Bandager, korsetter og skinner

 Lov om Social Service § 112. 

Ydelsen skal afhjælpe borgerens varigt nedsatte funktionsniveau.

Hvad er formålet med ydelsen?

  At ansøgerens funktionsniveau i væsentlig grad bliver forbedret, således at ansøgeren i videst muligt omfang selv kan varetage sine daglige funktioner.
 

Hvem kan modtage ydelsen?

  Ansøgere med indgribende varige lidelser med behov for korset/bandage/skinne for at kunne udføre funktioner i dagligdagen.
 

Hvad indgår i ydelsen?

  
  • Bandager/korsetter og skinner, såfremt det ikke er en del af en behandling/forebyggelse
  • Reparation/udskiftning
 

Hvad er ydelsens omfang?

  

Der ydes det bedst egnede og billigste hjælpemiddel efter en konkret individuel vurdering.

 

Der skal foreligge skriftlig dokumentation med oplysning om lidelsens omfang og behandlingsmuligheder.

Bandage/korsetter:
Ved første bevilling bevilges 1 stk. bandage/korset. En bandage/korset til skiftebrug kan tidligst bevilges/anskaffes efter 1 måned af hensyn til eventuelle tilretninger.
Herefter bevilges kun én bandage/korset efter behov.

Skinne:
Ved første bevilling bevilges 1 stk. skinne.
Herefter bevilges kun udskiftning ved fagligt dokumenteret behov.
 

Hvem leverer ydelsen og har borgeren frit leverandørvalg? 

  Myndighedsafdelingen oplyser om aktuelle leverandører på området i forbindelse med bevilling.
Der er frit leverandørvalg. Hvis borgeren vælger at benytte en anden leverandør end den, kommunen har indkøbsaftale med, skal ansøgeren være behjælpelig med at fremskaffe prisoverslag og produktbeskrivelse hos den leverandør, borgeren ønsker at benytte.
 

Hvad koster ydelsen for borgeren?

  Ydelsen er gratis for borgeren. 
 

Hvordan følges op på ydelsen?

  Leverandøren indsender ansøgerens kvittering for modtagelse af korsettet/bandagen/skinnen, og at den umiddelbart fungerer.

Ansøgeren/leverandøren har pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for bevillingen.
 

Er der særlige forhold at tage hensyn til?

  Er behovet for korset/bandage/skinne grundet arbejdsmæssige forhold, kan sagsbehandlingen varetages af sagsbehandler i jobcentret efter Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats.
 

Klageadgang

  En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.

 

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing