Hjælp og støtte til borgere med hastigt fremadskridende sygdom

 Lov om Social Service § 117A. 

Ydelsen dækker hurtig hjælp til borgere med hastigt fremadskridende sygdom, som har brug for hurtig hjælp. Hjælpen gives som en straks-pakke til nydiagnosticerede, og sagsbehandlingen vil være kortere end sædvanligt.

Hvad er formålet med ydelsen?

  Formålet er at give borgere hurtigere og meget fleksibel hjælp og støtte.
 

Hvem kan modtage ydelsen?

  
Borgere, som lider af en hastigt fremadskridende sygdom karakteriseret ved:
  • Man lider af en hurtigt fremadskridende genetisk eller neurodegenerativ sygdom, og
  • Man vurderes at have væsentligt forkortet levetid og
  • Sygdommen har en hurtig progression fra første symptom til forventet død på under 5 års gennemsnitlig overlevelse
  • Sygdommen medfører alvorlige og hastige funktionstab, som er varige og tiltagende, og
  • Borger vurderes ikke at have mulighed for at genvinde tabte funktioner med behandling eller genoptræning, og
  • Borgers livssituation vil ændre sig, så man får vedvarende og øget behov for hjælp og støtte til at opretholde en aktiv tilværelse.
I vejledning til § 117A findes en vejledende diagnoseliste.
Der er ingen aldersgrænse for ydelserne.
 

Hvad indgår i ydelsen?

  

Man kan få hjælp i form af:

  • hjælpemidler,
  • mindre boligændringer,
  • personlig og praktisk hjælp
  • ledsageordning.
 

Hvad er ydelsens omfang?

  

Hjælpen og støtten kan tildeles én gang per sygdomsforløb og kan i øvrigt have en samlet maksimal værdi af 39.750 kr. (2023-niveau).

Der er ikke krav om, at hele beløbet skal bruges på én gang, men hele beløbet skal være opbrugt, før man kan få hjælp efter Serviceloven på almindelige vilkår.

Man kan ikke få hjælp og støtte efter SEL § 117A, hvis man tidligere har fået hjælp og støtte efter SEL til samme sygdom.
 

Hvem leverer ydelsen og har borgeren frit leverandørvalg?

  Der gælder de samme regler for levering af hjælp, som i øvrigt gælder inden for de forskellige hjælpeydelser.
 

Hvad koster ydelsen for modtageren?

  Ydelsen er gratis for borgeren inden for den fastsatte maksimale værdi.
 

Hvordan følges op på ydelsen?

  Kommunen hjælper med rådgivning og koordinering af de forskellige ydelser.
 

Klageadgang

  En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen. 

 

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing