Referat: 23. januar 2025 kl. 15:00

Mødelokale 1, Servicecenter, Finderupsvej 9, Skjern
Beskæftigelsesudvalget

Deltagere

  • Jens Erik Damgaard
  • Lise Juhl Hansen
  • Irvin Christensen
  • Rita Byskov
  • Jakob Agerbo
  • Carsten Bjerg
  • Irene Lund Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Økonomi for Ungecenter Ringkøbing-Skjern

Sagsnr: 24-026769

Sagsfremstilling

Ungecenter Ringkøbing-Skjern bliver fremadrettet omdrejningspunktet for ungeindsatsen for unge i alderen 15 - 29 år.

En styregruppe har arbejdet med rammenotat nr. 2 om ungeindsatsen, og Beskæftigelsesudvalget har godkendt dette rammenotat på sit møde den 12. december 2024 pkt. 2.

Rammenotat 2 beskriver 7 spor, som administrationen har arbejdet med. Af de 7 spor vedrører spor 1 den fysiske placering og indretning af et tværfagligt Ungecenter.

Dette punkt beskriver økonomien ved renovering/etablering af Ungecentret samt den årlige drift for Ungecentret. 

Ungecenter Ringkøbing-Skjern får til huse på Tømrervej 2 i Skjern. I den forbindelse har Ejendomscentret vurderet, at udgiften for renoveringen af bygningen bliver 2.000.300 kr. Hertil kommer forventede udgifter til køb af inventar på 150.000 kr. samt IT-udgifter på 417.000 kr. Der er i 50.000 kr. til uforudsete udgifter. I alt 2.617.300 kr.

Finansieringen af renovering/etablering af Ungecenter Ringkøbing-Skjern afholdes af budgetmidler under Beskæftigelsesudvalget.

Den årlige drift af Ungecenter Ringkøbing-Skjern Kommune forventes at blive 11.986.000 kr., og består af udgifter til personale med 8.752.000 kr., lokaleomkostninger med 109.000 kr. samt øvrige udgifter med 3.125.000 kr. 

Personaleudgifter med 8.752.000 kr. dækker over udgifter til en afdelingsleder, seks ungerådgivere, en ungerådgiver for målgruppen 15 - 17 årige, seks jobguides, en projektmedarbejder samt en administrativ sagsbehandler. Endvidere er der afsat midler til kørsel, uddannelse, personaleforsikringer og supervision. Lønudgiften til projektmedarbejderen indgår dog først i budgettet fra januar 2026.

Lokaleudgifter med 109.000 kr. dækker over udgifter til varme, el, vand, forsikring, udvendig vedligeholdelse, skatter, afgifter og renovering. Nuværende budgetmidler fastholdes fremadrettet. Budgetmæssigt hører budgetmidler under Økonomiudvalget.

Øvrige udgifter med 3.125.000 kr. dækker over udgifter til administration, møder, rejser og repræsentation, inventar, køb af indsats hos KompetenceCenter Ringkøbing-Skjern, rengøring, IT og indvendig vedligeholdelse.

I budgettet er der afsat aktivitetsmidler med 1.108.000 kr. til målgruppen med 18 - 29 årige. En ny opgave i Ungecenteret bliver målgruppen 15 - 17 årige. Til denne målgruppe er der afsat aktivitetsmidler inkl. en ungerådgiver med 2.211.000 kr.

Den årlige drift af Ungecenter Ringkøbing-Skjern finansieres ved ophør af tilbud hos Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern samt flytning af lønmidler. Der overflyttes 2.390.000 kr. fra beskæftigelsesområdets administrative udgifter under Økonomiudvalget.

Aftalen med Uddannelsescentret ophører pr. 31. marts 2025. Merudgifter ved brug af tilbud i 1. kvartal 2025 hos Uddannelsescenteret kendes ikke p.t.

Udgiften for Ungecenter Ringkøbing-Skjern bliver i 2025 11.319.700 kr., og fra 2026 11.986.000 kr.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Koncernøkonomi har ikke ydereligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller,

  • at der gives en anlægsbevilling på 2.617.300 kr. Finansieringen af anlægsbevillingen sker ved driftsmidler fra Beskæftigelsesudvalget
  • at der afsættes 109.000 kr. under Ejendomscentret (Økonomiudvalget) til ejendomsudgifter finansieret af driftsmidler under Beskæftigelsesudvalget
  • at der godkendes en årlig drift af Ungecentret Ringkøbing-Skjern på 11.319.700 kr. i 2025, og fra 2026 på 11.986.000 kr. Driftsbudgettet finansieres inden for Beskæftigelsesudvalgets budgetramme
  • at der tillægsbevilges 2.390.000 kr. til Ungecenter Ringkøbing-Skjern af beskæftigelsesområdet administrative udgifter under Økonomiudvalget

BilagBeslutning

Beskæftigelsesudvalget anbefaler administrationens indstilling for så vidt angår pkt. 1,2 og  4.

Vedr. pkt. 3 godkender Beskæftigelsesudvalget administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Resultatopfølgning 2024 til orientering

Sagsnr: 24-003361

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet opgørelser og statistikker over målgrupperne i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Der gøres opmærksom på, at statistikken på sygedagpenge og jobafklaring er trukket fra fagsystemet, og specielt på sygedagpengeområdet betyder det, at borgere på ferie tæller med i sygefraværet, da de stadig har en aktiv sag i fagsystemet.

Beskæftigelseschefen vil på mødet gennemgå tallene for udvalgte områder.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning

Resultatopfølgningen blev taget til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Kontanthjælpsreformen - Ændringer på kontanthjælpsområdet

Sagsnr: 25-001390

Sagsfremstilling

Folketinget har den 17. december 2024 vedtaget Lov nr. 633 for borgere der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelser.

Fra 1. juli 2025 beregnes denne målgruppes ydelser ud fra tre nye satser og nye tillæg.

Samtidig falder 225-timers reglen og kontanthjælpsloftet væk. Derudover afskaffes særlig støtte til disse borgere.

Satser (2024-niveau):

Forhøjet sats udgør 12.064 kr. for borgere over 30 år, eller 25-29-årige som inden for de seneste 10 år har haft 4.810 timers ordinær beskæftigelse i Danmark eller et andet EU-land.

Grundsatsen udgør kr. 6.955, og for hjemmeboende er satsen 2.823 kr.

Mindstesatsen udgør 6.553 kr., for hjemmeboende er satsen 2.823 kr. Mindstesatsen er gældende for borgere, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet.

Tillæg (2024-niveau):

Børnetillægget på 2.687 kr. gives til alle med forsørgerpligt overfor et barn med bopæl i Danmark.

Tillæg til enlige forsørgere, der modtager grund- og mindstesats, på 1.581, gives til de, der forsørger et eller flere børn i eget hjem.

Tillægget til enlige uden forsørgerpligt, der modtager grundsatsen eller forhøjet sats, er på 1.054 kr.

Der gives et særligt ungetillæg til alle aktivitetsparate uanset om de har tilkendegivet ønske om at deltage i tilbud eller ej.  Tillægget udgør 1.000 kr. pr. måned, for unge under 25 år uden forsørgerpligt, og 2.500 kr. pr. måned for unge over 25 år eller med forsørgerpligt.

Desuden gives et særligt tilpasningstillæg på 2.000 kr. pr. måned. Dette udbetales til en særlig målgruppe, som endnu ikke kendes endeligt.

Indtægter:

Fribeløb: 2.500 kr. pr. måned forhøjet sats, og 5.000 kr. pr. måned for borgere på mindste-og grund-sats. Hjemmeboende har ikke et fribeløb.

Procentfradrag på 35 % - det vil sige, hjælpen nedsættes med 65 kr. for hver 100 kr. der tjenes – dog kun indtægten ud over fribeløbet.

Der er desuden indført et indkomstloft på 20.359 kr. for modtagere af forhøjet sats og 17.305 kr. for modtagere af mindste- og grundsats. Det vil sige, at overstiger indtægten og hjælpen indkomstloftet nedsættes den del af indtægten, der er over loftet krone for krone.

STU-elever kan fortsat have en årlig indtægt 28.705 kr., der ikke fradrages.

Medicin:

100 % betaling af tilskudsberettiget medicin, når borger har modtaget hjælp i 12 måneder ud af de seneste 18 måneder.

100 % betaling af tilskudsberettiget medicin til hjemmeboende børn, hvor mor eller far er på hjælp. Ydes fra første dag på ydelse.

Fritidstillæg:

Til hjemmeboende børn under 18 år – dog max. 3 børn pr. familie.

Udgør 450 kr. pr. måned pr. barn. Dog 113 kr. pr. barn pr. måned til enlige forældre.

Tillægget skal anvendes på barnets deltagelse i fritidstilbud, kulturtilbud, sociale arrangementer, faglige arrangementer eller til udstyr til uddannelse.

Udbetales efter tre måneder på hjælp.

Der er krav om dokumentation hver 3. måned.

Skærpede optjeningsregler:

Beskæftigelseskravet om 4.810 timers ordinær beskæftigelse indenfor seneste 10 år omfatter nu alle, der er indrejst efter 1968, eller har været udrejst af Danmark i mere end 12 sammenhængende måneder.

Det betyder, at der kan være en række borgere, der i dag modtaget kontanthjælp på høj sats, som fremover kun vil være berettiget til mindstesats.

Vigtige datoer:

Ydelseskontoret udsendte den 6. januar 2025 et orienteringsbrev til alle i kontanthjælpssystemet. Det er brev, der orienterer om alle ændringerne.

I ugerne 3 - 6 udsender Ydelseskontoret individuelle vejledningsbreve til hver enkelt borger, hvoraf det fremgår, hvad den enkelte borger kan forvente at få i ydelse fra 1. juli 2025.

I ugerne 19 - 21 udsender Ydelseskontoret individuelle afgørelser til hver enkelt borger.

Loven træder i kraft 1. juli 2025.

Første udbetaling efter de nye regler er den 31. juli 2025.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov nr. 633 af 17. december 2024.

Økonomi

Det kan endnu ikke vurderes, hvorledes lovændringerne vil påvirke den kommunale økonomi.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager lovændringen til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Lovændringen tages til orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Orientering om Sygedagpengereformen

Sagsnr: 25-001813

Sagsfremstilling

Folketinget har den 19. december 2024 vedtaget lovforslag L 74, 2024-25. Loven træder i kraft den 1. januar 2025 og udmønter de dele af Aftale om forenkling og målretning i sygedagpengesystemet fra marts 2024, som kræver lovændringer.

I Sygedagpenge opfølgning er der fokus på følgende i forbindelse med loven:

Fleksibel brug af Rehabiliteringsteamet:

Kravene til brug af Rehabiliteringsteamet i sager om jobafklaringsforløb gøres mere fleksibelt. Lovændringen betyder således at det ikke længere er et krav, at alle sager om jobafklaringsforløb skal behandles i Rehabiliteringsteamet.

Kommunen kan forelægge sager om jobafklaringsforløb for Rehabiliteringsteamet, hvis kommunen vurderer, at personen har behov for en tværfaglig indsats, og kommunen herudover vurderer, at der er behov for, at Rehabiliteringsteamet afgiver indstilling om, hvilken indsats der skal indgå i jobafklaringsforløbet. Kommunen kan således også iværksætte en tværfaglig indsats, uden at sagen først har været behandlet i Rehabiliteringsteamet.

Fleksibel sammensætning af Rehabiliteringsteamet:

Reglerne om Rehabiliteringsteamets sammensætning er gjort mere fleksible, så kommunen ud fra en konkret vurdering kan beslutte, hvilke repræsentanter, der skal deltage i en sags behandling i teamet.

Der skal dog altid deltage en repræsentant fra kommunens beskæftigelsesområde og en repræsentant fra regionen ved en sundhedskoordinator. Herudover skal der være repræsentanter fra andre relevante forvaltningsområder, herunder fra sundheds-, social-, eller undervisningsområdet, når det er relevant for sagen.

Kommunen skal inddrage repræsentanter fra andre forvaltningsområder, i det omfang, det er relevant for borgerens sag.

Afskaffelse af den generelle ret til mestringsforløb:

Den generelle ret til mestringsforløb for sygedagpengemodtagere, som er visiteret til kategori 2 afskaffes. Mestringsforløb kan fortsat gives som tilbud om vejledning og opkvalificering, hvis kommunen vurderer, at den sygemeldte har behov for det.

Forenkling af visitationskategorier:

Visitationskategorierne er forenklet og visitationskategori 3, herunder reglerne om indsatsen for denne målgruppe, er ophævet. Det betyder, at kommunerne skal visitere alle sygedagpengemodtagere, hvor fuld raskmelding forventes senere end 8 uger regnet fra første fraværsdag, til visitationskategori 2. Sygemeldte, der tidligere er visiteret til kategori 3, vil automatisk blive omvisiteret til kategori 2 ved lovens ikrafttræden. 

Færre krav til sygemeldte fra beskæftigelse:

For sygemeldte i et ansættelsesforhold med et forudsigeligt sygeforløb og forventet raskmelding inden udgangen af 13. uge, skal kommunen kun følge op på, at den sygemeldte bliver raskmeldt. Efter første opfølgningssamtale skal kommunen undlade yderligere opfølgning. Kommunen kan tage kontakt til den sygemeldte, i forbindelse med kommunens løbende vurdering af den sygemeldtes uarbejdsdygtighed og revurdering af retten til sygedagpenge. Det er kommunens vurdering, hvorvidt der er tale om et forudsigeligt forløb.

Det er ikke længere et krav, at den sygemeldte skal have jobmål og "Min Plan". Kommunen skal som hidtil indgå en aftale med den sygemeldte om beskæftigelsesindsatsen men der er ikke fastsat nærmere krav til den aftale.

Kommunen kan undlade at tage kontakt til arbejdsgiver som led i opfølgningen, hvis kommunen og den sygemeldte aftaler, at den sygemeldte selv varetager kontakten til arbejdsgiveren. Det vil være op til kommunen og den sygemeldte at vurdere, hvornår det er hensigtsmæssigt.

Kommunerne skal ikke længere tilrettelægge indsatsen for den sygemeldte ud fra en model, der angiver hvilke indsatser og tilbud, der skal prioriteres højest for, at den sygemeldte kan genoptage arbejdet (trappemodellen).

Afskaffelse af krav om lægeattester i alle sager:

Det er ikke længere et krav, at kommunen skal indhente lægeattesten LÆ 265 som en del af rehabiliteringsplanens forberedende del i alle de sager, der forelægges Rehabiliteringsteamet med henblik på, at personen skal have fleksjob, ressourceforløb eller førtidspension.

Kommunen kan undlade at indhente LÆ 265, hvis det vurderes, at de helbredsmæssige oplysninger, der allerede er i sagen, danner tilstrækkeligt grundlag for Rehabiliteringsteamets vurdering af sagen.

Med sygedagpengereformen forventes det, at Sygedagpenge opfølgning allerede fra andet kvartal 2025 vil kunne se et fald i antallet af samtaler.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovforslag L 74, 2024-25.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Punktet tages til orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Implementering af arbejdspligt i Ringkøbing-Skjern Kommune

Sagsnr: 24-020575

Sagsfremstilling

Folketinget vedtog den 17. december 2024 lovforslag L 12, 2024-25 om arbejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet.

Fra 1. januar 2025 indføres arbejdspligt for borgere i kontanthjælpssystemet, som ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet.

Borgere omfattet af arbejdspligten skal som udgangspunkt deltage i en 37-timers beskæftigelses-rettet indsats pr. uge som en kontinuerlig indsats uden pauser.

Borgere kan fritages fra konkrete indsatser eller få nedsat det ugentlige timetal efter en individuel vurdering af deres helbred.

Fordrevne fra Ukraine med ophold efter særloven er undtaget fra arbejdspligtsreglerne.

Arbejdspligten implementeres i to faser:

  • Fra 1. januar 2025: Modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse (SHO).Kommunerne skal implementere arbejdspligten for denne målgruppe senest den 1. juli 2025. (Antal borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune december 2024: 42)
  • Fra 1. juli 2025: Øvrige borgere i kontanthjælpssystemet, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet. Kommunerne skal implementere arbejdspligten for denne målgruppe senest den 1. januar 2026. (Antal borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune december 2024: 86)

Formål:

Formålet med indsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune er at skabe en helhedsorienteret tilgang, der tager højde for kulturelle, sundhedsmæssige og sociale barrierer. Målet er at støtte borgerne i at opfylde arbejdspligten og opnå tilknytning til arbejdsmarkedet.

Indsatser:

Arbejdspligtens indhold og omfang skal baseres på en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers forudsætninger og have et klart, beskæftigelsesrettet fokus.

Indsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune vil primært være virksomhedsrettet og omfatte virksomhedspraktik, løntilskud og ordinære timer. Det forventes derfor, at der skal etableres flere virksomhedsplaceringer, da borgere omfattet af arbejdspligten skal være i kontinuerlig aktivering.

Der kan dog være behov for parallelle indsatser. Eksempelvis kan en borger i virksomhedspraktik samtidig have behov for at deltage i danskuddannelse eller modtage sundhedsfaglig vejledning for at øge sine muligheder for varig beskæftigelse.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovforslag L 12, 2024-25 - Læs lovforslaget her

Økonomi

Det vurderes, at den planlagte indsats kan gennemføres uden behov for yderligere budgetmidler.

Sundhedsfaglige tiltag relateret til indsatsen vil dog kræve politisk prioritering i de kommende budgetforhandlinger for perioden 2026 - 2029.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Punktet tages til orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Tværgående samarbejde om beskæftigelsesindsats for borgere på handicap- og psykiatriområdet

Sagsnr: 24-026082

Sagsfremstilling

Handicap- og Psykiatripolitikken indeholder følgende mål: ”Vi vil stræbe efter, at flere voksne mennesker med funktionsnedsættelser kommer i beskæftigelse.”

Beskæftigelsespolitikken indeholder følgende indsats: Fokus på jobskabelse for personer med handicap og funktionsnedsættelse gennem samarbejde med virksomhederne i kommunen, herunder etablering af flere Socialøkonomiske virksomheder i kommunen.”

Med afsæt i de politiske mål og indsatser gennemførte repræsentanter fra Beskæftigelsesudvalget og Social- og Sundhedsudvalget i oktober 2024 en studietur til virksomheden Soltra i Spanien, for at søge inspiration til arbejdet med øget beskæftigelse for borgere med funktionsnedsættelser.

I forlængelse af studieturen er der igangsat et tværgående samarbejde mellem Beskæftigelse og Handicap og Psykiatri om, at flere borgere med funktionsnedsættelser, herunder borgere fra Handicap og Psykiatri, kommer i beskæftigelse i en virksomhed.

Beskæftigelsesudvalget bedes på dette møde godkende kommissorium for tværgående samarbejde om borgere fra Handicap og Psykiatri, som skal i beskæftigelse.

5 spor i samarbejdet:

Det tværgående samarbejde om borgere fra Handicap og Psykiatri, som skal i beskæftigelse, indeholder følgende 5 spor:

  1. Nye borgere på handicap- og psykiatriområdet, som skal i beskæftigelse i en virksomhed
  2. Nuværende borgere i dagtilbud i Handicap og Psykiatri, som ønsker beskæftigelse i en virksomhed
  3. Styrket samarbejde mellem mentorer i Beskæftigelse og bostøtten i Handicap og Psykiatri
  4. Styrket samarbejde mellem Ringkøbing-Skjern Kommune, Soltra og  øvrige socialøkonomiske virksomheder
  5. Etablering af flere stillinger til borgere med funktionsnedsættelser i kommunalt regi

De 5 spor er nærmere beskrevet i kommissoriet.

Organisering af samarbejdet:

Det tværgående samarbejde om borgere fra Handicap og Psykiatri, som skal i beskæftigelse, er politisk forankret i Social- og Sundhedsudvalget og i Beskæftigelsesudvalget.

Det tværgående samarbejde er administrativt forankret i en styregruppe med direktør og fagchefer.

Der bliver nedsat administrative arbejdsgrupper for hvert af de 5 spor i samarbejdet.

Tidsramme og opfølgning:

Social- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelsesudvalget behandler kommissoriet på møderne i januar 2025. Hvis udvalgene godkender kommissoriet, igangsættes arbejdet med de 5 spor umiddelbart derefter.

Social- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelsesudvalget følger op på det tværgående samarbejde på udvalgsmøderne i henholdsvis april og juni 2025. Udvalgene præsenteres på mødet i juni for en status på samarbejdet og for et oplæg til fælles mål for, at flere borgere fra Handicap og Psykiatri kommer i beskæftigelse.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og serviceloven.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Formålet med det tværgående samarbejde er, at flere borgere med funktionsnedsættelser, herunder borgere fra Handicap og Psykiatri, kommer i beskæftigelse i en virksomhed.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget godkender kommissoriet.

BilagBeslutning

Beskæftigelsesudvalget godkender kommissoriet.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Helhedsorienterede planer for familier

Sagsnr: 25-000142

Sagsfremstilling

I 2022 igangsatte Ringkøbing-Skjern Kommune pilotprojektet "Helhedsorienterede planer for familier". Med en helhedsorienteret indsats får borgere en helhedsorienteret familieplan, der har til formål at gøre samarbejdet med kommunen mere sammenhængende på tværs af fagområder.

Målgruppen for indsatsen er borgere med komplekse og sammensatte problemstillinger, der har aktive sager på minimum to myndighedsområder, hvoraf det ene er Børn og Familie.

I sommeren 2024 blev pilotprojektet evalueret. Grundet evalueringens positive resultater er indsatsen fortsat med forankring i Børn og Familie. I 2025 arbejdes der derfor videre med indsatsen i sin nuværende form, men den kommende beskæftigelsesreform kan få betydning for forankring af indsatsen.

Ved udgangen af 2024 er der ca. 20 familier, der modtager en helhedsorienteret familieplan, mens 7 familier har afsluttet indsatsen. Indsatsens arbejdsgange mm. er beskrevet i den administrative samarbejdsaftale for de helhedsorienterede planer for familier, som løbende er blevet revideret. Efter evaluering af indsatsen er der bl.a. sat øget fokus på inddragelse af Dagtilbud og Undervisning, da skoler/dagtilbud med deres tætte kontakt til familierne kan bidrage positivt ind i indsatsen.

Hovedpunkter fra evalueringen:

Evalueringen baserer sig på data fra 14 familier, som i perioden 2022 - 2024 modtog en helhedsorienteret indsats. Resultaterne er overvejende positive og viser, at helhedsorienterede planer for familier lever op til de forventede effektmål.

Familierne oplever bl.a. at have én helhedsorienteret indsats fremfor fragmenterede individuelle indsatser. Familierne fremhæver, at de har stor gavn af at mødes med alle fagpersoner på én gang, da familierne deltager i færre møder og dermed undgår gentagelser eller misforståelser.

Derudover oplever familierne en større grad af samarbejde mellem rådgivere og kontaktpersoner i kommunen, hvilket bidrager til en mere sammenhængende indsats. Dette blev underbygget af fagpersonerne, der ligeledes vurderer, at de opnår et forbedret samarbejdet på tværs af fagområder.

Evalueringen indikerer endvidere en økonomisk gevinst ved indsatsen, da de økonomiske udgifter pr. familie falder over tid.

Helhedsorienterede planer for øvrige målgrupper:

Administrationen arbejder sideløbende videre med helhedsorienterede planer for unge borgere, hvor de politiske udvalg i december 2024 godkendte rammeaftale 2.

Helhedsorienterede planer for voksne er sat i bero, indtil der foreligger en afklaring på beskæftigelsesområdet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge Barnets lov § 110 kan Byrådet vælge at tilbyde helhedsorienterede planer for unge mellem 16 og 23 år. 

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi bemærker, at der ikke blev tilført nye midler til pilotprojektet, og at videreførelsen af aktiviteterne i 2025 afholdes indenfor de enkelte fagområders nuværende budgetrammer.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Punktet blev taget til orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Orientering om Jobdating

Sagsnr: 24-014396

Sagsfremstilling

Virksomhedsservice har i 2024 afholdt fire jobdating-arrangementer, hvor alle kommunens virksomheder er blevet invitereret til at deltage, såfremt de måtte have ledige jobs.

Alle borgere tilknyttet Jobcentret er som udgangspunkt blevet inviteret til arrangementet. Dog har den enkelte sagsbehandler kunnet fritage borgere, der f.eks. er alvorligt syge.

Der har været følgende antal virksomheder til arrangementerne:

September: 16 virksomheder

Oktober: 10 virksomheder

November: 8 virksomheder  (der var Info-tag og uddannelsesmesse i samme uge)

December: 8 virksomheder.

Til arrangementerne er der mødt følgende antal borgere op:

September: 275 borgere

Oktober: 171 borgere

November: 110 borgere

December: 133 borgere

Når der i september mødte betydeligt flere op, skyldtes dette, at en del borgere havde fået indtryk af, at de havde pligt til fremmøde, hvilket ikke er tilfældet.

Der har været positive tilbagemeldinger fra både virksomheder og borgere omkring jobdating-arrangementerne.

Der er i 2025 aftalt følgende datoer:  25. april, 20. juni, 5. september og 14. november.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Punktet tages til orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Brugertilfredshedsundersøgelse i Borgerservice 2024 til orientering

Sagsnr: 25-001848

Sagsfremstilling

Viden og Strategi har i 2024 gennemført en brugertilfredshedsundersøgelse i Borgerservice.

Blandt de 266 brugere, der har deltaget i undersøgelsen, er der stor tilfredshed med Borgerservice.

Kvalitet og service:

  • 98 procent af brugerne er samlet set tilfredse med den hjælp, de modtager af Borgerservice
  • Alle brugerne synes, at medarbejderne kommunikerede klart og tydeligt

Tilgængelighed:

  • 99 procent af brugerne er enige i, at der var tider til rådighed, der passede dem
  • Fra mandag til torsdag passer det brugerne bedst at komme i Borgerservice mellem klokken 10 og 11 samt efter klokken 15
  • Derudover passer det generelt brugerne godt at komme i Borgerservice om fredagen, særligt efter klokken 10

Digital inklusion:

  • Halvdelen af brugerne benytter altid eller regelmæssigt digitale selvbetjeningsløsninger uden vejledning fra Borgerservice
  • Alle, som har modtaget vejledning til digitale selvbetjeningsløsninger, har været tilfredse, og 6 ud af 10 vil kunne gøre det selv, uden hjælp, næste gang

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning

Sagen sendes til orientering i Økonomiudvalget.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Nedlæggelse af RAR

Sagsnr: 24-027298

Sagsfremstilling

Som følge af nye reformer på beskæftigelsesområdet, er de regionale arbejdsmarkedsråd blevet nedlagt med udgangen af december 2024.

RAR Vestjylland har i den anledning sendt et brev til Ringkøbing-Skjern Kommune, med tak for samarbejdet med at sætte væsentlige, arbejdsmarkedspolitiske emner på dagsordenen. I brevet nævnes bl.a. udviklingen på arbejdsmarkedet på tværs af kommunerne, sikring af kvalificeret arbejdskraft til både private og offentlige virksomheder, den regionale uddannelsespulje, initiativer i forbindelse med rekruttering af udenlandsk arbejdskraft og sat borgere der ikke kan arbejde på fuld tid i spil.

RAR opfordrer til at fortsætte samarbejdet og kan bidrage med at støtte kommunerne i at implementere beskæftigelsesindsatsen. Således fortsætter job- og uddannelseskoordinatorerne med initiativer. 

RAR forventer, at nye regionale beskæftigelsesråd starter op i 2025.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning

Punktet tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Gensidig orientering

Sagsnr: 25-000146

Sagsfremstilling

Ingen bemærkninger.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev givet en orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger