Referat: 22. marts 2023 kl. 12:30
Deltagere
- Kristian Andersen
- Dan K. Jørgensen
- Carsten Bjerg
- Marie Kamp From
- Henrik Hammelsvang
- Linda Nielsen
- Niels Kristian Larsen
Referat
- Orientering fra STU-Huset i Tarm
- Godkendelse af dagsorden
- Lokalemæssige udfordringer på Rindum Kjærgaard
- SFO-klubber i Ringkøbing-Skjern kommune
- Budgetlægning på Børne- og Familieudvalgets område for årene 2024 - 2027
- Andel af pædagogisk uddannet personale i dagtilbuddene i 2022
- Ansøgning om nyt navn til Børnehaven Solstrålen i Tarm
- Udbudsproces - Parterapi og Bag Facaden
- Godkendelse af Samarbejdsaftale om børn og unge i psykisk mistrivsel
- Serviceniveau for tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42
- Godkendelse af samarbejdsaftale om en styrket indsats vedr. amning/barnets ernæring i Region Midtjylland
- Borgerrådgiverens beretning 2022
- Overførsel fra 2022 til 2023 vedrørende enheder på Børne- og Familieudvalgets område
- Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb fra 2022 til 2023 på Børne- og Familieudvalgets område
- Budgetopfølgning pr. 28. februar 2023 for Børne- og Familieudvalgets område
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Orientering fra STU-Huset i Tarm
Sagsnr: 22-019341
SagsfremstillingKl. 12.30-13.00 - Dialog og rundvisning i STU-Huset v/afdelingsleder Bettina Fogde.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
2: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget godkendte dagsordenen.
Kopier link til punktet - Print
3: Lokalemæssige udfordringer på Rindum Kjærgaard
Sagsnr: 22-000854
SagsfremstillingSpecialskolen Rindum Kjærgaard oplever mangel på plads som følge af elevtilgang. Børne- og Familieudvalget skal tage stilling til, om der skal fremsendes en indstilling til Økonomiudvalget og Byrådet om at bruge 3,2 mio. kr. i opsparede driftsmidler til en udvidelse af skolens undervisnings-arealer.
I de seneste måneder har der været en tilgang af elever til Rindum Kjærgaard - heraf nogle fra andre kommuner, og nogle som anbringes på lokale bosteder i kommunen. Pr. 1. januar 2023 havde skolen 94 elever. I perioden 2015 - 2021 var der i gennemsnit indskrevet 74 elever på skolen.
Rindum Kjærgaard ligger i den nordvestlige del af Ringkøbing. De fleste af undervisningslokalerne er indrettet i pavilloner, som oprindeligt har fungeret som boliger for flygtninge. Ifølge ledelsen på skolen har man en god beliggenhed med plads til gode udeaktiviteter for eleverne, og selvom mange af bygningerne er gamle og oprindelig indrettet til noget helt andet end skolegang, fungerer det godt i forhold til at skabe de mindre læringsmiljøer, som skolens elevgrupper trives i. Tilgangen af elever har imidlertid givet udfordringer i forhold til at sikre de små læringsmiljøer, mulighed for at trække sig fra fællesskabet og blive skærmet fra konfrontationer og lignende, som skolens elever har brug for. Hertil kommer stor mangel på lokaler til gruppearbejde, lærerforberedelse og møder mv.
Rindum Kjærgaard har på nuværende tidspunkt et forventet overskud på regnskabet for 2023 på ca. 3,8 mio. kr. Driften på skolen er takstfinansieret. Det vil sige, at skolen tildeles midler i forhold til antallet af årselever. Det nuværende overskud er akkumuleret over flere år via overførsler fra et regnskabsår til det næste. Overskuddet skyldes primært en forsigtig økonomisk forvaltning fra skolens ledelse, som havde forventet en nedgang i antallet af elever efter godkendelsen af projektet Nye veje på det specialiserede område, hvor der er fokus på at inkludere flere elever i de almene skoletilbud.
På en skole som Rindum Kjærgaard kan der være forholdsvis stor usikkerhed knyttet til udviklingen i elevtallet. Det er derfor nødvendigt at have en økonomisk buffer, da det ikke altid er muligt at tilpasse personaleforbruget i takt med ændringer i elevtallet - blandt andet på grund af opsigelsesvarsler mv. Administrationen og skolens ledelse vurderer imidlertid, at en buffer på 0,5-1 mio. kr. er fuldt tilstrækkelig i den nuværende situation, hvor der ikke er udsigt til et fald i elevtallet. Det vil derfor være muligt at overføre 3,2 mio. kr. fra driften til finansiering af en udvidelse af skolens fysiske rammer. En sådan overførsel fra drift til anlæg forudsætter imidlertid byrådets godkendelse.
Ejendomscentret har med hjælp fra et eksternt rådgivningsfirma udarbejdet et konkret forslag til, hvorledes der kan skabes mere plads på skolen. Det anbefales at opføre en ny bygning på 200 m² på skolens grund. Bygningen indrettes med 2 større undervisningslokaler med plads til i alt omkring 16 elever, køkken, garderobe og nogle mindre lokaler, der kan bruges til mere afskærmede elevaktiviteter men også til mødevirksomhed mv.
En plantegning, som skitserer den nye bygning, og et overslag på ca. 3,1 mio. kr. over økonomien ekskl. inventar er vedlagt som bilag til punktet. Det anbefales, at der afsættes ca. 0,1 mio. kr. til inventar. Et beløb på 3,2 mio. kr. forventes altså at kunne dække samtlige udgifter i forbindelse med byggeriet - herunder til rådgiverbistand, byggesagsbehandling og inventar.
Godkendes finansieringen af Byrådet den 18. april 2023, forventes byggeriet at kunne færdiggøres i slutningen af 2023.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingGennemføres den anbefalede udvidelse af skolens undervisningsareal forventes først og fremmest en mærkbar forbedring af skolens fysiske undervisningsmiljø til gavn ikke mindst for de elever, som har brug for i perioder at kunne trække sig tilbage fra fællesskabet.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med en indstilling om, at der gives en anlægsbevilling på 3,2 mio. kr. til en tilbygning på Rindum Kjærgaards areal finansieret af skolens driftsbudget inklusiv akkumuleret overførsel i 2023.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
4: SFO-klubber i Ringkøbing-Skjern kommune
Sagsnr: 22-029452
SagsfremstillingMedlemmerne af Børne- og Familieudvalget har fra en ansat i en SFO modtaget en opfordring til at ændre proceduren for indskrivning til SFO-klub. Indskrivningen i SFO-klubberne har generelt været vigende i de senere år. Administrationen anbefaler på den baggrund, at Børne- og Familieudvalget tager stilling til principperne for indskrivning i SFO-klub og drøfter de mulige konsekvenser af udviklingen i indskrivningen til SFO-klubberne.
Principper for indskrivning til fritidstilbud
En medarbejder ved SFO-en på Ringkøbing Skole, afdeling Alkjær, har rettet henvendelse til det politiske niveau i Ringkøbing-Skjern Kommune med en opfordring til at ændre proceduren for indskrivning til SFO-klub. Proceduren ønskes ændret således, at børn optaget i SFO automatisk optages i en eventuel tilknyttet SFO-klub, hvis forældre ikke aktivt udmelder dem, når de starter i 4. klasse.
Ønsket om en ændret procedure begrundes med, at SFO-klubtilbuddet for børnene har positive og forebyggende effekter - herunder i forhold til integration, socialisering og forebyggelse af kriminalitet og inaktivitet. Det gælder især for børn fra familier med anden etnisk kultur.
Administrationen bemærker, at der ikke er oprettet SFO-klubber i sammenhæng med alle SFO'ere, og at det generelle princip i Ringkøbing-Skjern Kommune er, at børn først indskrives i dagtilbud, skole, SFO og fritidstilbud efter anmodning fra forældrene.
Udviklingen i indskrivningen til SFO-klubberne
I Ringkøbing-Skjern Kommune er der oprettet 6 SFO-klubber i sammenhæng med skolefritidsordningerne på skolerne i Skjern, Spjald, Tim, Tarm og på de to afdelinger af Ringkøbing Skole. SFO-klubber er for skolebørn i 4. - 6. klassetrin.
Med den nuværende ressourcetildeling på 0,51 time pr. barn og en grundnormering på 10 timer, skal den enkelte SFO-klub have en normering på mindst 15 børn, for at kunne leve op til den besluttede åbningstid.
Generelt har indskrivningen været vigende i de sidste 3 år. Dels på grund af Covid-19, og dels som følge af det faldende elevtal. Fra 2019 til 2022 har antallet af helårsbørn i SFO-klubber udviklet sig således:
| Spjald | Skjern | Afd. Rindum | Afd. Alkjær | Tim | Tarm | I alt |
2019 | 26 | 22 | 63 | 42 | 31 | 24 | 208 |
2022 | 30 | 13 | 87 | 28 | 31 | 9 | 198 |
Prognose 2023 | 33 | 14 | 74 | 20 | 19 | 7 | 167 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. - 6. kl. 22/23 | 64 | 174 | 146 | 117 | 52 | 129 | 682 |
Dækningsgrad | 52% | 8% | 51% | 17% | 37% | 5% | 24% |
Indskrivning pr. 1. april 2023 | 27 | 14 | 68 | 20 | 13 | 3 | 145 |
Tidligere har der været oprettet SFO-klubber i Hvide Sande, Lem, Videbæk og Vorgod-Barde. Klubberne her blev lukket henholdsvis pr. 1. januar 2015 og 1. juli 2017 som følge af, at indskrivningen over en længere periode var under 15 børn.
Byrådet har tidligere besluttet, at SFO-klubberne skal holde åbent efter skoletid og klubberne skal være åbne på hverdage medmindre skolebestyrelserne beslutter andet. Herudover tilrettelægges den ugentlige åbningstid lokalt efter børn og forældres behov.
Åbningstider:
Afdeling Alkjær:
Mandag til fredag: Efter skoletid til kl. 16.45. Fredag dog til kl. 16.00
Åbent i ugerne 7, 26, 32 og 42 i tidsrummet 10.00 - 15.00.
Afd. Rindum:
Mandag til fredag: Efter skoletid til kl. 17.00. Fredag dog til kl. 16.15
Åbent i ugerne 7, 26, 32 og 42 i tidsrummet 10.00 - 15.00.
1 gang pr. måned holdes der en aftenklub.
Spjald:
Mandag til fredag: Efter skoletid til kl. 17.00. Fredag dog til kl. 15.00
1 gang pr. måned holdes der åbent til kl. 20.00 med spisning.
Tarm:
Mandag til fredag: Efter skoletid til kl. 17.00. Fredag dog til kl. 15.00
Skjern:
Mandag til torsdag: Efter skoletid til kl. 16..30. Tirsdag dog til kl. 19.30
Fredag holdes lukket.
Tim:
Mandag til fredag: Efter skoletid til kl. 16.45. Fredag dog til kl. 16.00.
En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet.
Lovgrundlag og juridisk vurderingFolkeskoleloven og dagtilbudsloven.
ØkonomiDer er afsat et samlet bruttobudget til de 6 SFO-klubber på i alt 2.962.000 kr. Herudover er der afsat 263.000 kr. til aftenklubben ved afdeling Alkjær.
SFO-klubberne er oprettet under folkeskoleloven og dermed er det Byrådet, der fastsætter forældrebetalingen på området. Forældrebetalingsandelen er i 2023 fastsat til 55% af bruttodriftsudgifterne, og forældrebetalingstaksten i 2023 udgør 767 kr. pr. måned i 11 måneder. Der ydes fripladstilskud, men ikke søskendetilskud til pladserne.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter sagen, herunder drøfter om proceduren for indskrivning til SFO-klubberne skal ændres.
BilagIngen bilag.
Beslutning
Børne- og Familieudvalget drøftede sagen, og et flertal besluttede at fastholde den nugældende procedure for indskrivning i SFO-klub.
Niels Christian Larsen ønskede at følge forslaget om en ændret procedure.
Kopier link til punktet - Print
5: Budgetlægning på Børne- og Familieudvalgets område for årene 2024 - 2027
Sagsnr: 22-026736
SagsfremstillingPå mødet den 22. februar 2023 tog Udvalget Økonomiudvalgets budgetlægningsprocedure for perioden 2024 - 2027 til efterretning. Herudover tog Udvalget en indledende drøftelse af konkrete emner til belysning af udmøntning af effektiviseringsrammen.
Ud fra den fastsatte tidsplan holder Børne- og Familieudvalget møde 12. april 2023 med FagMED Dagtilbud og Undervisning og FagMED Børn og Familie. Forslag/signaler herfra vil blive forelagt på Udvalgets næste møde den 19. april 2023.
Administrationen har foreløbig følgende forslag til nye drifts- og anlægsønsker:
Driftsønsker:
Dagtilbud og Undervisning
Børn og Familie
Anlægsønsker:
Dagtilbud og Undervisning
- STU-huset, Tarm
- Indeklimaplan på skole- og dagtilbudsområdet
Børn og Familie
- Inventar til ny tandlægeklinik i Skjern
Herudover har administrationen udarbejdet et foreløbigt oplæg til håndteringen af effektiviseringsrammen for både Dagtilbud og Undervisning og Børn og Familie.
Børne- og Familieudvalgets samlede effektiviseringsramme er udmøntet således:
Hele 1.000 kr. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Børn og Familie | 500 | 1000 | 1500 | 2000 |
Dagtilbud | 1.100 | 2.200 | 3.300 | 4.400 |
Undervisning | 2.314 | 4.633 | 6.942 | 9.256 |
Ramme i alt | 3.914 | 7.833 | 11.742 | 15.656 |
Børn og Familie:
Fagchefen for Børn og Familie fremlægger forslag til udmøntning af effektiviseringsrammen for årene 2024 - 2027. Forslagene er vedlagt som bilag.
Dagtilbud:
Hele 1.000 kr. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Bemærkninger |
Ændring i uddannelsesandel | 67/33 | 65/35 | 62/38 | 60/40 | Tildelingen er 70/30 i 2023 |
Netto reduktion i tildeling | 900 | 1.525 | 2.450 | 3.100 | |
Pæd. praktikanter - netto | 300 | 300 | 300 | 300 | Baseret ud fra sidste 3 års regnskaber |
PA - elever - netto | 225 | 225 | 225 | 225 | Baseret ud fra sidste 3 års regnskaber |
1,5 mio. kr. pulje | 354 | 354 | 354 | 354 | |
Vgst. % = 500.000 kr. pr. pct.point | 0 | 500 | 1000 | 1500 | Forældreandel i 2023 = 22% |
Forslag i alt - Dagtilbud | 1.779 | 2.904 | 4.329 | 5.479 |
Undervisning:
Hele 1.000 kr. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Bemærkninger |
Rest af "løft af folkeskolen" | 500 | 500 |
| ||
Aftenklub - Alkjær | 263 | 263 | 263 | 263 | Klubben benyttes primært af børn fra 7. og 8. årgang. Alternativ er Ungdomsskolens klubaktiviteter |
SFO-klub Tarm - netto | 115 | 115 | 115 | 115 | Foreslås nedlagt p.g.a. lav indskrivning |
FGU | 2.700 | 2.700 | Forventet budgetoverskud | ||
Modtageklasser | 2.400 | 2.400 | 2.400 | Reduktion af 3 MOD-klasser på Skolen i Skjern | |
Forslag i alt - Undervisning | 378 | 2.778 | 5.978 | 5.978 |
|
En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiØkonomi bemærker, at der af Byrådets budgetprocedure fremgår:
Ethvert forslag til nye tiltag/aktivitetsændringer skal modsvares af et kompenserende finansieringsforslag.
Der skal gøres opmærksom på, at de kompenserende finansieringsforslag til eventuelle nye tiltag/aktivitetsændringer kommer ud over de forslag, der fremlægges til effektiviseringsrammen.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter sagen og afgiver signaler til det videre arbejde.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget drøftede sagen og afgav signaler til det videre arbejde.
Kopier link til punktet - Print
6: Andel af pædagogisk uddannet personale i dagtilbuddene i 2022
Sagsnr: 20-007851
SagsfremstillingBørne- og Familieudvalget besluttede tilbage i maj måned 2021 at hæve andelen af uddannet personale i dagtilbuddene fra 60% i 2021 til 85% i 2024.
Efterfølgende er beslutningen ændret til, at andelen af uddannede i dagtilbuddene hæves fra 65% i 2022 til 70% i 2023. Hvorefter andelen beholdes på 70% i årene fremover.
Administrationen har opgjort andelen af pædagogisk uddannet personale i 2022 ud fra de afholdte lønninger. Dagtilbudslederens timer er ikke medtaget i opgørelsen.
Opgørelsen pr. dagtilbud kan ses i vedlagte bilag, sammen med de tilsvarende opgørelser fra 2020 og 2021.
Den samlede opgørelse viser:
Regnskabsår | 2020 | 2021 | 2022 |
Andel af uddannet personale | 61% | 63% | 61% |
Oversigten viser, at dagtilbuddene under et ikke har formået at hæve andelen af uddannet personale til de ønskede 65% i 2022.
Der er dog en stor spredning i andelen pr. dagtilbud fra den laveste andel på 34% til den højeste andel på 85%.
Procentandelen er udregnet ud af 316 fuldtidsstillinger. De 61% pædagogisk uddannet personale udgør derfor 194 fuldtidsstillinger. Det er 11 fuldtidsstillinger færre end målsætningen om 65% uddannet personale.
En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiØkonomi bemærker, at de statslige puljemidler forventes at udgøre 12 mio. kr. i 2023. Beløbet, der beregnes ud fra RKSK's antal 0 - 5 årige i forhold til landets antal 0 - 5 årige, er ikke udmeldt til kommunerne på nuværende tidspunkt. Fra 2024 overgår den statslige finansiering fra puljemidler til udbetaling gennem den kommunale udligningsordning (bloktilskud).
Til budgetlægningen for 2023 og overslagsårene besluttede Byrådet, at stigningen i puljemidlerne til minimumsnormering fra 2022 til 2023 og 2024 ikke tilføres dagtilbuddene. Dog blev der tilført 1 mio. kr. til dagtilbudsområdet i 2023 og overslagsårene, som er brugt til finansiering af stigningen i andelen af uddannet personale fra 65% i 2022 til 70% i 2023.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at oversigten tages til efterretning.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
7: Ansøgning om nyt navn til Børnehaven Solstrålen i Tarm
Sagsnr: 23-005158
SagsfremstillingAdministrationen har den 28. februar 2023 modtaget ansøgning om navneændring fra forældrebestyrelsen for Børnehaven Solstrålen i Tarm.
Forældrebestyrelsen begrunder deres ønske om navneændring med, at i august måned 2022 blev der oprettet en vuggestue i Solstrålen, og derfor er det misvisende, at de i pladsanvisningssystemet hedder Børnehaven Solstrålen, da de både har vuggestue og børnehave.
I daglig tale kalder de sig Solstrålen, på skiltet ved vejen og ved parkeringspladsen, står der Solstrålen.
Forældrebestyrelsen ønsker derfor, at ordet Børnehave slettes, så de fremover kun hedder Solstrålen.
Børne- og Familieudvalget har tidligere besluttet, at navne på skoler og dagtilbud skal have en geografisk reference.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIfølge Jura og Udbud, er der ikke nogen rettigheder, som krænkes ved at navngive tilbuddet Solstrålen eller Solstrålen Tarm.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter ansøgningen.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget besluttede at imødekomme ansøgningen, dog således at navnet ændres til Solstrålen Tarm.
Kopier link til punktet - Print
8LUKKET PUNKT: Udbudsproces - Parterapi og Bag Facaden
Sagsnr: 23-003089
BeslutningBørne- og Familieudvalget tog kriterierne 1-7 til efterretning og besluttede, at kriterierne 8 (800kr.), 9 og 10 skal gøre sig gældende for indsatserne fremover. Kriterium 11 formuleres som en mulighed.
Kopier link til punktet - Print
9: Godkendelse af Samarbejdsaftale om børn og unge i psykisk mistrivsel
Sagsnr: 23-005353
SagsfremstillingMental sundhed hos børn og unge samt børn og unge i psykisk mistrivsel er et væsentligt prioriteret fokusområde i både Sundhedssamarbejdsudvalget i Midtjylland samt de politiske sundhedsklynger i Midtjylland. Sundhedssamarbejdsudvalget har derfor mandag den 19. december 2022 godkendt Samarbejdsaftale om børn og unge i psykisk mistrivsel og anbefalede i den sammenhæng de 19 byråd i Midtjylland og regionsrådet at godkende samarbejdsaftalen, da den vil være et væsentligt skridt mod et nærmere samarbejde om den pågældende målgruppe.
En væsentlig udfordring for børn og unge med psykisk mistrivsel eller psykisk sygdom er, at aktørerne ikke i tilstrækkelig grad kommunikerer og koordinerer indsatser og forløb. Der er således i dag ikke en robust infrastruktur, som understøtter kommunikation og koordination på tværs af aktørerne.
Formålet med samarbejdsaftalen er at sikre at de aktører, der arbejder med målgruppen, kan understøtte hinanden med henblik på, at børn og unge i psykisk mistrivsel får et bedre og mere sammenhængende forløb.
Samarbejdsaftalen skal således bidrage til:
- at borgerne oplever et sammenhængende forløb af høj kvalitet, hvor indsatserne er samtidige og koordinerede mellem parterne ud fra borgerens behov
- at skabe tydelige kommunikationsveje mellem kommunerne, de praktiserende læger og Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling
- at understøtte implementeringen af Sundhedsstyrelsens forløbsprogrammer for børn og unge med psykiske lidelse.
Aftalen skal derigennem understøtte samarbejdet om at realisere målet i sundhedsaftalen om at mindske mistrivsel hos børn og unge.
Samarbejdsaftale om børn og unge i psykisk mistrivsel
Aftalen består af tre delindsatser:
- Implementering af Sundhedsstyrelsens forløbsprogrammer for børn og unge med psykisk sygdom med fokus på de generiske anbefalinger, der vedrører det tværsektorielle samarbejde.
- Oprettelse af en elektronisk kommunikationsvej mellem almen praksis og kommuner om børn og unge i psykisk mistrivsel med henblik på at styrke samarbejdet og dialogen.
- Rådgivning fra Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling. Der tilbydes blandt andet faste kontaktpersoner og faste mødetidspunkter for sparring og rådgivning.
Delindsatserne bygger på eksisterende positive erfaringer fra en række satspuljeprojekter samt eksisterende tilbud i nogle kommuner. Konkret vil samarbejdsaftalen samlet betyde, at region, kommuner og almen praksis forpligter sig til at samarbejde og koordinere om barnet/den unge på tværs af sektorgrænser på baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger herom samt at stå til rådighed for hinanden til faglig sparring og rådgivning for at koordinere og tilbyde den bedste indsats til barnet/den unge på rette tidspunkt.
Samarbejdsaftalen stiller ikke direkte krav til serviceniveauet i kommunerne og forholder sig ikke til de konkrete indsatser, der eventuelt iværksættes i kommunerne, hos de praktiserende læger eller i Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling.
Videre proces
Der udarbejdes en administrativ status på implementering af samarbejdsaftalen hvert 2. år.
Lovgrundlag og juridisk vurdering
Ingen bemærkninger
ØkonomiI forbindelse med implementeringen af samarbejdsaftalen vil der være driftsudgifter til NOVAX. Udgiften kendes først, når den endelige implementering er fastlagt ultimo juni 2023.
EffektvurderingIngen bemærkninger
IndstillingAdministrationen anmoder Børne- og Familieudvalget om at godkende vedlagte samarbejdsaftale
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling. Udvalget orienteres på et senere tidspunkt om konkrete erfaringer med samarbejdsaftalen.
Kopier link til punktet - Print
10: Serviceniveau for tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42
Sagsnr: 22-024096
SagsfremstillingServicelovens § 138 giver en generel hjemmel for kommunalbestyrelsen til at fastsætte serviceniveauer for den lokale udmøntning af hjælp efter loven.
Den enkelte kommunalbestyrelse har mulighed for at vælge forskellige sammensætninger af løsninger og forskellige faglige metoder. Dette indebærer, at kommunalbestyrelsen på visse områder kan fastsætte lokale kvalitetsstandarder, retningslinjer eller lokale serviceniveauer, der beskriver, hvilken type hjælp der typisk gives i forhold til bestemte typer af behov eller målgrupper.
Ifølge servicelovens § 42 skal kommunalbestyrelsen yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
Ydelsen er betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at barnet passes i hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller faderen, der passer det.
Hvorvidt barnet er omfattet af reglerne for tabt arbejdsfortjeneste efter Servicelovens § 42 beror altid på en konkret og individuel, socialfaglig vurdering.
For kommunens borgere vil et politisk vedtaget serviceniveau for tabt arbejdsfortjeneste sikre, at borgerne oplever en højere grad af ensartethed i sagsbehandlingen og i afgørelserne, og det vil gøre det mere gennemskueligt, hvordan sagsbehandlingen forløber, og hvad man kan modtage i hvilke situationer.
Efter politisk godkendelse vil serviceniveauet blive offentliggjort på kommunens hjemmeside.
Det foreslåede serviceniveau er udarbejdet med inddragelse af lovgivning og tilhørende vejledninger og bekendtgørelser, Ankestyrelsens praksis samt erfaringsudveksling med andre kommuner.
Serviceniveauet har været i høring i Ringkøbing-Skjern Kommunes Handicapråd, der ser positivt på materialet. Se vedlagte høringssvar.
Lovgrundlag og juridisk vurderingServicelovens § 42.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi oplyser, at bruttodriftsudgiften de seneste 5 år har været følgende:
Der er 50% statsrefusion på udgifterne.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen anmoder Børne- og Familieudvalget om at godkende vedlagte serviceniveau for tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42.
Bilag- Bilag 1_Serviceniveau Kompensation for Tabt Arbejdsfortjeneste efter Servicelovens § 42 (webtilgængelig)
- Bilag 2_Handicaprådets høringssvar over serviceniveau for kompensation for tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 (webtilgængelig)
Børne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
11: Godkendelse af samarbejdsaftale om en styrket indsats vedr. amning/barnets ernæring i Region Midtjylland
Sagsnr: 23-005425
SagsfremstillingSundhedssamarbejdsudvalget i Midtjylland godkendte på sit møde d. 19. december ’Samarbejdsaftale om en styrket indsats vedrørende amning/barnets ernæring i Region Midtjylland’. Samarbejdsudvalget anbefaler i den sammenhæng de 19 byråd og regionsrådet at godkende samarbejdsaftalen.
Som et led i sundhedsaftalesamarbejdet mellem regionen, kommunerne og praksissektoren blev det tværfaglige forum Fødeplanudvalget etableret. Fødeplanudvalget har på baggrund af den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) identificeret muligheder for forbedring indenfor amning/barnets ernæring og forældre- og fødselsforberedelse.
Hovedparten af de gravide har et ønske om at amme deres nyfødte barn. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at spædbørn ammes fuldt, til de er omkring 6 måneder. De nuværende tal viser, at den gennemsnitlige varighed af amning efter barnets fødsel i Region Midtjylland er en del under Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
På baggrund at inputs til at styrke indsatsen, har Fødeplanudvalget udarbejdet et udkast til en samarbejdsaftale om en styrket indsats vedrørende amning/barnets ernæring i Region Midtjylland. Samarbejdsaftalen danner rammen om en række indsatser, der tilsammen har til formål at opnå en øget ammefrekvens og en øget brugeroplevet kvalitet. Indsatserne i samarbejdsaftalen er:
- Udarbejdelse af en faglig ramme for en styrket indsats vedr. amning/barnets ernæring.
- Styrkede kompetencer 1 – øget andel certificerede ammekonsulenter.
- Styrkede kompetencer 2 – fælles kompetenceudvikling med sigte på et højt basiskompetenceniveau.
- Etablering af implementeringsnetværk med fokus på amning.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiHovedprincippet er, at parterne afholder egne udgifter relateret til aktiviteterne i samarbejdsaftalen. Det forventes umiddelbart ikke, at der er større udgifter forbundet med implementering af samarbejdsaftalen i RKSK, da Sundhedsplejen allerede har fire certificerede ammekonsulenter.
Viden og Strategi, Økonomi har ingen yderligere bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen anmoder Børne- og Familieudvalget om at godkende vedlagte samarbejdsaftale.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
12: Borgerrådgiverens beretning 2022
Sagsnr: 23-003654
SagsfremstillingBorgerrådgiverfunktionen blev etableret i april 2022. Funktionen har til formål at styrke dialogen mellem borgere og kommunen, når denne er gået i hårdknude. Borgerrådgiveren fungerer som borgernes stifinder, vejleder, mægler og bisidder i mødet med det kommunale system og sørger for at omsætte erfaringerne til læring i organisationen.
Borgerrådgiveren referer direkte til Byrådet, og udarbejder i den forbindelse en årlig beretning om sit arbejde.
Borgerrådgiveren aflægger nu sin første beretning, for året 2022.
Borgerrådgiver Mia Uldum Lundsberg deltager og står til rådighed ved spørgsmål/drøftelser.
Lovgrundlag og juridisk vurderingKommunestyrelseslovens § 65 e: ”Kommunalbestyrelsen kan i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion, der ikke henhører under de stående udvalgs eller økonomiudvalgets umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Lederen af borgerrådgiverfunktionen ansættes og afskediges af kommunalbestyrelsen. ”
[…] ”Stk. 4. Borgerrådgiverfunktionen kan kun varetage opgaver vedrørende rådgivning og vejledning af borgerne og vedrørende tilsyn med kommunens administration.”
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingTil orientering til Børne- og Familieudvalget.
BilagBeslutning
Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
13: Overførsel fra 2022 til 2023 vedrørende enheder på Børne- og Familieudvalgets område
Sagsnr: 23-002524
SagsfremstillingAdministrationen har opgjort enhedernes akkumulerede over- og underskud for 2022.
De samlede overførselsbeløb for enhederne beløber sig til følgende:
Hele 1.000 kr. | Korrigeret budget 2022 ekskl. overførsel | Regnskabs-forbrug 2022 | Resultat 2022- = merforbrug | Overførsel fra 2021 til 2022 | Overførsel fra 2022 til 2023 |
Undervisning - decentral | 448.460 | 456.649 | -8.189 | 26.480 | 18.291 |
Dagtilbud - decentral | 167.710 | 169.978 | -2.268 | 10.169 | 7.901 |
Dagtilbud og Undervisning - distrikter | 7.382 | 7.931 | -549 | 4.637 | 4.088 |
Dagtilbud og Undervisning - central | 8.890 | 10.495 | -1.605 | 3.387 | 1.782 |
Børn og Familie - decentral | 87.013 | 86.511 | 502 | 2.865 | 3.367 |
I alt | 719.455 | 731.564 | -12.109 | 47.538 | 35.429 |
De enkelte enheders overførselsbeløb fremgår af vedlagte bilag.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiSåfremt der mod forventning opstår akkumulerede underskud skal enheden fremlægge en redegørelse for årsagerne til underskuddet, samt en handleplan for, hvordan underskuddet påtænkes udlignet.
Økonomi har defineret det således, at der indhentes bemærkninger fra enhederne, hvis underskuddet er over 100.000 kr.
Ud over de indhentede bemærkninger, er der tidligere indgået afdragsordninger med:
- Børnehaven Gl. Kongevej, Videbæk
- Vorgod-Barde Skole
- Lem St. Skole
Disse tre enheders overførsel fra 2022 til 2023 følger den indgåede afdragsordning.
Derimod indhentes der ikke bemærkninger fra enhederne omkring overførsel af overskud.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at sagen oversendes til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om, at der på Børne- og Familieudvalgets område overføres 35,429 mio. kr. fra 2022 til 2023.
Bilag- Overførsel fra 2022 til 2023 på enheder under Børne- og Familieudvalget - ej webtilgængelig
- Redegørelser underskud - ej webtilgængelig
Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
14: Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb fra 2022 til 2023 på Børne- og Familieudvalgets område
Sagsnr: 23-005101
SagsfremstillingVed den tekniske regnskabsafslutning for 2022 skal fagudvalgene søge om overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb på de anlægsprojekter, der med udgangen af året ikke er afsluttet, eller ikke er igangsat endnu. Ansøgningen om overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb skal godkendes af Byrådet.
Administrationen har udarbejdet en detaljeret oversigt over de ikke-afsluttede anlægsprojekter. Det fremgår heraf, at der søges om overførsel af et samlet beløb på 65,327 mio. kr. Til sammenligning var overførslen fra 2021 til 2022 på 47,8 mio. kr.
De største overførsler er vedrørende følgende anlægsprojekter:
- 7,7 mio. kr. vedr. renovering af Tim skole. Projektet forventes afsluttet i 2023.
- 8,9 mio. kr. vedr. renovering/ombygning af Tarm skole. Projektet er igangsat.
- 16,5 mio. kr. vedr. nye lokaler til Ungdomsskolen.
De øvrige overførselsbeløb fremgår af vedlagte bilag.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at sagen oversendes til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om, at der bevilges 65,327 mio. kr. i 2023 til færdiggørelse af anlægsprojekter, jævnfør vedlagte bilag.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
15: Budgetopfølgning pr. 28. februar 2023 for Børne- og Familieudvalgets område
Sagsnr: 22-025503
SagsfremstillingBudgetopfølgningen pr. 28. februar 2023 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet merforbrug på 2,4 mio. kr.
Det samlede merforbrug fordeler sig på:
- Dagtilbud og Undervisning - mindreforbrug på 1,3 mio. kr.
- Børn og Familie - merforbrug på 3,7 mio. kr.
Dagtilbud og Undervisning
Beløb
i hele 1.000 kr. | Korrigeret | Forventet | Afvigelse | Afvigelse |
Centrale områder | 201.310 | 200.010 | -1.300 | -1.300 |
Undervisning | ||||
Specialundervisning/støtte | 14.506 | 11.206 | -3.300 | -3.300 |
STU, FGU og KUI | 27.682 | 29.982 | 2.300 | 2.300 |
Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS | 83.905 | 83.505 | -400 | -400 |
Fælles udgifter/indtægter | 16.455 | 17.155 | 700 | 700 |
Dagtilbud | ||||
Dagtilbud/SFO - flere/færre børn | -55.203 | -55.203 | 0 | 0 |
Private tilbud - flere/færre børn | 47.844 | 47.844 | 0 | 0 |
Dagplejen | 39.315 | 39.315 | 0 | 0 |
Fælles udgifter/indtægter | 8.288 | 7.688 | -600 | -600 |
Undervisning/dagtilbud | ||||
Mellemkommunal - almen | -553 | -553 | 0 | 0 |
Befordring - special | 19.071 | 19.071 | 0 | 0 |
Decentrale områder | 630.251 | 630.251 | 0 | 0 |
Dagtilbud og Undervisning i alt | 831.561 | 830.261 | -1.300 | -1.300 |
Resultatet er det samme som ved forrige budgetopfølgning.
Børn og Familie
Beløb
i hele 1.000 kr. | Korrigeret | Forventet | Afvigelse | Afvigelse |
Centrale områder | 122.054 | 125.754 | 3.700 | 3.700 |
Anbringelser | 89.211 | 91.411 | 2.200 | 1.200 |
Central refusionsordning SDE | -7.100 | -8.100 | -1.000 | 0 |
Øvrige foranstaltninger | 5.272 | 4.272 | -1.000 | -1.000 |
Forebyggende foranstaltninger | 24.070 | 28.070 | 4.000 | 4.000 |
Sikrede institutioner | 4.989 | 4.989 | 0 | 0 |
Enkeltydelser/tabt arbejdsfortjeneste | 5.612 | 5.112 | -500 | -500 |
Decentrale områder | 87.974 | 87.974 | 0 | 0 |
I alt | 210.028 | 213.728 | 3.700 | 3.700 |
Resultatet er det samme som ved forrige budgetopfølgning. Tallene for anbringelsesområdet og den centrale refusionsordning er dog justeret med 1 mio. kr. i hver sin retning.
Som det fremgår af nedenstående oversigt, er der pr. 1. marts 2023 123 anbringelser. Det er 7 færre end budgetlagt. Det skal sammenholdes med, at gennemsnitsprisen pr. anbringelse er højere end forventet, hvilket giver en forventet merudgift på 2,2 mio. kr.
Lovgrundlag og juridisk vurdering
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har ingen yderligere bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
16: Gensidig orientering
Sagsnr: 22-019341
Sagsfremstilling1.
Orientering om anlægsprojekter ved styregruppeformændene.
2.
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget.
Ingen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.
Der blev herudover orienteret om følgende:
- Henvendelse vedrørende bekymring for børn i særlige udfordringer
- Unges mulighed for mesterlære efter 7. klasse
6920 Videbæk