Referat: 19. juni 2024 kl. 13:00

Skjernåskolen, Klostervej 65, 6900 Skjern
Børne- og Familieudvalget

Deltagere

  • Niels Kristian Larsen
  • Henrik Hammelsvang
  • Carsten Bjerg
  • Marie Kamp From
  • Kristian Andersen
  • Linda Nielsen
  • Dan K. Jørgensen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Dialog og rundvisning på Skjernåskolen

Sagsnr: 23-024353

Sagsfremstilling

Kl. 13.00-13.30 Dialog og rundvisning på Skjernåskolen. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget blev vist rundt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Den kommunale ungeindsats

Sagsnr: 23-007478

Sagsfremstilling

Børne- og Familieudvalget bedes på dette møde godkende rammenotat om ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune, herunder etablering af et tværfagligt Ungecenter som et faglig bofællesskab omkring ungeindsatsen.

Pia Krogh, leder af UngdommensUddannelsesvejledning, og Joan Thyregaard, afdelingsleder i Kontanthjælp, særlig indsats, deltager i behandlingen af dette punkt.

Baggrund

Den kommunale ungeindsats bygger på følgende nationale målsætninger:

  • I 2030 skal mindst 90 pct. af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse.
  • I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet, være halveret.

Med henblik på at indfri de nationale målsætninger er der i Ringkøbing-Skjern Kommune igangsat et arbejde med yderligere at styrke samarbejdet om den kommunale ungeindsats.

I første omgang blev der afholdt en temadag i Byrådet den 7. december 2023. Byrådet drøftede på temadagen en række anbefalinger til at nedbringe antallet af unge uden for uddannelse og job og gav politiske signaler til det videre arbejde med anbefalingerne.

Byrådet bevilgede på budgetkonferencen 2023 desuden 700.000 kr. årligt til ungeområdet til gearing og forebyggelse på tværs. Midlerne kan udmøntes i forbindelse med implementering af anbefalingerne til ungeindsatsen.

Efter Byrådets temadag har en administrativ styregruppe med direktører og fagchefer og en tværgående arbejdsgruppe med repræsentanter fra de relevante fagområder arbejdet videre med anbefalingerne til ungeindsatsen.

De fire politiske udvalg, Børne- og Familieudvalget, Beskæftigelsesudvalget, Social- og Sundhedsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget, blev orienteret om status på arbejdet med den kommunale ungeindsats på møderne i februar 2024.

Beskæftigelsesudvalget har desuden drøftet ungeindsatsen på udvalgets område på møderne i marts, april og maj 2024. Myndighedsopgaven og budgettet i forhold til at hjælpe unge på offentlig forsørgelse er således placeret i Beskæftigelse. Beskæftigelsesudvalget anbefalede på mødet i maj 2024, at Ringkøbing-Skjern Kommune går videre med at etablere et tværfagligt Ungecenter.

Styregruppen og arbejdsgruppen har udarbejdet tre dokumenter, som er vedhæftet som bilag:

  • Rammenotat om ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune
  • Samarbejdsaftale om den kommunale ungeindsats i Ringkøbing-Skjern Kommune
  • Notat om anbefalinger til ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune

Rammenotat om ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune

Rammenotatet om ungeindsatsen beskriver, hvordan et kommende tværfagligt Ungecenter Ringkøbing-Skjern kan blive et omdrejningspunkt for ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune for unge op til 29 år.

Indsatserne før, i og omkring Ungecenteret ligger i forlængelse af Byrådets temadag, drøftelserne i Beskæftigelsesudvalget og arbejdet i styregruppen og arbejdsgruppen.

Indsatserne har således til formål at indfri målsætningen om at nedbringe antallet af unge uden for uddannelse og job.

Den fremadrettede ungeindsats rummer bl.a. følgende fordele set fra et borgerperspektiv:

  • Styrket helhedsorienteret indsats, tværfaglighed og en mere håndholdt indsats med fokus på den enkelte unges behov.
  • Én indgang til Ungecenteret for unge i alderen 15-29 år, som kan have brug for råd, vejledning og støtte.
  • Flere og mere fleksible tilbud til 15-29-årige unge, idet Ungecenteret rummer en bred vifte af indsatser og fagligheder.
  • Frivillige, virksomheder og andre private og offentlige aktører inviteres ind i et langt tættere samarbejde om at indfri målsætningerne i ungeindsatsen.
  • Øget fokus på forebyggelse og tidlig indsats, f.eks. fritidsjobstøtte til udsatte elever i grundskolen.
  • Styrket samarbejde på tværs af kommunens fagområder, så der bliver færre fagpersoner omkring den unge og en styrket koordinering mellem fagpersonerne.

Indsatserne før, i og omkring Ungecenteret bliver uddybet i vedhæftede bilag.

Samarbejdsaftale om den kommunale ungeindsats i Ringkøbing-Skjern Kommune

Samarbejdsaftalen om den kommunale ungeindsats beskriver i detaljer samarbejdet mellem kommunens fagområder med udgangspunkt i de forskellige målgrupper i den kommunale ungeindsats.

Samarbejdsaftalen er vedhæftet som bilag til orientering.

Notat om anbefalinger til ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune

Der udarbejdet et notat, som samler op på de politiske signaler fra temadagen den 7. december 2023.

De politiske udvalg blev ligeledes orienteret om notatet på møderne i februar 2024.

Den videre proces

Hvis rammenotatet om ungeindsatsen bliver godkendt, arbejder administrationen videre med følgende spor i efteråret 2024:

  • Fysisk placering og indretning af et tværfagligt Ungecenter
  • Styrket samarbejde med frivillige, foreninger og kulturlivet
  • Styrket samarbejde om virksomhedsforløb i partnerskaber med lokale virksomheder
  • Styrket samarbejde med andre eksterne aktører, herunder udbydere af Forberedende Grunduddannelse (FGU) og Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU)
  • Udvikling af indsatser, arbejdsgange og kultur for det tværfaglige samarbejde før, i og omkring Ungecenteret
  • Kommunikationsplan for etablering af Ungecenteret
  • Opfølgning på effekten af ungeindsatsen

Ungecenterets organisatoriske forankring på kommunens fagområder skal desuden afklares i efteråret 2024.

Administrationen udarbejder en fælles sag til beslutning i de politiske udvalg på møderne i december 2024 vedrørende ovennævnte spor.

Administrationen udarbejder desuden et notat om forebyggelse og tidlig indsats til politisk behandling i december 2024.

Helhedsorienterede planer for øvrige målgrupper

Administrationen arbejder sideløbende videre med helhedsorienterede planer for to andre målgrupper af udsatte borgere, henholdsvis helhedsorienterede planer for familier og helhedsorienterede planer for voksne borgere med komplekse problemer. Administrationen udarbejder en fælles sag vedrørende helhedsorienterede planer for de to målgrupper til beslutning i de politiske udvalg på møderne i september/oktober 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge lov om kommunal indsats for unge under 25 år har den kommunale ungeindsats til formål at gøre alle unge under 25 år parat til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse. Kommunen har ansvaret for, at der sker en koordinering af den samlede ungeindsats på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen.

Økonomi

Byrådet har bevilget en pulje på 700.000 kr. i en 3-årig periode fra 2024 til ungeområdet til gearing og forebyggelse på tværs. Puljen er hjemmehørende under Økonomiudvalget. 250.000 kr. ud af de 700.000 kr. er udmøntet til en partnerskabsaftale mellem DGI og Ringkøbing-Skjern Kommune. Administrationen indstiller, at de resterende 450.000 kr. udmøntes til ledelse af et tværfagligt Ungecenter Ringkøbing-Skjern.

De foreløbige beregninger viser, at de øvrige indsatser i Ungecenter Ringkøbing-Skjern, som det ligger beskrevet, kan finansieres indenfor den ramme, der i dag anvendes til finansiering af ungeindsatsen i Beskæftigelse.

Effektvurdering

Ungeindsatsen før, i og omkring Ungecenter Ringkøbing-Skjern har til formål at nedbringe antallet af unge uden for uddannelse og job.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget:

  • godkender rammenotat om ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune, herunder etablering af et tværfagligt Ungecenter som et faglig bofællesskab omkring ungeindsatsen
  • godkender, at administrationen i den videre proces arbejder med de foreslåede spor frem til udvalgsmøderne i december 2024, herunder afklaring af Ungecenterets organisatoriske forankring på kommunens fagområder
  • oversender sagen til Økonomiudvalget med indstilling om, at der frigives 450.000 kr. årligt i 2024-2026 til ledelse af et tværfagligt Ungecenter finansieret af puljen til Ungeområdet - Gearing og forebyggelse på tværs.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Trivsel blandt folkeskolens elever i Ringkøbing-Skjern Kommune - 2023/2024

Sagsnr: 23-001436

Sagsfremstilling

Ifølge folkeskolelovens § 56 skal skolerne årligt gennemføre og handle på elevernes trivsel. Det fremgår af folkeskoleloven, at trivselsmålingen gennemføres som en statistisk undersøgelse. Det betyder, at den enkelte elevs besvarelse ikke må anvendes som grundlag for pædagogiske eller administrative handlinger i forhold til den enkelte elev, men skal ses som et redskab, der kan give et overordnet blik på elevernes trivsel.

Med udgangspunkt i elevernes egne oplevelser giver målingens resultater kommunen, skoleledelsen, elevråd, lærere og pædagoger mulighed for at arbejde systematisk med forbedring af elevernes trivsel på kommune-, skole- og klasseniveau. Dermed er det muligt at identificere udfor­dringer og mønstre, som ikke nødvendigvis er tydelige i undervisningen eller i pauserne.

Trivselsmålingen har således to hovedformål:

  • At følge udviklingen i elevernes trivsel på nationalt plan
  • At fungere som et redskab for skolerne og kommunerne til at måle, følge op på og arbejde med elevernes trivsel via lokale indsatser på kommune-, skole- og klasseniveau.

Herudover følger det af folkeskolelovens § 56 a, at oplysningerne om elevers trivsel skal indgå i skolernes undervisningsmiljøvurdering efter lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø.

I den nationale trivselsmåling skelnes der mellem de tre overordnede temaer, som overlapper hinanden og påvirker hinanden gensidigt:

  1. Trivsel
    1. Psykisk og fysisk velbefindende, fx elevens glæde, tryghed og engagement i skolelivet, og dets udfordringer og oplevelse af anerkendelse, tilhørsforhold og indflydel­se på skolen.
    2. Faglige og personlige kompetencer, fx handlingskompetence, robusthed, empati og det at kunne udvikle positive relationer.
    3. Oplevelse af støtte og inspiration fra omgivelserne, fx et godt undervisningsmiljø med støtte fra klassekammerater, lærere og opbakning fra familien.

  2. Ro og orden
    1. Temaet Ro og orden dækker især forhold omkring klasseledelse, støj og koncentration.

  3. Undervisningsmiljø
    1. Temaet Undervisningsmiljø afdækker elevernes psykiske undervisningsmiljø, herunder oplevelsen af at føle sig inkluderet i skolens faglige og sociale fællesskaber, relationer til lærere og klassekammerater.

Fra skoleåret 2022/2023 har Dagtilbud og Undervisning gennemført skoleudviklingssamtaler mellem skolen og kommunen, én gang årligt. Skoleudviklingssamtalerne skal styrke dialogen, den fælles forståelse og samarbejdet om udvikling af skolen. Samtalerne skal desuden bidrage til at styrke evalueringskulturen som helhed og skabe de bedst mulige rammer for elevernes faglige udvikling og trivsel i folkeskolen. Til skoleudviklingssamtalerne i de sidste to skoleår har der været et punkt om elevernes trivsel med data fra trivselsrapporterne.

Data
Data er indhentet fra Børne- og Undervisningsministeriets datavarehus Uddannelsesstatistik.dk Uddannelsesstatistik er en del af Undervisningsministeriets Datavarehus på uddannelsesområdet. De fleste tabeller og grafer viser kommunens tal i forhold til landsgennemsnittet.

Trivselsrapporten dækker skoleåret 2023/24.

Repræsentanter fra administrationen deltager ved punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Folkeskolelovens § 56.

Bekendtgørelse nr. 31 af 11. januar 2023 om måling af elevers trivsel i folkeskolen.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter sagen.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget drøftede sagen. Udvalget ønsker at følge det fremadrettede arbejde med at højne trivslen og anmodede om en sag, der nærmere beskriver, hvordan der kan arbejdes yderligere hermed. Sagen forelægges Udvalget i efteråret 2024. 




Kopier link til punktet  -   Print

5: Godkendelse af programoplæg for Hvide Sande Skole - etape 1

Sagsnr: 15-035943

Sagsfremstilling

Styregruppen for anlægsprojektet om samling af Hvide Sande Skoles to afdelinger har udarbejdet et forslag til programoplæg for anlægsprojektets etape 1, som primært vedrører etablering af indskolingen og SFO'en i nordfløjen på skolens afdeling på Skolevej.

Byrådet aftalte ved budgetkonferencen i 2023 at afsætte et samlet rådighedsbeløb på 28,689 mio. kr. til anlægsinvesteringer i forbindelse med samling af Hvide Sande Skoles to afdelinger – heraf 2,089 mio. kr. i 2023, 8,0 mio.kr. i 2024 og resten dvs. 18,6 mio. kr. uden for overslagsårene. På Byrådets møde den 12. marts 2024 blev det imidlertid besluttet at tilføre projektet et rådighedsbeløb på 4,0 mio. kr. i 2024 finansieret af en pulje afsat til etablering af vuggestuegrupper. Til gengæld nedsættes det aftalte beløb afsat uden for overslagsårene fra 18,6 mio. kr. til 14,6 mio. kr.

Baggrund

Hvide Sande Skole er fordelt på to matrikler med bh.kl. - 3. klasse på Afdeling Fjordskolen på Gytjevej og 4. kl. - 9. kl. på Afdeling Skolevej på Skolevej. 

Det har længe været et ønske fra skolebestyrelsen og ledelsen på Hvide Sande Skole at samle elever og medarbejdere på én matrikel. En samling vurderes at give såvel pædagogiske, driftsmæssige og økonomiske fordele. Faldet i elevtallet har nu gjort det muligt at samle elever og medarbejdere på Skolevej, uden at der skal bygges til.

Programoplægget

Programoplægget for et anlægsprojekt beskriver de overordnede idéer og mål med projektet - herunder placering, dimensionering, indretning, funktioner, adgangsforhold mv. - foruden eventuelt miljøkrav til byggeriet mv. og væsentlige forhold omkring udbud, økonomi og tidsplan.  

Med den beskrevne opdeling af rådighedsbeløbene vil anlægsinvesteringerne i forbindelse med samlingen af skolens to afdelinger skulle gennemføres i to tydeligt adskilte etaper:

  • 1. etape, hvor fokus vil være på at sikre, at de nødvendige faciliteter på Afdeling Skolevej er på plads, når eleverne fra Afdeling Fjordskolen overflyttes – herunder ikke mindst en velfungerende SFO-afdeling med tilhørende udearealer. Herudover vil der kunne gennemføres en række mindre arbejder forskellige steder på skolen. Det gælder f.eks. arbejder vedrørende personaletoiletter, gangarealer, lærerforberedelse, en åbning mellem musiklokalet og gymnastiklokalet samt renovering i stueetagen i området ved 9. kl., ankomstareal og mødelokaler.

  • 2. etape, hvor anlægsmidlerne primært anvendes til en gennemgribende renovering af faglokaler mv.

Det forventes altså, at 1. etape vil kunne gennemføres inden for den samlede økonomisk ramme, der udgøres af de rådighedsbeløb på i alt 14,089 mio. kr., som allerede er afsat på budgettet.

Hovedindsatsen i projektets etape 1 bliver altså ombygning af nordfløjens stueetage til SFO, så den møder SFO’ens krav til plads og funktioner og etablere en ordentlig sammenhæng til udearealer for SFO og indskoling. Det primære fokus i forhold til omgivelserne og disponeringen af matriklen er på optimering af udearealer til leg og læring. Etape 1 omfatter desuden mindre indgreb i eksisterende bygningsmasse for at etablere plads til den samlede lærergruppe og via mindre renoveringer øge brugbarheden af lokalerne.

Fra programoplægget kan følgende ønsker/krav til byggeriet fremhæves:

  • Arkitekturen skal både bringe elementer i spil, der kan samle stedet, men også markere, hvor der sker skift. Arkitekturen skal signalere åbenhed. Ligeledes bør naturen indtænkes i farver og materialer
  • Indgangen må gerne understrege, at der er tale om ét fælles hus, samtidig med at SFO’en kan skille sig ud ved at være mere kontant i sin fremtoning.
  • Det er vigtigt at få alle skolens arealer sat i spil. Man må gerne sidde og være for sig selv, men alle rum og arealer skal være tilgængelige og trygge for alle.
  • Overordnede kvalitets- og funktionskrav skal sikre, at byggeriet udføres med en sådan kvalitet, at det også i fremtiden bevarer sin værdi.
  • I materialevalget skal følgende prioriteres højt: indeklima/arbejdsmiljø, lang levetid og holdbarhed, lave drifts- og vedligeholdelsesudgifter, naturmaterialer med lav miljøbelastning, gerne genanvendelighed
  • Byggeriet skal bygge på bæredygtige principper for udnyttelse af passivvarme og naturlig ventilation.

Projektet foreslås udbudt i hovedentreprise med bygherrerådgivning forankret i Ejendomscenteret og med ekstern teknisk rådgivning forud for og løbende i projektet. Udearealer kan udbydes separat til firmaer med speciale i netop det. De mindre indgreb i bygningsmassen er spredt på skolens areal og kan med fordel udbydes som fagentrepriser.

En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har ingen yderligere bemærkninger. 

Effektvurdering

Der henvises til sagsfremstillingen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget godkender programoplægget for etape 1 vedrørende Hvide Sande Skole.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Budgetlægning 2025 og overslagsårene for Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 23-022112

Sagsfremstilling

På Børne- og Familieudvalgets møder den 13. marts, 17. april og 22. maj 2024 har Udvalget afgivet signaler til det videre arbejde med budgetlægningen.

Herudover har drifts- og anlægsforslagene, der blev behandlet på mødet den 22. maj 2024, været udsendt i høring i henholdsvis FagMED Børn og Familie og FagMED Dagtilbud og Undervisning. Høringssvarene fra de to FagMED er vedlagt som bilag. 

Administrationen har foreløbig følgende forslag til nye drifts- og anlægsønsker:

Driftsønsker:

Dagtilbud og Undervisning

  1. Oprettelse af EUD klasser pr. 1. august 2024.
    Byrådet besluttede den 10. oktober 2023, at udgiften til oprettelse af EUD klasser i 2024 finansieres indenfor Børne- og Familieudvalgets budgetramme. At finansieringen fra 2025 medtages ved Børne- og Familieudvalgets budgetdrøftelser for 2025 og overslagsårene med henblik på at finde finansiering indenfor egen budgetramme. Alternativt at få forhøjet budgetrammen. 
    De økonomiske konsekvenser ved oprettelse af EUD klasser kendes endnu ikke på nuværende tidspunkt.
  2. Forhøjelse af betaling til UCRS for drift af 10'eren.
    Byrådet besluttede den 20. februar 2024, at merudgiften i 2025 på 0,5 mio. kr. medtages til Børne- og Familieudvalgets budgetdrøftelser for 2025 og overslagsårene.
  3. Optimering af specialbefordring
    Afsættelse af ressourcer til medarbejder, der inden for udbuddet af specialbefordring skal optimerer samarbejdet mellem specialskoler, forældre og vognmand.
  4. Takster/økonomi på det specialiserede område.

Børn og Familie

Ingen.

Fælles BF og DU

  1. Styrkelse af almenområdet under BFU

    I takt med at de socioøkonomiske vilkår ændrer sig og flere familier oplever udfordringer, er der en række områder under Børne- og Familieudvalget, som oplever et øget pres på budgetrammen.

Anlægsønsker:

Dagtilbud og Undervisning

  1. Strategisk indeklimaplan for dagtilbud
  2. Renoveringsprojekt mv. Troldhede Børnehus 
  3. Helhedsplan - Vorgod-Barde
  4. Investeringer i folkeskolernes faglokaler
  5. Hvide Sande Skole, etape 2

Børn og Familie

Ingen

Det fremgår af budgetproceduren, at det enkelte fagudvalg i løbet af foråret bør drøfte alle Udvalgets forslag, og ikke kun nye forslag. Udvalget kan fremkomme med ønsker til omprioritering af eksisterende budgetlagte anlægsprojekter, og efter behov nye anlægsprojekter, idet der henstilles til, at omfanget af nye forslag begrænses mest muligt.

Børne- og Familieudvalgets anlægsbudget inklusiv overførsel er vedlagt som bilag. 

Repræsentanter fra administrationen deltager ved punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi bemærker, at det af Byrådets budgetprocedure fremgår:

  • at ethvert forslag til nye tiltag/aktivitetsændringer skal modsvares af et kompenserende finansieringsforslag
  • at driftsforslagene skal prioriteres ud fra beskrivelsen i budgetproceduren. 
  • at drifts- og anlægsforslag skal afleveres senest den 21. juni 2024

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget beslutter,

  • at tage høringssvarene fra de to FagMED til orientering
  • at oversende anlægs- og driftsforslagene, samt høringssvarene fra de to FagMED til drøftelse på byrådets budgetkonference

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Budgetopfølgning pr. 31. maj 2024 på Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 23-022645

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen pr. 31. maj 2024 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet merforbrug på 1,7 mio. kr. Det er et mindreforbrug på 0,6 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning.

Det samlede merforbrug fordeler sig på:

  • Dagtilbud og Undervisning - merforbrug på 1,1 mio. kr.
  • Børn og Familie - merforbrug på 0,6 mio. kr.

Dagtilbud og Undervisning

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Korrigeret
budget
2024 ekskl. Overførsler

Forventet regnskab 2024

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Dagtilbud og Undervisning - central

218.486

219.586

1.100

2.500

Undervisning

Specialundervisning/støtte

12.045

11.045

-1.000

-1.000

STU, FGU og KUI*

28.562

28.562

0

0

Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS

90.332

90.332

0

0

Fælles udgifter/indtægter

18.224

18.224

0

200

Dagtilbud

Dagtilbud/SFO - flere/færre børn

-48.455

-45.155

3.300

3.400

Private tilbud - flere/færre børn

48.107

48.407

300

900

Dagplejen

40.180

38.680

-1.500

-1.000

Fælles udgifter/indtægter

7.268

6.668

-600

-600

Undervisning/dagtilbud

Mellemkommunal - almen

3.162

3.762

600

600

Befordring - special

19.061

19.061

0

0

*STU = Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, FGU - Forberedende GrundUddannelse, KUI - den Kommunale UngeIndsats.

Resultatet er et mindreforbrug på 1,4 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning, og skyldes følgende:

  • Mindreforbrugpå 1,1 mio. kr. som følge af færre 0 - 2 årige børn i den kommunale dagpleje og i private pasningsordninger. Nedgangen i antallet af indskrevne 0 - 2 årige i de to pasningstilbud har sammenhæng med den oplyste merindskrivning i de kommunale vuggestuer ved forrige budgetopfølgning.
  • Mindreforbrugpå 0,1 mio. kr. som følge af mindre indskrivning i skolefritidsordninger end tidligere forventet.
  • Mindreforbrugpå 0,2 mio. kr. til EUD klasser. Der var tidligere forventet oprettet 2 EUD-klasser pr. 1. august 2024. Forventningen er nu, at der kun oprettes 1 klasse på Ringkøbing Skole.

Børn og Familie

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Korrigeret
budget
2024 ekskl. Overførsler

Forventet
regnskab
2024

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Børn og Familie i alt

132.357

132.957

600

-200

Anbringelser

99.951

100.351

400

-1.500

Investeringsstrategi

-5.900

-5.900

0

0

Central refusionsordning SDE

-9.100

-9.100

0

0

Øvrige foranstaltninger

4.965

5.965

1.000

1.000

Forebyggende foranstaltninger

31.478

31.578

100

1.200

Sikrede institutioner

5.166

5.166

0

0

Enkeltydelser/tabt arbejdsfortjeneste

5.797

4.897

-900

-900

Samlet resultat

132.357

132.957

600

-200

Resultatet er et merforbrug på 0,8 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning og skyldes følgende:

  • Merforbrug på 1,9 mio. kr. til anbringelsesområdet. Se nedenstående bemærkninger. 
  • Mindreforbrugpå 1,1 mio. kr. til forebyggende foranstaltninger. Mindreforbruget skyldes generelt faldende udgifter til de forskellige indsatsområder, herunder faldende udgifter til køb af eksterne leverandører. 

Bemærkninger til anbringelsesudgifterne:

  • I forhold til forrige budgetopfølgning er der 1 ny og 1 ophørt anbringelse i plejefamilie. Herudover er der godkendt 1 ny anbringelse på opholdssted, og 1 som har skiftet opholdssted dog med en meget højere betaling. 
  • I forbindelse med budgetvedtagelsen af investeringsstrategien blev der indregnet en reduktion af anbringelsesbudgettet på 5,9 mio. kr. Beløbet skal findes gennem de tiltag, der igangsættes med investeringsstrategien, og den nedsatte styregruppe skal blandt andet følge op på den forventede reduktion. Dermed forudsættes det i Børne- og Familieudvalgets budgetopfølgninger indtil videre, at reduktionen opnås i 2024. 

Som det fremgår af nedenstående oversigt forventes det, at der pr. juni måned 2024 vil være 129 anbringelser. Det er 5 mere end budgetlagt. Det skal sammenholdes med, at gennemsnitsudgiften pr. anbringelse er ca. 30.000 kr. lavere end budgetlagt, hvilket giver en forventet merudgift på 0,4 mio. kr.

Administrationens forventning til anbringelsesudgifterne i 2024 er vedlagt som bilag.

En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har følgende bemærkninger.

I opfølgningen pr. 31. maj 2024 er det på Børn og Familie's område forudsat, at budgettet på en række områder bliver brugt 100%, selv om der på nuværende tidspunkt ikke er nogen foranstaltninger. Det gælder ikke mindst for udgiften til anbringelse på sikrede institutioner, hvor der er afsat 3,7 mio. kr., og hvor der indtil videre ikke har været nogen udgifter. Hvis den situation fortsætter vil mindreudgiften løbende blive medtaget i det opgjorte resultat. 

Inklusiv de decentrale enheder ser budgetopfølgningen pr. 31. maj 2024 for det samlede Børne- og Familieudvalg således ud:

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Overførsler fra 2023 til 2024

Korrigeret
budget
2024 ekskl. overførsler

Forventet
regnskab
2024

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Børne- og Familieudvalget

27.469

1.091.715

1.089.960

-1.755

-1.155

Centrale

3.275

350.843

352.543

1.700

2.300

Dagtilbud og Undervisning

3.275

218.486

219.586

1.100

2500

Børn og Familie

0

132.357

132.957

600

-200

Decentrale

24.194

740.872

737.417

-3.455

-3.455

Dagtilbud og Undervisning

21.624

648.147

645.514

-2.633

-2.633

Børn og Familie

2.570

92.725

91.903

-822

-822

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Tildeling af ledelsestid i dagtilbud

Sagsnr: 24-013240

Sagsfremstilling

Børne- og Familieudvalget har ønsket en orientering om principperne for tildeling af ledelsestid på dagtilbudsområdet. 

Principperne for fastlæggelse af ledelsestiden blev godkendt af Byrådet den 19. februar 2013 i forbindelse med godkendelse af en helt ny organisationsmodel for Dagtilbud og Undervisning.

Den nye organisering medførte blandt andet:

  • Der indførtes helhedsledelse i de små/mindre byer. Det vil sige, at der med reference til fagchefen blev udpeget en fælles leder for skole, SFO og dagtilbud med tilknyttet dagpleje.
  • I centerbyerne (Hvide Sande, Ringkøbing, Videbæk, Skjern og Tarm) indførtes som udgangspunkt enhedsledelse. Det vil sige, at her udgør et ledelsesområde én skole eller ét dagtilbud. Som væsentlige undtagelser blev flere dagtilbud i centerbyerne organiseret med en fælles enhedsleder. 
  • Dagplejen blev opløst i sin selvstændige organisering. I stedet blev legestuegrupperne som udgangspunkt tilknyttet udvalgte 0-6 års daginstitutioner.
  • Ledelseskraften i hvert ledelsesområde blev fastsat af administrationen med udgangspunkt i en beregningsmodel, som bygger på antal fuldtidsmedarbejdere, graden af kompleksitet og fysisk afstand mellem enhederne i et ledelsesområde.

Modellen til beregning af ledelsestid til almenområdet under Dagtilbud og Undervisning er fastsat ud fra følgende elementer:

  • Antallet af fuldtidsmedarbejdere
    1 fuldtidslederstilling tildeles pr. 20 fuldtidsstillinger
  • Fysisk adskillelse mellem enheder
    0,15 fuldtidslederstilling tildeles, hvis der er en eller flere af enhederne, der ligger geografisk adskilt
  • Kompleksitet
    0,5 fuldtidslederstilling tildeles, hvis ledelsen spænder over tre eller fire af opgavetyperne dagpleje/vuggestue, dagtilbud, skole, specialcenter og SFO
  • Dagpleje
    Hvis enheden/helheden har ledelsen af en dagplejegruppe, tildeles der 0,014 fuldtidslederstilling pr. tilknyttet dagplejer. 

Det er kun de kommunale enheder under Dagtilbud og Undervisning, der er omfattet af ovenstående. De 4 selvejende dagtilbud har alle 4 en ledelsestid på 37 timer. 

Summen af ledelsestiden fordeles af den enkelte enheds/helhedsleder på de lederstillinger, der er afsat på den enkelte område.

Ledelsestiden for hele Dagtilbud og Undervisning er sidste gang genberegnet pr. 1. august 2020.

Oversigt over ledelsestimer pr. uge

Timer pr. uge

Helhedsledelse

Troldehuset, Lem

18,70

Højmark Børnehus

18,50

Blomstergaarden, Vorgod-Barde

37,00

Lærkereden, Rk. Mølle

25,90

Borris Børnehus

23,00

Børnenes Hus Fjelstervang

22,40

Holmsland Børnehus

20,00

Spjald Børnehave

26,30

Fresiahaven, Tim

26,00

Helhedsledelse m/SFO

Stauning Børnehus

18,70

Børnesporet Faster-Astrup

18,50

Nr. Vium Børnehus

18,50

Troldhede Børnehus

9,25

Hee Børnehus

14,80

No Børnehus

15,00

Ådum Idrætsbørnehave

6,50

Enhedsledelse

Klittens Børnehus

28,00

Gl. Kongevej, Videbæk

37,00

Børnenes Rige, Ølstrup

33,30

Solstrålen, Egvad

37,00

Klatretræet, Tarm

21,40

Daginstitutionen Bækkehøj

44,00

Fredensgades Børnehave

20,00

Ringkøbing Dagtilbud

117,7

Selvejende dagtilbud

Solstrålen, Videbæk

37,00

Hemmet Børnehus

37,00

Lions Clubs Børnehave

37,00

Hover Torsted Børnehus

37,00

En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi bemærker, at en forhøjelse af ledelsestiden i en institution, hvor der ikke er fuld ledelsestid, ikke betyder flere lederstillinger, men mere pædagogisk personale til børnene, og dermed være med til at sikre overholdelse af minimumsnormeringen. 

En forhøjelse af ledelsestiden med 1 time/uge giver pr. leder en nettodriftsudgift på 10.000 kr. pr. år. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Etablering af kommunale behandlingstilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel

Sagsnr: 24-009593

Sagsfremstilling

Med 10-års planen for psykiatrien blev det vedtaget, at alle kommuner i samarbejde med Børne- og Ungdomspsykiatrien skal oprette lettilgængelige tilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel og/eller symptomer på psykisk lidelse. Tilbuddene skal have let og ensartet adgang til afklaring af behandlingsbehov og tilbyde dokumenteret, manualbaseret behandling.

Målgruppen for lettilgængelige behandlingstilbud er børn og unge i alderen fra børnehaveklasse (5-6 år) til og med 17 år med let til moderat nedsat funktionsniveau grundet eksempelvis bekymring, tristhed, forstyrrede tanker om krop og mad, adfærdsvanskeligheder, selvskade, tvangstanker og -handlinger samt uro og uopmærksomhed.

Lettilgængelige behandlingstilbud hører under Sundhedsloven og er i Ringkøbing-Skjern kommune forankret i Børn og Familie, Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR). Indsatserne vil dermed blive leveret af PPRs medarbejdere.

I 2023 blev der udmøntet 100 mio. kr. til kommunerne med henblik på, at kommunerne allerede her kunne begynde at oprette og organisere de nye tilbud. Ringkøbing-Skjern Kommune fik udbetalt ca. 1 mio.kr. Midlerne er ikke anvendt. I 2024 har Børn og Familie påbegyndt implementeringen af tilbuddene og har dermed behov for at få frigivet DUT-midler til at dække implementerings- og opstartsudgifter. I 3. og 4. kvartal 2024 vil psykologer i PPR blive opkvalificeret, med henblik på at kunne tilbyde flere indsatser til børn og unge i målgruppen fra starten af 2025. Tilbuddene skal være fuldt implementeret i 2026.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Sundhedsloven §36a (vedtaget af Folketinget d. 23. maj 2024).

Økonomi

Der er afsat 257,5 mio. kr. i 2024 og 250,0 mio. kr. varigt fra 2025 til at drive lettilgængelige tilbud i kommunerne. Heraf vil størstedelen blive tildelt kommunerne og en mindre andel blive tildelt regionerne. Fordelingen af driftsmidler for 2024 og de kommende år er endnu ukendt. 

Til at drifte tilbuddene i Ringkøbing-Skjern Kommune ansættes pr. 01.09.2024 to psykologer på 37 timer/ugen og en forebyggelseskoordinator på 30 timer/ugen. Psykologerne skal varetage de faglige opgaver relateret til driften af tilbuddene. Forebyggelseskoordinatoren varetager forsamtaler med børn og unge, håndterer henvendelser samt visiterer til relevante tilbud, hvis barnet/den unge ikke er i målgruppen til lettere behandling - herunder tilbud i civilsamfundet. Koordinatoren skal dermed have en bred indsigt i tilbudsviften til børn, unge og familier i Ringkøbing-Skjern Kommune.

I 2024 har Børn og Familie en udgift på 965.000 kr. til implementering, ansættelse samt opkvalificering af medarbejdere.

Fra 2025 forventes en årlig udgift på ca. 2,5 mio. kr. Udgifterne dækker de 2 psykologstillinger samt en forebyggelseskoordinator. Desuden vil budgettet dække udgifter til opkvalificering af medarbejdere samt implementering og forankring af tilbuddet.

Viden og Strategi, Økonomi bemærker, at DUT-midler udmøntes til kommunerne gennem udbetalingen af bloktilskuddet. DUT-midler for 2025 og fremefter behandles på Byrådets budgetkonference i august måned 2024.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med en indstilling om, at der bevilges 965.000 kr. til dækning af implementeringsomkostningerne i forbindelse med opstart af lettilgængelige behandlingstilbud i 2024. Beløbet finansieres af DUT-midlerne. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Frigivelse af indeklimapulje 2024

Sagsnr: 24-013532

Sagsfremstilling

På anlægsbudgettet for 2024 er der afsat et rådighedsbeløb på 5,0 mio. kr. til forbedring af indeklimaet i kommunens skoler.

STU-huset

Arbejdstilsynet har i december 2023 udstedt påbud om undersøgelse af indeklimaet i 5 lokaler i STU-huset i Tarm.

På baggrund af disse og tidligere undersøgelser af indeklimaet, kan det konkluderes at der er et udpræget behov for en forbedring af luftkvaliteten i bygningen.

Det anbefales derfor at der frigives 1,3 mio. kr. af det afsatte rådighedsbeløb til installation af mekanisk ventilation i alle opholdsrum i STU-huset.

Rækker Mølle Skolen

På Rækker Mølle Skolen er der ikke installeret nogen form for ventilation i de fleste undervisningslokaler og andre opholdsrum. Derudover er der ofte overtemperaturer i lokalerne i sommerhalvåret.

Det anbefales at der frigives 3,0 mio. af det afsatte rådighedsbeløb til installation af ventilation og udvendig solafskærmning.

Rest af puljen

De resterende 700.000 kr. i puljen frigives til senere prioritering

Økonomi

Ingen bemærkning

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om, at

  1. der bevilges og frigives 1,3 mio. kr. til installation af ventilation i STU-huset finansieret af det afsatte rådighedsbeløb.
  2. der bevilges og frigives 3,0 mio. kr. til etablering af ventilation og solafskærmning på Rækker Mølle Skolen finansieret af det afsatte rådighedsbeløb.
  3. der frigives 0,7 mio. kr. til senere prioritering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Gensidig orientering

Sagsnr: 23-024353

Sagsfremstilling

1.
Orientering om anlægsprojekter v/styregruppeformændene.

2.
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Henvendelse fra Lærkereden, Rækker Mølle
  • "Nye Veje" på land
  • Daginstitutioner i Videbæk
  • Skoleforum






Kopier link til punktet  -   Print

12: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dyrvigsvej 9
6920 Videbæk