GPS-Tracker 

 Lov om Social Service § 112.
Bestemmelserne om magtanvendelse i Lov om Social Service §§ 128b og 136e.
 

En GPS-Tracker kan medvirke til, at en borger kan findes, som er gået hjemmefra og ikke selv kan finde hjem igen, inden vedkommende kommer til skade. 

Hvad er formålet med ydelsen?

  Formålet er at sikre, at personer med demensadfærd, som går hjemmefra og er i fare, støttes optimalt. 
Formålet er således ikke at overvåge borgeren, men at medvirke til at borgeren kan opretholde sin bevægelsesfrihed samtidig med, at det bliver muligt at forhindre, at den pågældende forvilder sig bort og udsætter sig selv for skade.
 

Hvem kan modtage ydelsen?

  Borgere med demenssygdom, der på grund af deres kognitive svigt og adfærdsforstyrrelser forlader egen bolig og er i fare for personskade.
 

Hvad indgår i ydelsen?

  

Inden udlån skal demenskoordinator have foretaget en vurdering i samråd med pårørende eller personale.

GPS-Trackeren er et sporingssystem, der kan følges via en app på mobilen, og betjenes af pårørende og/eller plejepersonale. I forbindelse med udlevering af GPS-Tracker aftales i samråd med pårørende, hvordan der handles, hvis der kommer alarm fra GPS-Trackeren.

 

Hvad er ydelsens omfang?

  Bevilling af GPS-Tracker, når dette er relevant for borgeren.
 

Hvem leverer ydelsen og har borgeren frit leverandørvalg?

  

GPS-trackeren bevilges af kommunens demenskoordinatorer.

Der er ikke frit leverandørvalg.
 

Hvad koster ydelsen for modtageren?

  Ydelsen er gratis for borgeren.
 

Hvordan følges op på ydelsen?

  Demenskoordinatoren vil løbende følge op på behovet for en GPS-Tracker.
 

Klageadgang

  En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen. 

 

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing