Retningslinjer for private passere og vikarer
Privat pasningsordning
Hvis man ønsker at begynde som privat passer, skal man i henhold til Dagtilbudslovens § 78, stk. 1 godkendes af kommunen.
I retningslinjer for private passere og vikarer kan du læse mere om, hvilke krav der skal være opfyldt for, at man kan blive godkendt af kommunen.
Retningslinjer for private passere og vikarer
En privat passer skal godkendes af kommunen, jævnfør dagtilbudslovens § 78, stk. 1, såfremt der modtages flere end to børn i pasningsordningen.
Godkendelsen omfatter en godkendelse af de fysiske rammer, den private passers personlige og faglige kvalifikationer, samt en vurdering af om forholdene i det enkelte hjem er egnede til, at der passes børn i hjemmet.
Ved godkendelse af de fysiske rammer, herunder forholdene i det enkelte hjem, vurderes der på boligens indretning, sikkerhed og udendørsarealer, herunder lokalerne hvor børnene opholder sig, de sanitære forhold og de udendørs legemuligheder og faciliteter, er forsvarlige og hensigtsmæssige til formålet.
Ved godkendelse af den private passers personlige og faglige kvalifikationer vurderes blandt andet den private passers fysiske overskud – det vil sige, at den private passer har en god fysisk og evne at være fysisk aktiv med børnene, endvidere vurderes den private passers psykiske overskud – det vil sige, at personen skal være nærværende og have god mimik, kontakt- og kommunikationsevner, ligesom den private passers overskud vurderes – det vil sige, at den private passer er i stand til at få hverdagen til at fungere med børnegruppen.
Herudover skal der gives tilsagn om, at kommunen må indhente børneattest på ansøger, og dennes ægtefælle, samlever, hjemmeboende børn over 15 år og andre personer bosiddende hos den private børnepasser. Dette gælder også, hvis vedkommende flytter til husstanden. Herudover er det den private passers ansvar at indhente og tilsende børneattester på egne børn til pladsanvisningen, når de fylder 15 år. Børneattesten skal naturligvis være helt uden bemærkninger.
Kommunen vil i forbindelse med godkendelsen lægge vægt på følgende krav, der skal være opfyldt for at kunne varetage omsorgsopgaven som privat passer, ligesom den private passers erfaringer og ressourcer vil blive taget med i vurderingen:
- Den private passer skal være fyldt 18 år.
- Den private passer skal have tilstrækkelig danskkundskaber til at kunne udvikle børnenes dansksproglige kompetencer, og der kan kræves dokumentation for gennemført 9. klasseprøven i dansk med mindst karakteren 02, bestået prøve i Dansk 2 eller tilsvarende niveau.
- Hovedsproget i pasningsordningen skal som udgangspunkt være dansk.
- Den private passer skal have relations kompetence, hvilket vil sige, at den private passer skal kunne kommunikere med og være nærværende over for børn og kunne tilrettelægge en god hverdag for dem.
- Børnene skal passes i et røgfrit miljø i henhold til lov om røgfri miljøer § 15.
- Den private passer skal tilrettelægge pasningen, så børnene sikres medbestemmelse, medansvar og forståelse for demokrati.
- Den private pasningsordning skal tilrettelægges, så den fremmer børns læring gennem trygge læringsmiljøer.
- Den private pasningsordnings arbejde med læringsmiljøer skal indholdsmæssigt stå mål med kravene til læring og læringsmiljøer i dagtilbud.
- Arbejdet med læringsmiljøer i den enkelte private pasningsordning skal tage udgangspunkt i børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.
Læringsmiljøet i den private pasningsordning skal tilrettelægges således, at barnets kropslige, motoriske, sociale, emotionelle og kognitive læring understøttes. Der skal i den private pasningsordning, ikke udarbejdes en skriftlig pædagogisk læreplan og der er ikke formkrav til arbejdet med børns læring. Den private pasningsordning kan vælge, at udarbejde en pædagogisk læreplan og i den forbindelse, lade sig inspirer af en læreplan i et alderssvarende dagpleje/dagtilbud.
Se eventuelt yderligere vedrørende kravene til læringsmiljøet på www.emu.dk.
Selve forløbet foregår således at en tilsynsførende besøger den private passer, gennemgår hjemmet og taler krav og forventninger igennem med den private passer.
Det er vigtigt, at den private passer har tænkt over, hvordan det vil være at tage ansvar for op til 5 børns tryghed, trivsel, udvikling og læring, samtidig med omsorgsopgaven.
Der kan højst gives tilladelse til, at der modtages 5 børn. Vurderingen af antallet af børn sker ud fra en samlet afvejning af den private pasningsordnings ressourcer, børnenes aldersfordeling, de fysiske rammer samt antallet af passerens egne børn.
En privat passer kan tidligst blive godkendt 6 måneder før forventet opstart.
Hvis den private passer i en periode på mere end 6 måneder ikke har haft indmeldte børn, skal der ske godkendelse på ny, hvis den private passer ønsker at starte igen.
Hvis der anvendes en eller flere vikarer til pasningen, vil disse ligeledes skulle godkendes for så vidt angår vikarernes personlige og faglige kvalifikationer, og der skal indhentes børneattester på de relevante personer. Vikarens hjem skal dog ikke godkendes, da pasningen finder sted hos den private børnepasser. Vikaren vil i forbindelse med godkendelsen blive indkaldt til en samtale.
Det kan tage op til 6 uger at færdigbehandle en ansøgning om godkendelse som privat passer eller vikar. Det kan tage længere tid, såfremt der er bemærkninger til den private børnepassers hjem eller andet i forbindelse med godkendelsen.
En godkendt privat passer er selvstændig og fastsætter derfor blandt andet selv prisen på pasningstilbuddet, samt hvilke børn, der tilbydes pasning hos vedkommende. Dette betyder bl.a., at den private passer ikke har et ansættelsesforhold til kommunen, og at kommunen ikke kan anvise pladser hos den private passer.
En godkendt privat passer har skærpet pligt til at fortælle – dvs. underrette – kommunens børne- og familieafdeling eller den tilsynsførende, hvis den private passer får mistanke om, at et barn mistrives. Pligten gælder både børn som den private passer selv passer og børn i øvrigt.
Vi forventer, at den godkendte private passer er bekendt med kommunens principper og retningslinjer i forbindelse med overgange.
Kommunen skal også godkende aftalen om privat pasning mellem forældrene og den private passer og føre løbende tilsyn med ordningen, jævnfør dagtilbudslovens § 81, stk. 1.
I forbindelse med godkendelse af pasningsaftalen, vurderer kommunen både den private passeres personlige forudsætninger og de fysiske rammer i forhold til det konkrete barn. Kommunen skal endvidere godkende de økonomiske forhold i alle pasningsaftaler.
I forbindelse med godkendelse af pasningsaftalen, skal den private passer dokumentere, at have tilstrækkelig danskkundskaber til at udvikle barnets dansksproglige kompetencer.
Kommunen kan dog i helt særlige tilfælde besluttet, at hovedsproget kan være andet end dansk.
Det er en betingelse for godkendelse af en pasningsaftale, at betegnelsen ”privat pasningsordning” indgår i den private pasningsordnings navn i pasningsaftalen.
Kommunen kan tilbagekalde en godkendelse af en pasningsaftale, hvis kommunen gennem det løbende tilsyn konstaterer at den private pasning ikke praktiseres i overensstemmelse med den indgåede pasningsaftale og kravene i dagtilbudslovens § 81 a, stk. 2 og § 81 b, stk 1.
Udgangspunktet for godkendelse er, at den private passer, der indgår aftale med forældrene passer barnet hovedparten af tiden.
Brug af vikar i private pasningsordninger vil være af midlertidig karakter, hvor den private passer har fravær af kortere varighed f.eks. i forbindelse med ferie, almindeligt sygefravær og kursusdeltagelse.
Vikaren skal være godkendt for så vidt angår vikarens personlige og faglige kvalifikationer og pasningen skal foregå i den private passers hjem, der er godkendt.
I forbindelse med godkendelsen af vikaren skal der indhentes børneattest på denne. Hvert andet år indhentes der en ny børneattest på vikaren.
Vikaren skal være godkendt af kommunen før vikaren må vikariere for den private passer.
Forældrene skal underskrive blanketten ”Oplysning om brug af vikar”. Forældrene skriver under på, at de accepterer, at den aktuelle vikar passer deres barn i den private passers hjem. Forældrene skal altid oplyses om, hvornår vikaren passer børnene.
Det er den private passer, der skal oplyse forældrene, hvem der er godkendt vikar for den private børnepasser, samt hvornår vikaren benyttes.
Orientering om forskel mellem kommunale dagtilbud og private pasningsordninger
Kommunen skal føre tilsyn med den private pasningsordning, jævnfør § 81, stk. 1.
Det er Ringkøbing-Skjern Kommunes dagplejepædagoger, som er tilsynsførende hos de private passere.
Hyppigheden af tilsynsbesøgene er tilsvarende hyppigheden af tilsynsbesøg ved kommunens øvrige alderssvarende dagtilbud.
Den tilsynsførende anvender tilsynsskemaer, der er udarbejdet til brug for tilsyn ved private børnepassere.
Den tilsynsførende fører tilsyn med og vurderer:
- Om læringsmiljøerne bidrager til børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
- Om læringsmiljøerne ved den private passer tager udgangspunkt i børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger
- Om den private passer fremmer børns læring gennem trygge læringsmiljøer, sikre børns medbestemmelse, medansvar og forståelse for og oplevelse med demokrati.
- Om læringsmiljøerne bidrager til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå forpligtende fællesskaber og samhørighed med og integration i det danske samfund
- Om de sikkerhedsmæssige og hygiejniske hensyn er overholdt
- om der reelt passes det antal børn, der betales tilskud til.
- Om den private passer anvender privat pasningsordning om ordningen i alle offentlige sammenhænge
Hvis den tilsynsførende dagplejepædagog vurderer på et anmeldt eller uanmeldt tilsyn, at kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer, eller andre forhold ved den private passer giver anledning til bekymring iværksættes et skærpet tilsyn.
Kommunen kan tilbagekalde en tilladelse af en privat passer, hvis det konstateres, at forholdene er uforsvarlige, eller hvis den private pasningsordning ikke praktiseres i overensstemmelse med de kommunalt fastsatte godkendelseskriterier samt kravene til private pasningsordninger.
Kommunen kan endvidere tilbagekalde en godkendelse af en privat pasningsordning, hvis pasningsaftalen mellem forældrene og den private passer ikke følges eller opfyldes.
Gå til den overordnede side for privat pasningsordning
6920 Videbæk