Om Hjælpemiddeldepotet
Hjælpemiddeldepotet står for levering og afhentning af hjælpemidler, samt for reparation af hjælpemidler.
Vi genbruger i videst mulig udstrækning hjælpemidlerne. Når borgeren ikke mere har behov for for de udlånte hjælpemidler, bringes de tilbage til hjælpemiddeldepotet. Hjælpemidlerne vaskes og sættes i stand, og klargøres til genudlån.
Bevilling
Måske er et hjælpemiddel lige dét, der skal til, for at du igen kan klare din hverdag i eget hjem. Du kan blive aflastet i hverdagen med en række hjælpemidler, som kommunen yder tilskud til.
Vil du søge om støtte til hjælpemidler, forbrugsgoder, handicapbiler eller boligindretninger, skal du enten gøre det digitalt eller henvende dig til Sundhed og Omsorg.
Ansøg digitalt om et hjælpemiddel
Ansøg om hjælpemiddel / forbrugsgode / boligindretning
Ansøg om kropsbårne hjælpemidler
Ansøgning ved henvendelse om et hjælpemiddel
Kontaktinformationer til Myndighedsafdelingen i Sundhed og Omsorg
Afhentning
Hvis et hjælpemiddel ikke længere bliver brugt, skal det leveres tilbage til Hjælpemiddeldepotet
Afhentning kan bestilles på 99 74 17 12 på hverdage, mellem kl. 8-10 mandag-torsdag og mellem kl. 8.30-10 fredag.
Hvis du vil kontakte os pr. mail, kan du gøre det her Sikker mail borger>> Husk at skrive navn og cpr-nr. på borgeren, der har fået hjælpemidlerne udleveret.
Hjælpemidler kan også afleveres på Jægervej 13, 6900 Skjern, på hverdage mandag-torsdag mellem kl. 08.00-15.00 og fredag mellem kl. 08.00-12.00.
Vedligehold og drift
Hvis du har lånt et hjælpemiddel, skal du selv sørge for almindelig rengøring, vedligeholdelse og drift.
Reparation
Er hjælpemidlet gået i stykker, skal du kontakte hjælpemiddeldepotet, som tager stilling til reparation.
Du er selv ansvarlig for at få dit hjælpemiddel fragtet hjem, hvis det går i stykker, når du er ude at køre. Hos flere autohjælpfirmaer kan du købe et abonnement på en transportordning. En lifttaxa kan også transportere dit køretøj for dig.
Hvis dit hjælpemiddel bliver stjålet.
Bliver dit hjælpemiddel stjålet, skal du undersøge, om dit forsikringsselskab dækker skaden, og kontakte:
Myndighedsafdelingen i Sundhed og Omsorg
Flytning
Hvis du flytter til en ny adresse, skal du selv flytte dine hjælpemidler.
Hvis der er en seng, der ikke kan komme ud og ind af boligen, tilbyder hjælpemiddeldepotet, at du kan låne en sengevogn. Kontakt depotet for nærmere aftale.
Hvis du flytter til en anden kommune, og medbringer hjælpemidler fra Ringkøbing-Skjern Kommune, skal du kontakte Myndighedsafdeling - Sundhed og Omsorg.
Myndighedsafdelingen i Sundhed og Omsorg
Ændret behov
Hvis et hjælpemiddel ikke længere bliver brugt, skal det leveres tilbage til hjælpemiddeldepotet. Afhentning aftales med hjælpemiddeldepotet. Se kontaktoplysningerne nederst.
Reparation
Er dit hjælpemiddel gået i stykker, skal du kontakte Hjælpemiddeldepotet på 99 74 17 12 (hverdage mellem 10.00-12.00). Eller via sikker mail: Sikker mail borger>>
Husk at skrive navn og cpr-nr. på den borger, der har fået hjælpemidlet udleveret.
Personlig henvendelse på hjælpemiddeldepotet angående reparationer, kan kun ske efter aftale.
Du skal selv sørge for almindelig rengøring, vedligeholdelse og drift af hjælpemidlet.
Kontakt
Afhentning - hverdage: mandag – torsdag kl. 08.00 – 10.00 / fredag kl. 08.30 -10.00
Telefonnumre
Hovednummer til Hjælpemiddeldepotet: : 99 74 17 12
Kvikservice
Kvikservice er et nyt, hurtigt og nemt tilbud om personlig vejledning og sagsbehandling, når du har behov for simple hjælpemidler. Tilbuddet træder i kraft den 4. januar 2024.
Kvikservice er et tilbud om:
- Personlig vejledning om hjælpemidler ved terapeut
- Hurtig sagsbehandling på stedet
- Mulighed for at afprøve og indstille hjælpemidlet
- Instruktion og udlevering af hjælpemidlet med det samme
- Personlig vejledning om og mulighed for afprøvning af småhjælpemidler og småteknologiske hjælpemidler til eget indkøb
Hos Kvikservice kan du søge om simple hjælpemidler som f.eks.:
- Badebænk
- Rollator
- Albuestok
Du skal selv fremmøde
Du er velkommen til at tage en pårørende med, men det er nødvendigt, at du selv møder op, for at vi kan sagsbehandle og udlåne hjælpemidlet.
Hvis du har brug for yderligere oplysninger, kan du kontakte visitationen i Myndighedsafdelingen
Myndighedsafdelingen i Sundhed og Omsorg
Åbningstider gældende for Kvikservice
- Tirsdag kl. 08.30 - 14.00
Du skal ikke bestille tid, men blot møde op på Hjælpemiddeldepotet, Jægervej 13, 6900 Skjern.
Forsøgsperiode
I første omgang er Kvikservice et forsøg, der varer fra og med den 4. januar til og med den 26. september 2024.