Referat: 16. august 2023 kl. 13:00
Deltagere
- Niels Kristian Larsen
- Marie Kamp From
- Kristian Andersen
- Dan K. Jørgensen
- Henrik Hammelsvang
- Linda Nielsen
- Carsten Bjerg
Referat
- Rundvisning og orientering i Sommerfuglen
- Godkendelse af dagsorden
- Orientering om Sommerfuglens Ydelseskatalog
- Barnets Lov - Orientering om centrale ændringer som følge af loven
- Høringsversion af Sundhedsaftalen 2024-2027
- Drøftelse af dagtilbudsområdet - 2023
- Elevtalsprognose 2023/24 - 2028/29
- Ansøgninger om dispensation til klassedannelser - skoleåret 2023/24
- Budgetopfølgning pr. 31. juli 2023 for decentrale enheder under Børne- og Familieudvalget
- Budgetopfølgning pr. 31. juli 2023 for Børne- og Familieudvalgets område
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Rundvisning og orientering i Sommerfuglen
Sagsnr: 22-019341
SagsfremstillingKl. 13.00-13.30 - Rundvisning og dialog i Sommerfuglen ved daglig leder Gitte Foldager Pedersen.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget blev vist rundt.
Kopier link til punktet - Print
2: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget godkendte dagsordenen.
Kopier link til punktet - Print
3: Orientering om Sommerfuglens Ydelseskatalog
Sagsnr: 23-014072
SagsfremstillingI 2019 blev Sommerfuglen etableret som et internt dags-/døgnaflastningstilbud og afløsningstilbud til børn og unge med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Sommerfuglen er organiseret under Familiecentret i Børn og Familie og tilbyder ydelser efter §84 i Serviceloven. Iflg. Servicelovens §84 skal kommunen tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Bestemmelsen gælder både børn, unge, voksne og ældre.
Ydelseskataloget beskriver de aflastnings- og afløsningstilbud som Sommerfuglen tilbyder.
Lovgrundlag og juridisk vurderingAflastning på Sommerfuglen bevilges på baggrund af §84 i Lov om Social Service (Serviceloven)
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi bemærker, at Sommerfuglen har et budget i 2023 på 6,17 mio. kr., og at der i løbet af 2022 var 38 børn/unge i aflastning i varierende perioder.
EffektvurderingIngen bemærkninger
IndstillingAdministrationen indstiller at orienteringen tages til efterretning.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
4: Barnets Lov - Orientering om centrale ændringer som følge af loven
Sagsnr: 23-013776
SagsfremstillingPr. 1. januar 2024 træder Barnets Lov i kraft. Med loven får de børn, der har brug for hjælp, deres egen lov og skrives således ud af Lov om Social Service (Serviceloven).
En del af Servicelovens bestemmelser er videreført i stort set uændret form i Barnets Lov, men der er samtidig indført nye og ændrede bestemmelser.
Blandt andet bliver der endnu mere fokus på reel inddragelse af børn og unge i egen sag, der bliver ændrede krav til sagsbehandlingsprocesserne og iværksættelse af indsatser, og der bliver krav om, at der i visse tilfælde skal deltage to socialrådgivere i sagsbehandlingen.
Leder af Familierådgivningen vil orientere om de centrale ændringer som følge af vedtagelsen af Barnets Lov.
Lovgrundlag og juridisk vurderingBarnets Lov.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi bemærker, at Ringkøbing-Skjern kommune kompenseres for ændringer i Barnets Lov svarende til 3,3 mio. kr. i 2024, 3,8 mio. kr. i 2025 og 4,8 mio. kr. i 2026 og fremefter.
Administrationen har fremsendt et skema til Byrådets budgetkonference i august måned 2023, med anmodning om, at midlerne tilføres Børn og Familie.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen anbefaler, at udvalget tager orienteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
5: Høringsversion af Sundhedsaftalen 2024-2027
Sagsnr: 23-014026
SagsfremstillingSundhedsaftalen er den overordnede ramme for samarbejdet mellem hospitaler, kommuner og almen praksis i Region Midtjylland. Sundhedssamarbejdsudvalget i Region Midtjylland har sendt udkast til Sundhedsaftalen 2024-2027 i høring.
Sundhedsaftalen 2024-2027 indeholder fire visioner og tre indsatsområder.
De fire visioner er:
- Sammenhæng og tryghed
- På borgernes præmisser
- Et nært og tilgængeligt sundhedsvæsen
- Et sundhedsvæsen i balance
De tre indsatsområder er:
- Psykiatri og trivsel – med fokus på børn og unges trivsel og fokus på mennesker med svær psykisk sygdom
- Sammenhæng for borgere med kronisk sygdom – med fokus på de med størst behov og størst kompleksitet
- Velfærdsteknologi, digitalisering og datadeling – med fokus på hjemmemonitorering, digitale konsultationer og platforme samt datadeling
Administrationens bemærkninger til Sundhedsaftalen
Administrationen bemærker, at Sundhedsaftalen indeholder relevante og centrale samarbejdsflader på tværs af hospitaler, kommuner og praksissektoren. Administrationen har derudover følgende bemærkninger:
- Ift. datadeling ønskes en opmærksomhed på, hvordan vi undgår dobbeltregistreringer (hvis data skal registreres i både det kommunale fagsystem samt i et system, der kan dele informationer på tværs af sektorer).
- Der gøres samtidig opmærksom på, at målsætningen omkring datadeling ikke får økonomiske konsekvenser for kommunerne fx i form af licenser til et tværfagligt registreringssystem.
- Ift. virtuelle løsninger bemærkes en bekymring for vægtning af borgernes behov.
- Administrationen anerkender afsnittet om økonomisk klarhed og fair balance som er vigtigt element i Sundhedsaftalen og afledte samarbejdsaftaler. Det er usikkert, hvilken økonomisk betydning Sundhedsaftalen får for kommunerne. Faktum er, at når vi skal løse opgaver, vi ikke plejer at løse, vil det give et merforbrug eller medføre en reduktion i nuværende opgaver.
Opfølgning og organisering
Indsatsområderne i Sundhedsaftalen bliver udmøntet i aftaleperioden via konkrete samarbejdsaftaler og/eller via konkrete initiativer og prøvehandlinger. Indsatser kan udvikles i centralt nedsatte arbejdsgrupper eller i sundhedsklyngerne – enten på sundhedsklyngernes eget initiativ eller på opdrag fra Sundhedssamarbejdsudvalget.
Ringkøbing-Skjern Kommune er en del af Gødstrupklyngen sammen med Region Midtjylland, Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig og Struer kommuner.
Den videre proces
Høringssvar skal være Sundhedssamarbejdsudvalget i hænde senest den 25. august 2023.
Sundhedssamarbejdsudvalget vil med udgangspunkt i bidragene fra høringsrunden behandle forslag til endelig sundhedsaftale i september 2023. Sundhedsaftalen vil herefter blive sendt til endelig behandling i Region Midtjylland og kommunerne i oktober til december 2023.
Sundhedsaftalen træder i kraft den 1. januar 2024.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIfølge sundhedsloven skal regionerne og kommunerne indgå en aftale om varetagelse af opgaver på sundhedsområdet.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har ingen yderligere bemærkninger.
EffektvurderingSundhedsaftalen bidrager til at skabe mere sammenhængende patientforløb ved at styrke samarbejdet mellem hospitaler, kommuner og almen praksis. Sundhedsaftalen skaber samtidig sammenhæng i indsatsen mellem sundhedsområdet og andre tæt forbundne velfærdsområder.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter udkast til Sundhedsaftalen 2024-2027 med henblik på at afgive høringssvar til Sundhedssamarbejdsudvalget.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget drøftede udkastet og besluttede at afgive høringssvar i overensstemmelse med administrationens bemærkninger.
Kopier link til punktet - Print
6: Drøftelse af dagtilbudsområdet - 2023
Sagsnr: 23-007108
SagsfremstillingIfølge dagtilbudsloven skal udviklingen på dagtilbudsområdet drøftes politisk mindst hvert andet år. Drøftelsen skal tage udgangspunkt i, hvordan kommunens rammer for dagtilbud og eventuelle prioriterede indsatser for området bidrager til, at dagtilbuddene kan opfylde lovgivningen.
På baggrund af den politiske drøftelse kan Børne- og Familieudvalget give administrationen en pejling på, hvilke politiske prioriteringer, der skal være på dagtilbudsområdet. Udvalget kan også beslutte om der som følge af drøftelsen skal iværksættes tiltag på dagtilbudsområdet. Tiltag kan være kompetenceudvikling, sparring eller andet, som kan understøtte og kvalificere dagtilbuddenes arbejde med etablering af pædagogiske læringsmiljøer, der fremmer børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Der er udmøntet/udmøntes forskellige tiltag i dagplejen i Ringkøbing-Skjern Kommune
- Kommunal temaaften for dagplejere, ledere og dagplejepædagoger i 2022 omkring børn i udsatte positioner.
- Førstehjælpekurser for alle dagplejere i første kvartal 2023.
- Kommunal temaaften for dagplejere, ledere og dagplejepædagoger omkring Fælles børne- og ungesyn samt tilknytning og udviklende øjeblikke i dagplejen i september 2023
- Lokalt i dagplejeområderne holdes temaaftener for dagplejere sammen med dagtilbuddene, f.eks. om relationer og børneperspektivet.
- Alle dagplejerne var begyndt på en Arbejdsmarkedsuddannelse (AMU) kursus i den pædagogiske læreplan, men forløbet blev afbrudt på grund af Corona epidemien.
- Sprogtrappen, som har fokus på tidlig og forebyggende indsats 0-3 år, understøttes og implementeres i dagplejen.
- Der er to møder om året i mødeforum for dagplejen med ledere af dagplejere og dagplejepædagoger samt leder af dagplejen.
- Der er fire møder om året med ledere af dagplejere vedrørende faglig ledelse af dagplejere.
- Udmøntning af dagtilbudsloven med ny tilsynsramme.
Den første anmeldte og uanmeldte tilsynsrunde i følge den ny lovgivning er afsluttet i dagplejen og i de private pasningsordninger. Det generelle billede i dagplejen er:
- Dagplejerne arbejder med udgangspunkt i det pædagogiske grundlag i den pædagogiske læreplan. Dette mindset er implementeret med variation.
- Det Fælles børne- og ungesyn ses i handlinger og mindset i praksis. Dette med variation.
- Observationerne viser varieret kvalitet blandt dagplejerne i forhold til fysiske omgivelser, relationer samt leg og aktivitet.
- Der er høj grad af praksisudvikling hos dagplejerne på baggrund af tilsynets opfølgningspunkter.
- Dagplejerne ønsker pædagogisk vejledning og sparring fra dagplejepædagogerne udover tilsynene.
- Der er høj forældretilfredshed med dagplejen. Gæsteplaceringerne kan opleves som en udfordring.
På baggrund af tilsyn hos dagplejere og private passere ses variation i kvalitet både blandt dagplejere og blandt de privat passere.
Der udmøntes forskellige tiltag på dagtilbudsområdet i Ringkøbing-Skjern Kommune:
- It - handleplaner på dagtilbudsområdet.
- Sprogtrappen, som har fokus på tidlig og forebyggende indsats 0-3 år, understøttes og implementeres i vuggestuer.
- Leg og lær med literacy og numeracy, som understøtter børnenes sprogudvikling og matematisk forståelse.
- Uddannelse af 28 sprogvejledere i dagtilbuddene.
- Understøttelse af dagtilbuddene med statusmøder for sprog.
- Tema aften for alle forældrebestyrelser samt ledere i dagtilbud februar 2023
- Der holdes ledermøder på tværs af dagtilbuddene fire gange om året.
- Der holdes møder på tværs af dagtilbuddene to gange om året omkring faglig ledelse af dagtilbuddene.
- Udmøntning af dagtilbudsloven med ny tilsynsramme.
Sideløbende er der nedsat en arbejdsgruppe, der arbejder med tilbudsviften på dagtilbudsområdet. Udover en vurdering af tilbudsviften på dagtilbudsområdet, drøftes fællesskabende og styrket pædagogik og i denne forbindelse kompetenceudvikling af det pædagogiske personale og ledere.
Siden 24. august 2021, hvor udviklingen på dagtilbudsområdet sidst blev drøftet i Udvalget har der været et særligt fokus og samarbejde med dagtilbuddene i forhold til udmøntning af det styrkede tilsynskoncept.
Den første anmeldte tilsynsrunde i de kommunale og selvejende dagtilbud og privatinstitutioner 2022/23 er afsluttet. Det generelle billede er at:
- Det udviklende mindset i det pædagogiske grundlag i den pædagogiske læreplan er godt på vej til at blive implementeret i dagtilbuddene.
- Det Fælles børne- og ungesyn ses i handlinger og mindset i praksis.
- Dagtilbuddene arbejder godt med at skabe kvalitet i læringsmiljøerne, så børnene trives, lærer udvikles og dannes.
- Der er høj forældretilfredshed i dagtilbuddene.
- Som et element i ledelsesopgaven er faglig ledelse kommet på dagordenen i tilsynsprocessen.
- Observationerne viser, at dagtilbuddene scorer højest kvalitet på de fysiske omgivelser, indendørs og udendørs. Midt i på relationer og lavest på leg og aktivitet.
Der ses kvalitetsforskelle mellem forskellige dagtilbud og internt i dagtilbuddene fra stue til stue, fra vuggestue til børnehavedel.
Den første uanmeldte tilsynsrunde 2023 udmøntes i efteråret, og her er der særligt fokus på at inddrage børneperspektivet med børneinterview for de 4-6 årige samt rundvisning og dialog på tilsynet med tilsynsførende og en lille gruppe børn. Det uanmeldte tilsynsmøde tager desuden udgangspunkt i observationer i praksis.
Repræsentanter fra administrationen deltager ved punktet. Lovgrundlag og juridisk vurderingDagtilbudsloven.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter politisk fokus og indsatser på dagtilbudsområdet.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget drøftede sagen og afgav signaler til det videre arbejde.
Kopier link til punktet - Print
7: Elevtalsprognose 2023/24 - 2028/29
Sagsnr: 18-020523
SagsfremstillingRingkøbing-Skjern Kommune har udarbejdet en befolkningsprognose for 2023 - 2036. På baggrund af tallene i befolkningsprognosen er der efterfølgende udarbejdet en elevtalsprognose.
Prognosen for hele kommunen samt for det enkelte skoledistrikt frem til skoleåret 2028/2029 kan ses i vedhæftede bilag.
Som det kan ses i nedenstående graf, blev elevtallet i skoleåret 2022/2023 noget højere end forudsat i sidste års elevtalsprognose. Det skyldes tilflytningen af ukrainske flygtninge, hvoraf mange af de tilflyttede er i skolealderen.
Ud fra prognosens tal forventes det samlede elevtal i Ringkøbing-Skjern Kommune at falde med 638 elever fra skoleåret 2022/2023 frem mod skoleåret 2028/2029 svarende til ca. 9%.
Tallene for 2019/2020 - 2022/2023 er faktiske elevtal pr. 1. januar i de pågældende skoleår. Fra 2023/2024 - 2028/2029 er det prognosetal. Tallene omfatter elever i folkeskoler, specialskoler, efterskoler, friskoler og i 10'eren.
Befolkningsprognosen, som elevtalsprognosen er udarbejdet på baggrund af, er dels dannet ud fra historiske data over flyttemønstre, fertilitet og dødsfald og dels ud fra kommunens planer om nybyggeri.
I elevtalsprognosen er herudover indarbejdet historiske data for fri- og efterskolefrekvens, valg af anden skole end distriktsskolen og oversiddere.
Skolestuktur
På Byrådets møde den 9. februar 2021 pkt. 9 blev der godkendt en procedure i forbindelse med eventuelle fremtidige skolelukninger. Proceduren er vedlagt som bilag. Af proceduren fremgår det,
Børne- og Familieudvalget inviterer til et møde med skolebestyrelsen på skoler, hvor elevtallet ifølge elevtalsprognosen kommer under 60 inden for et sigte på 5 år.
Som følge heraf blev der afholdt dialogmøder med Faster og Ådum skoler i efteråret 2021.
Af oversigten for den enkelte skole (vedhæftet) fremgår det, at Ådum Skole, som den eneste skole kommer under 60 elever i de kommende år.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi bemærker, at Børne- og Familieudvalgets budgetramme for budget 2024 - 2027 er reduceret svarende til faldet i elevtallene i de kommende år.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at elevtalsprognosen tages til efterretning.
Bilag- Elevoversigt - elevtalsprognose pr. skoledistrikt - ej webtilgængelig
- Procedure i forbindelse med eventuelt skolelukning - ej webtilgængelig
Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning og besluttede på den baggrund at invitere skolebestyrelsen i Ådum Børneunivers til et møde om udviklingen i elevtallet.
Kopier link til punktet - Print
8: Ansøgninger om dispensation til klassedannelser - skoleåret 2023/24
Sagsnr: 23-013208
SagsfremstillingAdministrationen har i juni måned 2023 modtaget ansøgninger fra henholdsvis Tarm Skole og Tim Skole om dispensation for klassestørrelser på 28 elever ved planlægning af skoleåret 2023/2024.
Tarm Skole søger om, at der må være 29 elever i én af deres to 7. klasser. Tarm Skole har indtil medio juni 2023 indskrevet 56 elever på syvende årgang, hvilket kan deles i to klasser med 28 elever. Medio juni, efter skoleåret 2023/2024 er planlagt, indskrives der endnu en elev, så der er 57 elever på årgangen. Skolen vil gerne dele årgangen i to klasser på henholdsvis 28 og 29 elever.
Tim Skole søger om at sammenlægge 9. årgang i skoleåret 2023/2024. I skoleåret 2022/2023 var klassen delt i to. I forbindelse med skoleåret planlægning er der tilgået 3 elever til 9. årgang. Det vurderes fra skolen, at det undervisningsmæssige grundlag, er bedre honoreret i en klasseenhed med relativ mange elever og flere lektioner med to-lærer forløb, frem for to klasseenheder med et meget lavt elevgrundlag og samlæsning i flere timer. I skoleåret 2023/2024 forventes der at være 30 elever på 9. årgang.
Jf. Folkeskolelovens § 17 må elevtallet i grundskolens klasser ikke overstige 28 elever ved skoleårets begyndelse. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde tillade et højere elevtal i grundskolens klasser, dog ikke over 30.
Administrationen kan oplyse, at hvis elev nr. 31 kommer i løbet af skoleåret, så skal klassen deles.
Lovgrundlag og juridisk vurderingFolkeskolelovens § 17.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi bemærker, at skolernes ressource tildeling i overbygningen er 100% elevtalsafhængig. Det har derfor ingen betydning for tildelingen, om skolerne opretter 1 klasse med 30 elever eller 2 klasser med 15 i hver.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at ansøgningerne fra Tarm og Tim skoler godkendes.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
9: Budgetopfølgning pr. 31. juli 2023 for decentrale enheder under Børne- og Familieudvalget
Sagsnr: 22-025565
SagsfremstillingAdministrationen fremsender budgetopfølgning pr. 31. juli 2023 for de decentrale enheder under Børne- og Familieudvalget.
Der udarbejdes budgetopfølgninger til politisk behandling 3 gange årligt for de decentrale enheder. Det er pr. 31. marts, 31. juli og 31. oktober.
For Børne- og Familieudvalget gælder dette for skoler, skolefritidsordninger og dagtilbud under Dagtilbud og Undervisning samt for enhederne under Børn og Familie.
Budgetopfølgningerne er udarbejdet af de decentrale ledere med bistand fra økonomikonsulenterne i Viden og Strategi. Budgetopfølgningerne er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2023, men eksklusiv overførsler fra 2022. Et mer- eller mindreforbrug er således udtryk for, om enheden bruger mere eller mindre af deres indeværende års budget.
Budgetopfølgningen for de decentrale enheder udviser et samlet merforbrug på 4,958 mio. kr.
Beløb
i hele 1.000 kr. | Overførsler | Korrigeret | Forventet | Afvigelse | Afvigelse |
Børn og Familieudvalget - i alt | 33.645 | 717.057 | 722.015 | 4.958 | -1.228 |
Dagtilbud og Undervisning | 30.165 | 628.892 | 633.106 | 4.214 | -1310 |
Folkeskoler og specialskoler | 12.482 | 373.977 | 378.286 | 4.309 | 792 |
Skolefritidsordninger | 5.230 | 44.650 | 43.969 | -681 | -744 |
Ungdommens Uddannelsesvejledning, STU-huset og Ungdomsskolen | 464 | 29.307 | 29.353 | 46 | 427 |
Dagtilbud | 7.901 | 174.768 | 175.307 | 539 | -1.785 |
Distrikter | 4.088 | 6.190 | 6.190 | 0 | 0 |
Børn og Familie | 3.480 | 88.165 | 88.909 | 744 | 82 |
Lovgrundlag og juridisk vurdering
Ingen bemærkninger.
ØkonomiØkonomi bemærker, at der samlet for enhederne under Børne- og Familieudvalget er overført 33,645 mio. kr. fra 2022 til 2023.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.
Bilag- Budgetopfølgning - decentral Dagtilbud og Undervisning - ej webtilgængelig
- Budgetopfølgning - decentral Børn og Familie - ej webtilgængelig
Børne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
10: Budgetopfølgning pr. 31. juli 2023 for Børne- og Familieudvalgets område
Sagsnr: 22-025565
SagsfremstillingBudgetopfølgningen pr. 31. juli 2023 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet merforbrug på 7,5 mio. kr., hvilket er 0,5 mio. kr. mindre i forhold til forrige budgetopfølgning.
Det samlede merforbrug fordeler sig på:
- Dagtilbud og Undervisning - mindreforbrug på 2,3 mio. kr.
- Børn og Familie - merforbrug på 9,8 mio. kr.
Dagtilbud og Undervisning
Beløb
i hele 1.000 kr. | Korrigeret | Forventet | Afvigelse | Afvigelse |
Dagtilbud og Undervisning - central | 201.748 | 199.548 | -2.300 | -1.300 |
Undervisning | ||||
Specialundervisning/støtte | 16.432 | 14.432 | -2.000 | -2.000 |
STU, FGU og KUI* | 27.682 | 27.082 | -600 | 1.300 |
Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS | 83.905 | 84.605 | 700 | -400 |
Fælles udgifter/indtægter | 15.711 | 16.511 | 700 | 800 |
Dagtilbud | ||||
Dagtilbud/SFO - flere/færre børn | -55.538 | -57.338 | -1.800 | -600 |
Private tilbud - flere/færre børn | 47.844 | 48.144 | 300 | 300 |
Dagplejen | 39.376 | 38.376 | -1.000 | -500 |
Fælles udgifter/indtægter | 7.830 | 6.430 | -1.400 | -1.000 |
Undervisning/dagtilbud | ||||
Mellemkommunal - almen | -553 | 2.747 | 3.300 | 1.300 |
Befordring - special | 19.059 | 18.559 | -500 | -500 |
Dagtilbud og Undervisning - Decentrale enheder | 628.823 | 627.515 | 4.214 | -1.308 |
Dagtilbud og Undervisning i alt | 830.571 | 827.063 | 1.914 | -2.608 |
*STU – Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, FGU – Forberedende GrundUddannelse, KUI – den Kommunale UngeIndsats
Mindreforbruget på 1,0 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning skyldes følgende:
- mindreforbrugpå 1,0 mio. kr. til FGU-elever. Kommunerne afregnes 1 gang om året i juli måned for indskrivningen af FGU-elever året før. Det samlede mindreforbrug på området bliver dermed på 3,7 mio. kr. i 2023.
- mindreforbrugpå 0,9 mio. kr. som følge af mindre indskrivning af STU-elever end tidligere forventet. Det samlede merforbrug på området forventes hermed at blive ca. 3,1 mio. kr.
- mindreforbrugpå netto 2,1 mio. kr. på dagtilbudsområdet, som følge af færre indskrevne børn end budgetlagt
- merforbrug på 2,0 mio. kr. til mellemkommunale betalinger på undervisningsområdet. Merforbruget skyldes både højere udgifter til elever fra RKSK som undervises i andre kommuner, og færre indtægter fra kommuner, som har elever på skoler i RKSK.
- merforbrug på 1,0 mio. kr. som følge af, at der har været flere elever indskrevet på fri- og efterskoler i skoleåret 2022/2023 end forventet ved budgetlægningen.
Børn og Familie
Beløb
i hele 1.000 kr. | Korrigeret | Forventet | Afvigelse | Afvigelse |
Børn og Familie - central | 122.108 | 131.908 | 9.800 | 9.300 |
Anbringelser | 89.211 | 97.011 | 7.800 | 7.800 |
Central refusionsordning SDE | -7.100 | -9.500 | -2.400 | -2.400 |
Øvrige foranstaltninger | 5.272 | 4.672 | -600 | -1.300 |
Forebyggende foranstaltninger | 24.124 | 31.724 | 7.600 | 6.600 |
Sikrede institutioner | 4.989 | 2.789 | -2.200 | -1.000 |
Enkeltydelser/tabt arbejdsfortjeneste | 5.612 | 5.212 | -400 | -400 |
Børn og Familie - Decentrale enheder | 88.404 | 89.148 | 744 | 82 |
I alt | 210.512 | 221.056 | 10.544 | 9.382 |
Merforbruget på 0,5 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning skyldes følgende:
- merforbrug på 1,0 mio. kr. som skyldes fortsat stigende udgifter til aflastningsforanstaltninger på institutioner.
- merforbrug på 1,0 mio. kr. til krisecentre. Området er budgetlagt med 1 mio. kr. ud fra tidligere års udgiftsniveau. Dog er udgifterne i 2022 og nu også i 2023 steget til et niveau omkring de 2 mio. kr. Der er 50% statsrefusion på området, som er medregnet i udgiftsskønnet.
- mindreforbrug på 1,2 mio. kr. til sikrede institutioner. Der er på nuværende tidspunkt ingen unge anbragt på sikrede institutioner. Hvis den situation fortsætter er der yderligere 1,2 mio. kr. i mindreforbrug, når året er gået.
- mindreforbrug på 0,3 mio. kr. som skyldes, at afregningen for drift af Socialtilsyn Midt for tilsyn på plejefamilieområdet er mindre end budgetlagt. Den enkelte kommune afregnes i forhold til antallet af 0 – 17-årige i Region Midt. RKSK's forholdsmæssige andel af Regionens samlede antal 0 – 17-årige har været vigende i de senere år.
Som det fremgår af nedenstående oversigt, er der pr. 1. august 2023 119 anbringelser. Det er 11 færre anbringelser end budgetlagt. Det skal sammenholdes med, at gennemsnitsprisen pr. anbringelse er ca. 108.000 kr. højere end forventet, hvilket giver en forventet merudgift på 7,8 mio. kr.
Lovgrundlag og juridisk vurdering
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har ingen yderligere bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning, herunder orientering om status på handleplanen for Børn og Familie.
Kopier link til punktet - Print
11: Gensidig orientering
Sagsnr: 22-019341
Sagsfremstilling1.
Orientering om anlægsprojekter v/styregruppeformændene.
2.
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget.
Ingen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.
Der blev herudover orienteret om følgende:
- Navneændring fra 0. klasse til børnehaveklasse
- Udbygget digital pladsanvisning
- Status på Ungdomsskolens anlægsprojekt
- Status på ny børnehave i Videbæk
- Budget 2024-2027
6920 Videbæk