Referat: 13. august 2024 kl. 15:00

Mødelokale 2, Rådhuset, Ved Fjorden 6, Ringkøbing
Beskæftigelsesudvalget

Deltagere

  • Irene Lund Pedersen
  • Carsten Bjerg
  • Jens Erik Damgaard
  • Lise Juhl Hansen
  • Irvin Christensen
  • Jakob Agerbo
  • Rita Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

1: Budgetopfølgning pr. 31. juli 2024

Sagsnr: 23-022647

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 31. juli 2024 til orientering for Beskæftigelsesudvalget.

Efter gennemgang af forbruget opgjort pr. 31. juli 2024, forventes et merforbrug på 1,8 mio. kr. eksklusiv overførte midler for år 2024. I forhold til budgetopfølgningen i maj måneds opgørelse, er der tale om en forbedring på 3,6 mio. kr.. 

Af de overførte midler fra 2023 på 12 mio. kr. er der anvendt 8 mio. kr. til indsatser under de kommunale beskæftigelsesindsatser.

Serviceudgifter
Udgiftsområdet forventes nu i balance. Samlet set er der en forbedring på 5 mio. kr. siden sidste opfølgning, som dels skyldes, at nogle udgifter vedrørende boliger til fordrevne fra Ukraine i stedet kan afholdes under "tilbud til udlændige", dels at den
 tidligere indarbejdede effektivisering vedrørende lægeerklæringer kan udmøntes med et provenu som er 1,5 mio. kr. højere end forventet. 

Hertil kommer, at kommunen modtager midtvejsregulering vedr. udgifterne til fordrevne fra Ukraine. Denne tilgår kassen som en finansiel post.

Tilbud til udlændinge:
Der er forventede merudgifter på 0,5 mio. kr. på området. Det dækker over et forventet merforbrug på 2 mio. kr. afledt af omkonteringen fra serviceudgifter vedrørende boliger til fordrevne fra Ukraine. Endvidere er der en forventet mindre udgift på 1,5 mio. kr. under forsørgerydelse på grund af færre borgere på ydelserne. 

Seniorpension samt førtidspension:
Der er indarbejdet en netto merudgift på 6 mio. kr. Det dækker over færre udgifter på 1,7 mio. kr. til seniorpension, derudover et mindre forbrug på førtidspensionister efter de tidligere regler, på 2 mio. kr. grundet færre borgere på ydelserne, heri er der 1 mio. kr. fra en vundet sag omkring mellemkommunal refusion. I udgifter til førtidspensionister efter de nye regler, er der indarbejdet et forventet merforbrug på 9,7 mio. kr. Dette skyldes flere på ydelse, svarende til 3 helårspersoner (400 t. kr.), men også en generel tilretning af budgettet for 2024 primo året, hvor der blev flyttet midler fra området med 9,3 mio. kr. ud på øvrige områder under beskæftigelse.

De aktuelle forventningerne for 2024 for den nye førtidspensionsordning er 950 helårspersoner, mens den gamle ordning forventes at omfatte 1.394 helårspersoner. På seniorpension forventes 358 helårspersoner.

Kontante ydelser, sygedagpenge: 
Antallet af borgere på sygedagpenge er lavere end forventet for 2024, og dermed forventes et yderligere mindre forbrug på 2 mio. kr. på området sammenlignet med sidste måned. 

Dagpenge til forsikrede ledige:
Antallet af borgere på dagpenge var 715 ved budgetopfølgningen i januar, men er faldet til 559 borgere pr. 1. august 2024. Dagpengeområdet følges tæt.

Ved udgangen af juli 2024 håndteres 212 ud af de 559 borgere af a-kasserne, hvilket svarer til et fald på 5 % i forhold til sidste måneds budgetopfølgning. Det samlede antal sager, der ligger ved a-kasserne svarer til 38 % af sagerne. Årsforventningerne er uændret i forhold til sidste måned.

Revalidering, ressourceforløb og fleksjobordninger:
På ressourceforløb er forbruget 3 mio. kr. lavere end budgettet grundet en manglende budgetomplacering (en fejl i fordelingen af det oprindelige budget) til førtidspension. Det forventede antal helårspersoner på ressourceforløb svarer med 476 helårspersoner stort set til budgetforudsætningen på 480 personer.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der foretages en budgetomflytning på 3 mio. kr. fra ressourceforløb til førtidspension.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen blev taget til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Budget 2025 - 2028 for Beskæftigelsesudvalget

Sagsnr: 23-022110

Sagsfremstilling

Beskæftigelsesudvalget skal tage stilling til udvalgets budget forud for budgetkonferencen samt oversendelse af nye tiltag. Der ligger ingen forslag til nye tiltag på Beskæftigelsesudvalgets område, men der er to forslag som vedrører konsekvenser af lovændringer.

Administrationen har udarbejdet et udkast til budget for 2025 samt overslagsårene. Udkastet viser et budget, som balancerer i alle årene.

I budgettet er ikke indregnet konsekvenser af kontanthjælpsreformen. Det forventes, at lovforslaget fremsættes efter Folketingets åbning, med vedtagelse i december 2024. Loven træder i kraft fra 1. januar 2025 med virkning fra 1. juli 2025. De økonomiske konsekvenser for kommunerne mangler at bliver afklaret.

Ligeledes forventes omfattende ændringer på området i forlængelse af rapportering fra Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats. Ændringerne kendes ikke endnu og er dermed heller ikke indarbejdet.

Beskæftigelsesudvalgets budgetramme fremgår af nedenstående tabel: 

Mio. kr. / 2025 priser

2025

2026

2027

2028

Budgetramme

1.024

1.037

1.049

1.060

Udgangspunktet indeholder en årlig vækst på ca. 10 mio. kr. Væksten relaterer sig til, at kommunerne over tid får et stigende finansieringsansvar på førtidspensions- og fleksjobområderne. Nye tilkendelser får typisk en statslig refusion på 20 %, mens det tidligere var 50-65 %. Den kommunale andel af finansieringen vil derfor være stigende i takt med, at "gamle" tilkendte førtidspensioner og fleksjob overgår til folkepension, og nye tilkendte kommer til. Dette gælder også i 2028.

Positiv udvikling i overførselsindkomster:

Ringkøbing-Skjern Kommunes andel af de samlede overførselsindkomster på landsplan har været faldende over tid:

2018

2019

2020

2021

2022

2023

1,08

1,05

1,01

0,99

0,98

0,97

Havde Ringkøbing-Skjern Kommunes andel i 2023 været 1,08 % som i 2018, i stedet for den realiserede andel på 0,97 %, ville udgifterne i regnskabet for 2023 have været ca. 104 mio. kr. højere.

Økonomiaftalen for 2025 indeholder en midtvejsregulering af bloktilskuddet for 2024. Midtvejsreguleringen indeholder konsekvenser af forskellige lovændringer samt ændret konjunkturskøn og indebærer primært en reduktion af udgifterne til kontanthjælp. Ringkøbing-Skjern Kommune skal i den forbindelse aflevere 7,5 mio. kr.

Indeværende års budgetopfølgning viser også - i noget mindre omfang – mindre udgifter på kontanthjælpsområdet. Hertil skal yderligere bemærkes, at midtvejsreguleringen skal ses i sammenhæng med, at det oprindelige budget for RKSK ligger 12 mio. kr. under aftaleniveauet fra budget 2024. Vi har således allerede sparet pengene én gang.

Forslag til justeringer i budget 2025:

Beløb i hele 1.000 kr.
- = indtægt / + = udgift

Forslag 2025

Afvigelse i fht. 2025 i vedtaget budget 24

Afvigelse i fht. Øk. Aftale*

Beskæftigelsesudvalget - i alt

1024

0

-69

Serviceudgifter

16

1

-

Tilbud til udlændinge

16

-4

-1

Seniorpension, førtidspensioner og personlige tillæg

449

11

-30

Kontante ydelser

167

-5

-17

Dagpenge til forsikrede ledige

65

2

-10

Ressourceforløb, fleksjob og revalidering

257

-5

-14

De kommunale beskæftigelsesindsatser

58

0

3

*  minus = Ringkøbing-Skjern Kommunes budgetforslag ligger under Ringkøbing-Skjern Kommunes regnskabsmæssige andel af niveauet i Økonomiaftalen.

De anbefalede ændringer til budget 2025 vedrører særligt:

Serviceudgifter: Budgettet foreslås udvidet med 1 mio. kr. Det dækker over 2,2 mio. kr. vedr. fordrevne flygtninge, hvor der er indarbejdet 12 måneders forventede boligudgifter til de fordrevne flygtninge fra Ukraine. Lovgrundlaget for deres ophold i Danmark er dog kun forlænget til marts 2025.
Herudover er budgettet til lægeerklæringer reduceret med 1,1 mio. kr., da tidligere effektivisering giver større effekt end forventet.

Tilbud til udlændige: Budgettet foreslås reduceret med netto 4 mio. kr. Det dækker over en ændring i bogføring af indsatser vedrørende de fordrevne flygtninge fra Ukraine (som tidligere har været afholdt på serviceudgifter) samt en reduktion i udgifter til forsørgelse for målgruppen. Budgettet ligger hermed 1 mio. kr. under vores regnskabsmæssige andel af økonomiaftalen grundet en lavere udgift til forsørgerydelse samt merindtægt på grundtilskud vedrørende de fordrevne flygtninge fra Ukraine.

Førtidspension: Administrationen anbefaler et budgetniveau på 379 mio. kr. med udgangspunkt i 2.437 årspersoner. Det svarer til 1.269 helårspersoner på førtidspension visiteret efter de gamle regler, mens det efter de nye tilkendelsesregler svarer til 1.168 helårspersoner.
Aktuelt bevilges i gennemsnit 11 borgere førtidspension pr. måned i 2024, men der er med dette budgetniveau forudsat, at der i 2025 vil være en tilgang på 12 nye borgere pr. måned.

Økonomiaftalen tilsiger, at Ringkøbing-Skjern Kommune skal have et budget på 408 mio. kr., og anbefalingen fra administrationen ligger således 30 mio. kr. under dette skøn.
I KL’s budgetvejledning for 2025 er der skønnet en stigning i udviklingen af borgere til førtidspension. Det sker grundet en stigning i antallet af tilkendelser de seneste år. Udviklingen for Ringkøbing-Skjern Kommune er derfor ikke så høj, som forventet via KL’s beregninger. Ved budgetlægningen for 2024 lå Ringkøbing-Skjern Kommunes budget ligeledes væsentligt under Økonomiaftalen.

Kontante ydelser: Budgettet foreslås reduceret med 5 mio. kr.
Kommunens regnskabsmæssige andel er 17 mio. kr. under niveauet i Økonomiaftalen. Det er især kontanthjælpsområdet, som ligger lavere end regnskabsandelen af økonomiaftalen.
Reduktionen dækker over, at sygedagpenge budgetlægges med 500 helårspersoner (uændret i forhold til budget 2024), og økonomisk set lidt over Økonomiaftalen. Det skal ses i sammenhæng med, at ledigheden i Ringkøbing-Skjern Kommune forudsættes lavere end i Økonomiaftalen, og med en højere beskæftigelse vil der alt andet lige, også kunne være flere borgere i målgruppen for sygedagpenge.
På kontanthjælp tages udgangspunkt i 450 helårspersoner, hvilket er ca. 25 lavere end i budget 2024, men svarer til den aktuelle årsforventning for 2024. Her er der tale om en nettoreduktion på 4,5 mio. kr.

Dagpenge til forsikrede ledige: Antalsforudsætningen foreslås til budget 2025 hævet til 425 helårspersoner mod 400 helårspersoner i 2024. Det svarer til at budgettet øges med 2 mio. kr.
Budgettet er 10 mio. kr. under kommunens regnskabsmæssige andel af niveauet i Økonomiaftalen. 

Ressourceforløb, fleksjob og revalidering:
Samlet foreslås en reduktion af budgettet på 5 mio. kr.
Fleksjob og ledighedsydelse foreslås reduceret med 1 mio. kr. baseret på en forudsætning om 1.487 helårspersoner. Heri indgår uændret forudsætning på ledighedsydelse på 187 helårspersoner i 2025.
Ressourceforløb og jobafklaring foreslås reduceret med 4 mio. kr., baseret på en forudsætning om 480 helårspersoner, hvilket er på niveau med det aktuelle niveau i 2024.

Samlet ligger området 14 mio. kr. lavere end kommunens regnskabsmæssige andel af økonomiaftalen. Det er især områderne fleksjob samt ledighedsydelse, som budgetmæssigt er lavere end Økonomiaftalen.

Beskæftigelsesudvalgets forslag til budgetprocessen:

Beskæftigelsesudvalget har på sine møder 18. april og 20. juni 2024 drøftet budget 2025. Der har ikke været drøftet forslag til budgettet, og nærværende tilpasning af budgetrammen er således det eneste nye forslag til budget 2025.

Herudover fremsendes to forslag til budgetkonferencen som vedrører ny lovgivning (DUT), omfattende:

  • Indtægtsregulering ved personligt arbejde ved beregning af social pension (nr. 8). Ændringen vedrører boligstøtte under fagudvalget Beskæftigelse (0,06 mio. kr.), mens der også er en andel hos Børn og Familie Udvalget på udgifter til økonomiske fripladser (0,2 mio. kr.).
  • Tinglysningsudgift (nr. 2). Ændringen en besparelse vedrørende tinglysning af nye lån. Denne mindreudgift er skønnet til 50.000 kr. årligt fra 2025.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Som beskrevet i sagen anbefales udgiftsneutral omflytning i 2025 mellem visse områder. Inden for rammen er det således muligt at hæve budgettet i 2025 til fordrevne fra Ukraine. Dette anbefales foreløbigt kun gennemført for 2025.

I 2026 og frem er budgettet er derfor afstemt på den mest ustabile post, førtidspensioner, hvor der herefter er et rummeligt budget. 

Budgettet i overslagsårene vil forventeligt senere skulle justeres markant, når den kommende reform af beskæftigelsesindsatsen er kendt.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget:

  • oversender DUT-forslag til budgetkonferencen
  • oversender de justerede budgetforudsætninger jf. sagsfremstillingen til budgetkonferencen

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kontaktoplysninger