Referat: 12. oktober 2022 kl. 13:00

Startsted: Fjordskolen, Gytjevej 70, Hvide Sande. Mødelokale: Hvide Sande Skole, Makerspace-lokalet, Skolevej 2, Hvide Sande
Børne- og Familieudvalget

Deltagere

  • Niels Kristian Larsen
  • Carsten Bjerg
  • Kristian Andersen
  • Linda Nielsen
  • Henrik Hammelsvang
  • Marie Kamp From
  • Dan K. Jørgensen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Rundvisning på Hvide Sande Skole

Sagsnr: 21-022177

Sagsfremstilling

kl. 13.00-14.00 er der rundvisning på Hvide Sande Skole. Startsted er Hvide Sande Skole, afdeling Fjordskolen, Gytjevej 70, 6960 Hvide Sande. Derefter vises der rundt på Hvide Sande Skole, Skolevej 2, Hvide Sande. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget blev vist rundt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Brugerevaluering af Sundhedsplejen, august 2022

Sagsnr: 22-019926

Sagsfremstilling

Sundhedsplejen i Ringkøbing-Skjern Kommune er et gratis kommunalt tilbud om besøg, undersøgelse og rådgivning til kommende forældre, børnefamilier og børn, der er bosat i kommunen.

Viden og Strategi har i foråret/sommeren 2022 foretaget en brugerevalueringen af Sundhedsplejens tilbud, med det formål at undersøge forældres oplevede tilfredshed. Der er i den forbindelse blevet gennemført spørgeskemaundersøgelser og interviews med forældre, der har modtaget tilbud fra enten en sundhedsplejerske eller en børneergoterapeut.

Sundhedsplejerskerne tilbyder råd og vejledning om børns sundhed, trivsel og udvikling.

Tilbud fra sundhedsplejerskerne er inddelt i tre tilbud:

  1. Før fødsel
  2. Spæd- og småbørnssundhedsplejen
  3. Skolesundhedsplejen i 0. klasse

Sundhedsplejerskernes tilbud er undersøgt via tre spørgeskemaundersøgelser - et for hvert af de tre tilbud. I alt 468 ud af 2.828 adspurgte forældre har deltaget i undersøgelsen.

Børneergoterapeuterne tilbyder indsatser til børn og unge, som har svært ved at udføre eller deltage i daglige aktiviteter, hvilket har betydning for deres trivsel og udvikling. Børneergoterapeuternes tilbud er undersøgt via syv enkeltinterviews med forældre til børn der modtager en indsats fra børneergoterapeuterne.

Foruden de adspurgte forældre har sundhedsplejersker og børneergoterapeuter medvirket til evalueringen.

Hovedpointer i evalueringen

Tilbud fra sundhedsplejerskerne

Der er generelt en udpræget tilfredshed blandt forældrene, der bruger Sundhedsplejens tilbud. På tværs af de tre tilbud ligger spæd- og småbørnssundhedspleje højest og bliver efterfulgt af før fødsel og skolesundhedsplejen.

  • Forældrene er generelt tilfredse med samarbejdet med Sundhedsplejen. Forældrene er trygge og fortrolige med sundhedsplejersken, og forældrene har selv mulighed for at bringe emner op i samtalen.
  • Der er en betydelig forskel på tværs af tilbuddene, når det kommer til at finde tidspunkter, der passer forældrene. Omkring 80 procent af forældrene, der modtager tilbud før fødsel samt spæd- og småbørnssundhedsplejetilbud oplever en fleksibilitet fra sundhedsplejersken. Andelen er 44 procent for forældre, der modtager tilbud fra skolesundhedsplejen i 0. klasse.
  • Omkring 70 procent af forældrene oplever, at de kan komme i kontakt med en sundhedsplejerske ved behov. Forældrene foretrækker at kontakte sundhedsplejerskerne via telefonopkald.
  • Omkring 2 ud af 3 fædre oplever, at sundhedsplejersken har fokus på at inddrage dem i besøget/samtalen.
  • Over 90 procent af forældrene benytter sig ikke af private sundhedsplejetilbud.
  • Mere end 7 ud af 10 af forældre oplever en støtte, hjælp og tryghed fra Sundhedsplejen.

 

Tilbud fra børneergoterapeuterne

  • Forældrene i undersøgelsen oplever generelt et godt samarbejde med børneergoterapeuten, hvor forældrene finder børneergoterapeuterne imødekommende, ligesom at de er lyttende og forstående i forhold til forældrenes behov.
  • Flere forældre i undersøgelsen har et ønske om mere struktur på forløbet og møderne med børneergoterapeuterne. Disse forældre oplever, at de mangler information om indholdet under besøgene, og at processen virker ustruktureret.
  • Forældrene i undersøgelsen oplever, at børneergoterapeuterne er tilgængelige og fleksible. Forældrene oplever generelt, at de kan komme i kontakt med en børneergoterapeut ved behov, og at besøgene er tilpasset forældrene.
  • Forældrene i undersøgelsen finder emnerne under besøgene relevante, hvor særligt konkrete øvelser/vejledning skaber værdi.
  • Flere forældre, som er blevet interviewet, udtrykker, at hjælpen fra børneergoterapeuterne har gjort en forskel for deres barn.
  • Flere forældre i undersøgelsen oplever, at de får deres forventninger til tilbuddet indfriet, hvilket særligt er gældende for de forældre, som også har oplevet, at tilbuddet gør en forskel for deres barn. Enkelte forældre i undersøgelsen har dog vanskeligt ved at konkretisere deres forventninger til tilbuddet.

Anbefalinger fra Viden og Strategi

Viden og Strategi har på baggrund af undersøgelsens resultater givet en række anbefalinger, til hvordan Sundhedsplejen kan øge den brugeroplevede tilfredshed. Et samlet overblik over anbefalingerne fremgår i evalueringsrapporten.

Noget af det der fylder mest i anbefalingerne fra Viden og Strategi, er den oplevede tilgængelighed. Der er i evalueringen stor forskel på, i hvor høj grad Sundhedsplejen bliver set som tilgængelig i de forskellige tilbud. Sundhedsplejen har allerede nu igangsat en proces for at optimere praksis på området. Afdelingen vil i løbet af efteråret 2022 arbejde med de resterende anbefalinger fra Viden og Strategis brugerevaluering.

Repræsentanter fra administrationen deltager ved punktet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at udvalget tager brugerevalueringen af Sundhedsplejen til orientering. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget tog brugerevalueringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Børne- og familiepolitikken 2023 - 2026

Sagsnr: 22-019503

Sagsfremstilling

Byrådet forventes den 21. marts 2023 at godkende udvalgenes forslag til politikker for de forskellige udvalgsområder. Børne- og Familieudvalget skal tage stilling til administrationens forslag til procesplan for udarbejdelsen af Børne- og familiepolitikken 2023 - 2026.

På Børne- og Familieudvalgets møde den 14. september 2022 afgav Udvalget signaler til indholdet af den nye politik og til den proces, som skal føre frem til det endelige forslag.

På baggrund af signalerne fra Udvalget vil administrationens planlægning og facilitering af det videre forløb tage udgangspunkt i:

  • at Børne- og familiepolitikken udformes i et kortere og mere formidlingsvenligt format end nuværende,
  • at politikken overholder Servicelovens bestemmelser jf. § 19 stk. 2,  
  • at politikken indeholder en klar vision samt overordnede målsætninger og mål, der er sammenhængende på tværs af fagområder, og som gælder for alle børn og unge i Ringkøbing-Skjern Kommune,
  • at politikken tager udgangspunkt i de 4 overordnede målsætninger i den gældende politik suppleret med Byrådets vision om bæredygtighed,
  • at der gennemføres en proces, hvor der især lægges vægt på at inddrage børns og unges holdninger og synspunkter som baggrund for formuleringen af politikken, 
  • at der med udgangspunkt i den godkendte Børne- og familiepolitik udvikles handleplan(er) til administrationens brug.

Administrationen har udarbejdet et forslag til en procesplan, som er vedlagt som bilag til dagsordenspunktet. Det fremgår heraf, at der i november 2022 gennemføres forskellige arrangementer med henblik på at inddrage repræsentanter for børn og unge og deres forældre. Børne- og Familieudvalget har således mulighed for at gå i dialog med forældrerepræsentanter på møder i Dialogforum for Dagtilbud og Folkeskolernes Samråd. Administrationen vil på udvalgsmødet gøre nærmere rede for, hvordan der kan indsamles input til Børne- og familiepolitikken fra børn og unge. 

Repræsentanter fra administrationen deltager ved punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter forslaget til procesplan for udarbejdelse af Børne- og familiepolitikken 2023 - 2026.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget drøftede forslaget til procesplan, godkendte planen og afgav signaler til det videre arbejde.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Opfølgning på midtvejsevalueringen af "Nye Veje"

Sagsnr: 22-021270

Sagsfremstilling

Børne- og Familieudvalget behandlede på sit møde den 14. september 2022 Viden & Strategis midtvejsevaluering af "Nye Veje" og tog denne til efterretning. Administrationen blev bedt om på udvalgsmødet den 12. oktober 2022 at forholde sig til anbefalingerne.

Viden & Strategi har gennemført en midtvejsevaluering af ”Nye Veje”, nu hvor projektet har været under implementering i halvandet år.

På baggrund af evalueringen har Viden & Strategi fremsat en række anbefalinger opdelt under hver af evalueringens 4 temaer. I det tilknyttede bilag er anbefalingerne og administrationens bemærkninger hertil oplistet.

Administrationen har taget anbefalingerne fra Viden & Strategi til efterretning, og ledelsen af Børn og Familie og Dagtilbud og Undervisning har brugt evalueringen som anledning til at drøfte, hvor der i særlig grad er brug for initiativer og en fokuseret indsats.

Et af de vigtigste mål med "Nye veje" har været og er fortsat, at flere børn skal have mulighed for at forblive i et alment tilbud med den nødvendige støtte. Evalueringen viser, at segregeringsprocenten er stagnerende i Ringkøbing-Skjern Kommune i modsætning til situationen i andre kommuner, som ligner Ringkøbing-Skjern. Det er imidlertid administrationens vurdering, at dagtilbud og skoler i højere grad end i dag vil kunne tilrettelægge konkrete projekter, mellemformer mv. med henblik på at sikre trivsel og læring for en gruppe børn, som er i risiko for at blive segregeret til specialtilbud. En vigtig forudsætning er dog, at det lokale arbejde understøttes af fælles indsatser fra Børn og Familie og Dagtilbud og Undervisning. Et vigtigt fokuspunkt er derfor videreudviklingen af de samarbejdsstrukturer, som skal understøtte det lokale inklusionsarbejde i almenområdet.

Skolefravær er et andet fokuspunkt. Skolefraværet er bekymrende stort både på landsplan og i Ringkøbing-Skjern Kommune. Der er allerede taget centrale initiativer med henblik på at yde støtte til børnene og de berørte familier, når fraværet har udviklet sig til at være massivt. Målet bør dog være, at Børn og Familie og Dagtilbud og Undervisning i fællesskab bliver bedre til at opspore og afhjælpe børn og unge i begyndende mistrivsel ved at have fokus på bæredygtige fællesskaber i almenområdet. 

I evalueringen gøres der opmærksom på, at det kun er knap halvdelen af de decentrale ledere, der oplever, at ledelsesrummet er blevet større med decentraliseringen af budgettet. Det begrundes med, at midlerne er decentraliseret til distrikterne og ikke til det enkelte almene skole- og dagtilbud. Administrationen anbefaler på den baggrund, at økonomimodellen bliver taget op til fornyet overvejelse. En mulighed kunne være, at budgetansvaret og midler, som frigøres gennem øget inklusion, deles mellem distriktet og det enkelte tilbud.

Administrationen er fortsat opmærksom på, at der kan være behov for at ændre i tilbudsviften på det specialiserede område. Det gælder også for dagtilbudsområdet. Specialbørnehaven ved Skjernåskolen er i dag eneste specialdagtilbud i Ringkøbing Skjern Kommune. Her er der et særligt beskyttet miljø med personale, som har særlige kompetencer i forhold til børn med et omfattende støttebehov. Det betyder, at alle børn som vurderes at have behov for støtte ud over det, som i dag kan gives i et alment dagtilbud, visiteres til Specialbørnehaven. Administrationen vil dog gerne undersøge, om der er grundlag for at udvikle nye tilbud eller indsatser på dagtilbudsområdet. Nogle af de børn, som i dag bliver visiteret til et tilbud i Specialbørnehaven, kunne måske med fordel have været visiteret til et mindre specialiseret og ressourcetungt tilbud tættere på hjemmet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter administrationens bemærkninger til Viden & Strategis anbefalinger i forbindelse med evalueringen af "Nye Veje".

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget drøftede administrationens bemærkninger.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Udredningsprojekt vedrørende tilbudsviften på dagtilbudsområdet

Sagsnr: 22-020440

Sagsfremstilling

På dagtilbudsområdet er der kun ét specialiseret tilbud i Ringkøbing-Skjern Kommune, nemlig Specialbørnehaven ved Skjernåskolen. Børne- og Familieudvalget skal tage stilling til, om der ønskes igangsat et udredningsarbejde med henblik på at afdække behov og muligheder for alternative tilbud.

Specialbørnehaven ved Skjernåskolen er i dag eneste specialdagtilbud i Ringkøbing Skjern Kommune. Her er der et beskyttet miljø med personale, som har særlige kompetencer i forhold til børn med et omfattende støttebehov. Det betyder, at alle børn som vurderes at have behov for støtte ud over det, som i dag kan gives i et alment dagtilbud, visiteres til Specialbørnehaven.

Spørgsmålet er, om der også er behov for specialpladser af en anden type på dagtilbudsområdet. Nogle af de børn, som i dag bliver visiteret til et tilbud i Specialbørnehaven, kunne måske med fordel have været visiteret til et mindre specialiseret og ressourcetungt tilbud.

Det er administrationens vurdering, at der findes en gruppe børn, som på den ene side har så stort et støttebehov, at dette vanskeligt kan gives i et alment dagtilbud, men som på den anden ikke har behov for så omfattende et tilbud som det, der gives i Specialbørnehaven. Der er imidlertid ikke overblik over, hvor mange det drejer sig om, eller hvordan et alternativt tilbud til disse børn kunne se ud.

Administrationen anbefaler derfor, at der igangsættes et udredningsarbejde med henblik på nærmere at afdække behov og muligheder for alternative tilbud. Som bilag til dagsordenspunktet er vedlagt et forslag til et kommissorium for arbejdet. Ifølge dette nedsættes en arbejdsgruppe, som får et år til at udarbejde en rapport til Børne- og Familieudvalget.

Det foreslås dog, at arbejdsgruppen allerede i foråret 2023 udarbejder et foreløbigt oplæg og et forslag til et budgetskema, som Børne- og Familieudvalget eventuelt kan fremsende til byrådets budgetkonference i august 2023. Dette skal sikre, at implementeringen af nye tilbud kan iværksættes allerede fra 2024, hvis der er et politisk ønske herom.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Specialbørnehaven ved Skjernåskolen er et tilbud efter Servicelovens § 32.

Servicelovens § 32 omhandler særlige dagtilbud til børn, der på grund af betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har et særligt behov for støtte, behandling m.v., der ikke kan dækkes gennem ophold i et af de almindelige dagtilbud eller fritidshjem efter dagtilbudsloven.

Administrationen forventer, at et eventuelt nyt specialdagtilbud vil skulle oprettes efter dagtilbudsloven.

Økonomi

Økonomi oplyser,

  • at dagtilbuddene samlet set er tilført 3,0 mio. kr. i 2022 fra distriktspuljerne som støtte til børn med særlige behov
  • at Specialbørnehaven i 2023 er normeret til 18 børn med et samlet budget på 4,836 mio. kr., hvilket giver en gennemsnitlig udgift pr. plads på 269.000 kr. Hertil kommer udgifter til befordring på ca. 1 mio. kr. pr. år. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget godkender administrationens forslag til kommissorium for et udredningsarbejde vedrørende tilbudsviften på dagtilbudsområdet.

BilagBeslutning


Børne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Finansiering af inventaranskaffelser til Tim Skole

Sagsnr: 22-010552

Sagsfremstilling

Tim Skole søger om tilskud til finansiering af inventaranskaffelser i forbindelse med, at skolen er blevet ombygget og renoveret. Administrationen foreslår, at en samlet anskaffelsesudgift på 1.201.000 kr. finansieres med 450.000 kr. af skolens driftsbudget, 572.000 kr. af Børne- og Familieudvalgets anlægspulje og 179.000 kr. af Børne- og Familieudvalgets driftsramme.

Ombygnings- og renoveringsprojektet på Tim Skole er nu tæt på at være afsluttet. Skolen har fået mange nyetablerede og nyrenoverede lokaler. I det oprindelige anlægsbudget har der ikke været afsat midler til nyt inventar. Her ved afslutningen af anlægsprojektet står det imidlertid klart, at skolen i høj grad er udfordret af mangel på inventar, selv om det oprindelige inventar i videst mulige omfang genanvendes.

Skolen har allerede af sit driftsbudget afholdt udgifter på 325.000 kr. Der vurderes dog, at der er brug for at indkøbe inventar, især møbler, for et samlet beløb på 1.201.000 kr. jf. bilaget til dagsordenspunktet.

Det er administrationens vurdering, at inventarønskerne er velbegrundede, og at det af hensyn til skolens drift haster med at få anskaffet tingene.

Det har været vurderet, om skolen kan finansiere anskaffelserne over sit driftsbudget. Tim Skoles økonomi er imidlertid presset som følge af faldende elevtal. Det anses derfor ikke at være forsvarligt at lade skolen finansiere mere end 450.000 kr. over driftsbudgettet, da skolen skal have en økonomisk reserve af en vis størrelse for at kunne imødegå uforudsete udgifter til f.eks. langtidssygdom eller barsel. Resten af udgiften foreslås finansieret dels af Børne- og Familieudvalgets anlægspulje dels af Udvalgets driftsramme. På anlægspuljen er der således et rådighedsbeløb på 572.000 kr., der endnu ikke er disponeret over. Herefter mangler der et beløb på 179.000 kr., som kan finansieres over Udvalgets driftsramme.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Det er administrationens vurdering, at de pågældende inventaranskaffelser vil have stor betydning for skolens undervisningsmiljø.

Indstilling

Administrationen anbefaler,

  1. at Børne- og Familieudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om, at der gives en anlægsbevilling på 1,201 mio. kr. til inventaranskaffelser på Tim Skole 
  2. at inventaranskaffelserne finansieres med 572.000 kr. af det resterende rådighedsbeløb fra Udvalgets anlægspulje, med 450.000 kr. fra skolens driftsbudget og med 179.000 kr. fra Børne- og Familieudvalgets driftsramme.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler, at der gives en anlægsbevilling på 1.022.000 kr. finansieret med 572.000 kr. fra udvalgets anlægspulje og 450.000 kr. fra skolens driftsbudget.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Indeklimaprojekter på Stauning Skole og Vorgod-Barde Skole

Sagsnr: 22-021407

Sagsfremstilling

Arbejdstilsynet har fremsendt påbud om forbedring af indeklimaet på Stauning Skole og Vorgod-Barde Skole. Ejendomscentret har udarbejdet forslag til indeklimaprojekter på de to skoler. Udgifterne hertil forventes at udgøre 4,945 mio. kr. Der skal tages stilling til, hvorledes udgifterne skal finansieres.

Arbejdstilsynet har i 2022 været på besøg på Stauning Skole og Vorgod-Barde Skole. Efterfølgende har Arbejdstilsynet for begge skoler fremsendt påbud om at sikre tilstrækkelig tilførsel af frisk luft uden generende træk til klasselokalerne. Påbuddet vedrørende Stauning Skole skal være efterlevet senest den 1. august 2023, og påbuddet vedrørende Vorgod-Barde Skole skal være efterlevet senest den 15. maj 2023.

Ejendomscentret har udarbejdet forslag til indeklimaprojekter for begge skoler. De samlede udgifter  forventes at udgøre i alt 4,945 mio. kr. Heraf udgør udgifterne til ventilationsanlæg til de klasselokaler, som er omfattet af påbuddene, 1,85 mio. kr. Ejendomscentret anbefaler imidlertid, at der anvendes et tilsvarende beløb til andre lokaler på skolerne. Disse lokaler er ikke direkte omfattet af påbuddene, men behovet for mekanisk ventilation skønnes at være lige så stort her. Ejendomscentret anbefaler desuden, at der anvendes i alt 0,6 mio. kr. til solafskærmning for at undgå overtemperaturer. Ejendomscentrets overslag over økonomien omfatter desuden poster til uforudsete udgifter på i alt 0,43 mio. kr. og projekteringshonorar til Ejendomscentret på 0,215 mio. kr.

Børne- og Familieudvalget godkendte den 9. februar 2022, at der i 2022 blev igangsat et arbejde med en indeklimastrategi for kommunens skoler med støtte fra Realdania. Formålet var blandt andet at foretage en kortlægning af indeklimaet i kommunens skoler. Kortlægningen skal gøre det muligt at sætte ind med tiltag der, hvor behovet og effekten af indsatserne er størst, samt at gøre det muligt for byrådet over en årrække at afsætte anlægsmidler efter en langsigtet plan. Arbejdet med indeklimaplanen forventes først afsluttet i foråret 2023, men allerede ved budgetkonferencen i august 2022 blev der indgået aftale om at afsætte en pulje på 2,5 mio. kr. om året til indeklimatiltag.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Økonomi bemærker,

  • at der på anlægsbudgettet under Børne- og Familieudvalget i 2023 og 2024 er afsat rådighedsbeløb på henholdsvis 7 og 10 mio. kr. til oprettelse af vuggestueafdelinger. Der er endnu ikke konkrete projekter til de afsatte rådighedsbeløb. Beløbene vil derfor kunne bruges til finansiering af de foreslåede indeklimaprojekter på Stauning og Vorgod-Barde skoler. 
  • at budgetopfølgningen pr. 30. september 2022 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et samlet forventet merforbrug på 1,6 mio. kr. Heraf er indregnet forventede merudgifter på 2,1 mio. kr. til covid-19 og 3,3 mio. kr. til ukrainske børn/elever. Ses der bort fra disse udgifter udviser budgetopfølgningen et forventet mindreforbrug på 3,8 mio. kr. 

Effektvurdering

Dårligt indeklima påvirker børnenes indlæring og trivsel. Børn, som opholder sig i lokaler med dårligt indeklima, klarer sig mærkbart dårligere i test.

Gennemføres forslaget fra Ejendomscentret, forventes en betydelig forbedring af indeklimaet på begge skoler til gavn for både elever og ansatte.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at sagen oversendes til Økonomiudvalget og Byrådet med en indstilling om, at der gives en anlægsbevilling på i alt 4,945 mio. kr. finansieret dels med 2,5 mio. kr. af rådighedsbeløbet i 2023 på puljen til indeklimatiltag og dels med 2,445 mio. kr. finansieret af Børne- og Familieudvalgets forventede driftsoverskud i 2022. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Uddannelsesløft på Dagtilbudsområdet

Sagsnr: 21-007901

Sagsfremstilling

Børne- og Familieudvalget besluttede på mødet den 25. maj 2021, pkt. 5, at andelen af pædagogisk uddannet personale skal hæves fra 60% i 2021 til 85% i 2024. 

Stigningen i procentandelen skal finansieres via de stigende statslige tilskud, der tilføres kommunerne i årene frem til 2024. 

De statslige tilskud udgør 8,3 mio. kr. i 2022, 12,0 mio. kr. i 2023 og 15,0 mio. kr. i 2024 og fremefter. Regeringen har efterfølgende besluttet, at fra 2024 omlægges tilskuddet, så midlerne herefter tilføres kommunerne gennem bloktilskuddet. 

Imidlertid har Byrådet, i forbindelse med budgetlægningen for 2023 og overslagsårene, besluttet, at en del af tilskuddet fra 2023 ikke tilføres dagtilbudsområdet, men bruges som råderumsbesparelse. Råderumsbesparelsen udgør 2,7 mio. kr. i 2023 og 5,7 mio. kr. i 2024 og fremefter.

Der resterer herefter 1,0 mio. kr. fra 2023 og fremefter til finansiering af den besluttede stigning i andelen af uddannet personale i dagtilbuddene. Det betyder, at den tildelingsmæssige andel af uddannet personale ikke kan hæves til 75% i 2023 og 85% i 2024, som tidligere besluttet, men kun til 70% i 2023, og at procenten herefter ikke kan hæves yderligere. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Økonomi oplyser, at Børne- og Undervisningsministeriets opgørelse af normeringstallene for regnskab 2020 viser, at antallet af børn pr. voksen udgør:

  • 3,0 pr. 0 - 2 årige
  • 6,1 pr. 3 - 5 årige

De foreløbige normeringsberegninger for regnskab 2021 viser en forbedring på 0,1 barn pr. voksen for begge aldersgrupper. Dermed overholder normeringen i 2021 de kommende lovkrav om minimumsnormeringer. 

Ovenstående normeringstal er beregnet ud fra de politiske aftalte korrektioner, partierne bag aftalen om minimumsnormeringerne har besluttet, at det kommende lovkrav om minimumsnormeringer skal tage højde for. Det er følgende:

  • at børn, der rykkes i børnehave, før de er fyldt tre år, skal sikres en normering på minimum 3,0 voksen pr. barn
  • at ledere skal indgå med en vægt på 85% 
  • at de statslige puljemidler til sociale normeringer skal trækkes ud af normeringsopgørelsen. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget beslutter, at den tildelingsmæssige procent af uddannet personale hæves fra de nuværende 65% i 2022 til 70% i 2023 finansieret af det statslige tilskud eksklusiv råderumsbesparelsen. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Forældrebetalingstakster for 2023 for børn i dagtilbud og skolefritidsordninger

Sagsnr: 22-020873

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender forslag til forældrebetalingstakster for dagtilbud og skolefritidsordninger gældende fra 1. januar 2023. Taksterne skal i henhold til dagtilbuds- og folkeskoleloven offentliggøres senest 1 måned inden ikrafttrædelse.

Administrationen har beregnet taksterne ud fra bruttodriftsudgifterne på baggrund af følgende forældrebetalingsprocenter:

  • 25% i Dagplejen
  • 22% i vuggestue
  • 25% i børnehave
  • 30% for skolebørn i dagtilbud (Hover-Torsted og Ølstrup)
  • 60% for skolebørn i skolefritidsordninger (ændret fra 55% i 2022)
  • 55% for skolebørn i SFO-klubber

Betalingsprocenterne for børn i dagpleje, vuggestue og børnehave må jævnfør dagtilbudsloven maximalt udgøre 25%. Byrådet har tidligere besluttet, at forældrebetalingsprocenten for vuggestuer udgør 22%.

Betalingsprocenten for skolebørn i dagtilbud må jævnfør dagtilbudsloven maximalt udgøre 30%.

Betalingsprocenten for skolebørn i skolefritidsordninger og SFO-klubber fastsættes af Byrådet jævnfør folkeskoleloven.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Dagtilbudsloven og folkeskoleloven.

Økonomi

Økonomi bemærker, at stigningen i taksten for vuggestue- og børnehavebørn på henholdsvis 4,5% og 7,5% skyldes

  • ekstraordinær stor stigning i udgiften til rengøring, som følge af udbudsaftalen, hvor prisen justeres efter nettoprisindekset. Afregningsprisen steg med 8% pr. august måned 2022
  • forhøjelse af den samlede tildeling med 1 mio. kr. til dagtilbuddene fra 2022 til 2023. Forhøjelsen er indstillet til byrådets 2. behandling af budgettet for 2023 sammen med godkendelsen af det øvrige budgetforslag

Herudover kan bemærkes, at taksten for børn i skolefritidsordninger stiger med 5,3%, hvilket primært skyldes stigningen i betalingsprocenten fra 55% til 60%.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at sagen oversendes til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om, at forældrebetalingstaksterne for 2023 godkendes.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Opfølgning på dialogmødet med Børnesporet Faster-Astrup Skole

Sagsnr: 22-018062

Sagsfremstilling

Børne- og Familieudvalget havde den 14. september 2022 dialogmøde med skolebestyrelsen og skolelederen på Børnesporet Faster-Astrup Skole. Dialogmødet blev holdt på baggrund af proceduren i forbindelse med eventuel skolelukning. 

Referat fra mødet vedhæftet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Økonomi oplyser, at elevtallet på Børnesporet Faster-Astrup Skole pr. 5. september 2022 er opgjort til 65 elever. Elevtalsprognosen havde forventet følgende elevtal fra skoleåret 22/23 og fremefter:

   22/23   

   23/24   

   24/25   

   25/26   

   26/27   

   27/28   

   28/29    

   29/30   

 60

61

57

55

54

55

57

57

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget laver opfølgning på dialogmødet med Børnesporet Faster-Astrup Skole. 

BilagBeslutning

Børne- og Familiudvalget fulgte op på dialogmødet.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Budgetopfølgning pr. 30. september 2022 for Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 21-027312

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen pr. 30. september 2022 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet merforbrug på 1,6 mio. kr. Samme resultat som ved forrige budgetopfølgning. 

Det samlede merforbrug fordeler sig på:

  • Dagtilbud og Undervisning - mindreforbrug på 4,0 mio. kr., heraf merforbrug på 2,1 mio. kr. vedr. Covid-19 udgifter til test og podning, og merforbrug på 3,3 mio. kr. vedr. opnormering af modtageklasser og dagtilbud til ukrainske børn/elever  
  • Børn og Familie - merforbrug på 5,6 mio. kr. 

Dagtilbud og Undervisning

Dagtilbud og Undervisning excl. decentrale aftaleenheder

Budget 2022

Forventet regnskab 2022

Afvigelse

Afvigelse sidste måned

Undervisning

Specialundervisning/støtte

14.439

12.939

-1.500

-1.500

STU, FGU og KUI

28.886

26.186

-2.700

-2.700

Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS

82.628

82.328

-300

-300

Fælles udgifter/indtægter

18.122

18.122

0

0

Dagtilbud

Dagtilbud/SFO - flere/færre børn

-44.341

-46.241

-1.900

-1.900

Private tilbud - flere/færre børn

47.800

45.700

-2.100

-2.100

Dagplejen

40.401

38.501

-1.900

-1.900

Fælles udgifter/indtægter

7.916

7.316

-600

-600

Undervisning/dagtilbud

Coronaudgifter

-289

1.811

2.100

2.100

Ukrainske flygtninge

-1.914

1.386

3.300

3.300

Mellemkommunal - almen

-871

729

1.600

1.600

Befordring - special

18.798

18.798

0

0

Samlet resultat

211.575

207.575

-4.000

-4.000

Resultatet er det samme som ved forrige budgetopfølgning.

BØRN OG FAMILIE

Børn og Familie excl. decentrale aftaleenheder

Budget 2022

Forventet regnskab 2022

Afvigelse

Afvigelse sidste måned

Anbringelser

86.010

90.810

4.800

4.800

Central refusionsordning SDE

-5.789

-7.189

-1.400

-1.400

Øvrige foranstaltninger

5.160

5.360

200

200

Forebyggende foranstaltninger

23.789

24.389

600

600

Sikrede institutioner

5.356

7.356

2.000

2.000

Enkeltydelser/tabt arbejdsfortjeneste

5.500

4.900

-600

-600

Samlet resultat

120.026

125.626

5.600

5.600

Som det fremgår af nedenstående oversigt, er der pr. 1. oktober 2022 133 anbringelser. Det er 3 flere end budgetlagt. Det skal sammenholdes med, at gennemsnitsprisen pr. anbringelse er højere end forventet, hvilket giver en forventet merudgift i anbringelsesbudgettet på 4,8 mio. kr. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Økonomi bemærker, at de medtagne merudgifter til ukrainske flygtningebørn i skoler og dagtilbud løbende bliver korrigeret i de kommende budgetopfølgninger i takt med, at antallet af flygtningebørn ændrer sig.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Gensidig orientering

Sagsnr: 21-022177

Sagsfremstilling

1.
Orientering om pasningssituationen. Oversigt over status, oktober 2022 vedlagt. 

2. 
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

14: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dyrvigsvej 9
6920 Videbæk