Referat: 6. september 2022 kl. 13:00

Lok. 1.8. Dækket, Smed Sørensens Vej 1, Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Hans Pedersen
  • Jens Jacob Østergaard
  • Rita Byskov
  • Jørgen Byskov
  • Irene Lund Pedersen
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Niels Rasmussen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Parkering Søndervig - Nyhavn

Sagsnr: 21-026741

Sagsfremstilling

Jan Harrit, Lalandia deltager i mødet til en drøftelse af de kommende kommunale P-pladser i Søndervig.

Indstilling

Administrationen fremsender sagen til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Temaer i affaldsplanen samt indsatsområder

Sagsnr: 18-014673

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget blev den 20 juni, til rundvisning på AFLD, præsenteret for administrationens oplæg til temaer i den kommende affaldsplan. Administrationen foreslår, at udvalget beslutter, at der fortsat arbejdes med de 5 temaer og medfølgende indsatsområder:

Temaer:

  • Mere og bedre genanvendelse
  • Erhverv- og byggeaffald
  • Husholdningsaffald uden for hjemmet
  • Kommunikation og formidling
  • Genbrugspladserne ind i fremtiden


Nedenfor ses en oversigt over indsatsområderne knyttet til hvert tema, i bilag 1, findes en uddybning af alle indsatsområder, samt forslag til handlinger.

Processen fremadrettet

Såfremt Teknik- og Miljøudvalget godkender temaer og indsatsområder, vil udvalget i oktober blive præsenteret for et udkast til planen.

Forventet tidsplan:

Forslag til ny affaldsplan

Oktober 2022

Høringsperiode

Oktober – november 2022

Endelig vedtagelse af affaldsplanen

Februar 2023

 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om miljøbeskyttelse (miljøbeskyttelsesloven)

Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører (affaldsaktørbekendtgørelsen)

Bekendtgørelse om affald (affaldsbekendtgørelsen)

Økonomi

Affaldsområdet er gebyrfinansieret. Alle besparelser og omkostninger vil derfor blive indregnet i taksterne.

Effektvurdering

Indsatsområder og mål i den samlede affaldshåndteringsplan er et bud på, hvordan kommunen vil indfri målsætningerne som er stillet i den nationale affaldshåndteringsplan.
Den faktiske realisering af handlingerne i planen er afhængig af, at der politisk efterfølgende afsættes de nødvendige midler til gennemførsel. Økonomien vil blive genbesøgt løbende i implementeringsfasen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget beslutter de 5 temaer, herunder de enkelte indsatsområder

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Prioritering af lokalplaner og kommuneplantillæg

Sagsnr: 22-016291

Sagsfremstilling

Lokalplanlisten fremsendes med henblik på politisk prioritering.

Lokalplanlisten er blevet ajourført siden sidste politiske prioritering. Opbygningen af listen er ændret, således at sagernes status i planlægningsforløbet fremgår. Derudover er prioriteringsprincipperne ændret, således at der nu er prioritet 1-3 fremfor tidligere prioritet 1-4. Dette sikrer en større enkelthed i forståelsen af prioriteringen. 

I 2022 er der indtil videre vedtaget 15 planer.

Se bilag prioriteringsoversigt 2022 - endeligt vedtagne planer 2022.

Prioriteringsprincipper:

  •  Haster Undtagelsesvist kategoriseres en plan som en haster. Arbejdes med kontinuerligt og har fortrinsret fremfor andre sager. Der kan eventuelt udarbejdes tidsplan med ekstraordinære politiske møder.
  • 1. Prioritet igangværende Arbejdes med kontinuerligt.
  • 2. Prioritet kommende Behandles pt. ikke, men er den næste i rækken.
  • 3. prioritet afventende Sager som er nedprioriteret og afventer enten ressourcer, andet eller ansøgers tilbagemelding.

Opmærksomhedspunkt

Hvis man fra politisk side ønsker at opprioritere en sag, skal man se på, hvilke andre sager som skal nedprioriteres, af hensyn til arbejdsbyrden i administrationen. 

Bemærkninger til prioriteringen

Plan- og vejanlæg er pt. underbemandet. Rekrutteringsproces er igangværende. Dette har betydning i forhold til prioritering af sagerne.

Prioritering af en sag beror på flere faktorer:

  • Ansøgningstidspunktet
  • Politiske signaler
  • Mv.

Baggrund og status for prioriteringen

Haster

Lokalplanen for et erhvervsområde i Troldhede er prioriteret som en haste sag med ekstraordinære politiske møder.

1. prioritet igangværende 

20 planer er politisk igangsat og arbejdes med kontinuerligt. Se prioriteringsoversigt 2022 igangværende planer i bilaget.

9 lokalplanansøgninger og 2 kommunale initiativer behandles med henblik på politisk stillingtagen/igangsætning. Se prioriteringsoversigt 2022 - igangværende igangsætningsager i bilaget.

Flere planlægnings forespørgsler behandles løbende med henblik på eventuel ansøgning. Der bruges en del ressourcer på forespørgslerne. 

2. prioritet kommende 

Administrationen lægger op til at 8 eksterne ansøgninger og 4 kommunale initiativer får en prioritet 2. Se prioriteringsoversigt 2022 - kommende planer samt kommende igangsætningsager. 

3. prioritet afventende 

Boligformål Hvide Sande nord afventer afklaring i forhold til muligheden for at planlægge på arealet.  Solceller Stensmose afventer vedtagelse af landsplandirektiv for 400KV ledning. Se prioriteringsoversigt 2022 - afventende planer. 

5 kommunale initiativer/planer afventer ressourcer, 2 kommunale initiativer afventer andet, 2 eksterne ansøgninger afventer ansøger og 13 solcelleplaner og 1 solcelle/vindmølle plan afventer evalueringen og Planstrategi 2023. Se prioriteringsoversigt 2022 - afventende igangsætningssager.

Der henvises til de to bilag prioriteringsoversigt 2022 samt beskrivelse af kommunale initiativer.

Andre ressourcekrævende arbejdsområder og opgaver i planafdelingen:

  • Helhedsplan Skjern-Tarm og Velling
  • Planstrategi 2022
  • Byggemodning og jordforsyning
  • Matrikulære sager
  • Campingsager

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge Planloven har kommunen en lokalplanpligt. Det vil sige, at kommunen har pligt til snarest at udarbejde en lokalplan, når et ansøgt projekt er i overensstemmelse med kommuneplanen.

Med ordet "snarest" menes, at Byrådet, så hurtigt det er muligt, skal tage initiativ til at udarbejde
et lokalplanforslag, og senest 1 år efter modtagelse af ansøgningen have offentliggjort et
lokalplanforslag.
Det skal bemærkes, at mange lokalplaner kræver udarbejdelse af et kommuneplantillæg, og
derfor ikke er omfattet af ovennævnte forpligtigelse.
Planloven giver kommunen adgang til at anmode ansøger om at være behjælpelig med
udarbejdelse af forslag til lokalplanen.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget drøfter og godkender prioriteringsoversigt 2022

BilagBeslutning


Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til teknisk anlæg (solcelleanlæg) ved Gestenge, Lem

Sagsnr: 22-015754

Sagsfremstilling

Formålet med dagsorden er en endelig vedtagelse af plangrundlag samt meddelelse af projekttilladelse for et solcelleanlæg ved Gestenge, Lem.

Baggrund
Forslag til Kommuneplantillæg nr. 9 og Lokalplan nr. 471 blev vedtaget af Byrådet den 19. april 2022 og har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 25. april 2022 til og med 7. juli 2022. Se bilag 1 og 2.

Formålet med planforslaget er at skabe mulighed for, at der kan etableres et solcelleanlæg med
tilhørende teknikbygninger, transformerstation, faunapassager og afskærmende beplantning.

Beskrivelse af anlægget
Lokalplanområdet er cirka 379 hektar, heraf udgør solcelleanlægget cirka 322 hektar. Det resterende areal skal anvendes til faunapassager. Solcelleanlægget har en forventet levetid på minimum 30 år. Når solcelleanlægget er i drift, forventes det at have en effekt på cirka 250.000 MWh årligt, der svarer til normalforbruget i cirka 60.000 husstande.

Anlægget består af:

  • Solcellemoduler med en højde på op til 3,2 meter
  • Transformere og øvrigt koblingsudstyr med en højde på op til 7,5 meter
  • Lynafleder med en højde på op til 20 meter
  • Et jordkabel med tilslutning ved Lem Kær Station

Lokalplanens realisering medfører:

  • Vejadgang udelukkende fra Gestengen og Gribsvej
  • Omlægning af Gribsvej og vandløb/grøfter
  • Faunapassager som opdeler projektområdet i flere områder
  • Fjernelse af flere eksisterende beplantningshegn
  • Anlægget afgrænses af beplantningsbælter med minimum tre rækker træer i en bredde på minimum 5 meter

Forhold til anden planlægning:
Ansøger oplyser, at projektets realisering forudsætter etablering af en 400 kV luftledningsforbindelse. Bolig- og Planstyrelsen og Energinet er ved at udarbejde landsplandirektiv med tilhørende miljøkonsekvensrapport herfor.

Resultat fra offentlighedsfasen
Der er i offentlighedsfasen modtaget i alt 14 bemærkninger fra:

  • 3 myndigheder
  • 2 foreninger
  • 9 borgere

Ingen myndighed har indsendt veto mod planforslagene. De indkomne bemærkninger/indsigelser, notat med administrationens forslag til svar samt forslag til ændringer i lokalplanen og projekttilladelsen, er vedlagt som bilag 3, 5 og 6.

Bemærkningerne omhandler blandt andet:

  • Indsigelser mod projektet
  • Ønske om reduktion af solcelleprojektets størrelse
  • Brugen af landbrugsjord til solceller
  • Lavbundsarealer og CO2 regnskab
  • Natur - Bilag IV-arter
  • Faunapassager og beplantning i projektområdet
  • Trafikforhold på områdets markveje
  • Er der brug for strømmen?
  • Placering af stepup transformerstationen
  • Modstand mod at projektet har tyske investorer
  • Forhold til andre store grønne projekter i området
  • Jagt 

Mulighed for reduktion
Flere borgere synes, at solcelleprojektet er for stort, og henviser til lokalbefolkningens ønsker.

I forbindelse med den endelige vedtagelse af planen kan der ifølge planloven, foretages ændring af det offentliggjorte planforslag. Ændringen kan dog først vedtages, efter at ansøger og eventuelle andre berørte har fået lejlighed til at udtale sig.

En reduktion af projektet vil reelt betyde, at der er tale om et andet projekt, end det som ansøger har søgt om. Desuden skal en eventuel projektændring screenes, og det skal belyses, hvilke konsekvenser projektændringen har i forhold til Miljøkonsekvensrapportens konklusioner. Screeningen skal desuden sendes i høring hos eventuelle berørte myndigheder.               

Administrationen anbefaler, at projektet ikke reduceres i størrelse, da de indkomne
bemærkninger fra offentlighedsfasen, ikke indeholder nye forhold, som ikke allerede er vurderet i planforslagene og miljørapporten.

Bemærkninger fra Miljøstyrelsen
Miljøstyrelsen har anmodet om, at der redegøres yderligere for den potentielle påvirkning af yngle- og rastesteder for flagermus (Bilag IV-art). På den baggrund er der udarbejdet et uddybende notat, som redegør for dette. Se bilag 8. Det konkluderes, at fjernelse af plantningsbælter samlet set ikke vil påvirker yngle- og rastesteder for flagermus.

Desuden anbefaler Miljøstyrelsen, at kommunen udarbejder afværgeforanstaltninger til anlægs- og demonteringsfasen i forhold til Spidssnudet frø (Bilag IV-art).

Projekttilladelsen anbefales meddelt med tilføjelse af vilkår om, at natkørsel skal forbydes i anlægs- og demonteringsfasen. Desuden kan man i de perioder, hvor de spidssnudede frøer ligger i dvale om vinteren, og i det tidlige forår hvor de ikke er aktive, arbejde frit også i de mørke timer, det vil sige fra 1. november til 1. marts, mens der resten året vil være begrænsninger i de mørke timer.

Det uddybende notat samt resultatet af høringer, samt hvordan resultaterne af høringen og oplysningerne tages i betragtning, vurderes ikke at foranledige ændringer i de konklusioner, der fremgår af miljørapporten.

Miljøvurdering af planerne:
Der er gennemført en miljøvurdering af planerne. Derfor er der udarbejdet et udkast til sammenfattende redegørelse, som blandt andet beskriver, hvordan miljøhensyn er inddraget i lokalplanen, og hvordan miljøvurderingen, og de indkomne bemærkninger tages i betragtning. Den sammenfattende redegørelse er vedlagt som bilag 7.

Miljøvurdering af projektet:
Der er gennemført en miljøvurdering af projektet. Miljøkonsekvensrapporten og udkast til projekttilladelse (§25 tilladelse) har været i offentlig høring.

Politiske signaler:
Ansøger er blevet bedt om at redegøre for, hvordan de har forholdt sig til de politiske signaler vedrørende opsætning af solceller i Ringkøbing-Skjern Kommune. Se bilag 10.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Som følge af ”lov om fremme af vedvarende energi”, skal projektet indbetale 40.000 DKK pr. MW
installeret effekt til en kommunal grøn pulje. For solcelleanlægget ved Gestenge svarer det forventeligt til cirka 7.740.000 kr.

Effektvurdering

Realiseringen af solcelleprojektet vil understøtte kommunens strategiske energiplan 2019-2023.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Tillæg 9 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 471 for et område til teknisk anlæg (solcelleanlæg) ved Gestenge, Lem vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af bemærkninger/indsigelser
  2. Notat med behandling af bemærkninger/indsigelser godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne
  3. Den sammenfattende redegørelse godkendes på baggrund af vedtagelsen af planerne
  4. Der meddeles projekttilladelse (§25 tilladelse) med de tilføjelser der fremgår af notatet

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Niels Rasmussen og Jørgen Byskov kunne ikke tilslutte sig flertallets anbefaling men ville kunne acceptere et projekt på max. 200 hektar.

Jens Jacob Østergaard undlod at stemme.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til erhvervsformål, centerformål, boliger og offentlige formål i Ringkøbing

Sagsnr: 21-014648

Sagsfremstilling

Formålet med dagsorden er en vedtagelse af Forslag til Tillæg 1 til lokalplan 01.110. Planen blev vedtaget af Teknik og Miljøudvalget den 3. maj 2022, og har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 16. maj 2022 til og med 13. juni 2022.

Formålet med plangrundlaget er at muliggøre, at ejendommen beliggende Smed Sørensens Vej 1, 6950 Ringkøbing, kan anvendes til offentlig administration. Området har hidtil været udlagt til erhvervsformål i form af lettere industri med dertilhørende kontor og administration. Formålet med lokalplantillægget er, at supplere anvendelsesbestemmelserne i lokalplan 01.110 med kontor til offentlig administration. Øvrige bestemmelser i lokalplanen ændres ikke.

Offentlighedsfase

Der er i offentlighedsfasen ikke indkommet bemærkninger til planlægningen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om planlægning

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger

Effektvurdering

Lokalplantillægget er i overensstemmelse med Kommuneplanen 2021-2033, hvor området er kommuneplanrammelagt til offentlig administration.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at:

Tillæg 1 til lokalplan 01.110 for et område til erhvervsformål, centerformål, boliger og offentlige formål i Ringkøbing vedtages endeligt.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for et område til byudvikling i det sydøstlige Kloster

Sagsnr: 20-022664

Sagsfremstilling

Formålet med dagsorden er at igangsætte udarbejdelsen af et plangrundlag for et areal på cirka 6 hektar til byudvikling i det sydøstlige Kloster.

Holmsland Sogneforening og Holmsland Brugsforening har anmodet om at få udarbejdet en planlægning, der giver mulighed for at flytte den eksisterende dagligvarebutik til en ny placering med tidssvarende rammer og udviklingsmuligheder tættere på Søndervig Landevej. Hertil ønskes udlæg af nye byggegrunde med et varieret udbud af boligbebyggelse, blandet bolig- og erhverv og rekreative arealer, som kan understøtte turismen i lokalområdet.

Konkret ønskes:

  • En lokalplanlægning for et centerområde med mulighed for etablering af en dagligvarebutik på 1200 m²  med tilhørende parkering og tankanlæg
  • Området skal desuden indeholde nye boligområder med mulighed for tæt-lav og åben-lav boligbebyggelse, samt områder til blandet bolig og erhverv
  • Kommuneplanlægning for rammer til rekreativt formål, både nord og syd for lokalplanafgrænsningen.

Planområdet og det ønskede rammeudlæg fremgår af vedlagte bilag 1.

Baggrund
Økonomiudvalget har den 29. september 2020 udvalgt Kloster til projektet ”Omdannelseslandsbyer – et udviklingsprojekt i landdistrikterne”.

Forud for lokalplanens udarbejdelse, er der blevet udarbejdet en helhedsplan for byen. Helhedsplanen blev udarbejdet i samarbejde med borgerne, og den kommende planlægning vil tage afsæt i helhedsplanens indsatsområde Turistbydelen og Brugsens nye placering.

Planforhold
Dele af det ansøgte planområde ligger i byzone og er rammelagt i kommuneplanen til erhvervsformål, samt blandet bolig- og erhverv. Resten af planområdet ligger i landzone og anvendes i dag som landbrugsareal.

Dele af planområdet er desuden omfattet af lokalplan nr. 24 for et område til blandet bolig- og erhverv.

De dele af planområdet som skal forblive i landzone, indgår alene i kommuneplantillægget, og udlægges til henholdsvis rekreativt formål og en enkelt matrikel til boligformål. De øvrige arealer indgår i lokalplanen, og udlægges i byzone med delområder til centerformål, boligformål og blandet bolig- og erhvervsformål. Se bilag 1.

Omfordeling af rammeområder og klimatilpasning
I Kloster er rammeområderne 26bo013 og 26bo017 udlagt til boligformål i kommuneplan 2021-2033. 

Landskabet omkring Kloster har historisk set altid været fladt og lavtliggende. Igennem Kloster løber et bælte på tværs af rammeområderne, hvor grundvandet står højt, og grundene derfor kan blive oversvømmet.

I henhold til retningslinjer fra kommuneplanen, skal planlægning for byudvikling, bygninger og anlæg i de områder, der kan blive udsat for oversvømmelse fra nedbør, sikres at lavtliggende arealer friholdes for bebyggelse og fortrinsvis udlægges til formål, som er forenelige med risikoen for oversvømmelse.

Administrationen anbefaler, at de to boligrammer flyttes til den sydlige del af Kloster, hvor det naturlige terræn ligger højere. Der skal derfor udarbejdes et tillæg, der omfordeler rammeområderne. Se bilag 2, der viser omfordelingen.

Detailhandel
Kommuneplanens detailhandelsstruktur i Kloster by, består af en afgrænset bymidte samt områder til butikker med særligt pladskrævende varer.  I bymidten er den samlede ramme til butiksformål på 2.000 m² bruttoetageareal, hvoraf 1.704 m² er anvendt til eksisterende butikker.

Den eksisterende dagligvarebutik på 780 m² er beliggende indenfor den eksisterende bymidte, men ønskes flyttet, da den nuværende placering ved byens kirke og hovedvej ikke rummer plads til en udvidelse af butikken.
Med planlægningen ønskes den nye dagligvarebutik placeret tættere på Søndervig Landevej, med mulighed for at etablere en moderne butik på 1.200 m² med tilhørende parkering og tankanlæg. Placeringen ligger udenfor bymidten. Se bilag 3 med skitseforslag af dagligvarebutikken.

Administrationen vurderer, at det ikke er muligt at finde et areal, der er stort nok til placering af en ny moderne butik med gode parkeringsforhold inden for den eksisterende bymidte. På grund af afstanden mellem den eksisterende bymidte og den ønskede placering af den nye dagligvarebutik, er det ikke muligt at planlægge for en udvidelse af bymidten.

Det ansøgte kan imødekommes ved at nedlægge den eksisterende bymidte og i stedet udlægge et nyt lokalcenter. Lokalcenteret vil omfatte den eksisterende bymidte, det delområde der ønskes anvendt til centerformål og forbindelsen mellem disse langs Klostervej. Det er administrationens vurdering, at der kan redegøres herfor, samt redegøres for et behov for en samlet butiksramme på maksimalt 3.000 m². Se bilag 4, der viser den eksisterende og nye detailhandelsstruktur i Kloster.

Det er administrationens vurdering, at det i praksis ikke gør en forskel for Kloster by, om der er udpeget en bymidte eller et lokalcenter. Dog kan der i et lokalcenter maksimalt planlægges for en samlet butiksramme på 3.000 m², mens der for bymidte ikke er fastsat en øvre grænse. Det vil sige, at ved at omdanne bymidten til et lokalcenter fravælger Kommunen muligheden for på sigt at planlægge for mere end 3000 m² butikker i Kloster, når der ses bort fra butikker med særligt pladskrævende varer.

Udlæg af nyt lokalcenter kræver udarbejdelse af kommuneplantillæg, der ændrer detailhandelsstrukturen i Kloster. Kommuneplantillægget skal indeholde en detailhandelsredegørelse jævnfør planloven.

Kystlandskabet
Kloster ligger inden for kystnærhedszonen. I forbindelse med planlægningen skal der derfor udarbejdes en redegørelse for påvirkning af kystlandskabet.

Landbrug
Planlægningen skal sikre at byens nye afgrænsning og byggemuligheder tager hensyn til landbruget omkring Kloster.

Ledninger
Planområdet indeholder flere ledninger og kabler blandt andet en 60 kV luftledning og en 150 kV kabelanlæg under jorden, som der tages hensyn til i planlægningens disponering af området.

Videre processen
Den endelig disponering vil blive fastlagt i forbindelse med udarbejdelsen af plangrundlaget.
I foroffentlighedsfasen, vil der blive afholdt et borgermøde.

Miljøvurdering
I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af planforslaget.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Finansiering af plangrundlagets udarbejdelse indgår som en del af budgettet for omdannelseslandsprojektet.

Effektvurdering

Med planlægningen skabes der mulighed for realisering af flere indsatser i Helhedsplan Kloster. Planlægningen bidrager med nye attraktive rammer til vækst, udvikling og et mere varieret boligudbud i Kloster, som vil fremme bosætningen i lokalområdet.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at godkende

  • Planlægningen for et område til byudvikling i det sydøstlige Kloster igangsættes for budget til omdannelseslandsbyen og ansøgers engen risiko.
  • Der afholdes borgermøde i foroffentlighedsfasen.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Forslag til nyt regulativ for Abild Å.

Sagsnr: 22-018343

Sagsfremstilling

Herning Kommune har udarbejdet forslag til nyt regulativ for Abild Å for strækningen i Herning Kommune samt 2250 meter, hvor vandløbet ligger som grænsevandløb mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og Herning Kommune. Det nye regulativ udarbejdes for at få ensartet administration- og vedligeholdelsesgrundlag for kommunale vandløb. 

Det fremgår af vandløbsloven, at loven har til formål at sikre, at vandløb kan benyttes til afledning af vand navnlig overfladevand, spildevand og drænvand. Fastsættelse og gennemførelse af foranstaltninger efter loven skal ske under hensyntagen til de miljømæssige krav til vandløbskvaliteten, som fastsættes i henhold til anden lovgivning.

Om miljømålet er opfyldt for vandløbene i vandområdeplan 2015-2021 er fastsat ud fra artssammensætningen af de smådyr, der lever i vandløbet samt krav til vandløbsplanter og fisk. Hvis bare en af de tre biologiske kvalitetselementer ikke opfylder kravene til miljømålet, så siger man, at vandløbets miljømål ikke er opfyldt. Da vandområdet ikke har målopfyldelse, må myndigheden i medfør af vandrammedirektivet og indsatsbekendtgørelsens §8 ikke træffe en afgørelse, som kan medføre en forringelse af tilstanden for et vandløb eller være til hinder for, at det fastsatte miljømål nås.

Vandområdet har i dag dårlig tilstand for fisk, og lever derfor ikke op til målsætningen. Der er ifølge Danmarks Tekniske Universitet Aqua's "Plan for fiskepleje i Skjern Å" på regulativstrækningen i Abild Å observeret overvejende sandet bund og okkerpåvirkning i større eller mindre grad. Derudover er der på strækningen etableret to okkerbassiner, hvor passage for fisk skal ske gennem dem. Derved vurderes det, at fiskebestanden på regulativstrækningen i dag i høj grad er begrænset af de dårlige fysiske og kemiske forhold, og at grødeskæring ikke er bestemmende for målopfyldelse for fisk.

Da okkerpåvirkning er udbredt på strækningen, kan dette forhold være medvirkende til at fastholde en moderat økologisk tilstand for smådyr. Det vurderes, at de fysiske forhold er bestemmende for hvilke smådyr som kan indfinde sig på strækningen. Regulativforslaget vurderes på den baggrund ikke at påvirke muligheden for målopfyldelse for smådyr.

Bestemmelserne om grødeskæring i regulativforslaget er en videreførelse af tidligere praksis. Den eksisterende vedligeholdelse videreføres med en årlig grødeskæring på strækningen. Der er i forbindelse med udarbejdelsen af regulativforslaget foretaget en kortlægning af vandplanter på regulativstrækningen. På baggrund af denne kortlægning vurderes der at være moderat tilstand for vandløbsplanter, og der er dermed ikke målopfyldelse.

I rapporten ”Faglig udredning om grødeskæring i vandløb” udarbejdet af Nationalt Center for Miljø og Energi, fremgår det at mere end en årlig grødeskæring vil øge risikoen for ikke at kunne opnå målopfyldelse. Da der i regulativforslaget lægges op til en årlig grødeskæring, og denne samtidig foretages manuelt, hvilket regnes som en mere skånsom metode end maskinel skæring, vurderes det, at en fastholdelse af den hidtidige praksis for grødeskæring ikke vil være til hinder for målopfyldelse for vandløbsplanter for vandområde Abild Å, men at de fysiske forhold herunder okkerpåvirkning kan være en begrænsende faktor.

Forslaget til nyt regulativ er i god harmoni med det i Ringkøbing-Skjern Kommune gældende regulativ for strækningen, der kun løber i Ringkøbing-Skjern Kommune. Administrationen vurderer, at regulativet er i overensstemmelse med vandløbslovens formål, der sikrer, at vandløbet kan benyttes til af ledning af vand og at de miljømæssige krav til vandløbskvaliteten ikke forringes. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse nr. 2091 af 12. november 2021 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.

Bekendtgørelse af lov nr. 1217 af 25. november 2019 om vandløb.

Bekendtgørelse nr. 919 af 27. juni 2016 om regulativer for offentlige vandløb.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at regulativet for Abild Å fremlægges i offentlig høring i 8 uger.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  • Parkering i Ringkøbing, herunder belastning og app.
  • Proces for Planstrategi 2023 og energianlæg i det åbne land

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Møde i følgegruppe i Midttrafik
  • Overvejelser om nedsættelse af strømforbrug
  • Henvendelser vedrørende vedligeholdelse af vandløb



Kopier link til punktet  -   Print

10: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing