Ringkøbing-Skjern Kommune, den 4. september 2018
Handleplan forbedret teleinfrastruktur
Ringkøbing-Skjern Kommune (RKSK) ønsker fortsat at handle proaktivt på bredbånds- og mobilområdet.
Denne handleplan indeholder en række konkrete initiativer, der kan gennemføres på kort og mellemlangt sigt.
Planen omfatter:
- Initiativer, der er en følge af det nyligt afholdte mobiludbud
- Initiativer, der er knyttet til et kommende bredbåndsudbud
- Initiativer, der kan igangsættes af RKSK selv
- RKSK vil handle som relevant bindeled mellem borgere, virksomheder og telemarked i bestræbelsen på at skabe bedst mulig internet- og telefonidækning
- RKSK har fortsat stor interesse i at understøtte RKSKs virksomheder og borgere med en god mobil- og bredbåndsdækning, men processen er af forskellige årsager blevet væsentlig forsinket
- Teleforliget fra 17. maj 2018 opstiller klarere rammer for, hvordan kommunale tilskud skal udmøntes, således at udbud i fremtiden kan gennemføres på et sikkert grundlag
RKSK ser dette som en oplagt mulighed for at gå forrest som aktiv kommune.
Robert Kroning, Søndervig Camping
Vore gæster forventer høj hastighed og ingen forsinkelser, når der spilles på computer samt top-kvalitet, når de streamer film.
Der må simpelthen ikke være huller i trafikken. For Søndervig Camping er en højkvalitets bredbåndstilslutning derfor et meget væsentligt konkurrenceelement.
Søren Husted, KP Komponenter
Overblik og styring er afgørende for vor forretning.
Det kræver en meget robust bredbåndsforbindelse for at give en høj pålidelighed, sikker logistik og en optimal drift. Herudover er en hurtig og sikker kommunikation mellem afdelingerne og til hjemmearbejdspladserne også af stor betydning for fleksibiliteten og jobtilfredsheden hos vore medarbejdere.
Kaj D. Pedersen, Skjern Maskinforretning
Mobilitet for vores teknikere er helt afgørende.
Det kræver en robust mobildækning. Teknikerne står ofte ude i marken og skal kunne kommunikere med fjernlager og teknisk afdeling for at løse akutte problemer. Bredbåndshandleplanen skal således give stor sikkerhed for, at de afgørende krav til transmissionen kan imødekommes i HELE kommunen – og dermed fremtidssikres et vitalt, teknisk parameter for vor forretning.
Jesper Hadberg Danielsen, Rækker Mølle
Bredbånd er blevet fuldstændig grundlæggende for alt, hvad vi gør.
Alt foregår via nettet på et eller andet niveau. Børnene streamer og spiller, vi er på webbank, tjekker mail og nyheder. Samtidig er forbindelsen afgørende i forhold til muligheden for at arbejde hjemmefra. Som familie skal vi have de nødvendige bredbåndshastigheder. Vi har venner, der har fravalgt at købe et hus, fordi der var dårlig bredbånd – så meget betyder det.
Kortlægning af bredbåndsdækningen i RKSK viser at
- dækningen generelt er væsentlig dårligere end regeringens bredbåndsmålsætning
- dækningen ligger markant under landsgennemsnittet
Den utilstrækkelige bredbåndsdækning er hæmmende for den nødvendige udvikling i RKSK. Det er en utilfredsstillende situation, da RKSK ønsker vækst og velfærd for borgerne, erhvervslivet og sommerhusejerne.
Efter en standset udbudsproces har RKSK i 2018 genoptaget arbejdet med at fastlægge en handleplan for en forbedret teleinfrastruktur på mobil- og bredbåndsområdet.
Målet for handleplanen er, inden for de næste fem år, at indhente den manglende bredbåndsdækning i forhold til det øvrige land.
Erhvervs- og borgervendt strategi:
- RKSK ønsker at forbedre erhvervslivets og borgernes muligheder for at benytte de nuværende og kommende internetbårne medier
- RKSK ønsker at give erhvervslivet og borgerne en væsentlig større geografisk dækning af hurtige, stabile og pålidelige internetforbindelser
- RKSK ønsker at skabe bedre betingelser for borgernes muligheder for videobaseret kommunikation i forbindelse med f.eks. uddannelse og sundhedsydelser
- RKSK ønsker at gøre det enklere at søge tilskud i de relevante nationale og internationale puljer
Markedsstrategi:
- RKSK ønsker at fremme markedets betingelser på mobil- og bredbåndsområdet
- RKSK ønsker fremadrettet at opretholde en smidig sagsbehandling i forhold til graveansøgninger
- RKSK ønsker i samarbejde med regionens øvrige kommuner at sikre en rimelig masteleje for derigennem at gøre det attraktivt at investere i infrastruktur
- RKSK ønsker at styrke dialogen med teleleverandørerne
Teknisk strategi:
- RKSK ønsker en bredere, hurtigere og mere pålidelig infrastruktur med mindst mulig latenstid
- RKSK vil handle teknologineutralt over for markedet
- RKSK ønsker generelt at optimere den geografiske dækning gennem en fleksibel tilgang til teknologi
- RKSK ser en rolle i at skabe bedre tekniske betingelser for markedet ved at gøre det mere attraktivt at investere i en fleksibel bredbåndsinfrastruktur
I forlængelse af den netop indgåede tele- og dataaftale med Telenor på mobilområdet:
- Fastholde og udbygge samarbejdet i syv-kommune samarbejdet samt i det regionale netværk
- Sikre dækning i og omkring Stadil og undersøge potentialet for yderligere investering i master inden for mobilområdet. I forbindelse med Energistyrelsens udvikling af tilskudsmodeller
- RKSK ønsker i videst muligt omfang at bidrage med input til Energistyrelsens udarbejdelse af en eller flere tilskudsmodeller
- RKSK vil, med baggrund i en af Energistyrelsens kommende tilskudsmodeller, gennemføre et udbud, der skal sikre højhastighedsbredbånd til HELE kommunen
Når Energistyrelsen offentliggør en eller flere tilskudsmodeller, vurderes de mulige handlinger for RKSK.
Direkte initiativer, der umiddelbart kan sættes i gang:
- Opfølgning på muligheder for forbedringer af dækningen, bl.a. gennem EU-støtte, ved at stille WiFi til rådighed på udvalgte lokationer
- Gennemgå og forenkle sagsbehandlingen i forbindelse med samgravning, masteopsætning etc.
- Fremme dialogen med markedet, bl.a. gennem statusmøder
Roadmap
1. Teleloven – de juridiske rammer:
- Den nye telelov skal bl.a. sikre, at der er klare rammer for kommunale tilskud til infrastruktur
- Lovforslag fremsættes efteråret 2018
- Energistyrelsen udarbejder tilskudsmodel(ler), der skal godkendes af EU-kommissionen
- En endelig godkendelse af disse tilskudsmodeller forventes tidligst i 2020
2. Elementer i Teleforliget og øvrig lovgivning, der er særlig relevante for RKSK:
- Gode og klare modeller for støtteordningerne med en enkelt og robust tilskudsmodel
- Billigere adgang til opstilling af mobilmaster og reduktion af mastelejen
- Bedre rammer for nedgravning af bredbåndsinfrastruktur
- Standardisering af kommunernes sagsbehandling
- Kommunale handleplaner til fremme af bredbåndsdækningen
3. Det praktiske arbejde:
- Januar 2019 starter udviklingen af Energistyrelsens tilskudsmodeller med inddragelse af interessenter, eksempelvis RKSK
- Energistyrelsen har vejledningsopgaven, når tilskudsmodellerne er udarbejdede
- I konkrete initiativer, som eksempelvis standardiseret sagsbehandling, kan Energistyrelsen have en vigtig, koordinerende funktion
- Energistyrelsen kortlægger de områder, der er tilskudsberettigede
Tele- og dataaftale med Telenor på mobilområdet
- Rammeaftalen med Telenor om telefoni og data blev indgået den 7. august 2018
- Aftalen forpligter Telenor til at levere en geografisk mobildækning på 98,5 % af RKSKs bebyggede areal samt bedre dækning i området omkring Hover
- RKSK har imidlertid seks områder med meget dårlig dækning for data – disse ”bredbåndshuller” omfatter i alt 1190 adresser. RKSK indgår i dialog med markedet om bredbåndshullerne
- Byrådet har i august 2018 aftalt en økonomisk ramme for at rejse en mobilmast i Stadil, der forpligter Telenor til at øge dækningen i området, hvis markedets parter ikke selv øger dækningsgraden
Estimerede omkostninger:
Bevilling til bredbåndsleverandøren ved et muligt udbud:
- De budgetafsatte 70 mio. kr.
Etablering og drift af en mobilmast i Stadil:
- Etableringsomkostningerne for en mulig mast estimeres til op mod 800.000 kr., og de årlige driftsomkostninger beregnes til op mod 50.000 kr.
Estimerede indtægter:
Det er særdeles vanskeligt at opgøre de forventede indtægter, men baseret på Business Region MidtVest (BRMV) beregninger over de årlige, gennemsnitlige stigninger i skattebetaling og indkomst, som er en direkte følge af bredbåndstilslutningen fås:
- Forøgede skattebetalinger fra Landbrug og SMV-segmenterne som følge af effektiviseringer – 10.000 kr. pr. CVR
- Indkomststigning pr. husstand som følge af mere effektive arbejdsprocesser og bedre uddannelse: 7.500 kr. Her kan påregnes forøgede indkomstskatter fra husstandene ved gældende kommuneskat Det skal understreges, at beregningsgrundlaget bag de forventede indtægter er usikkert.
Kilde: BRMV præsentation på Strategiseminar den 20. juni 2018
Forsinkelse hos Energistyrelsen med udarbejdelse af rammerne for kommunale tilskud
Udfordringer:
- En væsentlig forsinkelse i dette arbejde vil udskyde projektet tilsvarende, hvilket kan ændre forudsætningerne
Imødegåelse:
- RKSK kan mindske denne risiko ved at deltage aktivt i modelarbejdet. Manglende interesse i udbuddet fra telebranchen
Udfordringer:
- Udbuddet er ikke tilstrækkeligt attraktivt for branchen, og der er dermed risiko for ingen tilbudsgivere
Imødegåelse:
- Gennemføre en høring af evalueringskriterierne, engrosprodukterne, priserne med videre for at indhente kommentarer og relevante indvendinger fra markedet
Manglende interesse hos øvrige netværksudbydere for at benytte opstillede master
Udfordringer:
- En manglende interesse har den konsekvens, at det kun er RKSKs Telenor-brugere, der kan opnå den garanterede dækning i ”bredbåndshullerne”
Imødegåelse:
- Opretholde dialog med branchen om vigtigheden af ikke at efterlade borgere i et ”bredbåndshul”.