Tilgængelighed
Alle skal have mulighed for at transportere sig rundt i kommunen. Det kan være til arbejde, uddannelse eller andre aktiviteter, og uanset begrænsninger, der følger af f.eks. handicap og social formåen. Transportmuligheder for alle handler ikke kun om at stille særlig transport til rådighed. Det handler i lige så høj grad om at indrette byrummet, så det kan bruges af alle, og så alle kan klare sig selv i trafikken.
Målsætning 2
Vi investerer i udvikling og vedligeholdelse af trafikale tilbud til cyklister, gående og personer med handicap.
Mål 2
Tilgængeligheden for alle i kommunen skal forbedres.
Du kan læse hele Mobilitetspolitikken og de konkrete indsatser her.
Som en del af mobilitetspolitikken vil kommunen investere i udvikling og vedligeholdelse af trafikale tilbud til cyklister, gående og personer med funktionsnedsættelse. Hermed vil tilgængeligheden forbedres, og det gøres muligt, at alle trafikanter kan færdes nemt og selvstændigt i byerne. En asfaltrampe ved et vejkryds er til glæde for mange. Her gælder det ikke kun trafikanter med funktionsnedsættelse, men også forældre og dagplejemødre med små børn i hånden og i barnevogn eller personer med en kuffert på hjul, som kan have behov for bedre tilgængelighed ved færdsel i trafikken.
Et ledelinjesystem til blinde og svagsynede er med til at skabe et tilgængeligt bymiljø. Naturlige ledelinjer i form af fx græsrabat eller husfacader uden trappetrin er gode, og de bruges som dele af ledelinjesystemet, hvor det er muligt. Det kan også være en tydelig kant op eller ned eller ujævn belægning mod jævn belægning. Så længe kanten er langsgående med fortovet og nemt kan fastholdes med den synshandicappedes stok, kan den bruges som naturlig ledelinje. Hvor det ikke er muligt at opnå tilfredsstillende naturlig ledelinje, må der anlægges særlige ledelinjeelementer i fortovet. Fokus på linjelinjesystemet er blevet en del af vores arbejde med at forbedre tilgængeligheden, så svagsynede eller blinde personer ikke ledes til uhensigtsmæssige steder, som kan være farlige for dem.
Tilgængelighed er også et element i turismen. Dette gør sig blandt andet gældende ved stiprojektet Fjorden Rundt, hvor der fra starten af projektet har været fokus på, at oplevelserne skal være for alle, og at alle skal kunne komme rundt uden problemer.
Vi arbejder primært med tilgængelighed ved nye projekter samt vej- og stirenoveringer.
Når Ringkøbing-Skjern Kommune udskifter eller renoverer fortove rundt omkring i byer og boligområder, bliver der hver gang vurderet på, hvordan fliser og belægningssten kan placeres, og om det er muligt at justere således, at fortovet kan opnå en større grad af tilgængelighed.
Når der er plads til det, og det giver mening i forhold til de tilstødende fortove, anvendes et fortovsprofil bestående af 2 fliser, der er lagt tæt, og en række chaussesten på den ene side op mod den sidste fortovsflise, som vist på billedet.
De 2 fortovsfliser, som ligger tæt, vil give en plan bredde på ca. 94 cm, og her er der god plads til fx en rollator eller kørestol. Chaussestensrækken anlægges som naturlig ledelinje. På billedet kan græsset langs fortovet også bruges som naturlig ledelinje, hvis det findes langs fortovet på hele vejen.
Det er vigtigt, at der sikres tilgængelighed for alle i bymidten, herunder også dem med rollator, kørestol, barne- og klapvogne, samt mennesker med nedsat syn eller andre færdselshandicap.
I Ringkøbing-Skjern Kommune har vi derfor lavet regler for hvordan butikkerne og erhvervsdrivende må bruge arealer på handelsgaderne, så der friholdes arealer til at alle kan komme omkring i byen. Hvad enten man er fodgængere, cyklist, kørende eller brand- og redningskøretøj eller ambulance.
I folderen her kan du se reglerne, som skal sikre tilgængeligheden i handelsgaderne.
Flextur
Kørsel til egen læge og special læge
