet, Handelsrådet, Destination Vesterhavet, og denne aftale med Landboforeningen Vestjysk. Desuden arbejdes der på at lave aftale med Ringkøbing-Skjern Forsyning A/S i ejerstrategien. 

Partnerskabsaftalen mellem Ringkøbing-Skjern Kommune, og Vestjysk er blevet til efter møder med den politiske og administrative ledelse i Vestjysk, og politikere og administrative medarbejdere i kommunen. Med partnerskabsaftalen forpligter Vestjysk og Ringkøbing-Skjern Kommune sig til - i fællesskab - at arbejde for de mål for udledning og klimarobusthed, der er fastsat i kommunens klimapolitik. Herunder målene om klimaneutralitet og robusthed overfor klimaforandringerne. Partnerskabet har til formål at konkretisere målsætningerne, og sætte rammerne for implementeringen af de nødvendige klimahandlinger.

Partnerskabet fastsætter en række konkrete indsatser; for eksempel

  • omstilling af landbruget i kommunen på niveau med målene i den nationale landbrugsaftale
  • fokus på multifunktionel arealanvendelse (at arealer kan anvendes til flere formål samtidigt, for eksempel solceller og biodiversitetstiltag eller skovrejsning og rekreativitet)
  • afprøvning og udvikling af ny teknologi
  • at tiltrække grønne følgeindustrier som for eksempel græsproteinvirksomheder. 

I baggrundsbeskrivelsen til partnerskabet, der findes på side to i bilaget, beskrives baggrund, formål og drift af partnerskabet. Heri fremgår det blandt andet, at partnerskabet kan vokse, og på sigt komme til at omfatte andre aktører i landbruget, for eksempel fødevareerhverv. Partnerskabet er ikke tidsbegrænset. To gange årligt gøres der status over partnerskabsaftalen, så udviklingen evalueres og målsætningerne korrigeres. Til et af disse årlige møder deltager partnerskabets politiske repræsentanter: Borgmesteren, Formanden for Erhvervs- Klima og Arbejdskraftudvalget og Formanden for Teknik- og Miljøudvalget. En årlig status deles med Byrådet, bestyrelsen i Vestjysk og aftalens øvrige partnere. Klimasekretariatet i Viden og Strategi sekretariatsbetjener partnerskabet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

I baggrundsbeskrivelsen på side 2 i bilaget, fremgår det, at: 

Finansieringen af konkrete indsatser og projekter vil skulle aftales fra gang til gang - med finansiering fra landbruget selv, fra kommunen, fra nationale og internationale støttemuligheder, og fra offentlige og private fonde. 

Såfremt et tiltag som følge af partnerskabsaftalen kræver kommunal finansiering, vil der skulle søges en særskilt bevilling. 

Effektvurdering

Partnerskabsaftalen bidrager til opfyldelsen af Ringkøbing-Skjern Kommunes mål i Klimahandlingsplanen om partnerskab med landbruget, og afledte projekter vil bidrage til opfyldelse af målsætningerne om CO2-reduktion og klimarobusthed i kommunens klimapolitik. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget drøfter og indstiller partnerskabsaftalen mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og Vestjysk til underskrivelse af partnerskabets politiske repræsentanter. 

Erhvervs- Klima og Arbejdskraftudvalget  behandler ligeledes partnerskabsaftalen på deres møde den 19. september 2022

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget drøftede partnerskabsaftalen og anbefaler denne underskrevet af partnerskabets politiske repræsentanter.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Udstykning af 3 grunde i Borris

Sagsnr: 22-015906

Sagsfremstilling

Ansøgning
Der er søgt om landzonetilladelse til udstykning og opførelse af 3 enfamiliehuse på ejendommen Moselundvej 10, Borris, 6900 Skjern - matr. nr. 15cu Borris Nørreland, Sdr. Borris.

Der er i dag et enfamiliehus på ejendommen, som ønskes nedrevet, så grunden på 1429 m2 kan udstykkes i 3 mindre grunde til åben-lav bebyggelse og bebygget med 3 enfamiliehuse.

Grund nr. 1:
395 m2 incl. 80 m2 andel af vejareal
95 m2 enfamiliehus og 25 m2 carport/udhus

Grund nr. 2:
375 m2 incl. 80 m2 andel af vejareal
95 m2 enfamiliehus og 25 m2 carport/udhus

Grund nr. 3:
420 m2 incl. 80 m2 andel af vejareal
95 m2 enfamiliehus og 25 m2 carport/udhus

Administrationens bemærkninger
Såvel udstykningen som de 3 enfamiliehuse kræver en landzonetilladelse i henhold til Planloven.

Der er ingen lokalplan for området.

Arealet er i kommuneplanen udlagt til:
- boligområde for åben-lav bebyggelse
- Bebyggelsesprocent på maks. 30
- 1½ etage
- Maks. højde 8,5 m
- Mindste grundstørrelse på 700 m2

Projektet er derfor ikke i overensstemmelse med kommuneplanen med hensyn til grundstørrelse.

Kommuneplanen er ikke bindende overfor borgeren, men kommunalbestyrelsen er forpligtiget til at arbejde for kommuneplanens gennemførelse.

Arealet er i kommuneplanen beliggende inden for konsekvenszonen virksomheder med særlige beliggenhedskrav og inden for militærets støjkonsekvenszone. Da arealet i kommuneplanen er udlagt til boligområde, vurderer administrationen ikke, at der bør lægges vægt på disse konsekvenszoner.

Projektet overholder ikke byggeretten i Bygningsreglementet, idet boliggrunde skal være mindst 700 m2 for overholdelse af byggeretten.
Ud fra en positiv helhedsvurdering jævnfør BR 18 har kommunen mulighed for at tillade en overskridelse af byggeretten.

Det er administrationens vurdering, på baggrund af de forespørgsler vi modtager, at der er stor efterspørgsel på små grunde med mindre boliger i kommunens landsbyer.

Grundstørrelsen vil afvige fra det sædvanlige i området, men administrationen vurderer ikke, at afvigelsen vil påvirke boligområdet i negativ retning, da der er tale om en udstykning, der grænser op til landzonen, og derfor ligger i periferien af det rammeplanlagte område.

Der er foretaget en naboorientering, og i den forbindelse er der ikke kommet bemærkninger eller indsigelser.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §35 stk. 1 samt §§ 187 - 195 i BR 18.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Understøtter kommunes målsætning om at understøtte vækst og udvikling i landsbyer og landdistrikter.

Indstilling

Administrationen indstiller, at der meddeles en landzonetilladelse til såvel udstykningen som til opførelse af 3 enfamiliehuse samt, efter en helhedsvurdering i henhold til BR 18, tilladelse til mindre grunde end 700 m2.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Udstykning af bolig med mere i landzonen

Sagsnr: 22-008089

Sagsfremstilling

Ansøgning
Ejeren af Clausager Kunstvirke, Clausagervej 2, 6900 Skjern har via landinspektør søgt om landzonetilladelse til at frastykke en medhjælperbolig på Clausagervej 2A.

Der er tale om en medhjælperbolig til en medhjælper ved den tidligere udstillingsvirksomhed Clausager Kunstvirke, og medhjælperboligen er opført i 2000 på baggrund af en landzonetilladelse.

Der er oprindeligt meddelt landzonetilladelse til husflids-/brugskunst-/kunstværksted med tilsvarende udstilling og salg på Clausager Kunstvirke.
Efter ophør med denne anvendelse ultimo 2021 er det planen, at lokalerne ved Clausagervej 2 alene anvendes til udlejning for fester. Lokalerne egner sig til fester med 35-110 personer. Mad til sammenkomster leveres udefra og anrettes på stedet. Der sker således ændret anvendelse af ejendommen.

Medhjælperboligen ved Clausagervej 2A har derfor ikke længere den berettigelse, som den oprindeligt er opført til, og derfor ønskes den frastykket til en selvstændig ejendom med et enfamiliehus.

Administrationens bemærkninger
Såvel den ændrede anvendelse af Clausager Kunstvirke som udstykning af medhjælperboligen kræver en landzonetilladelse.

Med mindre der foreligger helt særlige omstændigheder, så meddeles der ikke landzonetilladelse til udstykning af en overflødig gjort medhjælperboliger på landbrugsejendomme. Landzonetilladelsen til medhjælperbolig i den type sager er normalt på vilkår af, at der ikke efterfølgende kan ske udstykning. Samtidig skal en medhjælperbolig til landbrugsdriften som hovedregel opføres i tilknytning til den eksisterende bygningsmasse.

Der er landbrugspligt på ejendommen, men der er ikke er tale om medhjælperbolig til landbrugsdrift, og medhjælperboligen er ikke opført i tilknytning til Clausager Kunstvirke, da den er placeret ca. 175 m fra bygningsmassen. 

Det er administrationens vurdering, at denne ansøgning ikke bør sidestilles med reglerne for medhjælperbolig til landbrugsdriften, da der er en væsentlig forskel.

Da der blev meddelt landzonetilladelse til husflids-/brugskunst-/kunstværksted med tilsvarende udstilling og salg, var det på betingelse af, at der på ejendommen blev blandt andet tinglyst :

At virksomhedens karakter af husflids-/brugskunst-/kunstværksted med tilsvarende udstilling og salg fastholdes

Kommunen er påtaleberettiget på den tinglyste deklaration omkring fastholdelse af anvendelsen.

Der er foretaget naboorientering, og i den forbindelse er der ikke modtaget bemærkninger eller indsigelser.

Administrationen vurderer, at en landzonetilladelse til såvel ændret anvendelse som udstykningen kan begrundes i at der er tale om udnyttelse af overflødig gjort bygningsmasse i landzonen, og at der ikke er tale om udvidelse af eksisterende bygningsmasse, som kan påvirke de landskabelige forhold negativt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §35 stk.1.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til udvalget:

  1. ikke at udnytte påtaleretten til den tinglyste deklaration
  2. at meddele en landzonetilladelse til såvel den ændrede anvendelse af Clausagervej 2 som til udstykning af medhjælperboligen på Clausagervej 2A
  3. at meddele, at den tinglyste deklaration samtidig aflyses.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Placering af ny antennemast.

Sagsnr: 22-016146

Sagsfremstilling

Vi har modtaget en ansøgning fra masteoperatøren Cibicom, som ønsker at opstille en ny 42 m høj antennemast på ejendommen Hammelsvangvej 1, 6920 Videbæk, som led i Cibicoms eget IoT netværk. 

IoT er en forkortelse for Internet of Things. Kort fortalt er der tale om Internet of Things, når hverdagens elektroniske apparater bliver intelligente og kan kommunikere med hinanden og med mennesker via internettet. Det kan være via mobilnettet, en almindelig internetforbindelse, WiFi eller lukkede netværk.

Mastens dimensioner gør den også anvendelig for andre teleoperatører, som jævnfør masteloven kan opsætte deres teleudstyr i masten. Både TDC og Hi3g har meldt tilbage, at de pt. ikke ønsker at benytte masten. Der skal opsættes teknikskabe til teknisk udstyr ved mastens fod, samt stilles krav om at masten afskærmes med beplantning omkring placeringen.

Det oplyses i ansøgningen, at der er i forbindelse med den nuværende ansøgning er undersøgt 3 andre lokaliteter, hvor der også kan opnås tilstrækkelig dækning. Det er oplyst, at to lodsejere ikke ønsker masten på deres ejendomme og en tredje er ikke vurderet planmæssig forsvarlig.

Den valgte placering, hvor masten er ansøgt er beliggende i landzone uden for beskyttelseslinjer. Det ansøgte kræver landzonetilladelse jf. Planlovens § 35 stk. 1 med forudgående naboorientering.

I forbindelse med naboorienteringen er der indkommet en indsigelse fra naboejendom beliggende ca. 335 m nordligere end den ansøgte placering. 

Naboens indsigelse var i første omgang blot en generel indsigelse mod opstilling af masten uden begrundelse, og efter spørgsmål for en yderligere begrundelse, er begrundelsen bekymring for stråling fra masten, samt at naboens bier vil blive forstyrret i deres navigation.

Ansøger oplyser, at antenner overholder grænseværdier for mennesker og levende organismer, som er udarbejdet af WHO.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens § 35.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at der meddeles tilladelse til det ansøgte.

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Hans Pedersen kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Placeringstilladelse til gylletank i det åbne land, Nedergårdsvej 2, Tarm

Sagsnr: 22-015439

Sagsfremstilling

Ansøgning

Der er søgt om at etablere en gyllebeholder placeret i det åbne land på matr. Nr. 6a Ørbæk By, Hoven, på planteavlsejendommen på Nedergårdsvej 2, Tarm. (se bilag 1).

Den ny gyllebeholder har en diameter på ca. 39 meter og en elementhøjde på ca. 5 meter, svarende til 5000 m3. Tanken forsynes med teltoverdækning på ca. 6,5 meter og med beplantning omkring. Totalhøjden over terræn bliver mellem 10-12 m, alt efter hvor langt i jorden tanken kan komme.  

Placeringen er valgt således, at antallet af transporter på mindre veje (Nedergårdsvej) minimeres mest mulig. På den ansøgte placering er jordbunden bedre egnet til byggeri, idet her er sandet. Syd for Nedergårdsvej er jorden mere blød og har et betydeligt højere vandtryk der gør, at gylletanken ikke kan komme så langt ned i jorden. Gylletanken vil således blive mere synlig i landskabet.

Umiddelbart vil det ikke være hensigtsmæssigt at lægge gylletanken ved de eksisterende bygninger, da der skal tages hensyn til afstand til vandboringer, samt for at bevare byggefeltet mod vest til en kommende udvidelse af haller til opbevaringsplads for blandt andet kartofler. Placeringen øst for ejendommens eksisterende bygninger er desuden fravalgt i forhold til hensynet til naboen på Nedergårdsvej 3.

Den ansøgte placering er grundig overvejet, og ansøger mener, at det er den bedste placering, når forhold til omgivelser, landskab med mere skal indgå i vurderingen.

 

Administrationens bemærkninger til ansøgningen
Nedergårdsvej 2 er en planteavlsejendom med ca. 140 ha i omdrift, og der mangler opbevaringskapacitet til den indkøbte gylle/afgasset biogasgylle til ejendommens udspredningsarealer. Beholderens størrelse passer til den gyllemængde, der skal anvendes på 140 ha.

Det er Ringkøbing-Skjern Kommunes vurdering, at den ansøgte gyllebeholder er erhvervsmæssig nødvendig for driften af ejendommens landbrugsarealer. Det ansøgte kræver en placeringstilladelse efter §35, stk. 1 i Bekendtgørelse af lov om planlægning.

Gylletanken overholder alle afstandskrav, ligger uden for beskyttelseslinjer, og det er vurderet, at den nye beholder ikke vil medføre en væsentlig genepåvirkning af naboer, kategori 1-, 2- og 3 natur, landskabelige værdier og kulturmiljøer.  

Udkastet til placeringstilladelse har været i høring hos naboer i nabobeboelser indenfor 500 meter fra tanken og hos matrikulære naboer til matrikel 6a Ørbæk By, Hoven.

I den forbindelse er der kommet høringssvar fra Vejdirektoratet, der ikke har bemærkninger til projektet, hvis gylletanken og beplantningen omkring tanken etableres udenfor vejbyggelinjerne, hvilket der er stillet krav om, og det er oplyst, at byggeriet og beplantning vil blive placeret udenfor vejbyggelinjerne.

Der skal etableres en ny adgang fra Nedergårdsvej til tanken. Der er et krav på 100 meter til vejskellet ved hovedvejen til ny adgang. Vejdirektoratet oplyser, at det er muligt at dispensere for kravet på 100 meter mellem vejskellet ved hovedvejen og den nye adgang til gylletanken. Ansøger har sendt en ansøgning om dispensation til Vejdirektoratet. Der søges om at reducere kravet til 38 meter.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §35 stk. 1.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
  1. At der meddeles placeringstilladelse til den ansøgte gyllebeholder på den ansøgte lokalitet med vilkår om, at teltoverdækningen holdes i en mørk nuance, og at tanken inklusivt beplantningen skal ligge udenfor hovedvejens vejbyggelinjer. Tilladelsen meddeles under forudsætning af, at der kan opnås dispensation for afstandskravet på de ansøgte 38 meter mellem adgang til gylletank og hovedvejen.
  2. At hvis der ikke opnås dispensation til de 38 meter så meddeles der placeringstilladelse til den ansøgte gyllebeholder på den ansøgte lokalitet med vilkår om, at teltoverdækningen holdes i en mørk nuance, og at tanken inklusivt beplantningen skal ligge udenfor hovedvejens vejbyggelinjer, med afgang 100 fra hovedvejen og med en intern vej på marken parallel med Nedergårdsvej.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Tillæg nr. 6 til Spildevandsplan 2019-2027 - Separering, ledninger m.m.

Sagsnr: 22-005609

Sagsfremstilling

Forslag til Tillæg nr. 6 til Spildevandsplan 2019-2027 for Ringkøbing-Skjern Kommune er udarbejdet for at skabe det juridiske grundlag for:

  1. Klimaprojekt for Skelbæk i Ringkøbing.
  2. Separering af dele af fælleskloakken i Ringkøbing.
  3. Separering af dele af fælleskloakken i Stadil.
  4. Optagelse af vandløb ved Søndervig som spildevandsteknisk anlæg.
  5. Optagelse af nyt kloakopland i Hvide Sande.
  6. Regnvandskloakering af ejendom i Hvide Sande.

  7. Etablering af pumpestation og udløbsledning i Hvide Sande.
  8. Etablering af transportledning fra Hvide Sande by og sommerhuse på Holmsland Klit.
  9. Etablering af transportledning fra Halby til Stauning.
  10. Etablering af vakuumpumpestation i Halby.

Byrådets forslag til tillæg nr. 6 til Spildevandsplan 2019 - 2027 skal offentliggøres og være i offentlig høring i mindst 8 uger. I offentlighedsfasen er det muligt for borgere, myndigheder og interesseorganisationer at kommentere det fremlagte forslag overfor Byrådet.

Efterfølgende vil Byrådet behandle eventuelle kommentarer, og eventuelle ændringer vil blive indarbejdet i tillægget, hvorefter det vedtages endeligt af Byrådet. Vedtagelsen offentliggøres på kommunens hjemmeside.

Efter Byrådets vedtagelse udgør tillægget det juridiske grundlag for at gennemføre de beskrevne tiltag.

Forslag til Tillæg nr. 6 giver mulighed for følgende:

 

1. Klimaprojekt for Skelbæk i Ringkøbing

Skelbæk i Ringkøbing er et spildevandsteknisk anlæg fra udspringet til udløbet i Von Å. Dette er beskrevet i afsnit 4.1.4 i Spildevandsplan 2019-2027. Kommunen har efterfølgende vurderet, at det kun er en del af Skelbæk, der skal optages som spildevandsteknisk anlæg, hvilket er beskrevet i tillæggets afsnit 2.4.2.

Med dette tillæg vil ikke hele Skelbæk længere være et spildevandsteknisk anlæg. Det spildevandstekniske anlæg af Skelbæk vil strække sig fra Holmegaardsvej frem til ca. 300 meter før udløb i Von Å. Det drejer sig om en strækning på ca. 1,9 km af det ca. 2,7 km lange vandløb. Strækningen opstrøms Holmegaardsvej forventes privatiseret.

Figur 1: Angivelse af strækningen af Skelbæk, der optages som et spildevandsteknisk anlæg. Strækningen er markeret med de røde pile. Den begynder lige efter rørlægningen ved Holmegaardsvej og slutter ca. 300 m før udløb i Vonå.

Dette betyder, at Ringkøbing-Skjern Forsyning A/S har ejerskab og vedligeholdelse af den beskrevne del af Skelbæk.

 

2. Separering af dele af fælleskloakken i Ringkøbing

I forbindelse med klimaprojektet for Skelbæk planlægger Ringkøbing-Skjern Forsyning A/S at separere fælleskloakken i opland RK02 m.fl. i Ringkøbing. Opland RK02 omfatter en del af Holstebrovej, Østerled, Skolevej m.fl., som er vist i efterfølgende figur 2.

 

Figur 2: Separering af opland RK02, RK02b, RK02d og RK02e (røde oplande med grøn skravering) i Ringkøbing omkring Holstebrovej.

I forbindelse med separeringen vil de eksisterende pumpestationer på Holstebrovej 2c og 11b blive nedlagt, og erstattet af en ny pumpestation på hjørnet af Byskellet og Holstebrovej.

Separeringen forventes udført 2023-2025.

 

Ringkøbing-Skjern Forsyning A/S planlægger desuden at separere fælleskloakken i opland RK05-8e i Ringkøbing. Det omfatter et område ved Torvegade, som er vist i efterfølgende figur 2a.

Figur 2a: Separering af opland RK05-8e i Ringkøbing omkring Torvegade.

Separeringen forventes udført 2026-2027. 

 

3. Separering af dele af fælleskloakken i Stadil

Ringkøbing Skjern Forsyning A/S planlægger at separatkloakere opland SD11 i Stadil i forbindelse med den allerede planlagte separering af opland SD05 og SD06. Derfor optages opland SD11 i spildevandsplanen til planlagt separering. 

 

Figur 3: Separering af det fælleskloakerede opland SD11, så hele Stadil bliver separeret. Øvrige separeringer af fælleskloakken i Stadil er allerede besluttet gennem Spildevandsplan 2019-2027.

Separeringen og etablering af bassin forventes udført 2023-2024.

 

4. Optagelse af vandløb ved Søndervig som spildevandsteknisk anlæg

Med dette tillæg vil en enkelt afvandingsgrøft ”Nord for Hvide Sande” beliggende ved Søndervig blive optaget som et spildevandsteknisk anlæg, når den forventede privatisering er gennemført.

Vandløbet (afvandingsgrøften) har en længde på ca. 275 meter fra den åbne del ved Holmsland Klitvej til udløb i Sandene/Ringkøbing Fjord.

 

 

Figur 4: Markering af vandløb (afvandingsgrøft) ”Nord for Hvide Sande” der ønskes optaget som spildevandsteknisk anlæg.

Ved optagelse som spildevandstekniske anlæg betyder det, at Ringkøbing-Skjern Forsyning A/S har ejerskab og vedligeholdelse af den beskrevne afvandingsgrøft ”Nord for Hvide Sande” beliggende ved Søndervig.

 

5. Optagelse af nyt kloakopland i Hvide Sande

Kommunen ønsker at skabe mulighed for etablering af fritidshuse ved Langsand i Hvide Sande, som er beskrevet i Lokalplan nr. 398 for et område til centerformål med blandede byfunktioner ved Langsand, Hvide Sande. Derfor medtages opland HS47 og HS48 i dette tillæg.

  

Figur 5: Udsnit af Hvide Sande med de berørte oplande HS47 og HS48. Ringkøbing-Skjern Forsyning A/S kloakerer oplandene for spildevand, mens grundejerne selv skal håndtere afledning af tag- og overfladevand.

Opland HS47 er allerede kloakeret, mens kloakeringen af opland HS48 forventes udført i perioden 2023-2027.

 

6. Regnvandskloakering af ejendom i Hvide Sande

Nørregade 2 i Hvide Sande står til genopbygning. Ejendomme er i dag spildevandskloakeret, men i forbindelse med genopbygningen ønskes ejendommen også kloakeret for tag- og overfladevand, da grundvandet i området står meget højt og vanskeliggør nedsivning.  Den berørte ejendom er vist i efterfølgende figur 6.

 

Figur 6: Regnvandskloakering af Nørregade 2, som er opland HS49 i Hvide Sande.

Regnvandskloakeringen forventes udført i perioden 2023-2024.

 

7. Etablering af pumpestation og udløbsledning i Hvide Sande.

I forbindelse med separering af Nørregade i spildevandsplanens opland HS03d skal der etableres en pumpestation og udløbsledning udenfor kloakoplandsgrænserne, som er vist i efterfølgende figur 7. På udløbsledningen etableres et sand- og oliefang. 

 

Figur 7: Etablering af pumpestation og udløbsledning i forbindelse med separering af opland HS03d i Hvide Sande.

Grundlaget skal anvendes i forbindelse med Ringkøbing-Skjern Forsyning A/S’ forhandlinger med berørte lodsejere om etablering af kloakanlæggene på lodsejernes arealer.

 

8. Etablering af transportledning for Hvide Sande by og sommerhuse på Holmsland Klit

Ringkøbing Skjern Forsyning A/S ønsker at etablere en spildevandstrykledning langs Holmsland Klit til at håndtere spildevandet fra Hvide sande by og sommerhusene langs Klitten. Rækkefølgen af kloakeringen af sommerhuse vil ikke blive påvirket af anlæg af trykledningen.

 

Figur 8: Planlagt transportledning (rød streg) fra Hvide Sande til Søndervig for håndtering af spildevand i forbindelse med centralisering af spildevand i Tarm og kloakering af sommerhuse på Holmsland Klit. De berørte matrikler er angivet i bilag 3. Bemærk at nord er mod højre på figuren.

Årsagen til at transportledningen etableres før kloakeringen af sommerhuse på Holmsland Klit og  centralisering af spildevandet i Tarm er optaget i spildevandsplanen er, at forsyningen i forbindelse med fornyelse af den eksisterende vandledning på samme strækning, vil etablere spildevandsledningen samtidig.

Grundlaget skal anvendes i forbindelse med Ringkøbing-Skjern Forsyning A/S’ forhandlinger med berørte lodsejere om etablering af transportledninger på lodsejernes arealer.

 

9. Etablering af vakuumpumpestation i Halby

Ringkøbing Skjern Forsyning A/S ønsker at etablere en spildevandstrykledning (transportledning) fra Halby til Stauning i forbindelse med kloakering af sommerhuse, der er beliggende i spildevandsplanens opland SO03 i Halby.

 

Figur 9: Ledningsforløb af spildevandstrykledning (rød ubrudt linje) fra Halby til Stauning.

Transportledningen forventes udført i perioden 2023-2024.

Grundlaget skal anvendes i forbindelse med Ringkøbing-Skjern Forsyning A/S’ forhandlinger med berørte lodsejere om etablering af transportledninger på lodsejernes arealer.

 

10. Etablering af vakuumpumpestation i Halby

I forbindelse med kloakeringen af opland SO03 i Halby ønsker Ringkøbing-Skjern Forsyning A/S at etablere en vakuumpumpestation i Halby, som led i spildevandskloakeringen af opland SO03 Halby. Vakuumpumpestationen består af en teknisk bygning på under 30 m² med en kælder på ca. 40 m². I vakuumstationen skal der være vakuum- og spildevandspumper. Pumperne vil transportere spildevandet videre fra Halby til Stauning i spildevandstrykledningen, der er omtalt i afsnit 2.9 i tillægget.

 

Figur 10: Placering af vakuumpumpestation i Halby.

Vakuumpumpestationen forventes udført samtidig med spildevandstrykledningen, der er omtalt i punkt 9.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Miljøbeskyttelsesloven (Lovbekendtgørelse nr. 100 af 19. januar 2022).

Spildevandsbekendtgørelsen (Bekendtgørelse nr. 1393 af 21. juni 2021).

 

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Separeringen med mere giver anledning til at den samlede udledning af næringsstoffer til Ringkøbing Fjord reduceres.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at forslag til Tillæg nr. 6 til Spildevandsplan 2019-2027 sendes i offentlig høring i 8 uger.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Projekt Kanosejlads på Tim Å for alle

Sagsnr: 22-015216

Sagsfremstilling

Der ansøges om kr. 34.000,- til første etape af projekt for at skabe bedre adgangsforhold og faciliteter til kanosejlads på Tim Å. Projektets samlede budget er kr. 393.500. Friluftsrådet har bevilget kr. 225.000. Foreningen Tim Mose forventer at søge gearingspuljen om kr. 135.000 i 2023 til etape 2, mindre der opnås bevilling fra andre fonde. 

Foreningen Tim Mose er tovholder på projektet, som er et samarbejde mellem Tim Skole, Tim Borgerforening, Torsted Sogneforening, Stadil Sogneforening og Vestrum.

Fra Foreningen Tim Moses ansøgning:

"Vi ønsker at anlægge tre anlægsbroer til kano- og kajaksejlads på Tim Å, samt indkøbe en bådtrailer med 6 kanoer inklusiv pagajer og redningsveste.

Projektet vil blive til glæde for skole, SFO og foreninger i Tim, borgere i Tim, skoler i landsbyklyngen Vestrum, en-dags besøgende samt turister på længere ophold i området, kort sagt alle der måtte ønske at opleve naturen omkring Tim Å fra vandsiden i den nordlige ende af Naturens Rige.

Hvor det lige nu er vanskeligt at finde gode steder at sætte kano i vandet, vil der med projektet blive åbnet for en langt lettere adgang til at nyde de lange smukke stræk af Tim Å, som er og vil blive genslynget. Let adgang til kanoer og tre oplagte isætnings- og optagningssteder vil fjerne en stor del af de praktiske barrierer, der ellers kan være, når man ønsker at tage for eksempel sin skoleklasse, familie, spejderflok eller andre grupper af borgere på aktiv tur i det fri.

De tre anlægsbroer vil forbedre adgangsforholdene for alle, der ønsker at færdes på vandet i Tim Å. Alle tre anlægsbroer vil blive anlagt tæt på offentlig vej, hvor kanoerne vil kunne tages af og på traileren. I Tim og Stadil vil der være mulighed for parkering af bil og trailer. Det er allerede i dag muligt at sejle på Tim Å (i perioden 16. juni - 28(29). februar), men kun få benytter sig af muligheden. De indkøbte kanoer skal kunne udlånes mod et mindre gebyr til at vedligeholde kanoer og bådtrailer.

Når broerne er anlagt annonceres de på Ringkøbing-Skjern Kommunes Friluftskort. Via Tim-sogn.dk og landsbyklyngen Vestrum vil mulighederne for at benytte kanoer og anlægsbroer blive offentliggjort."

Realisering af projektet vil være en væsentlig forbedring af mulighederne for rekreativ brug af Tim Å for en bred målgruppe af både lokale og besøgende. Land, By og Kultur har bistået projektgruppen i idéfasen, ansøgning om relevante tilladelser med videre.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der ansøges om 34.000 kr. til faciliteter til kanosejlads på Tim Å. Beløbet foreslås finansieret via Gearingspuljen. Projektet lever op til kriterierne for støtte fra gearingspuljen, som støtter grønne projekter, herunder adgang til grønne områder og etablering af rekreative faciliteter. Der skal være en egenfinansiering på min. 40 %.

Der foreligger tilsagn på 225.000 kr. fra Friluftsrådet. Foreningen Tim Mose forventer at søge gearingspuljen om kr. 135.000 i 2023 til etape 2, mindre der opnås bevilling fra andre fonde. 

I 2022 er der afsat i alt 583.000 kr. på gearingspuljen. Der er ikke overførte midler fra 2021.

Der er godkendt følgende:

Fritids-Naturpark Sdr. Bork 89.000 kr. (Er udbetalt)

Naturhotel Torsted 60.000 kr.

Hoven Møllesø 400.000 kr.

Der resterer således 34.000 kr. i 2022.

Der gøres opmærksom på, at der er afsat 856.000 kr. til natursti Sidselbjerg-Vedersø fra Gearingspuljen. Projektet er pt. gået i stå.

Administrationen gør opmærksom på muligheden for at søge andre fonde med indsatser indenfor natur/friluftsliv, for eksempel Nordeafonden.

Effektvurdering

Projektet understøtter Ringkøbing-Skjern Kommunes Fritidslivspolitik, der blandt andet har som målsætning at styrke forudsætningerne for den aktive families deltagelse i fritidslivet samt at benytte naturen som ramme for nye fritidsaktiviteter.

Projektet vil bidrage til at flere oplever og er fysisk aktive i det naturskønne område ved Tim Å.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget imødekommer ansøgningen om 34.000 kr. finansieret af gearingspuljen.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Takster for havneområdet for perioden 1. april 2023 til 31. marts 2024

Sagsnr: 15-030565

Sagsfremstilling

Administrationen fremlægger forslag til takster på havneområdet for perioden 1. april 2023 til 31
marts 2024. Nedenfor er administrationens overvejelser i forbindelse med taksterne.

KL's fremskrivning for 2023 er på 2,47 %. Administrationen har fremskrevet taksterne med
denne procentsats. Havnetaksterne bliver opkrævet hos de bådejere, som lejer en havneplads i
en af de 3 kommunale havne, samt de gæstesejlere der benytter havnens faciliteter.

Følgende takster er, som tidligere år fritaget for fremskrivning: autocampere,
gæstesejlere, bomløft og fastgebyr.

Prisen på el har de sidste par år været fastsat til 2,60 kr. pr. kwh. De sidste par måneder har der været store stigninger på elprisen, hvilket betyder, at indtægten ikke dækker den faktiske udgift.

Administrationen ønsker, at det godkendes, at prisen på el kan reguleres løbende til den faktiske pris i markedet, i stedet for at prisen er fast for et år ad gangen. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller at, Teknik og-miljøudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om at:

  1. De gernerelle havnetakster fremskrives efter KL's fremskrivningsprocent på 2,47%
  2. prisen på el til en hver tid kan reguleres til markedspris, med virkning fra 12. oktober 2022.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Budgetopfølgning pr. 31. august 2022, Teknik- og Miljø

Sagsnr: 21-027300

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 31. august 2022 for Teknik- og Miljøudvalgets driftsområde til orientering. Budgetopfølgningen er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2022 men eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.

Budgetopfølgningen viser et samlet forventet merforbrug på i alt 2,5 mio. kr. fordelt med et forventet mindre forbrug på det skattefinansierede område med 2,469 mio. kr. og et forventet merforbrug på 5 mio. kr. på det brugerfinansierede område.

Budgetopfølgningen fordeler sig således på hovedområderne:

Skattefinansieret område:

På det skattefinansierede område forventes der et samlet mindreforbrug på 2,469 mio. kr. og fordeler sig således:

Trafik og Vej:
Området består af 3 områder Vejdrift, Vej & Park - Drift samt Kollektiv Trafik. Der forventes et samlet mindreforbrug på 0,684 mio. kr. og består af følgende:

  • Vejdrift: Der forventes et samlet mindreforbrug på 0,5 mio. kr. som er på Vejbelysningsomårdet. 
  • Vej og Park - Drift: Der forventes et samlet merforbrug på 1 mio. kr. og skyldes planlagte reinvesteringer i driftsmateriel. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2021.
  • Kollektiv Trafik: Der forventes et mindre forbrug på i alt 1,184 mio. kr. Mindreforbruget er baseret ud fra Midttrafiks seneste budgetopfølgning. Der er på kommunens driftsbudget for 2022 afsat 3 mio. kr. mere end det oprindelig budgetforslag 2022 fra Midttrafik. Budgetopfølgningen fra Midttrafik viser et øget behov på 3,2 mio. kr. på grund af stigende udgifter til diesel. De 3,2 mio. kr. i ekstraudgifter svarer stort set til kommunens overskud på budgettet. At der en mindre udgift på ca. 1,2 mio. kr. skyldes slutafregningerne for 2020 og 2021 fra Midttrafik, hvor der særligt i 2020 var mindreudgifter. De 2 slutafregninger regnskabsføres i 2022. Den forventede mindreudgift i 2022 overføres til 2023.

Land og Vand:
Der forventes et samlet mindre forbrug på 1,785 mio. kr. og består af følgende:

  • Vandløbsvedligeholdelse med 0,785 mio. kr.
  • Skadedyrsbekæmpelse (rotter) med 1 mio. kr. Mindreforbruget er kalkulereret, idet området tidligere har givet underskud. Det forventes, at opkrævningen for 2023 kan fastsættes til 2021-niveau og at området herefter balancerer.

Brugerfinansieret område - Genbrug:

På det brugerfinansierede område forventes der et samlet merforbrug på 5 mio. kr.

  • På dagrenovationsområdet er der i årenes løb indsamlet midler til indkøb og udrulning af nye dagrenovationscontainere i 2020 og 2021. I den forbindelse blev de faktiske udgifter væsentlig lavere end oprindelig forudsat, hvilket har betydet, at der i Fonden for dagrenovationsområdet henstår mider der ikke skal anvendes. Da området på sigt skal balancere er taksterne for 2022 nedsat. På grund af de stigende priser generelt er udgifterne til indsamlingen og bortskaffelse af dagrenovationen steget betydeligt. De samlede forventede merudgifter på 5 mio. kr. består af:
  1. Takstnedsættelse 2 mio. kr.
  2. Indsamling og bortskaffelse 3 mio. kr. 
  • På genbrugspladserne forventes området som udgangspunkt at holde. Der er pt. ikke mærkbare stigninger i udgifterne til AFLD. Eventuelle stigninger i diesel og el forventes dækket ved mindreforbrug på det øvrige driftsbudget.

Det forventede resultat på henholdsvis dagrenovation og genbrugspladser vil blive overført til henholdsvis Fonden for dagrenovation og Fonden for genbrugspladser. Området skal på sigt balancere.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen pr. 31. august 2022 tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Ingen bemærkninger.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev orienteret om følgende:

  • Henvendelse om plastikaffald på mark
  • Udvikling af spildevandsforsyningens infrastruktur
  • Energibesparende tiltag
  • Henvendelse vedrørende trafiktiltag i Kloster






Kopier link til punktet  -   Print

13: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing