Referat: 16. november 2022 kl. 13:00
Deltagere
- Dan K. Jørgensen
- Kristian Andersen
- Henrik Hammelsvang
- Marie Kamp From
- Niels Kristian Larsen
- Linda Nielsen
- Carsten Bjerg
Referat
- Rundvisning på Rækker Mølle Helhed
- Godkendelse af dagsorden
- Udpegning af repræsentant for Børne- og Familieudvalget til styregruppe for projektet vedrørende samling af Hvide Sande Skoles afdelinger
- Årsberetning for 10'eren 2021 - 2022
- Orientering til Børne- og Familieudvalget vedrørende overholdelse af sagsbehandlingsfrister i Socialrådgivningen, Børn og Familie
- Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2022 for decentrale enheder under Børne- og Familieudvalget
- Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2022 for Børne- og Familieudvalgets område
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Rundvisning på Rækker Mølle Helhed
Sagsnr: 21-022177
SagsfremstillingKl. 13.00-13.30 er der rundvisning på Rækker Mølle Skolen og i Børnehaven Lærkereden.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget blev vist rundt.
Fraværende- Kristian Andersen ()
Kopier link til punktet - Print
2: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget godkendte dagsordenen.
Fraværende- Kristian Andersen ()
Kopier link til punktet - Print
3: Udpegning af repræsentant for Børne- og Familieudvalget til styregruppe for projektet vedrørende samling af Hvide Sande Skoles afdelinger
Sagsnr: 22-022904
SagsfremstillingPå anlægsbudgettet er der i 2024 afsat et rådighedsbeløb på 10,089 mio. kr. til samling af Hvide Sande Skoles afdelinger. Børne- og Familieudvalget skal udpege en repræsentant til en styregruppe for projektet.
Hvide Sande Skole er fordelt på 2 afdelinger: Afdeling Fjordskolen for elever på 0. - 3. årgang og
Afdeling Skolevej for elever på 4. - 9. årgang. De senere års fald i elevtallet har imidlertid givet
anledning til overvejelser om, hvorvidt alle elever kan samles på én matrikel.
Skolebestyrelsen og ledelsen for Hvide Sande Skole har gjort opmærksom på, at der kan
være både pædagogiske og driftsmæssige fordele ved en samling.
Ejendomscentret har undersøgt mulighederne for at samle de to afdelinger. Børne- og Familieudvalget og Økonomiudvalget har efterfølgende i 2019 besluttet, at der kunne arbejdes videres med en løsning, hvor alle elever og medarbejdere samles på afdeling Skolevej, og hvor der også bliver gennemført en omfattende renovering af faglokaler og af skolegården.
Efterfølgende er det på flere af Byrådets budgetkonferencer aftalt at afsætte rådighedsbeløb til projektet. Senest blev det i august 2022 aftalt at afsætte 10,089 mio. kr. i 2024 og 18,6 mio. kr. efter 2026. Der er Ejendomscentrets vurdering, at et projekt, som alene har til formål at samle alle elever og medarbejdere på Afdeling Skolevej - herunder etablering af en ny SFO-afdeling, vil kunne gennemføres for det afsatte rådighedsbeløb i 2024.
Administrationen anbefaler, at der nedsættes en styregruppe for projektet. Styregruppen skal udarbejde et programoplæg til godkendelse i Udvalget og siden sikre gennemførelsen af projektet i henhold til aftalte målsætninger, tidsplan og succeskriterier. Styregruppen skal undervejs tage stilling til eventuelle afvigelser, ekstraomkostninger og ændringer i forhold til det aftalte projektgrundlag.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingUd fra en undervisningsmæssig betragtning vil det være en fordel at have alle elever samlet på
den samme matrikel. Hertil kommer nogle økonomiske gevinster i form af besparelser
på energiforbrug, ejendomsvedligeholdelse mv. Endelig vil en samling frigøre bygninger og
arealer, som så kan anvendes til andre formål.
Administrationen indstiller, at der nedsættes en styregruppe for projektet, og at Udvalget udpeger en repræsentant til styregruppen.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familiudvalget besluttede, at der nedsættes en styregruppe og udpegede Kristian Andersen som repræsentant for Børne- og Familieudvalget.
Fraværende- Kristian Andersen ()
Kopier link til punktet - Print
4: Årsberetning for 10'eren 2021 - 2022
Sagsnr: 22-022899
SagsfremstillingUddannelsescenter Ringkøbing-Skjern (UCRS) varetager 10. klasseundervisningen i Ringkøbing-Skjern Kommune efter overenskomst med kommunen. Tilbuddet har fået navnet 10'eren. Ifølge driftsoverenskomstens § 16 skal UCRS hvert år fremsende en årsberetning. Årsberetningen for skoleåret 2021-2022, der er vedlagt som bilag, indeholder beskrivelser af 10'erens ledelse og struktur, foruden oplysninger om elevtal, evalueringsmetoder, resultater, overgangsfrekvenser til ungdomsuddannelser samt UCRS's vurdering af erfaringer og udfordringer.
Aftalen med UCRS er flere gange blevet revideret, senest i 2021, hvor betalingen til UCRS blev forhøjet med omkring 0,7 mio. kr. pr. år efter en forhandling. Ifølge UCRS havde det gennem alle årene været umuligt at drive 10’eren på en måde, som var økonomisk bæredygtig. Udfordringen havde især været, at en meget stor andel af elever havde diagnoser, psykiske vanskeligheder, mangelfulde danskkundskaber mv. og derfor behov for ekstra støtte. UCRS havde på den baggrund ønsket en forhøjelse af betalingen fra kommunen.
Skoleåret 2021-2022 er det 7. år, hvor UCRS har stået for driften af 10. klasse i Ringkøbing-Skjern Kommune.
I årsberetningen for skoleåret 2021-2022 gøres der rede for skoletilbuddets synlige resultater i form af faglig løfteevne og overgangsfrekvens til ungdomsuddannelserne. Det er i høj grad lykkedes at løfte eleverne fagligt, og det lykkedes også i høj grad at gøre eleverne klar til en erhvervsuddannelse. En meget stor andel af eleverne (50%) vælger at søge ind på en erhvervsuddannelse.
Beretningen for 2021-2022 bærer dog også tydeligt præg af, at UCRS i stigende grad oplever, at elevgruppen er udfordret på forskellige måder, og at dette stiller meget store krav til indsatsen fra skolens side.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiØkonomi bemærker, at der i 2022 er afregnet for 102 elever i perioden 1.1.-31.7. og for 81 elever i perioden 1.8.31.12. Afregningen beløber sig til i alt 5,996 mio. kr.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager beretningen til efterretning.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget tog beretningen til efterretning.
- Kristian Andersen ()
Kopier link til punktet - Print
5: Orientering til Børne- og Familieudvalget vedrørende overholdelse af sagsbehandlingsfrister i Socialrådgivningen, Børn og Familie
Sagsnr: 15-012606
SagsfremstillingI oktober 2017 godkendte Børne- og Familieudvalget sagsbehandlingsfrister for Socialrådgivningens område. Udvalget besluttede, at der hvert år udarbejdes en måling på udvalgte sagsområder, så udvalget kan følge og regulere serviceniveauet.
Socialrådgivningens sagsbehandlingsfrister er offentliggjort på kommunens hjemmeside: https://www.rksk.dk/om-kommunen/organisation/sagsbehandlingsfrister
Den enkelte rådgiver er bekendt med sagsbehandlingsfristerne og ved, hvordan der skal ageres, hvis der sker overskridelser. Denne viden får medarbejderne fra lovgivningssystemet Schultz.
For perioden 1. oktober 2021 til 1. oktober 2022 er der følgende overskridelser af sagsbehandlingsfrister:
Hjemmetræning § 32a | 0 overskridelser |
Merudgifter børn § 41 | 0 overskridelser |
Tabt arbejdsfortjeneste § 42 | 2 overskridelser |
Ledsagelse for børn og unge mellem 12-18 år | 0 overskridelser |
Udarbejdelse af Børnefaglig undersøgelse § 50 | 30 overskridelser |
Økonomisk støtte § 52a stk.1 nr.1 | 0 overskridelser |
Afløsning eller aflastning § 84 stk. 1 jf. § 44 | 0 overskridelser |
Ligesom sidste år er de fleste overskridelser af tidsfristerne på udarbejdelse af Børnefaglige undersøgelser. Tallet for overskridelse af tidsfristen er faldet fra 49 ved sidste års opfølgning til 30 ved dette års opfølgning.
Der er truffet afgørelse om udarbejdelse af 162 Børnefaglige undersøgelser i perioden.
Der kan være flere årsager til, at tidsfristen overskrides:
- Aftaler om eksempelvis børnesamtaler, partshøringer, samarbejdsmøder, herunder inddragelse af anden ekspertise, udsættes eller aflyses.
- Der er ventetid på materiale til belysning af barnets og familiens forhold.
- Socialrådgivningens organisering indebærer, at der sker et sagsbehandlerskifte fra den, der træffer afgørelse om udarbejdelse, til den der skal udarbejde den børnefaglige undersøgelse.
Tidsrammen for udarbejdelse af en Børnefaglig undersøgelse er 4 måneder (beregnet fra den dato, underretningen modtages). Hvis det vurderes nødvendigt, iværksættes der indsatser sideløbende med, at den børnefaglige undersøgelse udarbejdes.
Socialrådgivningen arbejder på at overholde sine tidsfrister herunder på at ændre sin organisering, så børn og familier kommer til at opleve mere sammenhængende sagsbehandlingsforløb.
Lovgrundlag og juridisk vurderingRetssikkerhedsloven § 3
- stk. 1: Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
- stk. 2: Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.
Ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager orienteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familiudvalget tog orienteringen til efterretning.
Fraværende- Kristian Andersen ()
Kopier link til punktet - Print
6: Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2022 for decentrale enheder under Børne- og Familieudvalget
Sagsnr: 21-027320
SagsfremstillingAdministrationen fremsender budgetopfølgning pr. 31. oktober 2022 for de decentrale aftaleenheder under Børne- og Familieudvalget.
Der udarbejdes budgetopfølgninger til politisk behandling 3 gange årligt for de decentrale aftaleenheder. Det er pr. 31. marts, 31. juli og 31. oktober.
For Børne- og Familieudvalget gælder dette for skoler, skolefritidsordninger og dagtilbud under Dagtilbud og Undervisning samt for enhederne under Børn og Familie.
Budgetopfølgningerne er udarbejdet af de decentrale ledere med bistand fra økonomikonsulenterne i Viden og Strategi. Budgetopfølgningerne er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2022, men eksklusiv overførsler fra 2021. Et mer- eller mindreforbrug er således udtryk for, om enheden bruger mere eller mindre af deres indeværende års budget.
Budgetopfølgningen for de decentrale enheder udviser et samlet merforbrug på 7,604 mio. kr.
Hele 1.000 kr.+ = mindreforbrug - = merforbrug | Budgetramme 2022 eksklusiv overførsel | Forventet forbrug i 2022 pr. 31.10.2022 | Afvigelse pr. 31.10.2022 | |
Dagtilbud og Undervisning | ||||
Folkeskoler og specialskoler | 375.372 | 381.007 | - 5.635 | |
Skolefritidsordninger | 42.549 | 42.960 | - 411 | |
UU, STU-huset og Ungdomsskolen | 29.114 | 29.817 | - 703 | |
Dagtilbud | 162.705 | 164.580 | - 1.875 | |
Distrikter | 8.198 | 7.918 | 280 | |
Børn og Familie | 86.506 | 85.766 | 740 | |
Børne- og Familieudvalget i alt | 704.444 | 712.048 | - 7.604 |
Til sammenligning udviste budgetopfølgningen pr. 31. juli 2022 for de decentrale enheder et samlet merforbrug på 0,244 mio. kr.
Den største afvigelse er samlet set sket på folkeskolerne, hvor det forventede merforbrug er steget fra 0,9 mio. kr. pr. juli måned til 5,6 mio. kr. pr. oktober måned. For langt de fleste enheders vedkommende dækkes merforbruget af overførslen fra 2021. Der er dog enkelte enheder, hvor merforbruget resulterer i et underskud. Disse enheder er i løbende dialog med fagafdelingen og økonomikonsulenten.
De forventede resultater pr. enhed kan ses i vedhæftede bilag.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiØkonomi bemærker, at der samlet for aftaleenhederne under Børne- og Familieudvalget er overført 44,151 mio. kr. fra 2021 til 2022. Ender regnskabet for 2022 med et samlet merforbrug på 7,604 mio. kr. vil den samlede overførsel fra 2022 til 2023 derfor blive på 36,547 mio. kr.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.
Bilag- Budgetopfølgning - Dagtilbud og Undervisning - ej webtilgængelig.
- Budgetopfølgning - Børn og Familie - ej webtilgængelig.
Børne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.
Fraværende- Kristian Andersen ()
Kopier link til punktet - Print
7: Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2022 for Børne- og Familieudvalgets område
Sagsnr: 21-027320
SagsfremstillingBudgetopfølgningen pr. 31. oktober 2022 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet mindreforbrug på 0,7 mio. kr. Ved forrige budgetopfølgning var forventningen et merforbrug på 1,6 mio. kr.
Det samlede mindreforbrug fordeler sig på:
- Dagtilbud og Undervisning - mindreforbrug på 5,0 mio. kr., heraf merforbrug på 2,1 mio. kr. vedr. Covid-19 udgifter til test og podning, og merforbrug på 3,3 mio. kr. vedr. opnormering af modtageklasser og dagtilbud til ukrainske børn/elever
- Børn og Familie - merforbrug på 4,3 mio. kr.
Dagtilbud og Undervisning
Dagtilbud og Undervisning excl. decentrale aftaleenheder | Budget 2022 | Forventet regnskab 2022 | Afvigelse | Afvigelse sidste måned |
Undervisning | ||||
Specialundervisning/støtte | 14.243 | 12.043 | -2.200 | -1.500 |
STU, FGU og KUI | 28.886 | 25.486 | -3.400 | -2.700 |
Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS | 82.628 | 81.928 | -700 | -300 |
Fælles udgifter/indtægter | 18.122 | 17.922 | -200 | 0 |
Dagtilbud | ||||
Dagtilbud/SFO - flere/færre børn | -44.875 | -46.775 | -1.900 | -1.900 |
Private tilbud - flere/færre børn | 47.800 | 45.700 | -2.100 | -2.100 |
Dagplejen | 40.401 | 38.501 | -1.900 | -1.900 |
Fælles udgifter/indtægter | 7.335 | 6.735 | -600 | -600 |
Undervisning/dagtilbud | ||||
Coronaudgifter | -289 | 1.811 | 2.100 | 2.100 |
Ukrainske flygtninge | -1.914 | 1.386 | 3.300 | 3.300 |
Mellemkommunal - almen | -871 | 1.729 | 2.600 | 1.600 |
Befordring - special | 18.798 | 18.798 | 0 | 0 |
Samlet resultat | 210.264 | 205.264 | -5.000 | -4.000 |
Mindreforbruget på 1,0 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning skyldes følgende:
- mindreudgift på 0,7 mio. kr. til specialundervisningsområdet. Det skyldes mindre årsafregning til specialenhederne end tidligere forventet, som følge af, at der har været færre elever/børn indskrevet i enhederne i løbet af året.
- mindreudgift på 0,7 mio. kr. til elever i STU. Mindreudgiften skyldes, at der har været en del unge, der enten ikke har igangsat deres bevilgede STU-uddannelse med start 1. august, eller har fået bevilget pause.
- mindreudgift på 0,4 mio. kr. til 10. klasses elever. Afregningen til UCRS for elever i 1. halvdel af skoleåret 2022/2023 var mindre end forventet. Pr. 5. september 2022 var der indskrevet 81 elever mod ca. 100 elever i skoleåret 2021/2022.
- mindreudgift på 0,2 mio. kr. som følge af, at de afsatte midler til Eramus+ koordinator ikke bliver brugt i 2022
- mindreindtægt på 1,0 mio. kr. til mellemkommunale betalinger. Mindreindtægten skyldes at der er ca. 13 færre elever fra andre kommuner, der undervises i skoler i RKSK end budgetlagt.
BØRN OG FAMILIE
Børn og Familie excl. decentrale aftaleenheder | Budget 2022 | Forventet regnskab 2022 | Afvigelse | Afvigelse sidste måned |
Anbringelser | 86.010 | 90.810 | 4.800 | 4.800 |
Central refusionsordning SDE | -5.789 | -7.789 | -2.000 | -1.400 |
Øvrige foranstaltninger | 5.160 | 5.060 | -100 | 200 |
Forebyggende foranstaltninger | 23.789 | 24.389 | 600 | 600 |
Sikrede institutioner | 5.356 | 6.956 | 1.600 | 2.000 |
Enkeltydelser/tabt arbejdsfortjeneste | 5.500 | 4.900 | -600 | -600 |
Samlet resultat | 120.026 | 124.326 | 4.300 | 5.600 |
Mindreforbruget på 1,3 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning skyldes følgende:
- Merindtægt på 0,6 mio. kr. fra central refusionsordning SDE. Merindtægten skyldes ikke flere anbringelser, men en tættere gennemgang af refusionsberegningen af de enkelte foranstaltninger, specielt i forhold til de specielle søskenderegler.
- Mindreforbrug på 0,3 mio. kr. til øvrige foranstaltninger, såsom anbringelser på kost- og efterskole eller eget værelse.
- Mindreforbrug på 0,4 mio. kr. til sikrede institutioner. Mindreforbruget skyldes færre foranstaltninger på sikrede institutioner end tidligere forventet.
Som det fremgår af nedenstående oversigt, er der pr. 1. november 2022 131 anbringelser. Det er 1 mere end budgetlagt. Det skal sammenholdes med, at gennemsnitsprisen pr. anbringelse er højere end forventet, hvilket giver en forventet merudgift i anbringelsesbudgettet på 4,8 mio. kr.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiØkonomi bemærker, at de medtagne merudgifter til ukrainske flygtningebørn i skoler og dagtilbud løbende bliver korrigeret i de kommende budgetopfølgninger i takt med, at antallet af flygtningebørn ændrer sig.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.
Fraværende- Kristian Andersen ()
Kopier link til punktet - Print
8: Gensidig orientering
Sagsnr: 21-022177
Sagsfremstilling1.
Orientering om pasningssituationen. Oversigt over status, november 2022 vedlagt.
2.
Orientering om proces for strategi for dagpleje og vuggestue.
3.
Orientering om samlingen af overbygningen på Skolen i Skjern fra august 2023
4.
Orientering om Børne- og familiepolitikken
5.
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget.
Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.
Der blev herudover orienteret om følgende:
- Tim Skole
- Ungdomsskolen
- Kristian Andersen ()
Kopier link til punktet - Print
9: Underskriftsside
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
Fraværende- Kristian Andersen ()
6920 Videbæk