Nødkald og elektronisk låsesystem

 Lov om Social Service § 112 

Behov for at få hjælp ved akut opståede situationer, hvor der ikke er muligheder for på anden vis at tilkalde hjælp eller afvente anden relevant hjælp.

Hvad er formålet med ydelsen?

  At borgeren får hjælp ved akut opstået behov.
 

Hvem kan modtage ydelsen?

  Borgere, der har behov for at kunne tilkalde akut hjælp, hvor tilkaldelse af hjælp ikke kan afhjælpes på anden vis, og hvor borgeren er i stand til at bruge kaldeanlæg. Det kan f.eks. være borgere med svære hjerte- eller lungelidelser eller med udtalt faldrisiko. 
 

Hvad indgår i ydelsen?

  

Nødkald/elektronisk låsesystem.

Ved kald på nødkald vil der primært ske telefonisk henvendelse til borgeren for at afklare behov for besøg. Kan der ikke etableres telefonisk kontakt aflægges besøg hurtigst muligt.
 

Hvad er ydelsens omfang?

  

Opsætning, vejledning, reparation samt test ved opsætning.

Lås reetableres ved nedtagning af elektronisk lås.
 

Hvem leverer ydelsen og har borgeren frit leverandørvalg?

  

Ansøgning om nødkald rettes til visitatorerne i Myndighedsafdelingen, der foretager en konkret individuel vurdering af behovet hos den enkelte borger. En kommunal nøgleperson opsætter nødkald og elektronisk låsesystem.

Der er ikke frit leverandørvalg.
 

Hvad koster ydelsen for modtageren?

  

Ydelsen er gratis.

Bliver et nødkald beskadiget, vil det blive konkret og individuelt vurderet, om udgiften skal påhvile borgeren.
 

Hvordan følges op på ydelsen?

  

Nødkald bevilges som et hjælpemiddel. Der vil derfor løbende ske revurdering af bevillingen. Bevilling af nødkald vil blive ændret såfremt det vurderes:

  • at der ikke længere er behov for nødkald
  • at der forekommer et misbrug af nødkald eller
  • at borgeren ikke skønnes at kunne gøre brug af nødkald
 

Er der særlige forhold at tage hensyn til?

  

Det er en forudsætning for bevilling af nødkald, at følgende betingelser er opfyldt:

  • At der opsættes elektronisk låsesystem. Der betyder at låsecylinderen i hoveddøre skal udskiftes
  • At adgangsforhold til boligen er tilgængelige og oplyste i mørke (f.eks. via sensor på udendørslampe)

 

Der gives ikke en bevilling:

  • Alene på baggrund af, at borger eller pårørende føler utryghed. Her henvises i stedet til at tegne et abonnement på en tryghedsalarm hos privat udbyder
  • Hvor der er opstået enkeltstående tilfælde af behov for at kunne tilkalde hjælp
  • Hvor borgerens behov kan løses på anden vis, f.eks. via brug af fastnet-, trådløs- eller mobiltelefon, eller ved besøg i hjemmet i en kortere periode
  • Hvor forandringer af forhold i hjemmet kan minimere eller fjerne behov for at kunne tilkalde hjælp
  • Hvor der er andre i hjemmet, der ved akut opstået behov for hjælp, kan tilkalde hjælp via telefon
  • Hvor der søges om nødkald til sommerhuse. Det forventes, at borgere, som måtte have brug for nødkald, følges i sommerhus af pårørende, som ved behov kan ringe efter hjælp hos hjemmeplejen
 

Klageadgang

  En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
 

Emne

  Indhold
 

Emne

  Indhold
 

Emne

  Indhold
 

Emne

  Indhold
 

Emne

  Indhold
 

Emne

  Indhold

 

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing