Regler for dagtilbud
Der er en del regler indenfor dagtilbudsområdet. Du kan læse mere om reglerne og kravene til kommunens dagtilbud her på siden.
Dagtilbudsloven fastsætter, at dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem et trygt og pædagogisk læringsmiljø, hvor legen skal være grundlæggende og der skal tages udgangspunkt i et børneperspektiv.
Dette er udgangspunktet for det pædagogiske arbejde i dagtilbuddene i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Den styrkede pædagogiske læreplan udgør rammen om det pædagogiske arbejde i dagtilbuddene.
Der skal udarbejdes en skriftlig pædagogiske læreplan i hvert dagtilbud, som skal offentliggøres på dagtilbuddets hjemmeside. I de dagtilbud, hvor de kommunale dagplejere er organiseret, skal der udarbejdes en læreplan i alderen 0-2 år og fra 3 år til skolestart. I dagtilbud med vuggestuer udarbejdes der én pædagogisk læreplan under hensyn til aldersgrupper.
Den pædagogiske læreplan skal udarbejdes med udgangspunkt i et pædagogisk grundlag med vægt på ni elementer: Leg, læring, børnefællesskaber, pædagogisk læringsmiljø, forældresamarbejde, børn i udsatte positioner, sammenhænge, børnesyn, dannelse og børneperspektiv.
Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan de pædagogiske læringsmiljøer understøtter børns brede læring, nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse inden for og på tværs af seks læreplanstemaer.
De seks læreplanstemaer i den pædagogiske læreplan er:
- Alsidig personlig udvikling.
- Social udvikling.
- Kommunikation og sprog.
- Krop, sanser og bevægelse.
- Natur, udeliv og science.
- Kultur, æstetik og fællesskab.
I hvert af de seks læreplanstemaer er der fastsat to pædagogiske mål. De to pædagogiske mål udtrykker sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Dagtilbudsloven stiller desuden krav om, at det skal fremgå af den pædagogiske læreplan:
- Hvordan dagtilbuddet samarbejder med forældrene om børns læring.
- Hvordan det pædagogiske læringsmiljø tager højde for børn i udsatte positioner.
- Hvordan dagtilbuddet inddrager lokalsamfundet
- Hvordan der i børnenes sidste år i dagtilbuddet tilrettelægges et læringsmiljø, der skaber sammenhæng i børnehaveklassen.
I alle kommunale og selvejende dagtilbud er der oprettet forældrebestyrelser
Med den nye dagtilbudslov pr. 1 juli 2018 udvides forældrebestyrelsens minimumskompetencer Forældrebestyrelsen kan med de ændrede regler også fastsætte principper for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem.
Forældrebestyrelsen i de kommunale og selvejende dagtilbud inddrages i udarbejdelse, evaluering og opfølgningen på den pædagogiske læreplan, så forældrene får mulighed for at blive hørt og komme med input og forslag til arbejdet. Den konkrete udarbejdelse, evaluering og opfølgning på den pædagogiske læreplan foretages af ledelsen og personalet.
Styrelsesvedtægt for kommunale dagtilbud i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Hvis dit barn har et andet modersmål end dansk
Alle børn har brug for at blive dygtige til kommunikation og sprog. Børns trivsel hænger sammen med, at de kan bruge sproget hensigtsmæssigt i samspil med andre børn og voksne og udvikle en passende kommunikation i forskellige situationer og fællesskaber. Et veludviklet talesprog, begyndende kendskab til skriftsproget og gode kommunikative færdigheder har stor betydning for den senere læring i skolen.
Det er vigtigt at finde børn med sproglige udfordringer i god tid, fordi den tidlige og fælles indsats i at støtte et barns sproglige udvikling har afgørende betydning. Derfor tilbydes alle børn omkring 3 år, der går i daginstitution i Ringkøbing-Skjern Kommune at blive sprogvurderet. Det er personalet i jeres barns daginstitution, som fortæller jer om sprogvurderingen og tager initiativ til at gennemføre den. Hvis personalet har formodning om, at jeres barn har brug for støtte til at udvikle sit sprog, skal der gennemføres en sprogvurdering, og I har pligt til at lade jeres barn deltage.
Med en sprogvurdering får I og personalet en mere præcis viden om jeres barns sproglige udvikling. Har jeres barn brug for hjælp til at udvikle sit sprog, får I vejledning i, hvordan I kan støtte jeres barn. Ud fra resultatet af sprogvurderingen kan personalet målrette indsatsen i daginstitutionen og konkret understøtte jeres barns sprog i samspillet med de andre børn.
Hvis jeres barn ikke går i daginstitution, vil I blive kontaktet af en fagperson fra kommunen.
Det er vigtigt, at du tidligt hjælper dit barn med at få et godt talesprog.
Gode råd til dig som forælder:
- Søg for at der er ro omkring dit barn og dig: Sluk din smartphone, for fjernsynet, radioen, tablets og andre ting, der bidrager med støj.
- Snak med dit barn om det, I gør sammen. For eksempel, når I laver mad, dækker bord, rydder op, er på indkøb, besøger en legeplads, kører i bil og tager på biblioteket.
- Lyt til det, dit barn fortæller og svar på dets spørgsmål.
- Læs højt for dit barn. Helst hver dag. Snak med dit barn om det, du læser, og hvad der sker på billederne. Svar på dit barns spørgsmål. Læs gerne den samme bog flere gange, hvis dit barn er optaget af den. Prøv at få dit barn til at fortælle, hvad der sker i bogen.
- Læs rim og remser for dit barn. Gentag dem. Gør din stemme interessant og nærværende, så dit barn bliver optaget af det, du siger og får lyst til at rime og remse med.
- Leg med dit barn og tal med dit barn, så dit barn også får lyst til at tale. Sæt skiftevis ord på det dit barn gør, og det du gør.
- Se på dit barn, når du snakker med det.
- Syng med dit barn og fortæl eventyr fra din egen barndom.
- Spil med dit barn. For eksempel vendespil, billedlotteri og puslespil.
- Få flere konkrete ideer.
- Samarbejde med forældre om sproglig udvikling.
Hvis du er bekymret for dit barns sproglige udvikling, kan du læse mere i afsnittet om "Tale-hørekonsulenter".
I Ringkøbing-Skjern Kommune anvendes Ministeriets Sprogvurderingsmateriale.
Der kan findes mere information på følgende sider:
www.retsinformation.dk
www.emu.dk
Hvis forældre selv vil sprogstimulere deres barn
Ordningen giver dig mulighed for midlertidig at melde dit barn ud af et dagtilbud med garanti om igen at kunne få en plads i samme dagtilbud (gælder ikke dagplejen), når pasningsbehovet opstår på et senere tidspunkt.
Orlov kan godkendes i følgende situationer:
- Arbejdsløshed
- Barselsorlov
- Midlertidig fraflytning
- Længerevarende sygdom
- Tvangsmæssige foranstaltninger
- Andre forhold tages op til vurdering
Orlov kan tidligst træde i kraft med to måneders varsel til den 1. eller den 16. i en måned. Hvis pladsen kan genbesættes med et andet barn i opsigelsesperioden, afkortes opsigelsesperioden og betalingen.
Orlov kan mindst vare tre måneder og højst to et halvt år.
Hvis du ønsker at forlænge dit barns orlov, skal det ske skriftligt mindst 1 måned forud for orlovsperiodens udløb. Du kan kun afbryde orloven, hvis der sker noget uforudset.
Der er højst to børn pr. gruppe/stue, der kan få orlov i samme periode.
Ansøg om børneorlov fra dagtilbud
6920 Videbæk