Brugerundersøgelse på kulturområdet
Kulturområdet er under forandring, og derfor vil vi i Ringkøbing-Skjern Kommune gerne vide, hvilke kulturelle tilbud vi, som kommune, skal fokusere på i fremtiden.
Derfor har vi spurgt borgerne om deres kulturelle vaner og deres holdninger til de kulturelle tilbud og institutioner, herunder bibliotekerne, i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Herunder finder du en sammenfatning af brugerundersøgelsens resultater fordelt på undersøgelsens tre temaer:
Borgernes kulturelle vaner
- Fælles oplevelser, underholdning og at lære om verden er de mest udbredte motivationsfaktorer for at bruge kulturelle tilbud
- 29 % af borgerne er i høj eller meget høj grad interesseret i kulturelle tilbud
- De kulturelle tilbud, som borgerne er mest interesseret i, er koncerter (47 %) og biografer (43 %) efterfulgt af foredrag (33 %) og biblioteker (34 %)
- Borgerne er mindst villige til at rejse for biblioteker, dans og biografer
De kulturelle tilbud i Ringkøbing-Skjern Kommune
- De mest kendte kulturelle institutioner er bibliotekerne, Ringkøbing Biograf og Ringkøbing-Skjern Museum
- De mest attraktive kulturelle tilbud er Ringkøbing Biograf, bibliotekerne og Generator
- 23 % af borgerne mangler kulturelle tilbud, og de mangler koncerter, foredrag, teater og biografer i Ringkøbing-Skjern Kommune - Jo yngre borgerne er, jo større en andel oplever, at der mangler kulturelle tilbud i Ringkøbing-Skjern Kommune
- Borgerne vurderer i gennemsnit mængden og kvaliteten af de kulturelle tilbud til at være 7,2 ud af 10 på en skala fra meget utilfreds (0), over hverken tilfreds eller utilfreds (5) og til meget tilfreds (10).
Bibliotekerne i Ringkøbing-Skjern Kommune
- Hver tredje borger bruger bibliotekerne mindst én gang om måneden
- Den hyppigste måde at bruge bibliotekerne på er ved at låne af den fysiske samling
- Lidt over halvdelen af de borgere, der efterspørger flere arrangementer på bibliotekerne, efterspørger flere foredrag og oplæg
- De borgere, der bruger bibliotekernes fysiske rammer, prioriterer læse- og studieområder samt avis- og tidsskriftsområder højest
- Borgerne mener, at det er vigtigst, at bibliotekerne tilbyder ny viden eller information, der bidrager til udvide deres horisont
- Størstedelen af borgerne oplever at få betjening, når de har behov for det, og at betjeningen opfylder deres behov
- Borgerne er tilfredse med bibliotekerne som en helhed
Resultaterne stammer fra en spørgeskemaundersøgelse blandt borgerpanelet, hvor data blev indsamlet fra den 14. september til den 27. september 2022.
Spørgeskemaet blev sendt ud til 1.944 borgere, hvoraf 904 borgere har svaret, hvilket giver en svarprocent på 47 %. Resultaterne er vægtet på alder for at sikre, at de er repræsentative for hele kommunens borgere.
Læs hele afrapporteringen af undersøgelsen.
Benytter du et hjælpemiddel (skærmlæser e.l.), når du skal læse en hjemmeside, så kan du læse den webtilgængelige afrapportering.