Referat: 13. marts 2024 kl. 13:00

Makerspace, Ringkøbing Skole, Rindumvej 1, 6950 Ringkøbing
Børne- og Familieudvalget

Deltagere

  • Marie Kamp From
  • Carsten Bjerg
  • Dan K. Jørgensen
  • Niels Kristian Larsen
  • Henrik Hammelsvang
  • Linda Nielsen
  • Kristian Andersen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Dialog og besøg på Makerspace

Sagsnr: 23-024353

Sagsfremstilling

Kl. 13.00-13.30 - dialog og besøg på Makerspace.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget havde dialog med Makerspace.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Borgerrådgiverens beretning 2023

Sagsnr: 24-006984

Sagsfremstilling

Borgerrådgiverfunktionen er oprettet efter kommunestyrelseslovens § 65e. Det betyder blandt andet, at borgerrådgiveren ansættes og afskediges direkte af byrådet. Dermed fungerer borgerrådgiveren uafhængigt af ledelsen i den administrative organisation.

Borgerrådgiveren har fokus på at styrke dialogen og det gode samarbejde mellem borgerne og kommunens ansatte. Dette bl.a. ved at hjælpe med at bygge bro, når kommunikationen er gået skævt og samarbejdet er udfordret. En naturlig del af at være i dialog med borgerne, er at rådgive om muligheder, roller, rettigheder og pligter, samt tilbyde at være bisidder i samtaler, der kan være svære for borgerne.

Borgere, der ønsker at klage over behandlingen af deres sag eller betjeningen af dem, kan få en objektiv vurdering af deres forløb. Opgaven er samtidigt at hjælpe kommunen til at højne borgernes retssikkerhed ved at omsætte erfaringerne i borgerrådgivningen, til læring i administrationen. Et andet lovbestemt formål med Borgerrådgiverfunktionen, er at føre tilsyn med kommunens administration. Tilsyn føres for at sikre forvaltningen overholder de retssikkerhedsmæssige spilleregler og samtidig påpege eventuelle udfordringer.

Borgerrådgiveren udarbejder årligt en beretning om sit arbejde. Denne beretning har fokus på mit arbejde som Borgerrådgiver i perioden fra januar 2023 til 31. december 2023. Formålet med beretningen er, at give byrådet, administrationen og offentligheden indblik i de henvendelser og klager, der har været til Borgerrådgiverfunktionen i det forløbne år.

Borgerrådgiver Mia Uldum Lundsberg deltager og står til rådighed ved spørgsmål/drøftelser.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Kommunestyrelseslovens § 65 e: ”Kommunalbestyrelsen kan i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion, der ikke henhører under de stående udvalgs eller økonomiudvalgets umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Lederen af borgerrådgiverfunktionen ansættes og afskediges af kommunalbestyrelsen. ”

[…] ”Stk. 4. Borgerrådgiverfunktionen kan kun varetage opgaver vedrørende rådgivning og vejledning af borgerne og vedrørende tilsyn med kommunens administration.”

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Orientering til Børne- og Familieudvalget.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

4LUKKET PUNKT: Eventuel salg af matrikel

Sagsnr: 23-021264

Beslutning

Børne- og Familieudvalget drøftede sagen og besluttede, at der skal arbejdes videre med mulighed 3. 

Kopier link til punktet  -   Print

5: Budgetlægning 2025 og overslagsårene på Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 23-022112

Sagsfremstilling

På Børne- og Familieudvalgets møde den 21. februar 2024 tog Udvalget Økonomiudvalgets budgetlægningsprocedure for perioden 2025 - 2028 til efterretning. Herudover afgav Udvalget signaler til det videre arbejde med budgetlægningen.

Ud fra den fastsatte tidsplan holder Børne- og Familieudvalget møde 15. april 2024 med FagMED Dagtilbud og Undervisning og FagMED Børn og Familie. Forslag/signaler herfra vil blive forelagt på Udvalgets næste møde den 17. april 2024. 

Administrationen har foreløbig følgende forslag til nye drifts- og anlægsønsker:

Driftsønsker:

Dagtilbud og Undervisning

  1. Oprettelse af EUD klasser pr. 1. august 2024.
    Byrådet besluttede den 10. oktober 2023, at udgiften til oprettelse af EUD klasser i 2024 finansieres indenfor Børne- og Familieudvalgets budgetramme. At finansieringen fra 2025 medtages ved Børne- og Familieudvalgets budgetdrøftelser for 2025 og overslagsårene med henblik på at finde finansiering indenfor egen budgetramme. Alternativt at få forhøjet budgetrammen. 
    De økonomiske konsekvenser ved oprettelse af EUD klasser kendes endnu ikke på nuværende tidspunkt.
  2. Forhøjelse af betaling til UCRS for drift af 10'eren.
    Byrådet besluttede den 20. februar 2024, at merudgiften i 2025 på 0,5 mio. kr. medtages til Børne- og Familieudvalgets budgetdrøftelser for 2025 og overslagsårene.
  3. Befordring - eventuel kørselskoordinator
    Afsættelse af ressourcer til medarbejder, der inden for udbuddet af specialbefordring skal optimerer samarbejdet mellem specialskoler, forældre og vognmand
  4. Takster/økonomi på det specialiserede område

Børn og Familie

Ingen

Fælles BF og DU

  1. Økonomi til to-sprogede. 
    I takt med at andelen af to-sprogede børn i Ringkøbing-Skjern Kommune stiger, er der en række områder under Børne- og Familieudvalget, som oplever et øget pres på budgetrammen til denne gruppe. 

Anlægsønsker:

Dagtilbud og Undervisning

  1. Indeklimaplan på dagtilbudsområdet
  2. Troldhede Børnehus - garderobe

Børn og Familie

Ingen

Det fremgår af budgetproceduren, at det enkelte fagudvalg i løbet af foråret bør drøfte alle Udvalgets forslag, og ikke kun nye forslag. Udvalget kan fremkomme med ønsker til omprioritering af eksisterende budgetlagte anlægsprojekter, og efter behov nye anlægsprojekter, idet der henstilles til, at omfanget af nye forslag begrænses mest muligt.

Børne- og Familieudvalgets anlægsbudget inklusiv overførsel er vedlagt som bilag. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi bemærker, at det af Byrådets budgetprocedure fremgår:

  • at ethvert forslag til nye tiltag/aktivitetsændringer skal modsvares af et kompenserende finansieringsforslag
  • at driftsforslagene skal prioriteres ud fra beskrivelsen i budgetproceduren. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter sagen og afgiver signaler til det videre arbejde. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget drøftede sagen og afgav signaler til det videre arbejde.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Udvidelse af samarbejdsaftalen om den gode indlæggelse og udskrivelse til det psykiatriske område

Sagsnr: 19-027802

Sagsfremstilling

Den gode proces ved indlæggelser og udskrivelser af patienter med somatiske sygdomme er aftalt i Samarbejdsaftale om den gode indlæggelse og udskrivelse, som trådte i kraft den 1. juni 2021.

Samarbejdsaftalen skal nu udvides til også at omfatte indlæggelser og udskrivelser i psykiatrien.

De seks principper i samarbejdsaftalen

Samarbejdsaftalen er værdibaseret og bygger på seks principper for samarbejdet mellem kommuner, hospitaler og almen praksis om indlæggelse og udskrivelse. Principperne udgør omdrejningspunktet i samarbejdsaftalen, hvor den fælles ambition er at sikre, at borgerne oplever gode sammenhængende indlæggelses- og udskrivelsesforløb.

De seks principper i samarbejdsaftalen er følgende:

  1. Inddragelse af borgeren og de pårørende
  2. Et fælles ansvar at sikre det gode sammenhængende indlæggelses- og udskrivelsesforløb for borgeren
  3. Den gode udskrivelse starter ved indlæggelsen
  4. Videndeling og realistiske oplysninger
  5. Relationsdannelse, gensidig tillid og dialog
  6. Fælles forberedelsestid

Udvidelse af samarbejdsaftalen om den gode indlæggelse og udskrivelse til det psykiatriske område

Alle borgere, uanset sygdom, skal opleve et trygt forløb i forbindelse med indlæggelse og udskrivelse fra sygehuset. Derfor er det afgørende, at alle parter arbejder tæt sammen, deler nødvendige data og kommunikerer rettidigt.

Samarbejdsaftalen om den gode indlæggelse og udskrivelse af patienter med somatiske sygdomme trådte i kraft 1. juni 2021. Parterne inden for det psykiatriske område har ikke været omfattet af samarbejdsaftalen fra starten, da der på daværende tidspunkt ikke var en mulighed for at kommunikere digitalt med hinanden. Parterne inden for det psykiatriske område omfatter regionspsykiatrien, det regionale socialområde samt den kommunale socialpsykiatri og børne- og ungeområdet.

Samarbejdsaftalen udvides til det psykiatriske område, eftersom det nu er blevet muligt at sende såkaldte korrespondancebreve, sådan at hospitalerne, det sociale område i kommunerne, almen praksis samt det regionale socialområde kan benytte korrespondancebreve i den tværsektorielle kommunikation om de borgere, der går på tværs af sektorerne inden for det psykiatriske område.

Udvidelsen betyder, at alle indlæggelser i somatikken og i psykiatrien fremover vil være omfattet af aftalen, såfremt borgeren ved indlæggelse modtager, eller ved udskrivelse har behov for at modtage, ydelser fra enten sundheds- og omsorgsområdet, den kommunale socialpsykiatri, det regionale socialområde eller børne- og ungeområdet.

Private bosteder er ikke aftalepart og er derfor i udgangspunktet ikke forpligtet af samarbejdsaftalen. Det er derfor væsentligt, at kommuner i samarbejde med bosteder sikrer de bedste rammer for implementering af samarbejdsaftalen, så forløbene følger principperne for den gode indlæggelse og udskrivelse.

Godkendelse og ikrafttræden

Sundhedssamarbejdsudvalget i Region Midtjylland har sendt udvidelsen af samarbejdsaftalen til politisk godkendelse i de 19 kommuner i regionen med henblik på, at aftalen kan træde i kraft den 1. april 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Samarbejdsaftalen understøtter, at alle parter arbejder tæt sammen, deler nødvendige data og kommunikerer rettidigt i forbindelse med indlæggelse og udskrivelse fra hospitalet.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Børne- og Familieudvalget godkender udvidelsen af samarbejdsaftalen om den gode indlæggelse og udskrivelse til det psykiatriske område.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Orientering om det strategiske anbringelses- og hjemgivelsesgrundlag for Ringkøbing-Skjern kommune

Sagsnr: 24-006541

Sagsfremstilling

Anbringelses- og hjemgivelsesgrundlaget for Ringkøbing-Skjern kommune er et strategisk værktøj, der beskriver den overordnede ramme og principperne for Familierådgivningens arbejde i forhold til at anbringe og hjemgive børn og unge i kommunen. Grundlaget er udarbejdet for at skabe de bedst mulige betingelser for en sikker faglig og økonomisk styring på anbringelsesområdet. 

Det nuværende anbringelses- og hjemgivelsesgrundlag er politisk vedtaget i 2012, hvorefter der er foretaget en administrativ revision af dokumentet i 2017. I forbindelse med vedtagelsen af Forebyggelsesstrategien og Investeringsstrategien for Børn og Familie samt ikrafttrædelsen af Barnets Lov pr. 01-01-2024, lægger administrationen op til, at der foretages en revision og efterfølgende politisk godkendelse af grundlaget, så det afspejler de vedtagne strategier og nuværende lovgivning.  

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Barnets lov.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til, at udvalget tager orienteringen til efterretning og afgiver signaler til det videre arbejde med revision af anbringelses- og hjemgivelsesgrundlaget. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning og afgav signaler til det videre arbejde med revisionen.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Undersøgelse af kommunernes pædagogiske-psykologiske rådgivning (PPR) Udført af Danmarks evalueringsinstitut

Sagsnr: 24-004291

Sagsfremstilling

Skoleområdet og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) ønsker et øget fokus på forebyggelse. I en tid med markant stigende mistrivsel blandt børn og unge (Danskernes Sundhed 2023), er det et meget nærliggende ønske. Det er dog en svær øvelse at omsætte i praksis, da en meget stor del af medarbejdernes tid, er bundet op af individorienterede indsatser. Flere undersøgelser underbygger dette krydspres, hvilket administrationen under dette punkt gerne vil belyse. Dette med et særligt fokus på lokale opmærksomhedspunkter og udviklingsspor.

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har i 2023 udgivet en evalueringsrapport, der præsenterer et overblik over de udfordringer, der opleves i kommunernes PPR og i samarbejdet mellem skoler og PPR. Undersøgelsen giver bl.a. en forståelse af, hvad der kan være årsag til udfordringerne, herunder eventuelle uhensigtsmæssige strukturelle forhold, rammer eller ressourcer.

Undersøgelsens fund viser bl.a., at en gennemsnitlig PPR-medarbejder bruger omkring 50% af den samlede betjeningstid på individorienterede og kompensatoriske opgaver. Den efterspørgsel binder mange af PPRs ressourcer og efterlader færre ressourcer til de forebyggende og rådgivende opgaver. Dette italesættes i undersøgelsen som en selvforstærkende negativ dynamik, der bidrager til en stigning i andelen af børn og unge i mistrivsel.

Der peges samtidig på, at hvis PPR bruger mindre tid på individorienterede opgaver og mere tid på almen forebyggelse, herunder inkluderende læringsmiljøer, så vil færre børn mistrives. Den tese understøttes i KLs netop publicerede artikel 'En almen skole for alle børn'. KL præsenterer i artiklen inspiration fra almen praksis i to norske kommuner, Lillehammer og Eidskog. Her er fokus rettet mod de inkluderende fællesskaber, gode overgange samt kvalitetsløft af undervisningen og den pædagogiske praksis på almenområdet. Der arbejdes ud fra en teori om, at det er bedre at investere i alle børn frem for få. Artiklen måler ikke direkte på trivselsindikatorer i de to kommuner, men der ses blandt andet markant færre segregerede elever end i Danmark. I Ringkøbing-Skjern Kommune arbejdes allerede målrettet mod at skabe inkluderende læringsmiljøer og nedbringe segregeringsprocenten i forbindelse med projektet "Nye veje".

Undersøgelsen fra EVA fastslår desuden, at hvis vi vil håndtere det stigende antal børn og unge i mistrivsel, så er der to områder vi særligt bør fokusere på;

1. At sikre, at PPR og skoleområdet har gode betingelser for at samarbejde om det forebyggende arbejde.

2. At styrke de specialpædagogiske kompetencer på skolerne, så vi både kan arbejde mere inkluderende i den almene undervisning, og samtidig bedre kan oversætte den vejledning som PPR leverer.

Ovenstående fokuspunkter trækker igen tråde til erfaringerne fra Lillehammer og Eidskog. Her har de en "Vi-kultur" hvor ledelsen er helt tæt på, der sættes fokus på de gode relationer og medarbejderne finder fælles løsninger på udfordringer.

Undersøgelsen af PPR peger endvidere på en række udviklingsspor

  • PPRs opgaveportefølje skal afstemmes – herunder evt. justering af lovgivning og tilhørerende bekendtgørelser samt afstemning af kommunale og regionale aftaler.
  • Rekruttering og fastholdelse af medarbejdere i PPR.
  • Formaliserede aftaler om samarbejdet mellem skoler og PPR.
  • Systematisk forældreinddragelse.
  • Tovholdere som tager sig af det tværgående overblik.
  • Kulturændring i forhold til anvendelse af PPV’er (pædagogisk-psykologisk vurdering), herunder fokus på, at udarbejdelsen bliver mere tværfaglig samt opfølgning/omsætning af PPV til praktisk pædagogisk støtte.

I praksis afhænger det enkelte barns støttebehov i høj grad af hvilke rammer, relationer og fællesskaber barnet indgår i. Gennem forebyggelse og styrkelse af deltagelsesmuligheder for flere børn og unge på almenområdet, sikres en bedre mulighed for at imødekomme den politiske beslutning om at inkludere flere børn og unge i almene dagtilbud og skoler.

En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Overførsel fra 2023 til 2024 vedrørende enheder på Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 24-002585

Sagsfremstilling

Administrationen har opgjort enhedernes akkumulerede over- og underskud for 2023. 

De samlede overførselsbeløb for enhederne beløber sig til følgende:

Hele 1.000 kr.

Korrigeret budget 2023 ekskl. overførsel

Regnskabs

forbrug 2023

Resultat 2023 - = merforbrug

Overførsel fra 2022 til 2023

Overførsel fra 2023 til 2024

Undervisning - decentral

454.070

459.518

-5.448

18.291

12.843

Dagtilbud - decentral

176.877

179.083

-2.206

8.016

5.810

Dagtilbud og Undervisning - distrikter

6.346

7.652

-1.306

4.088

2.782

Dagtilbud og Undervisning - central

5.986

4.304

1.682

1.782

3.464

Børn og Familie - decentral

88.476

89.273

-797

3.367

2.570

I alt

731.755

739.830

-8.075

35.544

27.469

De enkelte enheders overførselsbeløb fremgår af vedlagte bilag.

Historisk har det samlede overførselsbeløb i de sidste 5 år bevæget sig med følgende:

Overførsel til

2020

2021

2022

2023

2024

Mio. kr.

25,8

46,7

47,5

35,5

27,5

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Såfremt der mod forventning opstår akkumulerede underskud skal enheden fremlægge en redegørelse for årsagerne til underskuddet, samt en handleplan for, hvordan underskuddet påtænkes udlignet.

Økonomi har defineret det således, at der indhentes bemærkninger fra enhederne, hvis underskuddet er over 100.000 kr.

Ud over de indhentede bemærkninger, er der tidligere indgået afdragsordninger med:

  • Børnehaven Gl. Kongevej, Videbæk
  • Vorgod-Barde Skole
  • Lem St. Skole
  • Stauning Skole

Disse fire enheders overførsel fra 2023 til 2024 følger den indgåede afdragsordning.

Afdragsordningerne er indgået mellem fagchef og enhedsleder, og indgås efter en individuel konkret vurdering.

Afdragsordningerne indgås oftest når det akkumulerede underskud ikke kan afdrages indenfor de følgende to regnskabsår. Herudover skal afdragsordningerne også fungere som en forventningsafstemning mellem fagchef og enhedsleder, med henblik på, at enhedslederen kan navigere mellem kravet om leveret service og økonomisk resultat.

Der indhentes ikke bemærkninger fra enhederne omkring overførsel af overskud.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at sagen oversendes til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om, at der på Børne- og Familieudvalgets område overføres 27,469 mio. kr. fra 2023 til 2024. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb fra 2023 til 2024 på Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 24-005649

Sagsfremstilling

Ved den tekniske regnskabsafslutning for 2023 skal fagudvalgene søge om overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb på de anlægsprojekter, der med udgangen af året ikke er afsluttet, eller ikke er igangsat endnu. Ansøgningen om overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb skal godkendes af Byrådet.

Administrationen har udarbejdet en detaljeret oversigt over de ikke-afsluttede anlægsprojekter. Det fremgår heraf, at der søges om overførsel af et samlet beløb på 47,848 mio. kr. Til sammenligning var overførslen fra 2022 til 2023 på 65,327 mio. kr. 

De største overførsler er vedrørende følgende anlægsprojekter:

  • 16,6 mio. kr. vedr. renovering og nybygning af dagtilbud i Kloster, Videbæk og Ådum. Projekterne forventes igangsat i 2024.
  • 8,5 mio. kr. vedr. etablering af lokaler til Ungdomsskolen i Skjern. Projektet er igangsat.
  • 7,4 mio. kr. vedr. etablering og udbygning af vuggestueafdelinger. Projektet forventes afsluttet i 2024. 

De øvrige overførselsbeløb fremgår af vedlagte bilag. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har ingen yderligere bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at sagen oversendes til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om, at der bevilges 47,808 mio. kr. i 2024 til færdiggørelse af anlægsprojekter, jævnfør vedlagte bilag. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Budgetopfølgning pr. 29. februar 2024 på Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 23-022645

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen pr. 29. februar 2024 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet mindreforbrug på 0,6 mio. kr.

Det samlede merforbrug fordeler sig på:

  • Dagtilbud og Undervisning - 0,0 mio. kr.
  • Børn og Familie - mindreforbrug på 0,6 mio. kr.

Dagtilbud og Undervisning

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Korrigeret
budget
2024 ekskl. Overførsler

Forventet regnskab 2024

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Dagtilbud og Undervisning - central

217.432

217.432

0

0

Undervisning

Specialundervisning/støtte

10.910

10.910

0

0

STU, FGU og KUI

28.562

28.562

0

0

Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS

90.332

90.332

0

0

Fælles udgifter/indtægter

18.305

18.305

0

0

Dagtilbud

Dagtilbud/SFO - flere/færre børn

-48.455

-48.455

0

0

Private tilbud - flere/færre børn

48.107

49.107

1.000

1.000

Dagplejen

40.180

39.180

-1.000

-1.000

Fælles udgifter/indtægter

7.268

7.268

0

0

Undervisning/dagtilbud

Mellemkommunal - almen

3.162

3.162

0

0

Befordring - special

19.061

19.061

0

0

*STU - Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, FGU - Forberedende GrundUddannelse, KUI - den Kommunale UngeIndsats

Resultatet er det samme som ved forrige budgetopfølgning. 

Børn og Familie

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Korrigeret
budget
2024 ekskl. Overførsler

Forventet
regnskab
2024

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Børn og Familie i alt

132.357

131.757

-600

-600

Anbringelser

99.951

98.451

-1.500

-2.100

Investeringsstrategi

-5.900

-5.900

0

0

Central refusionsordning SDE

-9.100

-9.100

0

0

Øvrige foranstaltninger

4.965

5.965

1.000

1.000

Forebyggende foranstaltninger

31.478

32.178

700

800

Sikrede institutioner

5.166

5.166

0

0

Enkeltydelser/tabt arbejdsfortjeneste

5.797

4.997

-800

-300

Resultatet er det samme som ved forrige budgetopfølgning. Det skal dog bemærkes:

  • Merforbrug på 0,6 mio. kr. på anbringelsesområdet. Se nedenstående bemærkninger.
  • Mindreforbrug på 0,5 mio. kr. til enkeltydelser og tabt arbejdsfortjeneste. Der er 50% statsrefusion på området. Mindreforbruget skyldes ændret skøn over udgifterne i 2024 i forhold til forrige budgetopfølgning. Skønnet er foretaget ud fra udgiftsniveauet for 2. halvår 2023 og for årets første to måneder. 
  • Mindreforbrug på 0,1 mio. kr. til aflastningsforanstaltninger på området forebyggende foranstaltninger. 

Bemærkninger til anbringelsesudgifterne

  • I forhold til forrige budgetopfølgning har der været 2 nye anbringelser i plejefamilie, og 1 forlængelse af en anbringelse i plejefamilie. Modsat er 1 anbringelse på opholdssted bragt til ophør pr. 1. marts 2024. 
  • I forbindelse med vedtagelsen af investeringsstrategien blev der indregnet en reduktion af anbringelsesbudgettet på 5,9 mio. kr. Beløbet skal findes gennem de tiltag, der igangsættes med investeringsstrategien, og den nedsatte styregruppe skal blandt andet følge op på den forventede reduktion. Dermed forudsættes det i Børne- og Familieudvalgets budgetopfølgninger indtil videre, at reduktionen opnås i 2024. 

Som det fremgår af nedenstående oversigt er der pr. 1. marts 2024 129 anbringelser. Det er 5 mere end budgetlagt. Det skal sammenholdes med, at gennemsnitsudgiften pr. anbringelse er ca. 30.000 kr. lavere end budgetlagt, hvilket giver en forventet mindreudgift på 1,5 mio. kr.

I forhold til tidligere opgørelser, er anbringelserne i netværksplejefamilie nu medtaget. Der er p.t. 4 anbragte. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har følgende bemærkninger.

I opfølgningen pr. 28. februar er det på Børn og Families område forudsat, at budgettet på en række områder bliver brugt 100%, selv om der på nuværende tidspunkt ikke er nogen foranstaltninger. Det gælder ikke mindst for udgiften til anbringelse på sikrede institutioner, hvor der er afsat 3,7 mio. kr., og hvor der p.t. ikke er nogen anbragt. Hvis den situation fortsætter vil det afsatte budget løbende blive medtaget i det opgjorte resultat. 

Inklusiv de decentrale enheder ser budgetopfølgningen pr. 29. februar 2024 for det samlede Børne- og Familieudvalg således ud:

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Overførsler fra 2023 til 2024

Korrigeret
budget
2024 ekskl. overførsler

Forventet
regnskab
2024

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Børne- og Familieudvalget

0

1.090.811

1.090.211

-600

0

Centrale

0

349.789

349.189

-600

0

Dagtilbud og Undervisning

0

217.432

217.432

0

0

Børn og Familie

0

132.357

131.757

-600

0

Decentrale

0

741.022

741.022

0

0

Dagtilbud og Undervisning

0

648.297

648.297

0

0

Børn og Familie

0

92.725

92.725

0

0

Afrapporteringen for de decentrale enheder foregår 1. gang med budgetopfølgningen pr. 31. marts 2024. Indtil da vil forudsætningen i budgetopfølgningerne være, at der vil være balance mellem budget 2024 eksklusiv overførsler og forbrug 2024. 

Overførselsbeløbene fra 2023 til 2024 bliver efter planen godkendt af Byrådet på mødet i april måned, hvorefter de vil være med i ovenstående oversigt.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Gensidig orientering

Sagsnr: 23-024353

Sagsfremstilling

1.
Orientering om anlægsprojekter v/styregruppeformændene

2.
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Voldspolitik på skoleområdet, drøftelse med Folkeskolernes Samråd
  • Evt. fælles møder med samrådene
  • Undersøgelse af mulighed for kommunale aflastningstilbud
  • Henvendelse vedrørende pasningsmulighed af unge på Sommerfuglen
  • DGI-aftale






Kopier link til punktet  -   Print

13: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dyrvigsvej 9
6920 Videbæk