Cykel og gang
Ringkøbing-Skjerns Kommunes vision er at være den cyklende turist- og fritidskommune. Det skal være nemt og sikkert at opleve Ringkøbing-Skjern Kommune på cykel og til fods både som borger og gæst. Samtidig skal det være trygt og sikkert for kommunens borgere at cykle til skole og arbejde på især de korte ture. Cyklen skal være et aktivt alternativ til bilen på de korte ture.
Målsætning 2
Vi investerer i udvikling og vedligeholdelse af trafikale tilbud til cyklister, gående og personer med handicap.
Mål 1
Det skal være en god oplevelse for alle at anvende kommunens eksisterende stinet og benyttelse af cykelruterne skal forøges.
Du kan læse hele Mobilitetspolitikken og de konkrete indsatser her.
Som en del af mobilitetspolitikken vil kommunen investere i udvikling og vedligeholdelse af trafikale tilbud til cyklister, gående og personer med funktionsnedsættelse, hvilket skal være med til at styrke cykel og gang som alternativ til bilen på især de korte ture.
Ringkøbing-Skjern Kommune ønsker at skabe et sikkert, trygt og sammenhængende stinet, som bidrager til en cykelvenlig kommune for både borgere og turister. Arbejdet med stier og stianlæg fokuserer på tre hovedområder: skolebørn, pendlere og overordnede rekreative formål. Der er ofte en god synergi mellem disse områder, så nye stiforbindelser kan nemt gavne alle tre målgrupper.
Vi arbejder med stinettet i form af nye projekter og stirenoveringer. Arbejdet med stierne beror på en overordnet stiplan, drift- og vedligeholdelsesplan og borgerhenvendelser/-ønsker.
Skolebørn
Stiforbindelser til skoler spiller en vigtig rolle i, om børn og unge vælger at gå eller cykle til skole. Når børn transporterer sig selv, styrker det både deres indlæring, trivsel og bæredygtige valg. Daglig motion har en positiv indflydelse på børns læringskurve, og aktiv transport, som at cykle eller gå til skole og fritidsaktiviteter, bidrager til at opnå de anbefalede minimum 60 minutters daglig fysisk aktivitet.
Hvis børn og unge allerede i skolealderen får gode transportvaner, understøtter det Ringkøbing-Skjern Kommunes mål om bæredygtige transportformer.
Pendlere
Cyklen er et fremragende transportmiddel for pendlere, både i byerne og på landet. Særligt elcykler er nyttige, da de gør det muligt at pendle over længere afstande og håndtere udfordrende ruter med bakket terræn eller åbne områder, hvor vind kan have stor betydning. For mange cyklister i landområderne, herunder byernes opland, er det vigtigt med forholdsvis direkte stiforbindelser til større pendlingsdestinationer. Kombineret med kollektiv transport spiller cyklen også en vigtig rolle i at fremme mere bæredygtige pendlingsløsninger.
Overordnede rekreative formål
Sammenbindingen af cykelstier i både byerne og naturen er et vigtigt fokusområde, da kvaliteten og potentialet af de overordnede rekreative stier bidrager til det sammenhængende stinet i kommunen. Cykelstier gennem grønne områder, hvor man kan opleve årets skiftende sæsoner, fremmer mental velvære og opleves ofte som kortere end stier langs trafikale hovedfærdselsårer. Desuden har rekreative stier i grønne områder en fordel for cyklisterne, da bilister ofte skal omgå disse områder. Dette er en fordel for både cykelpendlere og cykelturister, hvad angår tid, sikkerhed og oplevelsesværdi.
Vejen mod bæredygtig mobilitet i form af reduceret CO2-udledning fra transporten handler ikke kun om mængden af CO2-udledning fra det enkelte transportmiddel. Det handler også om hvordan vi bruger transport, herunder hvilket transportmiddel, vi vælger til vores ture; alternativer til personbilen.
To af alternativerne er cyklen og gang. Derfor arbejder vi i Ringkøbing-Skjern Kommune med at skabe gode forhold for cyklister og fodgængere, så det giver lyst til at vælge et CO2-venligt transportmiddel. Ture på under fem kilometer har det største potentiale for fodgængere og cyklister. Med nutidens elcykler udvides potentialet for cykelturene på op til 15-20 km. Hvis vi kan flytte de korte bilture til cykel eller gang, er vi godt på vej mod en samlet set mere bæredygtig mobilitet.
Bæredygtig mobilitet gavner ikke kun CO2-regnskabet, men forbedrer også trivsel og sundhed, når flere vælger cyklen eller går i stedet for altid at tage bilen. Børns trivsel og indlæring forbedres også markant ved brug af fysisk transportform. Ved at få flere børn og unge til at cykle eller gå til skole eller fritidsaktivitet påvirkes desuden deres kompetencer og bevidsthed omkring mobilitet og transportvaner, så de forhåbentlig fastholder en mere bæredygtig og sund transport senere i deres voksenliv.
Stierne i kommunen er inddelt i kommunestier, private fællesstier, statsstier.
I alle nyere og fremtidige udstykninger i Ringkøbing-Skjern Kommune anlægges interne stier og boligstier som private fællesstier, medmindre stien har funktion som en overordnet sti/hovedsti eller en forbindelsessti mellem større boligområder, skoler, fritidsanlæg, sportsanlæg og lignende.
Kommunestier
Kommunestierne danner grundstammen i cykelstinettet i Ringkøbing-Skjern Kommune. På kommunestier står Ringkøbing-Skjern Kommune for drift og vedligehold af stierne.
Hovedstier er stier, der danner et overordnet sammenhængende stinet, der forløber mellem to byer, mellem to boligområder eller mellem et byområde og bycentret. Det vil sige stier, som betjener den overordnede gang- og cykeltrafik.
Forbindelsesstier er stier, der uden at være hovedstier, danner overordnede forbindelser
- mellem skoler, fritidsanlæg, sportsanlæg og lignende samt boligområder.
- mellem boligområde og hovedsti.
- mellem større boligområder.
- mellem boligområder og rekreative områder med offentlig interesse.
Rekreative trafikstier er kommunale stier, som har et mere rekreativt formål, men samtidig kan være en del af en pendlerstrækning. Det kan være en udfordring at afgøre om stierne er overvejende rekreative eller de har en overvejende trafikal funktion. Rekreative trafikstier vil typisk opfylde følgende kriterier:
- En sti beregnet for både fodgængere og cyklister.
- Giver ofte adgang til natur- og kulturoplevelser.
- Forløber på hele eller dele af strækningen gennem fredelige grønne omgivelser.
- Giver ofte forbindelse mellem to områder (uden mulighed for motorkøretøjer ad forbindelsen).
- Har som udgangspunkt belægning af grus eller stenmel.
Rekreative trafikstier kan ikke forventes hele året at være i en stand, som gør dem egnet til alle trafikanter.
Private fællesstier
Der er offentligt adgang på private fællesstier, og stierne er en del af det samlede stinet i kommunen. På private fællesstier er det grundejeren og/eller grundejerforeningen, som står for drift og vedligehold af stien.
Boligstier er stier, der forbinder en boligvej med en hovedsti, en forbindelsessti, en anden boligvej eller et rekreativt område.
Interne stier er stier, der forløber inden for et afgrænset boligområde.
Statsstier
Statsstierne er stier, der ligger langs statsveje/hovedveje, og som administreres af Vejdirektoratet. Stierne er en vigtig del af det samlede stinet i Ringkøbing-Skjern Kommune. Det er i udgangspunktet Vejdirektoratet, der står for drift og vedligehold af statsstierne, medmindre der er lavet anden aftale om dette med kommunen.
På kommunens kort nederst på siden kan du se hvilke stier, der er offentlige (kommunale eller statslige), og hvilke der er private fællesstier.
I Ringkøbing-Skjern Kommune modtager vi løbende ønsker til nye stier og/eller opgradering af eksisterende stier.
Vi er glade for indmeldingerne, da Ringkøbing-Skjern er en stor kommune, og borgerne er de egentlige brugere af vejnettet og cykelstinettet og derfor har aktuel viden om, hvordan forholdene er og hvad de mangler.
Hvis du har et ønske til en ny stiforbindelse, kan du kontakte Land, By og Kultur og fortælle, hvor stien mangler og hvorfor du mener den mangler.
Et indrapporteret stiønske er ikke lig med en kommende sti, men det skaber et godt overblik og værktøj for forvaltningen og i sidste ende politikerne, når der skal tages beslutning om de kommende års budgetter.
På kommunens kort nederst på siden kan du se, hvor der allerede er indmeldt stiønsker.
I Ringkøbing-Skjern Kommune kan du finde seks afmærkede cykelruter, hvilket betyder, at der er skilte, der viser vej for at følge ruten. Kommunen har to nationale og tre regionale cykelruter samt den lokale Fjorden Rundt. De nationale og regionale cykelruter strækker sig dog kun over en del af kommunen, da de går på tværs af kommuner eller hele landet.
Her kan du finde info om de nationale og regionale cykelruter
Her kan du finde info om den lokale cykelrute Fjorden rundt
Cykelpausesteder
I Ringkøbing-Skjern Kommune har vi flere steder etableret cykelpausesteder. Det er steder fx langs en cykelrute, hvor vi har gjort det oplagt at holde en lille pause. Det er lidt forskelligt fra sted til sted, hvad der findes på cykelpausestedet; nogle af stederne er der opsat en luftpumpe og der findes lidt værktøj, hvis cyklen skal justeres. Alle steder findes der siddemulighed.
Ladestandere til elcykler
Ringkøbing Fjord er en populær cykeldestination og den stigende popularitet af elcykler, som et miljøvenligt, sundt og sjovt transportalternativ, skaber behov for infrastruktur, der understøtter brugen af elcykler i området.
Vi har derfor valgt at etablere et netværk af ladestandere til elcykler på strategiske placeringer rundt om Ringkøbing Fjord for at tilbyde bekvemme opladningsmuligheder for elcyklister. Vi håber at dette vil fremme brugen af elcykler, som et bæredygtigt transportmiddel, og øge tilgængeligheden omkring fjordområdet for både turister og lokale. Ladestanderne til elcykler skal forbedre muligheden for turister og lokale til at vælge cyklen fremfor bilen som transportmiddel, og derved lette presset på kommunevejene i højsæsonen.
Når du skal oplade din elcykel, skal du tilslutte din medbragte oplader til de opsatte ladestandere eller -skabe. Det er muligt at låse cyklen fast til stativet eller låse batteriet inde i ladeskabet, mens det oplades, så det er muligt fx at nyde den omkringliggende natur, hvis man har lyst til det. Der er plads til opladning af mellem 4-8 elcykler på hver lokation.
Ladestationerne til elcykler findes rundt om Ringkøbing Fjord, nærmere bestemt i:
- Hvide Sande
- Lyngvig Fyr
- Søndervig
- Ringkøbing
- Skjern
- Skaven Strand
- Bork Havn
- Bjerregård
Derudover er det muligt at oplade sin elcykel ved en solcellestander ved købmanden i Stauning.
På kortet nederst på siden kan du se, hvor ladestanderne til elcykler er placeret.
