Aflastningsophold | ||
Servicelovens § 84 og § 107. |
Ydelsen dækker et midlertidigt døgnophold i plejebolig.
Hvad er formålet med ydelsen? | ||
Formålet er at tilbyde en midlertidig bolig til borgere, som af forskellige årsager ikke kan opholde sig i eget hjem. | ||
Hvem kan modtage ydelsen? | ||
Et ophold på en aflastningsplads visiteres altid efter en konkret og individuel vurdering af borgerens samlede behov. Almindelig aflastning: Aflastning med kompleks genoptræning og/eller rehabilitering: |
||
Hvad indgår i ydelsen? | ||
Der tages udgangspunkt i borgerens individuelle, konkrete behov for sygepleje og genoptræning. | ||
Hvad er ydelsens omfang? | ||
Et aflastningsophold er normalt af omkring 14 dages varighed. I særlige tilfælde kan der ske en forlængelse af aflastningsopholdet ud fra en individuel og konkret faglig vurdering. Hvis det efter de to ugers ophold vurderes, at borger skal visiteres til plejebolig, og der ikke på dette tidspunkt er en egnet ledig bolig i kommunen, sendes borgeren hjem i egen bolig i ventetiden med den fornødne hjælp fra hjemmeplejen. Hvis borgeren efter de to ugers ophold visiteres til en plejebolig og kan tilbydes en ledig bolig straks, er borgeren forpligtet til at tage imod dette tilbud – også selv om boligen ikke ligger på det plejehjem, hvor borgeren ønsker at bo. Ønsker man herefter at bo et andet sted, kan man komme på venteliste til det ønskede plejehjem.Afvises den anviste bolig, vil aflastningsopholdet ophøre, og der vil blive etableret den fornødne pleje/praktiske bistand i eget hjem |
||
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg? | ||
Ydelsen leveres på kommunens almindelige og komplekse aflastningspladser. Der er ikke frit leverandørvalg. |
||
Hvad koster ydelsen for borgeren? | ||
Borgeren betaler for kost og servicepakke under opholdet. Prisen reguleres løbende. Befordring til og fra aflastningsenheden sker for borgerens egen regning. |
||
Hvordan følges op på ydelsen? | ||
Visitator opstiller sammen med borger, pårørende og personalet på aflastningsenheden mål for opholdet umiddelbart i forbindelse med indflytning. Ved korte ophold aflægger visitator besøg hos borgeren inden for den første uge. Ved ophold på de fulde 14 dage kan besøget placeres i starten af uge 2. Formålet med besøget er en nærmere dialog med borger og evt. pårørende om opholdet og også om en plan for det videre forløb efter de 14 dages ophold i aflastningsenheden. Under besøget deltager også personale fra aflastningsenheden.Efter dette indledende møde følger visitator løbende op på de opsatte mål for borgeren. |
||
Klageadgang | ||
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen. |
6950 Ringkøbing