Referat: 21. november 2024 kl. 13:00

LOK-1.8 Dækket Smed Sørensens Vej 1 Ringkøbing
Kultur- og Fritidsudvalget

Deltagere

  • Jesper Lærke
  • Erik Viborg
  • Gitte Kjeldsen
  • Susanne Høj
  • Pia Vestergaard

Fraværende

  • Henrik Andersen
  • Henrik Hammelsvang

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kultur- og Fritidsudvalget godkendte dagsordenen.

Fraværende
  • Henrik Andersen
  • Henrik Hammelsvang
  • Jesper Lærke ()

Kopier link til punktet  -   Print

2: Besøg fra spillestedet Remisen

Sagsnr: 24-024084

Sagsfremstilling

Remisens frivillige besøger Kultur- og Fritidsudvalget for at orientere om Remisens udvikling og fremtidsplaner.

Remisen arbejder på at blive honorarstøttet spillested. Det kræver, at honorarstøtten de modtager som minimum matcher det tilskud, de modtager kommunalt. 

De har været i gang i 5 år, men har aldrig modtaget driftsstøtte. Tidligere har de samarbejdet med Ringkøbing-Skjern Kulturcenter, men siden årsskiftet er de fuldstændig selvkørende. Drevet af frivillige.

De vil gerne drøfte mulighed for støtte, særligt når det er afgørende for, om de kan få honorarstøtte fra Statens Kunstfond. Det kunne som udgangspunkt være et kommunalt tilskud på omkring kr. 15.000 i måneden. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kultur- og Fritidsudvalget tog orienteringen til efterretning.

Fraværende
  • Henrik Andersen
  • Henrik Hammelsvang
  • Jesper Lærke ()

Kopier link til punktet  -   Print

3: Besøg af Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne

Sagsnr: 24-024042

Sagsfremstilling

Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne besøger Kultur- og Fritidsudvalget for at orientere om bibliotekernes aktuelle situation, herunder

  • Proces for indretning af Ringkøbing Bibliotek
  • Orientering om indretning af børnebibliotek og udearealer i Skjern
  • Digitale udlånsmaterialer

Bibliotekslederne Ritta Degn Olesen og Dorthe Rosenkjær deltager under punktet.  

Indstilling

Administrationen indstiller, at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kultur- og Fritidsudvalget tog orienteringen til efterretning.

Fraværende
  • Henrik Andersen
  • Henrik Hammelsvang
  • Jesper Lærke ()

Kopier link til punktet  -   Print

4: Budget 2025 - Ringkøbing Fjord Museer

Sagsnr: 24-023824

Sagsfremstilling

Ringkøbing Fjord Museer har fremsendt deres budget for 2025.
Som offentlig hovedtilskudsyder til Ringkøbing Fjord Museer, er Ringkøbing-Skjern kommune ansvarlig for tilsynet med Ringkøbing Fjord Museers økonomiske og administrative forhold.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov nr. 1531 om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet samt bekendtgørelse nr. 1701 af 21. december 2010 af samme navn. 

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi bemærker, at der budgetteres med et overskud på i alt 230.000 kr. Det bemærkes videre, at der ikke er medsendt nogen form for forventninger til budgettet i form af budgetbemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Kultur- og Fritidsudvalget godkender budgettet for 2025.

BilagBeslutning

Kultur- og Fritidsudvalget godkendte budgettet for 2025.

Fraværende
  • Henrik Andersen
  • Henrik Hammelsvang

Kopier link til punktet  -   Print

5: Budget 2025 - Spillestedet Generator

Sagsnr: 24-023593

Sagsfremstilling

Spillestedet Generator fremsender budget for 2025 til godkendelse.

Som offentlig hovedtilskudsyder, er Ringkøbing-Skjern kommune ansvarlig for tilsynet med Spillestedet Generators økonomiske og administrative forhold.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse nr. 1701 af 21. december 2010 om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi bemærker, at der budgetteres med et overskud på 247.000 kr. Der er i det indsendte budgetforslag ikke medsendt budgetbemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget, at Spillestedet Generators budget for 2025 godkendes.

BilagBeslutning

Kultur- og Fritidsudvalget godkendte budgettet for 2025.

Fraværende
  • Henrik Andersen
  • Henrik Hammelsvang

Kopier link til punktet  -   Print

6: Budget 2025 - Teatret OM

Sagsnr: 24-022411

Sagsfremstilling

Egnsteatret OM fremsender budget for 2025 til godkendelse, samt deres aktivitetsoversigt for 2025.

Som offentlig hovedtilskudsyder, er Ringkøbing-Skjern kommune ansvarlig for tilsynet med Teatret OM´s økonomiske og administrative forhold.

I egnsteateraftalen for 2025-2028 står der: Budget og aktivitetsplan skal tjene som informationsmateriale og styringsgrundlag såvel internt som i forhold til kommunen samt andre tilskudsgivere og samarbejdspartnere. Budget og aktivitetsplan for det kommende kalenderår fremsendes hvert år til orientering til kommunen efter godkendelse i bestyrelsen senest den 1. oktober. Budgettet skal på en overskuelig måde redegøre for forventede indtægter og udgifter, antal forestillinger, publikumsforventninger, ansættelser mv. Aktivitetsplanen skal understøtte teatrets formål og udmønte teatrets virksomhed i operationelle, kvalitative og kvantitative mål, herunder med beskrivelse af aktuelle aktiviteter, planer, perspektiver og visioner.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov nr. 1531 om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet samt bekendtgørelse nr. 1701 af 21. december 2010 af samme navn. 

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget,

  1. at budgettet for 2025 godkendes
  2. at Aktivitetsplanen for 2025 tages til efterretning.

BilagBeslutning

Kultur- og Fritidsudvalget godkendte budgettet for 2025 og tog aktivitetsplanen til efterretning.

Fraværende
  • Henrik Andersen
  • Henrik Hammelsvang

Kopier link til punktet  -   Print

7: Kulturpuljen: Fællessang i Stauning-Dejbjerg

Sagsnr: 24-023786

Sagsfremstilling

Stauning-Dejbjerg U&I søger om 30.000 kr. til dækning af forventet underskud ved deres fællessangsarrangementer i 2025.

For 3 år siden startede foreningen med at arrangere fællessangsarrangementer i samarbejde med Dejbjerglund Efterskole.

Arrangementerne er blevet en succes og samler mellem 100 og 160 mennesker hver gang.

Deltagerprisen vil man gerne holde på max 150 kr., hvilket inkluderer koncert og kaffe/kage.

Arrangørerne ønsker i 2025 at hyre mere kendte musiknavne, hvilket vil betyde en højere udgift. 

I 2025 ønsker de at afholde følgende koncerter:

  • Kirkekoncert med Duoen Claus og Morten
  • Dobbeltkoncert - Hyldest til den danske sangskat - Ronnie Flyvbjergs Mariehavekvartet og JOHN med Rasmus Bjerg og Jan Kaspersen
  • Fællesspisning og Rock´n roll ved Stan Urban
  • Julekoncert ved Trine Therkelsen

Det er især dobbeltkoncerten, som man forventer underskud på, og ved nogle arrangementer er deltagerantallet begrænset af lokalets størrelse. Foreningen ønsker dog ikke at hæve entrébeløbet, da de forventer, det kan betyde, at nogen ikke længere ønsker at deltage.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Arrangementerne opfylder målsætning 1 i Kulturpolitikken: Kunst og kultur skal understøtte fællesskaber og livslyst for alle borgere uanset alder, etnicitet og bopæl.

Indstilling

Administrationen indstiller, at der gives afslag på ansøgningen, da der i retningslinjer for uddeling fra kulturpuljen står, at der ikke gives tilskud til koncertvirksomhed.

BilagBeslutning

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede at give afslag på ansøgningen.

Fraværende
  • Henrik Andersen
  • Henrik Hammelsvang

Kopier link til punktet  -   Print

8: Ringkøbing-Skjern Kulturcenter søger om tilskud til renovering af ventilation

Sagsnr: 24-024202

Sagsfremstilling

Ringkøbing-Skjern Kulturcenter har fremsendt en ansøgning om tilskud på 201.780 kr. til renovering af deres ventilation. 

Ifølge Ringkøbing-Skjern Kulturcenter er deres styretavler defekte, som betyder, at de ikke kan styre varme og ventilation i Skjern Bank Arena, TNI Space (foyer område), Kramp Scenen og i Ringkøbing-Skjern Kulturskole. Ventilationsanlægget stammer fra 2004 da 1. etape af Skjern Bank Arena blev bygget. Holdbarheden på anlægget og styretavlerne har været forventet til cirka 15 år.

De defekte styringstavler betyder, at Ringkøbing-Skjern Kulturcenter kun delvist kan styre varme og ventilation i Skjern Bank Arena, i TNI Space (foyer område) og Kramp Scenen. I Ringkøbing-Skjern Kulturskole er der slet ingen reguleringsmuligheder, hvorfor der er opsat elektroniske radiatorer. 

Ringkøbing-Skjern Kulturcenter kan opnå delvis kontrol ved manuel styring gennem deres leverandør af ventilationsanlægget. Dette er dog langt fra en optimal og kan på sigt blive en dyr løsning.   

Ringkøbing-Skjern Kulturcenter søger om tilskud på den fulde udgift til renoveringen på 201.780 kroner ekskl. moms fra Kultur- og Fritidsudvalgets anlægspulje 2024. Ringkøbing-Skjern Kulturcenter oplyser at de ikke har likviditet eller mulighed for at igangsætte udskiftningen uden kommunale midler. Ifølge principperne fra anlægspuljen bevilges der kun op til 60% af projektsummen. 

Administrationen gør opmærksom på, at de manglende reguleringsmuligheder af ventilations systemet i Ringkøbing-Skjern Kulturskole udfordrer et godt arbejdsmiljø for personalet og særdeleshed undervisningen, hvor varme og ventilationsforholdene ikke er optimale.  

Ny driftsaftale 

Ringkøbing-Skjern Kulturskole er ikke en del af den nye driftsaftale mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og Ringkøbing-Skjern Kulturcenter. Derfor har administrationen været i dialog med Ringkøbing-Skjern Kulturcenter og tilbudt at betale den andel, som Kulturskolen udgør af udgifterne til renoveringen af ventilationen, hvilket tidligere har udgjort en sjettedel af udgifterne, svarende til 33.630 kr. 

Tildelte midler fra anlægspuljen

Ringkøbing-Skjern Kulturcenter har søgt anlægspuljen både i 2024 og 2023 hvor de har fået tildelt midler til flere projekter og fået udbetalt a' conto midler:

Midler fra anlægspuljen

Projekt

Ansøgt beløb

Bevilget beløb

A’ conto udbetaling (70%)

2023

Optimering af ventilationsanlæg

172.544 kr.

172.544 kr.

120.781 kr.

2023

Udskiftning af lamper og pærer til LED

164.100 kr.

164.100

114.870 kr.

2024

Renovering af administrationskontor, udskiftning af døre og opdeling af hal

153.360 kr.

153.360 kr.

46.008 kr.

2024

Udskiftning af gulv i aktivitetsområde

123.150 kr.

123.150 kr.

 

2024

Etablering af affaldssortering

138.653,44 kr.

0 kr.

 

Ifølge Ringkøbing-Skjern Kulturcenter er midlerne til "optimering af ventilationsanlægget," som omfatter omklædningsrummene 1-4 (ved Skjern GF Fodbolds klubhus) og omklædningsrum 5-10 (ved hal 2), igangsat, men projektet er endnu ikke afsluttet. Ifølge Ringkøbing-Skjern Kulturcenters ansøgning har de udarbejdet en helhedsplan for optimering af både ventilation og belysning, hvor dette projekt er den første del af ventilationsoptimeringen. Herefter vil man kigge på Café B, SuperBrugsen Hallen, hal 2 og på længere sigt Skjern Bank Arena.

Andre akutsager

I 2020 modtog Holmsland Idræts- og Kulturcenter tilsagn på 87.000 kr. fra anlægspuljens uforbrugte midler efter deadline, grundet en forsikringssag på en vandskade på halgulvet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der er uforbrugte midler fra anlægspuljen 2024 på 999.000 kr. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, om der skal bevilges 201.780 kroner ekskl. moms til Ringkøbing-Skjern Kulturcenter.

BilagBeslutning

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede - på grund af akutte personalemæssige forhold og på baggrund af, at der er uforbrugte midler - at bevilge et tilskud på 103.068kr.

Fraværende
  • Henrik Andersen
  • Henrik Hammelsvang

Kopier link til punktet  -   Print

9LUKKET PUNKT: Udvælgelse af årets træner/leder pris

Sagsnr: 24-022654

Beslutning

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede, hvem der skal have prisen.

Kopier link til punktet  -   Print

10LUKKET PUNKT: Udvælgelse af årets idrætstalent 2024

Sagsnr: 24-022644

Beslutning

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede, hvem der skal have prisen.

Kopier link til punktet  -   Print

11LUKKET PUNKT: Udvælgelse af årets forenings ildsjæl 2024

Sagsnr: 24-022658

Beslutning

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede, hvem der skal have prisen.

Kopier link til punktet  -   Print

12LUKKET PUNKT: Udvælgelse af årets ungleder

Sagsnr: 24-022660

Beslutning

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede, hvem der skal have prisen.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2024, drift og anlæg Kultur- og Fritid

Sagsnr: 23-022650

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 31. oktober 2024 for Kultur- og Fritidsudvalgets drifts- og anlægsområde til orientering.  

Budgetopfølgningen for udvalgtes driftsområde er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2024, men eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.

Budgetopfølgningen viser et forventet mindre forbrug på i alt 2,93 mio. kr.

 

Budgetopfølgningen fordeler sig således:

Der forventes et planlagt merforbrug på 6,189 mio. kr., der bl.a. vedrører tilskudsmodellen til idrætshaller, vinterlysfestival, Brogården, film- og tv-serier, udviklingskonsulent, øget budget til digitale medier på Biblioteker, Westawards, skoletilbud museet mv. Det forventede merforbrug finansieres af overførte midler fra 2023.

Det skønnes på nuværende tidspunkt et samlet mindre forbrug på 9,916 mio. kr. Det forventede mindre forbrug er blandt andet på lokaletilskud med 1,770 mio. kr. 0,6 mio. kr. på voksenundervisning og 5,2 mio. kr. vedrører kommunens filmpulje.

Budgetopfølgning anlæg:

Budgetopfølgningen for udvalgets anlægsområde fremgår af nedenstående oversigt.

Anlægstilskud til idrætshaller m.fl.:
De afsatte midler i 2024 er fordelt. Det forventede forbrug er til færdiggørelse af de tidligere godkendte projekter og opstart af godkendte projekter i 2024.

Ringkøbing Svømmehal:
Renoveringsprojektet forventes afsluttet primo 2025.

Nyindretning af Skjern Børnebibliotek:
Projektet er igangsat og forventes afsluttet i 2024.

Udeområde Skjern Børnebibliotek:
Projektet er igangsat. Afsluttes formentlig først i 2025.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen pr. 31. oktober 2024 tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kultur- og Fritidsudvalget godkendte budgetopfølgningen.

Fraværende
  • Henrik Andersen
  • Henrik Hammelsvang

Kopier link til punktet  -   Print

14: Brogården - status på aftaler og økonomi

Sagsnr: 21-022484

Sagsfremstilling

Formålet med dette punkt er at give en status på aftaler og økonomi for Brogården samt beslutte, om Brogården skal fortsætte sit nuværende lejemål.

Aftale om Brogården (budget 2024): 

Byrådet besluttede i forbindelse med vedtagelsen af budget 2024, delvist at afsætte midler til at oprette Brogården som Kultur- og væksthus.

Af budgetskemaet for budget 2024 fremgår:

"I 2024 og 2025 vil Brogården blive udviklet i tæt samarbejde mellem Kultur, Natur og Fritid og Ringkøbing Invest og have sit primære fokus på at være et Artist in Residence-center samt et hus for kulturelt iværksætteri. Kunstnere fra Danmark og Europa inviteres til et ophold på Brogården i op til 1 måned, hvor de skal arbejde med deres kunst. Under opholdet skal kunstnerne samarbejde med lokale kunstnere og kulturelle iværksættere, og i tæt samarbejde med erhvervslivet i Ringkøbing-Skjern Kommune. Der vil i perioden blive lavet ansøgninger om ekstern finansiering af projektet, bl.a. hos Statens Kunstfond og EU.

Projektet vil koble det lokale kultur- og erhvervsliv tættere sammen.

Altså:

  • Primære fokus på at være et Artist in Residence-center
  • Et hus for kulturelt iværksætteri
  • Tæt samarbejde mellem Kultur, Natur og Fritid og Ringkøbing Invest.
  • Der vil i perioden blive lavet ansøgninger om ekstern finansiering af projektet, bl.a. hos Statens Kunstfond og EU.

Effekt: Projektet vil koble det lokale kultur- og erhvervsliv tættere sammen."

Lejeaftale: 

Der foreligger et udkast til lejeaftale med udlejeren af Brogården, men aftalen er ikke underskrevet, da der ikke har været økonomi til en uopsigelighedsperiode på 2 år (2024 og 2025). Dette er oplyst udlejer. Da Brogården i øvrigt er taget i brug og benyttes, må det forudsættes, at lejeaftalens øvrige bestemmelser er gældende, da vi som lejer er bekendt med dem, herunder at der er seks måneders opsigelse, og der må forventes fraflytningsomkostninger, hvis lejemålet opsiges.  

Aktiviteter i 2024: 

Der har over 2024 været gennemført en lang række aktiviteter på Brogården, som fremgår af bilaget. Samlet har ca. 130 personer deltaget direkte i aktiviteterne på Brogården over samlet ca. 120 dage og med 430 - 450 personovernatninger i forbindelse med workshops og residency-ophold. Hertil kommer en række gæster, gymnasieelever og repræsentanter for kulturinstitutioner og -aktører.

Brugerne af Brogården udtrykker stor tilfredshed med stedet, og flere kulturaktører henviser til muligheden for socialt samvær i gruppen i forbindelse med ophold. Den lave pris for overnatning spiller også ind. 

Fra administrationens side må det dog påpeges, at det er meget mandskabskrævende at være vært for workshops og residency-ophold. Også mere end den nuværende kulturafdeling vil kunne facilitere på den lange bane. De mange korte aktiviteter fra få dages varighed til en til to uger er krævende for administrationen, og det bør derfor drøftes, hvilke målgrupper Brogården skal tiltrække og den kommunale involvering i aktiviteterne. Er kommunen arrangør, eller fremlejer vi blot Brogården til selvstændige foreninger og kulturinstitutioner, som selv står for praktik og program? 

 Økonomi

2023:

I 2023 blev der kun afsat et budget på 50.000 kr. til aktiviteter på Brogården. Øvrige udgifter til leje og forbrug er aftalt skal dækkes af udvalgets overførselsmidler. Der er samlet set været udgifter på i alt 465.000 kr. og indtægterne inkl. aktivitetsbevilling på 50.000 kr. udgør i alt 98.000 kr. Dette giver en nettoudgift på 367.000 kr. 

2024:

I 2024 og 2025 blev der for begge år afsat et nettobudget på 300.000 kr. bestående af et udgiftsbudget på 800.000 kr. og et indtægtsbudget på 500.000 kr. Da økonomien i 2024 ikke hænger sammen på grund af lavere indtægter, er det godkendt, at de 300.000 kr. - der netto er afsat i 2025 - kan anvendes i 2024.

Forventningen til 2024 er udgifter på i alt 646.000 kr. og indtægter på i alt 115.000 kr. Det vil sige en forventet nettoudgift på 531.000 kr. Udgiften dækkes af det afsatte budget på 300.000 kr. og resten på 231.000 kr. finansieres af budgettet på de 300.000 kr. i 2025.

Dette betyder, at der ikke er afsat økonomi til at drifte Brogården fra 2025.

Det har været en forudsætning, at der skulle være en stor egenfinansiering i driften af Brogården, budgetlagt til 500.000 kr. årligt. Det kan aktivitetsniveauet ikke skabe indtægter til, og det er i udgangspunktet meget svært at fundraise til drift af lokalerne. Hvorimod der bl.a. er hentet EU-midler til aktiviteter som fx Digital Media Days. 

2025: 

Hvis Brogården skal fortsætte i 2025, skal der prioriteres den fornødne økonomi til projektet, der i det væsentlige er baseret på et kommunalt budget til faciliteten og de evt. kommunalt initierede aktiviteter på Brogården. Erfaringen fra 2024 viser, at det nuværende program kræver mere bemanding end kulturafdelingen alene kan håndtere. Der bør derfor overvejes, om der skal ansættes en separat leder af Brogården, eller om aktivitetsniveauet eller typen af aktiviteter skal tilpasses de nuværende medarbejderforhold. 

Der er pt. ansat en pedel 6 timer ugentligt. 

Opsiges lejeaftalen på Brogården, vil opsigelsen med et opsigelsesvarsel på seks måneder tidligst kunne træde i kraft med udgangen af april 2025. Der skal derfor regnes med minimum fire måneders husleje i 2025 og fraflytningsudgifter.   

Fremtiden: 

Der er lagt en trappemodel på lejebetalingen ind udkastet til lejeaftale. Det er administrationens anbefaling, at når den fremtidige økonomi efter 2025 drøftes, så tages udgangspunkt i den fulde implementering af husleje og øvrige driftsudgifter til lejemålet. Herunder forbrugsudgifter, rengøring, vedligeholdsforpligtigelse og pedel. 

Herunder at der tages stilling til, om de aktiviteter, som Kultur- og Fritidsudvalget mener bør udgøre Brogården, har det fornødne personale. 

Brogården kan evt. gøres til en selvejende institution fra 2026, hvor det forudsættes, at der kan findes en kreds af borgere, som vil påtage sig driften af stedet og udvikling af aktiviteter. Herunder at der findes frivillige til en række af opgaverne. Det må dog forventes, at stedet kun kan drives med en væsentlig kommunal medfinansiering. 

Hvis Brogården skal fortsætte sine aktiviteter ud over 2024/2025 (reelt april 2026 pga. opsigelsesvarsel), skal driften behandles i forbindelse med budgetaftalen for 2026.

Administrationen har vurderet driftsudgifterne for Brogården, når huslejemodellen er fuldt implementeret. Der er inkluderet løn til en daglig leder af Brogården. Hertil kommer de konkrete aktiviteter på Brogården, som formodes at kunne løbe rundt i sig selv via deltagerbetaling og evt. med tilskud fra Kulturpuljen eller anden ekstern fundraising.

Hvis Brogården udskilles i en selvejende institution skal der være en opmærksomhed på moms, da huslejen mm. i dag er ekskl. moms.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Kommunalfuldmagt

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi bemærker, at der ud fra forventningen for 2024 ikke vil være afsat økonomi til driften af Brogården i 2025. Ud fra nuværende vurdering vil der således mangle mellem 5-600.000 kr.  

Det bemærkes videre, at udlejning af værelser til kunstnere vurderes til at være momsregistreret virksomhed, der betyder, at der skal opkræves og afleveres moms af indtægten til SKAT. Dette betyder en forøget administrativ byrde.

Effektvurdering

Projektet med Brogården har haft en effekt på, at det er lykkedes at hente nationale og internationale kunstnere til Ringkøbing-Skjern Kommune i forbindelse med konkrete workshops og residency-ophold. Ca. 130 personer har deltaget i de forskellige arrangementer, heraf 65 alene på Odin Home-workshoppen. 

Herudover kommer gymnasieelever, der som del af studiet har fået inspiration fra kunstnere - samt eventuelt andre gæster. Brogården har også været brugt til møder med og mellem kulturaktører ligesom Ungdomsrådet med flere har brugt Brogården.

En række af aktiviteterne må betragtes som del af Brogården - som et koncept. For eksempel Kulturmorgen på Brogården, som ville kunne afholdes andre steder. 

Andre aktiviteter er bundet op på stedet, for eksempel overnatning i forbindelse med workshops og residence-ophold. Nogle af disse ville eventuelt kunne flyttes til andre lokationer, for eksempel har træsymposiet boet på hotel tidligere, men har haft stor gavn af, at der var fællesområder på Brogården, som gav et godt sammenhold på holdet.

Nogle aktiviteter ville formentlig kunne flyttes til andre af Kulturaktørerne i Ringkøbing-Skjern Kommune, mens at arrangementer som for eksempel Digital Media Days kun kan afholdes inden for det eksisterende budget, fordi der har været billig overnatning og atelier i det eksisterende lejemål.  

Der er for nuværende ikke alternativer til de længere residency-ophold, for eksempel den finske kunstner, der boede på Brogården i en måned. 

Indstilling

Administrationen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget, at

  1. drøfte fremtiden for et projekt med Brogården som Kultur- og væksthus og beslutte, hvilket eventuelt fokus, der skal lægges i Brogårdens aktiviteter.
  2. beslutte. om lejeaftalen på Brogården skal opsiges til ophør med udgangen af april 2025, eller om lejeaftalen skal fortsætte hele 2025 ud. Udvalget anviser eventuelt finansiering til fortsættelse i 2025 inden for udvalgets egen ramme. 


Kultur- og Fritidsudvalget 10-10-2024

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede at udsætte sagen til november-mødet.

 

 



Fraværende: Erik Viborg, Henrik Hammelsvang.

BilagBeslutning

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede, at:

  1. Lejeaftalen opsiges med udgangen af august 2025
  2. Indkalde interessenter med henblik på at afsøge mulighederne for etablering af en selvejende institution, herunder at undersøge mulighederne for alternative lokaliteter.
  3. Finansieringen af Brogården findes indenfor udvalgets område. 

Fraværende
  • Henrik Andersen
  • Henrik Hammelsvang

Kopier link til punktet  -   Print

15: Anmodning om gældseftergivelse og ændret kommunal støtte til Naturkraft og Ringkøbing Fjord Museer

Sagsnr: 24-024071

Sagsfremstilling

Ringkøbing Fjord Museer er under forandring. Ved årsskiftet 2024-25 indgår museet en langsigtet aftale om driften af Naturkraft, samtidig med at museet overtager Fiskeriets Hus. Planerne indgår i museets strategi om at understøtte kulturturismen med stærke attraktioner i Ringkøbing-Skjern Kommune og være et stærkt kulturelt aktiv for borgere og tilflyttere.

For at museet kan overtage aktiviteterne i Naturkraft fuldt og helt, ønsker museet, at det lån på 15 mio. kr., som Ringkøbing-Skjern Kommune bevilgede Fonden Naturkraft i 2021, delvist eftergives og delvist flyttes over til Ejendomsfonden Naturkraft. Fonden Naturkraft anmoder om kommunens opbakning til dette, da man ser et tæt samarbejde med museet som den eneste realistiske mulighed for Naturkrafts fortsatte drift.

Driftsaftalen falder sammen med, at staten fra 2025 overgår til en ny tilskudsordning for statsanerkendte museer, hvor støtten beregnes ud fra historiske tal. Ringkøbing Fjord Museer får derfor i perioden 2025-2028 ikke incitamentstilskud for en række besøgssteder og aktiviteter svarende til næsten en tredjedel af de samlede aktiviteter, ca. 100.000 gæster.

Dette udfordrer museet økonomi i en treårs periode. Overtagelsen af Naturkraft og Fiskeriets Hus sker således uden statstilskud i en periode frem til, at besøgstal og indtægter fra Naturkraft og Fiskeriets Hus fra 2028 kan indgå i beregningen af statens incitamentstilskud til museet.

 

Drift af Naturkraft

Ringkøbing Fjord Museer har drevet Naturkraft på en midlertidig driftsaftale siden 1. februar 2022.

Museet har vendt besøgstallet fra et kraftigt fald, hvor man i år to efter åbning landede på 33.000 gæster, til en stabilisering på ca. 40-45.000 gæster. Museet har desuden vendt driftsøkonomien fra at give et millionunderskud til at balancere som en del af museets samlede virke. Med ledelses-, udviklings- og formidlingskraft fra museets medarbejdere.

Naturkraft stod ved åbningen med en byggesag omfattende en sætningsskade samt ventilationen. Denne sag blev forligt i sommeren 2024, hvorefter Naturkraft har betalt et restancebeløb på 10 mio. kr. og betalt af på gæld til banken. Dette har været forudsætningen for, at museet og Fonden Naturkraft nu kan lave en langsigtet aftale om driften.

Ringkøbing Fjord Museer påtager sig driften af Naturkraft pr. 1. januar 2025. Alle aktiviteter, herunder indtægter og udgifter, alment vedligehold, drift, aftaler, medarbejdere og ledelse, vil overgå til Ringkøbing Fjord Museer. Fonden Naturkraft vil fortsat eksistere for at kunne sikre, at museet opfylder Naturkrafts formål.

 

Driftsøkonomi Naturkraft

Usikre økonomiske forudsætninger omkring ophør af statsstøtte og usikkerhed om kommunal støtte og tilbagebetaling af lån til Ringkøbing-Skjern Kommune vanskeliggør den videre udvikling, da Ringkøbing Fjord Museer ikke har mulighed for at overtage en milliongæld eller en drift, der i en årrække vil generere underskud pga. manglende offentlige tilskud.

Det sidste primært aktualiseret ved at statens tilskud på 4 mio. kr. som “Driftslignende tilskud fra Undervisningsministeriet” fra 2020-2024 ikke forlænges på trods af henvendelser om situationen. Når museet underskriver driftsaftalen vil Naturkraft indgå som en del af museets statsanerkendte drift under Kulturministeriet, hvorfor tilskud gennem Undervisningsministeriet ikke længere er mulige.

Statsanerkendelsen betyder desuden, at Ringkøbing Fjord Museer ikke længere kan tage entre for børn og unge under 18 - heller ikke på Naturkraft. Det vil gøre det mere attraktivt for lokale og turister at besøge Naturkraft, men indebærer også en økonomisk påvirkning, som der er taget højde for i det fremtidige budget.

Fonden Naturkraft har siden 2020 modtaget et driftstilskud fra Ringkøbing-Skjern Kommune i 2025 vil det være på 4,1 mio. kr. (inkl. tilskudsmoms), aftalen løber til og med 2025, hvorfor byrådet i juni 2022 vedtog, at tilskuddet skulle drøftes i forbindelse med budget 2026.  

Fonden Naturkraft og museets bestyrelser anmoder om, at det kommunale tilskud til Naturkraft gøres fast og samles med museets tilskud, således at Ringkøbing Fjord Museer fra 2025 modtager det samlede tilskud. Museet anmoder om, at beslutningen ikke udskydes til forhandlinger om budget 2026, da museets bestyrelse har brug for sikkerhed omkring de fremtidige driftsmæssige tilskud, før museets driftsaftale med Naturkraft underskrives.

 

Lån Naturkraft

Fonden Naturkraft lånte i 2021 15 mio. kr. af Ringkøbing-Skjern Kommune, da driften var presset af opstart under COVID-19 og af igangværende byggesager.

Fonden Naturkraft anmoder om eftergivelse af 9 mio. af gælden til Ringkøbing Skjern Kommune. Bestyrelsen for Fonden Naturkraft ønsker herefter at indfri den resterende gæld på 6 mio. kr. samtidig med at kommunen etablerer et nyt tilsvarende udlån til Ejendomsfonden Naturkraft. Ved et nyt lån (frem for overdragelse af gældsforpligtelsen) er der mulighed for at kommunen kan få sikkerhed i bygningerne. Aftalen om at tilbagebetalingen af den resterende gæld på 6 mio. finder sted fra 2030 fastholdes.

Driftsøkonomi Fiskeriets Hus

Fiskeriets Hus har gennem årene modtaget et kommunalt tilskud på 7.000 kr. En sådan drift har kun været mulig, fordi attraktionen i en lang årrække har udskudt nødvendige udgifter. Med henblik på den langsigtede udvikling af Fiskeriets Hus til en stærk attraktion og med henblik på at sikre en fagligt forsvarlig fusion af samlingerne i museet og i Fiskeriets Hus, bliver det i følge museet nødvendigt at afse midler til samlingsgennemgang i forlængelse af overtagelsen.

Derfor anmoder bestyrelsen for Ringkøbing Fjord Museer om et årligt tilskud på 626.000 kr.

De 350.000 skal gøre det muligt at ansætte en halv akademisk medarbejder, der skal varetage samlingsgennemgang, kassation, registrering og flytning af genstande til magasinet. Beløbet vil kunne anvendes til en hel stilling i forbindelse med tilskud til arkivbistand fra 2025, jf. afsnit om museets tilskud. De resterende 276.000 kr. vil gå til især konservering af genstande.

 

Driftsøkonomi Kaj Munks Præstegård

Der gives i dag et kommunalt tilskud på årligt 228.000 kr. til Den selvejende institution Kaj Munks Præstegård i Vedersø, hvor museet siden åbningen for offentligheden i 2010 har varetaget alle aktiviteter, herunder ledelse, medarbejdere, drift, formidling, skoletjeneste, alment vedligehold, budget og regnskab.

I forbindelse med museumsreformen er det pt. usikkert, hvorvidt besøgstallet fra Kaj Munks Præstegård kan medtælles under museets aktiviteter. Ringkøbing-Skjern Kommune kan hjælpe med at konsolidere Kaj Munks Præstegård som en del af museet ved at flytte tilskuddet til museet, der har den daglige drift, medarbejdere og udviklingskraft. Ændringen af tilskudsmodtager er med forbehold for en positiv tilkendegivelse fra Den selvejende institution Kaj Munks Præstegård.

 

Anmodning om ekstraordinært tilskud til Ringkøbing Fjord Museer 2025-2028

Den nye Museumsreforms incitamentsbaserede statstilskud betyder, at de besøgende på Naturkraft og Fiskeriets Hus ikke kan indgå i beregningsgrundlaget i de første tre år.

Ringkøbing Fjord Museers bestyrelse anmoder derfor om en midlertidig forhøjelse af den kommunale støtte med 2 mio. kr. om året i 2025, 2026 og 2027. Denne støtte er nødvendig i etableringsfasen for varetagelsen af driften af Naturkraft og overtagelsen af Fiskeriets Hus.

Det forventes, at museets incitamentsbaserede statstilskud fra 2028 og fremover vil blive positivt påvirket af, at museet fra 2025 og frem kan tælle besøgstal, entreindtægt og kommunalt tilskud med for Naturkraft, Fiskeriets Hus, ture i landskabet - og forhåbentlig også for Kaj Munks Præstegård. Der arbejdes til stadighed på at få statsstøtte i den mellemliggende periode, men dette er forbundet med høj usikkerhed. Såfremt museet opnår forhøjet statsstøtte i den mellemliggende periode vil det ekstraordinære kommunale tilskud blive genforhandlet med museet.

 

Anmodning om samling af faste driftstilskud fra Ringkøbing-Skjern Kommune

Den kommunale støtte til Ringkøbing Fjord Museer udbetales pt. som et basistilskud samt flere mindre tilskud gennem forskellige kommunale udvalg. Ringkøbing Fjord Museers bestyrelse anmoder om, at disse samles i et samlet fast tilskud. Se opgørelse under økonomi. 

Ved samling af tilskuddene vil en specificering af museets opgaver for tilskuddet fremgå af et tilskudstilsagn til museet.

Museet modtager midlertidige årlige tilskud på 250.000 kr. (inkl. moms) i 2024 og 2025 til skoletjeneste og 200.000 kr. (inkl. moms) i 2025 -2028 til arkivmedarbejder. Museet søger om at de samlede 450.000 kr. (inkl. moms) gøres faste. 

 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Museumsloven, LBK nr. 358 af 8. april 2014 med senere ændringer.

Økonomi

Det kommunale tilskud er i 2025-priser sammensat således:

  

Forskellen mellem budget og udbetalte tilskud skyldes reglerne om positiv moms.
Tilskuddene til Fiskeriets Hus, Kaj Munks Præstegård og "Ud på tur" er faste beløb, som ikke løbende har været prisreguleret. 

Ringkøbing Fjord Museers bestyrelse anmoder om, at alle tilskud under Ringkøbing Fjord Museer samles og gøres permanente.

Herudover anmodes om et øget varigt tilskud til Fiskeriet hus på 626.000 og et ekstraordinært tilskud i 2025-2027 på årligt 2 mio. kr. Der skal anvises finansiering til begge beløb.

Ringkøbing Fjord Museerne ligger i dag på et lavt niveau af tilskud, både fra stat og kommune, når der sammenlignes med andre museer i samme kategori af antal besøgende (jf. bilag).

Viden Og Strategi, Økonomi's bemærkninger
Viden og Strategi, Økonomi bemærker at nærværende sag for så vidt ændring af tilskudsbeløb i udgangspunktet er en budgetsag, som bør behandles i forbindelse med vedtagelse af årsbudgettet. Hvis det nu besluttes, at ændre tilskudsbeløb for 2025, bør merudgifterne jf. kommunens regler for forvaltning af budgettet kompenseres indenfor udvalgets område.

Tilskuddet til Naturkraft har hidtil været placeret under Økonomiudvalget. Det er her muligt, at anvise finansiering til at gøre tilskuddet permanent.

De øvrige tilskud, som Ringkøbing Fjord Museer søger om, ligger under Kultur- og Fritidsudvalget. Her bør udvalget anvise kompenserende besparelse. Der kan eventuelt anvises besparelse i 2025 mens drøftelsen af finansiering fra 2026 og frem oversendes til budgetdrøftelserne. Hvis udvalget ikke kan omprioritere midler i 2025, må udvalget oversende til Økonomiudvalget uden anvisning af finansiering.

For så vidt delvis eftergivelse af gælden vil dette påvirke kommunens likviditet tilsvarende, idet fremtidige afdrag på denne del af gælden afskrives.

Effektvurdering

Museet bidrager til lokalsamfundet, ikke blot i form af kulturtilbud af international
karat, men først og fremmest fordi en vifte af kulturtilbud er et af de væsentligste motiver - sammen
med naturen - for at besøge kyst- og naturområder i Danmark (jf. bilag). Som led i den samlede
værdikæde i turismen vil et stærkt museum med tilbud til mange målgrupper på flere lokationer
spille væsentligt ind, når man taler om at løfte hele turismen. Dette gælder ikke mindst ift. at sikre
helårsturisme med afledte helårsarbejdspladser og et øget døgnforbrug.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet at beslutte 

 

  1. om de faste tilskud til hhv. Fiskeriets hus, Kaj Munks Præstegård og 'ud på tur' med et samlet årligt budget på 360.000 kr. skal samles i Ringkøbing Fjord Museernes ordinære driftstilskud.
  2. om museets anmodning ift., at de midlertidige tilskud til hhv. skoletjenesten med budget på 238.000 kr. og arkivmedarbejder på 190.000 kr. gøres til faste tilskud i Ringkøbing Fjord Museernes ordinære driftstilskud skal henvises til budgetforhandlingerne for 2026, da tiltagene aktuelt er finansieret af overførselsmidler under Kultur- og Fritidsudvalget.
  3. om museets anmodning ift., at et årligt tilskud til Fiskeriets Hus på 595.000 kr. (ekskl. tilskudsmoms) skal henvises til budgetforhandlingerne for 2026.


    Administrationen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at beslutte

  4. om 9 mio. af Fonden Naturkrafts gæld til Ringkøbing Skjern Kommune skal eftergives.
  5. at der etableres et nyt lån på 6 mio. kr. til Ejendomsfonden Naturkraft (med sikkerhed i bygningerne) jf. bilag 5. Gældsafviklingen finder sted fra 2030.
  6. om det årlige tilskud til Naturkraft på 3,9 mio. kr. (2025-budget) fortsætter efter 2025 og indgår i driftstilskuddet til Ringkøbing Fjord Museerne. Tilskuddet finansieres indenfor Økonomiudvalgets ramme og flyttes efterfølgende til Kultur- og Fritidsudvalget.
  7. om museets anmodning ift. et ekstraordinært driftstilskud på årligt 1,9 mio. kr. (ekskl. tilskudsmoms) i 2025 - 2027 skal godkendes, idet Økonomiudvalget anviser finansieringen.
  8. om Byrådet på de respektive udvalgs vegne vil godkende, at museets anmodning om at overflytte tilskud til naturvejlederordningen på hhv. 300.000 kr. fra Teknik- og Miljøudvalget og 150.000 kr. fra Børn og Familie udvalget til Kultur- og Fritidsudvalget, så tilskuddene fremadrettet kan indgå i det samlede ordinære driftstilskud til museet.       

 

 

BilagBeslutning

Kultur- og Fritidsudvalget abefaler, at 

  1. De faste tilskud til hhv. Fiskeriets hus, Kaj Munks Præstegård og 'ud på tur' samles i Ringkøbing Fjord Museernes ordinære driftstilskud.
  2. Museets anmodning ift., at de midlertidige tilskud til hhv. skoletjenesten og arkivmedarbejder henvises til budgetforhandlingerne for 2026
  3. Museets anmodning ift., at et årligt tilskud til Fiskeriets Hus henvises til budgetforhandlingerne for 2026. (2025 finansieres indenfor udvalgets eget område). 



Fraværende
  • Henrik Andersen
  • Henrik Hammelsvang

Kopier link til punktet  -   Print

16: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Kulturpuljen: 
  • Administrationen har bevilget 10.000 kr. fra hurtigpuljen for børn og unge til børneforestillingen "Hvem er du?"

    Stykket er en juleforestilling, som skal spille hos den ukrainske forening Lastivka i Skjern. 
    Forestillingen er ikke kun for ukrainske børn, men for alle børn, der er kommet til et nyt land samt for danske børn. 
    Stykket er på dansk og nemt forståeligt for både danske og ukrainske børn og henvender sig til børn fra 4 år.
    Forestillingen tager udgangspunkt i tre "mærkelige dyr", der kommer til et nyt land. Her skal de lære at integrere sig, finde deres plads i en ny skole og lære et nyt sprog. Gennem skuespil, musik, dans og interaktive lege skabes en sanselig og humoristisk fortælling om et børnefællesskab, der blomstrer på trods af forskelligheder. 

Arrangementer: 

  • intet aktuelt

Øvrig orientering: 

  • Skoleteater
  • Stormøde med hallerne
  • Musik for alle børn
  • Verdensmålsgavle

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kultur- og Fritidsudvalget tog orienteringen til efterretning, herunder blev der også  orienteret om følgende:

  • Skoleteater
  • Møde med hallerne
  • Verdensmålsgavle

Fraværende
  • Henrik Andersen
  • Henrik Hammelsvang

Kopier link til punktet  -   Print

17: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Fraværende
  • Henrik Andersen
  • Henrik Hammelsvang
Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing