Nødkald og elektronisk låsesystem | ||
Lov om Social Service § 112 |
Behov for at få hjælp ved akut opståede situationer, hvor der ikke er muligheder for på anden vis at tilkalde hjælp eller afvente anden relevant hjælp.
Hvad er formålet med ydelsen? | ||
At borgeren får hjælp ved akut opstået behov. | ||
Hvem kan modtage ydelsen? | ||
Borgere, der har behov for at kunne tilkalde akut hjælp, hvor tilkaldelse af hjælp ikke kan afhjælpes på anden vis, og hvor borgeren er i stand til at bruge kaldeanlæg. Det kan f.eks. være borgere med svære hjerte- eller lungelidelser eller med udtalt faldrisiko. | ||
Hvad indgår i ydelsen? | ||
Nødkald/elektronisk låsesystem. Ved kald på nødkald vil der primært ske telefonisk henvendelse til borgeren for at afklare behov for besøg. Kan der ikke etableres telefonisk kontakt aflægges besøg hurtigst muligt. |
||
Hvad er ydelsens omfang? | ||
Opsætning, vejledning, reparation samt test ved opsætning. Lås reetableres ved nedtagning af elektronisk lås. |
||
Hvem leverer ydelsen og har borgeren frit leverandørvalg? | ||
Ansøgning om nødkald rettes til visitatorerne i Myndighedsafdelingen, der foretager en konkret individuel vurdering af behovet hos den enkelte borger. En kommunal nøgleperson opsætter nødkald og elektronisk låsesystem. Der er ikke frit leverandørvalg. |
||
Hvad koster ydelsen for modtageren? | ||
Ydelsen er gratis. Bliver et nødkald beskadiget, vil det blive konkret og individuelt vurderet, om udgiften skal påhvile borgeren. |
||
Hvordan følges op på ydelsen? | ||
Nødkald bevilges som et hjælpemiddel. Der vil derfor løbende ske revurdering af bevillingen. Bevilling af nødkald vil blive ændret såfremt det vurderes:
| ||
Er der særlige forhold at tage hensyn til? | ||
Det er en forudsætning for bevilling af nødkald, at følgende betingelser er opfyldt:
Der gives ikke en bevilling:
| ||
Klageadgang | ||
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen. | ||
Emne | ||
Indhold | ||
Emne | ||
Indhold | ||
Emne | ||
Indhold | ||
Emne | ||
Indhold | ||
Emne | ||
Indhold | ||
Emne | ||
Indhold |
6950 Ringkøbing