Stofbehandling | ||
Lov om Social Service § 101, Sundhedsloven § 142, Serviceloven § 10-12, Serviceloven § 99, Serviceloven § 107 Lov om Social Service § 101 fastlægger kommunens pligt til at tilbyde social behandling til personer med et stofmisbrug. Afgørelse om behandling træffes på baggrund af en helhedsorienteret afdækning af borgerens problemer og behov. Behandlingsplan: Ved behandlingens start udarbejdes en behandlingsplan, som har til formål at sikre sammenhæng mellem de problemer og behov, der er afdækket og den behandling, der iværksættes. Behandlingsgaranti: Tilbud efter serviceloven § 101 skal iværksættes senest 14 dage efter henvendelsen. Sundhedsloven § 142 omhandler den medicinske behandling herunder substitutionsbehandling. Loven tilbyder personer, som ønsker at komme i stofmisbrugsbehandling efter denne lov eller efter lov om social service, en vederlagsfri lægesamtale. Regler og standarder for den medicinske behandling er beskrevet i sundhedsstyrelsens cirkulære om ordination af afhængighedsskabende lægemidler og i vejledningen: Vejledning til læger, der behandler opioid-afhængige patienter med substitutionsmedicin. Serviceloven § 10-12 omhandler kommunens forpligtelse til at yde rådgivning til borgere. Serviceloven § 99 omhandler kommunens forpligtelse til at sørge for, at borgere med blandt andet stofmisbrug kan tilbydes en støtte- og kontaktperson. Serviceloven § 107 omhandler kommunens pligt til at stille det nødvendige antal pladser til midlertidigt ophold i boformer til f.eks. personer med et stofmisbrug til rådighed. |
Rusmiddelcenter Ringkøbing-Skjern tilbyder rådgivning og/eller social behandling for borgere med et problematisk forbrug af rusmidler, som har ønske om at stoppe eller reducere forbruget af rusmidler.
Medicinsk substitutionsbehandling for borgere med misbrug af opioider. Herunder hepatitisscreening og eventuel efterfølgende vaccinationsprogram.
Rådgivning til pårørende af borgere med problematisk forbrug af rusmidler. Tilbuddet er individuelt tilrettelagt samtaleforløb, hvor der er fokus på belastninger, strategier og psykoedukation.
Visitation til døgnophold i midlertidigt botilbud.
Hvad er formålet med ydelsen? | ||
Formålet er via tidlig indsats at forebygge og minimere fysiske, psykiske og sociale skader foranlediget af problematisk forbrug af stoffer. At misbrugeren bliver stoffri. Såfremt dette ikke er muligt, arbejdes der med reduktion af stofindtaget samt stabilisering. Formålet med rådgivning til pårørende er at støtte den pårørende til at tilegne sig mestringsstrategier til gavn for sig selv, familien og den pårørende med misbrug . | ||
Hvilke værdier og normer bygger indsatsen på? | ||
Stofbehandling beror på motivation og frivillighed. I Rusmiddelcenter Ringkøbing-Skjern bygger behandlingen på den rehabiliterende tankegang. Samarbejdet med borgeren i behandlingen er central. Borgeren er ekspert på eget liv, hvilket betyder at borgeren aktivt deltager i formuleringen og justeringen af behandlingsplanen under forløbet. Rusmiddelcenteret inddrager borgerens pårørende i det omfang, det er muligt. Behandlingen sker i samarbejde med relevante aktører, for at opnå en koordineret og helhedsorienteret indsats- dette altid med borgeren som central samarbejdspartner. Tilgængelighed og rummelighed vægtes højt for borgere, der søger behandling. Rusmiddelcenteret er båret af Ringkøbing-Skjern Kommunes værdier:Vi er ordentlige: Vi viser respekt og forståelse, lytter og går i dialog. Vi handler: Vi bruger vores sunde fornuft, udviser dømmekraft og tager ansvar Vi er nysgerrige: Vi søger hele tiden at udvikle vores kerneopgave | ||
Hvem kan modtage ydelsen? | ||
Målgruppen er borgere, uanset alder, i Ringkøbing-Skjern Kommune, der oplever at have problemer med rusmidler, og som ønsker råd og vejledning eller behandling med henblik på ophør, reduktion eller stabilisering af problematisk forbrug. Målgruppen omfatter også familier og pårørende i Ringkøbing-Skjern Kommune som er berørte af rusmiddelbruget. | ||
Hvad indgår i ydelsen? | ||
| ||
Visitationsprocedure | ||
Alle borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune kan frit henvende sig til Rusmiddelcenter Ringkøbing-Skjern med ønske om rådgivning eller behandling. Desuden kan læger, arbejdsgivere, kriminalforsorg, sagsbehandler, pårørende eller andre rette henvendelse efter aftale med borgeren. Visitation til ambulant behandling - på baggrund af screening og udredning visiteres til det behandlingstilbud, der vurderes at være mest egnet til den enkelte borger. Borgerens egne ønsker vil blive vægtet højt. Ved behandlingens start udfærdiges en behandlingsplan i samarbejde med borgeren, med henblik på at modsvare behandlingsbehov og -ønsker. Visitationen foregår på ugentlige visitationsmøder. Visitationen består af behandlingsteamet samt leder. Visitation til døgnbehandling – Borgerens behandlingsmæssige behov afdækkes. Hvis denne afdækning peger på behov for døgnophold udfærdiger behandleren i samarbejde med borger en ansøgning til døgnbehandling. Heri beskrives grundlaget for ansøgning, fysiske-, psykiske- og sociale forhold, rusmidler, borgerens motivation for behandling, erfaring med tidligere behandlingstilbud, borgerens ønsker og forventninger samt behandlerens faglige vurdering. Ved behandlingens start på døgnintuitionen udfærdiger døgninstitutionen behandlingsplanen i samarbejde med borgeren. Der visiteres til døgnbehandling på de ugentlige visitationsmøder. |
||
Kvalitetskrav til døgnbehandlingsstederne: | ||
Rusmiddelcenter Ringkøbing-Skjern stiller følgende kvalitetskrav til døgnbehandlingsstederne:
| ||
Hvad er ydelsens omfang? | ||
Behandlingen tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers behov og forudsætninger. Ved visitation til ambulant behandling visiteres borgeren til 12 samtaler, hvilket svarer til ca. 3 måneders behandling. Ved udløb af visiterede samtaler følges sagen op igen, og der besluttes ny visitation til ydelse eller afslutning på forløbet. Visitation til medicinsk substitutionsbehandling er ikke tidsbegrænset. Rusmiddelcenteret forholder sig til de Nationale retningslinjer- for den sociale stofmisbrugsbehandling. Retningslinjerne er baseret på aktuelt bedste viden. |
||
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg? | ||
Ydelsen leveres af Rusmiddelcenter Ringkøbing – Skjern, Sundhedscenter Vest, Kirkegade 3, Tarm og Nørregade 13, Ringkøbing. En borger, der er visiteret til behandling, kan vælge at blive behandlet i et andet offentligt eller privat godkendt behandlingstilbud af tilsvarende karakter, som det han er visiteret til. Det valgte behandlingssted skal være godkendt af Socialtilsynet samt være på Tilbudsportalen. I særlige tilfælde kan retten til frit valg tilsidesættes eller begrænses af hensyn til borgerens psykiske tilstand. |
||
Behandlingsform | ||
Behandlingsformen i den sociale del af behandlingen er fortrinsvis individuelle samtaler eller gruppeforløb med brug af:
| ||
Hvad koster ydelsen for borgeren? | ||
Behandlingen er gratis. Borgeren betaler selv for kost og logi ved døgnophold. Der vil inden behandlingsopholdet begynder blive udarbejdet en egenbetalingsberegning. Behandlingsudgifterne afholdes af Rusmiddelcenter Ringkøbing-Skjern. | ||
Hvordan sikres brugerinddragelsen? | ||
Brugerinddragelse udgør et vigtigt element i stofbehandlingen i Rusmiddelcenter Ringkøbing-Skjern. Borgeres perspektiver på gruppetilbud og behandling er med til at udvikle tilbuddene. Den enkelte borger er i videst muligt omfang med til at udarbejde sin egen individuelle behandlingsplan, og er med til at justere denne efter behov undervejs i forløbet. Borgere og pårørende inviteres til dialogmøde, når Socialtilsynet er på besøg. |
||
Hvordan følges op på ydelsen? | ||
Den enkelte behandler følger borgeren gennem hele forløbet, også via møder ved evt. visiteret døgnophold. På visitationsmøderne følges op på behandlingen undervejs i forløbet. Dette sker ved sagsdrøftelser ved behov eller hver 3. måned hvor behandlingsforløbet afsluttes eller genvurderes. Undervejs i forløbet kan evalueringsredskabet TEM benyttes. Der sker opfølgning på borgerens behandlingsplan 1 måned, 3 måneder og igen 6 måneder efter, et behandlingsforløb er afsluttet. Opfølgningen består af en samtale om status i forhold til behandlingsplan og strategier.Opfølgningsforløbet er på borgere, der har afsluttet et behandlingsforløb med status som ”færdigbehandlede”, udskrevet til et ”andet tilbud”, udskrevet til ”hospital” eller udskrevet med ”anden årsag” |
||
Monitorering af indsatsen | ||
Borgerens behandlingsplan evalueres hver 3. måned på visitationsmødet. Behandlingsindsatsen justeres og tilpasses den enkelte borgers behov. Monitorering af indsatsen omfatter desuden måltal for:
| ||
Er der særlige forhold at tage hensyn til? | ||
Jfr. Lov Om Social Service § 101 og sundhedsloven § 142 er der en behandlingsgaranti, som kræver at behandlingen er påbegyndt senest 14 dage efter henvendelsen. Sikring af opmærksomhed på personer med stofmisbrugs eventuelle hjemmeboende børn under 18: Bliver Rusmiddelcenter Ringkøbing-Skjern bekendt med, at borgeren med stofmisbrug har hjemmeboende børn eller samvær med børn under 18 år, og der er bekymring om, at barnet eller den unge mistrives, vil det blive indberettet til Børn og Familie i Ringkøbing-Skjern kommune. Det sker for at sikre en koordineret indsats for den samlede familie og for at sikre barnets trivsel. Når unge under 18 år indskrives i behandlingen orienteres Børn og Familie. |
||
Organisering og personalets faglige kvalifikationer og kompetenceudvikling | ||
Rusmiddelcenter Ringkøbing-Skjern er organiseret under Sundhed og Omsorg i Sundhedscenter Vest, det tidligere Tarm Sygehus. Placeringen i Sundhedscenter Vest betyder mulighed for tæt sparring med andre fagprofessionelle blandt andet Ringkøbing-Skjern kommunes hjerneskadekoordinator, Sundhedsfremme og trænende fysioterapeuter. Behandlingsteamet i Rusmiddelcenteret består af en tværfaglig sammensætning af fagprofessionelle pædagoger, socialrådgivere, sygeplejersker, læge og ergoterapeut. Alle med erfaring og efteruddannelsesforløb inden for rusmiddelområdet. Der er fokus på kontinuerlig efter- og videreuddannelse af medarbejdere. Medarbejderancienniteten er i 2023 opgjort til ca. 11 år. |
||
Ringkøbing-Skjern Kommunes retningslinjer for brug af gavekort | ||
I forbindelse med tilbud om behandling kan Rusmiddelcenter Ringkøbing-Skjern anvende gavekort til unge under 25 år med henblik på at fastholde borgeren i behandling. Gavekortet er et tilgodebevis på 200 kr. som udleveres til borgeren ved hver anden samtale. Brug af gavekort benyttes kun i forbindelse med visitation til behandling, hvor de samlede elementer i MOVE indgår:
| ||
Den fremtidige indsats på stofmisbrugsbehandlingsområdet | ||
Rusmiddelcenter Ringkøbing Skjern skal i den fremtidige indsats på stofmisbrugsområdet fortsat have fokus på implementering af Nationale Retningslinjer- for den sociale stofmisbrugsbehandling. Dette sker blandt andet ved uddannelse i Socialstyrelsen af nøgleperson, der skal være med til at sikre fokus på implementeringen. Rusmiddelcenteret har i samarbejde med Børn og Familie, Ungdomsskolen og UU deltaget i Socialstyrelsens kompetenceudviklingsprojektet UngRus. Dette tværfaglige projekt, med særligt fokus på rådgivning og gruppebehandling for unge, skal fortsat implementeres både på tværs af fagområder og internt i behandlingen. Den helhedsorienterede behandling af borgere med dobbeltdiagnoser er fortsat et indsatsområde. Herunder udvikling af de tværfaglige fællesteammøder og samarbejdet med regionspsykiatrien. | ||
Klageadgang | ||
Klage over Rusmiddelcenterets generelle serviceniveau, afslag på behandling, overskridelse af behandlingsgarantien på 14 dage, klage over den lægelige behandling og andet stiles til: Sundhedscenter Vest Klagen kan fremsættes såvel skriftligt som mundtligt. Der må ikke gå mere end 4 uger fra borgeren har modtaget afgørelse i sagen, til kommunen har modtaget klagen. Indenfor 4 uger efter modtagelsen af klagen til Rusmiddelcenter Ringkøbing-Skjern genvurderes afgørelsen. Fastholdes afgørelsen sendes klagen til Den Sociale Ankestyrelse vedlagt relevante sagsakter. Fastholdes afgørelsen af den lægeligebehandling fremsendes klagen efterfølgende til Styrelsen for Patientklager Klager over sundhedsfaglige afgørelser kan også sendes direkte til Styrelsen for Patientklager. Det kan ske på telefon 72 33 05 00 eller på mailadressen stpk@stpk.dk. Se også klagevejledningen på sundhedsstyrelsens hjemmeside. |
6950 Ringkøbing