Referat: 23. maj 2024 kl. 15:00
Deltagere
- Jakob Agerbo
- Carsten Bjerg
- Lise Juhl Hansen
- Rita Byskov
- Irene Lund Pedersen
- Irvin Christensen
- Jens Erik Damgaard
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Ungeindsats
- Budgetopfølgning pr. 30. april 2024
- Resultatopfølgning 2024 til orientering
- Resultat af ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner ved udeblivelser fra tilbud eller samtale
- Status fra Borgerservice
- Godkendelse af politisk mødekalender 2025
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningDagsordenen blev godkendt.
Kopier link til punktet - Print
2LUKKET PUNKT: Ungeindsats
Sagsnr: 24-006764
BeslutningAdministrationens indstilling godkendes.
Kopier link til punktet - Print
3: Budgetopfølgning pr. 30. april 2024
Sagsnr: 23-022647
SagsfremstillingAdministrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 30. april 2024 til orientering for Beskæftigelsesudvalget.
Opfølgningen viser et merforbrug på 4,2 mio. kr. i forhold til sidste måneds budgetopfølgning. Dette merforbrug vedrører udgifter til dagpengeområdet, da faldet i antalsniveauet ikke har været tilstrækkeligt. Derudover har der været en tilretning af udgiftsniveauet for ukrainske borgere.
Dagpenge til forsikrede ledige:
Den positive udvikling for forsikrede ledige fortsætter, dog ikke i samme grad som forventet. Antallet af borgere på dagpenge var 715 ved budgetopfølgningen i januar, men er faldet til 599 borgere pr. 1. maj 2024. Dette er ikke tilstrækkeligt sammenlignet med antalsniveauet i 2023, hvor der var 453 forsikrede ledige i samme periode.
Baseret på denne udvikling er antalsforudsætningerne opjusteret fra 400 til 415 helårspersoner for 2024, hvilket svarer til 2 mio. kr. i merudgifter for de forsikrede ledige.
Ved udgangen af april 2024 håndteres 228 ud af de 599 borgere af a-kasserne.
Serviceudgifter - Tilbud til Ukrainske borgere
Ved budgetlægningen for 2024 var særloven kun gældende til marts 2024, hvorfor der kun blev budgetlagt for de første tre måneder. Særloven er nu forlænget til marts 2025, og derfor forventes nu udgifter på 7,6 mio. kr. hvilket er 4,9 højere end budgetlagt.
Der forventes tilførsel af budget på området, som afventer midtvejsreguleringen medio 2024.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.
BilagBeslutningBudgetopfølgningen tages til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
4: Resultatopfølgning 2024 til orientering
Sagsnr: 24-003361
SagsfremstillingAdministrationen har udarbejdet opgørelser og statistikker over målgrupperne i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Der gøres opmærksom på, at statistikken på sygedagpenge og jobafklaring er trukket fra fagsystemet, og specielt på sygedagpengeområdet betyder det, at borgere på ferie tæller med i sygefraværet, da de stadig har en aktiv sag i fagsystemet.
Beskæftigelseschefen vil på mødet gennemgå tallene for udvalgte områder.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.
Bilag- Aktiv og passiv forsørgelse 2024 - Ej webtilgaengelig
- Fuldtidsledige (sæsonkorrigeret) efter sæsonkorrigering og faktiske tal, område og tid - Ej webtilgaengelig
- Sygedagpengesager - Ej webtilgaengelig
- Afgange fra sygedagpenge 2024 - Ej webtilgaengelig
- Jobafklaringssager - Ej webtilgaengelig
- Afgange fra jobafklaringssager 2024 - Ej webtilgaengelig
- Sygedagpenge og Jobafklaring - Ej webtilgaengelig
- Tilgang Førtidspension - Ej webtilgaengelig
- Tilgang af flygtninge til Ringkøbing-Skjern kommune 2024 - Ej wentilgaengelig
Punktet tages til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
5: Resultat af ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner ved udeblivelser fra tilbud eller samtale
Sagsnr: 24-009775
SagsfremstillingStyrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har bedt Ankestyrelsen om at gennemføre en undersøgelse af sager, hvor borgere er blevet sanktioneret efter udeblivelse fra tilbud eller samtale efter §§ 36 - 37 i Lov om aktiv socialpolitik (herefter kaldet LAS).
Baggrunden for undersøgelsen er, at det som en del af Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger blev aftalt, at der skal udarbejdes tre praksisundersøgelser om kommunernes brug af sanktioner, efter reglerne blev ændret. For at følge kommunernes anvendelse af de nye regler tæt laver Ankestyrelsen undersøgelser i 2021, 2022 og 2023, hvoraf denne er den sidste. I praksisundersøgelserne skal der være et særligt fokus på sanktioner over for aktivitetsparate borgere.
