Dagsorden: 20. november 2024 kl. 13:00

Tarm Skole, Lønborgvej 53, 6880 Tarm
Børne- og Familieudvalget

Deltagere

  • Henrik Hammelsvang
  • Kristian Andersen
  • Bent Brodersen
  • Niels Kristian Larsen
  • Carsten Bjerg
  • Dan K. Jørgensen
  • Linda Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Rundvisning på Tarm Skole, afdelingen på Lønborgvej

Sagsnr: 23-024353

Sagsfremstilling

Kl. 13.00-14.00 - Rundvisning på Tarm Skole, afdelingen på Lønborgvej. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

2: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

3: Godkendelse af Rammeaftalen 2025-2026

Sagsnr: 24-023845

Sagsfremstilling

Som et led i koordineringen på det specialiserede socialområde skal der udarbejdes en
rammeaftale mellem de midtjyske kommuner og Region Midtjylland. Den nuværende
rammeaftale udløber ved årets udgang og der er derfor udarbejdet udkast til rammeaftale
2025-2026.

KKR Midtjylland har på møde den 19. november 2024 godkendt udkast til Rammeaftale 2025-26 på det specialiserede social- og specialundervisningsområde i Midtjylland. Rammeaftalen er fremsendt til godkendelse i de midtjyske byråd og i regionsrådet.

Administrationen anbefaler, at Børne- og Familieudvalget og Byrådet godkender Rammeaftale 2025-26.

Kommunerne og Region Midtjylland indgår hvert andet år en rammeaftale om samarbejdet på det specialiserede social- og specialundervisningsområde. Formålet med rammeaftalen er at sikre fælles principper for styring og udvikling på tværs af kommuner og region. Området omhandler tilbud til borgere med fysiske og mentale handicaps eller psykiske lidelser, hvor kommunerne sammen med regionen i regi af rammeaftalen skal sikre, at der er den nødvendige kapacitet i regionen som helhed, f.eks. i form af botilbud. 

Der er forslag om følgende udviklingsområder:

  • Mental sundhed og psykiatri
  • Borgere med komplekse udfordringer
  • Overgangen fra børne – og ungeområdet til voksenområdet

Udviklingsområderne er blevet drøftet i DASSOS samt på KKR- konferencen den 18. juni med deltagelse af lokalpolitikere fra Midtjylland, hvor der var opbakning til de tre udviklingsområder.

Rammeaftalen indeholder desuden en styringsaftale, som beskriver principperne for finansiering, takstberegning og afregning i den midtjyske region. Styringsaftalen fastlægger således spillereglerne for samarbejdet mellem køber og sælger af tilbud på de tilbud, der er omfattet af rammeaftalen.  Styringsaftale 2025-26 er på de væsentlige punkter en videreførelse af aftalerne i den
nuværende styringsaftale. Takstgruppen har ajourført og redigeret styringsaftalen, så den er
opdateret med de seneste ændringer af betydning for køb og salg af pladser. (Link: https://sekretariatmidtjylland.viborg.dk/media/bjmdsejz/bilag-2-endeligt-udkast-styringsaftale-2025-26.pdf).

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde indgår kommunalbestyrelserne i region og regionsrådet en rammeaftale om faglig udvikling, styring og koordinering af de kommunale og regionale tilbud, der ligger i regionen.

Økonomi

Rammeaftalen fastlægger rammerne for styring af økonomi- og kapacitetsudviklingen på de omfattede tilbud.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Rammeaftale 2025-26 sætter retningen for de kommende års samarbejde om udvikling af faglige indsatser og koordinering af kapacitet og styring på det specialiserede social- og specialundervisningsområde i Midtjylland.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget og Byrådet godkender Rammeaftale 2025-26 på det specialiserede social- og specialundervisningsområde i Midtjylland.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

4: Resultater af afgangsprøverne 2023/24

Sagsnr: 24-024106

Sagsfremstilling

Børne- og Familieudvalget ønsker en orientering om de faglige resultater fra afgangsprøverne i skoleåret 2023/2024.

Elevernes samlede karaktergennemsnit ved de bundne prøver ved folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse i skoleåret 2023/2024 er i Ringkøbing Skjern Kommune på 6,9. Karaktergennemsnittet er på niveau med sammenligningsgruppen bestående af Holstebro Kommune, Frederikshavn Kommune, Guldborgsund Kommune, Svendborg Kommune og Aabenraa Kommune.

På landsplan er karaktergennemsnittet i 2023/2024 på 7,2.

I Ringkøbing-Skjern Kommune er elevernes samlede karaktergennemsnit i de bundne prøver faldet 0,1 sammenlignet med skoleåret 2022/2023.

Bundne Prøvefag

Mundtlig

Skriftlig

Fagdiscipliner

Dansk

X

X

Læsning, mundtlig, retskrivning, skriftlig fremstilling

Matematik

 

X

Med hjælpemidler, uden hjælpemidler

Engelsk

X

 

 

Fællesprøve i fysik/kemi, biologi, og geografi

X

 

 

Når karaktererne sammenholdes med den socioøkonomiske reference i det samlede karaktergennemsnit, er skolerne i Ringkøbing-Skjern Kommune i 2023/2024 "På niveau", med undtagelse af Tim Skole som er ”Bedre end forventet”.

Dette betyder, at Børne- og Undervisningsministeriet, ud over Tim Skole, i 2023/2024 ikke har fundet væsentlige afvigelser i resultatet blandt kommunens skoler, når det gælder det samlede gennemsnit i de bundne prøvefag.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Folkeskoleloven. 

Økonomi

Ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

5: Årsberetning for 10'eren, 2023 - 2024

Sagsnr: 24-023240

Sagsfremstilling

Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern (UCRS) varetager 10. klasseundervisningen i
Ringkøbing-Skjern Kommune efter overenskomst med kommunen. Tilbuddet kaldes i daglig tale
10'eren.

UCRS har siden skoleåret 2014 - 2015 stået for driften af 10. klasse i Ringkøbing-Skjern Kommune.
UCRS fremsender hvert år en årsberetning, som indeholder en redegørelse for tilbuddets ledelse og
struktur, oplysninger om elevtal, evalueringsmetoder og resultater - herunder overgangsfrekvenser
til ungdomsuddannelserne foruden UCRS's aktuelle vurdering af erfaringer og udfordringer.

I årsberetningen gøres der rede for 10'erens synlige resultater i form af faglig løfteevne og
overgangsfrekvenser til erhvervsuddannelserne. Også for skoleåret 2023 - 2024 kan der fremvises
gode resultater. Det lykkes således at løfte elevernes karakter-niveau fra 9. klasse i alle fag med undtagelse af matematik mundtlig og engelsk mundtlig

Andelen af elever, som fortsætter på en erhvervsuddannelse efter 10'eren, var i august 2024 på 28%. Det er stadig højere end de 20% af 10. klasseeleverne, som på landsplan vælger at fortsætte på en erhvervsuddannelse. Men det er et betragteligt fald, når der sammenlignes med 2023, hvor 50% af  eleverne valgte at fortsætte på en erhvervsuddannelse. Andelen der fortsætter på en gymnasial uddannelse er omvendt steget fra 40% i 2023 til 52% i 2024. En del af forklaringen på denne udvikling er sandsynligvis, at en større andel af eleverne i skoleåret 2023 - 2024 er gået på den gymnasieforberedende linje.

I årsberetningen nævnes det også, at elevernes trivsel og tilfredshed med skolen som helhed er faldet lidt i forhold til skoleåret 2022 - 2023.

UCRS fremhæver selv, at en meget stor andel af eleverne har behov for en særlig indsats. Mange af eleverne har således udfordringer med at indgå i fællesskaber med andre, og en forholdsvis stor gruppe af elever havde et ustabilt fremmøde med et for højt fravær.

Årsberetningen indeholder også et afsnit med nogle betragtninger om fremtiden. Her fremhæves det, at der skal ske forbedringer i forhold til gruppen af elever med særlige behov, de faglige eksamensresultater, elevtrivslen og andelen, der fortsætter videre i ungdomsuddannelse. Hertil nævnes nogle initiativer, der er taget for at nå målene - herunder fokus på tydelige værdier, en bedre overleveringsproces fra 9. klasse, styrkelse af klasselærerollen, styrket indsats på ordblindeområdet, 2-lærerordning og oprettelse af en elevkoordinatorfunktion.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi bemærker, at der i 2024 er afregnet for 91 elever i perioden 1.1. - 31.7. og for 77 elever i perioden 1.8. - 31.12. Afregningen beløber sig til i alt 6,655 mio. kr. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at årsberetningen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

6: Forslag til harmonisering af Dialogforum for Dagtilbud og Folkeskolernes Samråd

Sagsnr: 24-015430

Sagsfremstilling

Børne- og Familieudvalget har udsendt forslag til nye forretningsordner for Dialogforum for Dagtilbud og Folkeskolernes Samråd i høring. Formålet har blandt andet været at harmonisere sammensætningen af de to rådgivende organer. Der skal tages stilling til, om høringssvarene giver anledning til ændringer i forretningsordnerne.

Dialogforum for Dagtilbud og Folkeskolernes Samråd er rådgivende organer for Børne- og Familieudvalget. Der afholdes typisk to årlige møder i hvert organ, hvor forældrerepræsentanter kan gå i direkte dialog med medlemmerne af Børne- og Familieudvalget om de politiske spørgsmål, man er optaget af. 

For hvert organ er der fastlagt en forretningsorden, som beskriver sammensætningen af organet og fastlægger nogle rammer for afviklingen af møderne.

Godkendes forslagene til nye forretningsordner, vil der ske ændringer i sammensætningen af de to rådgivende organer og i den måde, hvorpå møderne afholdes.

Med de foreslåede ændringer vil sammensætningen af de to rådgivende organer blive mere ens. Den ændrede sammensætning forventes også at give forældrerepræsentanternes stemme relativt større vægt i dialogen på møderne, idet der fremover vil deltage færre dagtilbudsledere og skoleledere. En ny mulighed for at afholde møderne helt eller delvist fælles forventes desuden at styrke helhedsperspektivet i dialogerne.

Som de vigtigste ændringer i forhold til de gældende forretningsordner kan det nævnes, at

  • hvert dagtilbud og hver skole repræsenteres ved formanden for bestyrelsen eller et andet medlem,
  • der udpeges én dagtilbudsleder til Dialogforum for Dagtilbud og én skoleleder til Folkeskolernes Samråd,
  • der udpeges en pædagog og en medhjælper eller en pædagogisk assistent til Dialogforum for Dagtilbud,
  • der udpeges en lærer til Folkeskolernes Samråd,
  • møderne som udgangspunkt holdes samme dag,
  • møderne ved behandling af tværgående emner kan afholdes helt eller delvist sammen, og at
  • der nedsættes et fælles forretningsudvalg for de to organer.

Ifølge gældende forretningsorden for Dialogforum for Dagtilbud deltager alle institutionslederne men ingen medarbejderrepræsentanter i møderne. I Folkeskolernes Samråd deltager i dag 2 repræsentanter for hver skolebestyrelse, 3 skoleledere, 2 lærerrepræsentanter, 2 SFO-ledere og en repræsentant fra Skole & Forældre.

Administrationen gør opmærksom på, at der var en fejl i høringsmaterialet vedrørende forslaget til forretningsorden for Folkeskolernes Samråd. Under overskriften Forretningsudvalg stod der, at "Skolelederen og dagtilbudslederen udpeges af fagchefen for Dagtilbud og Undervisning". Det er ikke meningen, at der skal deltage en skoleleder og en dagtilbudsleder i forretningsudvalget.

Forældre- og skolebestyrelser har haft frist indtil den 5. november til at indsende høringssvar. Ved fristens udløb var der indkommet 14 høringssvar ud af 46 mulige.

Sammendrag af høringssvar

Alle høringssvarene er samlet i et bilag til dagsordenspunktet. Følgende opsummerer de væsentligste punkter fra høringssvarene:

Harmonisering og styrket dialog:
En ensretning af strukturen for Dialogforum for Dagtilbud og Folkeskolernes Samråd bliver i 4 af svarene fremhævet som et positivt skridt, især set i forhold til øget forældreindflydelse og samlede drøftelser på tværs af skoler og dagtilbud.

Reduceret ledelsesrepræsentation:
I 2 af svarene bakkes op om at reducere antallet af skole- og institutionsledere, så der bliver mere plads til forældrerepræsentanterne. Omvendt bliver der i 5 af svarene udtrykt bekymring for, at reduktionen i skole- og institutionsledernes tilstedeværelse kan svække beslutningsprocessen og begrænse de praktiske indsigter, som er nødvendige under drøftelserne. 

Reduktion af forældrerepræsentanter
8 bestyrelser udtrykker bekymring over at begrænse forældrerepræsentationen til én repræsentant pr. institution, da det kan føre til færre perspektiver og mindre engagement.

Fælles møder og fælles forretningsudvalg
Forslaget om fælles møder ved tværgående emner omtales positivt i 3 høringssvar, da det kan fremme en helhedsorienteret tilgang til børns udvikling på tværs af aldersgrupper og institutioner. 

Repræsentation af specialundervisningsområdet og SFO
I 3 af høringssvarene udtrykkes bekymring over manglende repræsentation af SFO’er og specialundervisning.

Herudover indeholder høringssvarene forskellige kommentarer og forslag til ændringer i forretningsordenerne.

En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge Folkeskolelovens § 41 skal kommunalbestyrelsen efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne fastsætte en vedtægt, som bl.a. indeholder bestemmelser om sammensætningen af eventuelle rådgivende organer for kommunens skolevæsen.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Se sagsfremstillingen.

Indstilling

Administrationen indstiller på baggrund af høringssvarene, at sagen oversendes til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet med en indstilling om, at der deltager 2 forældrerepræsentanter fra hver forældrebestyrelse i Dialogforum for dagtilbud og 2 forældrerepræsentanter fra hver skolebestyrelse i Folkeskolernes Samråd.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

7: Ansøgning om forskudt valg på Skjern Folkeskole og uddelegering af kompetence

Sagsnr: 24-023239

Sagsfremstilling

Valgperioden for forældrerepræsentanter til skolebestyrelserne er som udgangspunkt 4 år, gældende fra den 1. august i det år, der følger efter nyvalg til Byrådet. For de forældrerepræsentanter, der måtte ønske det, er der mulighed for en to årig valgperiode.

Byrådet kan - uanset muligheden for en to årig valgperiode - godkende, at der afholdes forskudte valg 2 år efter det ordinære valg. Flere folkeskoler i kommunen har tidligere fået godkendt forskudte valg.

Skjern Folkeskole har ansøgt om afholdelse af forskudte valg til skolebestyrelsen, således at der ved ordinære valg (næste gang 2026) er 4 forældrevalgte på valg, og der ved forskudte valg (næste gang 2028) er 3 forældrevalgte på valg.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Folkeskolelovens § 42 stk. 12.

Økonomi

Ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at

  1. Børne- og Familieudvalget oversender ansøgningen fra Skjern Folkeskole til Byrådets godkendelse. 
  2. kompetencen til at beslutte forskudte valg uddelegeres til administrationen. 

Beslutningen vil blive skrevet ind i styrelsesvedtægten for Ringkøbing-Skjern Kommunes folkeskoler og udsendt til høring ved kommende revision.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

8: Orientering om at Børn og Familie har modtaget midler fra Social- og Boligstyrelsen til etablering af et familiehus

Sagsnr: 23-017348

Sagsfremstilling

I april 2024 behandlede Børne- og Familieudvalget en sag om, at Børn og Familie ville søge midler fra Social- og Boligstyrelsens pulje "Udbredelse af familiehuse i hele landet". Sammen med 28 andre kommuner søgte Ringkøbing-Skjern Kommune puljen i juni 2024. 17 kommuner tilsagn om tilskud, hvoraf Ringkøbing-Skjern Kommune er én af de 17 kommuner, som fik tilkendt midler. Ringkøbing-Skjern Kommune fik bevilliget midler på 5.2 millioner kr. til etablering af et familiehus.

I Ringkøbing-Skjern Kommune understøtter familiehuset forebyggelsesstrategien, som Børne- og Familieudvalget vedtog i efteråret 2023. I kraft af strategien skal Børn og Familie arbejde systematisk og formaliseret med sundhedsfremme og forebyggelse både monofagligt og tværfagligt. Konkret skal samarbejdet mellem Dagtilbud og Undervisning samt Børn og Familie styrkes. Dette tilstræbes ved at give spæd- og småbørnsområdet et helhedsorienteret løft gennem etablering af et familiehus med særlig fokus på den sydlige del af kommunen. Formålet med familiehuset er at tilbyde gravide og småbørnsfamilier vejledning og støtte til at skabe gode forudsætninger for, at både barn og familie trives bl.a. gennem en let adgang til tidlig hjælp og støtte. 

Ansøgningsprocessen

I efteråret 2023 fik Børn og Familie bevilliget et rådgivningsforløb ved Social- og Boligstyrelsen med det formål at udvikle og kvalificere initiativer, der kunne indgå i den endelige ansøgning. Relevante aktører blev inddraget i processen herunder ledere og medarbejderrepræsentanter fra flere fagområder samt Røde Kors. Siden årsskiftet og frem til ansøgningsfristen har de involverede aktører deltaget i opstartsmøder, afdækningsdage og workshops, hvor alle har bidraget med faglig indsigt, der har været relevant i udarbejdelsen af ansøgningen. Ansøgning blev sendt afsted i juni. I marts 2025 afholdes sidste rådgivningsdag med fokus på data og evaluering. 

"Mere til de mindre"

Der findes ikke en entydig form på hvordan et familiehus ser ud, men i Børn og Familie bliver familiehuset en ny organisering, hvor udvalgte indsatser rettet mod gradvide og småbørnsfamilier samles. Det vil sige, at der er ikke tale om et fysisk hus. I Ringkøbing-Skjern Kommune får familiehus-organiseringen titlen "Mere til de mindre". 

Ved etableringen af "Mere til de mindre" er ønsket at styrke samarbejdet internt i Børn og Familie og med Dagtilbud og Undervisning, som bl.a. gøres ved etablering af et tværfagligt team. Med et tættere samarbejde styrkes tidlig opsporing og forebyggelse, så børn og familier får støtte i rette tid, hvilket forebygger, at problemer vokser sig større. Samtidig vil Børn og Familie kunne udnytte sine ressourcer bedre og sikre en helhedsorienteret tilgang til børns trivsel og udvikling.

Projektet består af følgende indsatser, 

  • Oprettelse af et tværfagligt team, der står til rådighed for dagtilbud og familier med sparring på konkrete udfordringer i barnets/familiens liv. Det tværfaglige team supporterer regelmæssigt 3-5 daginstitutioner i distrikt syd, hvor formålet er at styrke tidlig opsporing og trivsel.

  • Minding the Baby omlægges og videreudvikles til en ny familieorienteret indsats Minding the Family målrettet familier med børn mellem 0-6 år.

  • Styrkelse af forebyggende indsatser og bremse negativ tandsundhedsudvikling, der ses blandt små børn. Tandplejen vil bidrage med general oplysning om kost, tandpleje og tandsundhed i relevante fora.

  • Ansættelse af en relationsvejleder, som modtager henvendelser og sørger for at matche familier til det rette tilbud.

  • Kompetenceudvikling af udvalgte medarbejderne i metoden Sandplay. Sandplay er målrettet sårbare børn med tilknytningsforstyrrelser i alderen 3-6 år.

  • Samarbejdet styrkes med Røde Kors, hvor der er indgået aftale om implementering af tilbuddet ”En god start på livet”, målrettet familier med børn i alderen 0-2 år, som har behov for støtte fra en frivillig.

Ved at udvide tilbudsviften og styrke samarbejdet med Røde Kors, får gravide og nybagte forældre flere muligheder for at få støtte. "En god start på livet" understøtter kommunes indsatser og fungerer som et supplement til allerede eksisterende kommunale tilbud. De frivillige giver sparring og støtte til familier i hverdagsudfordringer. For nogle familier vil det have betydning, at hjælp og støtte sker i et myndighedsfrit rum. Ved behov for mere intensiv støtte fortsætter praksis som hidtil, hvor familier visiteres til rette indsats i kommunal regi. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Børn og Familie har modtaget en bevillig på 5,2 millioner kr. til etablering og drift af projektet "Mere til de mindre".

Effektvurdering

Det forventes, at projektet på sigt kan reducere udgifterne til mere indgribende indsatser, hvilket vil bidrage positivt til kommunens langsigtede økonomi.

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning. 

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

9: Familierådgivningens sagsbehandlingsfrister

Sagsnr: 24-011058

Sagsfremstilling

I maj 2024 godkendte Børne- og Familieudvalget de reviderede sagsbehandlingsfrister på Familierådgivningens område. Fristerne er offentligt tilgængelige på kommunens hjemmeside (link).

Udvalget besluttede i 2017, at der årligt gennemføres en måling for overholdelsen af sagsbehandlingsfrister på udvalgte sagsområder, så udvalget kan følge og regulere serviceniveauet.

I en opgørelse over perioden 15.oktober 2023 til og med 15. oktober 2024 ses følgende overskridelser af sagsbehandlingsfristen på de udvalgte sagsområder:

Hjemmetræning SEL § 32a / BL lov § 85

0 overskridelser

Merudgiftsydelse børn SEL § 41 / BL lov § 86

0 overskridelser

Kompensation for tabt arbejdsfortjeneste SEL § 42 / BL § 87

1 overskridelse

Ledsagelse for børn og unge mellem 12-18 år SEL § 45 / BL § 89

0 overskridelser

Udarbejdelse af børnefaglig undersøgelse SEL § 50 / BL §§ 20 og 26

49 overskridelser (familier)

Økonomisk støtte § 52 a stk. 1 nr. 1 / BL § 35

0 overskridelser

Afløsning eller aflastning SEL § 84, jf. SEL § 44 / BL § 90

0 overskridelser

SEL = serviceloven, BL = barnets lov

Nogle af overskridelserne registreres manuelt, hvilket kan medføre en vis usikkerhed i optællingen.

Baggrundene for overskridelsen af fristen for børnefaglige undersøgelser kan være mange. Det kan bl.a. omhandle;

  • Ventetid hos samarbejdspartnere,
  • At aftaler om børnesamtaler, partshøringer og samarbejdsmøder (herunder inddragelse af anden ekspertise) udsættes eller aflyses,
  • Ventetid på materiale fra eksterne samarbejdspartnere,
  • Interne organisatoriske forhold.

I 2024 er der desuden ekstraordinært mange socialrådgivere i afdelingen, der afholder barsel, hvilket betyder, at der i perioden er blevet ansat og oplært mange vikarer.

Det er væsentligt at understrege, at en overskridelse af tidsfristen for udarbejdelse af en børnefaglig undersøgelse ikke betyder, at familierne ikke får hjælp i ventetiden. I langt de fleste tilfælde er der truffet afgørelse om støtte sideløbende med undersøgelsen. Endvidere arbejdes der typisk tværfagligt omkring og med barnet/familierne, imens undersøgelsen pågår.

Afslutning af sager og fokus på rettidig sagsbehandling

I januar 2024 trådte Barnets Lov i kraft, og Familierådgivningen har haft stort fokus på implementering af loven, herunder at skabe nye og meningsfulde arbejdsgange. Et led i dette har været at sætte fokus på at afslutte overskredne børnefaglige undersøgelser efter serviceloven bestemmelser, samt hvorledes vi fremadrettet kan minimere overskridelser.

I 2024 er der afsluttet mere end 70 ”gamle” børnefaglige undersøgelser, som blev iværksat efter servicelovens bestemmelser, dvs. før 1. januar 2024. Denne proces har bevirket, at Familierådgivningen aktuelt kun har syv fristoverskridelser på børnefaglige undersøgelser, og der er lagt planer for afslutning af disse i samarbejde med afdelingens fagkonsulent.

Familierådgivningens forventer, at overskridelserne på udarbejdelse af børnefaglige undersøgelser vil være betydeligt lavere i 2025. Dette afledt af ændringen i loven, der i sig selv bevirker, at færre undersøgelser vil blive påbegyndt, men i høj grad også grundet eget internt fokus på at få undersøgelserne afsluttet rettidigt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Retssikkerhedsloven § 3

Stk. 1: Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.

Stk. 2: Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

10: Demografiregulering i Sundhedsplejen

Sagsnr: 24-022244

Sagsfremstilling

Sundhedsplejen demografireguleres ud fra sit samlede budget, eksklusiv ledelsesudgifter. Faldende børnetal i Ringkøbing-Skjern Kommune har hidtil medført en budgetreduktion, hvilket kan synes logisk, da færre børn umiddelbart kræver færre ressourcer.

Sundhedsplejens opgaver er overordnet opdelt i lovbestemte "skal-opgaver" og i politisk definerede "kan-opgaver". Sundhedsplejen har gennem årene mødt stor politisk velvilje, så de politisk definerede "kan-opgaver" er vokset i omfang og udgør ca. 30 % af Sundhedsplejens samlede opgaver i 2024.

I praksis har demografireguleringen hermed ført til en betydelig nedskæring på de lovpligtige "skal-opgaver" for at imødekomme de politiske prioriterede "kan-opgaver". Administrationen vil derfor orientere Børne- og Familieudvalget om, at der fremadrettet vil blive budgetreduceret i både "kan- og skal-opgaverne" i forbindelse med demografireguleringerne. Herunder også i budgettet til ergoterapi, der ikke demografireguleres i andre kommuner.

For at frigøre flere sundhedsplejetimer inden for den samlede budgetramme, er det besluttet at flytte opgaven En god start fra Sundhedsplejen til Familiecentret. Denne omplacering vil frigøre ressourcer til to ekstra stillinger i Sundhedsplejen. Familiecentrets opgaver finansieres via DUT-midler under Barnets Lov.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi bemærker følgende:

  • I budgettet for 2025 og overslagsårene er der indregnet demografiregulering i Sundhedsplejens budget med -246.000 kr. i 2025 stigende til -688.000 kr. i 2028.
  • Sundhedsplejens budgetramme for 2025 og overslagsårene er 14,059 mio. kr. eksklusiv demografireguleringen.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

11: Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2024 for decentrale enheder under Børne- og Familieudvalget

Sagsnr: 23-022645

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgning pr. 31. oktober 2024 for de decentrale aftaleenheder under Børne- og Familieudvalget.

Der udarbejdes budgetopfølgninger til politisk behandling tre gange årligt for de decentrale aftaleenheder. Det er pr. 31. marts, 31. juli og 31. oktober.

For Børne- og Familieudvalget gælder dette for skoler, skolefritidsordninger og dagtilbud under Dagtilbud og Undervisning samt for enhederne under Børn og Familie.

Budgetopfølgningerne er udarbejdet af de decentrale ledere med bistand fra Økonomikonsulenterne i Viden & Strategi. Budgetopfølgningerne er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2024, men eksklusiv overførsler fra 2023. Et mer- eller mindreforbrug er således udtryk for, om enheden bruger mere eller mindre af deres indeværende års budget.

Budgetopfølgningen for de decentrale enheder udviser et samlet mindreforbrug på 1,324 mio. kr.

Udviklingen i forhold til de forrige budgetopfølgninger kan ses i nedenstående oversigt. 

Hele 1.000 kr. - = mindreforbrug + = merforbrug

Forventet forbrug i 2024 pr. 31.10.2024

Budgetramme 2024 eksklusivoverførsel

Afvigelse pr. 31.10.2024

Afvigelse pr. 31.7.2024

Afvigelse pr. 31.3.2024

Dagtilbud og Undervisning

655.791

656.117

-326

-3.377

-2.633

Folkeskoler og specialskoler

387.121

387.703

-582

155

1.579

Skolefritidsordninger

46.693

46.965

-272

-698

-1.213

UU-vejledning, STU-huset og Ungdomsskolen

30.836

30.396

440

9

11

Dagtilbud

182.721

182.165

556

-394

-3.010

Distrikter

8.420

8.888

-468

-2.449

0

Børn og Familie

92.502

93.500

-998

-126

-822

Børne- og Familieudvalget i alt

748.293

749.617

-1.324

-3.503

-3.455

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi bemærker, at det samlede akkumulerede overskud i 2023 for de decentrale enheder under Børne- og Familieudvalget udgør 24,005 mio. kr.

De enkelte enheders forventede afvigelse i 2024 er vedlagt som bilag.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

12: Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2024 på Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 23-022645

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen pr. 31. oktober 2024 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet mindreforbrug på 2,7 mio. kr. Det er et mindreforbrugpå 1,0 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning.

Det samlede mindreforbrug fordeler sig på:

  • Dagtilbud og Undervisning – mindreforbrug på 2,7 mio. kr.
  • Børn og Familie – mindreforbrug på 0,0 mio. kr.

Dagtilbud og Undervisning

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Korrigeret
budget
2024 ekskl. Overførsler

Forventet regnskab 2024

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Dagtilbud og Undervisning - central

217.679

214.979

-2.700

-1.700

Undervisning

Specialundervisning/støtte

10.206

9.006

-1.200

-1.500

STU, FGU og KUI*

28.424

25.924

-2.500

-2.500

Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS

90.332

90.332

0

0

Fælles udgifter/indtægter

17.480

17.480

0

0

Dagtilbud

Dagtilbud/SFO - flere/færre børn

-47.570

-45.920

1.650

2.400

Private tilbud - flere/færre børn

48.107

49.257

1.150

700

Dagplejen

40.403

37.903

-2.500

-2.000

Fælles udgifter/indtægter

7.425

6.825

-600

-600

Undervisning/dagtilbud

Mellemkommunal - almen

3.811

5.111

1.300

1.800

Befordring - special

19.061

19.061

0

0

*STU = Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, FGU - Forberedende GrundUddannelse, KUI - den Kommunale UngeIndsats

Resultatet er et mindreforbrug på 1,0 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning, og skyldes følgende:

  • Mindreforbrug på 0,75 mio. kr. på dagtilbud- og skolefritidsområdet, som følge af færre udgifter til søskende- og fripladstilskud og flere indtægter fra forældrebetaling end tidligere forventet.
  • Mindreforbrug på 0,5 mio. kr. til dagplejen. Det skyldes primært, at det i flere tilfælde ikke er lykkedes at besætte vakante stillinger. 
  • Mindreforbrug/merindtægt på 0,2 mio. kr. fra mellemkommunale for undervisning af elever i RKSK, som bor i andre kommuner. 
  • Merforbrug på 0,45 mio. kr. til pasning i private tilbud. Det skydes dels højere udgifter til børn hos private passere og højere udgifter til forældre, som får tilskud til pasning af egne børn. 

Børn og Familie

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Korrigeret
budget
2024 ekskl. Overførsler

Forventet
regnskab
2024

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Børn og Familie i alt

132.477

132.477

0

0

Anbringelser

100.061

100.361

300

300

Investeringsstrategi

-5.900

0

5.900

5.900

Central refusionsordning SDE

-9.100

-9.100

0

0

Øvrige foranstaltninger

4.967

3.667

-1.300

-1.300

Forebyggende foranstaltninger

31.486

30.986

-500

-500

Sikrede institutioner

5.166

1.966

-3.200

-3.200

Enkeltydelser/tabt arbejdsfortjeneste

5.797

4.597

-1.200

-1.200

Resultatet er uændret i forhold til forrige budgetopfølgning.

Ved tidligere budgetopfølgninger er det oplyst, at arbejdet med de enkelte delelementer i investeringsstrategien er igangsat, men virkningen af tiltagene tager længere tid end forventet. Dog viser det sig, at arbejdet med at planlægge strategiforløbet giver en øget og ny tværorganisatorisk fokus på mulighederne på området, og at konsekvenserne heraf indgår i den ordinære opfølgning på området. Dette gør sig fortsat gældende. Dermed er den indarbejdede reduktion på 5,9 mio. kr. fortsat medtaget i budgetopfølgningen som et merforbrug.

Som det fremgår af nedenstående oversigt forventes det, at der pr. oktober måned 2024 vil være 131 anbringelser. Det er 7 mere end budgetlagt. Det skal sammenholdes med, at gennemsnitsudgiften pr. anbringelse er ca. 38.000 kr. lavere end budgetlagt, hvilket giver en forventet merudgift på 0,3 mio. kr.

Administrationens forventning til anbringelsesudgifterne i 2024 er vedlagt som bilag.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har følgende bemærkninger:

Inklusiv de decentrale enheder ser budgetopfølgningen pr. 30. oktober 2024 for det samlede Børne- og Familieudvalg således ud:

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Overførsler fra 2023 til 2024

Korrigeret
budget
2024 ekskl. overførsler

Forventet
regnskab
2024

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Børne- og Familieudvalget

27.469

1.100.856

1.096.832

-4.024

-4.603

Centrale

3.275

350.156

347.456

-2.700

-1.100

Dagtilbud og Undervisning

3.275

217.679

214.979

-2.700

-1.100

Børn og Familie

0

132.477

132.477

0

0

Decentrale

24.194

750.700

749.376

-1.324

-3.503

Dagtilbud og Undervisning

21.624

656.109

655.783

-326

-3.377

Børn og Familie

2.570

94.591

93.593

-998

-126

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

13: Gensidig orientering

Sagsnr: 23-024353

Sagsfremstilling

1.
Orientering om anlægsprojekter v/styregruppeformændene.

2.
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

14: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning
Kontaktoplysninger
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dyrvigsvej 9
6920 Videbæk