Inkontinenshjælpemidler – Bleer, kateter, uridom | ||
Lov om Social Service § 112. Lov om Social Service § 10 stk. 4. |
Kompensation for varig inkontinens (manglende evne til at holde på urin eller afføring).
Hvad er formålet med ydelsen? | ||
At gøre borgeren så uafhængig og selvhjulpen som muligt, og give mulighed for at opnå en værdig livsførelse på trods af inkontinens. | ||
Hvem kan modtage ydelsen? | ||
Der ydes støtte til hjælpemidler til personer med varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet:
Inkontinenslidelsen skal erklæres varig, og alle behandlingsmuligheder bør være afprøvet og udtømte. Borgeren skal være udredt af egen læge/sygehus. Det skal sikres, at de behandlings-, træningsmæssige samt andre muligheder er udtømte, inden ovennævnte iværksættes. Undtagelsesvist kan kravet om udredning fraviges, når ulemperne ved udredning er større end de forventede fordele ved samme. |
||
Hvad indgår i ydelsen? | ||
Bleer, katetre, katetertilbehør, uridomer og nettrusser. | ||
Hvem leverer ydelsen og har borgeren frit leverandørvalg? | ||
Ydelsen leveres af den leverandør, som kommunen på det aktuelle tidspunkt har indgået indkøbsaftale med. De inkontinensprodukter, kommunen tilbyder, er underlagt kommunens indkøbsaftale. Ønskes produkter, der ikke er en del af indkøbsaftalen, kan der gøres brug af frit valg, hvor man selv betaler en evt. merpris på det produkt, der skal bruges.Dette gælder ligeledes, hvis man ønsker at bruge en anden leverandør end den af kommunens valgte. |
||
Hvad koster ydelsen for modtageren? | ||
Ydelsen er gratis for borgeren, såfremt kommunens leverandør vælges. | ||
Er der særlige forhold at tage hensyn til? | ||
Følgende bevilges ikke:
| ||
Klageadgang | ||
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelsen om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen. |
6950 Ringkøbing