Ringkøbing-Skjern Kommune har bidraget med sager til Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner ved udeblivelse fra tilbud eller samtale efter § 36 eller § 37 i lov om aktiv socialpolitik, og undersøgelsen er nu blevet offentliggjort.
Ankestyrelsen har gennemgået i alt 96 sager fra 12 udvalgte kommuner, hvoraf Ringkøbing-Skjern Kommune er den ene. De 12 kommuner har senest truffet afgørelse om sanktion efter §§ 36 - 37 i LAS i perioden 1. juni 2022 til 15. april 2023 over for en borger, som modtager kontanthjælp.
Undersøgelsen har særligt fokus på de aktivitetsparate borgere, da det er denne gruppe af borgere, som aftaleparterne har gjort opmærksom på, at det er særligt vigtigt, at kommunerne tager hensyn til. Derfor tager undersøgelsen udgangspunkt i 54 sager om aktivitetsparate borgere og 42 sager om jobparate borgere. I undersøgelsen indgår 30 sager, hvor der er truffet afgørelse efter § 36, og 66 sager hvor der er truffet afgørelse efter § 37.
Undersøgelsen giver eksempler på henholdsvis korrekt og mangelfuld sagsbehandling og kommer med anbefalinger til kommunerne, som de kan bruge i læringsøjemed.
Da der er gennemgået et mindre antal udvalgte sager, er det ikke muligt at generalisere resultaterne af undersøgelsen til samtlige afgørelser i alle landets kommuner eller samtlige afgørelser, som de deltagende kommuner har truffet om sanktioner efter §§ 36 - 37. Ankestyrelsen kan imidlertid
genkende flere af de udfordringer, der viser sig i sagsgennemgangen, fra Ankestyrelsens klagesagsbehandling på området, og de formoder derfor, at de identificerede udfordringer også vil kunne gøre sig gældende i andre end de undersøgte sager.
Ringkøbing-Skjern Kommune har indsendt i alt otte sager i forbindelse med undersøgelsen, og i alle otte sager er det Ankestyrelsens vurdering, at afgørelse er truffet i overensstemmelse med regler og praksis.
I undersøgelsen kommer Ankestyrelsen med hovedresultater og anbefalinger til:
- Opfyldelse af materielle betingelser
- Kommunernes vejledning af borgerne
- Vurdering af udvalgte forvaltningsretlige regler
Opfyldelse af materielle betingelser:
Resultater og anbefalinger i dette afsnit handler om Ankestyrelsens vurdering af, om afgørelserne i de 96 gennemgåede sager om udeblivelse fra tilbud eller jobsamtale opfylder de materielle betingelser.
Ankestyrelsen ser sager, hvor afgørelsen samlet set er i overensstemmelse med reglerne, men i ca. en tredjedel af sagerne ville Ankestyrelsen enten ændre eller hjemvise afgørelsen, hvis den blev
behandlet i Ankestyrelsen som en klagesag. Det vil sige, at Ankestyrelsen ser sager, som ville blive omgjort, fordi kommunernes sagsbehandling ikke er i overensstemmelse med regler og praksis.
Kommunernes vejledning af borgerne:
Resultater og anbefalinger i dette afsnit handler om Ankestyrelsens vurdering af kommunernes vejledning af borgeren i de 96 gennemgåede sager.
Ankestyrelsen ser mange gode eksempler på sager, hvor borgeren er vejledt i overensstemmelse med reglerne. Det gælder både i forhold til første vejledning, men også i forhold til genvejledningen
af borgeren efter et halvt år.
Ankestyrelsen ser dog også eksempler på, at kommunerne ikke har vejledt borgeren efter reglerne, inden kommunerne sanktionerer borgeren. Det handler konkret om:
- at vejledningen ikke er gennemgået og drøftet med borgeren
- at vejledningen ikke er udleveret
- at borgeren ikke er genvejledt
Nogle af sagerne ville Ankestyrelsen ændre alene på grund af den mangelfulde vejledning. I disse sager har kommunerne foretaget alle de vurderinger, som betingelserne i loven kræver, men ikke fået vejledt borgeren korrekt. Der er også enkelte eksempler på sager, hvor der ikke er dokumentation
for, at borgeren er vejledt.
Vurdering af udvalgte forvaltningsretlige regler:
Resultater og anbefalinger i dette afsnit handler om Ankestyrelsens vurdering af de 96 gennemgåede sager ud fra udvalgte forvaltningsretlige regler.
Kommunerne overholder mange af de forvaltningsretlige regler. Der er partshørt og givet klagevejledning i samtlige sager, og der er ikke sager, hvor kommunerne har inddraget ulovlige
kriterier eller sat skøn under regel.
Der er dog udfordringer i forhold til at oplyse og begrunde sagerne tilstrækkeligt. Det handler især om, at kommunerne ikke har forholdt sig til borgerens oplysninger om sygdom. I forhold til begrundelse i sagerne ser Ankestyrelsen, at størstedelen af de sager, hvor afgørelserne ikke er begrundet fyldestgørende, er sager om aktivitetsparate borgere.
Årsagerne er i overvejende grad, at kommunerne ikke har begrundet afgørelserne i forhold
til, om der er andre forhold end de rimelige grunde, der kan føre til, at borgeren ikke skal stå til rådighed, herunder om en sanktion fremmer rådigheden.
Ankestyrelsen ser mange sager, hvor kommunerne alene i et notat på sagen har vurderet, om der er andre forhold end de rimelige grunde, der kan føre til, at borgeren ikke skal stå til rådighed, herunder om en sanktion fremmer rådigheden.
I de sager, hvor kommunerne ikke har begrundet afgørelserne i forhold til, om der er andre forhold end de rimelige grunde, der kan føre til, at borgeren ikke skal stå til rådighed, herunder om en sanktion fremmer rådigheden, men hvor vurderingen fremgår af et notat i sagen, ville Ankestyrelsen rette op på den mangelfulde begrundelse, og Ankestyrelsen ville udtale kritik af den mangelfulde begrundelse.
Ud fra ovenstående har Ankestyrelsen udarbejdet anbefalinger og tjekliste, som med fordel kan bruges af kommunerne i sagsbehandlingen.
Resultat af hele undersøgelsen er vedlagt som bilag til dette punkt.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget:
- tager punktet til orientering
- sender punktet til behandling i Byrådet jf. retssikkerhedslovens § 79 a, stk. 1.
Administrationens indstilling godkendes.
Kopier link til punktet - Print
6: Status fra Borgerservice
Sagsnr: 23-009060
SagsfremstillingTilbage i 2023 blev der med baggrund i bl.a. personalemangel og udskiftninger af IT-systemer annonceret begrænset åbningstid i Borgerservice. Samtidig blev der arbejdet på en plan for et nyt og bedre Borgerservice i Ringkøbing-Skjern Kommune. I august og september 2023 godkendte først Økonomiudvalget og siden Beskæftigelsesudvalget en ambitiøs plan for Borgerservice, og der gives hermed en opdatering på de væsentligste udviklingstiltag i Borgerservice.
I uge 35 2023 implementerede Borgerservice to nye store systemer. Frontdesk - der er et tidsstyringssystem og Biometric som er et fagsystem til håndtering af pas og kørekort.
Det nye tidsstyringssystem har en god brugervenlighed og samtidig en stærk integration til digitale selvbetjeningsløsninger. Det har tilsammen gjort, at det er lettere at styre ressourcerne i Borgerservice og tilpasse indsatser. Det giver samtidig en god mulighed for at øge fleksibiliteten i arbejdsplanlægningen.
Med implementering af Frontdesk, kan der trækkes statistik på ekspeditioner i Borgerservice. Statistikken for perioden september 2023 til marts 2024, viser således, at der har været i alt 8.096 ekspeditioner i Borgerservice Skjern mens Ringkøbing har haft 3.884 ekspeditioner. Af disse ekspeditioner har der i alt været 578 ekspeditioner vedr. pas, 402 vedr. MitID og 234 vedr. kørekort.
Ovenstående er udelukkende et udtryk for de ekspeditioner der foregår ved skranken. Hertil kommer administrative opgaver, som ekspederes uden borgerne har fremmøde i Borgerservice.
Frontdesk har langt flere funktioner end Borgerservice benytter for nuværende, og der ligger også muligheder i systemet for andre fagforvaltninger i kommunen.
Implementeringen af både Frontdesk og Biometric har medført en større ensartethed i opgaveløsningen og minimeret fejlrisikoen i Borgerservice. Halvdelen af de medarbejdere, som i dag arbejder i Borgerservice, har mindre end et års erfaring som borgerservicekonsulent, hvilket har gjort, at der været fokus på kompetenceløft. Borgerservice er ganske langt i processen, og strategien er fortsat, at ”Flere skal kunne mere”. Det fordrer kompetente generalister og dedikerede specialister.
Tilgængelighed har tidligere været en udfordring i Borgerservice, men med udvidelse af åbningstider og med mulighed for hurtigt at kunne justere ressourcerne til det aktuelle behov, er der i dag en oplevelse af, at målsætningen om, at borgeren skal kunne bestille en tid samme dag, og senest dagen efter, i hovedtræk overholdes.
Borgerservice har en særlig rolle som Ringkøbing-Skjern Kommunens ansigt udadtil. Borgerservice er der, hvor henvendelserne bliver rettet mod, hvis ikke der er andre oplagte muligheder. I september 2023 lancerede KL 5 pejlemærker for Borgerservice. Disse blev præsenteret for Beskæftigelsesudvalget på det ordinære møde den 22. februar 2024.
Borgerservice har en stor opgave i at kunne hjælp den 1/5 af befolkningen, der er digitalt udfordrede, så de bedre kan begå sig i det offentlige og ofte meget digitale Danmark. Borgerservice oplever i den forbindelse særligt et øget behov, for at kunne rådgive ind i kompleksiteterne i de mange forskellige fuldmagtsforhold som findes.
I efteråret 2024 sættes der fokus på brugertilfredshed, når der i samarbejde med Viden og Strategi udføres brugertilfredshedsmåling i Borgerservice. Borgerservice ser frem til at blive klogere på, hvad borgerne synes om den service og tilgængelighed de bliver præsenteret for. Samtidig er det håbet, at undersøgelsen kan pege på hvilke nye initiativer, der kan understøtte at hjælpe borgerne godt videre. Resultatet af målingen vil blive præsenteres for det politiske niveau.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget:
- tager punktet til orientering
- oversender punktet til orientering for Økonomiudvalget
- Betjeninger i Borgerservice siden implementering af Frontdesk - Ej webtilgaengelig
- Borgerservice - En tryg og nem indgang til den offentlige sektor
Administrationens indstilling godkendes.
Kopier link til punktet - Print
7: Godkendelse af politisk mødekalender 2025
Sagsnr: 24-004460
SagsfremstillingAdministrationen har udarbejdet forslag til mødekalender for byråds- og udvalgsmøderne i 2025.
Kadencen for byråds- og udvalgsmøderne er som følgende:
- Ét byrådsmøde så vidt muligt den 3. tirsdag i hver måned
- To månedlige møder i Økonomiudvalget og Teknik- og Miljøudvalget før hvert byrådsmøde
- Et møde i hver måned i Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget (EKAU), Beskæftigelsesudvalget (BU), Børne- og Familieudvalget (BFU), Kultur- og Fritidsudvalget (KFU) og Social- og Sundhedsudvalget (SSU)
Der er taget udgangspunkt i - og hensyn til - følgende i forslaget:
- Der skal jf. styrelsesloven være mindst 3 uger mellem byrådsmøderne i september og oktober på grund af 2 behandlinger af budgetforslaget og budgetoverslagene
- Budgetkonferencen er placeret sidst i august af hensyn til bedre tid til at få materialet færdigt og til indhentning af så mange oplysninger som muligt
- Byrådets oktobermøde skal holdes inden den 15. oktober, da 2. behandlingen af budgetforslaget skal foretages senest denne dato
- Der er ikke tidsmæssigt sammenfald for byrådsmedlemmerne, som sidder i flere udvalg, når der holdes flere udvalgsmøder samme dag
- Der holdes ikke møder i vinterferien (uge 7), de 3 dage før påske, i juli, i efterårsferien (uge 42) og i uge 52/1
Derudover er der reserveret tid til:
- Et budgetorienteringsmøde i august før budgetkonferencen
- Budgetkonference i august
- Ét temamøde for byrådet pr. kvartal, dog ikke i sidste kvartal 2025 på grund af kommunalvalget
- Seks møder i Bevillingsnævnet (som ligger umiddelbart forud for ØU) Forskellige konference- og temadage, som KL arrangerer for udvalgene (så vidt muligt)
Udkastet til mødekalender behandles således:
- Direktionen den 12. marts 2024
- Chefforum den 15. marts 2024
- Social- og Sundhedsudvalget den 22. maj 2024
- Børne- og Familieudvalget den 22. maj 2024
- Kultur- og Fritidsudvalget den 23. maj 2024
- Beskæftigelsesudvalget den 23. maj 2024
- Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget den 27. maj 2024
- Teknik- og Miljøudvalget den 28. maj 2024
- Økonomiudvalget den 11. juni 2024
- Byrådet den 18. juni 2024
Styrelsesloven §§ 8 og 20.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at udvalget godkender forslaget til politisk mødekalender for 2025 vedrørende udvalgets møder og aktiviteter.
BilagBeslutningAdministrationens indstilling godkendes.
Kopier link til punktet - Print
8: Gensidig orientering
Sagsnr: 24-000059
SagsfremstillingHerunder:
- RAR Vestjylland inviterer til Brunch og Beskæftigelse 2024, den 30. maj 2024 kl. 8.30 - 12.30. Invitation er tidligere udsendt - sidste tilmeldingsfrist er den 24. maj 2024
Ingen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.
BilagBeslutningDer blev givet en gensidig orientering.
6900 Skjern