Syns-, høre-, og handicapteknologiske hjælpemidler | ||
Lov om Social Service § 112 og § 113 |
At afhjælpe borgerens varigt nedsatte eller manglende funktionsevne.
Hvad er formålet med ydelsen? | ||
At give borgeren mulighed for at udføre de aktiviteter, som er af væsentlig betydning for borgerens daglige livsførelse. | ||
Hvem kan modtage ydelsen? | ||
Borgere med betydelige syns-, høre- eller kommunikationsvanskeligheder. Udredning foretages af Center for Kommunikation i Herning. | ||
Hvad indgår i ydelsen? | ||
| ||
Hvem leverer ydelsen og har borgeren frit leverandørvalg? | ||
Center For Kommunikation, Herning foretager udredningen, hvor behovet for et hjælpemiddel vurderes individuelt ud fra en helhedsbetragtning. Borgeren kan vælge leverandør, og støtten ydes efter regning, dog højst med et beløb svarende til prisen på det bedst egnede og billigste hjælpemiddel. |
||
Hvad koster ydelsen for modtageren? | ||
Kommunen bevilger bedst egnede billigste produkt, som er gratis for borgeren. Hvis borgeren vælger en dyrere løsning end det bevilgede, betaler borger prisdifferencen, som skal afregnes direkte med leverandøren. Kommunen afholder udgiften i forbindelse med reparationer. |
||
Hvordan følges op på ydelsen? | ||
Der foretages individuel opfølgning. Borgeren har pligt til at meddele Myndighedsafdelingen, hvis der sker ændringer i helbredstilstanden, som kan have betydning for bevillingen. |
||
Klageadgang | ||
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen. |
6950 Ringkøbing