Midlertidige hjælpemidler | ||
Lov om Social Service § 113b. |
Ydelsen skal dække behov for at udføre aktiviteter af væsentlig betydning hos borgere med en midlertidig nedsat funktionsevne.
Hvad er formålet med ydelsen? | ||
Formålet er, at borgeren ved hjælp af det midlertidige hjælpemiddel bliver i stand til at udføre de aktiviteter, som er af væsentlig betydning for borgerens daglige livsførelse i en midlertidig og afgrænset periode. | ||
Hvem kan modtage ydelsen? | ||
Borgere med midlertidigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, hvor der inden for en overskuelig fremtid vil være udsigt til bedring af de helbredsmæssige forhold, og hvor der i en tidsafgrænset periode vil være et behov for at afhjælpe følgerne af den nedsatte funktionsevne.
|
||
Hvad indgår i ydelsen? | ||
Hjælpemidler, som bruges i forbindelse med:
|
||
Hvad er ydelsens omfang? | ||
Støtten ydes som naturalhjælp i en afgrænset periode på op til tre måneder, hvorefter perioden kan forlænges ved behov. Der leveres det bedst egnede, billigste hjælpemiddel. Hjælpemidler kan kun udlånes én gang inden for den samme midlertidige periode. Er der tale om en eller flere indbyrdes adskilte perioder, kan der ydes støtte én gang i hver periode. |
||
Hvem leverer ydelsen og har borgeren frit leverandørvalg? | ||
Hjælpemidler udleveres fra kommunens hjælpemiddeldepot. Hvis borgeren har mulighed for det, afhenter man selv hjælpemidlet på depotet. Der er ikke frit valg af leverandør. |
||
Hvad koster ydelsen for modtageren? | ||
Ydelsen er gratis. Borgeren afholder selv udgifter til drift, rengøring og vedligeholdelse af hjælpemidlet. |
||
Hvordan følges op på ydelsen? | ||
Hvis forudsætningen for bevillingen ændres, revurderes denne. Viser det sig, at funktionsnedsættelsen mod forventning bliver varig, kan hjælpemidlet/ forbrugsgodet efterfølgende bevilges efter §§ 112 eller 113. Borgeren har pligt til at oplyse, hvis hjælpemidlet ikke bruges. Hjælpemidlet skal herefter returneres til hjælpemiddeldepotet. |
||
Er der særlige forhold at tage hensyn til? | ||
Hjælpemidler og behandlingsredskaber udleveres fra sygehuset når:
|
||
Klageadgang | ||
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen. |
6950 Ringkøbing