Referat: 12. december 2024 kl. 15:00

Mødelokale 1, Servicecenter, Finderupsvej 9, Skjern
Beskæftigelsesudvalget

Deltagere

  • Jakob Agerbo
  • Jens Erik Damgaard
  • Carsten Bjerg
  • Lise Juhl Hansen
  • Rita Byskov
  • Irvin Christensen
  • Irene Lund Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Status på arbejdet med ungeindsatsen

Sagsnr: 23-007478

Sagsfremstilling

De fire politiske udvalg, Beskæftigelsesudvalget, Børne- og Familieudvalget, Social- og Sundhedsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget godkendte på møderne i juni 2024 rammenotat 1 vedrørende ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune, herunder at der etableres et tværfagligt Ungecenter som et fagligt arbejdsfællesskab omkring indsatsen for udsatte unge.

De fire politiske udvalg godkendte desuden, at administrationen arbejdede med 7 forskellige spor frem til udvalgsmøderne i december 2024, ligesom administrationen fik til opgave at afklare Ungecenterets organisatoriske forankring på kommunens fagområder.

Der er i alt ca. 9000 unge i alderen 15-29 år i Ringkøbing-Skjern Kommune. For hovedparten af de unge fortsætter indsatserne som i dag. Den fremadrettede ungeindsats før, i og omkring Ungecenteret sætter særligt fokus på at gøre mere for at hjælpe de ca. 10 procent af de unge, som er udsatte eller særligt udsatte.

Beskæftigelsesudvalget bedes på dette møde godkende rammenotat 2 vedrørende ungeindsatsen, herunder at administrationen arbejder videre med de 7 spor som anbefalet i rammenotat 2 frem mod udvalgsmøderne i juni 2025.

Pia Krogh, leder af UngdommensUddannelsesvejledning, og Joan Thyregaard, afdelingsleder i Kontanthjælp, særlig indsats, deltager i behandlingen af dette punkt.

De 7 spor i arbejdet med ungeindsatsen

De 7 spor, som de fire politiske udvalg godkendte, at administrationen arbejdede videre med frem til udvalgsmøderne i december 2024, er:

  • Spor 1: Fysisk placering og indretning af et tværfagligt Ungecenter
  • Spor 2: Styrket samarbejde med frivillige, foreninger og kulturlivet
  • Spor 3 Styrket samarbejde om virksomhedsforløb i partnerskaber med lokale virksomheder 
  • Spor 4: Styrket samarbejde med andre eksterne aktører, herunder udbydere af Forberedende Grunduddannelse (FGU) og Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU)
  • Spor 5: Udvikling af indsatser, arbejdsgange og kultur for det tværfaglige samarbejde før, i og omkring Ungecenteret
  • Spor 6: Kommunikationsplan for etablering af Ungecenteret
  • Spor 7: Opfølgning på effekten af ungeindsatsen

Rammenotat 2 vedrørende ungeindsatsen

Rammenotat 2 vedrørende ungeindsatsen beskriver status på de 7 forskellige spor i arbejdet med ungeindsatsen og indeholder desuden en række anbefalinger til det videre arbejde med de 7 spor.

Rammenotat 2 beskriver særligt følgende indsatser, som bidrager til, at flere udsatte unge kommer i uddannelse og job:

  • Styrket forebyggelse og tidlig indsats, f.eks. fritidsjobstøtte til udsatte elever i grundskolen og forpligtende samarbejde om, at flere unge gennemfører Erhvervsgrunduddannelsen (EGU).
  • Frivillige, virksomheder og andre private og offentlige aktører inviteres ind i et langt tættere samarbejde om at indfri målsætningerne i ungeindsatsen.
  • Vi arbejder efter et princip om "No Wrong Door". De unge skal have den rette indsats - uanset hvilken fagperson de unge henvender sig til.
  • Jobguider, som har kontakt til de unge i dagtimerne og ved behov om aftenen, således at de unge kan få støtte i forhold til både job, uddannelse og fritidsliv.
  • Særlig helhedsorienteret indsat for de mest udsatte unge udenfor uddannelse og job.
  • Styrket samarbejde på tværs af kommunens fagområder, så der bliver færre fagpersoner omkring den unge og en styrket koordinering mellem fagpersonerne.
  • Styrket tværfaglighed, mere fleksible tilbud og en mere håndholdt indsats med fokus på den enkelte unges behov.

Den nye ungeindsats starter op den 1. januar 2025, men arbejdet med de nye indsatser er så småt startet op i efteråret 2024, og arbejdet med indsatserne vil fortsat være et løbende udviklingsarbejde.

Hvis man ser på ungeindsatsen som helhed, vil indsatserne for unge i alderen 15-29 år fortsat være politisk forankret i fire politiske udvalg, henholdsvis Beskæftigelsesudvalget, Børne- og Familieudvalget, Social- og Sundhedsudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget. Samarbejdet om ungeindsatsen er politisk forankret i alle fire politiske udvalg for at sikre sammenhæng og helhed i ungeindsatsen. De fire politiske udvalg følger op på ungeindsatsen to gange årligt

Tidlige og forebyggende indsatser er hovedsagelig forankret i Børne- og Familieudvalget. Uddannelsesvejledningen er eksempelvis fortsat forankret på Børne- og Familieudvalgets område og varetages af UngdommensUddannelsesvejledning (UU).

Myndighedsansvar og indsatser for udsatte unge udenfor uddannelse og job er hovedsageligt politisk forankret i Beskæftigelsesudvalget. Desuden er indsatsen for udsatte unge udenfor uddannelse og job fortrinsvis finansieret af midler fra ungeindsatsen på beskæftigelsesområdet. Dette gælder således midlerne fra Ringkøbing-Skjern Kommunes aftale med UCRS om "Unge på Broen". Aftalen med UCRS er under løbende afvikling fra oktober 2024 med fuld virkning fra 1. april 2025.

Ungecenter Ringkøbing-Skjern bliver et fagligt arbejdsfællesskab omkring indsatsen for udsatte unge på tværs af kommunale aktører, frivillige og virksomheder. Ungecenteret indeholder kontorpladser til medarbejdere på tværs af fagområder, lokaler til afholdelse af undervisning og indsatser for unge, lokaler til ungemøder, samarbejdsmøder m.v. Ungecenter Ringkøbing-Skjern er administrativt forankret i Beskæftigelse. I forbindelse med opstarten på den nye ungeindsats ansættes en leder af Ungecenteret.

Ungecenteret forventes at være klar til indflytning i midten af august 2025.

Nationale målsætninger om færre unge udenfor uddannelse og job

Den kommunale ungeindsats bygger på følgende nationale målsætninger:

  • I 2030 skal mindst 90 pct. af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse.
  • I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet, være halveret.

Andelen af unge i alderen 15-24 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller job, er imidlertid steget en smule fra 2021 til 2023 - både på landsplan og i Ringkøbing-Skjern Kommune. Andelen af unge uden for uddannelse og job er steget fra 5,8 til 6,3 procent på landsplan, mens andelen i Ringkøbing-Skjern Kommune er steget fra 5,8 procent (358 unge) til 6,0 procent (370 unge).

Aftalen om "Ungeløftet - flere unge i arbejde og forpligtende fællesskaber" 

Et flertal i Folketinget har på baggrund af den stigende andel unge uden for uddannelse og job senest indgået aftalen om "Ungeløftet - flere unge i arbejde og forpligtende fællesskaber":

https://bm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2024/10/bred-aftale-om-ungeloeft-skal-hjaelpe-unge-uden-uddannelse-og-job-i-arbejde

Ungeløftet er et nationalt partnerskab, som skal forankres i hele landet gennem lokale partnerskabsaftaler med kommuner, lokale virksomheder, herunder socialøkonomiske virksomheder, civilsamfundsorganisationer m.v. med det formål, at flere udsatte unge kommer i uddannelse og job.

Den videre proces

Administrationen anbefaler, at Beskæftigelsesudvalget, Børne- og Familieudvalget, Social- og Sundhedsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget følger op på ungeindsatsen igen på udvalgsmøderne i juni 2025. Administrationen præsenterer på udvalgsmøderne i juni 2025 en status på arbejdet med ungeindsatsen samt et statistisk overblik, som udgør en "nulpunktsmåling" for de kommende års opfølgning på ungeindsatsen.

De fire politiske udvalg følger fremadrettet op på effekten af ungeindsatsen to gange årligt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge lov om kommunal indsats for unge under 25 år har den kommunale ungeindsats til formål at gøre alle unge under 25 år parat til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse. Kommunen har ansvaret for, at der sker en koordinering af den samlede ungeindsats på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen.

Økonomi

Indsatsen for udsatte unge finansieres inden for de eksisterende midler til ungeindsatsen, herunder særligt ungeindsatsen på beskæftigelsesområdet.

Folketinget har i aftalen om "Ungeløftet - flere unge i arbejde og forpligtende fællesskaber" afsat 1,3 mia. kr. til initiativer frem mod 2035. Nogle af disse midler forventes at blive udmøntet i en pulje, som kommunerne kan søge med det formål at få flere unge i uddannelse og job.

Effektvurdering

Ungeindsatsen før, i og omkring Ungecenter Ringkøbing-Skjern har til formål at nedbringe antallet af udsatte unge uden for uddannelse og job.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget godkender rammenotat 2 vedrørende ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune, herunder at administrationen arbejder videre med de 7 spor som anbefalet i rammenotat 2 frem mod udvalgsmøderne i juni 2025.

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Budgetopfølgning pr. 30. november 2024

Sagsnr: 23-022647

Sagsfremstilling

Administrationen sender budgetopfølgningen pr. 30. november 2024 til orientering for Beskæftigelsesudvalget.

Efter gennemgang af forbruget pr. 30. november 2024, forventes et merforbrug på 1 mio. kr.  i forhold til sidste måneds budgetopfølgning. Det samlede forventede merforbrug udgør 1,8 mio. kr. eksklusiv overførte midler for 2024. 

Af de overførte midler fra 2023 på 12 mio. kr. er der anvendt 8 mio. kr. til indsatser under de kommunale beskæftigelsesindsatser, hvilket er uændret i forhold til sidste opfølgning.

Seniorpension, førtidspension og personlige tillæg: Netto mindre forbrug på 0,5 mio. kr.
Mindre forbruget på seniorpensionsområdet skyldes, at nogle borgere har modtaget udbetalinger fra forsikringssummer, hvilket resulterer i et mindre forbrug på 0,5 mio. kr. i indeværende år i forhold til sidste måneds budgetopfølgning.

Dagpenge til forsikrede ledige: Netto merforbrug på 2 mio. kr.
Der forventes et merforbrug på 2 mio. kr. på dagpengeområdet i 2024, i forhold til sidste måneds budgetopfølgning. Ved budgetopfølgningen i januar var antallet af borgere på dagpenge 715, men pr. 30. november 2024 er antallet faldet til 484 borgere. Årsforventningen er opjusteret til 453 fuldtidspersoner kontra oktober opfølgningen som lød på 440 fuldtidspersoner.

Medio 2024 håndteres 160 af de 487 borgere af a-kasserne, hvilket svarer til et fald på 7 % i forhold til sidste måneds budgetopfølgning. Det samlede antal sager hos a-kasserne udgør 33 % af det totale antal.

Revalidering, ressourceforløb og fleksjobordninger: Netto mindre forbrug på 0,5 mio. kr.
Der har under ressourceforløb og jobafklaring været en positiv udvikling i antallet af borgere, hvilket resultere i et forventet mindre forbrug på 0,5 mio. kr. i forhold til sidste måneds budgetopfølgning.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager budgetopfølgningen til orientering.

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Forventet regnskab for 2025 for Beskæftigelsesudvalget

Sagsnr: 23-022647

Sagsfremstilling

Administrationen fremlægger det forventede regnskab for 2025 til orientering.

 

Efter gennemgang af det samlede budget på 1.023,8 mio. kr. er der ingen forventning om budgetoverskridelser. Der forventes mindre forbrug på visse områder, mens andre områder vil opleve merforbrug. Samlet set skønnes et mindre forbrug på 1 mio. kr., som administrationen vil følge nøje i de kommende budgetopfølgninger for 2025.

Tilbud til udlændinge: Netto forventet mindre forbrug på 3 mio. kr.
Budgettet for 2025 inkluderer de forventede udgifter relateret til Ukraineindsatsen for hele året. Det forventes, at udgifterne vil blive omfattet af den kommende midtvejsregulering, som normalt gennemføres i løbet af sommeren. Reguleringen skal sikre, at kommunens økonomi afspejler de faktiske udgifter og behov.

På området forventes et fald i antallet af borgere, hvilket medfører et reduceret forbrug. Det lavere antal borgere i integrationsprogrammet har en positiv økonomisk effekt, da det reducerer kommunens udgifter til integrationsydelse, sprogundervisning og beskæftigelsesrettede tiltag. Derudover er grundtilskuddet opjusteret for 2025.

De kommune beskæftigelsesindsatser: Netto forventet merforbrug på 2 mio. kr.
Det forventede merforbrug skyldes primært generelle lønstigninger samt stigende udgifter til de eksisterende aktiviteter på driftsområdet.

Ungecenter Ringkøbing-Skjern.
Fra 2025 vil Ungecenteret blive fulgt særskilt til budgetopfølgningerne. Initiativet er iværksat for at sikre en målrettet og detaljeret indsigt i de resultater og udfordringer, der knytter sig til området.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager budgetopfølgningen til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Budgetopfølgningen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Resultatopfølgning 2024 til orientering

Sagsnr: 24-003361

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet opgørelser og statistikker over målgrupperne i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Der gøres opmærksom på, at statistikken på sygedagpenge og jobafklaring er trukket fra fagsystemet, og specielt på sygedagpengeområdet betyder det, at borgere på ferie tæller med i sygefraværet, da de stadig har en aktiv sag i fagsystemet.

Beskæftigelseschefen vil på mødet gennemgå tallene for udvalgte områder.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning

Resultatopfølgningen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Aftale om ungeløftet – flere unge i arbejde og forpligtende fællesskaber

Sagsnr: 24-025931

Sagsfremstilling

Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået en politisk aftale, om at hjælpe flere unge med at realisere deres potentiale på en arbejdsplads, på en uddannelse eller i andre fællesskaber, hvor de kan vokse og udvikle sig. Løbende reformer har understøttet et dansk arbejdsmarked med en høj beskæftigelse og lav ledighed. Alligevel er der stadig 43.000 unge, der hverken er i uddannelse eller job.

Ungeløftet
Det er en fælles samfundsopgave at løfte unge udenfor uddannelse eller job. Opgaven kan ikke løses ét sted fra, men kræver at forskellige aktører på tværs af hele samfundet træder til. Der er brug for at samle kræfterne i én stor, fælles indsats, der for alvor kan gøre en forskel for den enkelte unge og gruppen som helhed.

Der etableres derfor et nationalt partnerskab kaldet Ungeløftet, hvor centrale samfundsaktører og de unge giver hinanden et løfte om i samarbejde at gøre alt, hvad der overhovedet er muligt for, at de unge kan blive en del af arbejdsfællesskabet.

Ungeløftet skal i løbet af 2025 forankres i hele landet gennem lokale partnerskabsaftaler mellem kommuner, lokale virksomheder, frivillige organisationer mv. Ungeløftet skal bygge videre på de nuværende lokale initiativer med virksomheder og frivillige, som allerede i dag er en del af kommunens indsats. De lokale partnerskaber skal bl.a. arbejde med konkrete jobåbninger til målgruppen.

De unges egne perspektiver og idéer skal indgå i Ungeløftet. Derfor afsættes et tilskud på i alt kr. 4 mio. i perioden 2025 – 2028 til Modstrøm, som skal repræsentere målgruppen. Modstrøm er en elevorganisation og et politisk fællesskab for nuværende og tidligere elever på FGU.

Ungeløftet skal sammentænkes med partnerskabet om fritidsjob.

IPS-indsats til unge
En psykiatrisk diagnose kan besværliggøre vejen til uddannelse og job, men for den enkelte unge skal der gøres alt for at en diagnose ikke bliver stopklods for deltagelse i arbejdsfællesskabet. Unge skal mødes med forståelse for deres situation, og have en indsats, hvor behandling og beskæftigelsesindsats går hånd i hånd.

IPS-indsats (Individuel Planlagt job med Støtte) skal udbredes til unge med psykiske udfordringer uden forankring i uddannelse og job. Indsatsen planlægges og foregår i en tæt koordinering mellem den unge, psykiatrien og kommunen.

IPS er velafprøvet, og der er evidens for metodens effekt, som viser at det at have en arbejdsplads og indgå i et arbejdsfællesskab – selv få timer om ugen – bidrager til, at den pågældende får det bedre.

I perioden 2025 – 2028 afsættes der samlet kr. 297,9 mio. til udbredelse og implementering af IPS-indsatsen på ungeområdet.

Flere unge skal med
I "Aftale om nyt kontanthjælpssystem" fra oktober 2023 er der afsat kr. 150 mio. til en treårig "Flere unge skal med" indsats.

"Flere unge skal med" er en håndholdt og jobrettet indsats, som bygger på den velkendte indsats på kontanthjælpsområdet "Flere skal med". "Flere skal med" har vist sig at have en rigtig god effekt, også for de kontanthjælpsmodtagere, der er vurderet allerlængst væk fra arbejdsmarkedet.

Indsatsen er virksomhedsrettet, og der arbejdes med afsæt i at virkeligheden virker og medarbejderen virker. Den unge tilknyttes en jobformidler (RKSK: jobguide), som både varetager rollen som virksomhedskonsulent, mentor og brobygger til fritidslivet. Hjælpen skal koordineres med andre samtidige indsatser for den unge på tværs af fagområder og sektorer.

I perioden 2026 – 2028 afsættes der samlet kr. 99,4 mio. til implementering af "Flere unge skal med".

IPS og "Flere unge skal med" bygger grundlæggende på de samme principper og metoder, og kan som de to hovedindsatser på ungeområdet komplementere hinanden. De to indsatser udmøntes i én samlet pulje, hvorfor der kan ske en mindre økonomisk forskydning indsatserne imellem.

Andre elementer i aftalen

  • Meningsfulde fællesskaber

    Civilsamfund og foreningsliv spiller en afgørende rolle i Ungeløftet. DGI og DUF (Dansk Ungdoms Fællesråd) tildeles henholdsvis kr. 4,0 mio. og kr. 6,0 mio. årligt i 2025 - 2028.

    Midlerne målrettes initiativer til målgruppen i det lokale forenings- og fritidsliv.

  • EGU på deltid

    Kendskabet til at en EGU kan tages på deltid, for unge med en funktionsnedsættelse, kronisk sygdom eller psykisk lidelse, skal udbredes igennem bedre informationsmateriale og vejledning.

  • Højskoleophold

    Folkehøjskoler tilbyder fællesskaber og mulighed for udvikling i trygge rammer. Et højskoleophold er forholdsvist dyrt, og kun meget få unge udenfor uddannelse og job har denne mulighed. Der afsættes samlet kr. 40 mio. over en fireårig periode til at gøre det muligt for målgruppen at komme på højskole.

  • Højere tilskud til frie fagskoler

    Mange unge i målgruppen kan have gavn af en praksisorienteret tilgang til uddannelse.

    Derfor er aftalepartierne enige om at forhøje tilskuddet til de frie fagskoler med i alt kr. 40 mio. for perioden 2025 – 2028.

  • High:five

    Der afsættes et tilskud på i alt kr. 73 mio. for perioden 2025 - 2028 til organisationen High:five, der hjælper unge i risiko for kriminalitet og tidligere dømte i job.

  • Unge med handicap

    Der afsættes et tilskud på i alt kr. 4,0 mio. i perioden 2025 - 2028 til Sammenslutningen af Unge Med Handicap.

  • Den Sociale Investeringsfond

    Det er vigtigt at udvikle og afprøve nye indsatser på ungeområdet. Derfor styrkes Den Sociale Investeringsfond med et treårigt samlet kapitalindskud på kr. 45 mio. Pengene målrettes et investeringsprogram, der skal etablere og drifte projekter på ungeområdet sammen med kommunerne. 

Finansiering
Den politiske aftale finansieres dels via reserven til unge, der er afsat med "Aftale om nyt kontanthjælpssystem", og dels via rammen til indsatser for de 43.000 unge udenfor uddannelse og job i regeringens forslag til finansloven for 2025.

Ungeløftet i Ringkøbing-Skjern Kommune
Den politiske aftale spiller rigtig godt sammen med den ungeindsats, der er arbejdet videre med efter Byrådet temadag om ungeindsatsen den 7. december 2023.

IPS-indsats, "Flere unge skal med" og meningsfulde fællesskaber passer ind i tilgang og principper for det nye Ungecenter Ringkøbing-Skjern.

Eksempler herpå er:

  • I Ungecenter Ringkøbing-Skjern skal de unge modtage en håndholdt og tværfaglig koordineret indsats
  • Der arbejdes med en jobrettet beskæftigelsesindsats, hvor den unge tilknyttes en jobguide, som skal varetage rollen som både virksomhedskonsulent, mentor og brobygger til forenings- og fritidsliv
  • Virksomheder, frivillige og foreningslivet inviteres indenfor i ungecenteret
  • I 2. halvår af 2025 er det planen at starte processen med at etablere partnerskaber med lokale virksomheder

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning

Punktet tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Mentormidler til udsatte unge i praktik

Sagsnr: 22-019252

Sagsfremstilling

Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern/EUD teknisk deltog i 2021 0g 2022 i et projekt under
Region Midt/EU kaldet "EUD for alle". Projektet stoppede den 31. december 2022, hvorefter Beskæftigelsesudvalget besluttede at støtte projektet med midler i både 2023 og 2024.

Indholdet i projektet er at støtte de unge, der ikke er berettiget til Special Pædagogisk Støtte
via STUK. På skolen er der mentorer, men i elevernes praktikdel er hverken skolen eller andre
forpligtet til at støtte eleven. I en travl virksomhed, er det dog ofte tilfældet, at eleven kommer i
klemme i forhold til f.eks. sprog, adfærd, overblik og mentalt pres, og derved kan blive udfordret på
gennemførelse af deres uddannelse.

Skolens mentorer har givet støtte til eleven i praktikdelen, og på den måde har mentor både kunnet
støtte eleven i at fungere på en arbejdsplads, men også kunnet foreslå tilgange til og forståelse af
eleven hos den praktikansvarlige i virksomheden. Mentor har været gennemgående kontakt for
eleven og har kunnet hjælpe både med personlige og uddannelsesmæssige forhold.

I november måned 2024 sendte UCRS en status på projektet for 2024 . Af denne fremgår, at der pr. 1. januar 2024 var 25 elever og at der siden er kommet seks nye elever, så der i alt er arbejdet med 31 elever i 2024. Af disse elever har:

  • To elever afsluttet svendeprøve
  • Tre elever har forladt ordningen, da de var klar til at stå på egne ben
  • Tre elever er udmeldt af skolen - en på grund af sygdom og to fordi forløbet var for svært.

Herefter forsætter 23 elever i ordningen i august 2024.

UCRS kommer ofte på besøg hos virksomhederne, lige som virksomhederne ofte sender bud efter UCRS, hvor der opstår problemer i det daglige. De unge er meget forskellige, og deres behov for at tale med en mentor varierer således også, så der er tale om perioder med både daglige, ugentlige og nogle gange månedlige samtaler.

Arbejdsgiverne er glade for ordningen, da de i forløbet har en som kender den udsatte unge, og som kan være der for dem. Mentorerne får ofte opkald fra både de unge og virksomhederne og kan fungere som sparringspartner. 

Det er således håbet fra UCRS, at Beskæftigelsesudvalget også i 2025 vil støtte mentorforløbene.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der var i 2024 afsat 300.000 kr. til mentorstøtte til unge udsatte elever i praktik. Der er ikke afsat midler i 2025, men finansiering kan ske som i 2024.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget beslutter, om der skal bevilges mentormidler til udsatte unge i praktik i 2025.

BilagBeslutning

Beskæftigelsesudvalget beslutter, at der fortsat skal bevilges midler til mentorer til udsatte unge i praktik.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Gebyr på adresseforespørgsler

Sagsnr: 24-025367

Sagsfremstilling

En adresseforespørgsel i Ringkøbing-Skjern Kommune koster 75,00 kr. Forespørgslerne er normalt digitale, og betales straks.

Folkeregister modtager dog flere henvendelser på mail fra f.eks. banker og advokater, som søger pårørende til en afdød, eller oplysninger om samlivsforhold. Nogle af disse henvendelser kan være tidskrævende.

Folkeregisteret har ikke tidligere taget betaling for disse forespørgsler. Af loven fremgår det, at der kan opkræves betaling efter tidsforbrug. Folkeregisteret påtænker, at betalingen skal være samme beløb som digitale forespørgsler - altså 75 kr.

I henhold til CPR Lovens § 42, stk. 3 har forsikringsselskaber og pensionskasser omfattet af lov om finansiel virksomhed samt pengeinstitutter ved administration af opsparing i pensionsøjemed i henhold til lov om finansiel virksomhed, ret til at få oplyst afdød borgers civilstand og civilstandsdato, bortset fra oplysning om separation, samt oplysninger om slægtskabsforhold, herunder slægtninges navne og adresser, uanset om disse er beskyttede efter § 28. Dette med baggrund i, at det er nødvendige oplysninger, for at kunne udbetale en forsikringssum eller pension til vedkommende.

De nævnte forsikringsselskaber, pensionskasser og pengeinstitutter har til samme formål ret til at få oplyst navn og adresse på afdødes ægtefælle eller registrerede partner, samt navn og adresse på en person der på tidspunktet for borgerens død, var registreret med bopæl på samme adresse som afdøde. Hvis afdøde og vedkommende person har eller har haft fælles børn, der er registreret i CPR som børn af de pågældende, videregives disse oplysninger også.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

CPR lovens §§ 43 og 51.

Økonomi

I forhold til betaling for oplysningerne, fremgår det af CPR loven § 51, at Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at forespørgsler efter §§ 42, 43, 45, 46 og 48-50 skal være skriftlige. Det fremgår ligeledes,  at Kommunalbestyrelsen for hver enkelt forespørgsel efter §§ 42, 43, 45 og 46 kan  opkræve indtil 75,00 kr. til dækning af omkostninger. Beløbet reguleres fra og med 2014 én gang årligt med den forventede pris- og lønudvikling for den kommunale sektor. Kommunalbestyrelsen kan ligeledes kræve samtlige omkostninger, der er forbundet med videregivelse efter §§ 47-50, dækket af modtageren. Kommunalbestyrelsen kan forlange betaling forud for besvarelsen af forespørgslen eller videregivelsen.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at:

  • Beskæftigelsesudvalget godkender, at der fremadrettet opkræves gebyr på 75,00 kr. for de beskrevne forespørgsler i lighed med digitale forespørgsler 
  • Beskæftigelsesudvalget sender opkrævningen af gebyr på 75,00 kr. for forespørgsler til godkendelse i Økonomiudvalget

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Det anbefales til Økonomiudvalget, at administrationens indstilling godkendes.

Inden fremsendelse til Økonomiudvalget undersøges det, hvor mange forespørgsler det drejer sig om.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Opfølgning på studietur til Soltra

Sagsnr: 24-000325

Sagsfremstilling

Som en udløber af studieturen til Soltra, er der igangsat etablering af samarbejde om en styrket indsats for oprettelse af lønnede timer for de borgere der er længst væk fra arbejdsmarkedet.

Fagchefen for Beskæftigelse og Borgerservice vil give en orientering på mødet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev givet en orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Gensidig orientering

Sagsnr: 24-000059

Sagsfremstilling

Ingen bemærkninger.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev givet en orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger