Referat: 22. maj 2024 kl. 13:00

Troldehuset, Kirkegade 46, 6940 Lem
Børne- og Familieudvalget

Deltagere

  • Niels Kristian Larsen
  • Marie Kamp From
  • Carsten Bjerg
  • Linda Nielsen
  • Henrik Hammelsvang
  • Dan K. Jørgensen
  • Kristian Andersen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Dialog og rundvisning - Troldehuset i Lem

Sagsnr: 23-024353

Sagsfremstilling

Kl. 13.00-13.30 Dialog og rundvisning i Troldehuset i Lem. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget blev vist rundt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Tandsundhedsstatistik 2023

Sagsnr: 24-011082

Sagsfremstilling

Børne- og Familieudvalget orienteres én gang årligt om udviklingen i tandsundhed hos børn og unge i Ringkøbing-Skjern Kommune (RKSK). Tandsundhedsstatistikkerne udarbejdes på baggrund af kommunernes lovpligtige indberetninger til Sundhedsstyrelsen på de 5, 7, 12 og 15-årige børn. I RKSK indberettes desuden data på 3- og 18-årige, og fra de kommunale klinikker i RKSK indberettes data på alle årgange.

Generelt set er tandsundheden hos børn og unge i RKSK dårligere end landsgennemsnittet. Evidensbaserede undersøgelser viser, at tandsundhed hos børn og unge hænger direkte sammen med mødrenes uddannelsesniveau, forældrenes indtægt og fluoridindholdet i drikkevandet. RKSK ligger lavt på alle disse parametre. Samtidig ses nu op mod 20% børn og unge tilflyttet fra lande uden tradition og/eller mulighed for forebyggende og behandlende tandpleje. Disse børn og unge har en større tandsygdomsforekomst end børn og unge i etnisk danske familier, hvilket har indflydelse på statistikkerne.

Udviklingen i tandsundhed blandt børn og unge i Ringkøbing-Skjern Kommune kan ses i vedlagte bilag Tandsundhedsudvikling 2023. De væsentligste opmærksomhedspunkter er oplistet herunder;

  • En bekymrende stigning i tandsygdom blandt små børn. Udover de tandsundhedsmæssige konsekvenser er behandling af denne aldersgruppe udfordrende og ressourcekrævende for både børn, forældre og behandler. Risiko for udvikling af behandlingsangst (Bilag 1, side 3).
  • En uforklarlig stigning i tandsygdom blandt de 15-årige, der også ses på landsplan. Ellers fine resultater i år (Bilag 1, side 4).
  • En stabil gruppe af små børn helt uden huller i mælketænderne (Bilag 1, side 5).
  • Et uforklarligt fald i procentandel 15-årige helt uden huller i tænderne. Ellers fine resultater i år (Bilag 1, side 6).
  • Et fald i antallet af børn og unge med mere end 6 huller i de blivende tænder. Tydeligt større frekvens af børn og unge med mere end 6 huller i tænderne i distrikt Syd. En stigende andel af disse børn og unge har langt mere end 6 huller (stigende polarisering) (Bilag 1, side 7).

1. Indsatser til 0-6 årige

Tandplejen ønsker at styrke den forebyggende indsats og bremse den negative tandsundheds-udvikling der ses blandt de små børn, herunder de små børn i tosprogede familier.

Det gør vi bl.a. ved at indgå i ansøgning om etablering af et Familiehus, hvor der igangsættes indsatser til udsatte målgrupper i aldersgruppen 0-6 år. Ved tildeling af 300.000 kr. årligt (2/5 tandplejerstilling inklusiv kørsel) vil Tandplejen f.eks. kunne bidrage med;

  • Generel oplysning om kost/tandpleje/tandsundhed i alle relevante fora; forældremøder, forældrebestyrelser, personalemøder, mødre-/fædregrupper, tosprogsgrupper og foreninger.
  • Konkret rådgivning og screening til enkelt-familier.

Tandplejen har tidligere i en 10-års periode kørt et forebyggelsesprojekt i Hvide Sande (ikke begrænset til 0-6-årige). Tandplejen opsøgte og deltog regelmæssigt i alle relevante fora, alle skolebørn fik ekstra tandbørsteundervisning samt fluoridskylning hver 14. dag, og familierne blev tilbudt ekstra behovsbesøg på klinikken. Tandsundheden i Hvide Sande er i dag på niveau med resten af RKSK.

2. Indsats til 8. klassetrin

Tandplejen har desuden et ønske om at finde ressourcer til genetablering af skoleundervisningen i kommunens 8. klasser. Det var en god måde at få de unge i tale på - og til at få de unge til at tale med hinanden om tandpleje og tandsundhed. De unge i denne alder lytter mindre til deres forældres rådgivning, og en meget stor del af disse unge står overfor et skifte til efterskolelivet, hvor deres dagsrytme og vaner (herunder tandbørste- og slikvaner) ændres drastisk. Gennem den aktuelle kortlægningsproces i Børn og Familie arbejdes der på at finde de cirka 300.000 kr. årligt, som en genetablering af denne indsats vurderes at koste.

En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Sundhedsloven samt Sundhedsstyrelsens retningslinjer på området.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Viden og Strategi har ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Sagsbehandlingsfrister - Familierådgivningen

Sagsnr: 24-011058

Sagsfremstilling

I følge lov om retssikkerhed og administration på det sociale område skal kommunalbestyrelsen på de enkelte sagsområder på socialområdet fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til en afgørelse skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres.

Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.

Uanset de vedtagne sagsbehandlingsfrister skal henvendelser om hjælp behandles så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.

Børne- og Familieudvalget har den 22. februar 2023 vedtaget sagsbehandlingsfrister for Familierådgivningens behandling af sager efter dagældende servicelovens bestemmelser.

Pr. 1. januar 2024 er Barnets Lov trådt i kraft, hvorfor der skal vedtages sagsbehandlingsfrister for Familierådgivningens behandling af sager efter denne lov.

Skema 1: Overblik over Sagsbehandlingstider i Familierådgivningen iht. Barnets lov (BL)

Ydelser

Lovhjemmel

Sagsbehandlingstider

Rådgivning, undersøgelse og behandling ved adfærdsvanskeligheder

BL § 31

10 uger

Økonomisk støtte

BL § 35

10 uger

Rådgivning, undersøgelse og behandling ved funktionsnedsættelse

BL § 81

10 uger

Hjemmetræning

BL § 85

12 uger efter Børnefaglig undersøgelse

 

Dækning af merudgifter

BL § 86

12 uger

 

Tabt arbejdsfortjeneste

BL § 87

12 uger

Ledsagelse

BL § 89

10 uger

Afløsning/aflastning

BL § 90/ SEL § 84 jf. BL

10 uger

Vedligeholdelsestræning

SEL § 86, § BL § 90

10 uger

Ansøgning om ændring af fastsat samvær og kontakt for anbragte børn og unge

BL § 104 stk. 2

4 uger

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Retssikkerhedsloven § 3, stk. 2. Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Viden og Strategi har ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen anmoder Børne- og Familieudvalget om at godkende fristerne for Familierådgivningens behandling af ansøgninger om hjælp efter Barnets Lovs bestemmelser.

Fristerne vil efterfølgende blive offentliggjort på kommunens hjemmeside.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Godkendelse af politisk mødekalender 2025

Sagsnr: 24-004460

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet forslag til mødekalender for byråds- og udvalgsmøderne i 2025.

Kadencen for byråds- og udvalgsmøderne er som følgende:

  • Ét byrådsmøde så vidt muligt den 3. tirsdag i hver måned
  • To månedlige møder i Økonomiudvalget og Teknik- og Miljøudvalget før hvert byrådsmøde.
  • Et møde i hver måned i Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget (EKAU), Beskæftigelsesudvalget (BU), Børne- og Familieudvalget (BFU), Kultur- og Fritidsudvalget (KFU) og Social- og Sundhedsudvalget (SSU).

Der er taget udgangspunkt i - og hensyn til - følgende i forslaget:

  • Der skal jf. styrelsesloven være mindst 3 uger mellem byrådsmøderne i september og oktober på grund af 2 behandlinger af budgetforslaget og budgetoverslagene.
  • Budgetkonferencen er placeret sidst i august af hensyn til bedre tid til at få materialet færdigt og til indhentning af så mange oplysninger som muligt.
  • Byrådets oktobermøde skal holdes inden den 15. oktober, da 2. behandlingen af budgetforslaget skal foretages senest denne dato.
  • Der er ikke tidsmæssigt sammenfald for byrådsmedlemmerne, som sidder i flere udvalg, når der holdes flere udvalgsmøder samme dag.
  • Der holdes ikke møder i vinterferien (uge 7), de 3 dage før påske, i juli, i efterårsferien (uge 42) og i uge 52/1.

Derudover er der reserveret tid til:

  • Et budgetorienteringsmøde i august før budgetkonferencen.
  • Budgetkonference i august.
  • Ét temamøde for byrådet pr. kvartal, dog ikke i sidste kvartal 2025 på grund af kommunalvalget.
  • Seks møder i Bevillingsnævnet (som ligger umiddelbart forud for ØU) Forskellige konference- og temadage, som KL arrangerer for udvalgene (så vidt muligt).

Udkastet til mødekalender behandles således:

  • Direktionen den 12. marts 2024
  • Chefforum den 15. marts 2024
  • Social- og Sundhedsudvalget den 22. maj 2024
  • Børne- og Familieudvalget den 22. maj 2024
  • Kultur- og Fritidsudvalget den 23. maj 2024
  • Beskæftigelsesudvalget den 23. maj 2024
  • Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget den 27. maj 2024
  • Teknik- og Miljøudvalget den 28. maj 2024
  • Økonomiudvalget den 11. juni 2024
  • Byrådet den 18. juni 2024

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Styrelsesloven §§ 8 og 20.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at udvalget godkender forslaget til politisk mødekalender for 2025 vedrørende udvalgets møder og aktiviteter.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte den politiske mødekalender for 2025.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Budgetlægning 2025 og overslagsårene for Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 23-022112

Sagsfremstilling

På Børne- og Familieudvalgets møder den 13. marts og 17. april 2024 har Udvalget afgivet signaler til det videre arbejde med budgetlægningen.

Administrationen har foreløbig følgende forslag til nye drifts- og anlægsønsker:

Driftsønsker:

Dagtilbud og Undervisning

  1. Oprettelse af EUD klasser pr. 1. august 2024.
    Byrådet besluttede den 10. oktober 2023, at udgiften til oprettelse af EUD klasser i 2024 finansieres indenfor Børne- og Familieudvalgets budgetramme. At finansieringen fra 2025 medtages ved Børne- og Familieudvalgets budgetdrøftelser for 2025 og overslagsårene med henblik på at finde finansiering indenfor egen budgetramme. Alternativt at få forhøjet budgetrammen. 
    De økonomiske konsekvenser ved oprettelse af EUD klasser kendes endnu ikke på nuværende tidspunkt.
  2. Forhøjelse af betaling til UCRS for drift af 10'eren.
    Byrådet besluttede den 20. februar 2024, at merudgiften i 2025 på 0,5 mio. kr. medtages til Børne- og Familieudvalgets budgetdrøftelser for 2025 og overslagsårene.
  3. Optimering af specialbefordring
    Afsættelse af ressourcer til medarbejder, der inden for udbuddet af specialbefordring skal optimerer samarbejdet mellem specialskoler, forældre og vognmand.
  4. Takster/økonomi på det specialiserede område.

Børn og Familie

Ingen.

Fælles BF og DU

  1. Økonomi til to-sprogede. 
    I takt med at andelen af to-sprogede børn i Ringkøbing-Skjern Kommune stiger, er der en række områder under Børne- og Familieudvalget, som oplever et øget pres på budgetrammen til denne gruppe. 

Anlægsønsker:

Dagtilbud og Undervisning

  1. Strategisk indeklimaplan for dagtilbud
  2. Renoveringsprojekt mv. Troldhede Børnehus 
  3. Helhedsplan - Vorgod-Barde

Børn og Familie

Ingen

Det fremgår af budgetproceduren, at det enkelte fagudvalg i løbet af foråret bør drøfte alle Udvalgets forslag, og ikke kun nye forslag. Udvalget kan fremkomme med ønsker til omprioritering af eksisterende budgetlagte anlægsprojekter, og efter behov nye anlægsprojekter, idet der henstilles til, at omfanget af nye forslag begrænses mest muligt.

Børne- og Familieudvalgets anlægsbudget inklusiv overførsel er vedlagt som bilag. 

 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi bemærker, at det af Byrådets budgetprocedure fremgår:

  • at ethvert forslag til nye tiltag/aktivitetsændringer skal modsvares af et kompenserende finansieringsforslag
  • at driftsforslagene skal prioriteres ud fra beskrivelsen i budgetproceduren. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter sagen og afgiver signaler til det videre arbejde.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget drøftede sagen og afgav signaler til det videre arbejde.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Forbedring af adgangsforhold mv. i STU-huset i Tarm

Sagsnr: 24-000253

Sagsfremstilling

Arbejdstilsynet (AT) har tilbudt kommunen en aftale om løsning af et arbejdsmiljøproblem ift. kørsel med kørestols-brugere omkring snævre hjørner og på ujævnt terræn i STU-huset. Ejendomscentret har i samarbejde med ledelsen og personalet udarbejdet et forslag til forbedring af adgangsforholdene. Herudover forslås det at forbedre indretningen af lokalerne gennem sammenlægning af to klasseværelser og udvidelse af køkkenet. 

Den 12. december 2023 var AT på besøg i STU-huset i Tarm. Efterfølgende har AT tilbudt kommunen  en aftale i forhold til løsning af et arbejdsmiljøproblem ift. kørsel med kørestolsbrugere omkring snævre hjørner og på ujævnt terræn, som Arbejdstilsynet har mistanke om ikke foregår sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt og udgør en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.

Aftalen betyder, at Arbejdstilsynet ikke undersøger forholdene yderligere, mens aftalen gælder. Til gengæld skal kommunen gøre en ekstra indsats for at forbedre arbejdsmiljøet og løse det problem, der er mistanke om, selv om Arbejdstilsynet ikke har konstateret en overtrædelse af  arbejdsmiljøloven.

AT er også opmærksom på indeklimaet i bygningen. Der foretages målinger af CO2-indholdet i luften, og på baggrund af de konstaterede niveauer af CO2 forventes AT senere at fremsende et påbud om etablering af mekanisk ventilation. Ejendomscentret har på den baggrund allerede nu taget initiativ til opsætning af decentrale ventilationsanlæg i udvalgte lokaler finansieret af indeklimapuljen på skoleområdet.

Ejendomscentret har udarbejdet forslag til, hvorledes adgangsforholdene kan forbedres gennem terrænregulering og isætning af bredere døre. Ud over at forbedre adgangsforholdene forventes de nye døre også at have en lydisolerende effekt, hvilket har betydning for en gruppe af elever, der er sensitive overfor lyd.

Der er p.t. indskrevet 35 elever i STU-huset. Pr. 1. august 2024 forventes elevtallet at være faldet til ca. 30. Det er dog stadig et højt antal i forhold til husets kapacitet. Det vurderes, at man med forholdsvis enkle omforandringer vil kunne forbedre forholdene for både eleverne og personalet. Der er således også udarbejdet overslag over udgifterne til maling af overflader, etablering af et større klasseværelse og til at udvide køkkenet og gøre dette mere handicapvenligt. Køkkenet har en central funktion i forbindelse med bo-træningen. 

Overslaget over de samlede udgifter til forbedring af adgangsforholdene og omforandringer udgør 930.000 kr. Administrationen anbefaler, at udgiften finansieres af Børne- og Familieudvalgets anlægspulje. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi bemærker, at der resterer 1,15 mio. kr. i 2024 på Børne- og Familieudvalgets anlægspulje.

Effektvurdering

De anbefalede tiltag forventes at give væsentligt bedre adgangsforhold særligt for kørestolsbrugere. Herudover forventes en forbedring af undervisningsmiljøet gennem etablering af et større klasselokale og et større og mere handicapvenligt køkken.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Børne- og Familieudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med en indstilling om, at der meddeles en anlægsbevilling på 0,93 mio. kr. finansieret af udvalgets anlægspulje.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Fremtiden for Højmark Børnehus

Sagsnr: 23-021264

Sagsfremstilling

I Højmark Børnehus er der aktuelt indmeldt 28 børnehavebørn i marts måned. Gennemsnittet for 2024 forventes dog at være 25 indskrevne, dvs. under den politiske fastsatte minimumsgrænse på 27 børn. På baggrund af en fremskrivning af antallet af 3 - 5 årige i Lem Skoles distrikt og en særlig prognose for indskrivningen i Højmark Børnehus vurderer administrationen, at det er overvejende sandsynligt, at antallet af indskrevne børn vil falde yderligere i de kommende år. Administrationen anbefaler derfor, at børnehuset lukker i 2025. 

Prognosen for udviklingen i antallet af indskrevne børn i Højmark Børnehus er vedlagt som bilag til sagen. Ifølge prognosen vil antallet af indskrevne børn falde til 17 fra og med august 2025. 

Højmark Børnehus er indrettet i en tidligere lærerbolig i tilknytning til Højmark Skole. Bygningen vurderes at være i generelt meget dårlig stand. Hvis der fortsat skal være et dagtilbud i Højmark, vil det være nødvendigt i løbet af en overskuelig fremtid at gennemføre en omfattende og meget dyr renovering. Der er behov for at sikre den udvendige klimaskærm samt at opdatere indvendige overflader og de tekniske installationer - herunder de brandtekniske forhold. Alternativt vil man skulle opføre en helt ny daginstitution.

Bestyrelsen for Højmark Friskole har tilkendegivet, at man er interesseret i at overtage matriklen og stå for driften af et dagtilbud under nogle betingelser - herunder betingelser vedrørende omplacering af personale, nedrivning af den eksisterende bygning, miljøscreening, dispensation til anvendelse af midlertidige lokaler samt byggetilladelse og godkendelse af privatinstitution. 

Børne- og Familieudvalget tilkendegav på sit møde den 13. marts 2024, at administrationen skulle arbejde videre med at skabe mulighed for, at friskolen kan etablere en privatinstitution. På den baggrund har der været afholdt et møde mellem repræsentanter for Land, By og Kultur, Viden og Strategi og Dagtilbud og Undervisning. På mødet blev det aftalt, at en formel politisk beslutning om lukning af det kommunale dagtilbud i Højmark vil være det bedste grundlag for den videre sagsbehandling - herunder behandlingen af ansøgninger om tilladelser efter bygningsreglementet, finansiering af udgifter i forbindelse med miljøscreening/sanering mv. samt fastsættelse af en købspris for matriklen.

Friskolen har bl.a. ønsket, at børnehaven lukkes pr. 30.06.25, og at personalet omplaceres pr. 01.07.25. Det anbefales derfor, at personalet tilbydes ansættelse i andre kommunale dagtilbud, når Højmark Børnehus lukker.

Tilsvarende vil de forældre, som ikke ønsker, at deres børn skal fortsætte i en privatinstitution, få tilbud om plads i et andet kommunalt dagtilbud. Det er administrationens vurdering, at det vil være muligt at tilbyde plads til alle børnene i andre kommunale børnehaver også i det tilfælde, at der ikke oprettes en privatinstitution i Højmark.

Eftersom der kan opstå forhold, som kan vanskeliggøre opstart af en privatinstitution pr. 01.07.25, anbefaler administrationen, at lukning af det kommunale tilbud kan udsættes efter ansøgning fra friskolen, hvis det er foreneligt med overholdelse af varslingsfrister mv. i forhold til forældre og personale.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Dagtilbudsloven og Bygningsreglementet. Vilkårene i forbindelse med overdragelse af en kommunal ejendom til en privatinstitution vil skulle vurderes i forhold til mulighederne efter kommunalfuldmagtens uskrevne retsgrundsætninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi bemærker, at en lukning af Højmark Børnehus vil have følgende økonomiske konsekvenser for kommunens driftsbudget:

Nuværende driftsbudgetter:

2,7 mio. kr. Driftsbudget til Højmark Børnehus med ressourcer til 27 børn (minimumsnormering)

-0,5 mio. kr. Forældrebetaling fratrukket udgifter til søskende- og fripladstilskud

0,1 mio. kr. Ejendomsbudget til el, vand, varme m.m. Driftsbudget afsat under LBK.

2,3 mio. kr. Samlet driftsbudget 2024

Fremtidige driftsbudgetter:

1,8 mio. kr. Tilskud til 25 børnehavebørn i privatinstitution.

Hermed udgør den samlede årlige besparelse ved lukning af Højmark Børnehus 0,5 mio. kr. 

Højmark Børnehus har af forskellige årsager oparbejdet et akkumuleret underskud på 664.000 kr., der er overført fra 2023 til 2024. Forventningen i 2024 er, at der er balance mellem budget og regnskab. Det kan derfor forventes, at der vil være et underskud på de nævnte 664.000 kr., hvis børnehuset lukker 30. juni 2025. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Børne- og Familieudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om,

  1. at Højmark Børnehus lukker pr. 30.06.2025,
  2. at personalet tilbydes ansættelse i andre kommunale dagtilbud
  3. at forældrene til børnene i børnehuset tilbydes plads i andre kommunale dagtilbud, såfremt de ikke ønsker at benytte et eventuelt nyt privat pasningstilbud i Højmark
  4. at der indledes forhandlinger med bestyrelsen for friskolen i Højmark om overtagelse af børnehusets matrikel

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Ændringer til dagtilbudsloven vedrørende skoleudsættelse

Sagsnr: 24-010343

Sagsfremstilling

Den 30. november 2023 blev lovforslag til lov om ændring af dagtilbudsloven ”Bedre mulighed for udsat skolestart” vedtaget.

Loven træder i kraft den 1. januar 2024 og medfører nogle ændringer til indeværende praksis for skoleudsættelse, der vedrører indholdet til den vurdering, der skal foretages af barnet og den modtagende skoles vurdering af understøttelsesmuligheder.

Ligesom nu, skal vurderingen udarbejdes, hvis der er forhold om barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbuddet, der skaber tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at starte i skole eller, hvis forældre anmoder om skoleudsættelse til dagtilbudsleder eller kommunalbestyrelsen.

Det nye omfatter skoleleders vurdering af skolens muligheder for at understøtte barnets behov, fortsatte trivsel mv. i skolen således skoleudsættelse undgås.

Det fremgår af §29 stk. 3, at: ”Vurderingen efter stk. 1 skal indeholde lederen af dagtilbuddets pædagogiske vurdering af barnet og dagtilbuddets mulighed for at understøtte barnet i dagtilbuddet, forældrenes vurdering af barnet samt lederen af den modtagende skoles vurdering af muligheden for at understøtte barnet i skolen. Vurderingen skal udarbejdes på baggrund af dialog med forældrene og lederen af den modtagende skole.”

Det er dagtilbudslederens ansvar,

  • at der i dagtilbuddet foretages en pædagogisk vurdering af barnet
  • at der indgås dialog med forældre og lederen af den modtagne skole
  • at ansøgningen om skoleudsættelse sendes til Dagtilbud og Undervisning

Administrationen har informeret dagtilbudslederne, og har implementeret ændringerne i de administrative sagsgange i forbindelse med ansøgning om skoleudsættelse.

Økonomiske konsekvenser:

I forbindelse med den politiske aftale, er de økonomiske konsekvenser for kommunerne forhandlet, og der er til kommunerne samlet set udmøntet 114,5 mio. kr. i 2024 og 212 mio. kr. i 2025 og fremefter (DUT-midler). Ringkøbing-Skjern Kommunes andel af den samlede udmøntning udgør ca. 1%. Det vil sige 1,145 mio. kr. i 2025 og 2,12 mio. kr. i 2025 og fremefter.

Kompensationen til kommunerne skyldes følgende to punkter:

  • Dagtilbudslederen får ekstra mødeaktivitet med forældre og skole, samt ekstra administrativt arbejde med udarbejdelse af en vurdering for det enkelte barn.
  • Lovændringen forventes at øge andelen af børn, der vil få udsat deres skolestart med 3%-point. Det vil sige, at kommunen skal oprette flere børnehavepladser.

I forlængelse af ovenstående to punkter foreslår administrationen derfor, 

  • At ledelsestiden forhøjes med 1 t./uge til de dagtilbudsledere, der ikke har fuld ledelsestid gældende pr. 1. januar 2024. Ændringen giver en ekstra budgettildeling på 12.000 kr. pr. år pr. dagtilbud. I alt en forhøjelse på 276.000 kr. pr. år.
  • At det resterende beløb på 869.000 kr. af DUT-midlerne i 2024 tilføres Børne- og Familieudvalgets budgetramme til dækning af udgifter ved oprettelse af flere børnehavepladser.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Dagtilbudsloven.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi bemærker, at DUT-midlerne udmøntes til kommunerne gennem udbetalingen af bloktilskuddet. DUT-midler for 2025 og fremefter behandles på Byrådets budgetkonference i august måned 2024.

Andelen af skoleudsatte børn har været svingende gennem årene. Oversigten viser andelen de sidste 10 år:

År

Antal

Mulige skolestartere

Andel

2024

36

564

6,4%

2023

28

624

4,5%

2022

29

651

4,5%

2021

32

589

5,4%

2020

25

600

4,2%

2019

31

565

5,5%

2018

40

555

7,2%

2017

57

656

8,7%

2016

59

630

9,4%

2015

43

715

6,0%

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om,

  1. at lovændringen om bedre mulighed for udsat skolestart tages til efterretning
  2. at ledelsestiden forhøjes med 1 t./uge til de dagtilbudsledere, der ikke har fuld ledelsestid gældende pr. 1. januar 2024. En udgift på i alt 276.000 kr. pr. år
  3. at der bevilges 869.000 kr. i 2024 til oprettelse af flere børnehavepladser, som følge af lovændringen
  4. at udgifterne finansieres af DUT-midlerne i 2024 på 1,145 mio. kr.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Budgetopfølgning pr. 30. april 2024 på Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 23-022645

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen pr. 30. april 2024 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet merforbrug på 2,3 mio. kr. Det er et merforbrug på 2,5 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning.

Det samlede merforbrug fordeler sig på:

  • Dagtilbud og Undervisning - merforbrug på 2,5 mio. kr.
  • Børn og Familie - mindreforbrug på 0,2 mio. kr.

Dagtilbud og Undervisning

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Korrigeret
budget
2024 ekskl. Overførsler

Forventet regnskab 2024

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Dagtilbud og Undervisning

218.373

220.873

2.500

0

Undervisning

Specialundervisning/støtte

11.911

10.911

-1.000

0

STU, FGU og KUI*

28.562

28.562

0

0

Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS

90.332

90.332

0

0

Fælles udgifter/indtægter

18.245

18.445

200

200

Dagtilbud

Dagtilbud/SFO - flere/færre børn

-48.455

-45.055

3.400

200

Private tilbud - flere/færre børn

48.107

49.007

900

1.000

Dagplejen

40.180

39.180

-1.000

-1.000

Fælles udgifter/indtægter

7.268

6.668

-600

-400

Undervisning/dagtilbud

Mellemkommunal - almen

3.162

3.762

600

0

Befordring - special

19.061

19.061

0

0

*STU = Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, FGU - Forberedende GrundUddannelse, KUI - den Kommunale UngeIndsats.

Resultatet er et merforbrug på 2,5 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning, og skyldes følgende:

  • Merforbrug på 2,5 mio. kr. til flere pladser i kommunale og selvejende dagtilbud. Den seneste prognose over dagtilbuddenes årsafregning for 2024 viser, at der forventes indskrevet 26 flere vuggestuebørn og 11 færre børnehavebørn end forventet ved budgetlægningen. 
  • Mindreforbrug på 1,0 mio. kr. på specialundervisningsområdet. Det skyldes primært en nedgang af elever, der er visiteret til regionale og kommunale specialundervisningstilbud udenfor kommunen. Herudover forventes det, at indtægten fra elever fra andre kommuner, der undervises i specialundervisningstilbud i RKSK, bliver 0,3 mio. kr. højere end budgetlagt. 
  • Merforbrug på 1,0 mio. kr. til betaling for elever, der har valgt en folkeskole udenfor RKSK. Merforbruget svarer til betalingen for ca. 11 elever flere end forventet ved budgetlægningen. 

Børn og Familie

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Korrigeret
budget
2024 ekskl. Overførsler

Forventet
regnskab
2024

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Børn og Familie i alt

132.357

132.157

-200

-200

Anbringelser

99.951

98.451

-1.500

-2.300

Investeringsstrategi

-5.900

-5.900

0

0

Central refusionsordning SDE

-9.100

-9.100

0

0

Øvrige foranstaltninger

4.965

5.965

1.000

1.000

Forebyggende foranstaltninger

31.478

32.678

1.200

1.900

Sikrede institutioner

5.166

5.166

0

0

Enkeltydelser/tabt arbejdsfortj.

5.797

4.897

-900

-800

Resultatet er det samme som ved forrige budgetopfølgning. Der skal dog bemærkes følgende:

  • Merforbrug på 0,8 mio. kr. til anbringelsesområdet. Se nedenstående bemærkninger.
  • Mindreforbrug på 0,8 mio. kr. til forebyggende foranstaltninger og tabt arbejdsfortjeneste.

Bemærkninger til anbringelsesudgifterne:

  • I forhold til forrige budgetopfølgning er 1 anbringelse i plejefamilie blevet forlænget. Herudover er der godkendt 1 ny anbringelse i plejefamilie. 
  • I forbindelse med budgetvedtagelsen af investeringsstrategien blev der indregnet en reduktion af anbringelsesbudgettet på 5,9 mio. kr. Beløbet skal findes gennem de tiltag, der igangsættes med investeringsstrategien, og den nedsatte styregruppe skal blandt andet følge op på den forventede reduktion. Dermed forudsættes det i Børne- og Familieudvalgets budgetopfølgninger indtil videre, at reduktionen opnås i 2024. 

Som det fremgår af nedenstående oversigt er der pr. 1. maj 2024 128 anbringelser. Det er 4 mere end budgetlagt. Det skal sammenholdes med, at gennemsnitsudgiften pr. anbringelse er ca. 36.000 kr. lavere end budgetlagt, hvilket giver en forventet mindreudgiftpå 1,5 mio. kr.

Administrationens forventning til anbringelsesudgifterne i 2024 er vedlagt som bilag.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har følgende bemærkninger.

I opfølgningen pr. 30. april 2024 er det på Børn og Familie's område forudsat, at budgettet på en række områder bliver brugt 100%, selv om der på nuværende tidspunkt ikke er nogen foranstaltninger. Det gælder ikke mindst for udgiften til anbringelse på sikrede institutioner, hvor der er afsat 3,7 mio. kr., og hvor der indtil videre ikke har været nogen udgifter. Hvis den situation fortsætter vil mindreudgiften løbende blive medtaget i det opgjorte resultat. 

Inklusiv de decentrale enheder ser budgetopfølgningen pr. 30. april 2024 for det samlede Børne- og Familieudvalg således ud:

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Overførsler fra 2023 til 2024

Korrigeret
budget
2024 ekskl. overførsler

Forventet
regnskab
2024

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Børne- og Familieudvalget

27.469

1.091.538

1.090.383

-1.155

-3.655

Centrale

3.275

350.730

353.030

2.300

-200

Dagtilbud og Undervisning

3.275

218.373

220.873

2.500

0

Børn og Familie

0

132.357

132.157

-200

-200

Decentrale

24.194

740.808

737.353

-3.455

-3.455

Dagtilbud og Undervisning

21.624

648.083

645.450

-2.633

-2.633

Børn og Familie

2.570

92.725

91.903

-822

-822

Afrapporteringen for de decentrale enheder er sidst medtaget budgetopfølgningen pr. 31. marts 2024. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Gensidig orientering

Sagsnr: 23-024353

Sagsfremstilling

1. 
Orientering om anlægsprojekter v/styregruppeformændene. 

2.
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Henvendelse vedrørende Skjernåskolen
  • Henvendelse vedrørende plejefamilier
  • Temamøde vedrørende Next-pædagogik/øget inklusion mm.
  • Kommende møde i Folkeskolernes Samråd
  • Proces for arbejdet med Nye Veje "på land"






Kopier link til punktet  -   Print

12: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dyrvigsvej 9
6920 Videbæk