Dørtrin | ||
Udligning af dørtrin: Lov om Social Service § 112 om hjælpemidler. Fjernelse af dørtrin: Lov om social service § 116 om boligindretning. Kan bevilges som nødvendig ændring i forbindelse med arbejdspladsvurdering. |
Ydelsen skal afhjælpe borgerens væsentlige og varigt nedsatte funktionsniveau.
Hvad er formålet med ydelsen? | ||
At kunne afhjælpe eller i betydelig grad formindske de boligmæssige ulemper ved ophold i eget hjem. At borgeren kan færdes selvstændigt og sikkert i egen bolig. At borgerens daglige tilværelse i hjemmet lettes væsentligt. |
||
Hvem kan modtage ydelsen? | ||
Borgere med væsentlig og varigt nedsat funktionsevne, når fjernelse eller udligning af dørtrin er nødvendig for at gøre boligen bedre egnet som opholdssted for den pågældende borger. | ||
Hvad indgår i ydelsen? | ||
Der afprøves altid forud, om dørtrinsudligning fra kommunens hjælpemiddeldepot kan afhjælpe problemet. I lejebolig indhentes tilladelse til fjernelse af dørtrin, hos ejeren af boligen. Bestilling af håndværker. |
||
Hvad er ydelsens omfang? | ||
Der ydes som udgangspunkt kun hjælp til udligning/fjernelse af dørtrin ved boligens centrale rum (f.eks. soveværelse, bad, køkken, stue, entré). | ||
Hvem leverer ydelsen og har borgeren frit leverandørvalg? | ||
Udligning af dørtrin foretages af kommunens hjælpemiddeldepot. | ||
Hvad koster ydelsen for modtageren? | ||
Ydelsen er gratis for borgeren. Hvis der er specielle ønsker med hensyn til kvalitet og udformning, kan der blive tale om en egenbetaling. |
||
Er der særlige forhold at tage hensyn til? | ||
Der bevilges ikke boligændringer som er nødvendige i forbindelse med midlertidige funktionsnedsættelser. Der ydes som udgangspunkt ikke hjælp til boligændringer, der er udført/påbegyndt inden bevillingen forelægger. Der ydes ikke reetablering i ejerboliger og i lejebolig. Der kan i forhold til lejebolig laves særlige aftale herom. Der ydes kun hjælp til udligning/fjernelse af dørtrin, ved ét af husets ind/udgange. |
||
Klageadgang | ||
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen. |
6950 Ringkøbing