Referat: 15. juni 2022 kl. 12:00

Startsted: Fresiahaven, Åvænget 3A, Tim. Mødelokale: Tim Skole, Eskesensvej 1, Tim
Børne- og Familieudvalget

Deltagere

  • Henrik Hammelsvang
  • Kristian Andersen
  • Marie Kamp From
  • Niels Kristian Larsen
  • Carsten Bjerg
  • Linda Nielsen
  • Dan K. Jørgensen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Rundvisning i daginstitutionen Fresiahaven og på Tim Skole

Sagsnr: 21-022177

Sagsfremstilling

Kl. 12.00 - 12.30 er der rundvisning i Fresiahaven ved lederen af Fresiahaven. Kl. 12.30 - 13.00 viser skolelederen rundt på Tim Skole.  

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget blev vist rundt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Den politiske styring af anlægsprojekterne vedrørende skolerne i Skjern og Tarm

Sagsnr: 21-003882

Sagsfremstilling

Byrådet har den 10. maj 2022 godkendt et scenarie med anlægsprojekter for skolerne i Skjern og Tarm som det politisk godkendte grundlag for budgetlægningen og administrationens planlægning. Der skal tages stilling til, hvorledes styringen af anlægsprojekterne skal organiseres.

Scenariet, som udgør det politisk godkendte grundlag for planlægningen, består af 3 delprojekter:

  1. Om- og tilbygning af hovedskolen i Tarm på Vardevej med henblik på samling af Tarm
    Skoles elever her.
  2. Ombygning af Lønborgskolen til brug for Skjernåskolen.
  3. Om- og tilbygning af Afdeling Klostervej og Skjernåskolens nuværende bygninger med henblik på samling af eleverne på Skolen i Skjern på Klostervej.

Administrationen anbefaler, at der tages stilling til, hvordan byggeprojekterne skal styres - herunder til nedsættelse af et bygherreudvalg og en styregruppe.

Bygherreudvalg

Bygherreudvalget har det overordnede ansvar for et anlægsprojekts gennemførelse og skal sikre, at der foreligger et godkendt projektkommissorium, der som minimum indeholder en kort beskrivelse og begrundelse for igangsætning af opgaven, organisationsform, projektmål, kvalitetsforventninger, brugerinddragelse, økonomi og valg af styregruppeformand. Bygherreudvalget har ansvaret for, at bevillinger og rådighedsbeløb, der er tildelt projektet, ikke overskrides samt sikre de nødvendige politiske beslutninger, hvis yderligere bevillinger er nødvendige.

Økonomiudvalget er det formelle politiske bygherreudvalg for nye bygge- og anlægsopgaver. I praksis forventes det politiske ansvar for hovedparten af anlægsopgaverne i Ringkøbing-Skjern Kommune at overdrages til det relevante fagudvalg. Økonomiudvalget kan vælge en alternativ sammensætning af det politiske bygherreudvalg.

Styregruppe

Det er styregruppens opgave at sikre gennemførelsen af projektet i henhold til aftalte målsætninger, tidsplan og succeskriterier. Styregruppen skal tage stilling til eventuelle afvigelser, ekstraomkostninger og ændringer i forhold til det aftalte projektgrundlag.

Styregruppen består normalt af ledende beslutningstagere, som repræsenterer bygherre, bruger, og politisk repræsentation. Der kan også være deltagelse af en ekstern rådgiver og en arbejdsmiljørepræsentant.

Referencegrupper

Eftersom dette projekt involverer 3 skoler, anbefaler administrationen, at styregruppen bemyndiges til at nedsætte referencegrupper, som kan støtte styregruppen og projektledelsen med råd og vejledning i forhold til gennemførelsen af de enkelte delprojekter.

En referencegruppe kan bestå af forskellige brugerrepræsentanter + eventuelt repræsentanter for andre berørte parter.

Repræsentanter fra administrationen deltager ved punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Manual for anlægsprojekter godkendt i Økonomiudvalget den 23. oktober 2018.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller,

  1. at Børne- og Familieudvalget bliver bygherreudvalg
  2. at udvalget tager stilling til den politiske repræsentation i styregruppen, og
  3. at udvalget udpeger en formand for styregruppen.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling og besluttede, at den politiske repræsentation i styregruppen udgøres af Kristian Andersen og Henrik Hammelsvang. Udvalget besluttede endvidere at udpege Kristian Andersen som formand for styregruppen. 

Styregruppen sammensættes på følgende måde: 2 repræsentanter fra Børne- og Familieudvalget, 2 repræsentanter fra Ejendomscentret, 2 repræsentanter fra Dagtilbud og Undervisning samt de 3 involverede skoleledere. Styregruppen udarbejder en kompetence- og procesplan og bemyndiges samtidig til at nedsætte referencegrupper.










Kopier link til punktet  -   Print

4: Ansøgning om tillægsbevilling til anlægsbevillingen vedrørende renoveringen af Tim Skole

Sagsnr: 18-021877

Sagsfremstilling

Arbejdet med om- og tilbygning af Tim Skole er siden opstarten af byggeriet løbet ind i store udfordringer i forhold til både tidsplan og økonomien for byggeriet. Der forventes medio 2022 en overskridelse af anlægsbudgettet på 10,08 mio. kr. Der skal tages politisk stilling til en tillægsbevilling til anlægsbevillingen og eventuelle besparelsesmuligheder.

Byggeriet forventes nu at kunne afsluttes omkring efterårsferien 2022, hvilket er en forsinkelse på godt 2 år i forhold den oprindelige tidsplan. Forsinkelsen har både medført budgetoverskridelser og store udfordringer i forhold til afviklingen af undervisningen, eksamen mv. I et notat fra Ejendomscentret er der nærmere redegjort herfor. Der peges på adskillelige årsager til forsinkelsen og fordyrelsen. Det drejer sig primært om problemer med gulvene i alle klasselokalerne, nødvendigheden af at omlægge og renovere kloakken, rådgiverfejl og mangel på materialer - herunder problemer med levering af tagisolering efter en vandskade.

Det samlede anlægsbudget for til- og ombygningen af Tim Skole udgør 41,35 mio. kr. Anlægsregnskabet forventes nu at ende på et beløb på 51,43 mio. kr., hvis byggeriet gennemføres som planlagt uden besparelser.

På nuværende tidspunkt er byggeriet så fremskredet, at der er meget få muligheder for besparelser. Styregruppen for projektet peger dog på 2 muligheder: 

  1. Der er afsat 1,5 mio. kr. til anlæg af friarealer/legeplads, belægninger og beplantning. Af dette beløb vil det dog være nødvendigt at reservere 0,3 mio. kr. til udvendige belægning, men der kan findes en besparelse på 1,2 mio. kr.
  2. Renoveringen af SFO'en er planlagt som den sidste del af projektet og er endnu ikke igangsat. Undlader man at renovere SFO'en, forventer Ejendomscentret at der kan hentes en besparelse på 0,9 mio. kr. 

Forslaget om at spare på anlæg af friarealer skal ses på baggrund af, at skolen allerede i dag råder over gode udenoms arealer. På den anden side er det vurderingen, at det nuværende SFO-lokale er stærkt nedslidt.

Selv hvis disse besparelser gennemføres, vil der være en forventet overskridelse af anlægsbudgettet på 7,98 mio. kr.

Administrationen anbefaler, at Børne- og Familieudvalget drøfter mulighederne for at anvise finansiering af merudgiften. I den forbindelse vil administrationen kunne give en oversigt over rådighedsbeløb på anlægsbudgettet, som der endnu ikke er disponeret over.

Det er Ejendomscentrets vurdering, at en væsentlig del af den forlængede byggetid og merudgifter som følge heraf plus merudgifter på grund af vandskaden og andre fordyrende forhold kan henføres til dispositioner fortaget af entreprenør og rådgiver. Ejendomscentret har henvendt sig til et advokatfirma vedrørende dette. Der er lagt op til forhandlinger med både entreprenør og rådgiver med henblik på at få disse til at betale en del af merudgifterne.

Repræsentanter fra administrationen deltager i behandlingen af punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Økonomi bemærker, at den oprindelige anlægsbevilling afgivet af Byrådet den 18. november 2018 udgjorde 29,606 mio. kr. Hertil godkendte Byrådet den 7. december 2021 en tillægsbevilling på 11,751 mio. kr., hvoraf de 5,313 mio. kr. var reelle merudgifter i forhold til det oprindelige projekt. Den resterende tillægsbevilling på 6,438 mio. kr. var afsat på diverse anlægspuljer under Ejendomscentret til finansiering af byggeriet ved Tim Skole.

Den nuværende samlede anlægsbevilling lyder på 41,357 mio. kr. 

Oversigt over rådighedsbeløb på anlægsbudgettet i 2022, der endnu ikke er disponeret over:

  • 21,714 mio. kr. afsat til Ungdomsskolen - nye lokaler
  • 3,269 mio. kr. afsat til Skjernåskolen
  • 5,0 mio. kr. afsat til udvidelse af Ådum Børneunivers
  • 2,0 mio. kr. afsat til Holmsland Børnehus

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med en indstilling om

  1. hvorvidt der skal gennemføres besparelser på anlæg af friarealer/legeplads mv. og/eller den planlagte renovering af SFOén, og
  2. hvorledes den samlede forventede overskridelse af anlægsbudgettet efter eventuelle besparelser skal finansieres.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler, at det fulde projekt gennemføres, og at finansieringen af den forventede overskridelse sker ved kassetræk, da der er tale om en ekstraordinær situation, og da udvalget ikke kan pege på finansiering i den størrelsesorden inden for eget område.


Kopier link til punktet  -   Print

5: Fornyet stillingtagen til etablering af en vuggestueafdeling til Børnehaven Lærkereden i Rækker Mølle

Sagsnr: 19-014876

Sagsfremstilling

Byrådet har den 20. april 2021 givet en anlægsbevilling på 3,5 mio. kr. til etablering af en vuggestueafdeling til Børnehaven Lærkereden i Rækker Mølle. Projektet er desuden tilført 0,8 mio. kr. fra Ejendomcentret til belysning og ventilation. Siden byrådsbehandlingen er der flere steder i kommunen opstået et stort behov for vuggestuepladser, og der har været store prisstigningerne i bygge- og anlægsbranchen. Børne- og Familieudvalget skal på den baggrund tage stilling til, om anlægsprojektet i Rækker Mølle skal gennemføres som planlagt, udskydes eller helt opgives.

Beslutningen om oprettelse af en vuggestueafdeling til Lærkereden blev truffet med udgangspunkt i den på det tidspunkt gældende strategi vedrørende udbud af dagplejepladser og vuggestuepladser. Ifølge denne skulle der som minimum være 5 - 6 dagplejere i et område for at sikre bæredygtighed i forhold til gæstedagpleje mv.

Som følge af nedgang i børnetallet er der i dag kun 4 dagplejere i Rækker Mølle Skolens
pasningsdistrikt. Gennem oprettelse af en vuggestueafdeling ville det være muligt at
sikre et stabilt udbud af pasningsmuligheder for børn i alderen 0 - 3 år. Oprettelse af en vuggestueafdeling i tilknytning til Lærkereden ville samtidigt betyde, at dagplejen nedlægges i Rækker Mølle Skolens distrikt.

Det er stadig administrationens vurdering, at en dagplejergruppe på 4 dagplejere er sårbar i forhold til  sygdom, ferieafvikling mv. Som følge af generelle udfordringer med at rekruttere dagplejere har det imidlertid været nødvendigt at fravige den tidligere strategi, hvorefter der i nogle pasningsdistrikter kun udbydes vuggestuepladser og i andre udelukkende dagplejepladser. Børne- og Familieudvalget har således godkendt, at der kan ansættes dagplejere i distrikter, hvor der ellers kun udbydes vuggestuepladser, hvis det kan afhjælpe pasningsudfordringer i et nabodistrikt. Det betyder også, at en dagplejer kan blive tilknyttet en dagplejergruppe i nabodistriktet.

I øjeblikket er der med de 4 dagplejere i distriktet tilstrækkelig kapacitet til at opfylde pasningsgarantien. I fremtiden vil der også her kunne opstå problemer, men lige nu er der større udfordringer i andre pasningsdistrikter.

Arbejdet med projektet i Rækker Mølle er nået så langt, at Ejendomscentret er klar til at gennemføre et udbud af håndværkerydelser. Af anlægssummen på 4,3 mio. kr. er brugt ca. 0,3 mio. kr. til rådgiverydelser. Hertil kommer at projektøkonomien skal belastes med et honorar til Ejendomscentret på godt 0,2 mio. kr. for at have udført en stor del af projekteringsarbejdet. 

Som følge af det aktuelle pres på bygge- og anlægsbranchen og de deraf følgende prisstigninger forventer Ejendomscentret, at de samlede udgifter ved gennemførsel af projektet i dag vil beløbe sig til ca. 5,7 mio. kr. Man må med andre ord forvente, at der vil være en samlet overskridelse af anlægsbudgettet på 1,4 mio. kr.

Børne- og Familieudvalget kan vælge at bede Ejendomscentret om at gennemføre udbuddet af opgaven som planlagt. Den forventede overskridelse af anlægsbevillingen kan søges finansieret af andre rådighedsbeløb på anlægsbudgettet, som der endnu ikke er disponeret over. Der er således et ikke-disponeret rådighedsbeløb til vuggestueafdelinger i 2022 på 2,769 mio. kr. Administrationen vil desuden på mødet kunne orientere om andre rådighedsbeløb på anlægsbudgettet, som der endnu ikke er disponeret over.

Det er også muligt at udsætte udbuddet indtil videre. Det vil sige, indtil der tegner sig et større behov for vuggestuepladser i Rækker Mølle, og/eller der sker en afdæmpning af presset på bygge- og anlægssektoren. Konsekvenserne af en sådan beslutning kan blive, at der skal søges en ny byggetilladelse, eftersom den eksisterende kun gælder i et år. Hvis der til den tid er indført strammere krav til institutionsbyggeri, kan det medføre merudgifter.

Helhedslederen i Rækker Mølle fremhæver hertil nogle af de lokale vinkler, som man ser dem i Rækker Mølle Børnefirkløver.

  • Den godkendte ansøgning har aldrig handlet om kapacitet, men om muligheden for at sikre pasning med høj kvalitet og stor faglighed til forældrene i helheden. Efter sommerferien vil børnetallet i Lærkereden komme under 27 børn, hvormed man rammer grænsen for en politisk besluttet minimumsnormering.
  • Man har flere gange oplevet, at forældre har fravalgt pasning i helheden, fordi de ikke så dagpleje som en mulighed.
  • Seneste fysiske APV afdækker en lang række forhold, der skal udbedres, men mange af disse forhold ville have være løst i forbindelse med den planlagte om- og tilbygning.
Repræsentanter fra administrationen deltager ved punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Økonomi bemærker, at der er resterer 21,7 mio. kr. på det afsatte anlægsbudget til Ungdomsskolen i Skjern. 

Effektvurdering

Konsekvenserne af at udsætte eller helt undlade at gennemføre projektet er beskrevet i sagsfremstillingen.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Børne- og Familieudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med en indstilling om, hvorvidt projektet skal gennemføres nu, udsættes indtil videre eller om man helt skal undlade at etablere en vuggestueafdeling ved Børnehaven Lærkereden.

Hvis Børne- og Familieudvalget indstiller, at projektet gennemføres nu, skal der anvises et forslag til finansiering af den forventede merudgift på 1,4 mio. kr.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget besluttede at udsætte sagen med henblik på yderligere udredning.



Kopier link til punktet  -   Print

6: Opfyldelse af pasningsgarantien - forslag til handleplan

Sagsnr: 21-028535

Sagsfremstilling

Børne- og Familieudvalget anmodes om at tage stilling til strategien for udbud af dagpleje- og vuggestuepladser på baggrund af problemerne med at rekruttere dagplejere.

På anlægsbudgettet er der et rådighedsbeløb på 2,769 mio. kr. i 2022 og 3,0 mio. kr. i 2023 til etablering af vuggestuegrupper. Børne- og Familieudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet skal tage stilling til, om de afsatte rådighedsbeløb kan anvendes til lokale løsninger der, hvor behovet for vuggestuepladser er størst - herunder til midlertidige løsninger i form af leje af pavilloner mv.

Børne- og Familieudvalgets beslutninger
Dagtilbud og Undervisning har igennem længere tid oplevet store udfordringer med at leve op til pasningsgarantien særligt for børn i alderen 0 - 3 år som følge af problemer med at rekruttere dagplejere.

På den baggrund godkendte Børne- og Familieudvalget på sit møde den 20. april 2022, at pasningsgarantien betragtes som opfyldt, hvis der kan anvises en plads i forældrenes skoledistrikt eller i et naboskoledistrikt - dog således at praksisændringen begrænses til max. 15 km. fra bopæl.

Børne- og Familieudvalget godkendte desuden,

  • at kapaciteten i daginstitutionerne over alt, hvor det er muligt og relevant, søges udvidet ved etablering af udegrupper, ændret anvendelse af eksisterende lokaler samt brug af lejede lokaler mv. i nærområdet med henblik på at skabe flere pladser til børn i alderen 0 - 2,10 år.
  • at mindre udgifter til husleje, indkøb af inventar og bygningsmæssige tilretninger finansieres af udvalgets driftsramme

Udvalget godkendte endvidere, at der arbejdes videre med øvrige tiltag, herunder busløsninger, pavilloner og stordagpleje.

Strategien vedrørende udbud af dagpleje- og vuggestuepladser
Indtil problemerne med at rekruttere dagplejere for alvor meldte sig, gik den politisk godkendte strategi for 0 - 3 års området ud på, at der i nogle landdistrikter alene skulle udbydes vuggestuepladser, i andre alene dagplejepladser, mens der i de større byområder både kunne udbydes vuggestue- og dagplejepladser. Strategien byggede på en forudsætning om, at der i et område skal være mindst 5 - 6 dagplejere i en gruppe, hvis gæstedagplejen skal kunne fungere.

I 2021 og 2022 er der siden oprettet midlertidige vuggestuegrupper i Hvide Sande, Borris og Vorgod-Barde - alle områder hvor der ifølge strategien udelukkende skulle udbydes dagplejepladser. Med Børne- og Familieudvalgets godkendelse af, at pasningsgarantien også kan betragtes om opfyldt, hvis der kan tilbydes en plads i et  nabodistrikt, er der desuden åbnet op for ansættelse af dagplejere i områder, hvor der ellers udelukkende skulle tilbydes vuggestuepladser. 

Administrationen anbefaler, at der af hensyn til forsyningssikkerheden fremover kan oprettes vuggestuegrupper og ansættes dagplejere - herunder som stordagpleje - i alle kommunens pasningsdistrikter. Vuggestuepladserne oprettes i de områder, hvor der vedvarende har været problemer med at rekruttere dagplejere, og så hurtigt det kan lade sig gøre og i den udstrækning, de økonomiske ressourcer tillader det. Hvis der er distrikter med få dagplejere, kan bæredygtigheden for gæstedagplejen sikres ved at danne dagplejergrupper på tværs af pasningsdistrikter eller ved at tilbyde gæstedagpleje i en vuggestueafdeling.

Forslag til handleplan
Problemerne med at rekruttere dagplejere er aktuelt størst i følgende områder:

  • Borris
  • Hvide Sande
  • Ringkøbing
  • Skjern
  • Spjald
  • Tarm
  • Vorgod-Barde

Administrationen er i gang med at undersøge, hvordan der hurtigst og med færrest omkostninger kan etableres vuggestuepladser i de pågældende områder.

Børne- og Familieudvalget har modtaget ansøgninger om etablering af vuggestueafdelinger fra forældrebestyrelserne i flere af områderne. Lokalt kan der vise sig at være forskellige muligheder for at oprette vuggestueafdelinger. Det kan ske som en egentlig tilbygning til en institution, udnyttelse af eventuel ledig bygningskapacitet, udflytning af eksempelvis en før-skolegruppe til lokaler på skolen, leje af pavillon, en bus eller andet.

Som følge af det aktuelle pres på bygge- og anlægssektoren kan egentlige tilbygninger kun etableres med betydelige omkostninger og i et forholdsvist langt tidsforløb. Administrationen anbefaler derfor, at man over alt, hvor det er muligt, udnytter eksisterende lokaler eller alternativt lejer pavilloner eller andet. På den måde vil de afsatte ressourcer vil kunne række til løsninger flere steder, og de vil kunne realiseres hurtigere.

Med Børne- og Familieudvalgets beslutninger fra mødet den 20. april har administrationen allerede fået mandat til at etablere løsninger, der hvor det kan ske ved etablering af udegrupper, ændret anvendelse af eksisterende lokaler mv. og ved finansiering over driften.

Administrationen anmoder nu om frigivelse af rådighedsbeløbene på 2,769 mio. kr. i 2022 og 3,0 mio. kr. i 2023 med henblik på også at kunne afholde udgifter til ombygning af eksisterende lokaler, byggemodning og leje af pavilloner mv. Rækkefølgen i etableringen af løsninger i de forskellige områder vil tage udgangspunkt i en vurdering af, hvor meget det haster med at udvide antallet af pladser. Ved valg af konkrete løsninger vil der ud over økonomi og forventet etableringstid blive taget hensyn til de lokale vurderinger af, hvad der vil fungere bedst pædagogisk og driftsmæssigt. I tilfælde hvor der kan være flere løsninger og væsentlige modstridende hensyn, vil administrationen bede Børne- og Familieudvalget om at træffe beslutning.

Flere steder vil en pavillonløsning sandsynligvis være både hurtigst og billigst på kort sigt, hvis det ikke er muligt at anvende eksisterende lokaler. Ifølge bygningsreglementet kan anvendelse af pavilloner højst godkendes i en periode på 5 år. Det er meget svært at forudse behovet for pladser ud over en 5-årig periode, men hvis der herefter forsat er brug for pladserne, skal der med andre ord findes nye løsninger til den tid.

Presset på bygge- og anlægssektoren medfører, at der også må forudses højere priser og lange leveringstider på eksempelvis håndværkerydelser, pavilloner og byggesagsbehandling mv. Administrationen vil i samarbejde med Ejendomscentret arbejde på at finde løsninger, så hurtigt det kan lade sig gøre, men det må forventes, at der fortsat vil være udfordringer med at leve op til pasningsgarantien i de kommende måneder.

Repræsentanter fra administrationen deltager ved punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge dagtilbudslovens § 4 skal kommunalbestyrelsen sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller,

  1. at Børne- og Familieudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med en indstilling om, at der gives en anlægsbevilling på 5,769 mio. kr. til etablering af vuggestuegrupper finansieret af de afsatte rådighedsbeløb på anlægsbudgettet,
  2. at der ved disponeringen af ressourcerne tages udgangspunkt i, at der skal findes hurtige løsninger så mange steder som muligt
  3. at administrationen bemyndiges til at finde løsninger med udgangspunkt i behovet for pladser og de lokale ønsker og muligheder,
  4. at Børne- og Familieudvalget vil få forelagt sager til afgørelse, hvor der kan være væsentlig modstridende hensyn,
  5. at der kan ansættes dagplejere - herunder som stordagpleje - i alle pasningsdistrikter, hvis det kan bidrage til at opfylde pasningsgarantien,
  6. at der med henblik på at øge forsyningssikkerheden kan oprettes vuggestuegrupper i alle kommunens pasningsdistrikter.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt for så vidt angår punkt 1 og godkendte i øvrigt indstillingen. Udvalget besluttede endvidere, at der i oktober/november måned afholdes et temamøde med henblik på drøftelse af en mere langstrakt strategi på området. 









Kopier link til punktet  -   Print

7LUKKET PUNKT: Ungdomsskolens lokaler

Sagsnr: 20-000625

Beslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt med den tilføjelse, at administrationen bemyndiges til at gå i dialog med relevante parter om en løsning vedrørende Nygade 56.

 



Kopier link til punktet  -   Print

8: Godkendelse af mindre anlægsprojekter finansieret af Børne- og Familieudvalgets anlægspulje

Sagsnr: 22-010552

Sagsfremstilling

Børne- og Familieudvalget har også i 2022 en anlægspulje med et samlet rådighedsbeløb på 1,676 mio. kr. Udvalget skal tage stilling til, om der skal søges anlægsbevilling til forskellige projekter finansieret af rådighedsbeløbet.

Børne- og Familieudvalgets anlægspulje har traditionelt været brugt til at finansiere mindre anlægsprojekter både efter ansøgning fra dagtilbud og skoler eller efter forslag fra administrationen. På byrådets årlige budgetkonference i august behandles typisk forslag til større anlægsprojekter. I dagtilbud og på skoler kan der imidlertid løbende opstå behov for at gennemføre mindre projekter - herunder anskaffelser, om- eller tilbygninger mv. som følge af nedbrud af eksisterende faciliteter, pålæg fra Arbejdstilsynet, tilgang af børn mv.

Der har ikke i de senere år været en fast praksis for, hvornår eller hvor ofte i løbet af et budgetår, Udvalget har taget stilling til anvendelse af puljen. Men man har været opmærksom på, at der også i løbet af efteråret kan opstå et akut behov for at finansiere et mindre anlægsprojekt.

I 2021 er anlægspuljen eksempelvis anvendt til finansiering af flytning af et SFO-lokale mv. på Faster Skole, asfaltering af en busvendeplads ved Vorgod-Barde Skole, montering af en loft-lift i STU huset og etablering af legeplads ved en ny daginstitution i Tim.

Børne- og Familieudvalget besluttede på sit møde den 11. maj 2022 at indstille til Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives en tillægsbevilling til et anlægsprojekt i Hemmet Børnehus på 1 mio. kr. finansieret af anlægspuljen. Hvis indstillingen godkendes, vil der altså restere et rådighedsbeløb på 0,676 mio. kr.

Nedenstående tabel giver en oversigt over indkomne ansøgninger fra 2021 og 2022, som endnu ikke har været behandlet i Børne- og Familieudvalget

Anlægsprojekt

Ansøgt beløb 1.000 kr.

1. Bork Skole, sløjdlokale

230

2. Rækker Mølle Børnerfirkløver, belægning

100

3. Borris SFO, nyt køkken

400

4. Solstrålen Tarm, køkkenfaciliteter

200

5. Ådum Idrætsbørnehave, overdækning krybberum

50

6. Afd. Alkjær, multibane

250

7. Afd. Klostervej, lovliggørelse gasinstallation

73

8. Afd. Klostervej, påbud vedr. bordplader

65

9. Afd. Rindum, madkundskabslokale

1.824

10. Tim Skole, inventar

500

11. Etablering af legeplads - Sommerfuglen104

Ansøgningerne er nærmere beskrevet i bilag 1 og 2.

En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Økonomi har følgende bemærkninger til sagen.

Set i lyset af, at puljen alligevel ikke kan dække alle ønsker, og at det vil være svært at prioritere objektivt blandt de fremsendte ønsker, vil Økonomi anbefale, at puljen ikke bruges på nuværende tidspunkt. 

Begrundelsen for anbefalingen er følgende:

  • Puljen er blandt andet afsat til dækning af uforudsete anlægsudgifter på Børne- og Familieudvalgets område. Blandt andet som vi nu har set med finansieringen af ekstraudgifter til Hemmet Børnehus. Bruges den resterende del af puljen på nuværende tidspunkt forsvinder denne mulighed. 
  • Størstedelen af de fremsatte ønsker, er udgifter, der må kunne forventes, at den enkelte aftaleenhed kan afholde over de afsatte driftsbudgetter. Blandt andet gennem opsparing og prioritering over et par år.

Hvis der fremadrettet skal være mulighed for, at aftaleenhederne kan fremsende ønsker til anlægspuljen, bør der laves retningslinjer for brugen af puljen. 

Effektvurdering

Effekten ved gennemførsel af de projekter, der søges midler til, er nærmere beskrevet i bilagene.

Indstilling

Administrationen indstiller,

  1. at Børne- og Familieudvalget tager stilling til, om nogle af ansøgningerne skal støttes med midler fra anlægspuljen, og
  2. at Udvalget i givet fald oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med en indstilling om, hvilke beløb, der skal finansieres af rådighedsbeløbet til udvalgets anlægspulje.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler, at anlægsprojektet "Etablering af legeplads - Sommerfuglen" imødekommes, og at der gives en anlægsbevilling på 104.000 kr. finansieret af anlægspuljen.

Udvalget præciserede endvidere, at puljen fremover skal anvendes til uforudsete anlægsudgifter, der ikke kan afvente.





Kopier link til punktet  -   Print

9: Orientering om arbejdet med en strategisk indeklimaplan for kommunens folkeskoler

Sagsnr: 22-002410

Sagsfremstilling

Børne- og Familieudvalget godkendte på sit møde den 9. februar 2022, at der igangsættes et arbejde med en strategisk indeklimaplan for kommunens folkeskoler.

Ejendomscentret og Dagtilbud og Undervisning har efterfølgende ansøgt Realdania om støtte til arbejdet. Den 3. maj blev det offentliggjort, at Ringkøbing-Skjern Kommune er en ud af i alt 11 kommuner, som nu går i samarbejde med Realdania om udarbejdelse af en strategisk indeklimaplan. 

På udvalgsmødet den 15. juni 2022 vil administrationen give en orientering om samarbejdet med Realdania og om tidsplanen for de aktiviteter, som skal føres frem mod godkendelsen af den strategiske indeklimaplan.

En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Udmøntning af it-strategien på skoleområdet

Sagsnr: 22-012528

Sagsfremstilling

På udvalgsmødet den 15. december 2020 godkendte Børne- og Familieudvalget den it-strategi, som administrationen har udarbejdet, gældende pr. 1. januar 2021. Handleplaner til udmøntningen af it-strategien blev godkendt på udvalgsmødet den 25. maj 2021.

Børne- og familieudvalget vægtede blandt andet, at kommunen skal være med til at danne og uddanne livsduelige og digitale verdensborgere, og at vi skal styrke det pædagogiske personales faglighed og kompetencer inden for pædagogisk it.

Undervisningsministeriet pointerer, at kvalificeret brug af it og medier i undervisningen kræver, at it ikke betragtes isoleret, men som en integreret del af undervisningen og som et pædagogisk og didaktisk redskab til at øge udbyttet af undervisningen. It og medier er derfor et tværgående tema, som skal indtænkes i alle skolens obligatoriske fag.

I arbejdet med elevernes kompetencer inden for it og medier opereres der med fire elevpositioner, der kan forløbe simultant og særskilt (UVM):

  • eleven som kritisk undersøger,
  • eleven som analyserende modtager,
  • eleven som målrettet og kreativ producent,
  • og eleven som ansvarlig deltager.

I it-strategien vægtes, at en forudsætning for implementering er, at:

  • de nødvendige devices er til rådighed,
  • lederen understøtter og skaber rammer for anvendelse af digitale medier i praksis,
  • og at medarbejdere er engagerede og tør gå i gang.

Ringkøbing-Skjern Kommune står stærkt, når det drejer sig om at have de nødvendige devices til rådighed. I den gældende it-strategi er der derfor større fokus på kvalificeret brug af it og kompetenceudvikling under overskriften Fra teknologi til didaktik. Elevpositionerne er udgangspunktet for det didaktiske indhold, når der tales om at gå fra teknologi til didaktik.

Undersøgelser (fx Kvalitet I Dansk og Matematik) viser, at en undersøgende undervisningspraksis gør eleverne dygtigere. Denne undersøgende og eksperimenterende didaktik skal være udgangspunktet for en didaktik, hvor teknologi i højere grad bliver en integreret del af undervisningen og et redskab til at øge elevernes udbytte af undervisningen.

Formålet er således at udvikle en it-understøttet undervisnings- og skolekultur, der er undersøgende og eksperimenterende med udgangspunkt i de fire elevpositioner, og baseret på et bredt dannelsesperspektiv, hvor digitalisering ses i tæt sammenhæng med og på tværs af skolens fag, elevernes faglige trivsel og skolens viden og erfaringer.

For at kunne realisere ovenstående er der i samarbejde med UC Syd sendt en ansøgning til prækvalificering ved A.P. Møller Fonden, hvor der søges midler til:

  • kompetenceudvikling af 480 lærere og børnehaveklasseledere,
  • kompetenceudvikling af de pædagogiske læringscentre, herunder skolernes vejledere og ressourcepersoner,
  • og kompetenceudvikling af skoleledernes faglige ledelse.

Vikardækning af lærerne og børnehaveklasselederne ligger under egenfinansiering og finansieres gennem driftsmidler til implementering af it på skoler samt dele af puljen for strategisk kompetenceudvikling. 

Repræsentanter fra administrationen deltager ved punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Folkeskoleloven.

Økonomi

Den samlede projektsum er 10.378.807 kr., hvoraf egenfinansieringen udgør 4.754.220 kr. Egenfinansieringen tages fra den strategiske kompetenceudviklingsramme samt it-kompetenceudviklingspuljen, som er en del af it-strategien for dagtilbud og skoler.

Økonomi ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Trivselsundersøgelsen i Ringkøbing-Skjern Kommune viser fremgang på trivselsindikatorer for elevernes faglige trivsel samt støtte og inspiration efter endt projektperiode. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget godkender den fortsatte deltagelse i projektet, såfremt A.P. Møller Fonden bevilger de ansøgte midler.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Forslag om samling af SFO afdelingerne ved Skolen i Skjern

Sagsnr: 21-027362

Sagsfremstilling

Børne- og Familieudvalget skal tage stilling til, hvorledes SFO'en ved Skolen i Skjern skal organiseres. I dag er der kun ganske få børn i SFO'en på afdeling Klostervej, som alle går i specialcentret.

Børne- og Familieudvalget har på sit møde den 20. april 2022 drøftet mulighederne for at samle alle SFO-børnene fra Skolen i Skjern på den samme matrikel. 

Med kun 4 - 6 elever i SFO'en er det vanskeligt at skabe et spændende fritidsmiljø, hvor børnene fra specialområdet også har mulighed for at være sammen med jævnaldrende fra almenklasserne. Hertil kommer, at fritidstilbuddet på Afdeling Klostervej er en meget dyr ordning, når man ser på udgiften pr. elev. Det skyldes, at der til alle SFO'ere er en minimumspersonalenormering af hensyn til at kunne dække åbningstiden, og at der herudover tildeles en ekstra pædagogstilling til SFO'ere på skoler med et specialcenter. På denne baggrund har det været foreslået, at børnene fra Afd. Klostervej kunne gives et fritidstilbud på Fredensgade sammen med SFO-børnene fra Afd. Enghavevej. Herved ville der efter administrationens beregninger kunne hentes en årlig nettobesparelse på 523.000 kr.

Pladsforholdene på Fredensgade er imidlertid i forvejen hårdt pressede. Hertil kommer at forældrene til SFO-børnene på Afd. Klostervej har udtrykt bekymring ved udsigten til, at børnene skal have deres fritidstilbud sammen med eleverne fra Afd. Enghavevej på Fredensgade.

Børne- og Familiudvalget bad derfor administrationen om at undersøge 2 andre muligheder:

  1. et scenarie med én SFO beliggende på afdeling Fredensgade og en satellit på afdeling Klostervej og
  2. et scenarie, hvor pengene følger barnet til fx. fritidshjemmet i Børnegården Katholt.

Ad 1

Dette scenarie vil forsat indebære udfordringer med at skabe et spændende fritidsmiljø, og det vil også fortsat være en forholdsvis dyr løsning, eftersom åbningstiden skal dækkes ind. Etableres ordningen som et satellit, vil det dog være muligt at reducere personalenormeringen.

Det foreslås, at tildelingen til den samlede SFO ved Skolen i Skjern bliver således, at SFO'en ud over den tildeling, der følger den godkendte tildelingsmodel, tildeles en lønsum svarende til den minimumsnormering, som de øvrige skolefritidsordninger med under 59 børn tildeles. De økonomiske konsekvenser er nærmere beskrevet under Økonomi.

Der har været rettet henvendelse til ledelsen på Skolen i Skjern vedrørende forslaget om, at der frem til en endelig skolesammenlægning arbejdes med en satellitmodel for Specialcenter Syds elever i SFO’en på Klostervej. Ledelsen udtrykker grundlæggende tro på, at den foreslåede tildeling vil kunne realisere en god SFO-afdeling på Klostervej for elever fra Specialcenter Syd. Selvom modellen indebærer en personalereduktion, vurderer ledelsen, at der på grund af den lave belægning kan opretholdes et godt fritidstilbud til de indskrevne børn. 

Ad 2

Der har været taget kontakt til ledelsen af Børnegården Katholt for at afklare, om der her vil kunne gives et fritidstilbud til børnene fra specialcentret mod betaling fra Ringkøbing-Skjern Kommune. Vurderingen fra ledelsen i Katholt er dog, at man ikke rigtigt har den nødvendige plads og rammerne til at give disse børn et godt fritidstilbud.

En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge Dagtilbudsloven § 4 skal kommunalbestyrelsen sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud samt andre socialpædagogiske fritidstilbud. Ringkøbing-Skjern Kommune efterlever denne forpligtelse ved at tilbyde pladser i skolernes fritidsordninger. Der findes ikke centralt fastsatte regler for, hvor en skolefritidsordning skal placeres, eller hvordan den skal indrettes mv. En SFO kan således være opdelt i flere afdelinger, optage børn fra flere skoler eller flere afdelinger af den samme skole. 

Økonomi

Ved valg af satellitmodellen foreslår administrationen, at tildelingen til den samlede SFO ved Skolen i Skjern bliver således, at SFO'en ud over den tildeling, der følger den godkendte tildelingsmodel, tildeles en lønsum svarende til den minimumsnormering, som de øvrige skolefritidsordninger med under 59 børn tildeles.

Den ekstra tildeling skal bruges i SFO-afdelingen på Klostervej, og sikre en personaledækning i hele SFO-åbningstiden både på skoledage og ikke-skoledage. 

Minimumsnormeringen svarer til 2,132 fuldtidsstilling inklusiv vikartildeling. 

I forhold til den nuværende tildeling til de to selvstændige skolefritidsordninger giver det en årlig besparelse på brutto 1 mio. kr. - netto 0,45 mio. kr. 

Effektvurdering

Se bemærkningerne i sagsfremstillingen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager stilling til, om

  1. SFO'en ved Skolen i Skjern skal fortsætte uforandret og med samme økonomiske tildeling som i dag.
  2. alle SFO-børn skal samles på Fredensgade og tildeles ressourcer som én SFO, hvor der også er pladser til børn fra et specialcenter.
  3. fritidstilbuddet ved Skolen i Skjern skal organiseres med én SFO beliggende på afdeling Fredensgade og en satellit på afdeling Klostervej med den beskrevne økonomi.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget besluttede, at fritidstilbuddet ved Skolen i Skjern organiseres med én SFO beliggende på afdeling Fredensgade og en satellit på afdeling Klostervej med den beskrevne økonomi.


Kopier link til punktet  -   Print

12: Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Sagsnr: 22-012342

Sagsfremstilling

Børne- og undervisningsministeren fremsatte den 27. april 2022 forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen.

Lovforslaget udmønter dele af en aftale af 29. oktober 2021 indgået mellem partierne i folkeskoleforligskredsen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.

Folketinget foretager 3. behandling af lovforslaget d. 9. juni 2022.

Loven foreslås at træde i kraft 1. august 2022 med visse undtagelser, som det fremgår af punkterne nedenfor.

Med lovforslaget ønskes et fremtidigt evaluerings- og bedømmelsessystem, der skal bidrage til at styrke evalueringskapacitet og -praksis i lærernes, skolernes og kommunernes arbejde med evaluering og forbedring af kvaliteten med anvendelse af et bredt udvalg af forskellige evalueringsmetoder og -redskaber.

Målet er, at de forskellige elementer af det fremtidige evalueringssystem anvendes på en måde, der fokuserer mindre på dokumentation og afrapportering og mere på systematisk kvalitetsarbejde på alle skoler og i alle kommuner.

Sagsfremstillingen er til orientering og vil blive efterfulgt af en opfølgning, når lovgivningen er vedtaget og diverse bekendtgørelser udarbejdet og offentliggjort.

Med lovforslaget gør følgende lovændringer sig gældende:

De nuværende nationale test erstattes med Folkeskolens Nationale Færdighedstest og test i overgangsperioden

Det nye testsystem udvikles i samarbejde og med inddragelse af faglige eksperter og parter i Sammen om skolen og afvikles første gang i efteråret 2026 (Sammen om skolen er et initiativ drevet af børne- og undervisningsministeren og er et samarbejde mellem alle de største aktører på folkeskoleområdet. Ministeren, KL, Skolelederforeningen og DLF fungerer som styregruppe – derudover er Danske Skoleelever, Skole og Forældre, BUPL og Børne- og Kulturchefforeningen inviteret med i det fælles samarbejde).

Det adaptive princip erstattes af et lineært princip, hvilket betyder, at eleverne fremadrettet alle vil få samme opgavesæt. Dette gælder ligeså i overgangsperioden fra skoleåret 2022/23 til og med 2025/26

Der testes ikke længere i fire fag, men i læsning og matematiske færdigheder, idet disse er fundamentale for læringen i alle andre fag. I læsning testes på 2., 3., 4., 6. og 8. klassetrin. I matematik testes på 2., 4., 6., 7. og 8. klassetrin.

Testene lægges i begyndelsen af skoleåret, sådan at de kan benyttes i planlægningen af undervisningen og kan give lærer, elev og forældre viden om, hvor der er behov for særligt fokus i undervisningen. Elevens forældre skal ved anmodning herom have adgang til de anvendte opgaveformuleringer og elevens svar.

Skolerne vil fortsat have pligt til at underrette forældrene skriftligt og letforståeligt om resultaterne af testene.

Der vil blive udarbejdet frivillige færdighedstest i fagene engelsk, natur/teknologi, fysik/kemi, biologi, geografi, dansk som andetsprog, historie, tysk og fransk. Disse kan anvendes fra skoleåret 2026/27

Kommunalbestyrelsen vil som led i fastlæggelsen af mål og rammer for skolens virksomhed, jf. folkeskolelovens § 40, stk. 2, kunne træffe beslutning om, at skolerne i kommunen afholder eller ikke afholder frivillige test.

Tidlig indsats i forhold til ordblindhed styrkes og påbegyndes allerede i 1. klasse gennem obligatorisk klassebaseret screening for læsevanskeligheder og anvendelse af risikotesten for ordblindhed

Obligatorisk klassebaseret screeningstest for læsevanskeligheder udvikles af Børne- og Ungeministeriet og træder i kraft i skoleåret 2025/26

Screeningstesten skal medvirke til at identificere elever med læsevanskeligheder og yde faglig støtte til disse elever. Dertil kommer, at screeningstesten skal bidrage til skolernes grundlag for at identificere elever til risikotest for ordblindhed.

Obligatorisk risikotest for ordblindhed stilles til rådighed af Børne- og Undervisningsministeriet og træder i kraft i skoleåret 2022/23

Risikotesten for ordblindhed bliver obligatorisk for elever, der udviser tegn på specifikke læsevanskeligheder. Testen skal tages senest på 1. klassetrin.

Forældre har ret til at få sit barn testet for risiko for ordblindhed én gang i løbet af 1. klassetrin.

Elever af forældre med ordblindhed skal tilbydes testen, med mindre skolens leder efter samråd med forældre vurderer, at der ikke er behov.

Obligatorisk redskab til brug for sprogvurderinger i børnehaveklassen 

Der udvikles et forbedret nationalt sprogvurderingsredskab med tilhørende it-system til den obligatoriske sprogvurdering i børnehaveklassen. Det nationale redskab gøres obligatorisk at anvende.

Tidlig og systematisk opsporing af højt begavede elever

Elever, som viser tegn på høj begavelse, skal tilbydes en screening af høj begavelse på 1. klassetrin (kan udskydes til 2. klasse, hvis elevens modenhed taler for det). Screeningen skal ske via nationale tjeklister. Disse udvikles af en arbejdsgruppe med eksperter og praktikere og med afsæt i erfaringer fra allerede eksisterende tjeklister. Screeningen træder i kraft i skoleåret 2024/25

Hvis screeningen indikerer høj begavelse, skal elevens tilbydes, at der gennemføres en anerkendt intelligenstest i regi af PPR.

Elevplanerne afskaffes og erstattes af meddelelsesbog

Meddelelsesbogen er et nyt dialogbaseret redskab, der løbende (regelmæssigt og mindst en gang årligt) skal indgå i kontakten mellem skole og hjem og således understøtte og kvalificere dialogen mellem skole, lærer, pædagog, forældre og elev om elevens faglige og alsidige udvikling. 

Meddelelsesbogen laves for alle elever fra børnehaveklassen til og med 9. klasse og skal indeholde få, væsentlige punkter – så vidt muligt fremadrettede og med udgangspunkt i elevens ressourcer. Fagene dansk og matematik skal indgå. Der er fortsat forpligtigelse til løbende evaluering i andre fag også, og andre fag kan indgå.

Ift. elever i udfordringer skal meddelelsesbogen udvides, så den udover fokuspunkter også indeholder oplysninger om de indsatser og opfølgning, som skolen har iværksat for at imødekomme elevens udfordringer. Elever i udfordringer er en samlebetegnelse for elever – både på almen og specialområdet – der har faglige udfordringer, læringsmæssige vanskeligheder, adfærdsmæssige udfordringer, mistrivsel, højt fravær samt udfordringer grundet høj begavelse mv.. Kan også være elever med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser, samt elever der af andre årsager ikke er i trivsel. Der nedsættes en arbejdsgruppe, der skal undersøge modeller og løsninger for, hvordan der kan indsamles relevante og anvendelige data om elever, der modtager særlige indsatser i skolen –forventes at træde i kraft 2023/24.

I udskolingen skal meddelelsesbogen omfatte elevens overvejelser til uddannelse og de faglige krav i den forbindelse samt danne grundlag for udarbejdelse af en uddannelsesplan inden udgangen af 9. klasse.

Meddelelsesbogen skal være skriftlig og have en form, der bedst muligt understøtter dialog mellem skole og hjem. Der er ikke fastsat formkrav ud over kravet om skriftlighed. Dette indebærer, at det vil være op til den enkelte skole eller kommune at finde en nærmere model for meddelelsesbogen, herunder om denne skal være digital eller udarbejdes i papirform.

Lokale principper fastsættes af skolebestyrelsen i dialog med skolens leder.

Børne- og Undervisningsministeriet vil udarbejde faglige vejledninger til inspiration for skolernes arbejde med meddelelsesbogen og derudover foretage evaluering efter 3 år.

Ændring og forenkling af uddannelsesparathedsvurderingen (UPV). Begrebet “ikke-uddannelsesparat” afskaffes

Fra 1. oktober 2022 ændres UPV’en, så betegnelsen ”ikkeuddannelsesparat” ikke længere anvendes. Betegnelsen ændres til ”parat til andre uddannelsesaktiviteter mv. end gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser.” Der ændres i øvrigt ikke på UPV’en, herunder vejledningsforpligtigelserne.

Der er nedsat en arbejdsgruppe, der skal foreslå konkrete modeller for en grundlæggende justering af UPV, så vurderingen af elevernes uddannelsesmuligheder bliver positivt retningsgivende for de enkelte elever, og de fortsat får den skole-og vejledningsindsats, de har brug for. Forslaget skal være færdigt i efteråret 2022, og hensigten er, at ændringer skal ske med virkning fra 2024/25

Kvalitetsrapporterne afskaffes og erstattes af skoleudviklingssamtaler mellem kommuner og skoler

Skoleudviklingssamtalerne foregår årligt, og der indgår resultater for læse- og matematiktest.

Der ønskes opfølgning på flere skoler end i dag samt tidligt fokus på de skoler, der ikke løfter eleverne som forventet.

Styrket og tidlig opfølgning over for skoler med udfordringer

Fra skoleåret 2022/23 indføres en udviklingsliste med pligt til kommunalt at udarbejde en udviklingsplan for skoler, som ikke har tilfredsstillende kvalitet. Formålet er at sikre tidligt fokus på de skoler, der ikke løfter eleverne som forventet.

Udviklingslisten udarbejdes af BUVM til kommunalbestyrelserne (forventes op til 10% inkl. skoler i tilsyn) ud fra objektive indikatorer. Indikatorerne vil blive defineret i samarbejde med Sammen om skolen.

For skoler på udviklingslisten udarbejder kommunalbestyrelsen en udviklingsplan for den enkelte skole. Udviklingsplanen skal indgå i skoleudviklingssamtalen.

Udviklingsplanen kan indeholde en redegørelse for de forhold, der ligger til grund for den utilfredsstillende kvalitet, de tiltag, som skal tages for at bedre kvaliteten, hvem der er ansvarlig for tiltagene, konkrete målsætninger og en tidsplan for forbedringerne.

Kommunalbestyrelsen kan vælge at offentliggøre udviklingsplanen.

Øvrige ændringer

Lovforslaget indeholder i øvrigt forslag om at indføre mulighed for indkomstafhængigt tilskud til madordninger i folkeskoler.

Det foreslås, at kommunerne får mulighed for at give et differentieret tilskud til madordninger på baggrund af indkomst, således at der tages hensyn til elever fra ressourcesvage hjem. Kommunerne vil også have mulighed for at fastsætte nærmere rammer for ordningerne. Det betyder f.eks., at kommunerne vil kunne sætte rammer for, inden for hvilken indtægtsgrænse tilskud kan gives samt evt. betingelser for tilskuddet.

En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovforslag nr. L 174 til lov om ændring af lov om folkeskolen (Fremtidigt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen mv.)

Økonomi

Økonomi bemærker, at eventuelle merudgifter for kommunerne som følge af lovforslaget, vil blive medtaget i kommende økonomiaftaler mellem Regeringen og Kommunernes Landsforening.  

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget udsatte sagen.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Evaluering af Sommerfuglen

Sagsnr: 22-012687

Sagsfremstilling

Aflastning er en løsning for familier med børn og unge med særlige behov, hvor familie eller barn/ung har behov for et frirum. Aflastning kan tilbydes af hensyn til barn eller familie, når barnets støttebehov er vaskeligt at dække i hjemmet. Børn kan aflastes på forskellig vis; i en plejefamilie, på en døgninstitution eller på en aflastningsinstitution.

I Ringkøbing-Skjern Kommune tilbyder vi aflastning i en plejefamilie, på en døgninstitution eller på Sommerfuglen, som er en aflastningsinstitution. Sommerfuglen er et udvidet fritidstilbud, hvor børn/unge med fysisk- eller psykiskhandicap kan komme i klubtilbud i hverdagen (med eller uden overnatning) samt på weekendophold fra fredag til søndag. Sommerfuglen fungerer derfor som er en intern aflastningsinstitution.

Evaluering af sommerfuglen

Sommerfuglen blev etableret i 2019 med formål at kommunen selv skulle levere institutionsaflastning frem for at købe dem hos eksterne leverandører. Hensigten var at øge den faglige kvalitet samt reducere udgifterne til aflastning og befordring.

Efter godt 2,5 år i drift er der foretaget en evaluering af aflastningstilbuddet. Evalueringen består af tre dele; (1) udgiftsudvikling på aflastningsområdet, (2) den faglige kvalitet vurderet af udfører og myndighed i Børn og Familie og (3) den brugeroplevede effekt baseret på forældrenes vurdering af både barn og forældres oplevelse af tilbuddet. Evalueringen indikerer, at Sommerfuglen som aflastningsinstitution har haft en positiv udvikling på udgiftsområdet, at der er høj faglig kvalitet på Sommerfuglen, og at forældre til børn på Sommerfuglen overordnet set er tilfredse med aflastningstilbuddet. 

Anbefalinger fra evalueringsrapporten

På baggrund af analysen af ovenstående evalueringspunkter anbefales følgende:

  • At Børn og Familie fortsat arbejder på, at børnene kommer i aflastning i egen kommune, hvis kommunen har et passende tilbud såsom Sommerfuglen.
  • At de udendørs fysiske rammer for Sommerfuglen opkvalificeres, så der er mere tid til børnene og mindre tid til koordinering og planlægning i forbindelse med udendørs aktiviteter.
  • At lederen af Sommerfuglen undersøger muligheden for at oprette forældre- og søskendegrupper i regi af Sommerfuglen i et samarbejde med Familiecentret. Dette kan desuden medvirke til at styrke helheden i Familiecentret, som personalet på Sommerfuglen efterspørger.
  • At Sommerfuglen bevarer tilbuddets nuværende åbningstider på trods af, at forældrene ønsker udvidede åbningstider, da en udvidelse vil medføre stigende udgifter for Sommerfuglen. Desuden er tilbuddets åbningstider planlagt, så de fordrer en tæt forældrekontakt, hvilket ifølge teamlederen i Socialrådgivningen kan gå tabt, hvis åbningstiderne udvides.

En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Aflastningen på Sommerfuglen bevilges på baggrund af § 84 i Lov om Social Service.

Økonomi

Økonomi bemærker, at Sommerfuglens budget i 2022 udgør 6,5 mio. kr. 

Effektvurdering

Evalueringsresultaterne kan tilgås i vedlagte rapport.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget orienteres om den interne evaluering af Sommerfuglen. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

14: Invitation fra KKR Midtjylland til lokalpolitiske drøftelser på det sociale område

Sagsnr: 22-012687

Sagsfremstilling

Kommunerne og regionen i Midtjylland indgår hvert andet år en rammeaftale om samarbejdet på det specialiserede social- og specialundervisningsområde. Formålet med rammeaftalen er at sikre fælles principper for styring og udvikling af det sociale område på tværs af kommuner og region.

KKR Midtjylland udarbejder i det kommende halvår et udkast til en rammeaftale for perioden 2023-2024, som efterfølgende sendes til godkendelse i alle byråd og i regionsrådet. Kommuner og region gives mulighed for at indsende input til de foreslåede udviklingsområder til brug for udarbejdelsen af rammeaftalen.

Det er kommunernes ansvar at koordinere det specialiserede social- og specialundervisningsområde i samarbejde med regionen. Denne koordination foregår via rammeaftalen, som indeholder aftaler om fælles udviklingstiltag, kapacitet og styring på det sociale område.

Området omhandler tilbud til borgere med fysiske og mentale handicaps eller psykiske lidelser, hvor kommunerne sammen med regionen i regi af rammeaftalen skal sikre, at der er den nødvendige kapacitet i regionen som helhed i form af fx botilbud. En række af botilbuddene har en faglig specialisering, der gør, at det ikke er fagligt og økonomisk bæredygtigt, at alle kommuner fx opretter tilbud til en bestemt målgruppe.

Det er en vigtig del af processen, at kommuner og region giver input og bemærkninger til udviklingsområderne for den nye rammeaftale, da aftalen efter godkendelse skal omsættes til konkrete tiltag for borgerne, der er tilknyttet det sociale område. De midtjyske byråd samt regionsrådet har derfor mulighed for at afgive bemærkninger til den kommende rammeaftale. KKR Midtjylland behandler herefter det endelige udkast til Rammeaftale 2023-24 i november, hvorefter det sendes til endelig godkendelse i byråd og regionsråd i slutningen af 2022.

Forslag til udviklingsområder
Forud for KKRs drøftelse af mulige udviklingsområder har der været gennemført en rundspørge hos de 19 midtjyske kommuner, hvor kommunerne har haft mulighed for at give input til udviklingsområderne.

På den baggrund foreslår KKR at udviklingsområderne i den nuværende rammeaftale, ”Den nære psykiatri” samt ”Borgere med komplekse udfordringer”, fortsætter som udviklingsområder i Rammeaftale 2023-24.

Den nære psykiatri

De seneste tal fra undersøgelsen ”Hvordan Har Du Det”, der er den nationale sundhedsprofil, viser en generel negativ tendens i den mentale sundhed. Tendensen ses bredt i befolkningen, men især hos unge i alderen 16-24-år.

KKR vil med udviklingsområdet ”Den nære psykiatri” fortsat arbejde med den brede trivselsdagsorden og med indsatser for svært psykisk syge borgere. Der er særligt fokus på at skabe fælles løsninger, der kan forebygge og hjælpe børn og unge i mistrivsel, og vi skal blive klogere på hvorfor så mange unge medborgere har ”ondt i livet”.

I rammeaftalen skal der arbejdes med at skabe sammenhæng og sammenhængende løsninger mellem det almene børneområde og det specialiserede område. Derfor er det netop vigtigt, at alle parter er med til at finde og udbrede de gode løsninger

Der er i Midtjylland en praksis for at arbejde tæt sammen om at finde fælles løsninger. De 19 midtjyske kommuner, Region Midtjylland, PLO-Midtjylland samt bruger- og pårørendeforeninger har således siden 2018 sat ekstra fokus på den nære psykiatri med Alliancen om den nære psykiatri i Midtjylland. Dette samarbejde vil være et fokus i udviklingen af den nære psykiatri, som også er et prioriteret indsatsområde i Sundhedsaftalen.

Borgere med komplekse udfordringer

Kommunerne peger på, at der fortsat er udfordringer med en række målgrupper indenfor både børne- og voksenområdet med komplekse udfordringer. Der peges på følgende målgrupper, hvor der kan være behov for at udvikle tilbudsviften:

  • Børn og unge med komplekse udfordringer, herunder autisme, dobbeltdiagnoser generelt, multihandicap, flere funktionsnedsættelser mv.
  • Børn og unge med høj grad af udadreagerende adfærd.
  • Voksne med komplekse udfordringer, typisk forskellige kombinationer af fx autisme, udadreagerende adfærd, psykiatriske problemstillinger, misbrug, dobbeltdiagnoser, udviklingshæmning og hjerneskade.
  • Voksne udviklingshæmmede borgere. Eksempelvis domfældte borgere med udviklingshæmning, borgere med udviklingshæmning og misbrug samt borgere med udviklingshæmning og psykiatrisk lidelse, der har behov for at blive skærmet.

For at understøtte udviklingsområderne foreslår KKR, at der i den kommende rammeaftaleperiode skabes øget fokus på kapacitetsplanlægning på tværs af de midtjyske kommuner og region. Dette forudsætter, at der arbejdes med kvalificering af fælles datagrundlag for at skabe overblik og beslutningsgrundlag ift., hvordan kommuner og region kan imødekomme efterspørgslen og kapacitet på længere sigt. Dette skal eventuelt ske i et mere forpligtende samarbejde mellem kommuner og/eller mellem kommuner og region.

Nationale reformer

Endelig anbefaler KKR, at den kommende rammeaftale har fokus på og adresserer betydningen af de nationale reformer, der er på vej på det sociale område i form af evalueringen af det specialiserede socialområde, psykiatriens 10 års plan og ”Børnene først”.

Note

Den nuværende rammeaftale kan findes som bilag til punktet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at forslag til udviklingsområder i Rammeaftale 2023-2024 drøftes og at eventuelle input viderebringes til KKR Midtjylland.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget drøftede sagen og kan tilslutte sig, at udviklingsområderne i den nuværende rammeaftale fortsætter som  udviklingsområder i Rammeaftale 2023-24.

Kopier link til punktet  -   Print

15: Budgetlægning 2023-2026 på Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 21-024325

Sagsfremstilling

På Børne- og Familieudvalgets ekstraordinære møde den 30. maj 2022 blev der besluttet følgende: 

  • hvilke drifts- og anlægsønsker samt hvilken råderumsramme der sendes videre i budgetprocessen - og dermed i høring ved de 2 FagMED.
  • ikke at videresende de to ønsker fra Børn og Familie i selve budgetprocessen, men at arbejde videre med begge projekter finansieret inden for eget området.
  • at videresende ønsket om fremtidige rammer for Skolen i Skjern og Skjernåskolen samt ønsket om pulje til forbedring af indeklimaet i dagtilbud og skoler med 2,5mio. kr. pr. år.
  • at videresende ønsket om renovering af Familiehuset med et engangsbeløb på 200.000kr.
  • at ønsket om etablering af legeplads i tilknytning til Sommerfuglen ikke videresendes, men håndteres inden for eget område via Børne- og Familieudvalgets anlægspulje.

I forhold til råderumsrammen besluttede Udvalget at videresende forslag påført Udvalgets prioritet på følgende måde:  1 - kan anbefales, 2 - til diskussion, og 3 - kan ikke anbefales. Forslagene og prioriteringerne fremgår af det tilrettede bilag.

Høringssvarene fra de to FagMED er vedlagt som bilag.

Herudover fremsendes to nye anlægsforslag:

  1. Nye lokaler til Ungdomsskolen
  2. Etablering af vuggestueafdelinger

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Sidste frist for aflevering af budgetmaterialet inklusiv høringssvar fra de to FagMED er den 17. juni 2022. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Børne- og Familieudvalget, 

  • at indkomne høringssvar fra de to FagMED drøftes
  • at der besluttes, hvilke drifts- og anlægsforslag der skal fremsendes til Byrådets budgetkonference
  • at der besluttes hvilke forslag til råderumsramme, der skal fremsendes til Byrådets budgetkonference, herunder Udvalgets prioritering af de enkelte forslag

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget drøftede de indkomne høringssvar fra de 2 FagMED og besluttede at oversende følgende til budgetkonferencen:

På driftsområdet blev det fastholdt ikke at oversende ønsker. På  anlægsområdet blev beslutningen fra udvalgsmødet den 30. maj 2022 fastholdt suppleret med oversendelse af ønsket om nye lokaler til Ungdomsskolen og etablering af vuggestueafdelinger. I forhold til råderumsrammen blev beslutningen fra udvalgsmødet den 30. maj 2022 fastholdt.

Udvalget bemærkede endeligt, at målsætningen om et samlet anlægsbudget på 540 mio. kr. over 4 år kan blive nødvendig at strække over mere end 4 år og dermed betyde behov for en mindre råderumsramme.

 











Kopier link til punktet  -   Print

16: Budgetopfølgning pr. 31. maj 2022 for Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 21-027277

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen pr. 31. maj 2022 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet mindreforbrug på 0,9 mio. kr.

Det samlede mindreforbrug fordeler sig på:

  • Dagtilbud og Undervisning - mindreforbrug på 2,6 mio. kr., heraf merforbrug på 1,7 mio. kr. vedr. Covid-19 udgifter til test og podning, og merforbrug på 1,8 mio. kr. vedr. opnormering af modtageklasser til ukrainske børn/elever
  • Børn og Familie - merforbrug på 1,7 mio. kr. 

 

Dagtilbud og Undervisning

Dagtilbud og Undervisning excl. decentrale aftaleenheder

Budget 2022

Forventet regnskab 2022

Afvigelse

Afvigelse sidste måned

Undervisning

Specialundervisning/støtte

14.095

12.595

-1.500

-1.500

STU, FGU og KUI

28.886

26.186

-2.700

-1.700

Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS

82.628

82.328

-300

-300

Fælles udgifter/indtægter

18.422

18.422

0

0

Ukrainske flygtninge

-1.880

-80

1.800

1.800

Dagtilbud

Dagtilbud/SFO - flere/færre børn

-43.886

-43.886

0

0

Private tilbud - flere/færre børn

47.800

47.000

-800

-800

Dagplejen

40.282

38.482

-1.800

-1.800

Fælles udgifter/indtægter

7.916

7.316

-600

0

Undervisning/dagtilbud

Coronaudgifter

-289

1.411

1.700

1.700

Mellemkommunal - almen

-819

781

1.600

0

Befordring - special

18.798

18.798

0

0

Samlet resultat

211.953

209.353

-2.600

-2.600

Resultatet er det samme som ved forrige budgetopfølgning. Dog skal bemærkes følgende ændringer:

  • mindreudgift på 1,0 mio. kr. til FGU-elever. Afregningen for antallet af FGU-elever i 2021 er nu kommet, og den viser, at der har været indskrevet ca. 10 elever færre end forudsat ved budgetlægningen. 
  • mindreudgift på 0,6 mio. kr. som følge af færre pædagogstuderende i perioden 1.6.-30.11.2022. I perioden er der optaget 14 studerende mod 25 i foregående perioden. Der er afsat budget til 28. 
  • merudgift på 1,6 mio. kr. til mellemkommunale betalinger. Merudgiften dækker både mellemkommunale betalinger på dagtilbuds- og på skoleområdet. Merudgiften dækker både over flere elever/børn fra RKSK i tilbud uden for kommunen, samt færre elever/børn fra andre kommuner, der undervises/passes i RKSK.  

Børn og Familie

Børn og Familie excl. decentrale aftaleenheder

Budget 2022

Forventet regnskab 2022

Afvigelse

Afvigelse sidste måned

Anbringelser

86.010

87.910

1.900

1.700

Central refusionsordning SDE

-5.789

-6.789

-1.000

-1.000

Øvrige foranstaltninger

5.160

5.160

0

0

Forebyggende foranstaltninger

23.789

24.889

1.100

2.100

Sikrede institutioner

5.356

5.356

0

0

Enkeltydelser/tabt arbejdsfortjeneste

5.500

5.200

-300

-300

Samlet resultat

120.026

121.726

1.700

2.500

Resultatet er en forbedring i forhold til forrige budgetopfølgning på 0,8 mio. kr. Det skyldes følgende:

  • mindreudgift på 1,0 mio. kr. til forebyggende foranstaltninger. En tættere budgetopfølgning på området har gjort, at forventningen til merforbruget er nedjusteret med 1,0 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning. Der er dog stadig et samlet forventet merforbrug på 1,1 mio. kr. på området, som hovedsageligt skyldes merudgifter til aflastningsordninger. 
  • merudgift på 0,2 mio. kr. til små ændringer af indenfor anbringelsesområdet

Som det fremgår af nedenstående oversigt er der pr. 1. juni 2022 130 anbringelser. Samme antal som budgetlagt. Det skal sammenholdes med, at gennemsnitsprisen pr. anbringelse er højere end forventet, hvilket giver en forventet merudgift i anbringelsesbudgettet på 1,9 mio. kr. 

 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Økonomi bemærker, at merudgifter i forbindelse med Ukrainske flygtningebørn medtages i budgetopfølgningerne så snart de kan registreres. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

17: Gensidig orientering

Sagsnr: 21-022177

Sagsfremstilling

1.
Evaluering af det første halve år af byrådsperioden. 

2.
Evaluering af Børn og UngeTopmødet 2022.

3.
Udvalgets arbejde med de kommende politikker.

4.
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget. 

 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.


Kopier link til punktet  -   Print

18: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dyrvigsvej 9
6920 Videbæk