Dørtrin

 Udligning af dørtrin: Lov om Social Service § 112 om hjælpemidler.
Fjernelse af dørtrin: Lov om social service § 116 om boligindretning.
Kan bevilges som nødvendig ændring i forbindelse med arbejdspladsvurdering. 
 

Ydelsen skal afhjælpe borgerens væsentlige og varigt nedsatte funktionsniveau.

Hvad er formålet med ydelsen?

  

At kunne afhjælpe eller i betydelig grad formindske de boligmæssige ulemper ved ophold i eget hjem.

At borgeren kan færdes selvstændigt og sikkert i egen bolig.

At borgerens daglige tilværelse i hjemmet lettes væsentligt.
 

Hvem kan modtage ydelsen?

  Borgere med væsentlig og varigt nedsat funktionsevne, når fjernelse eller udligning af dørtrin er nødvendig for at gøre boligen bedre egnet som opholdssted for den pågældende borger.
 

Hvad indgår i ydelsen?

  

Der afprøves altid forud, om dørtrinsudligning fra kommunens hjælpemiddeldepot kan afhjælpe problemet.

I lejebolig indhentes tilladelse til fjernelse af dørtrin, hos ejeren af boligen.

Bestilling af håndværker.
 

Hvad er ydelsens omfang?

  Der ydes som udgangspunkt kun hjælp til udligning/fjernelse af dørtrin ved boligens centrale rum (f.eks. soveværelse, bad, køkken, stue, entré).
 

Hvem leverer ydelsen og har borgeren frit leverandørvalg?

  Udligning af dørtrin foretages af kommunens hjælpemiddeldepot.
 

Hvad koster ydelsen for modtageren?

  

Ydelsen er gratis for borgeren.

Hvis der er specielle ønsker med hensyn til kvalitet og udformning, kan der blive tale om en egenbetaling.
 

Er der særlige forhold at tage hensyn til?

  

Der bevilges ikke boligændringer som er nødvendige i forbindelse med midlertidige funktionsnedsættelser.

Der ydes som udgangspunkt ikke hjælp til boligændringer, der er udført/påbegyndt inden bevillingen forelægger.

Der ydes ikke reetablering i ejerboliger og i lejebolig. Der kan i forhold til lejebolig laves særlige aftale herom.

Der ydes kun hjælp til udligning/fjernelse af dørtrin, ved ét af husets ind/udgange.
 

Klageadgang

  En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen. 

 

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing