Referat: 11. oktober 2023 kl. 13:00
Deltagere
- Dan K. Jørgensen
- Linda Nielsen
- Kristian Andersen
- Carsten Bjerg
- Niels Kristian Larsen
- Marie Kamp From
- Henrik Hammelsvang
Referat
- Rundvisning og dialog i Højmark Børnehus
- Godkendelse af dagsorden
- Udviklingsprojekt vedrørende tilbudsviften på dagtilbudsområdet
- Ændring og tilføjelse af delegering af kompetencen vedrørende ansøgninger om afkortning af undervisningstiden
- Forældrebetalingstakster for 2024 for børn i dagtilbud og skolefritidsordninger
- Ansøgning om dispensation for klassedannelser - skoleåret 2023/24
- Børne- og Familieudvalgets årlige møder med lederne og formændene for hhv. friskolerne og privatinstitutionerne
- Opfølgning på dialogmødet med Ådum Skole
- Børnesagsbarometret 2023
- Orientering om temadag i Byrådet om ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune
- Budgetopfølgning pr. 30. september 2023 for Børne- og Familieudvalgets område.
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Rundvisning og dialog i Højmark Børnehus
Sagsnr: 22-019341
Sagsfremstillingkl. 13.00 Rundvisning i Højmark Børnehus.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget blev vist rundt.
Fraværende- Carsten Bjerg ()
Kopier link til punktet - Print
2: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget godkendte dagsordenen.
Fraværende- Carsten Bjerg ()
Kopier link til punktet - Print
3: Udviklingsprojekt vedrørende tilbudsviften på dagtilbudsområdet
Sagsnr: 22-020440
SagsfremstillingBørne- og Familieudvalget godkendte på sit møde den 12. oktober 2022 administrationens forslag til kommissorium for et udredningsprojekt vedrørende tilbudsviften på dagtilbudsområdet. En arbejdsgruppe har nu udarbejdet en foreløbig rapport. Arbejdsgruppen anbefaler ikke, at der etableres flere specialdagtilbud men foreslår i stedet, at de almene dagtilbud i højere grad rustes til at sikre et godt og trygt læringsmiljø for alle børn gennem kompetenceudvikling mv.
Behovet for at se på tilbudsviften på dagtilbudsområdet blev drøftet allerede i forbindelse med Byrådets vedtagelse af anbefalingerne i rapporten "Nye veje på det specialiserede område" i august 2020.
Det var dengang administrationens vurdering, at der kunne være en gruppe børn, som på den ene side har så stort et støttebehov, at dette vanskeligt kan gives i et alment dagtilbud, men som på den anden side ikke har behov for så omfattende et tilbud som det, der gives i Specialbørnehaven. Der var imidlertid ikke overblik over, hvor mange det drejer sig om, eller hvordan et alternativt tilbud til disse børn kunne se ud. Administrationen anbefalede derfor, at der blev gennemført et udredningsarbejde med henblik på nærmere at afdække behov og muligheder for alternative tilbud.
På denne baggrund godkendte Børne- og Familieudvalget på sit møde den 12. oktober 2022 administrationens forslag til kommissorium for et udredningsprojekt vedrørende tilbudsviften på dagtilbudsområdet. Arbejdsgruppens foreløbige rapport er vedlagt som bilag sammen med FagMEDs bemærkninger hertil fra mødet i FagMED den 5. september 2023.
Arbejdsgruppen har forsøgt at afdække behovet gennem en spørgeskemaundersøgelse blandt dagtilbudslederne og på møder med ledere og fagprofessionelle. Der er her bred tilslutning til, at der er flere børn i udsatte positioner - herunder børn med diagnoser og komplekse udfordringer. Dagtilbudslederne har en oplevelse af, at der mangler såvel ressourcer, de rette fysiske rammer og kompetencer. Vurderingen er imidlertid, at der i højere grad er brug for bedre støtte i de almene dagtilbud end for et nyt specialiseret tilbud.
I arbejdsgruppens rapport gennemgås forskellige muligheder for at yde bedre støtte til børn i udsatte positioner - herunder oprettelse af flere specialiserede pladser. Det er arbejdsgruppens vurdering, at et nyt specialiseret dagtilbud i højere grad ville være relevant, hvis der primært manglede tilbud til en mindre afgrænset gruppe med et stort støttebehov. I stedet tegner der sig et billede af, at der er forholdsvis mange børn i udsatte positioner, som har behov for støtte i varierende grad. Oprettelse af nye specialiserede pladser vil medføre et finansieringsbehov, og at flere børn vil blive segregeret fra deres lokalmiljø. Der vil desuden være behov for visitation og for en befordringsordning, hvis tilbuddet også skal kunne benyttes af forældre, som ikke er bosat i nærheden af pladserne.
Det er arbejdsgruppens vurdering, at der er behov for at styrke indsatsen for børn i udsatte positioner. For at løfte indsatserne i forhold til den relativt store gruppe af børn, som i en eller anden grad befinder sig i udsatte positioner, anbefaler arbejdsgruppen, at der først og fremmest igangsættes et arbejde med kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere og med udvikling af en struktureret og fællesskabende pædagogik. Hertil kan der desuden gives ekstra støtte til enkelte børn gennem tilførsel af ressourcer fra distrikternes udviklingspuljer.
En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet. Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi bemærker, at Dagtilbuddene i 2023 tilsammen har modtaget ca. 2 mio. kr. i støtte fra distrikternes udviklingspuljer.
EffektvurderingSe sagsfremstillingen.
IndstillingAdministrationen anbefaler, at Børne- og Familieudvalget drøfter sagen.
Bilag- Notat fra arbejdsgruppen, revideret efter lederteammøde - webtilgængelig
- Fra FagMED til BFU - webtilgængelig
Børne- og Familieudvalget drøftede sagen og tilsluttede sig arbejdsgruppens anbefalinger.
- Carsten Bjerg ()
Kopier link til punktet - Print
4: Ændring og tilføjelse af delegering af kompetencen vedrørende ansøgninger om afkortning af undervisningstiden
Sagsnr: 15-035993
SagsfremstillingÆndring af tidligere beslutning om delegering af kompetencen vedrørende § 16 b og § 16 d i folkeskoleloven:
I december 2013 blev § 16 b tilføjet folkeskoleloven.
Den daværende § 16 b gav mulighed for at afkorte undervisningstiden for alle årgange ved at konvertere den understøttende undervisning til to-voksenundervisning.
Byrådet besluttede på sit møde den 10. november 2015 efter indstilling fra Børne- og Familieudvalget,
- at beslutningskompetencen vedrørende ansøgninger om afkortning af undervisningstiden delegeres til den enkelte skoleleder. Skolebestyrelsen skal forud for skolelederens beslutning afgive en udtalelse.
- at de skoler – der får godkendt ansøgning om kortere undervisningstid – forpligtes indenfor de eksisterende økonomiske rammer at tilbyde eleverne et relevant fritidstilbud i de timer, som dispensationen vedrører uden særskilt betaling fra forældrene.
- at administrationen orienteres i hver enkelt sag, hvor skolelederen træffer beslutning om afkortelse af undervisningstiden.
I maj 2019 blev § 16 b i folkeskoleloven ændret og § 16 d blev samtidig tilføjet. Den grundlæggende ændring var, at den oprindelige § 16 b blev delt i § 16 b og § 16 d.
§ 16 b blev målrettet børnehaveklassen, 1.-3. klasse samt specialklasser og specialskoler, hvor den tidligere vedrørte alle klassetrin. Samtidig forblev fokus på, at tilladelsen kun kunne gives bestemte klasser/klassevis.
§ 16 d blev målrettet 4.-9. klasse, og skolerne må her kun konvertere to timers understøttende undervisning til to to-lærertimer i den fagopdelte undervisning.
Byrådet besluttede på sit møde den 18. juni 2019 efter indstilling fra Børne- og Familieudvalget,
- at beslutningskompetencen vedrørende § 16 b og § 16 d uddelegeres til skolelederen på samme vilkår som det blev besluttet den 10. november 2015.
Praksis er derfor i dag, at skolelederen skal orientere administrationen hver gang der træffes beslutning om at bringe § 16 b og § 16 d i anvendelse. Det er administrationens vurdering, at orienteringen ikke længere har noget meningsfuldt formål.
Administrationen anbefaler derfor, at administrationen ikke længere skal orienteres i hver enkelt sag, hvor skolelederen gør brug af § 16 b og § 16 d. De øvrige vilkår fra byrådsbeslutningen af 18. juni 2019 skal fortsat være gældende.
Tilføjelse af ny delegering af kompetencen vedrørende § 16 e i folkeskoleloven
§ 16 e blev indført i folkeskoleloven i november i 2021. Den er målrettet alle klassetrin, og der er ikke noget loft for, hvor mange timer, man kan konvertere. Paragraffen er således mindre restriktiv end § 16 b og § 16 d.
Den blev oprindeligt indført for at give nogle frihedsgrader for at håndtere covid-19, og har hele tiden været og er midlertidig. Fra politisk side har man løbende forlænget paragraffen for at understøtte og give plads til at tage hånd om faglige og trivselsmæssige problemer hos eleverne.
Administrationen anbefaler, at kompetencen vedrørende § 16 e uddelegeres til skolelederen så længe bestemmelsen er gældende - og at det sker på samme vilkår, som det blev besluttet af Byrådet den 18. juni i 2019 med hensyn til § 16 b og § 16 d. Dog således at skolelederne heller ikke her skal orientere administrationen.
Lovgrundlag og juridisk vurderingFolkeskolelovens § 16 b, § 16 d og § 16 e.
ØkonomiDe skoler, der anvender ordningen, forpligtes til indenfor de eksisterende økonomiske rammer at tilbyde eleverne et relevant fritidstilbud i de timer, som dispensationen vedrører uden særskilt betaling fra forældre.
Viden og Strategi, Økonomi har ingen yderligere bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at sagen oversendes til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om,
- at administrationen ikke længere skal orienteres, såfremt skolelederne tager § 16 b og § 16 d i anvendelse. De øvrige vilkår fra byrådsbeslutningen af 18. juni 2019 er fortsat gældende.
- at kompetencen vedrørende § 16 e uddelegeres til skolelederen så længe bestemmelsen er gældende - og at det sker på samme vilkår, som det blev besluttet af Byrådet den 18. juni i 2019 med hensyn til § 16 b og § 16 d. Dog således at skolelederne heller ikke her skal orientere administrationen.
Såfremt Byrådet beslutter at følge administrationens indstilling, tilføjer administrationen dette i bilaget til styrelsesvedtægten for Ringkøbing-Skjern Kommunes skoler.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Fraværende- Carsten Bjerg ()
Kopier link til punktet - Print
5: Forældrebetalingstakster for 2024 for børn i dagtilbud og skolefritidsordninger
Sagsnr: 23-019334
SagsfremstillingAdministrationen fremsender forslag til forældrebetalingstakster for dagtilbud og skolefritidsordninger gældende fra 1. januar 2024. Taksterne skal i henhold til dagtilbuds- og folkeskoleloven offentliggøres senest 1 måned inden ikrafttrædelse.
Administrationen har beregnet taksterne ud fra bruttodriftsudgifterne på baggrund af følgende forældrebetalingsprocenter:
- 25% i dagplejen
- 22% i vuggestue
- 25% i børnehave
- 30% for skolebørn i dagtilbud (Hover-Torsted og Ølstrup)
- 60% for skolebørn i skolefritidsordninger
- 55% for skolebørn i SFO-klubber
Betalingsprocenterne for børn i dagpleje, vuggestue og børnehave må jævnfør dagtilbudsloven maximalt udgøre 25%. Byrådet har tidligere besluttet, at forældrebetalingsprocenten for vuggestuer udgør 22%.
Til budgetlægningen for 2024 og overslagsårene er det besluttet, at forældrebetalingsprocenten for børn i vuggestue hæves til 23% i 2025, 24% i 2026 og 25% i 2027.
Betalingsprocenten for skolebørn i dagtilbud må jævnfør dagtilbudsloven maximalt udgøre 30%.
Betalingsprocenten for skolebørn i skolefritidsordninger og SFO-klubber fastsættes af Byrådet jævnfør folkeskoleloven.
Taksterne er beregnet under forudsætning af, at Byrådet godkender budgettet for 2024 som indstillet på Byrådets møde den 10. oktober 2023.
Lovgrundlag og juridisk vurderingDagtilbudsloven og folkeskoleloven.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har følgende bemærkninger til taksterne:
- taksten for børn i dagpleje stiger med 6,6%. Ud over stigningen i lønomkostningerne, skyldes den forholdsvis store stigning, at antallet af dagplejebørn er faldende. Dermed er der færre til at dække de faste omkostninger i dagplejen, så som dagplejedepotet m.m.
- taksterne for børn i vuggestue og børnehave stiger med henholdsvis 3,2% og 5,6%. Den gennemsnitlige stigning på de to takster svarer til stigningen i lønomkostningerne.
- taksten for børn i SFO stiger med 2,1%. Den forholdsvis lille stigning skyldes, at der er flere børn i skolefritidsordningerne, herunder flere børn i skolefritidsordninger under minimumsnormering. Det betyder, at der er flere børn til at dække de faste omkostninger i skolefritidsordningerne såsom dækning af minimumsnormeringen til 5 skolefritidsordninger, rengøring m.m.
- taksten for børn i SFO-klubber stiger med 11%. Ud over stigningen i lønomkostningerne, skyldes den forholdsmæssige store stigning i taksten, at der forventes indskrevet færre børn i SFO-klubber i 2024 end i 2023. Dermed er der færre børn til at dække de forholdsmæssige store grundtildelinger, der gives til de enkelte SFO-klubber.
Ingen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at sagen oversendes til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om, at forældrebetalingstaksterne for 2024 godkendes.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Dan Jørgensen rejste spørgsmål om egen habilitet. Udvalget drøftede dette og besluttede, at han var inhabil. Dan Jørgensen deltog ikke i behandlingen af sagen.
Fraværende
- Carsten Bjerg ()
- Dan K. Jørgensen (Inhabil)
Kopier link til punktet - Print
6: Ansøgning om dispensation for klassedannelser - skoleåret 2023/24
Sagsnr: 23-013208
SagsfremstillingAdministrationen har modtaget en ansøgning fra Tarm Skole om dispensation for klassestørrelse på 28 elever.
Tarm Skole søgte i juni måned Børne- og Familieudvalget, om der må gå 29 elever i den ene af deres to syvende klasser. Dette godkendte Børne- og Familieudvalget. Nu søger Tarm Skole, om der også må gå 29 elever i den anden syvende klasse, idet endnu en elev på syvende årgang gerne vil skifte til Tarm Skole.
Administrationen kan tilføje, at i praksis er en-to af eleverne på syvende årgang tilknyttet skolens mellemform, som de kalder "Fløj 4". Her modtager de en-to elever det meste af deres undervisning. Denne organisering har hjemmel i folkeskolelovens § 25 a. Den specifikke elev som nu gerne vil skifte til Tarm Skole skal dog forventeligt modtage undervisning i den almene klasse på syvende årgang.
Jf. folkeskolelovens § 17 må elevtallet i grundskolens klasser normalt ikke overstige 28 elever ved skoleårets begyndelse. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde tillade et højere elevtal i grundskolens klasser, dog ikke over 30.
Lovgrundlag og juridisk vurderingFolkeskolelovens § 17.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at ansøgningen fra Tarm Skole godkendes.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling.
Fraværende- Carsten Bjerg ()
Kopier link til punktet - Print
7: Børne- og Familieudvalgets årlige møder med lederne og formændene for hhv. friskolerne og privatinstitutionerne
Sagsnr: 22-023607
SagsfremstillingBørne- og Familieudvalget har tidligere besluttet, at der én gang om året skal holdes to dialogmøder - ét med lederne af friskolerne og ét med lederne af privatinstitutionerne.
I 2023 holdes møderne torsdag den 2. november:
- kl. 17.00 - 18.30 - møde med lederne af friskolerne
- kl. 18.45 - 20.15 - møde med lederne af privatinstitutionerne
Møderne holdes på Videbæk Kristne Friskole, Ternevej 1, 6920 Videbæk.
Af forretningsordenen for de to dialogmøder fremgår det, at der er mulighed for at indsende forslag til dagsordenspunkter 14 dage før mødet og dagsordenen vil blive udsendt en uge før møderne holdes. Privatinstitutionerne har oplyst, at de ønsker at drøfte normeringer i dagtilbud herunder minimumsnormeringer.
Administrationen anbefaler, at Børne- og Familieudvalget drøfter, om de har forslag til punkter til dagsordenen til de to møder.
Dagsordenen til de to møder bliver udsendt senest den 26. oktober 2023.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter, om der er punkter, de ønsker skal på dagsordenen til de to møder.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget drøftede sagen og afgav signaler til punkter, der ønskes dagsordenssat på de to møder.
Fraværende- Carsten Bjerg ()
Kopier link til punktet - Print
8: Opfølgning på dialogmødet med Ådum Skole
Sagsnr: 23-016880
SagsfremstillingBørne- og Familieudvalget havde den 20. september 2023 dialogmøde med skolebestyrelsen og skolelederen for Ådum Skole. Dialogmødet blev holdt på baggrund af proceduren i forbindelse med en eventuel skolelukning.
Referat fra mødet vedhæftet.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget laver opfølgning på dialogmødet med Ådum Skole.
Bilag- Referat fra Børne- og Familieudvalgets møde med skolebestyrelsen ved Ådum Skole den 20. september 2023 - webtilgængelig
- Procedure i forbindelse med eventuel skolelukning - webtilgængelig
Børne- og Familieudvalget fulgte op på dialogmødet med Ådum Skole.
Fraværende- Carsten Bjerg ()
Kopier link til punktet - Print
9: Børnesagsbarometret 2023
Sagsnr: 23-018199
SagsfremstillingAnkestyrelsen gennemfører årligt en statusundersøgelse af sagsbehandlingen på området for udsatte børn og unge kaldet Børnesagsbarometret. Heri gennemgår Ankestyrelsen sager fra en tredjedel af landets kommuner - herunder Ringkøbing-Skjern kommune - med fokus på overholdelse af udvalgte lovkrav. Børnesagsbarometret måler den juridiske kvalitet af sagsbehandlingen i børnesager ud fra flg. parametre:
- Faglig udredning
- Inddragelse
- Valg af relevant indsats
- Opfølgning
Et tilbagevendende tema er desuden kommunens håndtering af underretninger.
Børnesagsbarometret 2023 er baseret på en juridisk gennemgang af i alt 765 sager fordelt på 37 kommuner, hvor kommunen har truffet afgørelse om foranstaltninger efter Servicelovens §52. Ringkøbing-Skjern har bidraget til undersøgelsen med 19 sager.
Børnesagsbarometret 2023 består af to rapporter: Én for Ringkøbing-Skjern Kommune og en fælles for de 37 kommuner, der har deltaget. Fællesrapporten, hvor resultater for alle kommuner er opstillet samlet, fremgår af bilagene.
Undersøgelsen viser, at resultaterne for Ringkøbing-Skjern er overvejende positive (over eller flugter med landsgennemsnittet). Undtagelser herfra er på flg. målinger:
- Er 4-mdrs. fristen for at afslutte den børnefaglige undersøgelse overholdt? (RKSK: 11% - Landsgennemsnit: 34%)
Den børnefaglige undersøgelse beror bl.a. på materiale indhentet hos samarbejdspartnere, hvis ventetider, RKSK ikke har indflydelse på og dermed kan forsinkes af. Eftersom 4-mdrs. fristen er en absolut frist, regnes overskridelse med en enkelt dag ind i beregningen af overskridelser. Der foreligger ikke sager i RKSK med lange overskridelser.
- Er kravet om børnesamtalen forud for afgørelsen overholdt? (RKSK: 56% - Landsgennemsnit: 61%)
I forbindelse med den børnefaglige undersøgelse taler RKSK altid med barnet/den unge, men vil fremadrettet have fokus på også at tale med barnet/den unge, når undersøgelsen er udarbejdet, og der skal træffes en afgørelse.
- Har kommunen været i kontakt med barnet eller den unge inden for de første tre måneder efter foranstaltningen er effektueret? (RKSK: 40% - Landsgennemsnit: 52%)
Tallene skal ses i lyset af, at der kan være tale om enten ufødte børn/spædbørn, der ikke kan føres samtale med, børn/unge, der ikke har ønsket at deltage, eller hvor sagens karakter og/eller barnets modenhed har talt imod et møde eller telefonisk konktakt med barnet/den unge. Ligeledes skal det holdes op imod at RKSK ift. overholdelse af kravet om opfølgning inden for de første tre måneder efter iværksættelse af foranstaltning rangerer over landsgennemsnit (RKSK: 80% - landsgennemsnit: 70%), hvorfor der må siges at være kontakt med familien og børnene.
Familierådgivningen følger løbende op på resultaterne ift. sikring af kvaliteten af sagsbehandlingen.
Lovgrundlag og juridisk vurderingLBK nr. 265 af 25/02/2022: Retssikkerhedsloven §79a
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller til, at udvalget tager orienteringen til efterretning og videresender sagen til behandling i Byrådet.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning og videresendte sagen til Byrådet.
Fraværende- Carsten Bjerg ()
Kopier link til punktet - Print
10: Orientering om temadag i Byrådet om ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune
Sagsnr: 23-007478
SagsfremstillingBørne- og Familieudvalget, Beskæftigelsesudvalget og Social- og Sundhedsudvalget orienteres på møderne i oktober om en temadag i Byrådet den 7. december med fokus på ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Baggrund for temadagen
Baggrunden for temadagen er de nationale målsætninger, som blev formuleret i ”Aftale om bedre veje til uddannelse og job” fra 2017:
- I 2030 skal mindst 90 pct. af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse.
- I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet, være halveret.
Ringkøbing-Skjern Kommunes Beskæftigelsespolitik indeholder desuden følgende målsætning:
”Vi vil arbejde for, at alle unge er i uddannelse eller beskæftigelse.”
Andelen af unge uden uddannelse og job i Ringkøbing-Skjern Kommune har de seneste år været nogenlunde konstant. Der er således behov for yderligere tiltag, hvis Ringkøbing-Skjern Kommune skal indfri de nationale målsætninger og målsætningen i Beskæftigelsespolitikken.
Beskæftigelsesområdet kan imidlertid ikke opfylde målsætningerne alene men er afhængig af samarbejdet med andre fagområder.
Fagcheferne for Dagtilbud og Undervisning, Børn og Familie, Beskæftigelse, Handicap og Psykiatri og Sundhed og Omsorg, som alle arbejder med den kommunale ungeindsats, har derfor igangsat en administrativ proces omkring yderligere koordinering og optimering af indsatserne på ungeområdet.
Udvalgenes ansvarsområder vedrørende unge
Børne- og Familieudvalget, Beskæftigelsesudvalget og Social- og Sundhedsudvalget har alle ansvaret for en række tilbud til unge i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Børne- og Familieudvalget har blandt andet ansvaret for Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) og indsatser for udsatte familier.
Beskæftigelsesudvalget har blandt andet ansvaret for de unges forsørgelsesgrundlag.
Social- og Sundhedsudvalget har blandt andet ansvaret for unge med psykiske udfordringer og misbrugsbehandling.
Formålet med temadagen i Byrådet
Der er to overordnede formål med temadagen i Byrådet:
- Styrkelse af den fælles viden om ungeområdet på tværs af de politiske udvalg
- Byrådet drøfter administrative anbefalinger til at nedbringe antallet af unge uden for uddannelse og job.
Ifølge lov om kommunal indsats for unge under 25 år har den kommunale ungeindsats til formål at gøre alle unge under 25 år parat til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse. Kommunen har ansvaret for, at der sker en koordinering af den samlede ungeindsats på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingByrådet drøfter på temadagen administrative anbefalinger til at nedbringe antallet af unge uden for uddannelse og job.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager orienteringen til efterretning.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.
Fraværende- Carsten Bjerg ()
Kopier link til punktet - Print
11: Budgetopfølgning pr. 30. september 2023 for Børne- og Familieudvalgets område.
Sagsnr: 22-025580
SagsfremstillingBudgetopfølgningen pr. 30. september 2023 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet merforbrug på 9,4 mio. kr., hvilket er 0,8 mio. kr. mere i forhold til forrige budgetopfølgning.
Det samlede merforbrug fordeler sig på:
- Dagtilbud og Undervisning - mindreforbrug på 2,3 mio. kr.
- Børn og Familie - merforbrug på 11,7 mio. kr.
Dagtilbud og Undervisning
Beløb
i hele 1.000 kr. | Korrigeret | Forventet | Afvigelse | Afvigelse |
Dagtilbud og Undervisning - central | 199.800 | 197.500 | -2.300 | -2.300 |
Undervisning | ||||
Specialundervisning/støtte | 14.854 | 13.254 | -1.600 | -1.600 |
STU, FGU og KUI* | 27.682 | 27.082 | -600 | -600 |
Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS | 83.905 | 84.605 | 700 | 700 |
Fælles udgifter/indtægter | 15.621 | 16.321 | 700 | 700 |
Dagtilbud | ||||
Dagtilbud/SFO - flere/færre børn | -55.792 | -58.192 | -2.400 | -2.400 |
Private tilbud - flere/færre børn | 47.844 | 47.844 | 0 | 0 |
Dagplejen | 39.376 | 38.376 | -1.000 | -1.000 |
Fælles udgifter/indtægter | 7.842 | 6.442 | -1.400 | -1.400 |
Undervisning/dagtilbud | ||||
Mellemkommunal - almen | -591 | 3.209 | 3.800 | 3.800 |
Befordring - special | 19.059 | 18.559 | -500 | -500 |
Dagtilbud og Undervisning - Decentrale enheder | 631.915 | 636.129 | 4.214 | 4.214 |
Dagtilbud og Undervisning i alt | 831.715 | 833.629 | 1.914 | 1.914 |
*STU - Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, FGU - Forberedende GrundUddannelse, KUI - den Kommunale UngeIndsats
Mindreforbruget er det samme som ved forrige budgetopfølgning.
Børn og Familie
Beløb
i hele 1.000 kr. | Korrigeret | Forventet | Afvigelse | Afvigelse |
Børn og Familie - central | 122.108 | 133.808 | 11.700 | 10.900 |
Anbringelser | 89.211 | 98.111 | 8.900 | 8.900 |
Central refusionsordning SDE | -7.100 | -9.500 | -2.400 | -2.400 |
Øvrige foranstaltninger | 5.272 | 4.672 | -600 | -600 |
Forebyggende foranstaltninger | 24.124 | 32.524 | 8.400 | 7.600 |
Sikrede institutioner | 4.989 | 2.789 | -2.200 | -2.200 |
Enkeltydelser/tabt arbejdsfortj. | 5.612 | 5.212 | -400 | -400 |
Børn og Familie - Decentrale enheder | 88.404 | 89.148 | 744 | 744 |
I alt | 210.512 | 222.956 | 12.444 | 11.644 |
Merforbruget på 0,8 mio. kr. skyldes højere udgifter til forebyggende foranstaltninger end tidligere forudsat. Det er blandt andet højere udgifter til køb af ydelser leveret af eksterne leverandører.
Som det fremgår af nedenstående oversigt, er der pr. 1. oktober 2023 121 anbringelser. Det er 9 færre anbringelser end budgetlagt. Det skal sammenholdes med, at gennemsnitsprisen pr. anbringelse er ca. 113.000 højere end forventet, hvilket giver en forventet merudgift på 8,9 mio. kr.
Lovgrundlag og juridisk vurdering
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi bemærker, at Børn og Familie har fremlagt en investeringsstrategi, som Byrådet har godkendt på den netop afholdte budgetkonference. Forventningen til investeringsstrategien er, at der fremadrettet er skabt balance mellem budget og regnskab.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.
Fraværende- Carsten Bjerg ()
Kopier link til punktet - Print
12: Gensidig orientering
Sagsnr: 22-019341
Sagsfremstilling1.
Orientering om anlægsprojekter v/styregruppeformændene.
2.
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget.
Ingen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.
Der blev herudover orienteret om følgende:
- Temadag om forebyggelse den 13. november 2023
- Møde med Ejendomscentret
- Bag Facaden
- Børn og Unge Topmøde 2024
- Skolevægring
- Dagplejen
- Udviklingspuljen på det specialiserede område
- Børn- og Ungeudvalgets sagsområde
Fraværende
- Carsten Bjerg ()
Kopier link til punktet - Print
13: Underskriftsside
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
Fraværende- Carsten Bjerg ()
6920 Videbæk