Fagområdet Handicap og Psykiatri er organiseret med staben Kvalitet og Udvikling og områder med hhv. kortere og længerevarende tilbud samt Myndighed.
Organisationsplanen er ikke webtilgængelig. Har du brug for hjælp til at få kendskab til organisationsplanen kan du sende en mail til Handicap og Psykiatri på handicap@rksk.dk Vi vil så kontakte dig og præsentere den for dig indenfor 10 arbejdsdage.
Kvalitet og Udvikling:
Staben yder udviklings- og implementeringsbistand på tværs af fagområdet.
Områder:
Myndighed:
Området varetager myndighedsopgaver indenfor det specialiserede socialområde, såsom råd og vejledning, bevillinger af hjælp, visitation til tilbud, opfølgninger samt behandling af sager om magtanvendelse.
Tilbuddene:
Områderne tilbyder i sin helhed både dag- og døgntilbud samt generelle tilbud og specialtilbud indenfor det specialiserede område for over 18 årige. Tilbuddene har én fælles hjemmeside, som du kan se på https://handicapogpsykiatri.rksk.dk
Forvisitation og Vendepunktet:
Forvisitation og Vendepunktet består af Forvisitation, der er indgangen til Handicap og Psykiatri, et Rådgivningsteam samt et udførertilbud, der tilbyder kortere mestringsforløb afstemt efter de udfordringer, der fylder for den enkelte borger. Her kan du læse mere om Vendepunktet.
Sagsbehandlingstider i Handicap og Psykiatri:
Du kan se vores sagsbehandlingsfrister
Takster:
Takster for dag- og døgntilbud i Handicap og Psykiatri.
Definitionen på kerneopgaven i Handicap og Psykiatri:
"Vi lykkes, når borgerne anvender deres ressourcer, tager størst muligt ejerskab og tager ansvar i eget liv"
Hvordan forstås begreberne, der indgår i kerneopgaven?
Borgerne
Borgerne er mennesker, der oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og/eller sociale funktionsevne og dermed begrænsninger i hverdagslivet.
Vi tager udgangspunkt i hele den livssituation, som borgeren befinder sig i, således at borgeren oplever en sammenhængende og helhedsorienteret indsats. Borgeren er også alle, der er omkring borgeren, såsom borgerens pårørende og netværk. Borgeren er ekspert i egen trivsel, og hvad der er et godt og meningsfuldt liv.
At anvende sine ressourcer
Borgeren anvender sine ressourcer, når vi styrker den enkeltes egne muligheder for at udvikle sig og udnytte egne potentialer i det omfang, at det er muligt for den enkelte. Vi tænker borgerens pårørende, netværk og frivillige aktører ind i indsatsen. Tidlige forebyggende indsatser styrker muligheden for, at borgeren kan bringe sine ressourcer i spil.
At tage størst muligt ejerskab
Borgeren tager størst muligt ejerskab, når vi tager afsæt i borgerens ønsker, håb og drømme, og når vi tilrettelægger og udfører støtten i samarbejde med borgeren.
At tage ansvar i eget liv
Borgeren tager ansvar, når borgeren genvinder og tillærer kontrol og handlemuligheder i eget liv. Succesoplevelser i uddannelse, beskæftigelse og sociale relationer giver tro på, at man kan tage ansvar i eget liv.
Tilsyn med Handicap og Psykiatris tilbud
Det er Socialtilsyn Midt der fører tilsyn med fagområdets tilbud.
Uddrag af Socialtilsyn Midts rapporter kan ses på Tilbudsportalen.dk. hvor du kan søge efter det tilbud, du ønsker oplysninger om.
Myndighedsfunktionen varetager samtlige myndighedsopgaver indenfor fagområdet, såsom råd og vejledning, bevillinger af hjælp, visitation til tilbud, opfølgninger samt behandling af sager om magtanvendelse.
Der er udarbejdet forskellige værktøjer til brug ved visitationen. Metoden, der anvendes, kaldes Dialogbaseret BUM-model. Den er tilpasset brugere med specialiserede og svingende behov. Specialviden hos dem, der udfører hjælpen, inddrages i visitationen.
Fagområdets arbejde tager udgangspunkt i den vedtagne Handicappolitik.
Rammeaftalen er et vigtigt led i samarbejdet kommunerne imellem og mellem kommunerne og Region Midtjylland. Aftalen giver et fælles afsæt i indsatsen overfor brugerne på det specialiserede social- og specialundervisningsområde.
Rammeaftalen kan du se på www.social.rm.dk.
Her kan du se taksterne for dag- og døgntilbud i Handicap og Psykiatri.
Henvendelse fra samarbejdspartnere:
Nye henvendelser fra samarbejdspartnere om støtte til borgere sker ved en telefonisk henvendelse til Forvisitationen i Vendepunktet, hvor det vurderes, om borgeren er i målgruppen for ydelser fra Handicap og Psykiatri, som kan forvente at få bevilget hjælp.
Opfylder borgeren kriterierne, skal der efter telefonkontakt indsendes et udfyldt henvendelsesskema, som findes nederst på denne side.
Telefonisk henvendelse til Forvisitationen
- kan ske mandag til fredag kl. 10.00 – 12.00 på telefon 99 74 11 24.
Det er vigtigt, at henvendelsesskemaet udfyldes grundigt!
Henvendelsesskemaet skal underskrives af borgeren, inden det sendes til Forvisitationen i Handicap og Psykiatri sammen med samtykkeerklæring og andre relevante bilag.
Underskriften skal sikre, at borgeren er indforstået med, at henvendelsen sker.
Eksterne samarbejdspartnere sender henvendelsesskemaet, samtykkeerklæring og andre relevante bilag som sikker post til Forvisitationen:
Send sikker mail - borger
Send sikker mail - virksomhed
sikkerpost.handicap@rksk.dk.
Interne samarbejdspartnere, ansat ved kommunen, sender henvendelsesskemaet, samtykkeerklæring og andre relevante bilag til Handicap@rksk.dk eller til mailgruppen "Forvisitation Handicap og Psykiatri-fællespostkasse".
Henvendelse fra borgere:
Henvendelse fra borgere om ydelse fra Handicap og Psykiatri sker ved, at du ved første kontakt udfylder et henvendelsesskema, og indsender det.
Du kan sende skemaet elektronisk, hvor du skal logge på med MitID.
Send sikker mail - borger
Du kan også sende skemaet som almindelig post til
Ringkøbing-Skjern Kommune
Vendepunktet
Nylandsvej 10
6900 Skjern
Bilag, der skal udfyldes ved henvendelse til Handicap og Psykiatri: